https://apnews.com/articl(...)8cad905d7aafd4ad06fcquote:EU Council president Michel out of quarantine
September 25, 2020 GMT
BRUSSELS (AP) — European Council President Charles Michel has ended his self-quarantine after testing negative for COVID-19 for a second time this week.
Michel postponed a scheduled summit of European Union leaders scheduled for this week after his possible exposure to the coronavirus.
Spokesman Barend Leyts said on Friday that Michel is no longer in quarantine and “continues preparing the special European Council of Oct. 1 and 2.”
The meeting on issues ranging from Brexit negotiations to the Belarus crisis and the tensions between Greece and Turkey over energy rights was postponed for a week because a security officer with whom Michel was in close contact tested positive for the virus.
As the chief of the European Council, Michel hosts summits of EU leaders.
https://apnews.com/articl(...)422b614844a5c9ac8bc9quote:Belarus opposition lawyer fined, freed
By YURAS KARMANAU September 25, 2020 GM
KYIV, Ukraine (AP) — A lawyer representing a top opposition activist was freed after a court imposed a fine Friday, a day after she was detained by police, and three journalists who have covered weeks of mass protests against the country’s authoritarian president were sentenced to about two weeks in jail.
The lawyer, Lyudmila Kazak, went missing Thursday, with police confirming later in the day that she had been detained. On Friday, she was found guilty of failing to obey police and fined 675 rubles ($260).
Kazak has defended Maria Kolesnikova, a key member of a council Belarus’ political opposition set up to push for a new presidential election in the wake of the Aug. 9 vote that officials said gave President Alexander Lukashenko a sixth term in office; opponents and some poll workers claim the results were manipulated.
Kolesnikova is facing charges of undermining state security that could bring a five-year prison term if she is convicted.
Kazak relayed several messages Kolsenikova sent from jail, including allegations that law enforcement officers threatened to kill Kolesnikova and encouragement for protesters to continue anti-government rallies that have rocked Belarus for nearly seven weeks.
“Freedom is worth fighting for. Do not be afraid to be free,” one such message said. “I do not regret anything and would do the same again.”
Kolsenikova has said Belarusian security forces drove her to the border with Ukraine to try to make her leave the country, but that she tore up her passport.
Her lawyer’s detention followed the arrest of Yegor Martinovich, chief editor of popular independent news outlet Nasha Niva. Martinovich is accused of slander against a government official and faces up to three years in prison.
On Friday, two journalists of the Polish-funded Belsat TV channel that covers Belarus were sentenced to 12 days in jail and fined 810 rubles ($310) for working without accreditation and a Belarusian video journalist was sentenced to 15 days for involvement in mass disorder, according to the Belarusian Association of Journalists.
Hundreds of thousands of Belarusians have been protesting daily since the Aug. 9 presidential election.
Both opposition members and some poll workers say the vote was rigged, and the United States and the European Union condemned the election as neither free nor fair. Many European countries refused to recognize Lukashenko as the legitimate leader after his unexpected inauguration earlier this week.
The EU has been weighing sanctions against the Belarusian leadership but failed to agree on imposing them this week. U.K. Foreign Secretary Dominic Raab said Thursday that Britain would prepare targeted sanctions against those responsible for human rights abuses in Belarus.
The Baltic nations — Estonia, Latvia and Lithuania — expanded their own sanctions list on Friday, adding 98 more Belarusian officials, including judges and law enforcement officers, that are considered responsible for vote-rigging and violence against peaceful protesters. Officials on the list aren’t allowed to enter the three countries.
Anti-Lukashenko protests have rocked the country for almost seven weeks, with the largest rallies in Minsk attracting up to 200,000 people. During the first days after the election, police used tear gas, truncheons and rubber bullets to disperse crowds. Several protesters died, many were injured and nearly 7,000 were detained.
The response to street demonstrators intensified again this week, with police detaining hundreds and injuring many. Despite the crackdown, protests continued in Minsk on Friday, with groups of people in different parts of the capital forming human chains of solidarity and singing songs.
Opposition blogs on the Telegram messaging app have called for a big rally in Minsk and other cities Sunday, referring to it as “the people’s inauguration of the real president,” Sviatlana Tsikhanouskaya.
In a video statement released on Friday, Tsikhanouskaya said she supports “everyone who will take to the streets of their cities this Sunday.”
“Together, we’ll be able to achieve our goal: a new fair election. And as a result, an official, lawful inauguration,” Tsikhanoskaya said.
Ik heb even vluchtig dit lijstje doorgekeken. Als je hier gehoor aan wilt geven dan wordt het moeilijk om internet te gebruiken en om vlees, boeken of medicijnen te kopen. Opzich kan ik het plaatsen van het merendeel van de bedrijven in deze lijst begrijpen. Maar als kritische noot wil ik daar wel aan toevoegen dat ze deze lijst schijnbaar hebben samengesteld op basis van informatie die publiek op het internet staat en dus mogelijk verouderd is. Ik denk dat het zorgvuldiger was geweest als ze recente uitreksels uit het handelsregister hadden opgevraagd, minimaal voor de bedrijven die geen overheidsbezit zijn. Ook hebben ze bedrijven in deze lijst geplaatst op grond van de politieke voorkeuren van de bestuurders en dus niet de eigenaren. Een voorbeeldje dat ik zojuist gecontroleerd heb: de bank BelVEB (en dus ook haar dochters) is voor 97,52 procent eigendom van de Russische staatsbank VEB. Dat een bestuurder mogelijk een vriendje van Lukashenko zou zijn, doet daar niet aan af. Ook hebben ze bijvoorbeeld Jurij Chiz opgenomen en hem benoemd als een voormalige vriend van Lukashenko. Als hij een voormalige vriend van Lukashenko is, dan snap ik niet dat hij in deze lijst staat. De beste man heeft maanden in de KGB-cel gezeten. Volgens mij (zo even uit mijn hoofd) werd hij pas vrijgelaten nadat een omstreden belastingschuld van ongeveer 12 miljoen dollar werd voldaan.quote:Op vrijdag 25 september 2020 22:23 schreef luxerobots het volgende:
Er is een lijst verschenen met 230 bedrijven en zakenmensen die het regime van Loekasjenko steunen.
Boycots horen wel in het rijtje effectieve maatregelen, de Russen zullen niet voor altijd geld in een bodemloze put blijven gooien.
[ twitter ]
Vlees en boeken zijn gemakkelijk bij een andere aanbieder te kopen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 23:11 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik heb even vluchtig dit lijstje doorgekeken. Als je hier gehoor aan wilt geven dan wordt het moeilijk om internet te gebruiken en om vlees, boeken of medicijnen te kopen.
Het wordt pas echt mooi als bedrijven zoveel pijn van de boycot voelen dat ze expliciet aan de kant van het volk gaan staan.quote:Opzich kan ik het plaatsen van het merendeel van de bedrijven in deze lijst begrijpen. Maar als kritische noot wil ik daar wel aan toevoegen dat ze deze lijst schijnbaar hebben samengesteld op basis van informatie die publiek op het internet staat en dus mogelijk verouderd is. Ik denk dat het zorgvuldiger was geweest als ze recente uitreksels uit het handelsregister hadden opgevraagd, minimaal voor de bedrijven die geen overheidsbezit zijn. Ook hebben ze bedrijven in deze lijst geplaatst op grond van de politieke voorkeuren van de bestuurders en dus niet de eigenaren. Een voorbeeldje dat ik zojuist gecontroleerd heb: de bank BelVEB (en dus ook haar dochters) is voor 97,52 procent eigendom van de Russische staatsbank VEB. Dat een bestuurder mogelijk een vriendje van Lukashenko zou zijn, doet daar niet aan af. Ook hebben ze bijvoorbeeld Jurij Chiz opgenomen en hem benoemd als een voormalige vriend van Lukashenko. Als hij een voormalige vriend van Lukashenko is, dan snap ik niet dat hij in deze lijst staat. De beste man heeft maanden in de KGB-cel gezeten. Volgens mij (zo even uit mijn hoofd) werd hij pas vrijgelaten nadat een omstreden belastingschuld van ongeveer 12 miljoen dollar werd voldaan.
Het enige vlees dat je kunt kopen als je alle aanbieders in de lijst boycot is geimporteerd vlees. En de meeste Belarussen kunnen zich geen argentijns biefstukjes veroorloven, in ieder geval niet met een zekere regelmaat. Wat betreft boeken, er zijn best wel alternatieve aanbieders voor rommanetjes en populair-wetenschappelijke boeken, al is daar de selectie veel beperkter. Maar als je juridische, medische of wetenschappelijke literatuur nodig hebt, ben ik bang dat je al heel snel op Belkniga bent aangewezen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 23:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vlees en boeken zijn gemakkelijk bij een andere aanbieder te kopen.
Wat internet betreft, heb je indirect altijd met beltelecom te maken, maar zelfs als je niet direct met beltelecom te maken wilt hebben, dan heb je lang niet in elk gebouw een keuze die niet in de lijst staat.quote:Wat medicijnen en internet betreft kan dat wel anders liggen (maar is er ook vaak ook nog keuze).
Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Het zal misschien in een heel enkel geval lukken, maar zeker niet voor het merendeel van de lijst. Ze hebben zelfs winkels opgenomen die enkel diplomaten bedienen, het volk kan daar niet eens winkelen.quote:Het wordt pas echt mooi als bedrijven zoveel pijn van de boycot voelen dat ze expliciet aan de kant van het volk gaan staan.
Het is niet zo dat ze in Wit-Rusland alleen kunnen kiezen uit Argentijnse biefstukjes of vlees uit eigen land.quote:Op vrijdag 25 september 2020 23:39 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het enige vlees dat je kunt kopen als je alle aanbieders in de lijst boycot is geimporteerd vlees. En de meeste Belarussen kunnen zich geen argentijns biefstukjes veroorloven, in ieder geval niet met een zekere regelmaat.
De Wit-Russische overheid zal inderdaad de meeste boeken leveren voor de scholen en universiteiten. Maar goede wetenschappelijke (medische) literatuur komt echt wel uit het buitenland. Sowieso is de meerderheid van de boeken niet wetenschappelijk.quote:Wat betreft boeken, er zijn best wel alternatieve aanbieders voor rommanetjes en populair-wetenschappelijke boeken, al is daar de selectie veel beperkter. Maar als je juridische, medische of wetenschappelijke literatuur nodig hebt, ben ik bang dat je al heel snel op Belkniga bent aangewezen.
Ik heb persoonlijk nog nooit Duits, Pools of Nederlands vlees in de Belarussische winkelschappen zien liggen. Wel Duitse, Poolse en Nederlandse kaas, voornamelijk in het hogere prijssegment.quote:Op zaterdag 26 september 2020 00:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ze in Wit-Rusland alleen kunnen kiezen uit Argentijnse biefstukjes of vlees uit eigen land.
Het zal me niets verbazen als het grootste deel van het Wit-Russische vlees al uit het buitenland komt. De Duitsers, Polen en ook Nederlanders zijn grote vleesproducenten en vleesexporteurs.
In Belarus niet. In Belarus wordt een meerderheid van de boeken in eigen land uitgegeven vaak met flinke overheids-subsidies. En eenmaal uitgegeven en in de winkelschappen wordt de prijs niet meer verhoogd, dus is het voor boekenwurmen altijd feest om na een hyperinflatie bij Belkniga te winkelen. Wetenschappelijke boeken van Russische uitgevers zie je vooral juist bij Belkniga, dat in de lijst staat en niet bij de kleinere ketens (bijvoorbeeld OZ) of individuele boekhandels richten ze zich vooral op boeken met een hoge omloop snelheid, zoals rommanetjes. Engelstalige literatuur is maar heel beperkt te vinden.quote:[..]
De Wit-Russische overheid zal inderdaad de meeste boeken leveren voor de scholen en universiteiten. Maar goede wetenschappelijke (medische) literatuur komt echt wel uit het buitenland.
Maar de meerderheid van de boekhandels maken wel deel uit van Belkniga en dat zijn vaak ook de boekhandels die het best gesorteerd zijn in niet wetenschappelijke literatuur.quote:Sowieso is de meerderheid van de boeken niet wetenschappelijk.
Waarschijnlijk omdat jij niet naar de kleine lettertjes kijkt.quote:Op zaterdag 26 september 2020 00:29 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk nog nooit Duits, Pools of Nederlands vlees in de Belarussische winkelschappen zien liggen. Wel Duitse, Poolse en Nederlandse kaas, voornamelijk in het hogere prijssegment.
Als ik mezelf niet zou kennen zou ik dat nog bijna kunnen geloven. Maar zou het bijvoorbeeld niet zo kunnen zijn dat Belarus ruimschoots in haar vlees behoefte kan voorzien?quote:Op zaterdag 26 september 2020 11:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat jij niet naar de kleine lettertjes kijkt.
De BBC is er wel vergeten bij te vermelden dat het volgens presentatrice Elena Bikreneva al een oudere opname was, die dus niet de laatste dagen is opgenomen. Desondanks is het een briljante zet van degene die op Belarus 3 verantwoordelijk is voor de programmering en juist gelijk na de inauguratie de bewuste uitzending heeft uitgezonden.quote:Op zaterdag 26 september 2020 13:30 schreef luxerobots het volgende:
Wit-Russisch kinderprogramma van de staatstelevisie toont een teddybeer die zichzelf tot koning uitroept, op de troon gaat zitten en bevelen uitdeelt. Een verhuld verhaal tegen Loekasjenko.
https://monitoring.bbc.co.uk/product/c2021zw9
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nederland is pas een enorme exporteur van voedsel, klik. En toch, als je in de supermarkt de etiketten van het voedsel bekijkt, zie je dat snijbonen bijvoorbeeld uit Marokko komen, vleesworsten uit Duitsland, ham uit Itali, kaas uit Zwitserland etc.quote:Op zaterdag 26 september 2020 15:38 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als ik mezelf niet zou kennen zou ik dat nog bijna kunnen geloven. Maar zou het bijvoorbeeld niet zo kunnen zijn dat Belarus ruimschoots in haar vlees behoefte kan voorzien?
Als ik bijvoorbeeld naar de site van belstat ga en naar de publicatie "Agriculture of the Republic of Belarus, 2020" kijk (https://www.belstat.gov.b(...)ilation/index_17599/), dan zie ik op bladzijde 173 dat in 2019 voor 132.8% in haar behoefte voor vlees voorziet, ofwel Belarus is een netto-exporteur van vlees.
De discussie ging over vlees in Belarussische supermarkten. Niet over de Nederlandse voedselexporten of over het aanbod van Nederlandse supermarkten.quote:Op zaterdag 26 september 2020 15:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederland is pas een enorme exporteur van voedsel, klik. En toch, als je in de supermarkt de etiketten van het voedsel bekijkt, zie je dat snijbonen bijvoorbeeld uit Marokko komen, vleesworsten uit Duitsland, ham uit Itali, kaas uit Zwitserland etc.
Dat is niet bepaald veel en ik heb zomaar het vermoeden dat dat vooral kaas, peren en in mindere maat appels zijn en geen vlees.quote:Wat betreft Wit-Rusland kan ik niet zo veel vinden. De informatie uit Wit-Rusland is hier ook niet bepaald nieuws. Wel vond ik dat Nederland in 2017 voor 67,6 miljoen aan agrarische producten exporteerde naar Wit-Rusland.
Ik vind deze discussie een beetje vermoeiend. Je wil dolgraag laten zien dat je Wit-Rusland heel goed kent, maar je komt met aannames zonder bewijs. Globalisme is enorm toegenomen en jij denkt dat ze in Wit-Rusland nog steeds een zelfvoorzienende samenleving hebben.quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:25 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De discussie ging over vlees in Belarussische supermarkten. Niet over de Nederlandse voedselexporten of over het aanbod van Nederlandse supermarkten.
[..]
Dat is niet bepaald veel en ik heb zomaar het vermoeden dat dat vooral kaas, peren en in mindere maat appels zijn en geen vlees.
Jij bent hier degene die niet kan aankomen met een alternatief voor zo een beetje ieder vleesverwerkend bedrijf in Belarus, die in de betreffende lijst staan.quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind deze discussie een beetje vermoeiend. Je wil dolgraag laten zien dat je Wit-Rusland heel goed kent, maar je komt met aannames zonder bewijs.
In Belarus evenveel als in Nederland? In het Belarus waar twee derde van de economie in staatshanden is? Het Belarus dat geen lid van de Wereld Handels Organisatie is?quote:Globalisme is enorm toegenomen
Belarus is zelfvoorzienend in haar vleesbehoefte, dat denk ik niet, dat weet ik gewoon. Als je het bijvoorbeeld over vis, bananen of koffie zou hebben dan kom je bij een ander verhaal.quote:en jij denkt dat ze in Wit-Rusland nog steeds een zelfvoorzienende samenleving hebben.
Ik denk dat dat in dit geval het meeste opgaat voor de mannen die voor Lukashenko strijden. Dat er op de achtergrond een geopolitiek spelletje plaats vind en dat het volk uiteindelijk daarvoor de prijs betaalt, ben ik het wel met je eens. Maar dat is niet de oorzaak.quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:24 schreef Viesdik het volgende:
En die huursoldaten geven om niks, omdat ze geen binding hebben met het land. De cultuur en normen en waarden niet omarmen.
Tja... De oorzaak vind ik minder zorgwekkend dan het gevolg.quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:44 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik denk dat dat in dit geval het meeste opgaat voor de mannen die voor Lukashenko strijden. Dat er op de achtergrond een geopolitiek spelletje plaats vind en dat het volk uiteindelijk daarvoor de prijs betaalt, ben ik het wel met je eens. Maar dat is niet de oorzaak.
Ik denk dat je het de bevolking moeilijk kwaad kunt nemen dat ze strijden tegen complete wetteloosheid en willekeur, tegen het risico om op klaarlichte dag te worden meegenomen door gemaskerde mannen in busjes zonder kentekenplaten, tegen het risico om gevangen te worden en daarna afgetuigd te worden, tegen het risico om niet verdedigd te kunnen worden omdat je advocaat ook volstrekt willekeurig opgepakt kan worden...quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:52 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Tja... De oorzaak vind ik minder zorgwekkend dan het gevolg.
En al zou de oorzaak nog zo kunnen rekenen op begrip, dan nog kun je je afvragen of 2020 nu wel het juiste moment is om die strijd aan te gaan? Het veroorzaakt alleen maar nog meer onrust in de wereld.
2019quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:59 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik denk dat je het de bevolking moeilijk kwaad kunt nemen dat ze strijden tegen complete wetteloosheid en willekeur, tegen het risico om op klaarlichte dag te worden meegenomen door gemaskerde mannen in busjes zonder kentekenplaten, tegen het risico om gevangen te worden en daarna afgetuigd te worden, tegen het risico om niet verdedigd te kunnen worden omdat je advocaat ook volstrekt willekeurig opgepakt kan worden...
Welk moment is dan wel het juiste moment?
Al het vlees uit de Europese Unie bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 26 september 2020 16:35 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Jij bent hier degene die niet kan aankomen met een alternatief voor zo een beetje ieder vleesverwerkend bedrijf in Belarus, die in de betreffende lijst staan.
Dat lijkt me niet. Overigens is Wit-Rusland wel waarnemend lid van de wereldhandelsorganisatie, dus als Loekasjenko weg is, kunnen daar gelijk mooie stappen bij gezet worden.quote:In Belarus evenveel als in Nederland? In het Belarus waar twee derde van de economie in staatshanden is? Het Belarus dat geen lid van de Wereld Handels Organisatie is?
Okay, dan graag een bron van datgene dat jij gewoon weet.quote:Dat het toegenomen is heb en zal ik niet ontkennen, dat Belarus niet in haar vlees- of zuivelbehoefte zou kunnen voorzien door toenemend globalisme is iets uit een ander universum.
[..]
Belarus is zelfvoorzienend in haar vleesbehoefte, dat denk ik niet, dat weet ik gewoon.
Ligt dat dan in ruime mate in de Belarussische winkelschappen? Toereikend om de meerderheid van het volk te voeden?quote:Op zaterdag 26 september 2020 18:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Al het vlees uit de Europese Unie bijvoorbeeld.
Dan zijn we het daar dus over eens.quote:Dat lijkt me niet.
Of die stappen zo mooi zijn is iets waar je over kunt twisten. Maar zolang hij dus niet weg is, kan hij zoveel protectionistische stappen nemen als hij wilt om geimporteerd vlees van de interne markt te weren.quote:Overigens is Wit-Rusland wel waarnemend lid van de wereldhandelsorganisatie, dus als Loekasjenko weg is, kunnen daar gelijk mooie stappen bij gezet worden.
Ik ben al met een relevante bron gekomen. Jij bent nu aan zet.quote:Okay, dan graag een bron van datgene dat jij gewoon weet.
https://eng.belta.by/econ(...)delines-129088-2020/quote:18 March 2020, 17:45
Belarusian retailers embrace national food security guidelines
MINSK, 18 March (BelTA) – Trade organizations have acceded to the recommendations on observing provisions of the national food security doctrine for the period till 2030, the press service of the Belarusian Antimonopoly Regulation and Trade Ministry told BelTA.
The recommendations have been amended taking into account proposals of interested parties and have been approved by the ministry's board. The Association of Retail Chains informed the Antimonopoly Regulation and Trade Ministry that its members had voluntarily acceded to the recommendations on observing provisions of the national food security doctrine. At present the association includes 14 legal persons that own various retail chains. Apart from that, all the retailers run by the Belarusian Republican Union of Consumer Societies and over 20 retailers from various populated localities have acceded to the recommendations.
The recommendations are available on the website of the Antimonopoly Regulation and Trade Ministry. The message reads: “The national food security is evaluated in nine groups of foods: grain, dairy products, meat, sugar, vegetable oil, potatoes, vegetables, fruits and berries, eggs, and fish. The main criteria of reaching the goals set by the doctrine include the reduction of the share of imported foods in domestic sales to 14% by 2030.”
In 2020 Belarusian retailers are encouraged to raise the share of Belarus-made foods in their retail turnover up to at least 85% (an optimistic scenario) or 80% (an unsatisfactory scenario). The Antimonopoly Regulation and Trade Ministry believes that Belarusian products should be placed in visible and accessible places. They should be marked with a special sign “Made in the Republic of Belarus” or by similar means. Retailers will have to follow this year's recommendations on setting maximum markups on Belarusian socially important products.
As they decide to raise prices, producers and suppliers are encouraged to limit the raises to the core inflation forecast level (4%). It is necessary to ensure a uniform approach to pricing products intended to be sold on the home market and in countries of the Eurasian Economic Union. Apart from that, the Antimonopoly Regulation and Trade Ministry recommends limiting the overall size of any kind of remuneration (premiums, bonuses, or other incentives) provided by producers or suppliers of Belarus-made socially important foods (except for white sugar) to retailers to at most 5% of the price for such foods.
Gewoon niet waar. Maar dat je niet van de bronnen bent is bekend.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:13 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik ben al met een relevante bron gekomen. Jij bent nu aan zet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |