Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...quote:Op maandag 28 september 2020 21:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Naar binnen om te pinnen? Het is geen 1999 meer.
Natuurlijk niet.quote:Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Touch screen kan je ook gewoon op de tast doen.
Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....quote:Op maandag 28 september 2020 21:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...
Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijvenquote:Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....
4 jaar Tesla gereden en het werkt prima. Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur. Voordeel is dat je ook makkelijk kan updaten, in het begin waren er nog wel probleempjes en minder logische knoppen. Je zou ook software kunnen maken waarbij de knoppen groter zijn voor bejaarden met parkinson of mensen zoals jij die een steuntje nodig hebben.quote:Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
En daarnaast is een touchscreen in een bewegend voertuig irritant. Je moet altijd een steuntje zoeken voor je hand en als de fabrikant daar geen rekening mee heeft gehouden, is het gewoon kut. Fysieke knoppen zijn veel fijner.
Ik reed een 6 cilinder met 320 pk en RWD hoor. En genoeg adrenaline in een Tesla met 400+ pk, met of zonder geluid. Bovendien krijg ik hartkloppingen van red bull, die zooi drink ik niet nog los van de belachelijke prijs. Heb nu geen elektrische auto meer dus moet het weer doen met lawaai en "emotie". Vooral zo'n ongeknepen diesel met 60 pk pohohoh wat prachtig.quote:Op dinsdag 29 september 2020 07:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijven
Nuff said.quote:Op dinsdag 29 september 2020 08:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur.
@Danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.quote:
Iemand zal het eens een keer niet met je eens zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:
@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden?
dat zijn gewoon foes in abo's.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.
Laat die blaaskaak lekker johquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren
Een fuelcell auto is ook niet volledig stil. Bij de EV experience hadden ze er een aantal van Toyota. Die dingen beginnen een geluid te maken als je het pedaal flink intrapt. Niet het zoemen van de electromotoren, maar echt het opwekken van stroom door de fuelcell.quote:Op zaterdag 3 oktober 2020 22:49 schreef fathank het volgende:
Electrisch rijdt fantastisch. Er zijn wat nadelen, maar als je niet wekelijks Amsterdam-Zurich-Amsterdam doet heb je er weinig last van. Het zijn vooral issues van mensen die zeggen 'ja maar als ik een keer in schubbekutveen moet verhuizen kan ik geen aanhanger trekken en niet laden dus dat kan niet in 1 dag'.
Feit is inderdaad dat je ff 2 tellen moet nadenken hoe en wat je je rit indeelt. Of je gewoon door je navigatie langs de superchargers laat rijden .
Waterstof, wat een prul .
Lekker op 3 plekken in Nederland kunnen tanken, waarvan dat knakending in Arnhem meestal maar op halve kracht werkt (350 bar) waardoor je maar een halve tank vol krijgt. De mensen die zo'n ding rijden bij ons zijn drukker met tanken dan wat anders .
Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).quote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.
Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
Nee klopt niet. Fossiele brandstof industrie verbruikt ook veel metalen tijdens winning en raffinage maar daar hoor je niemand over.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.
Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).
Het enige probleem voor dit moment is dat de productie sneller toeneemt dan dat we de grondstoffen uit de grond weten te halen.
Op het gebied van grondstoffen is er ook een verschuiving, zo heeft Tesla net z'n nieuwe accu aangekondigd zonder kobalt, waar ze eerder al minder kobalt zijn gaan gebruiken voor de kathode.
Verder komt Toyota (die nog steeds geen EV's heeft) naar eigen zeggen in 2022 met een productieklare solid state accu die in 5 minuten op te laden moet zijn (als je de laadstroom kan leveren uiteraard) en in 2025 in massa productie moet gaan.
Het is op gebied van accu's een bijzondere tijd.
Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van accu's gestopt als de afgelopen 10 jaar,
Daarom geloof ik ook niet in waterstofauto's. Het enige voordeel dat waterstof nu nog heeft (snel te tanken) is over 3 jaar achterhaald. Maar over 3 jaar hebben we nog steeds geen goedkope waterstofauto, vrijwel geen tankstations en... het rendement van waterstof blijft een drama... Een EV komt 2,5x verder op dezelfde energie die je nodig hebt om waterstof te maken en er op te rijden (waterstof uit elektrolyse, transport, comprimeren, koelen, tanken, terug omzetten naar stroom in brandstofcell, elektromotor aandrijven).
Het opwekken van stroom doen we al jaren.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 11:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.
Stroom uit de Sahara halen kost veel verlies in transport.
Omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa kost ook verlies.
Lokaal duurzaam stroom produceren klinkt leuk maar is niet sufficiënt en rendabel.
Kerncentrales lijken mij een goede oplossing.
Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"
Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.
Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het opwekken van stroom doen we al jaren.
Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.
Hoe kom ik daar op?
8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.
Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.
113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.
Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.
Is dat het hele verhaal? Nee!
Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.
Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.
Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.
Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...
Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).
"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"
Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.
"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"
Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.
Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal, gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).quote:Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het opwekken van stroom doen we al jaren.
Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.
Hoe kom ik daar op?
8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.
Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.
113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.
Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.
Is dat het hele verhaal? Nee!
Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.
Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.
Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.
Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...
Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).
"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"
Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.
"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"
Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.
Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:
[..]
Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn. Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |