24 Heures Du Mans 2020 - editie 88
Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipRace 2019 en vooruitblikIn 2019 herhaalt Toyota met een 1-2 finish de overwinning van 2018, wederom wint de #8 auto met Fernando Alonso aan boord de 24 uren van Le Mans, deze keer met een voorsprong van minder dan 17 seconden. SMP racing complementeert het podium. In LMP2 wint Signatech Alpine Matmut met een ronde voorsprong op de auto waarin ook Ho-Pin Tung mee rijdt. In GTE Pro nemen zowel Ford als BMW afscheid zonder een podium op Le Mans, de overwinning gaat naar de #51 AF Corsa Ferrari. In GTE AM pakt de Porsche van Team Project 1 de overwinning, nadat het team waarin Jeroen Bleekemolen meerijdt wordt gediskwalificeerd.
In 2020 liep alles anders en werd het evenement verschoven naar halverwege september. In LMP1 strijden slechts zes auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Omdat Ford en BMW afscheid namen van GTE Pro en Corvette zich noodgedwongen moest terugtrekken is het veld ook in GTE Pro erg dun met slechts 8 auto's. LMP2 en GTE AM zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 24 en 22 auto's. Na pech en crashes vorig jaar hoopt Racing Team Nederland dit jaar op een podium in LMP2.
Er veranderd nog meer, in het schema beginnen we deze editie niet op woensdagmiddag, maar op donderdagochtend. Ook wordt er op vrijdag gekwalificeerd. Nieuw dit jaar is de hyperpole, de top 6 uit elke klasse gaat door naar deze sessie waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint dit jaar ook wat eerder dan vorig jaar, om de coureurs iets meer tijd te geven voordat het donker wordt. Omdat de race in september wordt gehouden zal ongeveer de helft ervan in de nacht worden gereden.
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit info inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)Onboard (Pole 2017):Entry list 2020 (pdf)• Rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride)
LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Equivalence of Technology moet ervoor zorgen dat de hybride en non-hybride auto's de strijd met elkaar aan kunnen gaan. De beide Toyota's konden voorheen een ronde langer doorrijden op Le Mans. Voor 2020 is het doel van de ACO geweest om dit voor hybride en non-hybride auto's gelijk te maken.
Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:25
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geļntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland. Ook Beitske Visser doet dit jaar mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #50 van Richard Mille Racing Team.
• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari. Sinds dit jaar doen Ford en BMW helaas niet meer mee. Corvette heeft zich helaas moeten afmelden. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.
Donderdag 17 september10:00-13:00 Free practice session 1
14:00-17:00 Free practice session 2
17:15-18:00 Qualifying session 1
20:00-0:00 Free practice session 3
Vrijdag 18 september10:00-11:00 Free practice session 4
11:30-12:00 Hyperpole
Zaterdag 19 september10:30-10:45 Warm-up
14:30 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is
hier te vinden Streams•
Officiėle WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream
Live Timing•
Officiėle live timing •
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2020, grafische weergave van deelnemersveld (v2 - pdf)Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
WeerDit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipIMSA championshipBlancpain Endurance seriesSPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]