Die kisir ziet er lekker uit. Heb je een goed recept?quote:Op donderdag 18 november 2021 21:33 schreef arvensis het volgende:
Sinds afgelopen weekend ook begonnen met een weekmenu.
Zo: börek
Ma: Traybake kippendij, sinaasappelglaze en bloemkool
Di: Kuru fasulye & pilav Pizza
Wo: taco’s en frietjes
Do: sulu patates & pilav
Vrij: kısır, zoals ze in Hatay maken
Za: Dolma (gevulde gedroogde aubergines)
Dinsdag ging het even mis. Ga even opzoek naar recepten in dit topic.
2 bosjes bos uiquote:Op zaterdag 20 november 2021 22:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die kisir ziet er lekker uit. Heb je een goed recept?
Dank je, ziet er lekker uit. Grappig dat je verschillende glazen als maateenheden gebruikt.quote:Op zondag 21 november 2021 08:01 schreef arvensis het volgende:
[..]
2 bosjes bos ui
1 bosje peterselie
1 bosje verse munt
1 tl gedroogde basilicum (kan ook verse zijn)
3 el hete peper puree (aci biber salcasi)
2 el tomaten puree (domates salcasi)
1 el gedroogde chili vlokken (pul biber)
1 tl gemalen komijn
3 tl zout
1,5 drinkglas olijfolie (bij mij gaat er meer in)
1 Turks theeglas granaatappelsiroop (nar ekşisi)
2 waterglazen dunne lichte bulgur (ince sari bulgur)
2 waterglazen donkere bulgur (voor kisir) (kepekli esmer bulgur (kisirlik)).
3 drinkglazen water
Bovenstaande kan je allemaal bij de Turkse super vinden.
Je begint met het bosui, de peterselie en de muntblaadjes fijn te snijden. Dat leg je even aan de kant.
Daarna mix je de twee bulgur soorten, de twee puree soorten en de basilicumblaadjes samen in een grote schaal en mix je ze door elkaar.
Voeg een klein beetje water toe. Kneed dan de bulgur door elkaar. Je blijft deze stap (beetje water toevoegen en kneden) herhalen tot je bulgur zacht begint te worden. Dit duurt even.
Wanneer je bulgur al wat zachter is geworden, voeg je de olie en granaatappelsiroop toe. Ga door met kneden. Daarna voeg je tijdens het kneden ook de zout, chilivlokken en komijn toe. Blijf doorkneden.![]()
Wanneer je kisir klaar is (de bulgur is dan zacht, je voelt niks knetteren als je een hapje eet) voeg je de bos ui, peterselie en munt toe. Je mengt het nu tot een geheel zonder te kneden. Wanneer het droog is kan je nog wat olijfolie en/of siroop toevoegen.
Je eet dit met ingemaakte groente erbij (turşu). En ijsbergsla bladeren. Je kan ook witte kool koken en daar de bladeren van gebruiken. Je doet dan een beetje kisir in het blad en eet het zo.
Ik maak hem volgens dit recept. Je kan de bulgur ook laten weken in kokend water ipv het gaar te kneden, maar ik vind dat niet lekker.
Geluid uit en even bekijken, zou ik zeggen.
Oepsquote:Op zondag 21 november 2021 09:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dank je, ziet er lekker uit. Grappig dat je verschillende glazen als maateenheden gebruikt.
Bijna helemaal goed gegaan. Komende week:quote:Op zondag 21 november 2021 13:20 schreef Lonaa het volgende:
Zo: broodje speklap met komkommer en kimchi-aioli met zoete aardappelfriet.
Ma: Vriezerrestjes. Paella en een stoof met paddenstoelen en buikspek, daarbij salade en een broodje.
Di: Kabeljauw kofte met fattoush
Woe: geroosterde wortels, geroosterde aardappels, karbonade.
Do: Pasta carbonara
Vrij: Vietnamese pannenkoekjes met garnalen, tauge, salade.
Za: Geitenkaasquiche met veldsla-salade, denk ik.
Google eens op chorizo en kip en Ainsley Harriot, dat recept is echt briljantquote:Op zondag 28 november 2021 15:48 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Bijna helemaal goed gegaan. Komende week:
Zo: Vietnamese pannekoekjes met garnalen, tauge, salade (was er nog niet van gekomen)
Ma: Pho met bavette, noodles, tauge, wortel
Di: Geitenkaasquiche met veldsla.
Wo: Harissa-aardappels met wortels, komkommertahinsalade en lamskotelet
Do: Kip met chorizo in tomatensaus en brood
Vrij: aardappelpuree met manchego, karbonade, spruiten
Za: flatbread met zoete aardappel, avocado, chorizo, kaas.
Zo: Kaasfondue, brood, mini-slavink, broccoli.
Ma: Zoete aardappelsoep met cashews
Oh, met meer groente. Die wil ik wel eens proberen!quote:Op zondag 28 november 2021 17:28 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Google eens op chorizo en kip en Ainsley Harriot, dat recept is echt briljant
Deze:
https://www-okokorecepten(...)aat-ainsley-harriott
Ik begrijp niet hoe je een harde tarwekorrel 'gaar kneedt', ik lees dat bulgur eerst gestoomd en dan gedroogd wordt voor verkoop, maar is enkel kneden genoeg om ze weer 'gaar' te maken?quote:
Door het kneden gaart het inderdaad. Het vlees ook. Het is wel echt een werkje, maar smaakt zoveel lekkerder dan wanneer je het klaar maakt met warm water.quote:Op maandag 29 november 2021 12:19 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Ik begrijp niet hoe je een harde tarwekorrel 'gaar kneedt', ik lees dat bulgur eerst gestoomd en dan gedroogd wordt voor verkoop, maar is enkel kneden genoeg om ze weer 'gaar' te maken?
en hier bijvoorbeeld, voegen ze gewoon rauw gehakt bij een al 30 minuten gekneed bulgurmengel en gaan ze dit vervolgens nóg een keer 30 minuten kneden, maar nergens lees ik dat er daarna garing plaatsvindt, eten ze die gehaktdrollen dan gewoon rauw op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |