Klopt. Maar ik heb geen eisen voor wat betreft voeding. 220V naar receiver en 24V naar camera, 220V naar camera (als dat bestaat) of POE, is mij om het even. Maar afhankelijk van soort camera is dat wel iets wat ik nu moet weten.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:32 schreef Chinless het volgende:
Al je vragen of eisen hebben niets te maken met bekabeling. Maar makkelijkste is alles via POE. Power over Ethernet. Dan volstaat een buis met een UTP kabel die allen op een centrale plek uitkomen.
PoE gaat natuurlijk per definitie over een kabel, he!?quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:43 schreef gepromoveerT het volgende:
Als alles nog open ligt in je huis, dan meteen loze leidingen trekken, voor je cams en ook een paar voor de toekomst.
POE is wel aardig, maar niks kan op tegen bekabeling.
Haalt 'ie dat voor ¤1500?quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:01 schreef fokexpert het volgende:
Unifi zonder twijfel. Neem dat voor je huis:
- unifi securitu gateway als router
- unifi accesspoints voor fantastische WIFI
- Unifi cameras voor betaalbaar maar super kwaliteit spul. 1080p cameras tot aan 4K met optische zoom.
Hingen hier ook toen we dit huis kochten.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou kijken naar een Hikvision set.
Hikvision maakt sets in alle prijsklassen, ze hebben darkfighter camera's die zelfs bij kaarslicht nog kleurbeeld geven, etc.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Hingen hier ook toen we dit huis kochten.
Moet er nog verder induiken, zijn pas net verhuisd. Neemt beweging automatisch op en live beeld op een monitor in de kamer. Resolutie daarvan is niet je van het, geen idee of het fullhd of 4k camera;s zijn. Denk in elk geval wel beter dan de monitor die er hangt en gewoon live beeld laat zien.
Moet ik nog eens uitzoeken. Verder werkt het wel prima volgens mij.
De mijne zijn wit. Geen idee welk model of type. Staat zo te zien alleen de merknaam op.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hikvision maakt sets in alle prijsklassen, ze hebben darkfighter camera's die zelfs bij kaarslicht nog kleurbeeld geven, etc.
Maar wel 1 van 's werelds grootste fabrikanten en ook prima ervaringen mee.
Het mooiste is Axis maar daar hangt ook een Axis prijskaartje aan
Hahaha; ja, is wel een goeiequote:Op dinsdag 8 september 2020 20:16 schreef baskick het volgende:
[..]
PoE gaat natuurlijk per definitie over een kabel, he!?
Een kennis van me heeft Hikvision met colorvu. Dat schijnt goed nachtzicht te hebben, maar geen 4k en ook geen echt goede zoom.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hikvision maakt sets in alle prijsklassen, ze hebben darkfighter camera's die zelfs bij kaarslicht nog kleurbeeld geven, etc.
Maar wel 1 van 's werelds grootste fabrikanten en ook prima ervaringen mee.
Het mooiste is Axis maar daar hangt ook een Axis prijskaartje aan
Dit zegt me dus ook helemaal niks.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:01 schreef fokexpert het volgende:
Unifi zonder twijfel. Neem dat voor je huis:
- unifi securitu gateway als router
- unifi accesspoints voor fantastische WIFI
- Unifi cameras voor betaalbaar maar super kwaliteit spul. 1080p cameras tot aan 4K met optische zoom.
Omdat HDD's niks meer kosten tegenwoordig, dus waarom niet.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:52 schreef halfway het volgende:
Waarom altijd opnemen, je kunt met motion detection opnemen bij beweging evt 20sec van te voren.
Staar je ook niet blind op 4k (of zelfs 8k) bij bewakingscamera's.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:19 schreef bambino het volgende:
[..]
Een kennis van me heeft Hikvision met colorvu. Dat schijnt goed nachtzicht te hebben, maar geen 4k en ook geen echt goede zoom.
Zo'n setje kost (volgens hem) ook rond de 1500 euro.
Is ongeveer dezelfde techniek.quote:Darkfighter zegt me natuurlijk ook niks.
Ik zou sowieso met motion detection werken. Het is heel inefficiënt om honderden uren video op te nemen waar niets gebeurt en waar je doorheen moet scrollen om een fragment te vinden waar wél wat gebeurt.quote:Axis naar gekeken maar dat is ver boven budget, dat is het ook niet waard voor mij.
Ik wel best meer betalen voor goed spul, maar dat is in mijn situatie overkill.
Dahua verhaal is jammer. Zag er goed uit, en vond de cams zelf ook wel mooi. Maar als het simpel Chinees alibaba spul is dan ga ik toch liever voor Hikvision of Foscam.
Ik zoek dus een kant en klare set (hdd niet belangrijk, die kan je online cheap oppikken).
4 cams, liefst 4k en kleur nachtzicht.
[..]
Dit zegt me dus ook helemaal niks.
Het internet deel en wifi vind ik niet heel spannend. Ik was van plan simpele access points door het huis en in tuin neer te knallen om overal gewoon degelijk bereik te hebben. Weet niet of het voor mij een meerwaarde is veel geld aan netwerk hardware uit te geven.
[..]
Omdat HDD's niks meer kosten tegenwoordig, dus waarom niet.
Ik wil gewoon altijd terug kunnen kijken. Liefst 1 maand ofzo. Maar 4 cams, 4K, 1 maand is 178.560 minuten beeld materiaal. Lijkt me niet realistisch voor een HDD. En veel geld uitgeven aan een NAS met meerdere schijven alleen voor dit, is het ook niet waard/
En misschien is dus detection wel de betere optie. Ik heb het nooit gehad, dus in de praktijk zou dat best meer dan voldoende kunnen zijn.
Zoals jullie zien is niet alles een harde eis, maar het zijn wensen die me op dit moment logisch lijken.
Ja, met PoE is een netwerkkabel voldoende naar iedere plek waar een camera komt.quote:Voor nu eerst belangrijk, wat leg ik aan.
De meeste praten over POE. Dus als ik CAT6 overal heen trek en alle 4 op 1 punt (waar de receiver komt) trek dan lijkt me dat meer dan voldoende?
Nja dat is het mooie dat nu alles open ligt, ik kan overal bij en als het moet een iets groter gat boren. Maar wel handig om naar te kijken.quote:Op donderdag 10 september 2020 00:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kijk voordat je een camera bestelt ook hoe de bekabeling aangesloten moet worden.
Bij sommige camera's kan je de stekker tot in het apparaat invoeren en kan je met een klein gaatje toe ter dikte van de kabel. Maar bij andere modellen moet je een blok van 2cm dik door een gat zien te krijgen, of een waterdichte centraaldoos gebruiken, of een speciale mount bestellen waar je dat in kan wegwerken bij buitengebruik.
Meestal downloadde ik de installatie PDF van een camera voordat ik 'm bestelde (voor klanten vrij veel gedaan).
Bedankt, maar dat is volledig onvergelijkbaar met wensen eisen en budget. Dit zijn van die basic setjes wat wellicht prima zijn werk doet. Maar ik zoek echt een niveautje of 2-3 hoger.quote:Op donderdag 10 september 2020 09:32 schreef dimmak het volgende:
https://www.ibood.com/ele(...)ewakingssysteem.html
iBood heeft vandaag wel een leuk setje in de aanbieding, helaas geen 4K.
Bedankt!quote:Op donderdag 10 september 2020 12:29 schreef Iemand91 het volgende:
@:bambino: Kijk hier eens op de Aliexpress store van "Andy": https://www.aliexpress.com/store/1200032
In het wereldje van de wat handigere tweakers is hij wel bekend. Hij zit dicht op het vuur bij Dahua; een merk dat overigens samen met Hikvision een van de grootste/bekendste CCTV-merken ter wereld is.
Heb zelf ook mijn cameraspul bij Andy besteld.
(Ook levert hij via Europa dus heb je geen importkosten)
Een setje wat ik voor jou zou aanraden:
• 4x IPC-HDW5442TM-ASE/(fabrikant)
• 4x PFA130-E of PFB203W/PFB204W
• 1x NVR4116-4KS2 of NVR4216HS-4KS2
• TP-Link TL-SG1005P
• WD Purple HDD
Toelichting:
- Lange tijd waren de IPC-HDW5231R-ZE de standaard voor betaalbare doch IP-camera's.
Een tijdje geleden is Dahua met de IPC-HDW5442TM-ASE gekomen.
Deze heeft een grotere sensor (en is dus lichtgevoeliger -> beter beeld in het donker), hogere resolutie
(4MP i.p.v. 2MP (1080P).
- Die camera's hang je aan de muur m.b.v. de genoemde junction box of wall mount bracket.
In die box/bracket kun je de kabelboom van de camera kwijt.
- Die NVR is een instapmodel; maar prima geschikt om 4 camera's op te laten nemen.
Er zit praktisch geen verschil tussen beide genoemde modellen; alleen uiterlijk is verschillend.
- De camera's sluit je aan op de genoemde switch; die levert dus data en stroom aan de camera's.
Er zijn ook NVR's die een ingebouwde POE-switch hebben; maar die zijn duurder, worden warmer/fan maakt geluid en je wordt gelimiteerd in waar je de NVR plaatst (want alle kabels moeten dan van de camera's naar die NVR).
- Een ruwe gok levert voor 4 van deze camera's zo'n 216GB aan opnames op per dag.
Op een 4TB schijf kun je ongeveer 16 dagen 24/7 opnemen.
Wat opmerkingen:
- Laat je zelf niet verleiden door megapixels, PTZ (pan/zoom/tilt), 4K etc. Dat doet er allemaal niet toe.
Zoals @:TheFreshPrince al aangeeft leveren meer pixels op dezelfde sensor alleen maar slechtere kwaliteit nachtbeelden op. PTZ gebruik je nooit (in het begin 5 minuten voor de lol, daarna nooit meer).
- Neem 24/7 op en gebruik smart motion detection; bij Dahua heet dat IVS. IVS is re-de-lijk slim en bij goed instellen levert dat niet al te veel valse meldingen op. Maar neem alsnog 24/7 op, want schijven zijn goedkoop.
- Een nadeel van die genoemde camera's is dat ze een vaste beeldhoek hebben (2.8mm, 3.6mm of 6mm.)
Je wil niet een te brede kijkhoek omdat je dan geen detail overhoudt (immers je pixels worden als het ware uitgestrekt over een grote beeldhoek). Dus 3.6mm of 6mm is vaak beter dan 2.8mm.
Maar dat hangt natuurlijk af van waar je de camera ophangt (bij voordeur zou 2.8mm kunnen maar voor het filmen van je oprit is 3.6mm of zelfs 6mm waarschijnlijk beter).
Als je het echt goed wil doen koop je dan de IPC-HDW5442T-ZE. Deze camera is nagenoeg gelijk aan de eerste, maar bij deze kun je de beeldhoek bij installatie instellen. Maar daarom dus wel duurder.
(Soms koopt men eerst die laatste, bepaald daarmee voor elke camerapunt de beeldhoek en koop dan de resterende goedkopere camera's met vaste beeldhoek).
- Nachtzicht met kleur *kan* maar hangt af of je genoeg zichtbaar licht hebt (straatlantaarn, tuinverlichting etc.).
Vaak zal een camera toch terugvallen naar zwart/wit.
Dahua heeft wel camera's met ingebouwde zichtbare LED waardoor je 's nachts ook in kleur kunt filmen, maar dan heb je wel de hele nacht zo'n LED branden.
Even een plaatje van internet wat verpaind.quote:Op donderdag 10 september 2020 16:03 schreef bambino het volgende:
Wat ik alleen niet snap is wat je schrijft over de switch.
Voor mij is het 0 verschil of ik kabels trek naar de switch of naar de receiver. Ik snap alleen niet dat wanneer ik een switch koop deze verbonden moet zijn met de receiver? Die snapt dan dat die switch 4 camera's heeft en kan dat zelf uitlezen?
Er komt dan immers maar 1 utp kabel in de receiver met data van alle 4 de camera's?
Klopt. Maar voor de normale consument is de genoemde NVR prima geschikt. Daarom deed ik al een voorstel voor je.quote:En die receivers zijn helemaal "bomen bos" verhaal. Wat ontiegelijk veel soorten zijn daar in, en dan kijk alleen nog maar bij Dahua.
Wil je pure eenvoud; koop dan iets van Ring/Google o.i.d. Dat is helemaal gericht op de consument die er niet te veel aandacht aan wil schenken en is IMHO dumb proof.quote:Ik wil eenvoud. Neer zetten, kabels er in (instellen kost wat tijd, dat is prima) en klaar.
En als een losse switch dan beter is, prima. Maar ik begrijp niet waarom eigenlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |