abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196308546
P500 P370, ik zal eens de factuur opzoeken tzt.

Nu verder met mijn hobbieproject, 4 x 185w panelen op de schuur:

Welke hoek zal het beste zijn? Op het zuiden staat wat bebouwing, waardoor er momenteel al vanaf 14u schaduw staat op de schuur. Ik zou ze richting zuid-oost-oost kunnen leggen, helling 10, dan pakken ze iets eerder in de ochtend al wat. Maar ja, nov-dec is maar iets van 5% van de jaaropbrengst. Dus wellicht kan ik ze wel gewoon richting z (zzzw) leggen en dan helling 20.

Er zitten nog MC3 stekkers aan, kan die 2 naar de omvormer vervangen met MC4?
.
  woensdag 18 november 2020 @ 21:34:31 #177
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_196311165
Jaarnota gehad. Smak met geld terug *O*
Sinds we de panelen hebben, nu 5 jaar, schommelen we tussen 100kWh overschot of net 100 tekort. 50kWh tekort deze keer. Met 2 personen volledig thuis al 8 maanden en kind ook nog een aantal maanden vind ik dat heel netjes.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_196322455
Kun je aan zonnepanelen geld verdienen? Test je kennis!

Hoe hoog zijn de huidige energietarieven? Is groene stroom altijd duurder dan grijze stroom en kun je overstappen van maatschappij als je een huis hebt dat is aangesloten op stadswarmte? Veel consumenten onderzoeken aan het einde van het jaar mogelijkheden om te besparen op de vaste lasten. Doe de quiz om te ontdekken wat je weet van de energiemarkt!

https://www.ad.nl/wonen/k(...)je-kennis~a66e6589f/

TS begint 9/10 *O*
pi_196322837
quote:
6s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kun je aan zonnepanelen geld verdienen? Test je kennis!

Hoe hoog zijn de huidige energietarieven? Is groene stroom altijd duurder dan grijze stroom en kun je overstappen van maatschappij als je een huis hebt dat is aangesloten op stadswarmte? Veel consumenten onderzoeken aan het einde van het jaar mogelijkheden om te besparen op de vaste lasten. Doe de quiz om te ontdekken wat je weet van de energiemarkt!

https://www.ad.nl/wonen/k(...)je-kennis~a66e6589f/

TS begint 9/10 *O*
10/10, sorry hoor maar .... eg waor?
pi_196338696
Ik heb mijn PV verdeler binnen. Echter deze heeft er meer in zitten dan de oude verdeler die in 2013 geinstalleerd is door de leverancier van de zonnepanelen.

Nieuwe verdeler:

Oude verdeler:

.
pi_196338885
He, zo’n verdeler met zo’n groen klepje zit hier ook, maar dan niet naast de omvormer maar juist in de meterkastruimte.
pi_196341012
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 21:34 schreef laziness het volgende:
Jaarnota gehad. Smak met geld terug *O*
Sinds we de panelen hebben, nu 5 jaar, schommelen we tussen 100kWh overschot of net 100 tekort. 50kWh tekort deze keer. Met 2 personen volledig thuis al 8 maanden en kind ook nog een aantal maanden vind ik dat heel netjes.
Onze jaarnota viel fors hoger uit. Afgelopen winter draaide de warmtepomp nog op veel te hoge temperaturen (aanvoer 40 tot 55 graden) bij gebrek aan vloerverwarming en isolatie. En sinds het voorjaar zijn we aan het verbouwen, wat ook gewoon heel veel energie kost.

Inmiddels is alles geïsoleerd, alleen de vloerverwarming is nog niet aangesloten. Dus nu stoken we beneden met een elektrisch kacheltje met COP1. Gelukkig is 1kW al meer dan genoeg vermogen. Daarmee is het COP1 stoken nu al zuiniger dan het stoken met de warmtepomp in November vorig jaar.

Dit weekend lukt het waarschijnlijk om de laatste vloertegels te leggen en de vloer te voegen. Dan kan volgende week de vloerverwarming aangesloten worden en kunnen we de warmtepomp op écht lage temperatuur laten draaien.
Ik verwacht volgend jaar dan ook een heel prettige afrekening van de elektra.
pi_196365260
Ik heb nu meerdere offertes liggen voor zonnepanelen hier op het dak. In eerste instantie voor een parallel systeem, maar de schaduwval op mijn dak is slechts 3% (van schoorsteenpijpjes ?). Dus serie zou dan ook kunnen.

Wat is jullie ervaring met serie vs parallel geschakeld? Komt het vaak voor dat panelen wisselend presteren zonder schaduwval?
  zondag 22 november 2020 @ 19:47:28 #184
62913 Blik
The one and Only!
pi_196367903
Iemand interesse in 2 losse zonnepanelen? Wegens een dakkapel kan mijn dak nog maar 10 panelen dragen ipv 12. Heb nu dus 2 250wp Renesola zonnepanelen over.
pi_196386508
quote:
7s.gif Op zondag 22 november 2020 17:17 schreef Fazz het volgende:
Ik heb nu meerdere offertes liggen voor zonnepanelen hier op het dak. In eerste instantie voor een parallel systeem, maar de schaduwval op mijn dak is slechts 3% (van schoorsteenpijpjes ?). Dus serie zou dan ook kunnen.

Wat is jullie ervaring met serie vs parallel geschakeld? Komt het vaak voor dat panelen wisselend presteren zonder schaduwval?
Het ligt er aan wanneer het pijpje schaduw geeft.

Zie dit:

Nu is dit in de herfst, dus de opwek is aan het einde van de dag niet meer fantastisch. Maar op dat moment zie je dat de panelen rond de 47-48W kunnen doen, en die ene dus maar 29 doet.
Dus zonder parallel is alles 29.

Dat is een procentueel redelijk verlies, alleen in euro's is het nu peanuts.

Dus als je die schaduw overdag krijgt, een uur of twee lang over wellicht zelfs verschillende panelen, dan kan het best aantikken en zou ik parallel nemen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_196391909
quote:

Schoorsteenpijpjes zijn vooral een probleem in de winter, nu dus, vanwege laagstaande zon. Er is zeker schaduw van zo'n lullig pijpje, maar vooral wanneer je toch al weinig stroom krijgt.

Zoals bambino al zei.

Ik heb nu een half jaar zonne-panelen. Verschillen tussen afzonderlijke panelen zie ik gewoon nauwelijks. 2 of 3% variatie als ik het even mag inschatten. Zeer constant wat mij betreft. Geen reden voor optimizers. Maar ik weet niet of de kwaliteit eenduidig achteruit gaat, om dat de paneel veel sneller minder stroom levert dan een ander.
pi_196392281
Dank voor jullie ervaringen!

Ik vind het prijsverschil tussen beide systemen nog best groot, rond de 600E zo even uit m'n hoofd. Dat doet natuurlijk ook wel iets met de terugverdientijd. De prognose met het systeem serie-geschakeld is nog steeds dat ik ons volledige stroomverbruik kan afdekken.
pi_196392298
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Schoorsteenpijpjes zijn vooral een probleem in de winter, nu dus, vanwege laagstaande zon. Er is zeker schaduw van zo'n lullig pijpje, maar vooral wanneer je toch al weinig stroom krijgt.

Zoals bambino al zei.

Ik heb nu een half jaar zonne-panelen. Verschillen tussen afzonderlijke panelen zie ik gewoon nauwelijks. 2 of 3% variatie als ik het even mag inschatten. Zeer constant wat mij betreft. Geen reden voor optimizers. Maar ik weet niet of de kwaliteit eenduidig achteruit gaat, om dat de paneel veel sneller minder stroom levert dan een ander.
Ben nu zelf ook aan het uitbreiden en zelf ook een cv-pijpje. Er is mij verteld dat een sma omvormerbook best goed kan omgaan met dit soort schaduwvorming. Ik waag het er in ieder geval op. Ik vroeg mij alleen af of er ook zoiets bestaat als een afneembaar pijpje. De cv gebruik ik namelijk alleen bij nood in de winter en in de zomer dus helemaal niet. Ik kan er makkelijk bij dus ik dacht misschien kan ik hem in de zomer er welngewoon afhalen. :)
pi_196395208
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:50 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Ben nu zelf ook aan het uitbreiden en zelf ook een cv-pijpje. Er is mij verteld dat een sma omvormerbook best goed kan omgaan met dit soort schaduwvorming. Ik waag het er in ieder geval op. Ik vroeg mij alleen af of er ook zoiets bestaat als een afneembaar pijpje. De cv gebruik ik namelijk alleen bij nood in de winter en in de zomer dus helemaal niet. Ik kan er makkelijk bij dus ik dacht misschien kan ik hem in de zomer er welngewoon afhalen. :)
SMA is ook een stuk duurder, en maar 5 jaar garantie.
Dat beetje schaduwsoftware (optitrack) moet zich dan terug gaan verdienen in die meerprijs en risico.
Als je gewoon een simpele omvormer neemt (bijvoorbeeld Growatt), heb je 10 jaar garantie en is een stuk goedkoper.
pi_196395622
quote:

Wij hebben ivm een boom (ochtendschaduw) en een cv pijp (avond schaduw, gekozen voor 2 strengen. De onderste helft start wat later op door die boom, de bovenste helft stopt iets eerder. Maar aangezien de zon dan al aardig van opzij staat, is de opbrengst toch al laag, dat beetje minder woog niet op tegen de extra kosten.
Moet je alleen een omvormer hebben die 2 strengen aankan.

(De boom is inmiddels gekapt door de buren, maar ook met een opkomende zon start de bovenste helft eerder op)
pi_196397663
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:47 schreef Blik het volgende:
Iemand interesse in 2 losse zonnepanelen? Wegens een dakkapel kan mijn dak nog maar 10 panelen dragen ipv 12. Heb nu dus 2 250wp Renesola zonnepanelen over.
Zeker, voor de schuur ben ik nog opzoek naar een losse zet. Moet dat kosten?
pi_196413785
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 18:20 schreef bambino het volgende:

[..]

SMA is ook een stuk duurder, en maar 5 jaar garantie.
Dat beetje schaduwsoftware (optitrack) moet zich dan terug gaan verdienen in die meerprijs en risico.
Als je gewoon een simpele omvormer neemt (bijvoorbeeld Growatt), heb je 10 jaar garantie en is een stuk goedkoper.
Nu had ik het geluk een nieuwe sma voor de helft vd prijs te krijgen maar los daarvan is het maar de vraag of growatt over 10 jaar nog bestaat, de kans bij sma is dan wel een stuk groter. Ik begreep ook van een aantal installateurs dat de garantieafhandeling an sich bij sma (maar ook bv solar edge) ook veel beter op orde is dan bij dit soort Chinese fabrikanten. Maar volgens mij ben jijzelf ook installateur en heb je wellicht zelf andere ervaringen.
pi_196418705
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:29 schreef laziness het volgende:

[..]

Dat is best optimistisch volgens mij.
Ik zit nu in 5 jaar tijd op zo’n 1.07/1.08 rendement elk jaar en dat is in dit topic aan de hoge kant heb ik gezien. Nu woon ik in het westen en daar zijn ook net wat meer zonuren op jaarbasis gemiddeld genomen.
Net door de 6500kwh grens gegaan en nog een volledige maand te gaan. Zal ongeveer iets meer dan 6800kwh worden met december erbij. Dat is met 6080 WP is 1.12. Erg tevreden mee aangezien 2680wp op een plat dak ligt in een helling van 5 graden.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_196418748
We krijgen minimaal 5 panelen op het schuine dak van ons nieuwbouwhuis, dat valt me mee, ik was van 2 excuuspaneeltjes uitgegaan. Zo zonder gasaansluiting met een warmtepomp stellen die 5 ook niet veel voor natuurlijk, maar goed, het is een begin.
  donderdag 26 november 2020 @ 10:32:35 #195
244125 laziness
pi_196419240
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:50 schreef Patroon het volgende:

[..]

Net door de 6500kwh grens gegaan en nog een volledige maand te gaan. Zal ongeveer iets meer dan 6800kwh worden met december erbij. Dat is met 6080 WP is 1.12. Erg tevreden mee aangezien 2680wp op een plat dak ligt in een helling van 5 graden.
Erg goede score! Ik zit wederom op 1.08 dit jaar.
Ik reken wel van november t/m november omdat mijn jaarnota daarop gebaseerd is.
pi_196420027
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 10:32 schreef laziness het volgende:

[..]

Ja ik merk vooral dat het platte dak met 5 graden helling in de zomer echt een voordeel is, maar in de winter als de zon lager komt te staan de bijdrage in verhouding een stuk lager is.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_196424027
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:31 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Nu had ik het geluk een nieuwe sma voor de helft vd prijs te krijgen maar los daarvan is het maar de vraag of growatt over 10 jaar nog bestaat, de kans bij sma is dan wel een stuk groter. Ik begreep ook van een aantal installateurs dat de garantieafhandeling an sich bij sma (maar ook bv solar edge) ook veel beter op orde is dan bij dit soort Chinese fabrikanten. Maar volgens mij ben jijzelf ook installateur en heb je wellicht zelf andere ervaringen.
Of Growatt over 10 jaar bestaat weet inderdaad niemand. Maar je hebt in 1e instantie recht op garantie bij je installateur, als die niet meer bestaat bij de fabrikant zelf (moet je rechtstreeks contact opnemen).

Dus dat risico is niet heel groot.

SMA garantie is prima in orde en inderdaad SolarEdge ook. Nu is Growatt toevallig ook heel netjes, en Omnik was dat ook (toen ze ineens alles op stop zette in Europa, nu dikke chaos).
pi_196424530
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 10:32 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik zit op 1,03 (26-11-19 tot 25-11-20). Helling 45% op ZZW
  donderdag 26 november 2020 @ 19:46:34 #199
244125 laziness
pi_196426153
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik zit op 1,03 (26-11-19 tot 25-11-20). Helling 45% op ZZW
Zelfde helling maar ZO hier.
pi_196498511
Volgens mij zijn wij er bijna uit *O* De buren wilden toch liever full black panelen dus de offertes zijn weer aangepast...

Hoe zat het nou ook alweer met de omvormer vs max kWh? In mijn offerte staan 9 panelen van 360 Wp, verwachte opbrengs 2950 kWh met deze omvormer Growatt MIN3000TL-XE.

Totaal prijs incl montage komt ex btw op 3190. Best netjes volgens mij :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')