abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 september 2020 @ 17:53:52 #76
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195253929
18 november is er wat dat betreft een mooie proeftuin: herindelingsverkiezingen in een aantal gemeenten in Groningen en Noord-Brabant. In Delfzijl konden stembureauleden alvast oefenen met de coronamaatregelen.

https://www.rtvnoord.nl/n(...)ronaproof-stembureau
pi_195263498
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 17:53 schreef freako het volgende:
18 november is er wat dat betreft een mooie proeftuin: herindelingsverkiezingen in een aantal gemeenten in Groningen en Noord-Brabant. In Delfzijl konden stembureauleden alvast oefenen met de coronamaatregelen.

https://www.rtvnoord.nl/n(...)ronaproof-stembureau
In het artikel staat dat niet met potlood gestemd hoeft te worden als het maar rood is. Ik meen me te herinneren dat er een keer ophef is geweest dat twee mensen met rode balpen hebben gestemd bij de (getrapte) 1e kamerverkiezingen.

Ik zou er niet voor zijn dat met eigen schrijfgerei gestemd kan worden want dat kan een aantasting van het stemgeheim worden. Maar goed, selfies met je stem mogen ook.
  zaterdag 26 september 2020 @ 13:10:12 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195266111
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

In het artikel staat dat niet met potlood gestemd hoeft te worden als het maar rood is. Ik meen me te herinneren dat er een keer ophef is geweest dat twee mensen met rode balpen hebben gestemd bij de (getrapte) 1e kamerverkiezingen.
Dat was een D66-Statenlid met een blauwe balpen. Hij kon het potlood niet vinden, dat was achter een richeltje gevallen. Dat kostte D66 een zetel in de Eerste Kamer, waardoor ook de SGP nodig was voor gedoogsteun van het kabinet Rutte-II. Het Reformatorisch Dagblad heeft het Statenlid daarom geïnterviewd (en met een balpen op de foto gezet):
https://www.rd.nl/vandaag(...)-van-de-sgp-1.394571

Maar alles is in principe toegestaan. Potlood, balpen, viltstift, lippenstift, als het maar rood is. Alleen voor briefstemmers is een uitzondering gemaakt in de wet, omdat er geen rood potlood meegestuurd wordt. Niet iedereen heeft zo'n potlood of pen in huis, dus zwart, blauw of groen mag dan ook.
pi_195266711
Snel de wet aanpassen zodat mensen gewoon met een blauwe pen mogen stemmen die ze van huis meenemen dan. Lijkt me beter dan digitaal ofzo.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_195268491
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:59 schreef Nielsch het volgende:
Snel de wet aanpassen zodat mensen gewoon met een blauwe pen mogen stemmen die ze van huis meenemen dan. Lijkt me beter dan digitaal ofzo.
Dan zou ik graag dat wel willen laten beperken tot potlood, pen of stift en dan alleen bepaalde kleuren. Als ik nu mijn buurman onder druk zet om met groene lippenstift te stemmen dan wordt het wel erg eenvoudig om hem te controleren.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:01:47 #81
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195505612
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

In het artikel staat dat niet met potlood gestemd hoeft te worden als het maar rood is. Ik meen me te herinneren dat er een keer ophef is geweest dat twee mensen met rode balpen hebben gestemd bij de (getrapte) 1e kamerverkiezingen.

Ik zou er niet voor zijn dat met eigen schrijfgerei gestemd kan worden want dat kan een aantasting van het stemgeheim worden. Maar goed, selfies met je stem mogen ook.
Soms kom je nog wel eens leuke dingen tegen in oude kranten.

Vroeger stond er in de Kieswet dus wel dat er alleen met rood potlood gestemd kon worden. Toen er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1974 in Kampen in een stembureau een rode balpen was gebruikt, is de stemming daar uiteindelijk ongeldig verklaard, en moest er een half jaar later in dat stembureau opnieuw gestemd worden. :D.

https://www.delpher.nl/nl(...)0823620:mpeg21:a0072
pi_195506281
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:01 schreef freako het volgende:

[..]

Soms kom je nog wel eens leuke dingen tegen in oude kranten.

Vroeger stond er in de Kieswet dus wel dat er alleen met rood potlood gestemd kon worden. Toen er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1974 in Kampen in een stembureau een rode balpen was gebruikt, is de stemming daar uiteindelijk ongeldig verklaard, en moest er een half jaar later in dat stembureau opnieuw gestemd worden. :D.

https://www.delpher.nl/nl(...)0823620:mpeg21:a0072
Ah, ik had het dus ook weer niet helemaal uit mn duim gezogen. :o

Op de site van de gemeente al eens gezocht hoe ik me kan aanmelden als vrijwilliger (bureau of teller) maar daar is (nog?) echt helemaal niets over te vinden. Ik wil dit onafhankelijk doen dus niet via een partij.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:57:16 #83
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195506701
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ah, ik had het dus ook weer niet helemaal uit mn duim gezogen. :o

Op de site van de gemeente al eens gezocht hoe ik me kan aanmelden als vrijwilliger (bureau of teller) maar daar is (nog?) echt helemaal niets over te vinden. Ik wil dit onafhankelijk doen dus niet via een partij.
Partijen hebben normaal gesproken geen rol in het werven van stembureauvrijwilligers, dat ligt op het bordje van de gemeente. In het verleden werden er nog wel eens raadsleden e.d. benoemd, maar dat wordt ontmoedigd (en voor gemeenteraadsverkiezingen is het binnenkort zelfs verboden dat er kandidaten ook stembureaulid zijn).

Je zou op de website kunnen kijken of er contactgegevens voor 'bureau verkiezingen' of iets dergelijks te vinden is, en die te mailen dat je belangstelling hebt (of anders burgerzaken of publiekszaken of iets in die richting). Kan zijn dat de werving al loopt onder de vrijwilligers van de laatste keer, en dat daarna pas wordt gekeken hoeveel vacatures er nog zijn.
pi_195506985
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:57 schreef freako het volgende:
Je zou op de website kunnen kijken of er contactgegevens voor 'bureau verkiezingen' of iets dergelijks te vinden is, en die te mailen dat je belangstelling hebt (of anders burgerzaken of publiekszaken of iets in die richting). Kan zijn dat de werving al loopt onder de vrijwilligers van de laatste keer, en dat daarna pas wordt gekeken hoeveel vacatures er nog zijn.
Dank je, een algemeen contactformulier ingevuld. Eens zien of ik er reactie op krijg.

Ik neem aan dat ze door corona heel veel extra mensen nodig hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')