Als je dit zo leest dan lijken de ouderen onder ons wel redelijk goed op te letten.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:43 schreef _serial_ het volgende:
Overigens is er in de verdeling tussen de leeftijden in de afgelopen 7 dagen nauwelijks veranderd.
(de cijfers over de afgelopen 2 weken)
Leeftijd 4-9 11-9
0-9 - 1% - 1.1%
10-19 - 12.5% - 12.7%
20-29 - 33.7% - 32.8%
30-39 - 17.2% - 16.6%
40-49 - 12.3% - 12.8%
50-59 - 12.8% - 12.9%
60-69 - 6.2% - 6.4%
70-79 - 2.2% - 2.5%
80-89 - 1.6% - 1.6%
90+ - 0.5% - 0.5%
Percentage van aantal positieve testen
Ok, op zich waar wat je zegt. Maar wat is dan het tegenvoorstel? Omdat er op dit moment nog steeds weinig ziekenhuisopnames zijn de maatregelen laten varen? Weer volle discotheken, volle kantoren, volle bussen/treinen etc zonder enige afstand? Dan zit je waarschijnlijk binnen no time weer aan de situatie van maart met 1000+ man op de IC's.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het hele beleid was gebaseerd op het niet in korte tijd laten overspoelen van de ziekenhuizen, niet op klachten die individuen eventueel kunnen ondervinden/overhouden van een bepaalde infectie.
Ja, dus waarom gaat het alleen maar om de langetermijnschade van het virus en niet van de maatregelen op zich? Die lijken hier maar weinig mee te tellen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:41 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Wist je even niets meer terug te zeggen?
Waarom zou het ene wel meetellen en het andere niet?
Helemaal mee eens. Het is duidelijk dat ouderen onevenredig hard geraakt worden door het virus, terwijl onder de 50 het risico miniem is en daardoor juist de maatregelen meer kwaad dan goed doen op de lange termijn.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met het verschil dat de langetermijnschade van de maatregelen hoogstwaarschijnlijk veel meer mensen treft dan de schade bij Corona patienten.
Ik weet niet waarom die langetermijnschade er elke dag bijgehaald moet worden (waarschijnlijk omdat de opnames en doden niet sterk genoeg oplopen om die dagelijks in de schijnwerper te zetten). Er zijn nog steeds geen serieuze grote onderzoeken naar gedaan. De beste bronnen hebben het over testjes met 100 mensen waarbij er niet eens word benoemd hoeveel van die mensen vóór Corona ook al aandoeningen (of dezelfde klachten) hadden.
Wellicht gaat het inderdaad om veel mensen, maar vooralsnog wijst vrijwel alles er op dat het uitzonderingen zijn. Als het om grote groepen zou gaan zou je er al veel meer van horen zou je denken. Meer onderzoek.
Wat mee zal spelen is het verloop in het proces. Alles went uiteindelijk.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:04 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Apart, want ik hoorde de winkeliers in gebieden met een mondkapjesplicht klagen over lage klandizie.
Ik zou zelf zeggen: dit najaar is een mooie lakmoesproef als ook het reguliere griepseizoen weer begint. Blijft het allemaal binnen de perken in de ziekenhuizen, dan zul je begin volgend jaar echt toe moeten naar een situatie waarbij je ook zonder vaccin weer een boel zaken gaat 'normaliseren'. We kunnen niet eeuwig dit blijven volhouden als blijkt dat dit virus weliswaar vervelend kan zijn voor sommigen, maar zeker geen maatschappij ontwrichter blijkt.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, op zich waar wat je zegt. Maar wat is dan het tegenvoorstel? Omdat er op dit moment nog steeds weinig ziekenhuisopnames zijn de maatregelen laten varen? Weer volle discotheken, volle kantoren, volle bussen/treinen etc zonder enige afstand? Dan zit je waarschijnlijk binnen no time weer aan de situatie van maart met 1000+ man op de IC's.
Dus het "volhouden" van het merendeel van dit beleid is juist om die situatie niet weer terug te laten onstaan, zolang er geen vaccin is of een werkend medicijn oid. We hebben weinig andere keuze. Of zie ik dat verkeerd?
Inmiddels is hopelijk duidelijk dat steeds groter wordende concerns een bedreiging zijn op heel veel vlakken. Techgiganten zijn echt te groot geworden en daar kun je nog alles van vinden, maar als dit soort fundamentele (gezondheids)zaken in handen vallen van slechts een paar grote (commerciële!) concerns weet ik niet of we daar zo blij mee moeten zijn.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef Viv het volgende:
[..]
Mooie vergelijking wel.Stel dat het hier niet om een virus ging, maar om een hongersnood, en we hadden in Nederland geen supermarkten maar wel een fijnmazig netwerk van heel gezellige buurtwinkeltjes. Buurtwinkeltjes die niet voldoende voedsel kunnen inkopen en leveren om aan de grote vraag te voldoen. Er zijn veel klanten die met een lege boodschappentas weer huiswaarts keren. Is het dan okay om de beschikbare extra capaciteit van grootschalige Duitse supermarkten te dwarsbomen?
Kan je dit nader uitleggen? Kan me er geen voorstelling van maken wat voor 'gevaar' het op zou kunnen leveren als grotere commerciële labs mee gaan testen. Zie alleen maar voordelen eigenlijk.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Inmiddels is hopelijk duidelijk dat steeds groter wordende concerns een bedreiging zijn op heel veel vlakken. Techgiganten zijn echt te groot geworden en daar kun je nog alles van vinden, maar als dit soort fundamentele (gezondheids)zaken in handen vallen van slechts een paar grote (commerciële!) concerns weet ik niet of we daar zo blij mee moeten zijn.
In Duitsland loopt iedereen met zo'n mondkapje te winkelen , al maanden trouwens. Is gewoon net zo druk als anders.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat mee zal spelen is het verloop in het proces. Alles went uiteindelijk.
Ik zie/zag dat bij nader inzien ook op de markten, men moet toch boodschappen doen of met het OV.
Een winkelier in niet essentiële zaken zal het mondkapje als tastbare oorzaak aangrijpen dat hij minder omzet heeft, terwijl dit eerder zal komen door simpelweg minder publiek dat "gezellig" gaat shoppen in deze dystopie.
Een ander fenomeen wat ik waarneem dat "(ver)kopers" vice versa niet goed kunnen zien wat men (meer) wenst. Men kan het gezicht niet goed zien om zo in te spelen op extra (ver)koopkansen. Het interactief markten wordt dan een soort online-afhaal afstandsgebeuren. In de praktijk trekt iemand dan al snel het mondkapje opzij om beter te kunnen overleggen.
Belangrijkste reden waarom die lange termijn klachten bij bepaalde jongeren erbij word gehaald (niet alleen hier) is om ervoor te zorgen dat ook jongeren alert blijven. Enkel wijzen op opnames en doden heeft geen zin meer, want nogal duidelijk dat het die groep inderdaad heel wat minder treft. En ja, ik weet dat er ook mensen zijn het idee van langdurige klachten eng vind; dat snap ik ook gewoon. Dat is het ook. Die loterij winnen is sowieso kut. Maar dat heb je bij zoveel ziektes/aandoeningen of zeldzame ongelukken. Zulke uitzonderingen heb je altijd, en je wilt die loterij nooit winnen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:51 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ja, dus waarom gaat het alleen maar om de langetermijnschade van het virus en niet van de maatregelen op zich? Die lijken hier maar weinig mee te tellen.
[..]
Helemaal mee eens. Het is duidelijk dat ouderen onevenredig hard geraakt worden door het virus, terwijl onder de 50 het risico miniem is en daardoor juist de maatregelen meer kwaad dan goed doen op de lange termijn.
Ik zou ook geen voorstander zijn om alle maatregelen te laten varen. Er zijn best maatregelen die echt nuttig zijn. Maar nog meer maatregelen (wat sommigen hier willen) enkel en alleen vanwege de besmettingen (en de kans dat het twee weken later een groot effect gaat hebben in de ziekenhuizen - ondanks dat dat al talloze malen niet uit is gekomen) ben ik ook geen voorstander van. Op een gegeven moment gaat draagvlak echt een grote rol spelen....en als de opnames laag blijven ga je steeds minder mensen mee krijgen om maatregelen in te voeren; zelfs als de besmettingen zeer hoog worden.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, op zich waar wat je zegt. Maar wat is dan het tegenvoorstel? Omdat er op dit moment nog steeds weinig ziekenhuisopnames zijn de maatregelen laten varen? Weer volle discotheken, volle kantoren, volle bussen/treinen etc zonder enige afstand? Dan zit je waarschijnlijk binnen no time weer aan de situatie van maart met 1000+ man op de IC's.
Dus het "volhouden" van het merendeel van dit beleid is juist om die situatie niet weer terug te laten onstaan, zolang er geen vaccin is of een werkend medicijn oid. We hebben weinig andere keuze. Of zie ik dat verkeerd?
Opnames zal wel in de lift zitten, al een week. IC blijft min of meer gelijkquote:Op vrijdag 11 september 2020 14:55 schreef Elan het volgende:
Geen beste cijfers wederom, even kijken wat de ziekenhuisopnames doen om 16:00.
De Nederlandse arts-microbiologen hadden moeten uitonderhandelen dat we voor coronatesten de grootschalige labs kunnen benutten maar dat de regie in hun handen blijft, evenals de reguliere zorg.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Inmiddels is hopelijk duidelijk dat steeds groter wordende concerns een bedreiging zijn op heel veel vlakken. Techgiganten zijn echt te groot geworden en daar kun je nog alles van vinden, maar als dit soort fundamentele (gezondheids)zaken in handen vallen van slechts een paar grote (commerciële!) concerns weet ik niet of we daar zo blij mee moeten zijn.
Het gaat om een klein percentage van een grote groep en daardoor alsnog om een flinke groep. In die zin is het vergelijkbaar met het tromboserisico van de pil: dat is erg klein, maar veel meisjes en vrouwen slikken de pil en dus krijgt een groot aantal met trombose te maken (wat dodelijke gevolgen kan hebben). Dat kun je meteen wegwuiven met 'dat is heel zeldzaam'. Maar er zijn alternatieven voor de pil en is het op z'n minst verstandig om stil te staan bij de risico's, ook al zijn die klein.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wellicht gaat het inderdaad om veel mensen, maar vooralsnog wijst vrijwel alles er op dat het uitzonderingen zijn. Als het om grote groepen zou gaan zou je er al veel meer van horen zou je denken. Meer onderzoek.
Grotendeels eens met wat je zegt. Punt is vooral ook dat er nog steeds geen exact beeld is van de dagelijkse besmettingscijfers van laten we zeggen half februari tot eind maart. Omdat er toen natuurlijk véél minder getest werd gaan we er vanuit dat de besmettingscijfers vele malen hoger lagen dan wat we toen in de media zagen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou ook geen voorstander zijn om alle maatregelen te laten varen. Er zijn best maatregelen die echt nuttig zijn. Maar nog meer maatregelen (wat sommigen hier willen) enkel en alleen vanwege de besmettingen (en de kans dat het twee weken later een groot effect gaat hebben in de ziekenhuizen - ondanks dat dat al talloze malen niet uit is gekomen) ben ik ook geen voorstander van. Op een gegeven moment gaat draagvlak echt een grote rol spelen....en als de opnames laag blijven ga je steeds minder mensen mee krijgen om maatregelen in te voeren; zelfs als de besmettingen zeer hoog worden.
Een week al?Kan die beter met de trap gaanquote:Op vrijdag 11 september 2020 15:01 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Opnames zal wel in de lift zitten, al een week. IC blijft min of meer gelijk
Kan met dit tempo nog heel lang goed gaanquote:Op vrijdag 11 september 2020 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan die beter met de trap gaan
Een week ? Kan nooit lang goed gaan als de opnames nu al oplopen bij zo'n beperkt aantal besmettingsgevallen.
Het verbaast mij dat je over dat eerste nog steeds amper iets leest. Je maakt mij toch niet wijs dat ze daar niet een redelijk accurate schatting van maken kunnen intussen. Terwijl dat soort cijfers inderdaad best cruciaal is.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Grotendeels eens met wat je zegt. Punt is vooral ook dat er nog steeds geen exact beeld is van de dagelijkse besmettingscijfers van laten we zeggen half februari tot eind maart. Omdat er toen natuurlijk véél minder getest werd gaan we er vanuit dat de besmettingscijfers vele malen hoger lagen dan wat we toen in de media zagen.
Maar ja, hoeveel hoger? Waar ligt die 'threshhold' zeg maar? Waren het er toen 10.000 of 15.000 of zelfs 20.000 gemiddeld per dag? Who can tell? En is dat dus een getal waarbij je er vanuit kan gaan dat de IC's wél razendsnel gaan vollopen?
Want stel je hebt een zulk soort graadmeter, dan kan je idd vrij terecht zeggen bij 1200 of 1800 besmettingen per dag dat er weinig reden tot grote zorg is inderdaad.
Denk je?quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:06 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Kan met dit tempo nog heel lang goed gaan
Mosterd na de maaltijd.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Toch voorrang op tests geopperd door kabinet voor onderwijs en zorgpersoneel.
Als die rekenmodellen er zijn, waarom lees ik dan nog steeds nergens iets over de geschatte werkelijke cijfers uit maart? Zie mijn post en die van Dick_Laurent hierboven.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk je?
Niet als je elke week die nieuwe gevallen gaat verdubbelen. Zijn vast rekenmodellen voor die kunnen betekenen wanneer het mis gaat.
Denk dat het moeilijk te achterhalen is, maar schattingen worden wel gemaakt die dus het tienvoudige berekenen. Dan heb je het inderdaad over 20-30.000 besmettingen per dag.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als die rekenmodellen er zijn, waarom lees ik dan nog steeds nergens iets over de geschatte werkelijke cijfers uit maart? Zie mijn post en die van Dick_Laurent hierboven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |