abonnement Unibet Coolblue
pi_195231130
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 10:54 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Had dit topic ff nodig 😂
Ja, er zijn zoveel negatieve berichten de laatste dagen. Ook weinig positiefs uit andere landen. Al met al een vervelende situatie, laten we hopen dat de sporadische positieve berichten in dit topic de mensen wat vrolijker kan stemmen.
pi_195233775
quote:
Status 24-09

Positief getest 103.141, toename: 2.544
Ziekenhuisopnames 12.524 (12,1% van positief getest), toename: 25
IC-opnames 3.210 (3,1% van positief getest)
Overleden 6.312 (6,1% van positief getest), toename: 16
Qua besmettingen en overledenen niet positief. Maar het aantal ziekenhuisopnames lijkt wel wat te zakken, wat positief is.
pi_195233816
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Qua besmettingen en overledenen niet positief. Maar het aantal ziekenhuisopnames lijkt wel wat te zakken, wat positief is.
ik wil de sfeer in dit topic niet verpesten.
Maar volgens NIce en LCPS stijgt het aantal ziekenhuisopnames.
Het RIVM meldt het aantal door de GGD"s doorgeven opnames, en dat is gewoon niet up to date.

zo zag je na de eerste golf steeds opname meldingen van weken/ maanden eerder. Zo zitten nu veel opname meldingen er gewoon niet in.
pi_195233919
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:40 schreef koemleit het volgende:

[..]

ik wil de sfeer in dit topic niet verpesten.
Maar volgens NIce en LCPS stijgt het aantal ziekenhuisopnames.
Het RIVM meldt het aantal door de GGD"s doorgeven opnames, en dat is gewoon niet up to date.

zo zag je na de eerste golf steeds opname meldingen van weken/ maanden eerder. Zo zitten nu veel opname meldingen er gewoon niet in.
We kijken enkel naar de dagcijfers hier, met terugwerkende kracht worden er soms maanden na dato nog cijfers veranderd.

Het aantal opnames, 25, is lager dan de afgelopen dagen (32, 35 en 27) en dat is gewoon positief.

En zoals eerder gezegd, we houden het graag positief. We belichten enkel de positieve getallen en ontwikkelingen. Waarmee we niet vergeten dat er ook een hoop negatief is, maar dat is voor andere topics.
pi_195233979
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]

We kijken enkel naar de dagcijfers hier, met terugwerkende kracht worden er soms maanden na dato nog cijfers veranderd.

Het aantal opnames, 25, is lager dan de afgelopen dagen (32, 35 en 27) en dat is gewoon positief.

En zoals eerder gezegd, we houden het graag positief. We belichten enkel de positieve getallen en ontwikkelingen. Waarmee we niet vergeten dat er ook een hoop negatief is, maar dat is voor andere topics.
ja dat is positief.
Ik kan ook melden dat ik hier in de straat geen een opname heb gezien, das ook positief.
sterker nog in het ziekenhuis waar ik werk heb ik deze hele week nog geen opname gezien.
Dat komt ook omdat ik niet ben wezen kijken, was ik wel wezen kijken dan weet ik dat het aantal opnames in een week meer dan verdrievoudigd is. De opname cijfers van het RIVM slaan als kut op dirk.

Mocht deze golf straks over zijn, dan ga je de opname cijfers heel anders interpreteren namelijk als "ja maar er is veel achterstallige data, dus die 40 opnames zijn er eigenlijk maar 28 en das minder dan de 32 van gisteren dus positief".

en ja ik snap dat dit het positiviteitstopic is, maar als het is niet positief, enkel een getalletje wat niks met de werkelijkheid te maken heeft is positief.


edit
wat wel positief is, is dat de hockeystick curve niet zo stijl lijkt te lopen als in maart.
pi_195234333
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:52 schreef koemleit het volgende:

[..]

ja dat is positief.
Ik kan ook melden dat ik hier in de straat geen een opname heb gezien, das ook positief.
sterker nog in het ziekenhuis waar ik werk heb ik deze hele week nog geen opname gezien.
Dat komt ook omdat ik niet ben wezen kijken, was ik wel wezen kijken dan weet ik dat het aantal opnames in een week meer dan verdrievoudigd is. De opname cijfers van het RIVM slaan als kut op dirk.

Mocht deze golf straks over zijn, dan ga je de opname cijfers heel anders interpreteren namelijk als "ja maar er is veel achterstallige data, dus die 40 opnames zijn er eigenlijk maar 28 en das minder dan de 32 van gisteren dus positief".

en ja ik snap dat dit het positiviteitstopic is, maar als het is niet positief, enkel een getalletje wat niks met de werkelijkheid te maken heeft is positief.

Het is een bewuste keuze om hier enkel positieve zaken te benoemen, hoe naar de andere kant van de medaille ook mag zijn. Voor negatief nieuws kan je terecht op het hele internet, iedereen schreeuwt moord en brand. Dat willen wij niet doen.

Wat je zegt klopt, over enkele maanden kunnen we pas echt de stand opmaken.

quote:
edit
wat wel positief is, is dat de hockeystick curve niet zo stijl lijkt te lopen als in maart.
Klopt, dat is heel positief. Helaas zijn de gegevens nog te vers om er echt een oordeel over te vellen, ik volg het met veel interesse. Ik verwacht dat we met een dag of 10 wat meer inzicht hebben in hoe het nu allemaal verloopt.

[ Bericht 14% gewijzigd door GereDathan op 24-09-2020 15:28:12 ]
pi_195234898
De IC cijfers van lcps zijn positief. Een toename van slechts 2 dwz dat niet alleen de instroom snel gaat, maar ook de uitstroom ;).
pi_195234937
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:50 schreef koemleit het volgende:
De IC cijfers van lcps zijn positief. Een toename van slechts 2 dwz dat niet alleen de instroom snel gaat, maar ook de uitstroom ;).
Dat is mooi nieuws! De stijging van de laatste dagen lijkt er, vooralsnog, dus even uit te zijn. Natuurlijk deels door de uitstroom.

Zelf verwacht ik dat we een plateau gaan bereiken, 10 in en 10 uit zeg maar. Af en toe zal er wat meer instroom zijn en af en toe wat meer uitstroom.

Op dit moment zitten we nog niet op dat plateau in mijn ogen, mijn schatting is dat we dat eind volgende week gaan bereiken. Mijn inschatting is dat we dan rond de 150 IC bedden schommelen. Let op, dit is slechts een voorspelling zonder echte onderbouwing van mijn kant.
pi_195235125
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:53 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is mooi nieuws! De stijging van de laatste dagen lijkt er, vooralsnog, dus even uit te zijn. Natuurlijk deels door de uitstroom.

Zelf verwacht ik dat we een plateau gaan bereiken, 10 in en 10 uit zeg maar. Af en toe zal er wat meer instroom zijn en af en toe wat meer uitstroom.

Op dit moment zitten we nog niet op dat plateau in mijn ogen, mijn schatting is dat we dat eind volgende week gaan bereiken. Mijn inschatting is dat we dan rond de 150 IC bedden schommelen. Let op, dit is slechts een voorspelling zonder echte onderbouwing van mijn kant.
Ik ga gewoon van het ergste uit, dan kan het alleen nog maar meevallen.
Tap tap tap
pi_195235377
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:05 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ga gewoon van het ergste uit, dan kan het alleen nog maar meevallen.
Ik heb geen idee wat het ergste is. Sowieso zitten we nog lang niet aan een grens, we kunnen nog 13x meer IC patiënten hebben is in het voorjaar gebleken. En zelfs toen hadden we nog capaciteit over. Ook kunnen we altijd uitwijken naar Duitsland, daar zijn meer dan voldoende bedden.

Maar zover zie ik het niet komen, een voordeel van de huidige wat langzamere stijging is dat mensen nu eerder wakker geschud worden en de maatregelen beter volgen. Dat was in maart/april niet mogelijk, toen was het een big-bang die ons overviel, we gingen van 0 naar 1300 in razend tempo. Nu gaat het, gelukkig, wat geleidelijker. Dat geeft ons ook de tijd om te anticiperen op de situatie.

Ik merk zelf dat ik mij weer in mijn schulp aan het kruipen ben. Ik heb nog een dagje uit begin oktober en midweek vakantie in Nederland staan, maar dat is het dan ook wel. Al het andere schuif ik op de langere baan / plan ik niet. En dat is ook wat ik om mij heen hoor, men neemt de situatie serieus en doet weer een stapje terug.
pi_195235617
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat het ergste is. Sowieso zitten we nog lang niet aan een grens, we kunnen nog 13x meer IC patiënten hebben is in het voorjaar gebleken. En zelfs toen hadden we nog capaciteit over. Ook kunnen we altijd uitwijken naar Duitsland, daar zijn meer dan voldoende bedden.

Maar zover zie ik het niet komen, een voordeel van de huidige wat langzamere stijging is dat mensen nu eerder wakker geschud worden en de maatregelen beter volgen. Dat was in maart/april niet mogelijk, toen was het een big-bang die ons overviel, we gingen van 0 naar 1300 in razend tempo. Nu gaat het, gelukkig, wat geleidelijker. Dat geeft ons ook de tijd om te anticiperen op de situatie.

Ik merk zelf dat ik mij weer in mijn schulp aan het kruipen ben. Ik heb nog een dagje uit begin oktober en midweek vakantie in Nederland staan, maar dat is het dan ook wel. Al het andere schuif ik op de langere baan / plan ik niet. En dat is ook wat ik om mij heen hoor, men neemt de situatie serieus en doet weer een stapje terug.
Ik heb nooit een stapje vooruit gedaan, dus hoef me niet meer aan te passen als/wanneer er strengere maatregelen komen.
Tap tap tap
pi_195235726
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb nooit een stapje vooruit gedaan, dus hoef me niet meer aan te passen als/wanneer er strengere maatregelen komen.
Begrijpelijk. Zelf heb ik wel wat stapjes gemaakt en een deel zet ik nu weer terug. Ben wel sinds dag 1 op mijn hoede en mijdt drukte en fysiek contact. Ik denk dat die beide maatregelen het meeste effect hebben.
pi_195246261
Wat wordt het vandaag voor een dag? Eindelijk wat meer positiviteit? Als ik stichting NICE bekijk dan ben ik licht positief:

Totaal aantal (bewezen en verdachte) COVID-19 IC-patiënten vandaag: 124 (was gisteren 125)
Totaal aantal bewezen of verdachte COVID-19 patiënten op de verpleegafdelingen op dit moment: 474 (was gisteren 493)

Nu moet ik er wel bij vertellen dat de cijfers gaandeweg de dag en dagen nog bijgesteld worden. Dit zijn absoluut niet de definitieve cijfers. Het licht positieve wat ik erin zie is dat we op dit moment geen grote stijging meer lijken te hebben. Dat komt goeddeels omdat de uitstroom ook op gang komt.

Laten we hopen dat we snel het plateau bereiken waar instroom en uitstroom ongeveer gelijk is, dan kunnen we daarna werken aan het naar beneden brengen van de cijfers.
pi_195247971
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 11:34 schreef GereDathan het volgende:
Toch ook enigszins positieve cijfers van NICE.
[..]

Gisteren waren het er uiteindelijk 120, al wordt dat nog bijgesteld.
[..]

Gisteren was dit 474. Dat betekent een daling van 23. Dat is echt een mooi getal en het zal er voor zorgen dat de instroom van de IC ook omlaag gaat.

Om een positieve noot mee te geven aan de IC cijfers. We zijn natuurlijk serieus gestegen de afgelopen 2 weken, van +/- 40 naar +/- 120. Dat is 3 keer zoveel. Maar laten we niet vergeten dat we in april zo rond de 1300 bedden zaten, dat is dus nog steeds zo'n factor 13 minder!
Er was dus blijkbaar even een mindere periode, hopelijk gaat het goed naar beneden
pi_195248056
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:27 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Er was dus blijkbaar even een mindere periode, hopelijk gaat het goed naar beneden
Het virus is zo grillig dat we binnen een paar dagen terug kunnen zijn op 750 nieuwe besmettingen per dag en 2 opnames. Ik vind het heel lastig om er echt een goede uitspraak of voorspelling op te doen.

Maar laten we vooral de hoop niet verliezen. Zo ken ik bijvoorbeeld nog steeds niemand die Corona heeft gehad, ondanks de grote verspreiding. Hoop dat dat voor meer mensen geldt!
pi_195248081
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:33 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het virus is zo grillig dat we binnen een paar dagen terug kunnen zijn op 750 nieuwe besmettingen per dag en 2 opnames. Ik vind het heel lastig om er echt een goede uitspraak of voorspelling op te doen.

Maar laten we vooral de hoop niet verliezen. Zo ken ik bijvoorbeeld nog steeds niemand die Corona heeft gehad, ondanks de grote verspreiding. Hoop dat dat voor meer mensen geldt!
hier ook niet direct in mijn omgeving, wel kennissen via via via die verschijnselen hebben alle niet getest zijn
pi_195249932
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:34 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

hier ook niet direct in mijn omgeving, wel kennissen via via via die verschijnselen hebben alle niet getest zijn
Fijn :Y

Nou, de cijfers komen er weer aan. Zie bij NICE een hoop achterstand van gisteren weggewerkt zijn. Benieuwd waar we vandaag op uitkomen. Ik hoop op een lichte daling richting de 2000, maar realistisch gezien ben ik bang dat we op het niveau van gisteren zitten.
pi_195249984
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:34 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

hier ook niet direct in mijn omgeving, wel kennissen via via via die verschijnselen hebben alle niet getest zijn
M'n zus en m'n zwager hebben zich afgelopen week laten testen omdat ze verkouden waren, m'n zwager was er flink beroerd van :X dus die was ervan overtuigd dat hij besmet was. Allebei negatief gelukkig.
Tap tap tap
pi_195250090
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:55 schreef CherryLips het volgende:

[..]

M'n zus en m'n zwager hebben zich afgelopen week laten testen omdat ze verkouden waren, m'n zwager was er flink beroerd van :X dus die was ervan overtuigd dat hij besmet was. Allebei negatief gelukkig.
Dat is erg goed nieuws, maar laat ook gelijk zien waarom het zo'n vervelend virus is.

Sowieso was er een onderzoek bij Sanquin, 50% van de mensen die dacht dat ze besmet waren geweest hadden het fout. Ook 50% van de mensen die dachten dat ze niets hadden gehad, hadden dit mis. Die waren wel besmet geweest.

Psychisch is het ook wel een dingetje, bij elk kuchje denk je dat je Corona hebt ondertussen. Slaat nergens op, maar je voelt je bezwaard om in het openbaar te hoesten :{
pi_195250414
quote:
Status 25-09

Positief getest 105.918, toename: 2.777
Ziekenhuisopnames 12.560 (11,9% van positief getest), toename: 36
IC-opnames 3.216 (3,0% van positief getest)
Overleden 6.328 (6,0% van positief getest), toename: 16
Tap tap tap
pi_195250426
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is erg goed nieuws, maar laat ook gelijk zien waarom het zo'n vervelend virus is.

Sowieso was er een onderzoek bij Sanquin, 50% van de mensen die dacht dat ze besmet waren geweest hadden het fout. Ook 50% van de mensen die dachten dat ze niets hadden gehad, hadden dit mis. Die waren wel besmet geweest.

Psychisch is het ook wel een dingetje, bij elk kuchje denk je dat je Corona hebt ondertussen. Slaat nergens op, maar je voelt je bezwaard om in het openbaar te hoesten :{
Je krijgt nu dus ook dat je met temperatuurverschil een beetje een loopneus krijgt :{ Voel je je ook bezwaard en je schrikt er zelf van, al is het twee minuten later weer weg.
Tap tap tap
pi_195250987
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zoals ik verwachte, in lijn met de laatste dagen. Wel zorgwekkend dat het aantal overledenen zo hoog blijft, heb het te doen met deze mensen :{
pi_195250998
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Je krijgt nu dus ook dat je met temperatuurverschil een beetje een loopneus krijgt :{ Voel je je ook bezwaard en je schrikt er zelf van, al is het twee minuten later weer weg.
Ik heb dat in de ochtend nog wel eens, een verstopte neus. Dan sta ik op en 10 minuten later is het weg. Maar die Corona symptomen zitten nu zover in mijn brein dat je steeds schrikt als je wakker wordt.
pi_195251443
Gevaccineerde britten worden in januari opzettelijk met het coronavirus geinfecteerd, zodat het vaccin versneld wordt getest


Human challenge trials moeten versneld uitwijzen of het vaccin werkt.

Dat meldt The Financial Times. Het nieuws wordt via Twitter bevestigd door 1DaySooner, een organisatie die al enkele maanden pleit voor de toepassing van zogenoemde human challenge trials en al duizenden proefpersonen heeft verzameld die bereid zijn om zich tegen COVID-19 te laten vaccineren en zich vervolgens opzettelijk met het virus te laten besmetten. Volgens de organisatie zijn de voorbereidingen voor de human challenge trials in volle gang.

Versnelling
Onduidelijk is nog welk kandidaatvaccin getest gaat worden. En waar de proeven precies plaats gaan vinden. Volgens 1DaySooner zal het aantal mensen dat straks eerst gevaccineerd wordt om kort daarna met het virus te worden besmet, tussen de 100 en 200 liggen. Gegadigden zijn er in ieder geval genoeg: via de site van 1DaySooner hebben zich al meer dan 37.000 vrijwilligers, waaronder zo’n 2000 Britten, gemeld.


Een human challenge trial kan versneld inzicht geven in de effectiviteit – en veiligheid – van kandidaatvaccins en er dus ook tot leiden dat die vaccins sneller goedgekeurd en verspreid kunnen worden. En zo kunnen – zeker nu het coronavirus steeds sneller om zich heen grijpt – heel veel levens gered worden, zo betoogt 1DaySooner, dat eerder dit jaar al pleitte voor de toepassing van deze niet onomstreden proeven.


De tijdswinst
Normaliter kost de ontwikkeling en toetsing van een vaccin veel tijd. Zo moet een vaccin verschillende onderzoeksfasen doorlopen – waarin de veiligheid en effectiviteit wordt getoetst – alvorens ook maar voor goedkeuring in aanmerking te komen. Van groot belang zijn daarbij de drie fasen van klinisch onderzoek, waarbij het vaccin aan steeds grotere groepen mensen wordt toegediend om de effectiviteit en veiligheid te toetsen. In de eerste twee fasen van dit klinisch onderzoek wordt de effectiviteit beoordeeld door bijvoorbeeld te kijken naar de antistoffen die mensen nadat ze het vaccin hebben ontvangen, aanmaken. Maar in de derde fase moet blijken of het vaccin ook daadwerkelijk kan voorkomen dat mensen – als ze in aanraking komen met de ziekteverwekker waartegen het vaccin beschermen moet – ziek worden. In deze fase van het onderzoek wordt een grote groep mensen – vaak gaat het dan om tienduizenden proefpersonen – in tweeën verdeeld, waarna de ene groep het vaccin krijgt toegediend en de andere een placebo. Vervolgens worden deze mensen naar huis gestuurd. En na verloop van tijd moet dan blijken of infecties door de ziekteverwekker waartegen het vaccin beschermen moet daadwerkelijk minder voorkomen onder de groep die gevaccineerd is. Het is een robuust experiment. Maar je kunt je voorstellen dat het experiment veel tijd kost. Je moet tenslotte eigenlijk gaan zitten wachten tot proefpersonen met de ziekteverwekker in aanraking komen. En voor het goede moeten behoorlijk wat van de proefpersonen aan de ziekteverwekker worden blootgesteld, wil je overtuigend aan kunnen tonen dat er een significant verschil is tussen de frequentie waarmee de ziekte onder de met het vaccin ingeënte en de met een placebo ingeënte groepen voorkomt. Juist deze derde fase van klinisch onderzoek kan enorm versneld worden als je niet hoeft te gaan zitten wachten tot mensen het virus in hun dagelijks leven oplopen, maar je ze er opzettelijk – onder gecontroleerde omstandigheden – aan kunt blootstellen.

Pokken, tyfus en cholera
Human challenge trials zijn geen radicaal nieuw idee. Ze zijn in het verleden bijvoorbeeld ook gebruikt om vaccins tegen bijvoorbeeld cholera, tyfus en de pokken te testen. En ook wetenschappelijk gezien kun je er meer van leren dan van experimenten waarin je gaat zitten wachten tot mensen de ziekteverwekker waartegen ze zijn ingeënt in hun dagelijks leven tegenkomen. “Met gecontroleerde menselijke infectiemodellen weet je precies wanneer mensen aan de ziekteverwekker zijn blootgesteld, dus kun je ook de infectiereactie en de bescherming die het vaccin biedt direct en accuraat bestuderen,” legt onderzoeker Claire Waddington, verbonden aan de Universiteit van Cambridge uit. Ze is niet betrokken bij de Britse plannen, maar stippelde eerder wel de route voor andere challenge trials uit.

Protocollen
De waarde van human challenge trials staat dus buiten kijf. Maar hoe zit het met de kosten? Want het opzettelijk besmetten van mensen is niet zonder risico. “Veiligheid is tijdens dit soort studies altijd van het grootste belang,” bevestigt Waddington. 1DaySooner stelde eerder dit jaar in een open brief dan ook al enkele richtlijnen op waaraan voldaan moet worden om de human challenge trials veilig en ethisch te laten verlopen. Zo zouden proefpersonen relatief jong en in goede gezondheid moeten zijn. “De kans dat mensen tussen de 20 en 29 jaar oud aan het coronavirus bezwijken, is vergelijkbaar met de sterftekans van levende nierdonoren,” zo is in de open brief te lezen. Nierdonatie is een vrij veelvoorkomende procedure die in grove lijnen wel te vergelijken is met de human challenge trials, zo meldt de brief, omdat deze procedure eveneens gerechtvaardigd wordt doordat de donor toestemming geeft en anderen ermee geholpen zijn. Daarnaast is het van belang dat deelnemers goed in de gaten worden gehouden en kunnen rekenen op de best mogelijk zorg. Ook is het heel belangrijk dat proefpersonen vrijwillig deelnemen en weten waar ze aan beginnen. En tenslotte moet er nauwkeurig toezicht worden gehouden op de proeven.

Hoewel 1DaySooner daarmee al een duidelijke voorzet heeft gegeven, blijft nog onduidelijk welke protocollen er straks in Groot-Brittannië omarmd worden. 1DaySooner hoopt dat deze spoedig worden vrijgegeven. Ook pleit de organisatie voor een Challenge Study Center waarin de proefpersonen gedurende het onderzoek hun intrek kunnen nemen.

Vaccins
Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) zijn er momenteel zo’n 187 coronavaccins in ontwikkeling. 38 ervan worden reeds op mensen getest, waarvan er 9 in de derde en laatste fase van klinisch onderzoek zitten. Hoewel de vaccins daarmee voor het grijpen lijken te liggen, kan het juist in die derde fase van klinisch onderzoek – de vuurdoop van het vaccin – nog misgaan en blijken dat een vaccin toch niet veilig of effectief genoeg is. “De kans op mislukking is in elk van de ontwikkelfasen tot het einde aanwezig,” zo stelde het minsterie van Volksgezondheid eerder dit jaar in een persbericht waarin het de aankoop van het Oxfordse coronavaccin aankondigde, maar tevens bekend maakte uit te blijven kijken naar andere veelbelovende vaccins. Wanneer er daadwerkelijk een vaccin beschikbaar komt, blijft dan ook afwachten.
In het verleden lag de wetenschappelijke en ethische standaard waar human challenge trials aan moesten voldoen, soms behoorlijk laag. Een bekend voorbeeld is dat van Edward Jenner, die in de achttiende eeuw het pokkenvaccin ontwikkelde, het toediende aan zijn achtjarige zoon en de jongen daarna opzettelijk met het pokkenvirus besmette. De jongen werd niet ziek en het vaccin bleek – gelukkig – dus te werken en leidde er 200 jaar later toe dat de gevaarlijke ziekte werd uitgeroeid. Vandaag de dag worden human challenge trials heel anders opgezet; gepoogd wordt om de kans op gezondheidsproblemen zo klein mogelijk te houden. Velen zien de aanpak dan ook als aanvaardbaar, zolang er aan specifieke richtlijnen wordt voldaan. Zo ook Alvin Roth, verbonden aan de Stanford University en één van de Nobellaureaten die eerder dit jaar pleiten voor de inzet van human challenge trials in de zoektocht naar een werkend coronavaccin. “Een veilig en effectief vaccin zal ongelofelijk waardevol zijn en hoe eerder het er is, hoe beter,” stelde hij. “Challenge trials zijn logisch. We moeten ze voorzichtig voorbereiden en vervolgens dapper verder gaan.” Een advies dat Britse wetenschappers nu dus ter harte lijken te nemen.
Bron Scientias : https://www.scientias.nl/(...)avirus-geinfecteerd/
pi_195251635
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik heb dat in de ochtend nog wel eens, een verstopte neus. Dan sta ik op en 10 minuten later is het weg. Maar die Corona symptomen zitten nu zover in mijn brein dat je steeds schrikt als je wakker wordt.
Ja dat heb ik ook nu ook weer, nu ik niet meer met het raam zo wijd open slaap en onder de dekens kruip. Maar daarvan weet ik ondertussen wel dat het weggaat zodra ik opsta.
Tap tap tap
pi_195251745
Om toch wel iets positiefs te zeggen over het aantal besmettingen, ondanks dat het gewoon but getallen zijn.

Dit is het aantal nieuwe besmettingen per dag.

14/09/2020 +1.308
15/09/2020 +1.418
16/09/2020 +1.560
17/09/2020 +1.766
18/09/2020 +1.990
19/09/2020 +1.906
20/09/2020 +1.846
21/09/2020 +2.227
22/09/2020 +2.251
23/09/2020 +2.370
24/09/2020 +2.552
25/09/2020 +2.782

We hebben er dus 11 dagen over gedaan om te verdubbelen. De stijging is de laatste dagen ongeveer 200, dus dat loopt ook niet als een malle. Met deze getallen zou het 13 dagen gaan duren voor we weer verdubbelen (2782 /200), waarmee de groei dus wat lijkt af te nemen.

Al met al zeker zorgelijk, maar langzaam lijken we wel de piek te bereiken. Ook is het nu een week geleden dat er maatregelen bijkwamen en zijn mensen alerter geworden de afgelopen dagen. Hopelijk gaat dat de aankomende week zichtbaar zijn.
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 25 september 2020 @ 16:14:37 #77
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195252321
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:49 schreef GereDathan het volgende:
Om toch wel iets positiefs te zeggen over het aantal besmettingen, ondanks dat het gewoon but getallen zijn.

Dit is het aantal nieuwe besmettingen per dag.

14/09/2020 +1.308
15/09/2020 +1.418
16/09/2020 +1.560
17/09/2020 +1.766
18/09/2020 +1.990
19/09/2020 +1.906
20/09/2020 +1.846
21/09/2020 +2.227
22/09/2020 +2.251
23/09/2020 +2.370
24/09/2020 +2.552
25/09/2020 +2.782

We hebben er dus 11 dagen over gedaan om te verdubbelen. De stijging is de laatste dagen ongeveer 200, dus dat loopt ook niet als een malle. Met deze getallen zou het 13 dagen gaan duren voor we weer verdubbelen (2782 /200), waarmee de groei dus wat lijkt af te nemen.

Al met al zeker zorgelijk, maar langzaam lijken we wel de piek te bereiken. Ook is het nu een week geleden dat er maatregelen bijkwamen en zijn mensen alerter geworden de afgelopen dagen. Hopelijk gaat dat de aankomende week zichtbaar zijn.
Komende week komen er zeker extra maatregelen. Het besef bij mensen dat het weer serieus wordt zou tot een daling van de groei moeten leiden, dat mag je aannemen. Zeker als ik zie hoe iedereen in mijn omgeving reageert nu. Op landelijke schaal moet dat effect hebben.
pi_195252629
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:14 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Komende week komen er zeker extra maatregelen. Het besef bij mensen dat het weer serieus wordt zou tot een daling van de groei moeten leiden, dat mag je aannemen. Zeker als ik zie hoe iedereen in mijn omgeving reageert nu. Op landelijke schaal moet dat effect hebben.
Ben benieuwd welke maatregelen. De enige zinnige maatregel nog is kroegen dicht denk ik, na 19:00 bijvoorbeeld. Alle andere zaken (kapper, fysio, stadions, musea, theater en bios) lijken geen bijdrage te leveren aan de besmettingen.

Het probleem zit nog steeds bij de jeugd, studenten van rond de 20 die overal lak aan hebben. Maar hoe zou je dat met maatregelen op kunnen lossen?
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 25 september 2020 @ 21:58:01 #79
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195258565
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:28 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ben benieuwd welke maatregelen. De enige zinnige maatregel nog is kroegen dicht denk ik, na 19:00 bijvoorbeeld. Alle andere zaken (kapper, fysio, stadions, musea, theater en bios) lijken geen bijdrage te leveren aan de besmettingen.

Het probleem zit nog steeds bij de jeugd, studenten van rond de 20 die overal lak aan hebben. Maar hoe zou je dat met maatregelen op kunnen lossen?
Thuiswerken thuiswerken thuiswerken.
pi_195266253
NICE nog steeds stabiel met aantal mensen op de IC en verpleegafdeling. Het lijkt erop alsof de uitstroom de instroom compenseert en we dus een plateau aan het bereiken zijn.

Benieuwd hoe dat de volgende dagen zal zijn.
pi_195266272
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:22 schreef GereDathan het volgende:
NICE nog steeds stabiel met aantal mensen op de IC en verpleegafdeling. Het lijkt erop alsof de uitstroom de instroom compenseert en we dus een plateau aan het bereiken zijn.

Benieuwd hoe dat de volgende dagen zal zijn.
Dus geen extreme toename das wel mooi om te lezen
pi_195266358
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:24 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Dus geen extreme toename das wel mooi om te lezen
Klopt, zover ik kan zien vrij stabiel. Zou wel fijn zijn als dat zo blijft na alle negatieve berichten van de afgelopen dagen.
pi_195266659
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:32 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Klopt, zover ik kan zien vrij stabiel. Zou wel fijn zijn als dat zo blijft na alle negatieve berichten van de afgelopen dagen.
Ja idd gelukkig hebben we dit topic 👍😀👍
pi_195267213
quote:
Status 26-09

Positief getest 108.631, toename: 2.713
Ziekenhuisopnames 12.589 (11,6% van positief getest), toename: 29
IC-opnames 3.226 (3,0% van positief getest)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk qua besmettingen een plateau bereikt, aantal doden is wel heel erg ;( ;(
En dan nog zijn er mensen die roepen dat er nog niks aan de hand is.
Tap tap tap
pi_195267780
- Hoort hier niet -

[ Bericht 81% gewijzigd door Tijger_m op 26-09-2020 17:00:54 ]
  zaterdag 26 september 2020 @ 16:20:19 #86
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_195268945
- Reactie op verwijderde post -

[ Bericht 93% gewijzigd door Tijger_m op 26-09-2020 17:10:38 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_195270775
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 14:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Hopelijk qua besmettingen een plateau bereikt, aantal doden is wel heel erg ;( ;(
En dan nog zijn er mensen die roepen dat er nog niks aan de hand is.
Een klein pleistertje voor de wonde:

quote:
Werkelijke aantal doden in één dag lager dan 38

De piek van 38 coronadoden in één dag is in werkelijkheid veel minder groot. Van die meldingen bij het RIVM zijn er 21 afkomstig van de GGD IJsselland, maar die laat in verklaring weten dat er in de afgelopen week maar één persoon is overleden aan corona.

De verwarring is veroorzaakt door "een administratieve inhaalslag" van het afgelopen halfjaar, zegt de GGD IJsselland. Het gaat dan om mensen die al eerder positief getest zijn op corona en die nu pas zijn doorgegeven. In totaal gaat het om 28 gerapporteerde doden deze week, terwijl er in werkelijkheid dus maar één persoon is overleden.

Als de 21 doden uit de regio IJsselland worden afgetrokken van de 38 doden die het RIVM vandaag meldt, gaat het om 17 overlijdens. Dat is iets meer dan gemiddeld. Gisteren en donderdag werden nog 16 doden gemeld. Tot half september lag het aantal doden maandenlang op gemiddeld 1 tot 4 per dag.
bron: NOS liveblog
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_195270821
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:14 schreef Felixa het volgende:

[..]

Een klein pleistertje voor de wonde:
[..]

bron: NOS liveblog
Ah ik vond het al apart dat er zoveel overlijdens in Kampen waren.
Tap tap tap
pi_195270971
Ik wilde het nog kunnen posten. Wat een misser van de GGD en RIVM. Media kunnen er weinig aan doen, die pakken ook maar de laatste getallen.
pi_195271912
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:29 schreef GereDathan het volgende:
Ik wilde het nog kunnen posten. Wat een misser van de GGD en RIVM. Media kunnen er weinig aan doen, die pakken ook maar de laatste getallen.
Er vaag van RIVM dat had toch makkelijk voorkomen kunnen worden , voor je zulke getallen naar buiten brengt check of het klopt.

Nu gaat iedereen er weer mee aan de haal en angst aanjaagt, terwijl het veel lager ligt en de angst veel minder is.
Soms krijg je idd idee dat men dit moedwillig doet.

Maar het positieve is dat het er dus niet 38 op een dag zijn.
pi_195272542
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:29 schreef GereDathan het volgende:
Ik wilde het nog kunnen posten. Wat een misser van de GGD en RIVM. Media kunnen er weinig aan doen, die pakken ook maar de laatste getallen.
Komt omdat echte journalistiek ontbreekt tegenwoordig.
pi_195277663
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:29 schreef GereDathan het volgende:
Ik wilde het nog kunnen posten. Wat een misser van de GGD en RIVM. Media kunnen er weinig aan doen, die pakken ook maar de laatste getallen.
Wat de media eraan kunnen doen: zich niet mee laten slepen door de waan van de dag. Vorig weekeinde waren er bijvoorbeeld koppen in de trant van 'lichte afname van besmettingen'. Op dat moment was dat al enkele weken onderdeel van een patroon van stijging. Stomme kop dus als je de context in ogenschouw neemt. Maar ja, welke journalist heeft daar nog tijd voor, context?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195281944
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 19:32 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Er vaag van RIVM dat had toch makkelijk voorkomen kunnen worden , voor je zulke getallen naar buiten brengt check of het klopt.

Ja, ze zouden dat sowieso beter moeten duiden. Dat riepen we hier maanden geleden al, ze moeten cijfers van de laatste 24 uur naar buiten brengen en cijfers van langer dan 24 uur geleden. Dan krijg je direct een zuiverder beeld.
pi_195281969
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 20:07 schreef laracroftonline het volgende:

[..]

Komt omdat echte journalistiek ontbreekt tegenwoordig.
Klopt, maar het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt als het RIVM op deze manier cijfers naar buiten brengt.
pi_195281986
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 23:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat de media eraan kunnen doen: zich niet mee laten slepen door de waan van de dag. Vorig weekeinde waren er bijvoorbeeld koppen in de trant van 'lichte afname van besmettingen'. Op dat moment was dat al enkele weken onderdeel van een patroon van stijging. Stomme kop dus als je de context in ogenschouw neemt. Maar ja, welke journalist heeft daar nog tijd voor, context?
Geen, zeker niet in de ratrace om cijfers te presenteren. De angst komt ze ook goed uit. Maar het begint bij het RIVM die maar plompverloren cijfers naar buiten gooit zonder duiding.

Gelukkig is het overal gerectificeerd ondertussen, dat is positief want dat neemt de angst wat weg.
pi_195282238
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 11:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Geen, zeker niet in de ratrace om cijfers te presenteren. De angst komt ze ook goed uit. Maar het begint bij het RIVM die maar plompverloren cijfers naar buiten gooit zonder duiding.

Gelukkig is het overal gerectificeerd ondertussen, dat is positief want dat neemt de angst wat weg.
Das ook terecht.

Alleen word dat meestal niet als push bericht verzonden en met koeien letters aangekondigd.

Wat blijft hangen is dat op 38 personen overleden zijn aan corona terwijl dat echt niet zo is.

Hoop dat de media nu iets leert voor ze bericht naar buiten brengen dat zou zeer positief zijn
pi_195286533
Vandaag 2995 personen positief getest, echter:

Vandaag
Opgenomen op IC*: 10
Huidig: 130

Gisteren:
Opgenomen op IC*: 11
Huidig: 128

Een toename van 2 op de IC's.
pi_195286781
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:58 schreef Za het volgende:
Vandaag 2995 personen positief getest, echter:

Vandaag
Opgenomen op IC*: 10
Huidig: 130

Gisteren:
Opgenomen op IC*: 11
Huidig: 128

Een toename van 2 op de IC's.
Opnames blijven nog altijd goed laag.
Das heerlijk positief.
pi_195287004
Lees net bij AD dat de IC naar 127 is.

Wat je zegt @AlwaysConnected fijn en positief dat het plateau in zicht is!
  Redactie Games zondag 27 september 2020 @ 16:02:48 #100
181272 crew  Noppie2000
pi_195287843
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 15:23 schreef GereDathan het volgende:
Lees net bij AD dat de IC naar 127 is.

Wat je zegt @:AlwaysConnected fijn en positief dat het plateau in zicht is!
Ik zou toch nog even voorzichtig zijn met dit soort conclusies :@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')