abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 september 2020 @ 10:43:02 #151
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195175679
quote:
10s.gif Op maandag 21 september 2020 10:38 schreef Slayage het volgende:
Op deze manier wordt het niks natuurlijk hier in Nederland

[ twitter ]
Lol, en dat mokkel heeft haar gezicht weer overal staan omdat half twitterend Nederland er als dolle honden overheen valt.

Marketing 10/10 _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195175688
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:41 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Sowieso weten ze niet of aerosolen een grote rol spelen omdat ze niet weten hoeveel virus je binnen moet krijgen om ziek/besmettelijk te worden.
Op zich is de redenatie van het RIVM vrij helder: als men wel laagdrempelig via aerosolen besmet zou kunnen raken had de R0 veel hoger moeten zijn (vgl. met mazelen, met een R0 van 15+).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175721
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap dat het RIVM op haast religieuze wijze verdediging behoeft, maar dit is toch wel een drogreden van formaat hoor.

Want dit heeft natuurlijk niks met aerosols VS grote druppels te maken. Hooguit met de gevolgen van die constatering.
Mondkapjes zijn in veel landen een belangrijk instrument, omdat de omgeving er niet naar is om afdoende afstand te houden. In Nederland is het wel mogelijk die afstand te creëren. Of men die afstand ook daadwerkelijk inachtneemt is een andere discussie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175731
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Aerosolen zijn (hele kleine) droplets, droplets zijn niet per se aerosolen.
Dus wat de CDC in dat statement zegt, is nog niet zo duidelijk?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195175746
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Op zich is de redenatie van het RIVM vrij helder: als men wel laagdrempelig via aerosolen besmet zou kunnen raken had de R0 veel hoger moeten zijn (vgl. met mazelen, met een R0 van 15+).
Christian Drosten zei dit:

quote:
"When I sum it all up, my gut feeling is that almost half of the transmission is aerosol, almost half of the transmission is droplet, and perhaps ten percent of transmission is smear or contact infection."

Recommendations for everyday life had to be derived from this. For example, Drosten considers it dangerous to sit close together in a room. Under the open sky, however, one could behave differently:

"Restaurants that have patios and outdoor areas should be encouraged to use these areas in particular. I would also go so far as to say that a two-metre distance is probably not even necessary outdoors, because the virus, which is spread via aerosol transmission, blows away anyway when you are outside".
Klinkt aannemelijk toch?

Misschien is tijdsduur, viral load, levensvatbaarheid ook belangrijk.
Het hoeft niet direct de mazelen te zijn immers.
  maandag 21 september 2020 @ 10:48:08 #156
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195175760
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Mondkapjes zijn in veel landen een belangrijk instrument, omdat de omgeving er niet naar is om afdoende afstand te houden. In Nederland is het wel mogelijk die afstand te creëren.
Hier klopt natuurlijk niet veel van.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195175763
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dus wat de CDC in dat statement zegt, is nog niet zo duidelijk?
Nou, het is, zoals door iemand anders gememoreerd, een open deur. Er staat niets over de mate waarin deze besmettingsroutes plaatsvinden. Zo wordt er gerept over "zingen" en "praten", maar er staat niets over de omstandigheden waarop je zo besmet kunt raken.

Het maakt nogal uit of je minimaal een kwartier in iemands gezicht moet hoesten of dat je al besmet kunt raken van een toevallige passant die iets te hard praat in zijn telefoon.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175794
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Op zich is de redenatie van het RIVM vrij helder: als men wel laagdrempelig via aerosolen besmet zou kunnen raken had de R0 veel hoger moeten zijn (vgl. met mazelen, met een R0 van 15+).
Klopt als het even besmettelijk was als mazelen dan waren we er nu al vanaf. Dan wisten we niet eens eigenlijk wat ons was overkomen. Trouwens heel de wereld.
pi_195175826
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 10:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Christian Drosten zei dit:
[..]

Klinkt aannemelijk toch?

Misschien is tijdsduur, viral load, levensvatbaarheid ook belangrijk.
Het hoeft niet direct de mazelen te zijn immers.
Ik weet niet wie Christian Drosten is, maar het zal allicht zo zijn dat er een (substantieel?) deel verloopt via aerogene besmetting. Op dit moment verloopt het virus echter zoals andere infectievirussen waarvan bekend is dat het niet verloopt via aerogene besmetting. Dus zelfs al zou er inderdaad relatief veel aerogene besmetting plaatsvinden, dan nog is de drempel om op deze manier besmet te raken vrij hoog. De vraag is of je daarvoor de helft van de gebouwen in Nederland gaan strippen om de luchtcirculatiekanalen aan te pakken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175840
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren? Kijkend naar de stijging in werk gerelateerde besmettingen zou je zeggen dat het nogal slappe advies 'werk zo veel mogelijk thuis..' eigenlijk gewoon best risicovol is voor de komende tijd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195175861
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:51 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik weet niet wie Christian Drosten is, maar het zal allicht zo zijn dat er een (substantieel?) deel verloopt via aerogene besmetting. Op dit moment verloopt het virus echter zoals andere infectievirussen waarvan bekend is dat het niet verloopt via aerogene besmetting. Dus zelfs al zou er inderdaad relatief veel aerogene besmetting plaatsvinden, dan nog is de drempel om op deze manier besmet te raken vrij hoog. De vraag is of je daarvoor de helft van de gebouwen in Nederland gaan strippen om de luchtcirculatiekanalen aan te pakken.
Viroloog en adviseur van Merkel.

En kijk ook dit bv:


https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31927-9/fulltext

quote:
15. Identifying the dominant modes of COVID-19 transmission is an urgent public health priority. There is growing consensus from the aerosol science and infectious disease communities that aerosol inhalation is a key contributor to COVID-19 transmission. The US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) and WHO have widely communicated a narrowed scope of possible transmission routes, limited to large droplets expelled by coughs and sneezes, and contact with contaminated surfaces. However, this notion is based on an incorrect assumption that 5 μm particles settle out of the air within 2 m (6 ft). Basic aerosol physics shows that people shed an entire continuum of particles when they cough, sneeze, breathe, or talk. Some of these are very large particles that do settle out of the air quickly because of gravity (influencing the 2 m [6 ft] distancing rule), but the vast majority are smaller particles that stay aloft for between 30 min and several hours, and travel beyond 2 m (6 ft). Mitigating airborne transmission is especially crucial for reducing the risk of superspreader events. These events appear to occur mainly or exclusively indoors, although large outdoor events are often preceded or followed by indoor crowds at bars, pubs, and restaurants.
  maandag 21 september 2020 @ 10:55:13 #162
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195175865
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren? Kijkend naar de stijging in werk gerelateerde besmettingen zou je zeggen dat het nogal slappe advies 'werk zo veel mogelijk thuis..' eigenlijk gewoon best risicovol is voor de komende tijd.
In theorie mee eens.

In praktijk lastig uitvoerbaar, sommige functies hebben in zekere mate aanwezigheid op kantoor nodig. Bedrijven kunnen dat per functie beoordelen, maar hoe gaat de overheid in de praktijk die evaluatie toetsen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195175866
quote:
10s.gif Op maandag 21 september 2020 10:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Hier klopt natuurlijk niet veel van.
Vandaag ook weer op Radio1 dat er hele wijken in Madrid zijn waar men veel te dicht op elkaar woont, er geen mogelijkheid is om afstand te houden en toevallig zijn daar veel besmettingen?

Maar buiten Europa is het nog erger. Kijk naar India, Brazilië en Indonesië. De beelden die daar vandaan komen hebben niets te maken met de situatie in Nederland waarin je in principe gewoon niet in de publieke ruimte moet komen bij klachten. Miljarden mensen ter wereld kunnen zich dat simpelweg niet veroorloven.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 21-09-2020 11:24:01 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175883
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren? Kijkend naar de stijging in werk gerelateerde besmettingen zou je zeggen dat het nogal slappe advies 'werk zo veel mogelijk thuis..' eigenlijk gewoon best risicovol is voor de komende tijd.
Hier gaat de komende weken inderdaad het e.e.a. rondom gebeuren. Waarbij vooral de communicatie rondom reisafstand en inspelen op flexibel werken een rol gaat spelen. Dit weet ik toevallig, omdat het onderdeel van mijn werk is.
pi_195175909
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren?
Ja.

Bij ons loopt de frustratie in elk geval behoorlijk op met de huidige regels. We werken hier met een max bezetting waarop management denkt dat verantwoord is om op kantoor te komen, en we moeten ons per dag aanmelden of we op kantoor komen of niet. Alleen we doen dat online ergens, waar geen max in te stellen is. Is dus werknemer verantwoordelijkheid om jezelf niet aan te melden als huidige bezettingen 20 of meer is. Als gevolg dat de helft die het geen reet interesseert elke dag inschrijft en op kantoor is, de andere helft of te laat met inschrijven is of gewoon maar thuis blijft.

Ben zelf 50% aanwezig op kantoor ongeveer, maar al wel besloten dat mocht ik op kantoor komen en de bezetting is te hoog, ik terug naar huis ga met reiskosten rekening voor werkgever.
pi_195175931
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 10:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Viroloog en adviseur van Merkel.

En kijk ook dit bv:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31927-9/fulltext
[..]

Maar wat betekent dit concreet? Alle horeca dicht? Alleen buiten horeca? Alle horeca moet nieuwe luchtcirculatie? Maximaal 10 minuten binnen? Allemaal mondkapjes?

Zelfs in Duitsland hoeven ze geen mondkapjes te dragen tijdens het eten. Zijn er nu massale uitbraken in de horeca daar?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195175935
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:39 schreef Confetti het volgende:

[..]

Tja, tunnelvisie. Toen de besmettingen explodeerden in maart wilden ze ook al onder geen enkel beding de scholen te sluiten. Stel je voor dat we naar ze hadden geluisters toen..
Precies dan was de leerachterstand een stuk kleiner
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195175955
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren? Kijkend naar de stijging in werk gerelateerde besmettingen zou je zeggen dat het nogal slappe advies 'werk zo veel mogelijk thuis..' eigenlijk gewoon best risicovol is voor de komende tijd.
Het valt of staat met de bereidheid van je werkgever. Ik werk zelf bij een grote bank en wij zitten al vanaf maart zo ongeveer allemaal thuis te werken. Alleen specifieke taken worden op kantoor afgehandeld en door een zeer kleine groep mensen die zo ongeveer allemaal op een eigen verdieping]werken qua afstand.

Alleen voor mensen die echt niet structureel thuis kunnen blijven werken vanwege kleine behuizing, overlast of lichamelijke klachten wordt op maat naar oplossingen gezocht. Daarnaast is er op aanvraag een aantal vergaderruimtes beschikbaar om in klein gezelschap bij elkaar te komen als een online-meeting niet geschikt is.

Ik vind het prima geregeld :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_195175963
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 10:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Christian Drosten zei dit:
[..]

Klinkt aannemelijk toch?

Misschien is tijdsduur, viral load, levensvatbaarheid ook belangrijk.
Het hoeft niet direct de mazelen te zijn immers.
Een gut feeling is toch niet wetenschappelijk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195175976
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe denken jullie over het thuiswerken? Zouden ze daar vanuit de overheid harder beleid in moeten/kunnen hanteren? Kijkend naar de stijging in werk gerelateerde besmettingen zou je zeggen dat het nogal slappe advies 'werk zo veel mogelijk thuis..' eigenlijk gewoon best risicovol is voor de komende tijd.
Ik vind dat de overheid meer perspectief moet schetsen. Veel mensen zijn het zat thuis te zitten en steeds meer werkgevers zijn het zat hun werknemers te controleren

Volgens mij kun je prima 1 of 2 dagen op kantoor verkopen onder het mom van 'mentale gezondheid' en de overige dagen thuis onder het mom van 'publieke gezondheid'.

Tegelijkertijd had je volgens mij prima een extra oproep kunnen doen in Rotterdam/Amsterdam om juist de komende weken weer even thuis te werken. Ondanks dat dit natuurlijk al het advies is, kunnen ze ook gewoon erkennen dat dit bij veel bedrijven een beetje verslapt is, dat dit begrijpelijk is, maar dat het zeker nu gewoon nodig is.

Maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat het het verschil gaat maken. Een mens heeft nou eenmaal sociale interactie nodig. Wat je misloopt op kantoor ga je elders compenseren.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195176007
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:58 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Ben zelf 50% aanwezig op kantoor ongeveer, maar al wel besloten dat mocht ik op kantoor komen en de bezetting is te hoog, ik terug naar huis ga met reiskosten rekening voor werkgever.
Hier werken we sinds half April allemaal weer op kantoor (grote ruimte), maar altijd afstand houden is tijdens overleg of pauzes gewoon niet te doen (je zoekt elkaar toch op voor een babbeltje).

Een deel van mijn werk (en dat van collega's) is niet thuis te doen, dus daarin snap ik de besluitvorming. Echter, nu de besmettingen weer toenemen en de 'paniek' weer wat meer voelbaar is, krijgen collega's twijfels over het huidige beleid. Kan me zo voorstellen dat dit sentiment in meer bedrijven te voelen is.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 21 september 2020 @ 11:08:36 #172
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195176019
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 10:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals, context is belangrijk. In Nederland:
- Kunnen veel mensen in principe thuiswerken (veel landen hebben niet de digitale infrastructuur die wij hebben)
- Zijn er vaak sociale vangnetten om ziekte op te vangen (in veel landen betekent niet werken letterlijk geen eten)
- Is afstand houden in principe redelijk makkelijk (vergelijk dat eens met de drukke favela's in Brazilië)
- Is er genoeg desinfectiemiddel beschikbaar

Om maar even wat dwarsstraten te noemen.
Kortom: mondkapjes werken wel?

Zeker met de winter in aankomst was het denk ik belangrijk geweest om een cultuur te kweken waarin het normaal wordt gevonden om een mondkapje te dragen wanneer je binnen met andere mensen bent. Zoals in winkels. Dat is in veel landen al maanden de gewoonte, maar hier in Nederland willen we er niet aan.

Tot nu toe konden veel activiteiten buiten plaatsvinden, waar die mondkapjes niet zoveel zin hebben. Maar als de komende maanden alles naar binnen verplaatst, zouden mondkapjes wel degelijk een zinnig instrument kunnen zijn om de besmettingen tegen te gaan. Ook in Nederland.
pi_195176034
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat het het verschil gaat maken. Een mens heeft nou eenmaal sociale interactie nodig. Wat je misloopt op kantoor ga je elders compenseren.
Mee eens en dat besprak ik gisteren met een vriend van me ook. Hij zit tot nader order gewoon 40 uur thuis en merkt wel dat hij het 'geouwehoer tussen collega's' mist..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195176051
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een gut feeling is toch niet wetenschappelijk?
Hij baseert dit wel op onderzoek. Tenminste dat stond in het artikel.

Lijkt me dat die man wel weet waarover hij praat als hij Merkel adviseert.
pi_195176052
quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2020 11:08 schreef Tijn het volgende:

[..]

Kortom: mondkapjes werken wel?

Zeker met de winter in aankomst was het denk ik belangrijk geweest om een cultuur te kweken waarin het normaal wordt gevonden om een mondkapje te dragen wanneer je binnen met andere mensen bent. Zoals in winkels. Dat is in veel landen al maanden de gewoonte, maar hier in Nederland willen we er niet aan.

Tot nu toe konden veel activiteiten buiten plaatsvinden, waar die mondkapjes niet zoveel zin hebben. Maar als de komende maanden alles naar binnen verplaatst, zouden mondkapjes wel degelijk een zinnig instrument kunnen zijn om de besmettingen tegen te gaan. Ook in Nederland.
Ik denk dat het 2 weken duurt om zoiets landelijk in te voeren en draagvlak voor te hebben. Of het helpt is een tweede, maar ook wij eigenwijze Nederlanders zullen echt overstag gaan als het van bovenaf wordt ingevoerd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')