Ervaringsdeskundige hier!quote:Op woensdag 7 oktober 2020 12:21 schreef Gogo83 het volgende:
Ik wil even iets voorleggen hier.
T. is inmiddels 3,5 en plast sinds juni heel goed op de wc/op het potje. Het gaat heel af en toe nog wel mis omdat hij te druk zit te spelen, maar hij doet het over het algemeen heel erg goed. Wat ie absoluut niet doet is poepen. Hij slaapt met een luierbroekje, wat we over het algemeen aanhouden tot hij gepoept heeft. Maar ook al doen we het wel uit (of moet hij twee keer op een dag), hij poept gerust zijn onderbroek vol. Hij geeft geen duidelijke poepsignalen, het is een enorm snelle poeper volgens mij. Ik twijfel of hij überhaupt aandrang voelt, of dat hij dat gevoel als aandrang herkent.
Nu gaat hij natuurlijk pas over een half jaar naar school, maar over een maand of drie wordt kind nummer 2 geboren en ik vraag me toch steeds vaker af of ik hier niet iets mee moet, of ik hem niet meer moet stimuleren ofzo. Maar hoe dan? Hij vindt het zelf totaal geen probleem en is ook niet zo onder de indruk dat ie op school straks toch echt op de wc moet gaan poepen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kinderen die wel goed plaszindelijk zijn, maar niet op het gebied van poepen? Heb je er iets aan gedaan om het te stimuleren of kwam het vanzelf goed? Heeft het zin om hier expliciet aandacht aan te besteden of moet ik het toch echt laten rusten en tijd geven? School geeft op de website aan dat ze alleen zindelijke kinderen laten starten, dus ik knijp 'm inmiddels een beetje, zeker met de verandering die er over drie maanden nog aan gaat komen.
Kevin speelt ook het liefst met alles op wielen, maar zijn lievelingskleur is roze en naast helemaal niks draagt hij het liefst een jurk uit de verkleedkist van het KDVquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 09:15 schreef LaBelleFleur27 het volgende:
Ik heb het niet nodig gehad gelukkig () maar volgens mij heeft ie er in ieder geval geen last van gehad met slapen.
Fijn dat het beter gaat! Hier ook geen genderneutraal kind al zou ik t willen, hij loopt de hele dag met auto’s in z’n hand en ‘s nachts moeten ze bij hem in bed liggen dus ja
Hoi, ervaringsdeskundige hier. Ik weet niet of je er blij van wordt, want het heeft 8 maanden geduurd. Plassen ging prima. Na 4 maanden zelfs nachtzindelijk. Alleen poepen altijd kleine beetjes in zijn onderbroek. Eerst elke paar dagen, later echt elke dag. Hij leek het niet te voelen en altijd als hij aan het spelen was (later niet meer, toen te pas en te onpas). En als ik hem daarna gelijk op het potje of de wc zette kwam er niks. Hoe hij ook probeerde. Op een gegeven moment kon hij helemaal niet meer poepen, behalve de kleine beetjes in zijn onderbroek. Toen zijn we gestart met lactulose totdat hij weer normaal kon poepen (met nog steeds elke dag vieze onderbroeken). Dit was in juli denk ik. Eind augustus weer begonnen met lactulose want ik wilde hem graag zonder stinkende onderbroeken op de basisschool hebben. Na 3 weken had hij ineens een dag een schone onderbroek! Wow, al maanden niet meer gezien. We hadden soms 6 vieze onderbroeken op een dag. Sinds die ene dag gaat het goed (1.5 week nu, dus nog vers) en als hij 10 schone dagen heeft krijgt hij een verrassing van ons, in de hoop op motivatie om het zo te houden en hopelijk is hij daarna er doorheen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 12:21 schreef Gogo83 het volgende:
Ik wil even iets voorleggen hier.
T. is inmiddels 3,5 en plast sinds juni heel goed op de wc/op het potje. Het gaat heel af en toe nog wel mis omdat hij te druk zit te spelen, maar hij doet het over het algemeen heel erg goed. Wat ie absoluut niet doet is poepen. Hij slaapt met een luierbroekje, wat we over het algemeen aanhouden tot hij gepoept heeft. Maar ook al doen we het wel uit (of moet hij twee keer op een dag), hij poept gerust zijn onderbroek vol. Hij geeft geen duidelijke poepsignalen, het is een enorm snelle poeper volgens mij. Ik twijfel of hij überhaupt aandrang voelt, of dat hij dat gevoel als aandrang herkent.
Nu gaat hij natuurlijk pas over een half jaar naar school, maar over een maand of drie wordt kind nummer 2 geboren en ik vraag me toch steeds vaker af of ik hier niet iets mee moet, of ik hem niet meer moet stimuleren ofzo. Maar hoe dan? Hij vindt het zelf totaal geen probleem en is ook niet zo onder de indruk dat ie op school straks toch echt op de wc moet gaan poepen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kinderen die wel goed plaszindelijk zijn, maar niet op het gebied van poepen? Heb je er iets aan gedaan om het te stimuleren of kwam het vanzelf goed? Heeft het zin om hier expliciet aandacht aan te besteden of moet ik het toch echt laten rusten en tijd geven? School geeft op de website aan dat ze alleen zindelijke kinderen laten starten, dus ik knijp 'm inmiddels een beetje, zeker met de verandering die er over drie maanden nog aan gaat komen.
Daar gaat het juist heel veel over. Dat het vaak geen fysiek probleem is, maar een ‘gedragsprobleem’ als angst of schaamte. De deskundige die aan tafel zit heeft er een hele methode voor ontwikkeld, nadat ze zelf haar hele jeugd poepproblemen had. Haar verhaal is wel heel schrijnend eigenlijk.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 10:26 schreef Franny_G het volgende:
Oh dat klinkt leuk, LeSage, een hele aflevering over poepen. Ik denk dat mijn zesjarige dat ook supertof vindt!.
.
Wordt dit onderwerp (angst voor) er ook in behandeld?
Ohh ik schrok wel echt van haar verhaal ja! Poehpoehquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:19 schreef LeSage het volgende:
[..]
Daar gaat het juist heel veel over. Dat het vaak geen fysiek probleem is, maar een ‘gedragsprobleem’ als angst of schaamte. De deskundige die aan tafel zit heeft er een hele methode voor ontwikkeld, nadat ze zelf haar hele jeugd poepproblemen had. Haar verhaal is wel heel schrijnend eigenlijk.
O had dit ook, wij hebben ook van die zakjes gehaald via de huisarts maar om die op te laten drinken was net zoveel gedoe. Wij hebben hem vooral veel pruimen laten eten, en hij heeft een tijdje geen banaan meer gekregen. Toen was het dramatische er wel vanaf, maar op de wc poepen weigerde hij alsnog heel lang. Hij gebruikte gewoon zijn nachtluier.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 16:01 schreef Franny_G het volgende:
Ach, Tolstoi, wat sneu..
Ik kom even binnenwalsen en aanhaken op de zindelijkheidsverhalen. Wij zitten er met Ysje ook middenin. En het is vrij sneu. Plassen gaat heel goed, hij heeft geen ongelukjes. Hij krijgt 's nachts nog wel een luier om, maar die blijft eigenlijk altijd droog. Uit bed wil hij ook meteen op het potje. Maar poepen is een ander verhaal..
Hij is nu 3 jaar en 4 maanden. Een maand geleden wilden we actief gaan werken aan het zindelijk worden. We gingen ook werken met stickers als beloning. Dat leek goed te gaan, behalve dat Ysje niet goed op het potje durfde te poepen. Af en toe deed hij het wel, en ook een beetje op de wc. Wij dachten dus: komt wel goed.
Maar kennelijk was het toen toch wat verstopt geraakt bij hem en werd poepen pijnlijk. En vanaf dat moment raakt hij in paniek als hij voelt dat hij moet poepen. Schreeuwen, huilen, dramatisch om hulp roepen. Het is echt heel zielig.
Doordat we hem dingen gaven (kiwi's!!) die helpen bij verstopping kwam er wel poep, omdat hij het op een gegeven moment niet meer kan tegenhouden. Maar dit is voornamelijk op het kdv. Daar trekken ze hem dan snel een luier aan (hij wil eigenlijk geen luier mee om ook, maar durft dus ook niet naar de wc om te poepen) en dan gebeurt het gewoon. Maar thuis, waar hij zich ook meer durft te laten gaan, is het elke keer dikke paniek, schreeuwen, jammeren, verkrampen, hij probeert het tegen te houden.
Ik vind het zo zielig, we zitten er best een beetje mee. Iemand hier ervaring met zo'n angstige peuter en wat de beste aanpak is? Uiteraard leggen we er helemaal geen druk op, hij mag poepen waar en hoe hij wil, als hij maar poept en dat zeggen we ook voortdurend tegen hem..
quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 20:38 schreef NicolasJoy het volgende:
Ik zet even de wereld stil, dit moment ..![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Je krijgt de essentie niet op de foto, laat staan twee kinderen charmant op de foto.
Owje rammelmateriaalquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 20:38 schreef NicolasJoy het volgende:
Ik zet even de wereld stil, dit moment ..![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Je krijgt de essentie niet op de foto, laat staan twee kinderen charmant op de foto.
Best groot inderdaad maar hij is daarmee nog steeds net zo groot als Lquote:Op woensdag 14 oktober 2020 10:25 schreef Jag�rtrut het volgende:
Op het consultatiebureau bleek m'n monster van net 2 ook al 15 kg, en 97 cm. Best groot, vond ik.
Kijk, dat wou ik horenquote:Op woensdag 14 oktober 2020 11:41 schreef SQ het volgende:
Mauwtje vindt m echt helemaal het einde. Krult zich er helemaal omheen en fluistert lieve dingen in z'n oortjes. Dan smelt ik wel een beetje tot een plasje
Wat heerlijk!quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:33 schreef Jagärtrut het volgende:
slaap![]()
Ik geloof dat we vanmorgen, voor het eerst in 2.5 jaar tijd allemaal wakker werden van de wekker om 7 uur. Die wekker staat altijd 'voor het geval dat', maar dit is de eerste keer dat we een geval dat hadden....![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |