TargaFlorio | zaterdag 5 september 2020 @ 17:42 |
SPOILER Etappe 8: Cazères-sur-Garonne - Loudenvielle, 141 kmOh, wielrennen kan dus toch wel leuk zijn. Je moet even wachten, maar dan komt er toch nog wat spektakel voorbij. Met dank aan Bora-Hansgrohe, de ploeg van Peter Sagan besloot ons allemaal een groot plezier te doen. Op een of ander onbeduidend klimmetje aan het begin van de rit schoten ze meteen in gang, waarna de ene na de andere sprinter moest lossen. Nizzolo, Kristoff, Ewan, allemaal gingen ze er ongenadig hard af. Sam Bennett kon wat langer mee, maar ook hij liet zich verrassen. Helemaal achteraan beginnen aan een klim beginnen is een slecht idee, dan ben je snel door je reserves heen. Richting de top van het lullig klimmetje waren zowat alle sprinters gelost, terwijl we vlak voor het peloton een sputterende Cosnefroy zagen die alle moeite van de wereld had om twee schamele bergpuntjes binnen te haken. Hij deed z'n best om alleen voorop te blijven, werd vlak voor de top toch bijgehaald maar ze gunden hem bij Bora toch de punten. Daarn werd hij keihard gelost, natuurlijk. Het had iets grappigs, maar eigenlijk is het ook behoorlijk zielig. Enfin, Bora bleeft na de klim vlammen. In eerste instantie met het oog op de tussensprint, die redelijk snel zou volgen. Daar pakte Sagan wat punten voor de groene trui, al werd het niet de volle mep omdat Trentin hem aftroefde. Voorbij de tussensprint was het de vraag wat Bora zou doen, maar ze besloten toch door te gaan. Het verschil met de groep Bennett liep daardoor op naar twee minuten, terwijl de groep met Ewan en alle andere sprinters al meer dan vier minuten aan de broek kreeg. Een uitstekende coup van Bora, mogen we wel stellen. Er volgde een lange klim, een beetje vals plat omhoog. Daar bleef het verschil oplopen, waardoor we op een kilometer of 100 van het eind al konden concluderen dat de ritzege verdeeld zou worden tussen de jongens in de eerste groep. Een tijd later werd die groep wat rustiger, waarna Thomas De Gendt het ruime sop koos. Toch nog even in beeld rijden, is leuk. Hij hield dat vol tot in Castres, alwaar het zou moeten gaan gebeuren. Vooraf wist iedereen, in Castres is het te doen. Behalve de jongens van Trek dan, die wisten van niets. Net buiten Castres gebeurde het inderdaad, Ineos trok flink door en er ontstonden meteen een aantal grote scheuren in het peloton. De boel viel in drieën uiteen, uiteraard zaten de kopmannen van Trek heel ver. Porte en Mollema waren gezien. Ook Pogacar zat dik in de shit, onder meer omdat hij voor Castres nog terug had moeten komen na een lekke band. Mikel Landa zou Mikel Landa niet zijn als hij zich ook had laten vangen, waarbij het zeker niet hielp dat drie van zijn ploeggenoten elkaar omver fietsen in Castres. Het waaiergedeelte van de rit was maar kort, vrij snel werd het weer redelijk rustig. Het waaiergevaar verdween, de wind stond de rest van de rit vol in de rug. Het werd een razendsnelle finale, waarin nog één slachtoffer te betreuren viel. Carapaz kreeg te maken met een lekke band en viel zodoende weg uit de voorste groep. Vooraan zagen we onder meer dat Astana bijna compleet was en dat Jumbo ook goed vertegenwoordigd was. Zelfs Pinot was een keer van de partij, het is een mirakel. Die ploegen besloten flink door te rammen op kop, waardoor het verschil met de groep Pogacar snel opliep naar een minuut. De vrees was dat Pogacar en co nog veel meer zouden verliezen, maar er was sprake van een status quo. Met de voorste groep van ongeveer 40 man reden we naar Lavaur, alwaar het de vraag was of Wout van Aert weer eens zou mogen sprinten. Michel vond van wel, die twee nobuddies Roglic en Dumoulin zouden maar eens moeten knechten voor hun kopman. Bleek niet nodig te zijn, ook zonder knechten won Wout van Aert de sprint. Een overweldigende bulderende schreeuw van Michel Wuyts vulde mijn woonkamer. RAM BAM BAM! Is Wout van Aert de nieuwe wereldkampioen? Nee, hij verslaat Boasson Hagen en Coquard in de sprint. Razend knap, zeker als je onderweg steeds Roglic in de gaten moet houden. Beste renner van het moment? Voor mijn part. Maar alsnog, doe eens een beetje kalm joh. Nogmaals, Boasson Hagen. Die zit in de VUT. Enfin, ere wie ere toekomt. Al helpt het wel dat Sagan z'n ketting verliest en dat Alaphilippe, ja, Alaphilippe is. Lekker van links naar rechts stuiteren, tegen iemand aanbotsen en dan boos zijn op diegene. Het zal wel, Julian. Voor de mannen van Bora toch een ietwat bittere dag uiteindelijk. Zoveel moeite in deze rit gestoken en dan gaat het in de sprint helemaal mis, amper punten voor Sagan. Daardoor blijft de strijd om de groene trui toch razend interessant, interessanter dan ooit. Hij heeft het groen wel terug, dat is ouderwets vertrouwd. De groep Pogacar kwam binnen met een achterstand van 1:21. In principe niet eens zo erg, hebben jongens als Pogacar en Landa een extra reden om de komende dagen aan te vallen. We gaan namelijk de Pyreneeën in, misschien gaan we daar zowaar een paar leuke bergritten zien. Al valt dat op papier smerig tegen. De renners maken de koers, maar hier gaan ze toch echt hun best moeten doen. Drie platgereden beklimmingen en een aankomst bergaf, dat is de eerste dag in de Pyreneeën. Op voorhand raakt mijn tent er niet van opgezet.   De achtste rit gaat van start in Cazères-sur-Garonne, kortweg Cazères. In dit plaatsje, waar de Tour nog nooit eerder is geweest, wonen net iets minder dan 5000 inwoners. We bevinden ons in het departement Haute-Garonne, regio Occitanië. Cazères ligt aan de rivier de Garonne, vandaag mogen de renners vertrekken op de oude brug over deze rivier. Aan de andere kant van het water vinden we een klein haventje en een watersportcentrum, alwaar je onder meer aan jetskiën en kanoën kan doen. Je zal ook wel moeten, want verder is Cazères geen baken der verheffing. Het jaarlijkse hoogtepunt is het bloemenfestival op pinkstermaandag, Cazères is met recht een ville fleurie. In het dorpje vinden we enkele opvallende gebouwen, zo komen we in het centrum een overdekte markt en een aantal vakwerkhuisjes tegen. De lokale kerk ziet er ook niet verkeerd uit, daarnaast is er nog een kicken capucijnerkapelletje. Er komen enkele semi-bekende personen uit dit gat, maar ik heb niet het idee dat daardoor veel belletjes gaan rinkelen. Jean-Marc Ferratge, iemand? Werd in 1987 wel kampioen met AS Monaco, we hebben het over voetbal dus. Een van de populaire sporten hier, de andere is rugby. De bekendste beoefenaar van die sport luistert naar de naam Pierre Pagès. Waarvan akte, vermoed ik. Oja, watersport vonden ze hier ook nog wel leuk. Gérard Eychenne werd tweede tijdens de wereldkampioenschappen zeilen in de Hansa-klasse. Klinkt leuk, maar dan hebben we het dus zeilen met een beperking. Enfin, het is Gérard van harte gegund. Het is de wielrenners dan weer gegund om dit slaapstadje snel weer te verlaten. Cazères groeit, vooral omdat ze aan de rand een paar nieuwbouwwijken hebben gebouwd. De mensen die daar wonen pakken over het algemeen snel de auto of de trein naar Toulouse, de renners mogen nu met de fiets richting het zuiden. Op naar de bergen.  Op de brug over de Garonne begint de rit officieus. Tijdens de neutralisatie verlaten de renners Cazères-sur-Garonne, maar de Garonne zelf laten we nog lang niet achter ons. Als de rit na vijf minuten geneutraliseerd rondrijden echt begint rijden de renners een aantal kilometer over de brede maar bochtige Route de Mauran. De Garonne ligt dichtbij, maar komt door een bos aan de rechterkant van de weg voorlopig niet in beeld. Langs de rivier glooit de weg lichtjes, maar we mogen dit gerust een makkelijk begin van de rit noemen. Het is ook een aanvangsfase die zich leent voor een vroege vlucht, want door al het gekronkel van de weg ben je snel uit het zicht. Na een aantal kilometer en behoorlijk wat bochten komen we uit in Mauran, waar de weg iets rechter wordt. Het gaat nu op een wat overzichtelijkere manier verder richting Roquefort-sur-Garonne, al lijkt de kwaliteit van het asfalt hier wel wat af te nemen. Eenmaal in Roquefort laten we de Garonne achter ons en slaan we linksaf, waarna we verder gaan fietsen langs de volgende rivier, de Salat. De omgeving blijft bosrijk, met een licht glooiend karakter. Via Mazères-sur-Salat en Salies-du-Salat komen de renners na 19 kilometer uit in Mane, waar we rechtsaf slaan en de rivieren even laten voor wat ze zijn. Inmiddels bevinden de renners zich ook in het arrondissement Saint-Gaudens, het grondgebied van de enige echte local van de rit: Pavel Sivakov. De Rus, geboren in Italië, groeide op in Saint-Gaudens en omstreken. In Soueich, naar verluidt. Dat ligt niet ver van het parcours. Een paar kilometer ten noorden van Aspet, waar de renners na Mane naartoe gaan fietsen. Duurt alleen wel een kleine 20 kilometer voor ze Aspet bereiken. Eerst moeten ze nog langs Figarol, en om daar te komen moet er voorzichtig wat geklommen worden. Twee kilometer aan 5%, met daarna nog een lichte uitloper. De Pyreneeën komen in zicht, laat daar geen misverstand over bestaan. Voorbij Figarol rijden we over de grote weg verder naar Aspet, waar we uiteindelijk na 37,5 kilometer aankomen.  Het laatste stuk richting Aspet blijft het een beetje op en af gaan, maar op het echte klimwerk moeten we nog even wachten. In Aspet zelf spotten we een leuk kapelletje op een heuvel, terwijl de coureurs in het dorp zelf ook een heuvel beklimmen. De echte kenner denkt bij het horen (of lezen) van de naam Aspet natuurlijk meteen aan de Col de Portet d'Aspet, en jawel hoor, die klim ligt hier verdomd dicht in de buurt. We slaan hem alleen dit jaar wel een keer over, moet kunnen. Scheelt weer een verhaal over Casartelli. Aan welke klim beginnen we dan wel? Nou, voorlopig nog even geen. Eerst moeten we nog snel even de tussensprint afraffelen, na 42,5 kilometer in Sengouagnet. Richting dit dorpje golft de weg behoorlijk, grotendeels in stijgende lijn. Mag nog geen naam hebben, net zoals het eerste stuk na de tussensprint. Buiten Sengouagnet slaan de renners linksaf, waarna het kort naar beneden gaat. Vervolgens is het een kilometer of twee zo goed als vlak, voordat er twee kilometer geklommen mag worden aan 5%. Het vlakt daarna af, waarna we een kruispunt bereiken. Als de renners hier linksaf slaan rijden ze naar de Portet d'Aspet, maar dat doen ze dus mooi niet hè. Ze slaan rechtsaf, op weg naar de Col de Menté. Na de bocht is het nog een kilometertje vlak en daarna gaat het nog een kilometertje of drie wat vals plat omhoog, waarna we na een korte afdaling in Ger de Boutx officieel aan de Col de Menté beginnen. Deze col zal voor veel renners bekend zijn, want ook in 2017 en 2018 werd de berg bedwongen. Eveneens vanuit Ger de Boutx, dat de klim van zeven kilometer aan 8% gemiddeld direct begint met zo'n kilometer aan 8% zal dus niemand mogen verrassen. Daarna wordt het zelfs nog wat lastiger, met twee kilometer aan 8,5%, voordat we twee kilometers krijgen voorgeschoteld die net iets simpeler zijn, we blijven tijdelijk onder de 8% hangen. Richting de top wordt het dan nog eens enorm steil, met een kilometer aan 8,5% en een afsluitende kilometer aan 9%. Na 59,5 kilometer komen de renners vervolgens boven op deze klim van de eerste categorie.   Recent heeft men de Col de Menté herontdekt, min of meer. In 2017 en 2018 dus gebruikt, daarvoor was het van 2013 geleden. In 2017 kwam Michael Matthews als eerste boven op deze bijzonder bochtige klim. Best een mooie klim ook, daar zal Julian Alaphilippe het vast mee eens zijn, hij kwam in 2018 als eerste boven. Net als de Col de Portet d'Aspet is ook de Col de Menté een col met een verhaal, we ontkomen dus helaas niet aan de oude doos. We stappen in de tijdmachine en komen uit in het jaar 1971. Tijdens de Tour van dat jaar had Luis Ocaña goede benen, zulke goede benen dat hij het Eddy Merckx bijzonder lastig kon maken. Het eerste deel van dit verhaal maakten we een paar dagen geleden al mee, onderweg naar Orcières-Merlette. Daar reed Ocaña iedereen op meer dan acht minuten, waarna hij een royale voorsprong had in het algemeen klassement. Ocaña reed dus in de gele trui, maar daar was Merckx niet van gediend. Hij ging in de aanval op de Menté en dook als een bezetene de afdaling in. Het was alleen nogal slecht weer, dus ging Merckx vrij snel onderuit. Een val zonder erg, hij stapte weer op de fiets en vervolgde zijn weg. Ocaña ging eveneens onderuit, maar dan met erg. Hij stapte niet meer op de fiets en moest de strijd staken. Over de precieze toedracht van deze valpartijen bestaan een stuk of tien varianten, blijkbaar weet niemand precies hoe het zit. Merckx zou gevallen, zijn, Ocaña zou vervolgens weer tegen hem aan gevallen zijn, daarna zouden Agostinho en Zoetemelk weer over Ocaña zijn gebuiteld, een soort van domino day. Een andere versie is dat Ocaña tegen een paar mensen knalde die juist daarvoor Merckx overeind hadden geholpen. Dat waren de cowboyjaren, zonder duidelijke beelden kon iedereen zijn eigen verhaal verzinnen. Eindstand van het verhaal was in ieder geval dat Ocaña zijn weg niet kon vervolgen, waardoor Merckx alsnog die Tour kon winnen ondanks een gigantische achterstand. Toch een klein beetje een belegen verhaal, maar dit jaar kunnen we er vooral dankzij Orcières-Merlette niet onderuit. We vermelden ook nog maar een keer het belegen detail dat er op de plaats van de valpartij van Ocaña een gedenkteken langs de kant van de weg te vinden is. Voor we dat gedenkteken bereiken moet er wel eerst stevig gedaald worden. Deze kant van de Menté is eigenlijk nog lastiger, en vooral in het begin moeten de renners goed opletten. Tijdens de klim komen ze al een stuk of 20 haarspeldbochten tegen, in de afdaling zijn het er niet veel minder. Negen kilometer gaat het naar beneden aan 9% gemiddeld, met in het begin 14 haarspeldbochten achter elkaar. Toch gebeurt hier over het algemeen weinig, of mijn geheugen moet me in de steek laten. De weg is breed, het asfalt is behoorlijk en de weg is voor veel renners bekend. Derhalve reken ik er niet op dat Ocaña een opvolger krijgt. Na het deel met de haarspeldbochten gaat het wat meer rechtdoor naar beneden, terwijl het wel heel steil blijft. Een snelle afdaling, onderweg naar Saint-Béat. Als we bijna beneden zijn zien we ineens de schoonheid van de bergen. In Saint-Béat en omgeving is alles nog net even mooier. Na 68,5 kilometer bereiken de renners opnieuw de Garonne, ze rijden over een brug en slaan daarna rechtsaf, Saint-Béat in. Na een fraaie doortocht in dit karakteristieke dorpje waar de Tour al vaker is geweest zetten we koers richting de volgende klim van de dag.  We bevinden ons al een tijdje op het terrein van het betere knip- en plakwerk. Dit deel van de rit is rechtstreeks gekopieerd van de 12e rit van de Tour van 2017. Ook toen reden we over de Col de Menté, om vervolgens via de Port de Balès naar de Peyresourde te rijden. Toen deden we alleen na de Peyresourde ook nog even een steil stukje richting Peyragudes, dat zit er vandaag niet in. Verder is het wel weer een schrijnend gebrek aan creativiteit, al hoort daar meteen de nuance bij dat het in de Pyreneeën iets moeilijker is om creatief te zijn. Desalniettemin mag die hele Peyresourde best wat milde symptomen van erosie gaan vertonen, want die kutklim zit er ieder jaar in tegenwoordig. Enfin, zo ver is het nog niet. Eerst rijden we van Saint-Béat over een brede en behoorlijk rechte weg door een bos naar Marignac. Het is hier zo goed als vlak, en ook als we buiten Marignac rechtsaf slaan blijft het nog een aantal kilometer vlak. Over een weg die je bijna als een snelweg kunt omschrijven gaan we zes kilometer rechtdoor, langs de Garonne. Het is hier makkelijk fietsen, alleen in het dorpje Esténos staat bovengemiddeld veel verkeersmeubilair. Even verderop volgt er een scherpe bocht naar links, waarna de renners richting Siradan fietsen. De weg wordt wat smaller, maar blijft nog een kilometer vlak. Eenmaal in Siradan gaat het wel omhoog, een kort maar pittig klimmetje van ongeveer anderhalve kilometer aan 8%. Voorbij dit korte klimmetje is het een kilometer of drie behoorlijk vlak, onderweg naar Mauléon-Barousse. Hier komen de coureurs na 84,5 kilometer aan, na wat draai- en keerwerk over de smallere weg. In Mauléon-Barousse treffen we wat oude gebouwtjes aan, zoals een oude brug over de rivier de Ourse en een soort van kasteeltje. Best lachen. Het ziet er alleen niet echt uit alsof er hier veel gelachen wordt, nogal een dode boel als je het mij vraagt. Heerlijk grijs ook, ja, we zijn in de Pyreneeën.  In Mauléon-Barousse slaat het peloton rechtsaf, waarna men via wat smalle straatjes het dorp weer verlaat. We gaan nu echt op weg naar de volgende klim van de dag, de Port de Balès. Het duurt nog acht kilometer tot deze klim officieel begint, maar de weg begint nu toch al lichtjes te hellen. In en net buiten Mauléon gaat het zelfs kort aan 7% omhoog, maar daarna vlakt het af richting een procent of twee. Door een bosrijke omgeving rijden de renners over een smal en kronkelend weggetje naar de echte voet van de klim. De organisatie houdt het altijd op 12 kilometer aan 7,7%, maar in totaal kom je aan 20 kilometer aan ongeveer 6%. Behoorlijk stevige kost, toch wel. Na het vals platte stuk rijden we door het dorpje Ferrère, hierna wordt het weer iets steiler. Een procentje of vier, het telt toch allemaal mee. Even verderop rijden de renners door Chalets-Saint-Nérée en dan kan het feest eindelijk echt beginnen. Port de Balès, nog steeds een relatief nieuwe klim. Voor 2006 kon je de top van de klim alleen bereiken via een smal en slecht bosweggetje, dat eigenlijk alleen gebruikt werd voor de bosbouw. Op aandringen van de ASO werd er in 2006 een bredere bergpas van gemaakt, met vers asfalt. Van deze nieuwe bergpas heeft men vervolgens vaak gebruik gemaakt, dit wordt ondertussen de zesde keer. Ook de Vuelta is al eens over de Port de Balès gegaan, kun je nagaan. De bekendste beklimming van Port de Balès is nog steeds die van 2010, het was hier dat Andy Schleck ineens in het luchtledige trapte, waarna Alberto Contador vrolijk in de aanval ging. De laatste doortocht over de Port de Balès dateert van 2017, maar da's logisch, want we kopiëren nu praktisch die rit. De altijd in het laatste wiel hangende Steve Cummings kwam toen als eerste boven. In die jaren een erkend rittenkaper, maar 2017 was toch wel het begin van het einde. Ditmaal wist hij zijn vlucht niet af te ronden, richting Peyragudes viel hij stil en werd hij alsnog bijgehaald. Goed, de Port de Balès dus. Een beklimming van de buitencategorie, die meteen begint met een kilometer aan 7,3%, waarna we bijna twee kilometer aan 9% omhoog gaan. Na een makkelijkere kilometer aan 5% gaat het daarna omhoog aan 10%, waarna de laatste makkelijke kilometer volgt. Halverwege de klim gaat het tijdelijk aan 4% omhoog, maar daarna worden de renners getrakteerd op twee kilometer aan 9,5%. In de laatste kilometers richting de top blijft het lastig, het gaat steeds ergens tussen 7 à 8% omhoog. Alleen in de laatste kilometer wordt het met 6,4% weer iets makkelijker. Een heerlijk onregelmatige Pyreneeëncol, zoals het hoort. Na 104,5 kilometer koers komen de coureurs boven, nog minder dan 40 tot de finish.   Boven op de top van de Port de Balès is het terrein ineens behoorlijk kaal geworden, terwijl de renners tijdens het eerste deel van de klim juist door een donker bos rijden. Dat het terrein hier nogal leeg is zal voor de renners geen straf zijn, daardoor is de afdaling een stuk overzichtelijker. Na de pittige klim volgt een lange afdaling, via Bourg-d'Oueil wordt er in totaal 15 kilometer gedaald richting Saint-Aventin. Vooral de eerste helft van de afdaling is behoorlijk lastig, het gaat steil naar beneden terwijl de weg vrij smal is. De weg is ook bochtig, met onder meer een paar haarspeldbochten onderweg. Toch is het een redelijk overzichtelijke afdaling, de meeste bochten kondigen zich netjes aan. In de buurt van Bourg-d'Oueil wordt de weg wat rechter, waarna er in het dorpje zelf twee haarspeldbochten volgen. Vervolgens is het lastigste gedeelte van de afdaling wel geweest, de weg wordt breder en de afdaling minder steil. Je zou kunnen spreken van een tussenstuk. De komende vijf kilometer gaat het niet continu naar beneden, af en toe is het vlak en soms gaat het zelfs een klein beetje omhoog. We rijden door een aantal klein dorpjes en hier wordt de weg soms weer wat smaller en bochtiger. Pas de laatste vijf kilometer van de afdaling gaat het weer wat serieuzer naar beneden, met ook nog een lastige passage in Saint-Paul-d'Oueil. In dit dorpje liggen wat vervelende bochten direct langs de huizen en aan de rand van het dorp is er nog een scherpe bocht naar rechts. Buiten het dorp is het nog even lastig, maar daarna gaat het simpel verder naar beneden. Uiteindelijk volgt de lastigste bocht van de afdaling misschien nog wel aan het eind. Eenmaal beneden moeten de renners naar rechts, op weg naar Saint-Aventin. Bleek in het verleden geen sinecure te zijn, Kwiatkowski reed hier toen mooi rechtdoor tussen de campers door. We gaan er maar vanuit dat hij deze bocht nu beter kent, waardoor hij na 121 op een veilige manier Saint-Aventin kan bereiken.   Richting Saint-Aventin loopt de weg al omhoog, na de afdaling begint direct de volgende klim. We gaan beginnen aan een klim die ik ondertussen wel vaak genoeg heb gezien. De onvermijdelijke Col de Peyresourde. In 2019, 2018 en 2017 beklommen we 'm ook al van deze kant. In 2016 dan weer van de andere kant, toen reed Froome op die malle manier naar beneden op weg naar de ritzege. Af en toe is er wat variate door ook nog naar Peyragudes te gaan, maar dat biedt net niet genoeg verlichting. Vijf jaar op rij deze pleurisklim, daar wordt Adriaantje niet vrolijk van. Nee, ik heb het wel gezien. Bergen slijten sowieso, maar op zo'n traag tempo dat wij daar niets van merken. De Peyresourde mag wel wat sneller wegslijten. Uit dat licht, weg die berg. Maar goed, we zijn er nu toch. Tien kilometer aan 7,8%. Klim van de eerste categorie. Brede weg. Begint met twee lastige kilometers aan 8%. Daarna een wat makkelijkere kilometer aan 4%. Tot aan de top redelijk stabiel tussen 7,5 en 8,5%. Zoek het verder maar uit, met je Peyresourde. Na 129,5 kilometer bereiken de renners de top. Er ligt hier weer zo'n fantastische bonificatiesprint op de top, voor de liefhebber. De eerste die boven is volgt Tim Wellens op, wie wil dat nou niet? Nog iets meer dan 11 kilometer tot de finish, hoera.  De afdaling van de veel te vaak gebruikte Peyresourde is nog steeds behoorlijk simpel. Het enige verschil is dat het dit jaar om de zege gaat, normaal zit de afdaling eerder ergens halverwege de rit. Alsnog zou je hier weinig problemen mogen verwachten, de weg is breed en langs deze kant niet heel erg bochtig. Het gaat op een enorm makkelijke manier naar beneden, richting Loudervielle. Na een aantal kilometer min of meer rechtdoor gedaald te hebben komen we in Loudervielle twee haarspeldbochten tegen. Daarna gaat het weer anderhalve kilometer min of meer rechtdoor, tot Estarvielle. Het is echt een eenvoudige afdaling, waarbij het ook wel helpt dat we hier dus zowat jaarlijks komen. Iedereen kent deze afdaling ondertussen wel. In de buurt van Estarvielle volgt er een scherpe bocht naar links, waarna we over een iets smallere weg door het dorp te rijden. We bevinden ons inmiddels op minder dan vier kilometer van het eind. Buiten Estarvielle daalt het nog even kort verder, de weg is ook nog even bochtig. Op drie kilometer van de finish rijden we dan weer door Armenteule, waar het gedaan is met dalen. Na een paar bochten komen we ineens twee haarspeldbochten tegen, op twee kilometer van de streep. Deze haarspeldbochten lopen omhoog, eerst vals plat maar daarna volgt er toch nog een halve kilometer aan zes procent. Boven op dit knikje komt het meer van Génos-Loudenvielle in beeld, we beginnen nu bijna aan de laatste kilometer. In dalende lijn rijden we door het gehucht Aranvielle, waar de boog van de laatste kilometer staat. Buiten het gehucht wordt de weg vlak, de renners rijden rechtdoor naar de finish. Alhoewel, niet helemaal. Op 300 meter van het eind volgt er een scherpe bocht naar rechts, maar daarna zit het er wel zo ongeveer op. We finishen in een park, wel zo gezellig.   De finish ligt in Loudenvielle, een plaats die met enige regelmaat de revue passeert in de Tour. Niet te verwarren met Loudervielle, het gehucht dat we een paar kilometer eerder passeren. In Loudenvielle waren we voor het laatst in 2018, toen fietsten we alleen even kort door het dorp op weg naar de Col de Val Louron-Azet. Het blijft vaak bij een simpele doortocht, maar af en toe komt er daadwerkelijk een rit aan in dit dorpje met liefst 305 inwoners. Volgens de organisatie is het de vijfde keer dat Loudenvielle deel uitmaakt van de Tour zijnde start- dan wel finishplek. Ik kom zelf tot vier, maar dat mag de pret niet drukken. We kunnen het er in ieder geval over eens zijn dat Loudenvielle debuteerde in 1997, met een prachtige rit voor de Fransen. Laurent Brochard werd de eerste winnaar in Loudenvielle, terwijl Cedric Vasseur de gele trui wist te behouden. In de legendarische Tour van 2003 keerden we terug naar Loudenvielle, het leverde een overwinning voor Gilberto Simoni op. Gibo wist vanuit de vlucht Laurent Dufaux en Richard Virenque te kloppen. Daarna kwam de Tour nog eens langs in 2007, in een rit die akelig vergelijkbaar is met deze rit. Col de Menté, Port de Balès en Peyresourde, jawel. Alleen waren de ritten vroeger altijd wat lastiger, dus propte men voor dat drieluik ook nog even de Portet d'Aspet in het parcours. Enfin, Alexandre Vinokourov won die rit. Tot hij niet veel later werd betrapt. De overwinning werd afgenomen en staat nu op naam van Kim Kirchen. De Luxemburger kwam ongeveer een minuut na Vinokourov binnen, met Zubeldia in z'n wiel. Zelfs via de groene tafel kreeg Zubeldia het niet voor elkaar om een overwinning binnen te slepen, arme drommel. Goed, kunnen we verder iets over Loudenvielle vertellen? Met moeite. Bij de ingang van het dorp ligt Balnéa, een spa-complex dat het eerste thermale water-ontspanningscomplex in de Franse Pyreneeën schijnt te zijn. Verder schijn je in deze omgeving goed te kunnen wandelen, fietsen, mountainbiken en paragliden. Paar wintersportoorden in de buurt, en dat was het wel zo ongeveer. De meeste huizen hier worden maar een deel van het jaar bewoond, vooral zomerse toevluchtsoorden voor de gegoede burgerij. Paar kerkjes en het meer van Génos-Loudenvielle, dan ben je er wel zo ongeveer. Camping, paar chaletjes en een kabellift naar Peyragudes. Ja, we zijn compleet.  In startplaats Cazères-sur-Garonne zal het overdag 31 graden zijn. Er staat toch wel aardig wat wind, en die wind zou vooral in het begin van de rit schuin in de rug staan. Krijgen we weer een nerveuze rit? Misschien wel, al waait het denk ik net niet hard genoeg. Bovendien moet je vandaag helemal gek zijn om de ganse dag volle bak te gaan. Goed, eventueel kan het dus wel. In Loudenvielle zal het iets minder warm zijn, maar alsnog een graad of 26. Ook daar een beetje wind, vooral in de rug of schuin in de rug. Ook tijdens de beklimmingen staat de wind zo, dus het kan een vrij snelle dag worden. Goed voor de aanvallers ook, zullen we maar zeggen. Beginnen doen we om 13:30, een latertje. Na een korte neutralisatie van vijf minuten gaan we echt los. Eurosport is er uiteraard meteen bij, maar ook Sporza en de NOS doen integraal verslag van deze eerste Pyreneeënrit. Fantastisch. De beste zenders van dit moment? Het zit er niet ver vanaf. De aankomst wordt verwacht tussen 17:04 en 17:28.  Een bergrit. Gaan we de klassementsrenners aan het werk zien, of houden ze zich weer koest? De rit naar Mont Aigoual was blijkbaar niet lastig genoeg, en het stuk na de Lusette was te lang. De renners verzinnen altijd wel een excuus om niets te doen. Parijs is nog ver. Er komt nog veel aan. Twee ritten in de Pyreneeën bijvoorbeeld. Ik vind het allebei niet echt perfecte ritten voor de klassementsrenners. Deze rit staat bol van de beklimmingen die we kennen, en waarvan we weten dat ze eigenlijk niet lastig genoeg zijn. Goed, Port de Balès is wel lastig, maar daarna volgt nog de Peyresourde. En op die klim wordt het verschil meestal niet gemaakt. Daarna nog een afdaling, wie gaat hier alles op alles zetten om de rit te winnen? Het zal moeten komen van de geslagenen van de vorige rit, met name Landa en Pogacar dus. Die jongens durven misschien wel aan te vallen op Port de Balès. Valt te hopen. Verder denk ik niet dat er veel gaat gebeuren. Jumbo zal het verder wel weer prima vinden. Die laten Roglic rustig sprinten in Loudenvielle, niks aan de hand. Ineos kan misschien niet eens iets, bovendien is Bernal nog steeds niet 100%. Mitchelton kan geen bergrit controleren, met alleen Nieve kom je niet zo ver. Ik denk eigenlijk dat dit weer een floprit gaat worden, waarbij de vluchters een grote kans maken op de ritoverwinning. Al kun je dit eigenlijk ook weer van twee kanten bekijken. Misschien zijn de renners wel moe na de vorige rit en willen ze een beetje sparen, of er zijn juist ploegen die nu even de knuppel in het hoenderhok gaan gooien om te kijken of de vorige dag nog in de benen zit. De renners kennende zal het eerder het eerste zijn. Vluchters dus. Al lijkt deze rit eigenlijk eerder geschikt voor de klassementsrenners dan de volgende, maarja, de volgende komt vlak voor de rustdag. Deze niet. Dus, tja, dan toch maar de vluchters. Zonder vluchters een aanval van Pogacar en Landa die wel gecontroleerd zal worden door Jumbo, waarna Roglic het onvermijdelijke sprintje wint want de rit is niet lastig genoeg om solo aan te komen. Met vluchters een aantal jongens die op achterstand staan, want Mitchelton zal vast niet zomaar iedereen laten rijden. Niet echt makkelijk om weg te rijden overigens, met die vlakke aanloop. Kan zomaar een gek groepje worden. Loudenvielle is overigens tot nu toe altijd een prooi voor de vluchters geweest, laat ik dat dan maar als het definitieve argument gebruiken. 1. Formolo. Volgens mij heb ik Formolo al eens genoemd, geen onverdeeld succes. Geen idee ook of het nu wel een succes wordt. Is ie überhaupt wel in vorm? Mag ie wel in de aanval? Geen idee. Als hij in vorm is en als hij mag wel een gevaarlijke renner in zo'n rit. Misschien mag ie wel mee, al was het maar om iemand vooraan te hebben voor het geval Pogacar iets probeert. Of nouja, dat soort theorieën gaan eigenlijk ook nooit op. Maar ik heb wel alvast een naam genoemd, ook wat waard. 2. Zakarin. De rittenkapende Zakarin was toch wel de leukste Zakarin. Ik hoop hem toch nog wel een paar keer op die manier in beeld te zien. CCC zal ook wel moeten, meer opties hebben ze niet. In plaats van ZAK kan het ook weer Van Avermaet zijn, of De Marchi, of Geschke. Genoeg opties. Maar ZAK is wel de leukste optie. 3. Neilands. Was een paar dagen geleden al lekker op dreef. Als het draait is dit een heel gevaarlijk rennertje om tegen te rijden. Alleen het draait vaak niet. Hopelijk nu wel, dan kunnen we lachen. Krists moet maar denken dat hij in Portugal is, ergens op een berg in de buurt van een bataljon vol W52-kruisraketten. Hermans zou ook kunnen, maarja, da's zo'ne saaie. 4. Kreuziger. HAHAHAHAHAHA natuurlijk niet. Waarom hebben ze hem eigenlijk meegenomen? Maar goed, hoe kom ik anders aan vijf namen. Normaal zou je nog voor iemand van Bora gaan ofzo, maar die hebben gisteren de hele dag op kop moeten boren. Ik kijk naar de namen en ik zie eigenlijk niets verschijnen. Kan ook aan mij liggen natuurlijk. 5. Herrada. Nog maar een keer Herrada dan, ik weet het verder ook niet. Vijf klassementsrenners was makkelijker geweest.
|
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:42 |
Dit is dus 6 en 7. |
capuchon_jongen | zaterdag 5 september 2020 @ 17:42 |
dat duurde lang |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 17:42 |
Pogchamp gaat nu opeens naar een minuut. |
TheVulture | zaterdag 5 september 2020 @ 17:43 |
Jumbo zette de hele ploeg ook al vrij vroeg op kop natuurlijk |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:43 |
Poog COME ON HE |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 17:43 |
Pogacar krijgt echt veel gratis tijd terug. |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:43 |
Ga weg Bardet, kluns bij sportpools |
Van_Poppel | zaterdag 5 september 2020 @ 17:43 |
Bardet naar het geel? |
Rob_La_Chouffe | zaterdag 5 september 2020 @ 17:44 |
Dus uiteindelijk was de tactiek van Jumbo dat ze voor iedereen tempo gingen maken zodat Dumoulin eigenlijk niet meer mee doet. Naja, dan is de "winst" vandaag dat in ieder geval helemaal duidelijk wie de kopman is. |
raptorix | zaterdag 5 september 2020 @ 17:44 |
Tattoo waar Maarten het over had:
 |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 17:44 |
Tekst en uitleg van Jumbo-Visma is wel op z'n plaats. Vreemde tactiek dit. |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:44 |
quote: Erg merkwaardig inderdaad. |
naatje_1 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:45 |
Dikke pluim voor Pogacar |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:45 |
Echt Bardet ga weg |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:45 |
37 seconden dus. |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 17:45 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:44 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:Dus uiteindelijk was de tactiek van Jumbo dat ze voor iedereen tempo gingen maken zodat Dumoulin eigenlijk niet meer mee doet. Naja, dan is de "winst" vandaag dat in ieder geval helemaal duidelijk wie de kopman is. Niet erg handig je tweede pion in het klassement overboord gooien zonder echt winst te kunnen pakken. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
Ach, Enric. |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
Flikker op MAL. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
Caruso rijdt als knecht ook altijd door voor een eigen klassement. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
 |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
Ach, Tjaves. |
Zwansen | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
Tom is stilgevallen.  |
TargaFlorio | zaterdag 5 september 2020 @ 17:46 |
quote: Kuss had laatste man voor Roglic en Dumoulin moeten zijn i.p.v. dat Dumoulin gas moest geven? Verder waarom is Roglic niet met z'n landgenoot meegegaan? Of in ieder geval in de achtervolging gegaan is. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
TOM toch best ver. |
SamCooke | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Tom was gewoon slecht vandaag, leek die ook zelf aan te geven. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Buchmann krijgt hier toch wel een geweldige draai om de oren. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Flop |
DIJK | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Wel voor het initiatief maar hij leek toch niet echt goed. Erachter rennen en stilstaan en dan toch maar 36 sec |
Ericr | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Dumoulin bolt uit |
PippenScottie | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Dit was leuke koers. Ik was vermaakt. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Ik wil een verklaring voor de werken van Roglic en vooral Dumoulin. |
Godshand | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Zakarin nog steeds niet binnen toch?  |
TheVulture | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Yup dat gezicht van m op die tweede berg sprak al boekdelen |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:46 schreef TargaFlorio het volgende:[..] Kuss had laatste man voor Roglic en Dumoulin moeten zijn i.p.v. dat Dumoulin gas moest geven? Verder waarom is Roglic niet met z'n landgenoot meegegaan? Of in ieder geval in de achtervolging gegaan is. Nou ja, normaliter verwacht je Kuss en Bennett (wel gevallen) wat beter hier. Maar dat was vroeg genoeg duidelijk om niet meer op kop te blijven rammen. |
Mykonos | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Als Roglic net zo passief gaat koersen als in de Giro vorig jaar, en de ploeg echt toch niet zo sterk is als de afgelopen weken, dan is het verre van een gelopen koers. |
RipCity | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
Die commentator van de nos denkt dat die koert westerman is |
Dagoduck | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Was 4e. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 17:47 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:44 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:Dus uiteindelijk was de tactiek van Jumbo dat ze voor iedereen tempo gingen maken zodat Dumoulin eigenlijk niet meer mee doet. Naja, dan is de "winst" vandaag dat in ieder geval helemaal duidelijk wie de kopman is. Groot voordeel is dat inderdaad. |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:48 |
Dumoulin gewoon echt niet goed genoeg |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 17:48 |
Als het doel is om niet geel te pakken (wat een onzin, trouwens), waarom zou je dan Dumoulin opofferen om het zwaar(der) te maken? Dat rijmt niet. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:48 |
Bernal toch wel de morele winnaar van de dag. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:48 |
 |
Kun-Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 17:48 |
Boogie spit facts. |
TheVulture | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
Ze zijn als ploeg gewoon te vroeg gaan sleuren... |
TargaFlorio | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
Momenteel sterkste renners: Pogacar, Roglic en Quintana. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:46 schreef TargaFlorio het volgende:[..] Kuss had laatste man voor Roglic en Dumoulin moeten zijn i.p.v. dat Dumoulin gas moest geven? Verder waarom is Roglic niet met z'n landgenoot meegegaan? Of in ieder geval in de achtervolging gegaan is. Meest logische zou toch zijn dat hij niet goed genoeg is.
Dat zou betekenen dat Pogacar kans op winst maakt. |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Als je slecht bent laat je het initiatief aan andere ploegen normaal gezien. |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Onbegrijpelijk allemaal inderdaad. |
Rob_La_Chouffe | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Ja, onbegrijpelijk. Dumoulin rijdt zich kapot en Roglic blijkt daarna helemaal niet goed genoeg of te laf. Misschien hebben ze zichzelf als ploeg wat overschat. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
Dumoulin flink ontploft, die zat er nog bij toen er geen 10 meer over waren en finisht er uiteindelijk flink achter.. dan was het wel echt de knecht-modus dus |
TargaFlorio | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Gezien Corona zou ik nu juist wel geel pakken, je weet maar nooit. |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Vergeet Socrates op de fiets niet |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Roglic ademde niet toen hij nog wat mannen terughaalde. Die is gewoon tiptop in orde |
asco | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Precies. |
Toby56 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:49 |
quote: Pogacar is de sterkste, tenzij Roglic de domste is. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Eens. Uran leek ook wel in orde. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
@Mani89 Uran gaat wel voor een unieke De Greef-bokaal dit jaar. |
Godshand | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Ah  |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Uran? |
naatje_1 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
Hoe is Pogacar in tijdritten? |
Van_Poppel | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Denk dat ze zich wat hebben overschat. Mannen als Kuss en Gesink gingen te vroeg overboord. |
TargaFlorio | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Ja maar als je hem dan weer mee ziet springen met Quintana ljikt hij me niet slecht. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
 |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Je hebt wel eens renners waar je niets aan ziet en die dan opeens lossen.
Maar ja, vaag is het wel. |
The_Undertone | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
Roglic durfde niet doorrijden met Quintana en Pogacar, heel bizar. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Toch gewoon Pogacar, lijkt me, Bernal oogde niet heel bijzonder, vraag me af of die nog genoeg kan verbeteren om echt mee te gaan doen |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
quote: Op Roglic na de beste van de topfavorieten. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:50 |
 |
Mani89 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
quote: Dat is tegenwoordig zijn specialiteit, de meest kleurloze Columbiaan ooit. |
Toby56 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
quote: Als dat zo is, dan is-ie wat mij betreft dom bezig. |
SamCooke | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
quote: Alleen tijdrit bergop deze tour. |
Bugno3 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
Wat een kutrenner is De Roog. |
Dagoduck | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
Mollema en Dumoulin 14 en 15. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
quote: Wel Sloveens kampioen. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
Zes Colombianen in de top 20 van het algemeen klassement.  |
Rob_La_Chouffe | zaterdag 5 september 2020 @ 17:51 |
Nou, de komende dag maar niet heel de ploeg oproken op kop van het peleton dan. |
Godshand | zaterdag 5 september 2020 @ 17:52 |
quote: Slechter dan Roglic en Dumoulin volgens mij |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:52 |
quote: Eerlijk zeggen; word je nog eens wakker van 2017 op de Izoard? |
Godshand | zaterdag 5 september 2020 @ 17:52 |
quote: 🇨🇴🇨🇴🇨🇴 |
naatje_1 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:52 |
quote: Een tijdrit is een tijdrit |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 17:52 |
quote: Maar er is maar 1 tijdrit en die is bergop. |
Dagoduck | zaterdag 5 september 2020 @ 17:53 |
quote: En een berg is een berg heb ik vandaag een paar keer gehoord. |
raptorix | zaterdag 5 september 2020 @ 17:53 |
Mijn klimmers doen het niet best, enige wat ik nog beetje achter de hand heb is Enric Mas. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:53 |
quote: Waarbij dat bij Roglic niet alles zegt, zo leek het ook in de Giro. Toen was Nibali een paar keer boos op Roglic die enorm over leek te hebben, maar later in de Giro bleek wel dat Roglic bergop duidelijk minder was.. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:53 |
quote: Dan zeg je toch tegen Dumoulin dat hij een tempo gaat rijden dat hij toch net even wat langer kan volhouden dan die beurt van nu? |
SamCooke | zaterdag 5 september 2020 @ 17:53 |
quote: Nee |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:54 |
quote: Won het NK voor Roglic, dat zegt genoeg  |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:54 |
Wat zegt zo'n Carl nou eigenlijk tegen zichzelf in de hotelkamer?
"Goh, da wa weer een zotte middag. Vier uur Ben Hermans, boh." |
naatje_1 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:54 |
quote: Is ook zo. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:54 |
quote: Lijkt me nog meer in het voordeel van Pogacar. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:55 |
quote: Wel redelijk veel kilometers voor de Planche toch? Die gaan ook bergop/bergaf, maar daar kunnen de betere tijdrijders wel verschil maken, denk ik. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:55 |
quote: Als je de eerste 30 kilometer buiten beschouwing laat wel ja. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 17:55 |
quote: Maar dat is ook niet echt vlak toch? |
Mykonos | zaterdag 5 september 2020 @ 17:56 |
In ieder geval wel duidelijk dat er wel erg voorbarig over superteam Jumbo is gesproken. De Tour is altijd nog wat anders dan de Dauphiné. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:56 |
Bora in blok wel ontzettend matig, die valpartijen hebben eigenlijk alles omzeep geholpen. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 17:56 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:56 schreef Mykonos het volgende:In ieder geval wel duidelijk dat er wel erg voorbarig over superteam Jumbo is gesproken. De Tour is altijd nog wat anders dan de Dauphiné. Dit is wel een momentopname natuurlijk. Kuss kan morgen voor hetzelfde geld weer de sterkste in koers zijn. |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 17:57 |
quote: Gezien hoe vroeg hij vandaag loste, geloof ik daar niks van |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:57 |
Slopende etappe dan toch, blijkbaar. Als er na krap 17 minuten 37 man binnen zijn. Zeker na gisteren ook. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:57 |
quote: Carl gaat alvast broodjes smeren voor morgen. Dan gaat hij eten, met een ijsje na. Om 6 uur stipt staat hij naast zijn bed om weer op schoolreisje te mogen.
Ook werken bij Sporza? |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote:
 |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote: Zo ging het bij Kuss in de Vuelta vorig jaar ook, ene dag vroeg lossen, andere dag bleef hij het langste bij Roglic. En hij won nog een rit daarna. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
 |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote: Oh wel 20 km echt vlak en daarnaast ook niet zwaar genoeg om niet in het voordeel te zijn van de tijdrijders. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote: Dat ze gisteren iedereen, op Emu na, opgerookt hebben zal ook niet geholpen hebben. |
Van_Poppel | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:57 schreef wimderon het volgende:[..] Carl gaat alvast broodjes smeren voor morgen. Dan gaat hij eten, met een ijsje na. Om 6 uur stipt staat hij naast zijn bed om weer op schoolreisje te mogen. Ook werken bij Sporza? Niks mis met een Coupe Colonel  |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 17:58 |
quote: Wat zou van Aert kunnen in zo'n tijdrit? |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 17:59 |
quote: Volgende week rittenkaper Julian. |
SaintOfKillers | zaterdag 5 september 2020 @ 17:59 |
Jumbo mist een type De Plus. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 17:59 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:56 schreef Mykonos het volgende:In ieder geval wel duidelijk dat er wel erg voorbarig over superteam Jumbo is gesproken. De Tour is altijd nog wat anders dan de Dauphiné. Ze hebben nog steeds een sterke ploeg, maar oppermachtig zijn ze niet inderdaad. Overigens is er ook geen andere ploeg beter op dit moment (Ineos zat ook al heel snel met 2), wel mooi voor de koers. |
The_Undertone | zaterdag 5 september 2020 @ 18:00 |
Misschien moeten ze ook de trein wat herindelen bij Jumbo, Kuss en Bennet vroeger inschuiven en Van Aert later? |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:00 |
quote: Winnen |
Van_Poppel | zaterdag 5 september 2020 @ 18:00 |
quote: Die reed bij het EK een sterke mixed relay idd. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:00 |
quote: Als hij wil, kan hij best ver komen, lijkt me. Maar die bereidt zich dan natuurlijk voor op de ritzege in Parijs! |
Idisrom | zaterdag 5 september 2020 @ 18:01 |
Alaphilippe verliest 11:27 minuut op Roglic in de laatste klilometers |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 18:01 |
quote: Denk niet dat hij daar Ewan en Bennett kan kloppen? |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 18:01 |
quote: Of hij pakt hier nog punten voor groen, als de rest zo blijft falen  |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:01 |
quote:
 |
SamCooke | zaterdag 5 september 2020 @ 18:01 |
quote: Geen trein meer maken, het is duidelijk dat Jumbo het peloton niet de wil kan opleggen. Laat de gele trui maar werken. |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 18:02 |
quote: Ja, Lenny is niet goed. |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 18:02 |
Kuss kan morgen ook zomaar enorm goed zijn hoor. Die jongen is enorm wisselvallig |
Idisrom | zaterdag 5 september 2020 @ 18:02 |
Aru komt meer dan 13 minuten later dan Roglic binnen |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:03 |
quote: Vanaf rit 13 toch een hele bak interessante mannen in de bergen die om de dagzeges gaan vechten, lijkt het. Alaphilippe, Dani Martinez, Aru. Wellicht dat Kamna ook wat opspaart in de rustdag, ik noem maar wat. |
showtimer | zaterdag 5 september 2020 @ 18:03 |
quote:  |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:03 |
quote: Dan krijgt hij morgen de ruimte, bij 4/5 minuten niet |
Columbiafan | zaterdag 5 september 2020 @ 18:04 |
quote: Lijkt me niet abnormaal toch na die twee valpartijen in de openingsritten? |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:04 |
Spannende tour wordt het. Roglic, Bernal steken er niet boven uit. Quintana, Pogacar of Martin kunnen zomaar winnen dit jaar |
showtimer | zaterdag 5 september 2020 @ 18:04 |
quote: Heb je gisteren niet gekeken of zo? Je praat echt poep. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 18:04 |
quote: Morgen vind ik wel een dagje voor Maximilian. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:05 |
Pinot rolt op 25'23 binnen met de bups. Met wel meer uberhaupt. Sivakov, Gross, Schach, Poels, GVA, Jungels, Naesen zelfs.
 |
Mykonos | zaterdag 5 september 2020 @ 18:06 |
quote: Dat je überhaupt nog ingaat op dat dramaqueengedoe over letterlijk elke Duitse renner. |
Zorro | zaterdag 5 september 2020 @ 18:06 |
quote: Ik denk niet dat ie die tijd nog goedmaakt. |
PSVCL | zaterdag 5 september 2020 @ 18:08 |
De jumbo renners zijn teveel gehypt |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:10 |
quote: Roglic was te gehyped. [Mexicanobakker] |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 18:10 |
quote: Precies, stuur die jongens liever in de aanval. Je wil juist een springplank creëren voor Roglic. Dit schiet allemaal niet op. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:10 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:53 schreef wimderon het volgende:[..] Dan zeg je toch tegen Dumoulin dat hij een tempo gaat rijden dat hij toch net even wat langer kan volhouden dan die beurt van nu?
|
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:11 |
|
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 18:12 |
quote: Als Roglic hem verteld heeft dat hij superbenen had kom ik echt niet meer bij. |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:12 |
quote: Een betere optie was een aanval van Dumoulin geweest. Als test |
PippenScottie | zaterdag 5 september 2020 @ 18:12 |
quote: Waarom zou je naar Jonathan Vaughters luisteren? |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:14 |
|
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:15 |
quote: Zijn er enkele mogelijk te laat? |
hhh38 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:15 |
Het zal op de Grand Colombier, Col de la Loze en de tijdrit beslist worden. Dit zijn allemaal speldenprikjes.
Maar het is te hopen voor Jumbo Visma dat ze dan wel beter zijn. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:15 |
quote: Martin echt niet. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:16 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 18:15 schreef hhh38 het volgende:Het zal op de Colombiere, Col de la Loze en de tijdrit beslist worden. Dit zijn allemaal speldenprikjes. Maar het is te hopen voor Jumbo Visma dat ze dan wel beter zijn. Er zijn 4 ritten waar het echt kan ja. |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 18:17 |
Sjors had niet verwacht dat Roglic zijn benen stil zou houden of wat? |
hhh38 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:17 |
quote: Rit 18 is ook wel interessant, maar dan moet een aanval van ver komen. |
Felagund | zaterdag 5 september 2020 @ 18:17 |
quote: Staat in de tweet.  |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:18 |
Gesink en Wout waren prima vandaag, maar de 2 schakels daarna waren niet goed of niet goed genoeg met Kuss en Bennett. Met Dumoulin ook niet in goede doen is het wel wat ambitieus om iedereen naar huis te willen rijden.. |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:19 |
quote: Toch 1 van de betere vandaag. Pocagar en Quintana enkel sterker |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:19 |
Busje ruim op tijd dus. |
El-Stinho | zaterdag 5 september 2020 @ 18:20 |
quote:
|
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:20 |
quote: Uran ook zeker (en ik denk ook Roglic gewoon)
En kan niet tijdrijden. |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:21 |
quote: Klimtijdrit is het toch? Dus dat misschien wel? Winnen denk ik ook niet, maar 3de plek op het podium kan wel zeker |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:22 |
quote: Nee, Martin kan echt niet tijdrijden |
Belgosome | zaterdag 5 september 2020 @ 18:23 |
quote: Als je 3de in het AK staat, stijg je boven jezelf uit |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:24 |
quote: Benieuwd of hij dat al zei voor van Aert kopwerk ging doen, anders pas je je tactiek daar toch op aan? En als je toch vol doortrekt, moet Roglic ook meer doen dan dit om dat te "belonen". Als dit dan de slechte dag was van Dumoulin, kun je beter hopen dat de rest geen zin heeft en je zo alsnog voorin het klassement kan blijven dan dit gaan doen.. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:24 |
quote: Of je faalt hopeloos, zie Rasmussen in 2005. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:26 |
quote: Maar dat staat hij op dat moment waarschijnlijk niet meer
(en dan nog, sommigen kunnen gewoon echt niet tijdrijden, op welke plek ze ook staan) |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 18:26 |
quote: Als ploegleiding mag je hier best een stokje voor steken. Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:28 |
quote: Zeker in deze rit ja, waarbij het maar de vraag was of andere ploegen er anders een zware koers van wilden maken |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 18:29 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 17:46 schreef TargaFlorio het volgende:[..] Kuss had laatste man voor Roglic en Dumoulin moeten zijn i.p.v. dat Dumoulin gas moest geven? Verder waarom is Roglic niet met z'n landgenoot meegegaan? Of in ieder geval in de achtervolging gegaan is. Ik begreep niet dat Roglic, Pogacar en Quintana niet door reden. |
SamCooke | zaterdag 5 september 2020 @ 18:32 |
quote: Tjs, Jumbo Failsma |
Monolith | zaterdag 5 september 2020 @ 18:32 |
quote:
 |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:32 |
quote: Roglic was de storende factor. Pog en Nairo wilden wel, maar kregen Roglic niet gelost. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:32 |
quote: Dat was voor Roglic zowat het ideale drietal ja. Rijden normaal gesproken allemaal gewoon door, Pogacar staat al op achterstand en dan samen met Quintana voorsprong nemen op de rest. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 18:32 |
quote: Goed gevonden! |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 18:33 |
quote: We zijn een lullige tuimelpartij van Roglic verwijderd, en dat is nog best een realistisch gegeven, van een mislukte Tour van Jumbo, ondanks al drie ritzeges. Roglic maakte uiteindelijk de beste indruk en kan, in tegenstelling tot een hoop anderen, speculeren met de tijdrit, dus alles spreekt nog in zijn voordeel, maar dit was extreem tactisch geblunder. Roglic of de ploegleiding heeft iets uit te leggen, want ik kan er niets van maken. |
Mani89 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:35 |
Met De Nier achter het stuur is de hele ploeg vissenvuur. |
Slobeend | zaterdag 5 september 2020 @ 18:37 |
Maar de klim was korter dan anders lees ik eronder. En rugwind. |
Rob_La_Chouffe | zaterdag 5 september 2020 @ 18:38 |
quote: Als dat niet zo zou zijn mag er wel even goed getest worden. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 18:39 |
quote: Ik bedoel dan ook dat ik Roglic niet snap. Hij zat met een man die al achterstand had en een mindere tijdrijder. Veel idealer kon niet. |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:40 |
quote: Jumbo tactics |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 18:43 |
quote: Al zal die klote Quintana dan ook wel lopen klooien  |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 18:44 |
quote: Quintana wilde wel meedraaien leek het. Ik denk dat ze met zijn drieën echt wel ribbe de bie waren geweest. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 18:47 |
quote: Leek me ook hoor. Gênante tactics Jumbo had net zo goed niks kunnen doen dan. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 18:48 |
Haha, dat ''interview'' van de NOS met Dumoulin voor de rit zojuist op het Sportjournaal. Dat is echt schandalig. |
kibo | zaterdag 5 september 2020 @ 18:51 |
edit |
Mani89 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:52 |
Roglic heb gewoon geen koersinzicht. |
Mani89 | zaterdag 5 september 2020 @ 18:53 |
quote: De Roemeense haarlijn wilde er weer even een sensatiebelust viraal tweetje uitgooien. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 18:54 |
Tibo zit weer in zak en as. Dit zou wel eens de laatste keer Tour kunnen zijn. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 18:58 |
quote: It's not a mistake. |
JohnDDD | zaterdag 5 september 2020 @ 19:01 |
Ik snap de tactiek van die favorieten echt niet, als ze al een tactiek hebben. Ze laten Dumoulin zich eerst aan flarden rijden want hij heeft blijkbaar aangegeven dat hij niet goed is. Nou, dat viel volgens mij best mee, en als hij wat langer bij dat groepje blijft, verliest hij misschien helemaal geen tijd, of minder dan die 2 minuten. Sowieso begrijp ik niet waarom Jumbo rijdt als Roglic eigenlijk helemaal niet van plan is om aan te vallen en volgens mij blij is als Yates het geel houdt.
Wat verder geheel onduidelijk was, was waarom Carapaz op een gegeven moment het werk ging doen terwijl Bernal ook duidelijk niet top is. Ze kunnen beter kijken wat Roglic doet. Ik denk dat Roglic hier een kans gemist heeft om tijd op zijn concurrenten te pakken waaronder op Bernal. Dat kan hem in de laatste week nog wel eens gaan opbreken. Volgens mij had hij wel met Pogacar mee gekund.
Pogacar lijkt me, zoals ik eigenlijk al dacht, de sterkste bergop. Bovendien is hij de enige die een beetje lef heeft en is hij ook niet bang om te winnen volgens mij. Ik geef hem best een goede kans om de Tour te winnen! |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 19:01 |
Als Bernal of Pogacar uiteindelijk wint... 
Tenzij Roglic totaal aan z'n limiet zat natuurlijk, maar daar leek het niet op. |
Steven184 | zaterdag 5 september 2020 @ 19:02 |
quote: Ik heb meelij met Tibo |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 19:02 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 18:33 schreef Koffieplanter het volgende:[..] We zijn een lullige tuimelpartij van Roglic verwijderd, en dat is nog best een realistisch gegeven, van een mislukte Tour van Jumbo, ondanks al drie ritzeges. Roglic maakte uiteindelijk de beste indruk en kan, in tegenstelling tot een hoop anderen, speculeren met de tijdrit, dus alles spreekt nog in zijn voordeel, maar dit was extreem tactisch geblunder. Roglic of de ploegleiding heeft iets uit te leggen, want ik kan er niets van maken. Dat zou wel typisch zijn inderdaad. |
kibo | zaterdag 5 september 2020 @ 19:06 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 18:18 schreef Marcoss het volgende:Gesink en Wout waren prima vandaag, maar de 2 schakels daarna waren niet goed of niet goed genoeg met Kuss en Bennett. Met Dumoulin ook niet in goede doen is het wel wat ambitieus om iedereen naar huis te willen rijden.. Nounou wat waren ze goed. Maar wat voor strategie schuilt erachter - om in de klim op kop te boren terwijl je weet dat Dumoulin niet goed is? |
Lospedrosa | zaterdag 5 september 2020 @ 19:09 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:01 schreef JohnDDD het volgende:Ik snap de tactiek van die favorieten echt niet, als ze al een tactiek hebben. Ze laten Dumoulin zich eerst aan flarden rijden want hij heeft blijkbaar aangegeven dat hij niet goed is. Nou, dat viel volgens mij best mee, en als hij wat langer bij dat groepje blijft, verliest hij misschien helemaal geen tijd, of minder dan die 2 minuten. Sowieso begrijp ik niet waarom Jumbo rijdt als Roglic eigenlijk helemaal niet van plan is om aan te vallen en volgens mij blij is als Yates het geel houdt. Wat verder geheel onduidelijk was, was waarom Carapaz op een gegeven moment het werk ging doen terwijl Bernal ook duidelijk niet top is. Ze kunnen beter kijken wat Roglic doet. Ik denk dat Roglic hier een kans gemist heeft om tijd op zijn concurrenten te pakken waaronder op Bernal. Dat kan hem in de laatste week nog wel eens gaan opbreken. Volgens mij had hij wel met Pogacar mee gekund. Pogacar lijkt me, zoals ik eigenlijk al dacht, de sterkste bergop. Bovendien is hij de enige die een beetje lef heeft en is hij ook niet bang om te winnen volgens mij. Ik geef hem best een goede kans om de Tour te winnen! De tactiek van Jumbo leek me achteraf een erg slechte.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lospedrosa op 05-09-2020 19:37:59 ] |
Wicky15 | zaterdag 5 september 2020 @ 19:09 |
Gesink is wel tevreden over vandaag  |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 19:12 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 18:18 schreef Marcoss het volgende:Gesink en Wout waren prima vandaag, maar de 2 schakels daarna waren niet goed of niet goed genoeg met Kuss en Bennett. Met Dumoulin ook niet in goede doen is het wel wat ambitieus om iedereen naar huis te willen rijden.. Wat heeft het voor zin om zo op kop te beulen als Roglic daarna de benen stil houdt en andere renners laat uitlopen. Stuur dan Wout liever mee met de ontsnapping. |
aesop | zaterdag 5 september 2020 @ 19:16 |
Sowieso idioot dat Tom wel even bepaalt dat de afgesproken tactiek overboord gaat en hij zich wel even gaat opofferen.
Fijn voor hem dat niet meer alles om hem draait maar hij laat het nu wel heel makkelijk lopen. Hij was niet super vandaag maar hij had gewoon met Bauke binnen kunnen rollen. Dan stond ie nog binnen een minuut en met nog twee weken (!)koers was er van alles mogelijk geweest. |
Momo | zaterdag 5 september 2020 @ 19:18 |
Die crash van Zakarin daar vroeg iemand vanmiddag toch om? |
BlaZ | zaterdag 5 september 2020 @ 19:23 |
quote: Wel mooi om te zien dat zo'n Zakarin zijn daaltempo aanpast aan zijn stuurkwaliteiten. |
Slobeend | zaterdag 5 september 2020 @ 19:32 |
quote: Roglic: 'Dumoulin heeft hard gewerkt toen de groep uit elkaar viel' - https://nos.nl/l/2346929
Dit is ook een interview van niks. De belangrijskte vragen worden niet gesteld door Hancock. En Roglic zegt natuurlijk ook nooit wat. |
DecoAoreste | zaterdag 5 september 2020 @ 19:37 |
Vandaag was een slechte dag voor Jumbo, maar goed beschouwd is er niks verloren natuurlijk. Jammer dat Dumoulin niet goed was, maar ook weer geen heel grote verrassing. Zolang Roglic met de besten mee kan ligt hij op koers voor de eindoverwinning. |
heywoodu | zaterdag 5 september 2020 @ 19:40 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:37 schreef DecoAoreste het volgende:Vandaag was een slechte dag voor Jumbo, maar goed beschouwd is er niks verloren natuurlijk. Jammer dat Dumoulin niet goed was, maar ook weer geen heel grote verrassing. Zolang Roglic met de besten mee kan ligt hij op koers voor de eindoverwinning. Maar Dumoulin decimeerde de groep met favorieten, lijkt me dat 'hij was niet goed' nogal overdreven is. |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 19:44 |
We hebben een verklaring, jawel! Nou ja, verklaring... we hebben een uitleg over de abominatie die vandaag heeft plaatsgevonden. Niermann doceert. Drum roll please. “Roglič had als plan meegekregen om alleen aanvallen van de grootste concurrenten te volgen. Toen Pogačar aanviel, heeft Primo¸ niet op die aanval gereageerd. Hij zat nog goed bij de andere favorieten. Het is natuurlijk jammer dat hij veertig seconden verliest, maar het is wat het is.” |
-XOR- | zaterdag 5 september 2020 @ 19:44 |
Nette klimtijd. |
Lospedrosa | zaterdag 5 september 2020 @ 19:44 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:37 schreef DecoAoreste het volgende:Vandaag was een slechte dag voor Jumbo, maar goed beschouwd is er niks verloren natuurlijk. Jammer dat Dumoulin niet goed was, maar ook weer geen heel grote verrassing. Zolang Roglic met de besten mee kan ligt hij op koers voor de eindoverwinning. Nou niks verloren, de concurrentie ruikt bloed nu en terecht. |
showtimer | zaterdag 5 september 2020 @ 19:48 |
quote: Pessimist Tom had kortsluiting en kiest in plaats van schadebeperking voor zelfdestructie? Geloof niet dat hij echt voor rede vatbaar was. Hij wordt nu als teamplayer geprezen maar dat is natuurlijk een spin, ploeg zou voorlopig meer hebben aan een beter geplaatste tweede renner. |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 19:58 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:01 schreef JohnDDD het volgende:Ik snap de tactiek van die favorieten echt niet, als ze al een tactiek hebben. Ze laten Dumoulin zich eerst aan flarden rijden want hij heeft blijkbaar aangegeven dat hij niet goed is. Nou, dat viel volgens mij best mee, en als hij wat langer bij dat groepje blijft, verliest hij misschien helemaal geen tijd, of minder dan die 2 minuten. Sowieso begrijp ik niet waarom Jumbo rijdt als Roglic eigenlijk helemaal niet van plan is om aan te vallen en volgens mij blij is als Yates het geel houdt. Wat verder geheel onduidelijk was, was waarom Carapaz op een gegeven moment het werk ging doen terwijl Bernal ook duidelijk niet top is. Ze kunnen beter kijken wat Roglic doet. Ik denk dat Roglic hier een kans gemist heeft om tijd op zijn concurrenten te pakken waaronder op Bernal. Dat kan hem in de laatste week nog wel eens gaan opbreken. Volgens mij had hij wel met Pogacar mee gekund. Pogacar lijkt me, zoals ik eigenlijk al dacht, de sterkste bergop. Bovendien is hij de enige die een beetje lef heeft en is hij ook niet bang om te winnen volgens mij. Ik geef hem best een goede kans om de Tour te winnen! Niks aan toe te voegen, behalve dat ik - naast hem een goede kans geef - het hem ook echt gun om de Tour te winnen. Volledig JUICHEN voor den Poog. |
Evertjan | zaterdag 5 september 2020 @ 20:00 |
mag hopen dat er vanavond met de vuist op tafel word geslagen door de ploegleiding van Jumbo vanavond. |
Frozen-assassin | zaterdag 5 september 2020 @ 20:00 |
Pierre Rolland gaat dus voor een Monfort-klassement merk ik  |
Koffieplanter | zaterdag 5 september 2020 @ 20:00 |
De zeer sympathieke Bruyneel heeft er ook zijn vragen over. |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 20:01 |
quote: Ze zijn constant tevreden, over werkelijk alles. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 20:01 |
quote: En in de Dauphine zei hij na die etappe waarin hij ook moest werken nog dat het in de Tour anders moest.
https://www.wielerflits.n(...)de-tour-niet-willen/ |
Evertjan | zaterdag 5 september 2020 @ 20:02 |
quote: dat is ook alleen maar voor naar buiten uit. Mag toch hopen dat er vanavond een flinke discussie zal losbarsten bij TJV |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 20:03 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:We hebben een verklaring, jawel! Nou ja, verklaring... we hebben een uitleg over de abominatie die vandaag heeft plaatsgevonden. Niermann doceert. Drum roll please. “Roglič had als plan meegekregen om alleen aanvallen van de grootste concurrenten te volgen. Toen Pogačar aanviel, heeft Primo¸ niet op die aanval gereageerd. Hij zat nog goed bij de andere favorieten. Het is natuurlijk jammer dat hij veertig seconden verliest, maar het is wat het is.”
 |
heywoodu | zaterdag 5 september 2020 @ 20:04 |
quote: Ach, het is wat het is. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 20:05 |
quote: “PLAN WAS OM AANVALLEN VAN DE GROOTSTE CONCURRENTEN TE PAREREN”
Dan had je net zo goed gewoon initiatief aan andere renners kunnen laten. En alleen meespringen met de echt gevaarlijke jongens (Pogacar, Quintana, Bernal met name). |
Wicky15 | zaterdag 5 september 2020 @ 20:06 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 20:05 schreef Immerdebestebob het volgende:[..] Dan had je net zo goed gewoon initiatief aan andere renners kunnen laten. En alleen meespringen met de echt gevaarlijke jongens (Pogacar, Quintana, Bernal met name). Inderdaad, wat een onzin is dit zeg. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 20:06 |
quote: Daar kan ik dus niks mee. Mijn hele leven was ingericht op de onafwendbare Tourwinst van Dumoulin, wat moet ik nu?
SPOILER Vamos Nairo
|
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 20:08 |
quote: Bruyneel heeft altijd wel goede teksten. |
showtimer | zaterdag 5 september 2020 @ 20:08 |
quote: https://nos.nl/collectie/(...)ven-uit-de-problemen Vanaf 01:30, Sjors moet volgens mij naar woorden zoeken om er een positieve draai aan te geven. Ligt voor de hand dat Tom uit teleurstelling over zijn eigen gevoel veel te impulsief heeft gehandeld. |
heywoodu | zaterdag 5 september 2020 @ 20:09 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 20:06 schreef Aguero het volgende:[..] Daar kan ik dus niks mee. Mijn hele leven was ingericht op de onafwendbare Tourwinst van Dumoulin, wat moet ik nu? SPOILER Vamos Nairo
Gezien zijn koersen van vandaag juich ik voor Pogacar. |
Lucyintheafternoon | zaterdag 5 september 2020 @ 20:10 |
quote: Wie niet. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 20:13 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:We hebben een verklaring, jawel! Nou ja, verklaring... we hebben een uitleg over de abominatie die vandaag heeft plaatsgevonden. Niermann doceert. Drum roll please. “Roglič had als plan meegekregen om alleen aanvallen van de grootste concurrenten te volgen. Toen Pogačar aanviel, heeft Primo¸ niet op die aanval gereageerd. Hij zat nog goed bij de andere favorieten. Het is natuurlijk jammer dat hij veertig seconden verliest, maar het is wat het is.” Ja het is dus zo angstig/dom als het leek.
Heeft Jumbo als enige niet door dat Tourwinnaar Bernal herstellende is en dat je de sterkste man bergop Pogacar ook niet al te veel tijd moet geven? |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 20:14 |
quote: Als je de beste bent bergop is het natuurlijk wel makkelijker om attractief te koersen. |
Slobeend | zaterdag 5 september 2020 @ 20:14 |
quote: Goede analyse. |
heywoodu | zaterdag 5 september 2020 @ 20:15 |
quote: Absoluut, maar dat maakt het niet minder leuk  |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 20:16 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:We hebben een verklaring, jawel! Nou ja, verklaring... we hebben een uitleg over de abominatie die vandaag heeft plaatsgevonden. Niermann doceert. Drum roll please. “Roglič had als plan meegekregen om alleen aanvallen van de grootste concurrenten te volgen. Toen Pogačar aanviel, heeft Primo¸ niet op die aanval gereageerd. Hij zat nog goed bij de andere favorieten. Het is natuurlijk jammer dat hij veertig seconden verliest, maar het is wat het is.” Vind jij dat dit kan, Johan? |
Momo | zaterdag 5 september 2020 @ 20:23 |
quote: Zakarin's poor descending costs him Tour de France stage win. 'I'd seen that Zakarin descended like a goat so I was confident to beat him' says stage 8 winner Peters
|
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 20:32 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:06 schreef kibo het volgende:[..] Nounou wat waren ze goed. Maar wat voor strategie schuilt erachter - om in de klim op kop te boren terwijl je weet dat Dumoulin niet goed is? Gesink en Wout waren goed vandaag ja. Verder snap ik net zoveel van de tactiek als jij  |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 20:34 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:We hebben een verklaring, jawel! Nou ja, verklaring... we hebben een uitleg over de abominatie die vandaag heeft plaatsgevonden. Niermann doceert. Drum roll please. “Roglič had als plan meegekregen om alleen aanvallen van de grootste concurrenten te volgen. Toen Pogačar aanviel, heeft Primo¸ niet op die aanval gereageerd. Hij zat nog goed bij de andere favorieten. Het is natuurlijk jammer dat hij veertig seconden verliest, maar het is wat het is.” Maar hij reageerde wel op de 1e aanval van Poga om daarna niet door te rijden. Toen was het dus nog wel een grote concurrent en 5 minuten later niet meer?
Het wordt er allemaal niet beter op. |
H.Vviv | zaterdag 5 september 2020 @ 20:36 |
Roglic heeft zelf aangegeven dat hij niet op elke aanval wilde reageren. |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 20:36 |
Wat een werk  |
hhh38 | zaterdag 5 september 2020 @ 20:37 |
quote: Zo denkt alleen niet iedere klassementsrenner, die durven soms zelfs niet als ze wel de beste zijn |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 20:38 |
quote: Dat snap ik ook, maar ze waren na de 1e aanval al met 3 weg. Als je dan doorrijdt, hoef je ook niet op elke aanval te reageren.. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 20:40 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 20:38 schreef Marcoss het volgende:[..] Dat snap ik ook, maar ze waren na de 1e aanval al met 3 weg. Als je dan doorrijdt, hoef je ook niet op elke aanval te reageren.. Laten we gewoon het beestje bij het naampje noemen: Roglic is een laffe renner. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 20:41 |
Ondertussen zijn er dus werkelijk hallucinante tijden gereden vandaag. Toch wel bijzonder dat we het EPO-tijdperk voorbij zijn gestoken. |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 20:43 |
quote: Die tijden kloppen wel maar de wattages die Mihai post zijn volgens mij wel twijfelachtig, Eigenlijk altijd 0,1-0,2 hoger dan de altijd betrouwbare Dr. F. methode. Alles voor de hype. Ik vroeg me vandaag bij het timen wel af of ik zelf niet op het verkeerde moment had getakt.
Maar dus wel een bizar hoge VAM van 1842, ook al is het een relatief korte klim.

[ Bericht 2% gewijzigd door Aguero op 05-09-2020 20:51:15 ] |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 20:44 |
quote: Dan had hij Wout en Tom het dicht kunnen laten rijden  |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 20:47 |
Thibo, het mag toch definitief niet zo zijn  |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 20:54 |
En wat een clusterfuck van Jumbo en Dumoulin in het bijzonder. Leuk dat die als de sociale jongen wordt afgeschilderd, maar het uiteindelijk kun je beter stellen dat ie boel gesaboteerd heeft voor Jumbo. Hij zet zichzelf volledig buitenspel, creëert chaos en zorgt uiteindelijk voor een oncontroleerbare situatie. Erg bijzonder.
Pogacar maakt wel erg indruk. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik voor hem gaan. Je maakt mij niet wijs dat Roglic er nog heel veel extra op had zitten vandaag. |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 20:59 |
quote: Hier moest ik nog wel hard om lachen. |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 21:06 |
quote: Goat staat meestal ergens anders voor in sport  |
Marcoss | zaterdag 5 september 2020 @ 21:11 |
quote: Zeker in grote rondes is dat wel duidelijk zo ja. Al oogt het bij hem qua stijl altijd wel of hij harder kan, misschien zit hij dan ook gewoon op z’n limiet of tegen de limiet aan. |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 5 september 2020 @ 21:21 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 20:43 schreef Aguero het volgende:[..] Die tijden kloppen wel maar de wattages die Mihai post zijn volgens mij wel twijfelachtig, Eigenlijk altijd 0,1-0,2 hoger dan de altijd betrouwbare Dr. F. methode. Alles voor de hype. Ik vroeg me vandaag bij het timen wel af of ik zelf niet op het verkeerde moment had getakt. Maar dus wel een bizar hoge VAM van 1842, ook al is het een relatief korte klim. [ afbeelding ] En Dr. Ferrari methode schat het vaak al wel hoog in.
Pogacar heeft de wattages online gegooid blijkbaar. Als hij 66 kg weegt komt het neer op 6.5 watt/kg. Al weet je nooit of die officiële gewichten kloppen, zeker in de Tour.
6.5 watt/kg is veel, maar niet buitenaards. Van Pinot weten we dat hij 6.4 vol kan (kon) houden voor 20 minuten. |
Immerdebestebob | zaterdag 5 september 2020 @ 21:22 |
Wij schrijven voor morgen op: Lutsenko Hirschi Formolo Benoot Herrada |
Idisrom | zaterdag 5 september 2020 @ 21:41 |
quote: Niet goed genoeg. Ik dacht eerst ook dat Dumoulin de groep zou decimeren, maar daarvoor zat hij te weinig lang op kop. Nu kon Yates te gemakkelijk weer terugkomen. |
Zorro | zaterdag 5 september 2020 @ 21:48 |
quote: Dus hij rijdt 45 sec sneller dan het vorige record. Allemaal leuk, maar de achtervolgers met Roglic en zijn makkers zaten minder dan 45 sec achter Pogacar, dus ook die waren sneller dan het record. Wat trainen ze hard tegenwordig he. |
wimderon | zaterdag 5 september 2020 @ 22:16 |
 |
Toby56 | zaterdag 5 september 2020 @ 22:30 |
De concurrentie van Jumbo Vista zal in elk geval wat lekkerder slapen vannacht. Er is er nog maar eentje over.
Ze hadden Dumoulin opdracht moeten geven om te sterven in het laatste wiel, tot aan de streep. Zolang hij kort staat in het klassement, blijf je 2 pionnen houden. Nu is-ie weliswaar ook gestorven, maar gezakt naar plek 15, en Roglic heeft er niets mee gedaan. In plaats van dat van Sky gejatte 'tempo hoog houden' kun je volgens mij beter eens wat aan anderen overlaten, en dan zelf demarreren, of op demarrages reageren. Roglic zat verdorie prima, en gaf die prima positie zelf op. |
YoyoKlaagzak | zaterdag 5 september 2020 @ 22:30 |
quote: Toelichting? |
Toby56 | zaterdag 5 september 2020 @ 22:31 |
quote: Kippenvel? |
Toby56 | zaterdag 5 september 2020 @ 22:47 |
Dus Maassen geeft aan dat Dumoulin z'n eigen kop heeft gevolgd. Maar hij spreekt zichzelf wel tegen: Tom is niet goed. En tegelijkertijd zegt-ie dat Tom beter is dan-ie zelf denkt. |
Ferdii | zaterdag 5 september 2020 @ 23:23 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 22:47 schreef Toby56 het volgende:Dus Maassen geeft aan dat Dumoulin z'n eigen kop heeft gevolgd. Maar hij spreekt zichzelf wel tegen: Tom is niet goed. En tegelijkertijd zegt-ie dat Tom beter is dan-ie zelf denkt. Idioot ook om op basis van een eerste tourweek te roepen dat je niet goed genoeg bent |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 23:44 |
https://sporza.be/nl/2020(...)innen~1599336969075/
Tja, weinig verrassende reactie, maar het rijmt toch niet met zijn tempo op de Peyresourde. |
noodgang | zaterdag 5 september 2020 @ 23:53 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 22:47 schreef Toby56 het volgende:Dus Maassen geeft aan dat Dumoulin z'n eigen kop heeft gevolgd. Maar hij spreekt zichzelf wel tegen: Tom is niet goed. En tegelijkertijd zegt-ie dat Tom beter is dan-ie zelf denkt. Niet goed genoeg om het verschil te maken, waarschijnlijk wel goed genoeg om een stuk beter, wellicht zelfs in het groepje favorieten te eindigen vandaag. Heb t idee dat Tom af en toe wat te impulsief reageert op situaties. |
Slobeend | zondag 6 september 2020 @ 00:01 |
quote: De ploegleiding van Jumbo-Visma hield er al rekening mee dat Tom Dumoulin zou wegvallen uit het klassement. Binnen het team had Dumoulin de afgelopen week al aangegeven dat hij dacht niet goed genoeg te zijn voor de strijd om de gele trui, zegt sportief directeur Merijn Zeeman. ,,Tom heeft de lijn van de afgelopen week doorgezet. Intern had hij de laatste dagen al gezegd: ‘Ik voel dat ik niet bij de beste vier, vijf renners van deze Tour hoor. Dit is niet het gevoel dat ik moet hebben om de Tour te winnen.’ Dit komt voor ons niet als verrassing. Wij rekenden daardoor met Primoz als kopman.’’
In de eerste Pyreneeënrit naar Loudenvielle verloor Dumoulin - die vijfde stond op dertien seconden - meer dan twee minuten. Op de Col de Peyresourde, de laatste beklimming van de dag, offerde Dumoulin zich op voor Primoz Roglic en trok vol door op kop van de groep met favorieten. Niet de ploegleiding in de wedstrijd, maar Dumoulin zelf nam hiertoe de beslissing. ,,Hij heeft dat instinctief gedaan,’’ zegt Zeeman. ,,Dat was niet nodig en was geen onderdeel van ons plan. Daar hebben we achteraf met elkaar over gesproken.’’’
De actie van Dumoulin pakte niet goed uit, zag ook Zeeman. ,,Dat het daarna zo super explosief werd en werd aangevallen, kwam omdat Tom zo gigantisch hard op kop had gereden. Hij had iedereen opgeblazen en alle kopmannen zaten daarna alleen. Het was goed bedoeld van Tom, maar dat wilden we eigenlijk niet.’’
Volgens Zeeman wilde Dumoulin aan Roglic en de rest van de ploeg laten zien bereid te zijn te werken voor het grote doel: de eindzege in de Tour de France. ,,Het gevoel dat Dumoulin had, was dat de ploeg afgelopen week ook voor hem had gereden en hij niks terug kon doen. Dus wilde hij iets doen voor Primoz. Hij maakte zelf de beslissing en dat was met iets te veel enthousiasme. Wij hebben ook tegen Tom gezegd: ‘Je moet je vanuit de auto laten coachen of het nodig is.’ Het enthousiasme van Tom, zo’n grote renner, om onderdeel te zijn van het team valt te prijzen. Hij is eerlijk geweest, maar het had niet gemoeten.’’
Dat Dumoulin is weggezakt in de top van het klassement verandert in de ogen van Zeeman niet veel aan de ploegtactiek voor de komende weken. ,,Dit gaat niet betekenen dat Tom nu te pas en te onpas op kop gaat rijden. We weten niet wat er in de laatste weken gebeurt. We houden vast aan ons plan, maar Primoz is onze leider. We hebben nu één kopman en dat is Primoz.’’
|
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 00:08 |
quote: Best wel een kontverhaal eigenlijk. |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 00:09 |
Het is echt schrikbarend wat een wijf Dumoulin is in dit soort gevallen. Die gozer onderschat zichzelf zo enorm, hoe kan dat? Dit soort mentale kronkels winnen het dus nog altijd van de verstandige jongen die hij normaal is. Hij kan er zomaar de hele Tour van Jumbo mee verneukt hebben. |
Godshand | zondag 6 september 2020 @ 00:09 |
quote: Op zondag 6 september 2020 00:01 schreef Slobeend het volgende:Merijn Zeeman: ...' Dat het daarna zo super explosief werd en werd aangevallen, kwam omdat Tom zo gigantisch hard op kop had gereden. Hij had iedereen opgeblazen en alle kopmannen zaten daarna alleen. Het was goed bedoeld van Tom, maar dat wilden we eigenlijk niet.’ Waarom wilden ze dat niet? Ze willen dat Pogacar dan maar gaat aanvallen? Of Quintana naar voren knalt? Roglic heeft wederom juist door onder andere Tom zijn actie extra tijd gewonnen.
Ik begrijp het probleem niet... |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 00:09 |
quote: Soms zijn protocollen best handig. |
#ANONIEM | zondag 6 september 2020 @ 00:11 |
Ze zijn volkomen in paniek. Dat open mediabeleid ook. Hopelijk staan er een paar moordenaars op dat clubje compleet af te maken.
Wat een amusementswaarde allemaal !!
[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2020 00:11:38 ] |
Godshand | zondag 6 september 2020 @ 00:14 |
quote: Op zondag 6 september 2020 00:11 schreef Muskusboktor57 het volgende:Ze zijn volkomen in paniek. Dat open mediabeleid ook.  Hopelijk staan er een paar moordenaars op dat clubje compleet af te maken. Wat een amusementswaarde allemaal !! Wel grappig dat Spekenbrink en Zeeman beetje zelfde denken.
De 1 heeft het over droomplan, de ander over 1 gezamenlijke lijn met het team voeren. Hoewel Spekenbrink wat stugger is. |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 00:16 |
Wat een gemekker allemaal. Het gaat om Roglic, lekker boeiend verder, komt wel goed. |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 00:17 |
quote: Ja nu in eens wel.  |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 00:18 |
quote: Wat ineens wel? |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 00:23 |
Tom lijkt mij ook wel het type dat nu geen meter meer op kop gaat rijden. |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 00:25 |
quote: Op zondag 6 september 2020 00:09 schreef Godshand het volgende:[..] Waarom wilden ze dat niet? Ze willen dat Pogacar dan maar gaat aanvallen? Of Quintana naar voren knalt?  Roglic heeft wederom juist door onder andere Tom zijn actie extra tijd gewonnen. Ik begrijp het probleem niet... Natuurlijk wil je niet dat de kopmannen allemaal alleen zitten, inclusief je eigen kopman.. |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 00:27 |
quote: Dit is heel boeiend ja. Waarom begrijp je dat niet? |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 00:27 |
quote: En dan heeft ie nog geluk gehad dat Carapaz maar ging werken. |
Godshand | zondag 6 september 2020 @ 04:42 |
quote: Froome zat 80 km solo in de Giro van 2018. Dus wat is het probleem? |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:09 |
quote: Op zaterdag 5 september 2020 23:53 schreef noodgang het volgende:[..] Niet goed genoeg om het verschil te maken, waarschijnlijk wel goed genoeg om een stuk beter, wellicht zelfs in het groepje favorieten te eindigen vandaag. Heb t idee dat Tom af en toe wat te impulsief reageert op situaties. Mentaal niet in orde. In elk geval niet om kopman te zijn momenteel. |