abonnement Unibet Coolblue
pi_195508963
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 15:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ah, de kleine lettertjes. Het is allemaal heel nobel en fijn van God, maar oh wee als je Zijn liefdevolle geschenk weigert.

[ afbeelding ]
Dan zijn de gevolgen uiteindelijk voor die gene die het afwijst inderdaad.
Dan mag jij je eigen advocaat spelen bij het laatste oordeel van God.
Maar, waarom zou jij zo'n liefdevol geschenk niet aannemen?
ongeacht zaken uit het oude testament etc.

Ik hoef nu toch ook geen haat te hebben tegen duitsers, omdat hitler in de 2e wereld oorlog verschrikkelijke dingen heeft gedaan?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195509008
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dan zijn de gevolgen uiteindelijk voor die gene die het afwijst inderdaad.
Dan mag jij je eigen advocaat spelen bij het laatste oordeel van God.
Maar, waarom zou jij zo'n liefdevol geschenk niet aannemen?
ongeacht zaken uit het oude testament etc.

Ik hoef nu toch ook geen haat te hebben tegen duitsers, omdat hitler in de 2e wereld oorlog verschrikkelijke dingen heeft gedaan?
Maar haat richting hitler zelf mag best. En dan klopt de vergelijking opeens een stuk beter...
pi_195509140
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 01:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij moet wel een zeer geredigeerde Bijbel hebben. In Genesis staat, althans volgens mijn Bijbelversie, dat indien de mens zou eten van de levensboom gelijk de Goden zou worden en eeuwig leven. De mens was sterfelijk ook voordat die van de boom van Kennis had gegeten. Hij zou pas onsterfelijk worden door het eten van de boom des Levens.
bij mij staat het volgende:

Genesis 3:22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!

Dus ik denk dat jouw boek een beetje geredigeerd is.

men was al geworden als God alleen waren ze nog niet onsterfelijk, Maar God wist dus dat de mens niet met die kennis van goed en kwaad over weg zou kunnen, dus om te voorkomen dat ze naast die kennis van goed en kwaad ook nog eeuwig leven zouden krijgen door te eten van de vruchten van de boom des levens heeft God ze uit het paradijs gezet.
En dat was ook omdat ze opdat moment niet meer in de directe nabijheid van God konden komen/ zijn.
Daarvoor is dat liefdevolle geschenk gegeven door God ;) daarna was de directe weg naar God weer open.
Als teken daarvan scheurde het voorhangsel van het heilige der heiligen in de tempel.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195509365
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:08 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Maar haat richting hitler zelf mag best. En dan klopt de vergelijking opeens een stuk beter...
Je mag ook wel boos worden op God, Maar Hij wil je ondanks die boosheid ook helpen zoeken naar antwoorden.
En of ze je geven.
Maar het gaat meestal niet zoals ik of jij of wie dan ook het wil, God doet het vaak op zijn manier en tijd.
Maar soms zal het ook gewoon direct gebeuren.

God is niet voor niets de JHWH of de Ik ben die Ik ben of Ik zal zijn die Ik zijn zal.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195512000
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:16 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

bij mij staat het volgende:

Genesis 3:22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!

Dus ik denk dat jouw boek een beetje geredigeerd is.
Dat valt nog mee hoor, enkel moet men wel begrijpelijk kunnen lezen en niet steeds jouw fantasie erop los laten.
quote:
22 : Toen zeide de Heere God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en eten, en leve in eeuwigheid.
23 : Zo verzond hem de Heere God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij genomen was.
24 : En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.
Duidelijk dat God schrik had dat ook ze eeuwig zouden leven. Hiervoor beweerde je nog dat door de zondeval hun eeuwig leven hadden verloren. God had reeds schrik dat A&E van de boom van Kennis zouden eten en maakte hen wijs dat ze dan zouden ervan sterven. Niet dus...foei God !
Hier uit Gen 3 : 1
quote:
Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven.
Wie was hier de leugenaar ? Wie sprak hier de waarheid ?
pi_195516480
Sjoemie vergelijkt zijn God uit het OT met Hitler :D

Classic :')
-
pi_195517816
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je mag ook wel boos worden op God, Maar Hij wil je ondanks die boosheid ook helpen zoeken naar antwoorden.
En of ze je geven.
Maar het gaat meestal niet zoals ik of jij of wie dan ook het wil, God doet het vaak op zijn manier en tijd.
Maar soms zal het ook gewoon direct gebeuren.

God is niet voor niets de JHWH of de Ik ben die Ik ben of Ik zal zijn die Ik zijn zal.
Ik ben op geen van beide boos. God bestaat niet dus ben ik ook niet boos op hem/haar/het.
Hitler heeft de eerste man van m'n oma vergast waardoor ze mijn vader kon krijgen met haar 2e man. En ja, ik waardeer het heel erg om te leven ;)

Maar je vergelijking over duitsers haten vanwege hitler klopte niet. De goddelijke equivalent daarvan zou zijn de engelen en mensen haten vanwege god's gruwelijke daden.
Dat was alles wat ik wou aanwijzen ;)

(Oh enne, hitler had ook geen moeite met antwoorden geven, ook al kwamen ze uit z'n dikke duim. En ook hulp met zoeken kon je krijgen. In de gevangenis of kampen. Je weet wel, op zijn manier...)

[ Bericht 5% gewijzigd door MAY-be op 08-10-2020 23:22:40 ]
pi_195525763
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 23:15 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Ik ben op geen van beide boos. God bestaat niet dus ben ik ook niet boos op hem/haar/het.
Hitler heeft de eerste man van m'n oma vergast waardoor ze mijn vader kon krijgen met haar 2e man. En ja, ik waardeer het heel erg om te leven ;)

Maar je vergelijking over duitsers haten vanwege hitler klopte niet. De goddelijke equivalent daarvan zou zijn de engelen en mensen haten vanwege god's gruwelijke daden.
Dat was alles wat ik wou aanwijzen ;)

(Oh enne, hitler had ook geen moeite met antwoorden geven, ook al kwamen ze uit z'n dikke duim. En ook hulp met zoeken kon je krijgen. In de gevangenis of kampen. Je weet wel, op zijn manier...)
Misschien was de vergelijking niet helemaal goed inderdaad, dan wil ik dat bij deze voorzover intrekken.

Maar zeggen dat God niet bestaat is hooguit een eigen mening of gevoel ofzo.
Het is in ieder geval geen vast staand feit.
Iets met voor en tegen bewijzen.
Maar dat hebben we al zo vaak aan elkaar proberen uit te leggen. ;) :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195528571
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar zeggen dat God niet bestaat is hooguit een eigen mening of gevoel ofzo.
Het is in ieder geval geen vast staand feit.
Iets met voor en tegen bewijzen.
Maar dat hebben we al zo vaak aan elkaar proberen uit te leggen. ;) :)
Vooruit, jij je zin. Ik zal het iets anders verwoorden :

Momenteel is er net zoveel bewijs voor god(en) als voor roze eenhoorns, elfjes en spiderman.

En het is niet aan mij om te bewijzen dat het niet bestaat. Het is aan gelovigen om te bewijzen dat het wel bestaat.

pi_195530121
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 19:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat valt nog mee hoor, enkel moet men wel begrijpelijk kunnen lezen en niet steeds jouw fantasie erop los laten.
[..]

Duidelijk dat God schrik had dat ook ze eeuwig zouden leven. Hiervoor beweerde je nog dat door de zondeval hun eeuwig leven hadden verloren. God had reeds schrik dat A&E van de boom van Kennis zouden eten en maakte hen wijs dat ze dan zouden ervan sterven. Niet dus...foei God !
Hier uit Gen 3 : 1
[..]

Wie was hier de leugenaar ? Wie sprak hier de waarheid ?
satan was/ is de leugenaar.

Zoals ik al eens heb proberen uit te leggen, Dat de Geest van adam en eva die op moment van het plegen van de zonde stierf. Anders konden zij zich ook niet schamen voor dat ze naakt waren en bang waren voor God.
Ik denk dat ze bewust werden dat ze een zonde hadden begaan toen ze dus voor het eerst iets hadden gedaan wat niet mocht.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195532348
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

satan was/ is de leugenaar.
Ik heb je net aangetoond via jou eigen Bijbel dat niet de slang was ( en er is geen sprake van satan ) die gelogen heeft, maar wel God ( in meervoudsvorm ).

quote:
Zoals ik al eens heb proberen uit te leggen, Dat de Geest van adam en eva die op moment van het plegen van de zonde stierf. Anders konden zij zich ook niet schamen voor dat ze naakt waren en bang waren voor God.
Net andersom ! Ze waren tot bewustzijn gekomen door de kennis.
quote:
Ik denk dat ze bewust werden dat ze een zonde hadden begaan toen ze dus voor het eerst iets hadden gedaan wat niet mocht.
Op het moment dat ze van de boom van Kennis wilde proeven hadden ze nog geen besef van wat goed en wat fout was. Hadden ze nooit van deze boom gegeten hadden ze zich nooit moeten schamen voor hun naaktheid, wat trouwens cultureel gebonden is. Neem nu de indianen uit de Amazone. Dit zijn toch ook mensen of niet soms ? Zij schamen zich niet voor hun naaktheid. Ach man, wordt eens volwassen zeg !
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:37:41 #62
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195604776
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar zeggen dat God niet bestaat is hooguit een eigen mening of gevoel ofzo.
Dat geldt toch ook voor Wodan en Astarte?
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:41:44 #63
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195604872
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

satan was/ is de leugenaar.

Waar precies? Ik kan hem niet op een leugen betrappen hoor. Satan is gewoon in dienst van JHWH en zou het niet in zijn hoofd halen om tegen Hem te liegen.

Verder weer lekker aan het kersenpikken?

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 14-10-2020 09:26:06 ]
pi_195622866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat geldt toch ook voor Wodan en Astarte?
Laat sjoemie daar maar eens over nadenken :

https://en.wikipedia.org/wiki/Asherah#In_Israel_and_Judah
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:19 #65
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195627666


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 14-10-2020 09:25:29 ]
pi_195674066
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat geldt toch ook voor Wodan en Astarte?
Van die 2 zijn ontstaans geschiedenissen bekend.

Van God weet men alles wat nu in de bijbel en alle boeken van de Joden staan en daar in staat beschreven dat God er al was voor het ontstaan van de wereld en dat God dus ook de mensheid heeft geschapen.

Wodan en astarte etc, het zijn in ieder geval afgoden.
De Grieken en Romeinen o.a. hadden voor elk wisse wasje weer een andere god.
een god/ godin van de liefdem, god van de zee.
Waarom zou dat zo zijn geweest?
Waarschijnlijk omdat ze dachten dat voor elk ding zoals de zee/ golven etc een andere "kracht" was dan bijvoorbeeld de zon?
Zoiets veronderstel ik althans.

De God van Israël en ook nu van de Christenen heeft gewoon alle macht en kracht in zich zelf.
Hij heeft de kracht om een zee te splijten.
Maar Hij heeft ook de kracht om te scheppen en om mensen te genezen etc.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:35:38 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195675123
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Van die 2 zijn ontstaans geschiedenissen bekend.
Van jouw God ook.

Geen enkel verschil.
quote:
Van God weet men alles wat nu in de bijbel en alle boeken van de Joden staan en daar in staat beschreven dat God er al was voor het ontstaan van de wereld en dat God dus ook de mensheid heeft geschapen.
Dat staat er maar dat is door mensen geschreven. Net als andere boeken over andere goden.

Geen enkel verschil
quote:
Wodan en astarte etc, het zijn in ieder geval afgoden.
Waarom is jouw God er dan zo bang voor?
quote:
De Grieken en Romeinen o.a. hadden voor elk wisse wasje weer een andere god.
een god/ godin van de liefdem, god van de zee.
Waarom zou dat zo zijn geweest?
Waarschijnlijk omdat ze dachten dat voor elk ding zoals de zee/ golven etc een andere "kracht" was dan bijvoorbeeld de zon?
Zoiets veronderstel ik althans.
En is dat een rare gedachte? Raarder dan dat er één god verantwoordelijk voor is? Leg met dat eens uit?
quote:
De God van Israël en ook nu van de Christenen heeft gewoon alle macht en kracht in zich zelf.
Hij heeft de kracht om een zee te splijten.
Maar Hij heeft ook de kracht om te scheppen en om mensen te genezen etc.
Hij heeft de kracht maar hij doet het alleen niet. ja zo lust ik er ook nog wel een paar.

Ook hier weer: geen enkel verschil met andere (af) Goden.
pi_195675219
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

Van God weet men alles wat nu in de bijbel en alle boeken van de Joden staan en daar in staat beschreven dat God er al was voor het ontstaan van de wereld en dat God dus ook de mensheid heeft geschapen.
En die God heeft een naam in de Bijbel : Jahwe. De naam Jahwe duikt voor het eerst op in Transjordanië, vanaf 1400 v.Chr., namelijk in Egyptische teksten van Amenhotep III die verwijzen naar een volk dat daar leefde: "Jhw in het gebied van de Shasu". Stammen werden wel meer geïdentificeerd aan de hand van de godheid die zij aanhingen. In dit geval zou Jhw duiden op Jaw of Jahu, de naam waarvoor de vroegere El door een stam werd ingeruild. Veel persoonsnamen van deze stam die eerder el bevatten (Elia, Natanaël), kregen nu ja als suffix. El zou dus de evolutionaire voorloper zijn van Jahweh, wat nog steeds voor de moslims Allah en ook de stam El bevat. Dus zo oud is de god uit je bijbel niet, nietwaar sjoemie ?
pi_195675386
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

Wodan en astarte etc, het zijn in ieder geval afgoden.
Tja, maar in jouw Bijbel, de woorden van jou God, stond wel Asarte ( Asherah ) als zijn echtgenote. Men heeft deze godin er later uitgewipt. Ze hebben dus van uw god een weduwnaar gemaakt, of is de Bijbel dan toch niet het woord van God ??
Wat historische achtergrond :
quote:
William Dever's book Did God Have a Wife? adduces further archaeological evidence—for instance, the many female figurines unearthed in ancient Israel, (known as pillar-base figurines)—as supporting the view that in Israelite folk religion of the monarchical period, Asherah functioned as a goddess and consort of Yahweh and was worshiped as the queen of heaven, for whose festival the Hebrews baked small cakes. Dever also points to the discovery of multiple shrines and temples within ancient Israel and Judah. The temple site at Arad is particularly interesting for the presence of two (possibly three) massebot, standing stones representing the presence of deities. Although the identity of the deities associated with the massebot is uncertain, Yahweh and Asherah or Asherah and Baal remain strong candidates, as Dever notes: "The only goddess whose name is well attested in the Hebrew Bible (or in ancient Israel generally) is Asherah."
En nu, zoals gewoonlijk weer weglullen zeker ? Wat is jouw totem ? Struisvogel ?
pi_195677067
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 14:41 schreef ATON het volgende:

[..]

En die God heeft een naam in de Bijbel : Jahwe. De naam Jahwe duikt voor het eerst op in Transjordanië, vanaf 1400 v.Chr., namelijk in Egyptische teksten van Amenhotep III die verwijzen naar een volk dat daar leefde: "Jhw in het gebied van de Shasu". Stammen werden wel meer geïdentificeerd aan de hand van de godheid die zij aanhingen. In dit geval zou Jhw duiden op Jaw of Jahu, de naam waarvoor de vroegere El door een stam werd ingeruild. Veel persoonsnamen van deze stam die eerder el bevatten (Elia, Natanaël), kregen nu ja als suffix. El zou dus de evolutionaire voorloper zijn van Jahweh, wat nog steeds voor de moslims Allah en ook de stam El bevat. Dus zo oud is de god uit je bijbel niet, nietwaar sjoemie ?
Die naam heeft Mozes van God gekregen om tegen het volk te vertellen voor als die naar de naam van God zou vragen die Mozes dus heeft aangesteld toen als leider van het volk

Exodus 3:13 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?
14. En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195677111
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 14:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, maar in jouw Bijbel, de woorden van jou God, stond wel Asarte ( Asherah ) als zijn echtgenote. Men heeft deze godin er later uitgewipt. Ze hebben dus van uw god een weduwnaar gemaakt, of is de Bijbel dan toch niet het woord van God ??
Wat historische achtergrond :
[..]

En nu, zoals gewoonlijk weer weglullen zeker ? Wat is jouw totem ? Struisvogel ?
Ik ben dit nog nergens in mijn bijbel tegen gekomen. Dat God een vrouw zou hebben die astarte zou heten.
Als ik zoek kom ik alleen astarte tegen als zijnde horende bij de afgod baäl.
Ik denk dat door mogelijke vermenging met omliggende heiden volken dat ze ashera/ astarte hebben toe gevoegd. Zoals de samaritanen hebben gedaan, dat waren joden/ israëlieten die zich hadden vermengd met andere religies daarom o.a., waren de andere joden in de rest van Israël in die tijd niet zo happig op deze samaritanen.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjoemie1985 op 16-10-2020 16:36:43 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195677432
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:

Ik ben dit nog nergens in mijn bijbel tegen gekomen. Dat God een vrouw zou hebben die astarte zou heten.
Als ik zoek kom ik alleen astarte tegen als zijnde horende bij de afgod baäl.
Jou Bijbel is geen geschiedenisboek, weet je dat nog steeds niet ? Heb je enig idee hoeveel keer dit boek is geredigeerd ? Nee natuurlijk niet, daar staat niks van dit in jou Bijbel, is het niet ?
pi_195677537
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:

Zoals de samaritanen hebben gedaan, dat waren joden/ israëlieten die zich hadden vermengd met andere religies daarom o.a., waren de andere joden in de rest van Israël in die tijd niet zo happig op deze samaritanen.
En wat weet jij verdomd van de Samaritanen ? Zo genoemd naar de hoofdstad van het Noordenrijk Israël, op de vlucht geslagen voor de Assyriërs richting Judea. Zij hielden zich vast aan de wijze van offers naar voorbeeld van " Mozes " ; in open lucht op de berg Garizim in Bethel. Maar nee, koning Josia wou een tempel en het centrum naar zich toetrekken. Ook nooit geleerd op je verdomde zondagsschool zeker. Ga toch heen man. :(
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:22:26 #74
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195743484
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik ben dit nog nergens in mijn bijbel tegen gekomen. Dat God een vrouw zou hebben die astarte zou heten.
Als ik zoek kom ik alleen astarte tegen als zijnde horende bij de afgod baäl.
Ik denk dat door mogelijke vermenging met omliggende heiden volken dat ze ashera/ astarte hebben toe gevoegd. Zoals de samaritanen hebben gedaan, dat waren joden/ israëlieten die zich hadden vermengd met andere religies daarom o.a., waren de andere joden in de rest van Israël in die tijd niet zo happig op deze samaritanen.
In die tijd? Uit opgravingen blijkt dat de Baäl cultus ook gewoon door ging in de tijd dat JHWH al was uitgevonden. En dat in geheel Kanaän. De gemoedelijke verhaaltjes dat geheel Juda of gans Israël (exclusief) JHWH aanbad moet dus met een grote korrel zout (zeg maar een hele emmer zout) genomen worden.

Ik snap dat het pijn doet maar de geschiedenis volgens de Bijbel is een gekleurd, eenzijdig en daarmee onvolledig verhaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 20-10-2020 10:29:31 ]
pi_195743486
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

Maar zeggen dat God niet bestaat is hooguit een eigen mening of gevoel
Dat God bestaat is ook hooguit een eigen mening. Een gevoel dat God bestaat is al helemaal te gek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')