Uiteraard. Echter bestaat het leeuwendeel aan auto's die < 100km per dag afleggen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:
[..]
Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn.
Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
Vrachtwagens en bestelbussen rijden zo'n 27 miljard kilometer per jaar, waarvan zo'n 12 miljard kilometers door vrachtwagens.quote:En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Auto aan de laadpaal staat niet gelijk aan "auto (met maximale stroomsterkte) opladen".quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:32 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal,
Klopt, elektrisch koken is nog de grootste piek. Een warmtepomp zal doorgaans 24/7 draaien en geen grote pieken kennen (ik heb al een warmtepomp en de thermostaat staat hier altijd op 21,5 graden, dan draait hij het meest efficiënt).quote:gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).
Klopt, in de herfst heb je doorgaans wel meer wind. En met grote accu-parken zou je de stroom op kunnen opslaan en tijdelijk een paar centrales afschalen.quote:Zeker in de herfst/winter wanneer de piekvraag ik de avond is, is de opwek van duurzaam beperkt want de zon schijnt niet. En ook andersom: midden in de zomer leveren zonnepanelen stroom op, maar voor wie? In Duitsland zie je nu al negatieve stroomprijzen.
Moderne gascentrales zitten op zo'n 360 gram CO2 per kWh, evengoed nog veel maar in een mix van groen en accuparken kan dat natuurlijk lager.quote:Zonnepanelen leveren 1000 uur per jaar stroom, windturbines 3000 uur. De overgebleven 4760 uur in het jaar moeten we andere bronnen gebruiken en grote kans dat dat alsnog aardgas of kolen zijn en daarmee laadt je dan je duurzame auto op.
Op grijze stroom (a 500 gram co2 per kWh) heb je alsnog een indirecte uitstoot van 100gram CO2 per kilometer.
En dan moeten ook het hele elektranet enorm verzwaard worden om al die laadpalen aan te kunnen sluiten.
Daar ben ik ook voor. Isoleren is een eerste stap.quote:Als je naar euro per vermeden ton CO2 kijkt is het elektrificeren van vervoer een van de meest onrendabele dingen om te doen. We zouden ons moeten richten op terugdringen van energieverbruik.
Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.
Vrachtwagens blijven voorlopig nog wel op diesel rijden dus daar moet brandstof voor gemaakt blijven worden.
In theorie gaat het allemaal wel werken maar helaas is de praktijk anders.
Je moet dan echt overcapaciteit hebben anders zit bij het eerste probleem het halve land zonder stroom en kan er helemaal niemand meer rijden.
Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.
Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.
Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.
Zelfvoorzienend word je toch niet en naarmate je meer wil opslaan, wordt het een hoge investering.
Meer dan 15kWh opslag is voor mij (in combinatie met de zonnepanelen) al snel niet meer rendabel te maken.
In de winter heb ik dat wel ruimschoots nodig maar dan doen de panelen toch niets.
En 15kWh dat past wel als module aan de muur, daar hoef je niet voor te graven
Zou je door netbeheerders betaald worden voor het opslaan (en terugleveren tijdens piekmomenten) dan kan dat veranderen natuurlijk.
Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.
Pas als dat betaalbaar is dan ga ik investeren.
Tot die tijd kijk ik wel hoe de ontwikkelingen gaan.
Ja daarom begin ik er dus nog niet aanquote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?
Hoeveel kWh denk je per jaar nodig te hebben?
Hoeveel denk je dat het kost om dat op te slaan?
Stel dat je 6 maanden moet overbruggen en je verbruikt 3000kWh per jaar.
Dan moet je 1500kWh kunnen bufferen.
Een Tesla PowerWall van 13,5kWh kost nu zo'n ¤7.000
Stel dat je dat met wat schaalvergroting kan halveren, dus 7000 / 13,5 / 2 = ~¤250 per kWh opslag.
Je hebt echter 1500kWh opslag nodig. Dus 1500 x 250 = ¤375.000 aan accu's.
Lijkt me veel geld om zelfvoorzienend te worden
Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).
Wat betreft die bussen vond ik dat idee wel geinig dat iedere bushalte een snellader had ingebouwd (al dan niet via de grond of via een systeem aan de bovenkant van de bus). In hoeverre het in de praktijk allemaal haalbaar is geen idee, maar het zou al heel wat waard zijn als al die bussen, vuilwagentjes, grasmaaiers etc. lekker stil zijn.
Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).
Dat levert alleen een oplossing voor de accu's, niet voor de benodigde energiequote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:04 schreef fathank het volgende:
[..]
Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0
Of dat echt een probleem wordt is nog de vraag natuurlijk, niet iedere transporteur vervoert 40 ton per rit, het is vaak juist ook veel volume.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:11 schreef oldford het volgende:
[..]
Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.
Dat gaat wel van je laadvermogen af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |