abonnement Unibet Coolblue
pi_195486458
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn.
Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
Uiteraard. Echter bestaat het leeuwendeel aan auto's die < 100km per dag afleggen.

Ik stel ook nergens dat er niet meer centrales nodig zijn, ik stel echter wel dat ze efficiënter gebruikt worden (24/7) waardoor je er minder nodig hebt dan dat je zou denken.

quote:
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Vrachtwagens en bestelbussen rijden zo'n 27 miljard kilometer per jaar, waarvan zo'n 12 miljard kilometers door vrachtwagens.

Je zou ruwweg dan kunnen stellen dat er 15TWh nodig is voor vrachtverkeer en zo'n 3,75TWh voor de mix aan bestelbusjes.

Wetende dat er zo'n 150.000 vrachtwagens zijn in Nederland, kom je dus op zo'n 80.000km per jaar gemiddeld voor een vrachtwagen, ofwel zo'n 250km per werkdag. Met een beloofd rijbereik vanaf zo'n 450km zou je dus gemiddeld met 1x laden per dag toe moeten kunnen. Uiteraard heb je vrachtwagens die naar het buitenland gaan en daar laden en omgekeerd vrachtwagens die door Nederland komen en hier laden, etc. Dat is lastig rekenen.
Wat wel duidelijk is: o.a. bij distributiecentra, grote fabrieken én bijvoorbeeld in de havens zal je extra moeten investeren in de infrastructuur voor het laden. Het scheelt dat die niet in stadscentra liggen en er relatief veel ruimte is om dat te doen. Je wil laden op plaatsen waar je sowieso lang stil moet staan ivm laden en lossen.

Tesla heeft daar overigens al aan gedacht, die opperen om hun giga-batterijen op dat soort locaties te zetten. Die kunnen 's nachts volgeladen worden en dan de hele dag met hoge laadstromen vrachtwagens bijladen.

Dus ja, er moet veel gebeuren, er zijn veel vragen maar ook meer antwoorden dan je denkt.
pi_195486772
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal,
Auto aan de laadpaal staat niet gelijk aan "auto (met maximale stroomsterkte) opladen".
Slimme laders met of zonder app kunnen prima later beginnen met laden of de laadstroom aanpassen aan de beschikbare stroom. Dat lijkt me nog het simpelste om te implementeren. Ze zouden op piekmomenten zelfs nog kunnen terugleveren (als de auto aan de lader hangt en je gaat koken, dan kan er best even een paar kW uit de auto getrokken worden, kost je misschien 2kWh voor een half uurtje koken wat je 's nachts wel weer bij kan laden).

Het hangt natuurlijk ook af van je gebruik, er zullen altijd mensen zijn die 's avonds nog gaan sporten of met de kinderen naar voetbaltraining moeten of een ouderavond. Maar over het algemeen staan auto's vanaf een uur of 22:00 's avonds allemaal geparkeerd.

quote:
gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).
Klopt, elektrisch koken is nog de grootste piek. Een warmtepomp zal doorgaans 24/7 draaien en geen grote pieken kennen (ik heb al een warmtepomp en de thermostaat staat hier altijd op 21,5 graden, dan draait hij het meest efficiënt).

Het opvangen van dat soort pieken kan met wijk- en thuisaccu's die zich op dalmomenten opladen. Ik denk dat die een grote rol gaan spelen. Accu's worden snel goedkoper (zie o.a. Tesla Battery Day) en het investeren in accu's kan voor netbeheerders daardoor wel eens slimmer zijn dan investeren in "dikkere kabels" in oudere wijken. "Smart grids" op wijk niveau.

Ik denk daarbij aan een periode tussen 2025 en 2045. Over een jaar of 5 tot 8 komt er in mijn woning ook een thuisaccu, als de netto installatieprijzen richting de ¤150 tot 200 per kWh opslag kunnen, dat zit nu nog op ¤500 per kWh en dat is te duur.

quote:
Zeker in de herfst/winter wanneer de piekvraag ik de avond is, is de opwek van duurzaam beperkt want de zon schijnt niet. En ook andersom: midden in de zomer leveren zonnepanelen stroom op, maar voor wie? In Duitsland zie je nu al negatieve stroomprijzen.
Klopt, in de herfst heb je doorgaans wel meer wind. En met grote accu-parken zou je de stroom op kunnen opslaan en tijdelijk een paar centrales afschalen.

Met dat opslaan bedoel ik uiteraard niet alleen je overproductie, dat zou nooit uitkunnen om daar dure parken voor neer te zetten. Maar laden op dalmomenten en beschikbaar stellen op piekmomenten lijkt me wel een goed idee.

quote:
Zonnepanelen leveren 1000 uur per jaar stroom, windturbines 3000 uur. De overgebleven 4760 uur in het jaar moeten we andere bronnen gebruiken en grote kans dat dat alsnog aardgas of kolen zijn en daarmee laadt je dan je duurzame auto op.
Op grijze stroom (a 500 gram co2 per kWh) heb je alsnog een indirecte uitstoot van 100gram CO2 per kilometer.
En dan moeten ook het hele elektranet enorm verzwaard worden om al die laadpalen aan te kunnen sluiten.
Moderne gascentrales zitten op zo'n 360 gram CO2 per kWh, evengoed nog veel maar in een mix van groen en accuparken kan dat natuurlijk lager.

Mijn Toyota Hybrid 2.0 Touring Sports doet nu 89 gram per kWh (op papier) dus daar zou je dan met een EV al onder zitten. Verbruik is 1 op 20 nu. In de winter zal het 1 op 18/19 zijn.

quote:
Als je naar euro per vermeden ton CO2 kijkt is het elektrificeren van vervoer een van de meest onrendabele dingen om te doen. We zouden ons moeten richten op terugdringen van energieverbruik.
Daar ben ik ook voor. Isoleren is een eerste stap.

Hier kan ik niet zoveel meer doen. Heb al 68 zonnepanelen, warmtepomp, woning is gasloos gemaakt, 14cm spouwisolatie, HR++ glas, etc.

Elektrisch rijden is m'n volgende stap (ik zou meer dan de helft van m'n kilometers rechtstreeks op de panelen kunnen laden ivm 95% thuiswerken en dus thuis laden). Een hybride leek me nog een interessante tussenstap.
pi_195486835
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:23 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.
Vrachtwagens blijven voorlopig nog wel op diesel rijden dus daar moet brandstof voor gemaakt blijven worden.

In theorie gaat het allemaal wel werken maar helaas is de praktijk anders.
Je moet dan echt overcapaciteit hebben anders zit bij het eerste probleem het halve land zonder stroom en kan er helemaal niemand meer rijden.
Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.
pi_195486894
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.
Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.
pi_195487105
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:32 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.
Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.
Zelfvoorzienend word je toch niet en naarmate je meer wil opslaan, wordt het een hoge investering.

Meer dan 15kWh opslag is voor mij (in combinatie met de zonnepanelen) al snel niet meer rendabel te maken.
In de winter heb ik dat wel ruimschoots nodig maar dan doen de panelen toch niets.

En 15kWh dat past wel als module aan de muur, daar hoef je niet voor te graven ;)

Zou je door netbeheerders betaald worden voor het opslaan (en terugleveren tijdens piekmomenten) dan kan dat veranderen natuurlijk. In Australië wordt daar al mee geëxperimenteerd en o.a. het Australische Power Ledger zou daar een rol in kunnen spelen als geautomatiseerd mechanisme om die microtransacties af te handelen.
pi_195487226
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.
Zelfvoorzienend word je toch niet en naarmate je meer wil opslaan, wordt het een hoge investering.

Meer dan 15kWh opslag is voor mij (in combinatie met de zonnepanelen) al snel niet meer rendabel te maken.
In de winter heb ik dat wel ruimschoots nodig maar dan doen de panelen toch niets.

En 15kWh dat past wel als module aan de muur, daar hoef je niet voor te graven ;)

Zou je door netbeheerders betaald worden voor het opslaan (en terugleveren tijdens piekmomenten) dan kan dat veranderen natuurlijk.
Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.
Pas als dat betaalbaar is dan ga ik investeren.
Tot die tijd kijk ik wel hoe de ontwikkelingen gaan.
pi_195487389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.
Pas als dat betaalbaar is dan ga ik investeren.
Tot die tijd kijk ik wel hoe de ontwikkelingen gaan.
Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?

Hoeveel kWh denk je per jaar nodig te hebben?
Hoeveel denk je dat het kost om dat op te slaan?

Stel dat je 6 maanden moet overbruggen en je verbruikt 3000kWh per jaar.
Dan moet je 1500kWh kunnen bufferen.

Een Tesla PowerWall van 13,5kWh kost nu zo'n ¤7.000
Stel dat je dat met wat schaalvergroting kan halveren, dus 7000 / 13,5 / 2 = ~¤250 per kWh opslag.

Je hebt echter 1500kWh opslag nodig. Dus 1500 x 250 = ¤375.000 aan accu's.

Lijkt me veel geld om zelfvoorzienend te worden ;)
pi_195488481
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?

Hoeveel kWh denk je per jaar nodig te hebben?
Hoeveel denk je dat het kost om dat op te slaan?

Stel dat je 6 maanden moet overbruggen en je verbruikt 3000kWh per jaar.
Dan moet je 1500kWh kunnen bufferen.

Een Tesla PowerWall van 13,5kWh kost nu zo'n ¤7.000
Stel dat je dat met wat schaalvergroting kan halveren, dus 7000 / 13,5 / 2 = ~¤250 per kWh opslag.

Je hebt echter 1500kWh opslag nodig. Dus 1500 x 250 = ¤375.000 aan accu's.

Lijkt me veel geld om zelfvoorzienend te worden ;)
Ja daarom begin ik er dus nog niet aan ;)
Al die techniek staat nog in de kinderschoenen dus ik blijf voorlopig lekker rondtuffen op dooie dino's en plantaardige olie en vanaf de zijlijn kijk ik wel hoe alles verloopt.
Elektrische voertuigen zijn nu enkel populair omdat ze enorm gesubsidieerd worden dus daar heb ik nog geen vertrouwen in.
Als de subsidie weg valt is het voordeel ook weg.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 17:04:22 #84
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195488874
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).

Wat betreft die bussen vond ik dat idee wel geinig dat iedere bushalte een snellader had ingebouwd (al dan niet via de grond of via een systeem aan de bovenkant van de bus). In hoeverre het in de praktijk allemaal haalbaar is geen idee, maar het zou al heel wat waard zijn als al die bussen, vuilwagentjes, grasmaaiers etc. lekker stil zijn.
Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0 _O_
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195489009
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).
Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.
Dat gaat wel van je laadvermogen af.
pi_195489609
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:04 schreef fathank het volgende:

[..]

Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0 _O_
Dat levert alleen een oplossing voor de accu's, niet voor de benodigde energie :+
pi_195489688
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:11 schreef oldford het volgende:

[..]

Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.
Dat gaat wel van je laadvermogen af.
Of dat echt een probleem wordt is nog de vraag natuurlijk, niet iedere transporteur vervoert 40 ton per rit, het is vaak juist ook veel volume.

Voor die groep is het makkelijker overstappen, de rest zal 10 jaar moeten wachten op accu's met een hogere energiedichtheid.

Kijk bijvoorbeeld naar supermarkten of DHL, voor hen is rijden met een EV prima te doen. En natuurlijk willen ze ook de stad straks nog in kunnen komen nu diesels steeds vaker verboden zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')