abonnement Unibet Coolblue
pi_195314803
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Naar binnen om te pinnen? Het is geen 1999 meer. :')
Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...
Facts don't care about your feelings
  maandag 28 september 2020 @ 21:10:00 #52
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195314868
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef YoshiBignose het volgende:

Touch screen kan je ook gewoon op de tast doen.
Natuurlijk niet. :')

En daarnaast is een touchscreen in een bewegend voertuig irritant. Je moet altijd een steuntje zoeken voor je hand en als de fabrikant daar geen rekening mee heeft gehouden, is het gewoon kut. Fysieke knoppen zijn veel fijner.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 28 september 2020 @ 21:10:31 #53
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195314887
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...
Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195319588
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....
Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijven :P
pi_195319885
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. :')

En daarnaast is een touchscreen in een bewegend voertuig irritant. Je moet altijd een steuntje zoeken voor je hand en als de fabrikant daar geen rekening mee heeft gehouden, is het gewoon kut. Fysieke knoppen zijn veel fijner.
4 jaar Tesla gereden en het werkt prima. Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur. Voordeel is dat je ook makkelijk kan updaten, in het begin waren er nog wel probleempjes en minder logische knoppen. Je zou ook software kunnen maken waarbij de knoppen groter zijn voor bejaarden met parkinson of mensen zoals jij die een steuntje nodig hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijven :P
Ik reed een 6 cilinder met 320 pk en RWD hoor. En genoeg adrenaline in een Tesla met 400+ pk, met of zonder geluid. Bovendien krijg ik hartkloppingen van red bull, die zooi drink ik niet :') nog los van de belachelijke prijs. Heb nu geen elektrische auto meer dus moet het weer doen met lawaai en "emotie". Vooral zo'n ongeknepen diesel met 60 pk pohohoh wat prachtig.

[ Bericht 2% gewijzigd door YoshiBignose op 29-09-2020 08:40:58 ]
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:02:30 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195379098
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 08:35 schreef YoshiBignose het volgende:

Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur.
Nuff said.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195380589
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 07:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nuff said.
@Danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:28:40 #58
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195380770
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:

@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden?
Iemand zal het eens een keer niet met je eens zijn. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Admin vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:37:43 #59
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_195382073
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.
dat zijn gewoon foes in abo's.
zie overzicht op https://fok.nl/shop/abonnementen
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_195399092
Nadeel van een elektrische auto vind ik nog wel de aanschafprijs. Ook niet elk merk heeft helaas een elektrische variant te koop.

Dan is misschien hybride toch de betere optie?
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
pi_195406728
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Laat die blaaskaak lekker joh :)
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:49:40 #62
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195414646
Electrisch rijdt fantastisch. Er zijn wat nadelen, maar als je niet wekelijks Amsterdam-Zurich-Amsterdam doet heb je er weinig last van. Het zijn vooral issues van mensen die zeggen 'ja maar als ik een keer in schubbekutveen moet verhuizen kan ik geen aanhanger trekken en niet laden dus dat kan niet in 1 dag'.

Feit is inderdaad dat je ff 2 tellen moet nadenken hoe en wat je je rit indeelt. Of je gewoon door je navigatie langs de superchargers laat rijden .

Waterstof, wat een prul :').

Lekker op 3 plekken in Nederland kunnen tanken, waarvan dat knakending in Arnhem meestal maar op halve kracht werkt (350 bar) waardoor je maar een halve tank vol krijgt. De mensen die zo'n ding rijden bij ons zijn drukker met tanken dan wat anders :').
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195452289
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:49 schreef fathank het volgende:
Electrisch rijdt fantastisch. Er zijn wat nadelen, maar als je niet wekelijks Amsterdam-Zurich-Amsterdam doet heb je er weinig last van. Het zijn vooral issues van mensen die zeggen 'ja maar als ik een keer in schubbekutveen moet verhuizen kan ik geen aanhanger trekken en niet laden dus dat kan niet in 1 dag'.

Feit is inderdaad dat je ff 2 tellen moet nadenken hoe en wat je je rit indeelt. Of je gewoon door je navigatie langs de superchargers laat rijden .

Waterstof, wat een prul :').

Lekker op 3 plekken in Nederland kunnen tanken, waarvan dat knakending in Arnhem meestal maar op halve kracht werkt (350 bar) waardoor je maar een halve tank vol krijgt. De mensen die zo'n ding rijden bij ons zijn drukker met tanken dan wat anders :').
Een fuelcell auto is ook niet volledig stil. Bij de EV experience hadden ze er een aantal van Toyota. Die dingen beginnen een geluid te maken als je het pedaal flink intrapt. Niet het zoemen van de electromotoren, maar echt het opwekken van stroom door de fuelcell.

Helaas was gisteren de Porsche Taycan er niet, daar had ik wel een rondje op het circuit in willen rijden.
Ik heb wel in de enige echte premium auto gereden die ze daar hadden, dat was de nog niet in Nederland verkrijgbare Lexus UX 300e. Mooie wagen is dat. Niet super snel, maar wel heel mooi afgewerkt zoals je van Lexus kan verwachten.
pi_195475542
Elektrisch is ook niet allemaal hosanna.
Ik heb een Leaf met 30 kWh accu gereden. Na een half jaar lease heb ik kunnen ruilen in de pool gelukkig.

Wat me opviel: als ik 120 reed met het verkeer mee bedroeg het verbruik 20kWh op 100 km. Van de 30 kWh kon je maar 26 effectief gebruiken. Dat lees je nergens in de boekjes, tenminste toen nog niet. Dat betekent dat je nog maar 130 km range hebt op de snelweg en dan moet er toevallig net daar een snellader staan. Bovendien kan ik je vertellen dat je met minder dan 20 km bereik niet meer zo prettig rijdt en op zoek wil naar een snellader. Gelukkig neemt het aantal toe maar in 2017 was dit echt nog niet voldoende, zeker niet buiten de randstad.
Met wind tegen of kou zakte je bereik waardoor je max 100 km per snellaadbeurt kunt doen. Een ritje van Utrecht naar Groningen en terug had ik 4 stops nodig om bij te laden. Dat was veel te gortig.

Ik kon de auto inruilen in de pool en ik was blij dat ik er vanaf was. Ik ga pas weer elektrisch leasen als ik daadwerkelijk meer dan 300 km bereik heb, dus minimaal 65 kWh accu, of nog groter als je een SUV rijdt. De standard range Tesla lijkt me al te krap bemeten.
En het elke dag kabel uit de kofferbak, aan de laadpaal en s ochtends er weer af was ik ook wel zat. Je stapt altijd met baggerklauwen de auto in. Kortom, elektrische autos onder de 45.000 euro zijn leuk voor de centenknijpers, maar voor mij wogen de voordelen niet op tegen de nadelen. Ik rij nu een diesel en betaal met plezier de extra bijtelling om relaxt te kunnen rijden.
pi_195480331
Ja en dan had je nog de 30 kWh versie, wat dacht je van die arme stakkers met de eerste Leaf :') Rond de 70 kWh is inderdaad wat je ongeveer wil hebben. In de long range Model 3 die ik reed zat je tussen de 300 - 550 km afhankelijk van weer. Dat is prima te doen en bijna niemand rijdt meer km's per dag dan dat. Als iedere ochtend je auto weer met volle accu op de oprit staat is het zelfs efficiënter dan tanken met koude stinkende dieselklauwen.

Anderzijds, er is een hele grote groep mensen die alleen beetje in hun eigen stad rondrijden iedere dag. Dan is zo'n kleine EV prima en heeft het niet per se met centenknijpers te maken. In de binnenstad rijdt het heerlijk en zuinig. Op snelwegen waar je harder mag/kan/wil dan 100 worden EV's inefficiënt en wil je liever een V8 :7
Facts don't care about your feelings
pi_195480623
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
pi_195481493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).
Het enige probleem voor dit moment is dat de productie sneller toeneemt dan dat we de grondstoffen uit de grond weten te halen.

Op het gebied van grondstoffen is er ook een verschuiving, zo heeft Tesla net z'n nieuwe accu aangekondigd zonder kobalt, waar ze eerder al minder kobalt zijn gaan gebruiken voor de kathode.

Verder komt Toyota (die nog steeds geen EV's heeft) naar eigen zeggen in 2022 met een productieklare solid state accu die in 5 minuten op te laden moet zijn (als je de laadstroom kan leveren uiteraard) en in 2025 in massa productie moet gaan.

Het is op gebied van accu's een bijzondere tijd.

Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van accu's gestopt als de afgelopen 10 jaar,

Daarom geloof ik ook niet in waterstofauto's. Het enige voordeel dat waterstof nu nog heeft (snel te tanken) is over 3 jaar achterhaald. Maar over 3 jaar hebben we nog steeds geen goedkope waterstofauto, vrijwel geen tankstations en... het rendement van waterstof blijft een drama... Een EV komt 2,5x verder op dezelfde energie die je nodig hebt om waterstof te maken en er op te rijden (waterstof uit elektrolyse, transport, comprimeren, koelen, tanken, terug omzetten naar stroom in brandstofcell, elektromotor aandrijven).

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-10-2020 10:16:23 ]
pi_195481499
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
Nee klopt niet. Fossiele brandstof industrie verbruikt ook veel metalen tijdens winning en raffinage maar daar hoor je niemand over.

Tesla heeft nu accu’s ontwikkeld zonder kobalt. Van lithium is de voorraad niet exact bekend maar de nu bewezen voorraad (in oa Chili, Bolivia en Australie) is 300x de jaarproductie van 2018. Er zijn nog veel onbekende of nu economisch onrendabele lithiumbronnen, zoals in Servië. En het is recyclebaar, het is niet dat je de accu weggooit na 15 jaar.
pi_195482829
Maak het betaalbaar en ik wil best wel eens overstappen maar ik heb echt geen zin om een lelijke leaf te rijden. En de mooie modellen zijn onbetaalbaar. Dus ik blijf nog wel even bij benzine.
pi_195482948
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).
Het enige probleem voor dit moment is dat de productie sneller toeneemt dan dat we de grondstoffen uit de grond weten te halen.

Op het gebied van grondstoffen is er ook een verschuiving, zo heeft Tesla net z'n nieuwe accu aangekondigd zonder kobalt, waar ze eerder al minder kobalt zijn gaan gebruiken voor de kathode.

Verder komt Toyota (die nog steeds geen EV's heeft) naar eigen zeggen in 2022 met een productieklare solid state accu die in 5 minuten op te laden moet zijn (als je de laadstroom kan leveren uiteraard) en in 2025 in massa productie moet gaan.

Het is op gebied van accu's een bijzondere tijd.

Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van accu's gestopt als de afgelopen 10 jaar,

Daarom geloof ik ook niet in waterstofauto's. Het enige voordeel dat waterstof nu nog heeft (snel te tanken) is over 3 jaar achterhaald. Maar over 3 jaar hebben we nog steeds geen goedkope waterstofauto, vrijwel geen tankstations en... het rendement van waterstof blijft een drama... Een EV komt 2,5x verder op dezelfde energie die je nodig hebt om waterstof te maken en er op te rijden (waterstof uit elektrolyse, transport, comprimeren, koelen, tanken, terug omzetten naar stroom in brandstofcell, elektromotor aandrijven).
We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.
Stroom uit de Sahara halen kost veel verlies in transport.
Omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa kost ook verlies.
Lokaal duurzaam stroom produceren klinkt leuk maar is niet sufficiënt en rendabel.
Kerncentrales lijken mij een goede oplossing.
pi_195484407
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:54 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.
Stroom uit de Sahara halen kost veel verlies in transport.
Omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa kost ook verlies.
Lokaal duurzaam stroom produceren klinkt leuk maar is niet sufficiënt en rendabel.
Kerncentrales lijken mij een goede oplossing.
Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
pi_195485518
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.
Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn. Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
pi_195485759
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.
Vrachtwagens blijven voorlopig nog wel op diesel rijden dus daar moet brandstof voor gemaakt blijven worden.

In theorie gaat het allemaal wel werken maar helaas is de praktijk anders.
Je moet dan echt overcapaciteit hebben anders zit bij het eerste probleem het halve land zonder stroom en kan er helemaal niemand meer rijden.
pi_195485894
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal, gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).
Zeker in de herfst/winter wanneer de piekvraag ik de avond is, is de opwek van duurzaam beperkt want de zon schijnt niet. En ook andersom: midden in de zomer leveren zonnepanelen stroom op, maar voor wie? In Duitsland zie je nu al negatieve stroomprijzen.
Zonnepanelen leveren 1000 uur per jaar stroom, windturbines 3000 uur. De overgebleven 4760 uur in het jaar moeten we andere bronnen gebruiken en grote kans dat dat alsnog aardgas of kolen zijn en daarmee laadt je dan je duurzame auto op.
Op grijze stroom (a 500 gram co2 per kWh) heb je alsnog een indirecte uitstoot van 100gram CO2 per kilometer.
En dan moeten ook het hele elektranet enorm verzwaard worden om al die laadpalen aan te kunnen sluiten.

Als je naar euro per vermeden ton CO2 kijkt is het elektrificeren van vervoer een van de meest onrendabele dingen om te doen. We zouden ons moeten richten op terugdringen van energieverbruik.
pi_195486439
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn. Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).

Wat betreft die bussen vond ik dat idee wel geinig dat iedere bushalte een snellader had ingebouwd (al dan niet via de grond of via een systeem aan de bovenkant van de bus). In hoeverre het in de praktijk allemaal haalbaar is geen idee, maar het zou al heel wat waard zijn als al die bussen, vuilwagentjes, grasmaaiers etc. lekker stil zijn.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')