FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Input wanted: nieuwe burgerbak <6jr, 10k.
lipjezondag 6 september 2020 @ 09:29
Na tien jaar trouwe dienst is het tijd om de burgerbak te vervangen door een kleiner en zuiniger model.

De wensen voor een nieuwe auto zijn:
- zuinig
- formaat b (Ford Fiesta, Toyota Yaris, etc)
- geen Frans of Opel
- airco
- cruisecontrol
- autotelefoon Bluetooth
- navigatie of Apple CarPlay
- tot maximaal 6 jaar oud
- maximaal 100000km
- beetje luxe mag wel

Het budget is ca 10k Euro, en TS rijdt 10k tot 14k km per jaar (25km woon-werk op de snelweg en de rest vooral stadsverkeer)

TS heeft een shortlist met:
Toyota Yaris hybrid
Ford Focus 1.0 ecoboost

Wie weet er nog een leuk autootje?
#ANONIEMzondag 6 september 2020 @ 09:33
topic #1386378538753 met deze vraag, anders zoek je ff op dit forum
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 09:35
A of B Merc? O-)

Lamaar, ga je qua budget niet redden. ;(

[ Bericht 42% gewijzigd door Sounddragon op 06-09-2020 09:43:57 ]
vossszondag 6 september 2020 @ 09:38
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 09:29 schreef lipje het volgende:
Toyota Yaris hybrid
Mijn vriendin heeft er zo een gehad, is altijd heel goed bevallen. Lekker zuinig en gewoon een prima karretje waarmee je ook zonder doodsangsten uit te staan je op de snelweg kan begeven.

1 op 20 zonder uberhaupt je best te doen. Met je best doen 1 op 25 ook haalbaar in de praktijk.

Ze was er altijd heel tevreden over. Zo tevreden dat haar nieuwe auto weer een hybrid van Toyota is :)
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 09:38
Toyota Yaris Hybrid met <100.000km en <¤10.000 en <6 jaar oud ga je niet redden denk ik, dan zou je je budget net iets moeten verhogen.

Je kan ook de benzine versie nemen zonder hybride, dan red je het wel.

En bij 10.000 tot 14.000k per jaar gaat het brandstofverbruik nu ook weer niet zoveel uitmaken.

Laten we uitgaan van 1 op 20 voor de Yaris Hybrid en 1 op 15 voor de normale versie.

Dan verstook je bij 12.000km per jaar 800 liter bij de benzine versie en 600 liter bij de hybride versie.
Dat scheelt je zo'n ¤310 per jaar, ofwel zo'n ¤26 per maand.

Hoeveel jaar moet je zo'n auto dan rijden om het prijsverschil in aanschaf terug te verdienen? ;)

Een benzine versie uit 2015 met minder dan 100.000km op de teller kost je zo'n ¤8.500 in aanschaf.
Een hybride versie uit 2015 met minder dan 100.000km op de teller kost je zo'n ¤11.000 in aanschaf.

Dat is een prijsverschil van ¤2.500 ...

Met ¤26 per maand aan besparing moet je de auto dus 96 maanden rijden om dat prijsverschil terug te verdienen (dan heb je nog geen voordeel gehad maar dan begint het voordeel pas)... dat is 8 jaar... Hoe lang denk je in die auto te gaan rijden? ;)

Overigens zijn we er nog niet helemaal met alleen de brandstof vergelijken.

Zo'n Yaris hybrid weegt zo'n 1160 kilo, de benzine versie weegt 1055 kilo.
Dat scheelt je ook nog ongeveer ¤10 in wegenbelasting per maand.

Daarmee duurt het al 156 maanden om die ¤2500 aanschafprijs terug te verdienen, ofwel zo'n 13 jaar.

Met andere woorden: staar je niet blind op brandstofverbruik maar kijk ook naar aanschafprijs, wegenbelasting en hoe dat zich tot elkaar verhoudt.

Ik heb overigens net een Corola 2.0 Hybrid Touring Sports gekocht maar dat heb ik niet berekend :P

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-09-2020 09:58:02 ]
lipjezondag 6 september 2020 @ 09:57
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

Met ¤26 per maand aan besparing moet je de auto dus 96 maanden rijden om dat prijsverschil terug te verdienen (dan heb je nog geen voordeel gehad maar dan begint het voordeel pas)... dat is 8 jaar... Hoe lang denk je in die auto te gaan rijden? ;)

de huidige was 10 jaar! De nieuwe waarschijnlijk ook, maximaal 20 jaar.


De huidige burgerbak zou qua verbruik theoretisch 1 op 16 moeten halen, maar ik ben niet verder gekomen dan 1 op 12 en een beetje.

Mijn angst is dat de verbruikscijfertjes nog steeds te optimistisch worden weergegeven.

[ Bericht 12% gewijzigd door lipje op 06-09-2020 10:06:03 ]
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 09:58
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 09:57 schreef lipje het volgende:

[..]

de huidige was 10 jaar! De nieuwe waarschijnlijk ook, maximaal 20 jaar.
Met verschil in wegenbelasting duurt het 13 jaar voor je quitte speelt...
lipjezondag 6 september 2020 @ 10:10
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Met verschil in wegenbelasting duurt het 13 jaar voor je quitte speelt...
Vergelijken met doorrijden scheelt wel veer. Wegenbelasting 156 vs 130 euro per kwartaal en 1 op 12 vs 1 op 24
lipjezondag 6 september 2020 @ 10:14
Hoe moet je onderhoud meerekenen? De hybrid is redelijk onderhouds arm vs elke 3 tot 6 jaar distributieriem etc
Hyperdudezondag 6 september 2020 @ 10:22
Ford Feest private lease
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 10:23
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:14 schreef lipje het volgende:
Hoe moet je onderhoud meerekenen? De hybrid is redelijk onderhouds arm vs elke 3 tot 6 jaar distributieriem etc
Olie en filters, blokkies, remschijven, bandjes, ruitenwissertje bladiebla.
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:23
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:10 schreef lipje het volgende:

[..]

Vergelijken met doorrijden scheelt wel veer. Wegenbelasting 156 vs 130 euro per kwartaal en 1 op 12 vs 1 op 24
Hoe kom je op 1 op 12 vs 1 op 24?
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 10:25
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoe kom je op 1 op 12 vs 1 op 24?
Wat 'ie nu heeft (praktijkcijfer), tegen wat een nieuwe halfwat belooft. Béétje rijkrekenen :P
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:27
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 10:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat 'ie nu heeft (praktijkcijfer), tegen wat een nieuwe halfwat belooft. Béétje rijkrekenen :P
Oh, ja, zo las ik het niet.

Maar wel nutteloos om naar de huidige auto te kijken, het verhaal met "terugverdienen" voor de volgende auto wordt er niet anders door :P
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 10:29
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Oh, ja, zo las ik het niet.

Maar wel nutteloos om naar de huidige auto te kijken, het verhaal met "terugverdienen" voor de volgende auto wordt er niet anders door :P
Sommige mensen moeten zichzelf die auto ook verkopen he :P Wie weet leest de bazin wel mee :+ >:)
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:31
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 10:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sommige mensen moeten zichzelf die auto ook verkopen he :P Wie weet leest de bazin wel mee :+ >:)
Ah ja, niemand hoeft zich bij mij te verantwoorden voor z'n keuzes en advies is er om in de wind te slaan :P

Ik reken het alleen even voor, wat hij er mee doet...

Mijn keuze voor mijn auto is ook niet te verantwoorden met cijfers, vind het gewoon een mooie bak.
lipjezondag 6 september 2020 @ 10:32
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoe kom je op 1 op 12 vs 1 op 24?
Huidige burgerbak vs hybrid
lipjezondag 6 september 2020 @ 10:34
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 10:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sommige mensen moeten zichzelf die auto ook verkopen he :P Wie weet leest de bazin wel mee :+ >:)
Deze baas weet het :+
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:35
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:32 schreef lipje het volgende:

[..]

Huidige burgerbak vs hybrid
Ok.

Maar zoals gezegd: het heeft geen nut om dat te vergelijken. Die kosten heb je namelijk al gemaakt, dat geld is al weg.

Je kan alleen rekenen met nog te maken kosten omdat je daarin nog een keuze kan maken.

En dan is een hybride duurder in aanschaf en duurt het (vanwege het verschil in aanschaf en wegenbelasting) lang voordat je dat terugverdient t.o.v. een gelijke auto zonder hybride aandrijving.

Neemt niet weg dat ik ook weinig rij (net als jou) en dat ik daarom niet zo kijk naar brandstofverbruik maar gewoon een auto heb gekocht die ik mooi vond.

Zou ik >40.000 per jaar rijden, dan zou mijn auto ineens wel weer een logische keuze zijn want hij is met een verbruik van 1 op 18 best zuinig.

Met mijn vorige auto (een V50 2.4) had ik een verbruik van 1 op 11,5 en dat zou met 40.000km per jaar weer niet zo'n slimme keuze zijn :P Maar nogmaals, dat zijn kosten uit het verleden, ze zijn al gemaakt.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-09-2020 10:41:17 ]
oldfordzondag 6 september 2020 @ 10:42
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 09:57 schreef lipje het volgende:
De huidige burgerbak zou qua verbruik theoretisch 1 op 16 moeten halen, maar ik ben niet verder gekomen dan 1 op 12 en een beetje.

Mijn angst is dat de verbruikscijfertjes nog steeds te optimistisch worden weergegeven.
Voor realistische cijfers (op sommige fout opgaves na) zie: www.spritmonitor.de
B.v. Toyota Yaris 101pk Gemiddeld 6L/100km = 1 op 16,66.
Toyota Yaris Hybrid 101pk Gemiddeld 4,85L/100km = 1 op 20,61.
Hyaenidaezondag 6 september 2020 @ 10:43
Fiesta ST
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:43
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:42 schreef oldford het volgende:

[..]

Voor realistische cijfers (op sommige fout opgaves na) zie: www.spritmonitor.de
B.v. Toyota Yaris 101pk Gemiddeld 6L/100km = 1 op 16,66.
Toyota Yaris Hybrid 101pk Gemiddeld 4,85L/100km = 1 op 20,61.
Dan wordt de terugverdientijd van de hybride versie zelfs >15 jaar.
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 10:46
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:34 schreef lipje het volgende:

[..]

Deze baas weet het :+
:D _O-

quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dan wordt de terugverdientijd van de hybride versie zelfs >15 jaar.
Maar, staat wel lekker popi, dat 'hybrid' achterop :P
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 10:49
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ah ja, niemand hoeft zich bij mij te verantwoorden voor z'n keuzes en advies is er om in de wind te slaan :P

Ik reken het alleen even voor, wat hij er mee doet...

Mijn keuze voor mijn auto is ook niet te verantwoorden met cijfers, vind het gewoon een mooie bak.
Me too, ik koop en rijd wat ik leuk.moi vind... financieel let ik wel een klein beetje op, maar ik koop toch altijd wat mijn hartje begeert.. Helaas heeft niet iedereen die luxe; er zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen. :)
TheFreshPrincezondag 6 september 2020 @ 10:51
quote:
80s.gif Op zondag 6 september 2020 10:46 schreef Sounddragon het volgende:

Maar, staat wel lekker popi, dat 'hybrid' achterop :P
Op de zijkant ook :Y

SPOILER
NklqaWU.jpg
Annezondag 6 september 2020 @ 10:59
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 09:57 schreef lipje het volgende:

[..]

Mijn angst is dat de verbruikscijfertjes nog steeds te optimistisch worden weergegeven.
Vandaar jouw vragen! ;) :P.
lipjezondag 6 september 2020 @ 11:39
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2020 10:59 schreef Anne het volgende:

[..]

Vandaar jouw vragen! ;) :P.
Yep
Ferzondag 6 september 2020 @ 12:05
Nissan Note
Skoda Rapid
Seat Ibiza ST
Dacia Sandero
Kia Rio
Hyundai i20
Suzuki Baleno
Duvelzondag 6 september 2020 @ 12:09
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 09:57 schreef lipje het volgende:

[..]

De huidige burgerbak zou qua verbruik theoretisch 1 op 16 moeten halen, maar ik ben niet verder gekomen dan 1 op 12 en een beetje.
Herkenbaar. 1:16 alleen bergaf met wind mee.
derLudolfzondag 6 september 2020 @ 12:24
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 10:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Olie en filters, blokkies, remschijven, bandjes, ruitenwissertje bladiebla.
Een hybride heeft die zaken toch ook gewoon?
Hyaenidaezondag 6 september 2020 @ 12:25
Suzuki Swift Sport
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 12:32
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 12:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een hybride heeft die zaken toch ook gewoon?
Jep, en een lichtere motor als een normale versie denk ik, maar goed, heb er nooit mee gereden, dus ik kan wel dingen gaan roeptoeteren, maar dat slaat dan nergens op. :+

Onderhoud en slijtagedelen heeft elke auto.
lipjezondag 6 september 2020 @ 13:44
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 12:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jep, en een lichtere motor als een normale versie denk ik, maar goed, heb er nooit mee gereden, dus ik kan wel dingen gaan roeptoeteren, maar dat slaat dan nergens op. :+

Onderhoud en slijtagedelen heeft elke auto.
Zwaarder zelfs. De normale heeft een 1,0 of 1,3, de hybrid is 1,5 liter groot
derLudolfzondag 6 september 2020 @ 13:48
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 13:44 schreef lipje het volgende:

[..]

Zwaarder zelfs. De normale heeft een 1,0 of 1,3, de hybrid is 1,5 liter groot
Ik hield me even stil, omdat ik het niet zeker wist. Maar dat dacht ik al. In het verleden zelfs een 1800 in een Yaris hybride geloof ik.
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 14:20
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 13:44 schreef lipje het volgende:

[..]

Zwaarder zelfs. De normale heeft een 1,0 of 1,3, de hybrid is 1,5 liter groot
logica kan soms heel onlogisch zijn..

Zwaardere motor omdat als prik-op, die accutroepsels ook versleept moeten worden ?
lipjezondag 6 september 2020 @ 14:28
Ik denk het. Herinner je de bekende 2 liter phev die meer drinkt omdat ie zo zwaar is...... en zeer populair onder de leaserijders door de lage bijtelling :')

En 40 km elektrisch }:|
Sounddragonzondag 6 september 2020 @ 17:27
Mijn favorietre kutauto idd, een f*cking SUV als mileukar. Kansloos volk ook die erin reden/rijden; allemaal omhooggevallen Prius coureurs die met het zweet in de bilnaad met een fluwelen voetje proberen om boven de 1 op 10 te blijven :')
Duvelmaandag 7 september 2020 @ 10:13
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 14:28 schreef lipje het volgende:
Ik denk het. Herinner je de bekende 2 liter phev die meer drinkt omdat ie zo zwaar is...... en zeer populair onder de leaserijders door de lage bijtelling :')

En 40 km elektrisch }:|
Is dat die Outlander die vanwege twee AA-batterijtjes ineens wegenbelastingvrij was? Mag wel een caravan trekken...
TheFreshPrincemaandag 7 september 2020 @ 10:15
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 14:28 schreef lipje het volgende:
Ik denk het. Herinner je de bekende 2 liter phev die meer drinkt omdat ie zo zwaar is...... en zeer populair onder de leaserijders door de lage bijtelling :')

En 40 km elektrisch }:|
Mensen rijden gemiddeld 35km per dag in Nederland, je kan er een groot deel van je ritten mee doen.
lipjemaandag 7 september 2020 @ 10:45
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mensen rijden gemiddeld 35km per dag in Nederland, je kan er een groot deel van je ritten mee doen.
Het was het begin van het elektrische tijdperk, mensen leasten dat hok voor de bijtelling die 0% was. Vervolgens reden ze 50k km per jaar ermee. :')

Ook ken ik mensen die met dat ding net elektrisch op het werk konden komen, maar niet meer terug omdat de batterijen niet ver genoeg opgeladen konden worden.
derLudolfmaandag 7 september 2020 @ 11:27
Veel verder dan woon-werk kun je er niet mee komen nee.

Leukste vind ik van die Tesla rijders die soms drie keer over een parkeerplaats rijden om te kijken of op magische wijze ergens niet toch een laadpaal is ontstaan. :D
Fermaandag 7 september 2020 @ 11:53
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 14:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

logica kan soms heel onlogisch zijn..

Zwaardere motor omdat als prik-op, die accutroepsels ook versleept moeten worden ?
Door de Atkinson cycle. Het mengsel wat verbrand wordt is vergelijkbaar met een 1.4. Het vermogen ook.

Verder halen veel Priussen probleemloos 500000km dus vergelijkbaar met een Mercedes 190 kwa degelijkheid.
TheFreshPrincemaandag 7 september 2020 @ 11:55
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 11:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Door de Atkinson cycle. Het mengsel wat verbrand wordt is vergelijkbaar met een 1.4. Het vermogen ook.

Klopt, ook mijn Toyota heeft een motor met Atkinson cycle.

Voor het gewicht van de accu's hoeft het niet, daar staat immers een elektromotor tegenover met extra power.

Opgeteld kom ik zo ook op 186pk terwijl de motor zelf "maar" 152pk levert.

quote:
Verder halen veel Priussen probleemloos 500000km dus vergelijkbaar met een Mercedes 190 kwa degelijkheid.
Klopt:

https://www.vanekris.nl/toyota-nieuws/taxi-prius-met-1-miljoen-kilometers
Sounddragonmaandag 7 september 2020 @ 12:28
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 11:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Door de Atkinson cycle. Het mengsel wat verbrand wordt is vergelijkbaar met een 1.4. Het vermogen ook.

Verder halen veel Priussen probleemloos 500000km dus vergelijkbaar met een Mercedes 190 kwa degelijkheid.
Dan toch liever die 190 denk ik :P

Als ik echt alleen standaard woon-werk binnen de range zou moeten doen zou ik full electric wel overwegen, maar dat half-half gedoe vind ik meer gewoon een tax trick, en ik heb het er niet voor over om voor lul te rijden in zo'n halfwat ding, want ik zou dan 95% op de motor rijden..
TheFreshPrincemaandag 7 september 2020 @ 13:00
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2020 12:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dan toch liever die 190 denk ik :P

Als ik echt alleen standaard woon-werk binnen de range zou moeten doen zou ik full electric wel overwegen, maar dat half-half gedoe vind ik meer gewoon een tax trick, en ik heb het er niet voor over om voor lul te rijden in zo'n halfwat ding, want ik zou dan 95% op de motor rijden..
1 op 18 op benzine voor een C-segment station die als het nodig is in 8 seconden op de 100 zit, dat is toch wel netjes vind ik, dat noem ik geen "tax trick".
Er zijn uiteraard altijd mensen die er 1 op 20 mee halen maar tot die groep hoor ik dan weer niet :P

En of je op de motor rijdt bepaalt hij zelf, af en toe staat je toerenteller op 0 en heeft de elektromotor het (naadloos) overgenomen.

Sounddragonmaandag 7 september 2020 @ 13:07
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

1 op 18 op benzine voor een C-segment station die als het nodig is in 8 seconden op de 100 zit, dat is toch wel netjes vind ik, dat noem ik geen "tax trick".
Er zijn uiteraard altijd mensen die er 1 op 20 mee halen maar tot die groep hoor ik dan weer niet :P

De eerste hybrids, m.n. de Priussen werden low tax gemaakt om mensen ze te laten kopen en gaan rijden, en leaserijders zijn altijd voor centen te paaien.. De eerste Priussen waren gelukkig ook niet zo heel erg lelijk; die kocht je echt niet voor de looks :|W

Inmiddels vind je natuurlijk bij bijna elk merk wel van die dingen, maar dan nog steeds vind ik het van alles net niks, en de grootste motivatie om een hybrid te pakken is voor een leaserijder nog steeds de knip.
TheFreshPrincemaandag 7 september 2020 @ 13:11
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2020 13:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De eerste hybrids, m.n. de Priussen werden low tax gemaakt om mensen ze te laten kopen en gaan rijden, en leaserijders zijn altijd voor centen te paaien.. De eerste Priussen waren gelukkig ook niet zo heel erg lelijk; die kocht je echt niet voor de looks :|W

Inmiddels vind je natuurlijk bij bijna elk merk wel van die dingen, maar dan nog steeds vind ik het van alles net niks, en de grootste motivatie om een hybrid te pakken is voor een leaserijder nog steeds de knip.
Geen idee, ben geen leaserijder, heb 'm van eigen spaargeld gekocht :P

Zo'n beetje ieder model van Toyota is inmiddels als hybride leverbaar, het zou me niet verbazen als de Prius als model verdwijnt. De Prius was een mooie manier om die hybride techniek te verfijnen.
Sounddragonmaandag 7 september 2020 @ 13:16
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Geen idee, ben geen leaserijder, heb 'm van eigen spaargeld gekocht :P

Zo'n beetje ieder model van Toyota is inmiddels als hybride leverbaar, het zou me niet verbazen als de Prius als model verdwijnt. De Prius was een mooie manier om die hybride techniek te verfijnen.
Vind zo'n C-HR wel aardig, lekker spacey, anders..
derLudolfmaandag 7 september 2020 @ 13:40
De Camry is ook weer in Europa te koop, als hybride, da's ook wel een leuke :Y
Fermaandag 7 september 2020 @ 13:59
quote:
7s.gif Op maandag 7 september 2020 13:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De eerste hybrids, m.n. de Priussen werden low tax gemaakt om mensen ze te laten kopen en gaan rijden, en leaserijders zijn altijd voor centen te paaien.. De eerste Priussen waren gelukkig ook niet zo heel erg lelijk; die kocht je echt niet voor de looks :|W

Inmiddels vind je natuurlijk bij bijna elk merk wel van die dingen, maar dan nog steeds vind ik het van alles net niks, en de grootste motivatie om een hybrid te pakken is voor een leaserijder nog steeds de knip.
Prius had in het begin helemaal geen belastingvoordeel. Dat kwam later pas met de 14% regeling. Maar toen was het wel 1 die hem terecht kreeg, naast de sjoemeldiesels en andere vervuilers.

Het ging pas los toen je een dikke Mitsubishi of Volvo kon kopen van 1900kg met een accu die 50km kon rijden en een deel niet eens gebruikte. Toch kreeg je 0% bijtelling.
Sounddragonmaandag 7 september 2020 @ 14:15
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 13:59 schreef Fer het volgende:

[..]

Prius had in het begin helemaal geen belastingvoordeel. Dat kwam later pas met de 14% regeling. Maar toen was het wel 1 die hem terecht kreeg, naast de sjoemeldiesels en andere vervuilers.

Het ging pas los toen je een dikke Mitsubishi of Volvo kon kopen van 1900kg met een accu die 50km kon rijden en een deel niet eens gebruikte. Toch kreeg je 0% bijtelling.
Weet het niet meer precies... in mijn geheugen wilde niemand dat ding, en zijn ze daarom begonnen om MRB en/of bijtelling-voordeeltjes te geven omdat onze regering vond dat we ze moesten gaan rijden, en volgens mij was sjoemelgate pas ergens in 2014 ofzo, de Prius dateert al van voor het millennium, dus ergens maak je een verkeerde connectie door die 2 aan elkaar te verbinden, of ... je hebt een vrij lang winterslaapje gehad tussendoor :P
Ik weet nog wel dat ze een hele periode die eco-kar bezitters hebben gepest met elke keer het verlagen van die normen waardoor je gratis bakkie ineens niet meer gratis was, dat was echt epic _O_
TheFreshPrincemaandag 7 september 2020 @ 14:22
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 13:59 schreef Fer het volgende:

[..]

Prius had in het begin helemaal geen belastingvoordeel. Dat kwam later pas met de 14% regeling. Maar toen was het wel 1 die hem terecht kreeg, naast de sjoemeldiesels en andere vervuilers.

Het ging pas los toen je een dikke Mitsubishi of Volvo kon kopen van 1900kg met een accu die 50km kon rijden en een deel niet eens gebruikte. Toch kreeg je 0% bijtelling.
Hybrides hadden volgens mij wel korting op de wegenbelasting, je mocht 125 kilo van het gewicht af trekken.

De situatie in 2017:

quote:
Elektrische auto’s zijn in 2017 vrijgesteld van MRB. Bezitters van een plug-inhybride kunnen tot 2020 rekenen op vijftig procent korting op de wegenbelasting. Voor hybride en semi-elektrische auto’s verdwijnt vanaf 2017 de gewichtscorrectie van 125 kilogram.
bron: https://autorai.nl/autobelastingen-2017/

Nu maakt het niet meer uit, m'n Toyota Corolla Hybrid 2.0 Touring Sports (station) is lichter dan m'n Volvo V50 2.4.

Scheelt maar 20 kilo (1345 vs 1365) maar het wel net een lagere schaal in de wegenbelasting :)
lipjedinsdag 12 januari 2021 @ 20:59
De kogel is door de kerk. Na een proefritje in een Yaris hybrid, deze toch te duur gevonden. Dan maar gaan kijken naar een Ford fiesta. Daar een Suzuki swift zien staan en een Mazda 2. Seat Ibiza is ook op de keuzelijst gezet. Na diverse proefritten, keuzestress (kunnen de kinderen nog mee als ze groter worden) en de baas overtuigen, is er een kleiner koekblik gekomen om de broodtrommel te vervoeren.

Uiteindelijk een 2017 Mazda 2 van iets boven het budget gekocht met net geen 50k op de tellert. *O*
Duveldinsdag 12 januari 2021 @ 22:37
Gefeliciteerd met je zakjapanner!
Sounddragonvrijdag 15 januari 2021 @ 09:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 20:59 schreef lipje het volgende:
De kogel is door de kerk. Na een proefritje in een Yaris hybrid, deze toch te duur gevonden. Dan maar gaan kijken naar een Ford fiesta. Daar een Suzuki swift zien staan en een Mazda 2. Seat Ibiza is ook op de keuzelijst gezet. Na diverse proefritten, keuzestress (kunnen de kinderen nog mee als ze groter worden) en de baas overtuigen, is er een kleiner koekblik gekomen om de broodtrommel te vervoeren.

Uiteindelijk een 2017 Mazda 2 van iets boven het budget gekocht met net geen 50k op de tellert. *O*
Veel plezier met de aankoop ^O^ *O*

Kreeg je er een broodtrommel bij, of slaapt hij gewoon in de open lucht? :7
lipjevrijdag 15 januari 2021 @ 22:34
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 09:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Veel plezier met de aankoop ^O^ *O*

Kreeg je er een broodtrommel bij, of slaapt hij gewoon in de open lucht? :7
Hij slaapt door weer en wind. Hij heeft een bootcamp gehad ;)

Enne zijn primaire taak wordt de broodtrommel bewaken :')
Sounddragonzaterdag 16 januari 2021 @ 13:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:34 schreef lipje het volgende:

[..]

Hij slaapt door weer en wind. Hij heeft een bootcamp gehad ;)

Enne zijn primaire taak wordt de broodtrommel bewaken :')
Best een leuk karretje voor rondjes om de kerk ;)