In Spanje hebben ze 8000 besmettingen per dag met 23 IC opnames per dag.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:50 schreef Rlz12 het volgende:
Toch wel knap dat al wekenlang grotendeels jongeren het virus krijgen en het een kwestie van tijd zou zijn tot ze het zouden overdragen aan iemand die wel zware gevolgen ervan kon ondervinden. Dan zouden de ziekenhuizen en ic's weer eens heel snel kunnen vollopen. Hoelang moeten we daarop wachten ondertussen?
Hier dan, over verminderde weerstand:quote:Op woensdag 9 september 2020 13:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier is ook al eerder een discussie geweest en toen vroeg ik: "Toon mij een wetenschappelijk onderbouwd artikel waaruit blijkt dat de gemiddelde weerstand van mensen lager is in de wintermaanden."
Daar kwam toen geen reactie op behalve wat posts over dat men s'winters een tekort aan vitamine D zou hebben wegens lage zonkracht. Maar een vitamine D deficiency kan je oplossen door viamine D tabletjes te slikken. Tadaa. Dus wederom is dat geen valide en wetenschappelijk onderbouwde reden dat bewijst dat mensen gemiddeld genomen minder weerstand hebben tijdens de koudere maanden.
Vooralsnog zijn de voornaamste redenen dat influenza en verkoudheidsvirussen in de koude maanden beter gedijen, vanwege het feit dat mensen veel meer binnen bij elkaar zitten in die maanden en tevens zulk soort virussen beter gedijen in koudere en drogere lucht.
Dus nogmaals, graag hoor/zie ik een artikel dat wetenschappelijk onderbouwd dat men écht gemiddeld een lagere weerstand heeft in de winter. Zo niet, dan ben ik daar namelijk nog steeds niet van overtuigd
quote:Verminderde weerstand
Virussen zijn dus de boosdoeners waar je ziek van wordt, maar toch is kou niet helemaal onschuldig. Iemand die het koud heeft is namelijk vatbaarder voor een infectie dan iemand die uit voorzorg een warme trui heeft aangetrokken. Daar zijn volgens Wilschut twee redenen voor. De eerste is vrij logisch. “Wie bij kou slecht gekleed gaat, heeft over het algemeen een wat verminderde weerstand omdat het lichaam alle zeilen bij moet zetten om warm te blijven”, legt Wilschut uit.
De tweede verklaring zit iets ingewikkelder in elkaar. Wilschut: “In de luchtwegen, waar ziekmakende virussen binnendringen, liggen bloedvaten. Als je het koud hebt, vernauwen deze bloedvaten zich,. Daardoor is de toevoer van lymfocyten, een speciaal soort afweercellen, naar de luchtwegen verminderd en hebben virussen dus meer gelegenheid om zich te vermenigvuldigen.”
Nah.... vooruit dan!quote:Op woensdag 9 september 2020 13:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier is ook al eerder een discussie geweest en toen vroeg ik: "Toon mij een wetenschappelijk onderbouwd artikel waaruit blijkt dat de gemiddelde weerstand van mensen lager is in de wintermaanden."
Daar kwam toen geen reactie op behalve wat posts over dat men s'winters een tekort aan vitamine D zou hebben wegens lage zonkracht. Maar een vitamine D deficiency kan je oplossen door viamine D tabletjes te slikken. Tadaa. Dus wederom is dat geen valide en wetenschappelijk onderbouwde reden dat bewijst dat mensen gemiddeld genomen minder weerstand hebben tijdens de koudere maanden.
Vooralsnog zijn de voornaamste redenen dat influenza en verkoudheidsvirussen in de koude maanden beter gedijen, vanwege het feit dat mensen veel meer binnen bij elkaar zitten in die maanden en tevens zulk soort virussen beter gedijen in koudere en drogere lucht.
Dus nogmaals, graag hoor/zie ik een artikel dat wetenschappelijk onderbouwd dat men écht gemiddeld een lagere weerstand heeft in de winter. Zo niet, dan ben ik daar namelijk nog steeds niet van overtuigd
Dus dan is het een kwestie van tijd voordat alle signaalwaarden op rood staan?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:02 schreef Za het volgende:
[..]
In Spanje hebben ze 8000 besmettingen per dag met 55 IC opnames per dag.
(van toen ze nog 5000 besmettingen per dag hadden ongeveer).
Dus bij 1000 besmettingen per dag krijg je op gegeven moment 10 IC opnames per dag, landelijk gezien.
Gecorrigeerd, heden nog 23 IC opnames pd in Spanje. ElPais heeft niet zolang geleden bericht 55 pd, de Spaanse overheid komt met andere cijfers.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
Dus dan is het een kwestie van tijd voordat alle signaalwaarden op rood staan?
Je vraagt naar linkjes die onderbouwen dat er sprake is van een verminderde weerstand in de winter en waarom dan. Die heb je gekregen.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:07 schreef dick_laurent het volgende:
Top. Maar beide artikelen leggen wel echt de nadruk op:
Dat we vaker ziek zijn in de koudere seizoenen, komt vooral door ons gedrag. Als het buiten koud is, houden we de ramen dicht, zitten we meer binnen, ventileren we minder en is, vooral als het vriest, de lucht droger. De vochtdruppeltjes die vrijkomen door te hoesten en te proesten, blijven zo langer in de lucht hangen en daardoor is de kans op besmetting groter.
M.a.w. we zitten véél meer met zijn allen binnen in de wintermaanden en dat is, zoals ik in mijn eerdere post ook al aangaf, een veel grotere aanstichter dan de verminderde weerstand.
Het koud hebben en daardoor vatbaarder zijn, oke.... sure, dat geloof ik best. Maar ik ga er vanuit dat de meesten van jullie een werkende CV hebben thuis en een dikke jas om aan te doen als je naar buiten gaat. Dus dat zou echt in veel mindere maten invloed op winterse-besmettingen moeten hebben lijkt mij.
Hoe dan ook is het eindresultaat wel hetzelfde natuurlijk.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:07 schreef dick_laurent het volgende:
Top. Maar beide artikelen leggen wel echt de nadruk op:
Dat we vaker ziek zijn in de koudere seizoenen, komt vooral door ons gedrag. Als het buiten koud is, houden we de ramen dicht, zitten we meer binnen, ventileren we minder en is, vooral als het vriest, de lucht droger. De vochtdruppeltjes die vrijkomen door te hoesten en te proesten, blijven zo langer in de lucht hangen en daardoor is de kans op besmetting groter.
M.a.w. we zitten véél meer met zijn allen binnen in de wintermaanden en dat is, zoals ik in mijn eerdere post ook al aangaf, een veel grotere aanstichter dan de verminderde weerstand.
Het koud hebben en daardoor vatbaarder zijn, oke.... sure, dat geloof ik best. Maar ik ga er vanuit dat de meesten van jullie een werkende CV hebben thuis en een dikke jas om aan te doen als je naar buiten gaat. Dus dat zou echt in veel mindere maten invloed op winterse-besmettingen moeten hebben lijkt mij.
Dat is inderdaad gek. Want deze daalde ook toen de besmettingen lager werden in de periode van juni/juliquote:Op woensdag 9 september 2020 14:07 schreef groenen het volgende:
Vreemd dat de rioolwater indicator dalende is, blijkbaar geen goede indicator.
Gemiddeld is het zo'n 1 reguliere opname per 100 besmettingen volgens mij. Maar een gewone opname kan van alles zijn, van heel licht tot redelijk zwaar (en doorverwijzing naar IC).quote:Op woensdag 9 september 2020 14:09 schreef Za het volgende:
[..]
Gecorrigeerd, heden nog 23 IC opnames pd in Spanje.
Dat is ook waarom een stijgende trend zorgen baart. Natuurlijk is het nu nog geen probleem, maar je probeert de problemen liever voor te zijn, voordat het uit de hand loopt en je de grip erop verliest.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dus dan is het een kwestie van tijd voordat alle signaalwaarden op rood staan?
Je moet toch wat speling toe gaan laten. Ik kan na dat tekstballonnetje nog 10 verschillende grafieken tekenen die allemaal tot de mogelijke scenario's behoren.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is ook waarom een stijgende trend zorgen baart. Natuurlijk is het nu nog geen probleem, maar je probeert de problemen liever voor te zijn, voordat het uit de hand loopt en je de grip erop verliest.
[ afbeelding ]
Tijd om nog beter in kaart te brengen a) waar de meeste virusoverdracht plaats heeft en b) welke maatregelen veel en welke heel weinig effect hebben daarop.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is ook waarom een stijgende trend zorgen baart. Natuurlijk is het nu nog geen probleem, maar je probeert de problemen liever voor te zijn, voordat het uit de hand loopt en je de grip erop verliest.
[ afbeelding ]
Ik denk dat je toch met harde cijfers moet komen om daar iets zinnigs over te zeggen. Bijvoorbeeld in welke kringen en leeftijdsgroepen we nu toenames zien. En dan specifiek in vergelijking met x weken terug (onder jongeren wás het bijv al hoog).quote:Op woensdag 9 september 2020 14:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dus als het niet de scholen zijn dan zijn het wellicht de feestjes, samenkomsten en vakanties?
Nu dat allemaal achter de rug is en we een sobere periode tegemoet gaan zouden we toch ook een afname kunnen zien?
Ervanuitgaande dat basis/middelbare scholen idd geen significante rol spelen en hoger onderwijs gedigitaliseerd verder zal gaan vooral.
Dat zou helpen, ja. Veel testen, veel bron- en contactonderzoek, alles goed in kaart brengen, dat is wat nodig is. Helaas hadden de GGDs van Amsterdam en Rotterdam een maand geleden al geen tijd meer voor BCO en is de grens van de beschikbare testcapaciteit nu ook zo'n beetje in het hele land bereiktquote:Op woensdag 9 september 2020 14:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tijd om nog beter in kaart te brengen a) waar de meeste virusoverdracht plaats heeft en b) welke maatregelen veel en welke heel weinig effect hebben daarop.
https://www.statnews.com/(...)ticipant-in-the-u-k/quote:
Het is wat mij betreft ridicuul om te stellen dat het weer hetzelfde gaat stijgen als eerder dit jaar. Ten eerste zal een deel van de mensen zelf voorzorgsmaatregelen blijven treffen de komende tijd. Zeker kwetsbare groepen, dus je grootste risico's, zullen terughoudender handelen. Hoewel er genoeg kritiek is op het BCO en TTI zal het op dit moment en later dit jaar altijd nog veel beter zijn dan eerder dit jaar. De aantallen liepen eind juli ook op en daalden daarna weer, dus die focus op stijging van positieve tests is onnodig. Maar goed, met een absurde signaalwaarde op positieve tests, die niks zeggen, kan er straks mooi regionaal ingegrepen worden. Alle dociele regelvolgers weer een applausje voor zichzelf, want vroeg of laat zal er een daling plaatsvinden. Een keer afvragen of maatregelen wel echt effectief zijn, zal er wel niet inzitten.quote:Op woensdag 9 september 2020 13:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat je eigenlijk met zo weinig mogelijk besmettingen die periode in wil gaan, omdat het anders weer net zo explosief stijgt als we eerder dit jaar hebben gezien. Daarom is het jammer dat de aantallen nu alweer oplopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |