abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194877782
quote:
De grootste groepen en pagina's op Facebook met voorstanders van Zwarte Piet zijn inmiddels verwijderd, blijkt uit een inventarisatie van NU.nl. Dat gebeurde nadat Facebook enkele weken geleden aankondigde afbeeldingen en video's van Zwarte Piet te verbieden.

Pagina's zoals Zwarte Piet liefhebbers (ruim 52.2 duizend likes), Actiegroep Pro Zwarte Piet (44,6 duizend likes) en Red Zwarte Piet (30 duizend likes) zijn van het sociale netwerk verdwenen. Mensen die de pagina's willen bezoeken krijgen een melding dat de inhoud niet beschikbaar is.

Ook andere pagina's die meer dan tienduizend likes hadden en Zwarte Piet toonden, zijn nu onbereikbaar. Hetzelfde geldt voor groepen. De Zwarte Pieten fanclub met 10,2 duizend leden is verdwenen. Ook de groep ZWARTE PIET MOET BLIJVEN met 5,4 duizend leden is inmiddels offline.

Facebook verbood foto's en video's van Zwarte Piet als onderdeel van een wereldwijde aanpak van blackface. Daarmee bedoelt Facebook dat "een persoon duidelijk een zwart of donkerder geschminkt gezicht heeft, in combinatie met stereotyperende elementen, zoals grote oorringen, een afropruik of grote lippen".

Niet alle groepen en pagina's met veel likes en leden zijn verwijderd. Zo bestaat de groep PRO Zwarte Piet met 17,3 duizend leden nog wel. De groep is echter privé gemaakt, zodat buitenstaanders de inhoud niet kunnen bekijken. Wel is op de hoofdafbeelding nog een Zwarte Piet te zien. Leden van privégroepen kunnen overigens wel afbeeldingen rapporteren.

Op Facebook zijn nog wel een aantal groepen en pagina's met pietenplaatjes te vinden, maar die hebben vaak niet meer dan tientallen of een paar honderd volgers.

Op termijn geautomatiseerde aanpak van blackface
Hoewel de beeltenis van Zwarte Piet op Facebook is verboden, moeten afbeeldingen en video's worden gerapporteerd voordat Facebook ingrijpt. Een woordvoerder van Facebook laat weten dat het doel is om "op termijn gebruik te gaan maken van kunstmatige intelligentie voor het blackfacebeleid, zoals we al veel doen voor andere huisregels".

Het invoeren van deze technologie, waarmee de beelden proactiever en zonder rapportage opgespoord zouden kunnen worden, is volgens Facebook nog te pril. "Het gevaar is dat je te veel weghaalt en dan komt de vrijheid van meningsuiting in het gedrang."

Facebook kon geen exacte cijfers delen. "We zijn nog maar net begonnen, dus het is wat vroeg om terug te blikken."
Bron
Arme Coby en Anja. Facebook :')
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:12:39 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194877793
Schuimbekkende tokkies incoming.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194877800
Het héb op Feesboek gestaan
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:15:28 #4
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194877807
Sowieso, als volwassene lid zijn van een zwarte pieten fanpagina :')

Dan gaat er ook ergens iets mis.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194877814
Het zou wel een beetje het einde van een traditie zijn...

Dat zo ergens begin september ieder jaar de pietendiscussie weer opduikt is eigenlijk ook een écht oud-Hollandse traditie die lastig aan buitenlanders uit te leggen is.

DE PIETENDISCUSSIE MOET BLIJVUH!!!!
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_194877826
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:15 schreef Drekkoning het volgende:

Zou je denken?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:24:28 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194877880
Nu gaan Beppie en Hank massaal Telegram op, net zoals de jihadisten en de mocromaffia. We gaan donkere tijden tegemoet jongens.
pi_194877908
Zwarte Pieten discussie en volwassen mensen die het erg vinden dat ze Pieten een ander kleurtje geven. Notabene fictieve personages. Doen ze ook zo gek als Pikachu ineens paars wordt ipv geel? Hoe sneu ben je dan zeg. En laag. Laag opgeleid wel te verstaan. Als dat hetgeen is waar je je bezig mee moet houden :')

Van de andere kant denk ik nu wel elke keer als ik een donker persoon zie: Hey een zwarte Piet. Dat had ik eerder nooit. Krijg je door dat ge-emmer en gezeur door elke minderheid om alles. Wanneer dit voorbij is vinden ze wel weer wat anders om zielig gevonden te worden.
U MAD?
pi_194877909
Het tragische is dat inmiddels zwarte Piet is verworden tot een symbool van tokkies en extreem rechts. Het heeft niks meer te maken met de figuur die ik vroeger als kindje wilde worden.
pi_194877913

Wie zit er nog op facebook. :')
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:35:49 #11
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194877962
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:27 schreef de_boswachter het volgende:
Zwarte Pieten discussie en volwassen mensen die het erg vinden dat ze Pieten een ander kleurtje geven. Notabene fictieve personages. Doen ze ook zo gek als Pikachu ineens paars wordt ipv geel? Hoe sneu ben je dan zeg. En laag. Laag opgeleid wel te verstaan. Als dat hetgeen is waar je je bezig mee moet houden :')

Van de andere kant denk ik nu wel elke keer als ik een donker persoon zie: Hey een zwarte Piet. Dat had ik eerder nooit. Krijg je door dat ge-emmer en gezeur door elke minderheid om alles. Wanneer dit voorbij is vinden ze wel weer wat anders om zielig gevonden te worden.
Dit is het. Beide kanten van de hele discussie bestaat uit een partij sneue mensen waar je bang van wordt :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:36:16 #12
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194877964
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:27 schreef Nober het volgende:
[ afbeelding ]

Pas nou op, straks volgen al die boomers ons naar insta.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194878043
quote:

Eens en Sowieso FB hebben :')
pi_194878047
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:18 schreef Caland het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zou je denken?
:D
pi_194878071
quote:
Das het probleem juist met al dat gezeur door die minderheden en dat woke gedoe. Je krijgt juist meer verdeeldheid. Maar goed..das ook het verdienmodel van de meeste leiders van die minderheden.
pi_194878078
quote:
81s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:43 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

Toegegeven, dit speelde zich wel af in Brabant.

Dat is sowieso de onderkant van onze samenleving natuurlijk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:50:49 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194878097
An sich vind ik het nogal autoritair gedrag van Facebook, ook al is het hun goed recht.

Maar waarschijnlijk waren die pagina's ook gewoon een vergaarbak van vreemdelingenhaat dus dat hoeft Facebook niet te tolereren.
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:51:01 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878098
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:47 schreef descon het volgende:

[..]

Das het probleem juist met al dat gezeur door die minderheden en dat woke gedoe. Je krijgt juist meer verdeeldheid. Maar goed..das ook het verdienmodel van de meeste leiders van die minderheden.
Kijk uit he, ik heb blacka’s die niet kunnen wachten om je te klappen!
pi_194878108
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:18 schreef Caland het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zou je denken?
Altijd die negers weer met hun obscene gebaren... :|W
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_194878121
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:11 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

Arme Coby en Anja. Facebook :')
Dat zijn collega's van mij. :X
pi_194878125
Internetcensuur in 3 ...2 ...1

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 08:56:05 ]
pi_194878133
quote:

En daar dan voortdurend tieren over wat het kinderfeest nu weer aangedaan wordt. :') Kinderen hebben geen probleem met tot 3x toe een nieuwe K3, maar dat zwarte piet niet langer zwart is, dat is echt onoverkomelijk.
pi_194878141
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:27 schreef Nober het volgende:
[ afbeelding ]

Mensen die constant ZOGENAAMD kotsen om Facebook is ook al zo 2010 :')
pi_194878155
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:56 schreef Chia het volgende:

[..]

En daar dan voortdurend tieren over wat het kinderfeest nu weer aangedaan wordt. :') Kinderen hebben geen probleem met tot 3x toe een nieuwe K3, maar dat zwarte piet niet langer zwart is, dat is echt onoverkomelijk.
Ja, de kinderen van nu kan het een worst wezen. Het kind in die ouderen huilt er wel om!
pi_194878160
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:11 schreef Aanmodderfakker het volgende:
Het invoeren van deze technologie, waarmee de beelden proactiever en zonder rapportage opgespoord zouden kunnen worden, is volgens Facebook nog te pril. "Het gevaar is dat je te veel weghaalt en dan komt de vrijheid van meningsuiting in het gedrang." het algoritme een hele sloot aan negers weghaalt, waardoor die weer moord en brand schreeuwen."
Fixed. Geen dank.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194878161
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:27 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het tragische is dat inmiddels zwarte Piet is verworden tot een symbool van tokkies en extreem rechts.
En door wie zou dat komen? En waarom mensen altijd gelijk weg gezet worden als extreem rechts vind ik ook altijd maar van een bedenkelijk niveau
  vrijdag 4 september 2020 @ 08:59:23 #27
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194878163
Dan houden ze zich aan hun woord dus.
pi_194878169
Ik vond het wel humor dat ik vanmorgen al wat tokkies in mijn feesboeklijst zag huilen over deze actie.

Op feesboek.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_194878173
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:57 schreef Amee het volgende:

[..]

Mensen die constant ZOGENAAMD kotsen om Facebook is ook al zo 2010 :')
FB user gespot.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:01:03 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878185
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:59 schreef hyviiee het volgende:

[..]

En door wie zou dat komen?
Nou, doe zelf eens een heel wilde gok.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194878188
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:56 schreef Chia het volgende:

[..]

Nou heb ik goddank geen kinderen, maar ik denk dat de papa's het ook niet erg vinden dat er 3x een nieuwe K3 komt toch? Ik bedoel op den duur worden dat toch een beetje ouwe verlepte wijven en niet meer leuk om naar te kijken?

Althans dat kan ik mij zo voorstellen als niet-papa zijnde.

Zijn er papa's aanwezig die bovenstaand kunnen beamen? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194878189
quote:

Ja net zoals dat volwassen mensen doen alsof kinderen er last van hebben als ze zwarte Piet zien. En uitgemaakt worden voor zwarte Piet. Ja inmiddels wel misschien door al dat gezeik van een handvol zwarte mensen en een hele hoop linkse blanke gutmenschen
pi_194878203
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:51 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Haha..dat dus. Die Akwasi stond er ook alleen maar op de dam om aandacht te vragen voor zijn theater tour en andere activiteiten.

Overigens zie je dat bij de meesten van dat soort types. Die hebben er belang bij dat de discussie door blijft gaan. Als het probleem is opgelost zoeken ze wel een nieuw probleem om geld te blijven harken.

Maar om weer on-topic te gaan. Vind het een lastig verhaal. Facebook moet doen wat ze willen, blijft een privaat bedrijf.

Aan de andere kant zijn ze wel zo groot dat ze hun agenda kunnen pushen. Welk alternatief heb je naast niet op FB gaan als je die behoefte zou hebben?
pi_194878221
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:00 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

FB user gespot.
Ik heb Facebook idd. Om contact te houden met familie die over de hele wereld verspreid zijn. Er komen in mijn tijdlijn geen "Heb op feestboek gestaan" ed. Bijna geen nepnieuws en ook geen "Goodmorning" plaatjes. Gewoon foto's van familie en echte vrienden. Mensen die ik ken allemaal. Dus als je er goed gebruik van maakt is het een prima social media. Het is echt net wie je erin hebt en wat jij er zelf van maakt.
pi_194878280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:07 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]
de term gutmensch gebruiken is wel volwassen?
Nouja, aangezien het altijd dezelfde soort mensen zijn die je bij elke demonstratie / protest ziet, ja. Of het nou tegen shell is, zichzelf vastbinden op een boerderij om koeien te redden, bij blm aanwezig zijn, schreeuwen dat abortie moord is het zijn altijd dezelfde soort typetjes.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:13:30 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194878290
en hiermee is facebook over een paar jaar een groot sprookjes boek. We zien dan de wereld zoals Mark Zuckerburg wil dat die er uit ziet.

Ver van de werkelijkheid....
Tot nooit .......
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:13:48 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878298
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:12 schreef hyviiee het volgende:

[..]

Nouja, aangezien het altijd dezelfde soort mensen zijn die je bij elke demonstratie / protest ziet, ja. Of het nou tegen shell is, zichzelf vastbinden op een boerderij om koeien te redden, bij blm aanwezig zijn, schreeuwen dat abortie moord is het zijn altijd dezelfde soort typetjes.
Lol.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:13:56 #38
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878300
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:02 schreef descon het volgende:

[..]

Haha..dat dus. Die Akwasi stond er ook alleen maar op de dam om aandacht te vragen voor zijn theater tour en andere activiteiten.

Overigens zie je dat bij de meesten van dat soort types. Die hebben er belang bij dat de discussie door blijft gaan. Als het probleem is opgelost zoeken ze wel een nieuw probleem om geld te blijven harken.

Maar om weer on-topic te gaan. Vind het een lastig verhaal. Facebook moet doen wat ze willen, blijft een privaat bedrijf.

Aan de andere kant zijn ze wel zo groot dat ze hun agenda kunnen pushen. Welk alternatief heb je naast niet op FB gaan als je die behoefte zou hebben?
Er zijn zat opties om van FB te gaan en elders lekker verder te gaan krijsen over dat de pieten zwart moeten blijven. Ik denk dat er steeds minder platforms zullen overblijven echter waarop deze groepen nog terecht kunnen naarmate de tijd deze traditie steeds meer in gaat halen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:14:33 #39
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_194878306
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:51 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Klinkt een beetje alsof je er slaven op na houdt. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_194878312
quote:

[..]

Activisten bedoel je. Andere overeenkomsten tussen de groepen die je noemt zie ik namelijk niet echt.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:16:31 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194878319
Nice!! Ik heb er ook een paar gerapporteerd. Ook enkele lieden die zwarte piet als profielfoto hebben :T Gewoon om ze te laten schuimbekken :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:17:47 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878338
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:13 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Er zijn zat opties om van FB te gaan en elders lekker verder te gaan krijsen over dat de pieten zwart moeten blijven. Ik denk dat er steeds minder platforms zullen overblijven echter waarop deze groepen nog terecht kunnen naarmate de tijd deze traditie steeds meer in gaat halen.
Hoe gaat het nu inmiddels met hyves 2.0?
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:18:26 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878347
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:17 schreef Dven het volgende:

[..]

Hoe gaat het nu inmiddels met hyves 2.0?
Ik heb geen idee, ik Google het even.
pi_194878356
quote:

Dit hele gedoe wordt toch ook in stand gehouden door volwassenen? Het zal kinderen een worst wezen van wie ze cadeautjes krijgen.
pi_194878362
Toch fascinerend dat je als Nederland de maat wordt genomen door nota bene Facebook, toch bepaald niet het meest progressieve sociale medium.

Dat zwarte piet feest van ons wordt internationaal toch wel als heel extreem gezien :D
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:19:35 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878369
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Klinkt een beetje alsof je er slaven op na houdt. ;)
Oe, ik ga snel boete doen door een zwarte piet in zijn gezicht te trappen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:20:04 #47
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878375
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:18 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, ik Google het even.
Ik meen dat die opgericht ging worden als vrijhaven voor zwarte piet en al zijn fetisjisten.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:20:54 #48
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878387
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dit hele gedoe wordt toch ook in stand gehouden door volwassenen? Het zal kinderen een worst wezen van wie ze cadeautjes krijgen.
Dat vind ik dus ook frappant.
Voorstanders van zwarte piet: "Ja het maakt die kinderen niets uit!"
Tegenstanders: "Mooi, dan is ie vanaf nu niet meer zwart maar stroopwafel."
Voorstanders: "Nee, zo bedoelden we het niet!"
pi_194878421
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:20 schreef Qarrad het volgende:

[..]

De hele discussie is kansloos, van beide kanten. En het ergste is nog dat we daar het hele jaar door mee lastig gevallen worden.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:24:04 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878436
quote:

[..]

Joh, had desnoods wat aan die dikke opgespoten rode lippen, kroeshaar en slavenringen gedaan. Dan kwam het al iéts geloofwaardiger over.

Kijk, het zal mij verder aan mijn reet roesten of daar nu een negroïde slaaf of schoorsteenklimmer staat want dat hele sinterklaasfeest interesseert me toch niet en ook als neger zou je je daar écht zo druk niet over moeten maken maar geef dan in ieder geval toe dat het inderdaad wel gewoon een negerslaafje is in plaats van 1001 uitwegen te zoeken om de realiteit maar niet te hoeven erkennen.

Maar goed, de foto's die scrummie op pagina één gepost heeft zeggen natuurlijk genoeg. Daar zit geen
enkel helder licht tussen.
pi_194878438
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:14 schreef myShizzle het volgende:
Het héb op Feesboek gestaan
Maar nu niet meer.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_194878439
Ik moet zeggen dat de storm zelfs op FOK! geluwd is. Zou ook Danny tot inkeer komen?
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:26:46 #53
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

De hele discussie is kansloos, van beide kanten. En het ergste is nog dat we daar het hele jaar door mee lastig gevallen worden.
Hij is/was niet kansloos. Het onderwerp is goede discussie waard. Het probleem is vooral dat toen het netjes gevraagd werd er geen sjoege kwam. Nu het minder netjes gevraagd wordt is het probleem ineens dat het niet meer netjes gevraagd wordt. En dan fietsen er wat aasgieren tussendoor met hun eigen agenda, hetzij een nauwelijks verhulde extreemrechtse agenda, of een agenda om hun slechte kunst te verkopen, en dan nog de degeneraten als Insayno die journalisten aanvallen en voor auto's duwen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:31:35 #54
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194878564
quote:

[..]

Met sommige kleuren schmink blijven de personen die geschminkt zijn herkenbaar. Driekwart van de lol van 'piet' zijn is dat je bekende kinderen een poets kunt bakken zonder herkend te worden.
Dat gedeelte van de traditie gaat nu verloren.

Ik ken een moeder die jarenlang met haar eigen kinderen op de foto ging. Die kinderen herkenden haar in het geheel niet, dat is toch briljant?

Overigens gelooft mijn eigen kind niet meer, dus ik constateer bovenstaande, maar volg de discussie op afstand en zonder grote emotie.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:33:56 #55
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878593
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:24 schreef Dven het volgende:

[..]

Joh, had desnoods wat aan die dikke opgespoten rode lippen, kroeshaar en slavenringen gedaan. Dan kwam het al iéts geloofwaardiger over.

Kijk, het zal mij verder aan mijn reet roesten of daar nu een negroïde slaaf of schoorsteenklimmer staat want dat hele sinterklaasfeest interesseert me toch niet en ook als neger zou je je daar écht zo druk niet over moeten maken maar geef dan in ieder geval toe dat het inderdaad wel gewoon een negerslaafje is in plaats van 1001 uitwegen te zoeken om de realiteit maar niet te hoeven erkennen.

Maar goed, de foto's die scrummie op pagina één gepost heeft zeggen natuurlijk genoeg. Daar zit geen
Precies. Op zich herinner ik me ook iets van dat ze het vijftien jaar geleden probeerden op te lossen bij de NPO door de pieten alle kleuren van de regenboog te laten zijn. Daar werd wat lacherig en smalend over gedaan, maar ze zouden het gered hebben denk ik. Toen zouden ze het dus op hebben kunnen lossen zonder al te veel gedoe.

Alleen werd die beslissing teruggedraaid door dat beetje gemor erover. Dat was blijkbaar belangrijker dan hun eerdere motivatie en besef dat het anders moest. Tegenwoordig worden er snelwegen geblokkeerd, Hitlergroeten gebracht en journalisten voor auto's geduwd tijdens rellen.

Gemiste kans.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:34:52 #56
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194878607
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:31 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Met sommige kleuren schmink blijven de personen die geschminkt zijn herkenbaar. Driekwart van de lol van 'piet' zijn is dat je bekende kinderen een poets kunt bakken zonder herkend te worden.

Dus heeft men zich toch volledig in eigen voet geschoten door maar te blijven vasthouden aan overduidelijk op negerslaaf gebaseerde stereotypen?
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:36:04 #57
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194878627
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Precies. Op zich herinner ik me ook iets van dat ze het vijftien jaar geleden probeerden op te lossen bij de NPO door de pieten alle kleuren van de regenboog te laten zijn. Daar werd wat lacherig en smalend over gedaan, maar ze zouden het gered hebben denk ik. Toen zouden ze het dus op hebben kunnen lossen zonder al te veel gedoe.

Alleen werd die beslissing teruggedraaid door dat beetje gemor erover. Dat was blijkbaar belangrijker dan hun eerdere motivatie en besef dat het anders moest. Tegenwoordig worden er snelwegen geblokkeerd, Hitlergroeten gebracht en journalisten voor auto's geduwd tijdens rellen.

Gemiste kans.
Precies dit. Zwart maakt onherkenbaar. Het reflecteert geen kleuren/licht en bedekt daarmee vormen.
Ik loop zelf ook om de hoek mee en ga met mn eigen kind op de foto. Geweldig is dat.
Overigens heb ik niks tegen het inzetten van een paar roetveegpieten, als dat mensen blij maakt. Dat kan dan bij mensen die niet uit de buurt komen wellicht. Het stoort me echter wel dat we daarmee kinderen aanleren dat zwarte mensen eigenlijk gewoon vuil geworden blanken zijn.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:36:41 #58
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878637
quote:

[..]

Ik ken een moeder die jarenlang met haar eigen kinderen op de foto ging. Die kinderen herkenden haar in het geheel niet, dat is toch briljant?

Overigens gelooft mijn eigen kind niet meer, dus ik constateer bovenstaande, maar volg de discussie op afstand en zonder grote emotie.
Helemaal groen herken je iemand ook niet meer hoor. En om dit nog aan te dikken: mijn vader kwam jarenlang Sint spelen hier met een afgezakte slechte baard en na een paar borrels verdraaide hij zijn stem ook niet meer. Voor de kinderen was hij gewoon Sinterklaas. :D
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:37:34 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194878649
quote:

[..]

Je kunt dan ook andere donkere kleuren overwegen.
Resistance is futile.
pi_194878651
Leuk.
Maar ik kijk nu al uit naar de intochten. Op een paar uit de randstad, alles in vol ornaat ZP. Bekken zullen schuimen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Gemiste kans.
Nee.
Kijk goed naar wat kozp wil. Alles wat hun ook maar iets herinnert, moet weg.

Zij zijn alleen tevreden als het hele figuur uit het feest weg is. Daarom snap ik die toezeggingen niet zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:39:00 #61
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_194878676
Grote lippen zijn ook al stereotyperend en blijkbaar Evil! 8)7
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:39:42 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194878685
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:36 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Precies dit. Zwart maakt onherkenbaar. Het reflecteert geen kleuren/licht en bedekt daarmee vormen.
Ik loop zelf ook om de hoek mee en ga met mn eigen kind op de foto. Geweldig is dat.
Overigens heb ik niks tegen het inzetten van een paar roetveegpieten, als dat mensen blij maakt. Dat kan dan bij mensen die niet uit de buurt komen wellicht. Het stoort me echter wel dat we daarmee kinderen aanleren dat zwarte mensen eigenlijk gewoon vuil geworden blanken zijn.
Dan leer je kinderen dat Piet door de schoorsteen komt, niet meer en niet minder.
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:40:17 #63
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194878695
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:34 schreef Dven het volgende:

[..]

Dus heeft men zich toch volledig in eigen voet geschoten door maar te blijven vasthouden aan overduidelijk op negerslaaf gebaseerde stereotypen?
“Nee nee want het is eigenlijk de duivel als je leest in de geschiedenisboeken!”

Waarom die duivel dan opeens karikatuureigenschappen van een inheemse neger heeft dat wordt niet gezegd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194878715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:36 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Maak dat jezelf wijs :')
pi_194878716
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:39 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Grote lippen zijn ook al stereotyperend 8)7
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_194878719
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Hij is/was niet kansloos. Het onderwerp is goede discussie waard. Het probleem is vooral dat toen het netjes gevraagd werd er geen sjoege kwam. Nu het minder netjes gevraagd wordt is het probleem ineens dat het niet meer netjes gevraagd wordt. En dan fietsen er wat aasgieren tussendoor met hun eigen agenda, hetzij een nauwelijks verhulde extreemrechtse agenda, of een agenda om hun slechte kunst te verkopen, en dan nog de degeneraten als Insayno die journalisten aanvallen en voor auto's duwen.
Goede samenvatting.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:41:38 #67
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:37 schreef Red_85 het volgende:
Leuk.
Maar ik kijk nu al uit naar de intochten. Op een paar uit de randstad, alles in vol ornaat ZP. Bekken zullen schuimen.
[..]

Nee.
Kijk goed naar wat kozp wil. Alles wat hun ook maar iets herinnert, moet weg.

Zij zijn alleen tevreden als het hele figuur uit het feest weg is. Daarom snap ik die toezeggingen niet zo.
Deze redenering is er ook eentje die steeds opduikt: we moeten niet toegeven want voor je het weet willen ze herstelbetalingen en mogen we helemaal niets meer. Dingen raken gewoon gedateerd en dan moet je het erover kunnen hebben. Door je hakken in het zand te zetten bereik je dat het gesprek later niet meer mogelijk is of dat je niet meer geloofwaardig bent in je argumenten omdat die alleen gestoeld blijken op een vals idee van traditie, op angst en op een privilege wat je niet kwijt wilt.

Als je niet kunt beredeneren zonder deze elementen waarom het niet anders kunt, heb je gewoon geen punt.
pi_194878765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Deze redenering is er ook eentje die steeds opduikt: we moeten niet toegeven want voor je het weet willen ze herstelbetalingen en mogen we helemaal niets meer. Dingen raken gewoon gedateerd en dan moet je het erover kunnen hebben. Door je hakken in het zand te zetten bereik je dat het gesprek later niet meer mogelijk is of dat je niet meer geloofwaardig bent in je argumenten omdat die alleen gestoeld blijken op een vals idee van traditie, op angst en op een privilege wat je niet kwijt wilt.

Als je niet kunt beredeneren zonder deze elementen waarom het niet anders kunt, heb je gewoon geen punt.
Hakken in het zand.
Stuur die even naar de zeurpieten ajb. Er zijn genoeg alternatieven en aanpassingen aangedragen over de afgelopen jaren, het is simpelweg nooit genoeg voor ze.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:45:00 #69
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878775
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Nee nee want het is eigenlijk de duivel als je leest in de geschiedenisboeken!”

Waarom die duivel dan opeens karikatuureigenschappen van een inheemse neger heeft dat wordt niet gezegd.
Dat is inderdaad het potje wat ervan gemaakt is vorige eeuw. Eigenlijk is het een heel mooi verhaal, Sint Nicolaas die slaven bevrijdde die daarna loyaal bleven aan hem. Kun je punten mee scoren. Maar nee, er moesten dikke rode lippen op, en oorringen en een raar accent bij.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:46:12 #70
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194878798
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het potje wat ervan gemaakt is vorige eeuw. Eigenlijk is het een heel mooi verhaal, Sint Nicolaas die slaven bevrijdde die daarna loyaal bleven aan hem. Kun je punten mee scoren. Maar nee, er moesten dikke rode lippen op, en oorringen en een raar accent bij.
Oh ja dat domme Afrikaanse accent dat sommigen opzetten als ze in hun blackface schmink zitten helpt ook niet echt mee inderdaad _O-
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194878802
MAAR HYVES 2.0 KOMT ERAAN!!!!!!!
Zonder wrijving geen glans
pi_194878805
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:17 schreef RM-rf het volgende:
Het zou wel een beetje het einde van een traditie zijn...

Dat zo ergens begin september ieder jaar de pietendiscussie weer opduikt is eigenlijk ook een écht oud-Hollandse traditie die lastig aan buitenlanders uit te leggen is.

DE PIETENDISCUSSIE MOET BLIJVUH!!!!
Het is ook voornamelijk een probleem van de ouders :P

Als mijn nichtjes hun cadeaus hadden gekregen van een kangoeroe in een rode jurk dan hadden ze het ook prima gevonden.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:47:21 #73
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_194878822
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Al sinds de jaren 70 is dat niet meer gangbaar. Misschien dat het op plaatsen nog gebeurd maar er zijn zat Zwarte Pieten die dat soort kenmerken niet hebben.
pi_194878844
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:13 schreef Speekselklier het volgende:
en hiermee is facebook over een paar jaar een groot sprookjes boek. We zien dan de wereld zoals Mark Zuckerburg wil dat die er uit ziet.

Ver van de werkelijkheid....
Het is ook de website van Mark Zuckerburg, dus die kan er mee doen wat ie wilt :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:49:52 #75
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194878869
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hakken in het zand.
Stuur die even naar de zeurpieten ajb. Er zijn genoeg alternatieven en aanpassingen aangedragen over de afgelopen jaren, het is simpelweg nooit genoeg voor ze.
De zeurpieten wat betreft de roetvegen en stroopwafel-motiefjes zitten vooral in het pro-zwarte pietenkamp volgens mij.
pi_194878877
quote:

[..]

Of zwarte piet van oorsprong nou racistisch is of niet wordt door zulk volk ook volkomen irrelevant. Het heeft boven gebracht dat er blijkbaar enorm veel onderhuids racisme is en een figuur als zwarte piet allerlei verbale racistische kots naar buiten kan brengen. Zoiets kun je dan niet meer volkomen onschuldig noemen, zelfs al zou dat van oorsprong wel degelijk zo zijn. :')

Daardoor is de positie van zwarte piet onhoudbaar geworden, juist met oog op de kinderen. Voor je persoonlijke racistische feestje kaap je maar lekker een ander feest.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 09:58:27 ]
pi_194878887
quote:

[..]

ja er moet immers wel een stempel op iets geduwd worden. En dan wel een lekker modeterm.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:52:12 #78
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194878920
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:34 schreef Dven het volgende:

[..]

In mijn omgeving zijn de gouden ringen, rode lippen etc al jaren geleden verdwenen. De zwarte schmink is ingeruild voor donkerbruin, al weet ik niet of dat laatste nou een positief of een negatief effect had.

Overigens staat jouw lachende pi een nette discussie een beetje in de weg, vind ik.
pi_194878926
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:50 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

ja er moet immers wel een stempel op iets geduwd worden.
Net zoiets als dat zwarte Piet aanhangers allemaal rechts extremisten zijn?
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:53:58 #80
38114 beantherio
pi_194878956
De les is dat je multinationals niet kunt vertrouwen. En dat het niet om de feiten gaat maar om de perceptie en "het gevoel". Vooral dat laatste is levensgevaarlijk: daar zijn oorlogen over gevoerd.
pi_194878958
quote:

[..]

Ik heb ook nooit begrepen wat de toevoeging van de rode lippen, kroeshaar en oorbellen is. Kun je makkelijk weglaten.
ROBODEMONS..................|:(
pi_194878965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Helemaal groen herken je iemand ook niet meer hoor. En om dit nog aan te dikken: mijn vader kwam jarenlang Sint spelen hier met een afgezakte slechte baard en na een paar borrels verdraaide hij zijn stem ook niet meer. Voor de kinderen was hij gewoon Sinterklaas. :D
Dit. Kinderen die nog in de echte geloof leeftijd zitten (tot een jaar of vijf), kun je echt ALLES wijsmaken (vandaar ook de kinderdienst O-)).

Alleen kinderen die sowieso al beginnen te twijfelen kun je niet meer bedotten met roetvegen oid. Maar die zijn toch klaar om van het geloof af te stappen. En om nou al deze energie en heisa te stoppen in een groepje kinderen dat dit jaar twijfelt en volgend jaar niet meer geloofd is complete waanzin.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:54:51 #83
38114 beantherio
pi_194878969
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:54 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit begrepen wat de toevoeging van de rode lippen, kroeshaar en oorbellen is. Kun je makkelijk weglaten.
Dat wordt al veelvoudig weggelaten. Het is iets dat je al bijna 40 jaar nauwelijks meer ziet.
pi_194878972
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:52 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

In mijn omgeving zijn de gouden ringen, rode lippen etc al jaren geleden verdwenen. De zwarte schmink is ingeruild voor donkerbruin, al weet ik niet of dat laatste nou een positief of een negatief effect had.

Overigens staat jouw lachende pi een nette discussie een beetje in de weg, vind ik.
Naar mijn idee waren die ook grotendeels verdwenen, maar op de plaatjes van pro ZPers op feesboek komen dat soort elementen wel vrij consequent terug.
pi_194878997
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:54 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat wordt al veelvoudig weggelaten. Het is iets dat je al bijna 40 jaar nauwelijks meer ziet.
ALLE Pieten hebben nog steeds kroeshaar. Vrijwel allemaal hebben ze rode lippen. De gouden ringen neemt de afgelopen jaren af. Maar was 10 jaar geleden gemeengoed.

Bijna 40 jaar _O-
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:56:50 #86
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194879000
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:52 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat is er inderdaad doorheen gedrukt ja maar dat staat dus niet gelijk aan dat de liefhebbers van piet blijven vasthouden aan die kenmerken. Dat komt jaarlijks ook maar vanaf ongeveer augustus tot en met het feest zelf continu naar voren. Beetje een geval van 'eigen schuld dikke bult'.

quote:
Dat is mijn probleem niet.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:06 #87
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194879026
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:54 schreef Chia het volgende:

[..]

Naar mijn idee waren die ook grotendeels verdwenen, maar op de plaatjes van pro ZPers op feesboek komen dat soort elementen wel vrij consequent terug.
Dat stoort mij ook mateloos, dat alle veranderingen van de afgelopen decennia ineens teruggedraaid worden door dat soort groeperingen.

Nou ja, stoorde, want die plaatjes zijn nu weg.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:07 #88
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194879028
quote:

[..]

Ook heel opvallend, ja!
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:22 #89
38114 beantherio
pi_194879033
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:56 schreef babylon het volgende:

[..]

ALLE Pieten hebben nog steeds kroeshaar. Vrijwel allemaal hebben ze rode lippen. De gouden ringen neemt de afgelopen jaren af. Maar was 10 jaar geleden gemeengoed.

Bijna 40 jaar _O-
Sorry dat ik een uitspraak van jou niet als "feit" overneem. :')

Kroeshaar zie je misschien nog wel maar die andere zaken bijna nooit. En ook al heel lang niet meer.
pi_194879047
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:58 schreef beantherio het volgende:

[..]

Sorry dat ik een uitspraak van jou niet als "feit" overneem. :')

Kroeshaar zie je misschien nog wel maar die andere zaken bijna nooit. En ook al heel lang niet meer.
Nee, hoe kom ik er bij

https://www.google.com/se(...)48&bih=1042&dpr=1.25

_O-

Allemaal plaatjes van 40 jaar geleden (goeie camera's wel, toentertijd)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 09:59:41 ]
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:59:58 #91
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194879069
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:56 schreef babylon het volgende:

[..]

Bijna 40 jaar _O-
Kroeshaar wordt maar langzaam verlaten omdat pruiken duur zijn. Vervangen is voor de meeste verenigingen te kostbaar.

Voor de rest zijn er regionale verschillen. In de achtergebleven gebieden zullen er vast nog rode lippen geschminkt worden, maar dat is niet algemeen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 10:00:19 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194879075
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het is ook de website van Mark Zuckerburg, dus die kan er mee doen wat ie wilt :).
Inderdaad

Sommige mensen moeten eens een leven gaan zoeken ipv alleen maar op Facebook te hangen en hun geluk ervan afhankelijk te laten zijn
  vrijdag 4 september 2020 @ 10:00:24 #93
38114 beantherio
pi_194879076
quote:

[..]

Die leren ook nog wel eens wat. Als een groep als KOZP iets duidelijk gemaakt heeft dan is het dat je je mening keihard en onverdund moet neerleggen om iets te kunnen bereiken. En dat doe je niet met roetveegpieten.
  vrijdag 4 september 2020 @ 10:00:46 #94
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194879082
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:52 schreef hyviiee het volgende:

[..]

Net zoiets als dat zwarte Piet aanhangers allemaal rechts extremisten zijn?
Dat is wat er nu ook gebeurt ja en wat een normale discussie in de weg staat. Dat was heel zichtbaar in Eindhoven, om te janken. Het probleem is dat de hardste schreeuwers en de extremen het meeste exposure krijgen en die krijg je never nooit aan één tafel voor een normaal gesprek. Zo'n Akwasi is vooral met zichzelf vastlullen bezig. Zet daar zo'n stinkhoer-hoolie tegenover en daar hebben we hoe het debat er nu uitziet.
pi_194879086
WTF???

Als ik zoek op 1980 (40 jaar geleden), zie ik vrijwel alleen maar Z/W foto's

VET bijzonder dat de Zwarte Pieten allemaal kleur werden gefotografeerd en de rest niet...

https://www.google.com/se(...)Dw&bih=1042&biw=2048
pi_194879114
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:59 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Kroeshaar wordt maar langzaam verlaten omdat pruiken duur zijn. Vervangen is voor de meeste verenigingen te kostbaar.

Voor de rest zijn er regionale verschillen. In de achtergebleven gebieden zullen er vast nog rode lippen geschminkt worden, maar dat is niet algemeen.
Ja ja, dus niet al 40 jaar, maar meer, het begint zeer mondjesmaat te veranderen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 10:03:34 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194879136
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:54 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het stomme is dat het sinterklaasfeest in de historie al vele malen aangepast is geweest en dat het continu de 'ietwat' conservatieve mensen van middelbare leeftijd zijn die er het grootste probleem van maken. En dat ze helemaal geen interesse hebben in het feest zo authentiek mogelijk te houden maar het willen hebben zoals zijzelf opgegroeid zijn. Een ietwat egoïstische vorm van nostalgie dus.
pi_194879153
quote:
Zwarte Pieten discussie en volwassen mensen die het erg vinden dat ze Pieten een ander kleurtje geven. Notabene fictieve personages.
Dat gaat dan toch ook beide kanten op?

Zwarte piet is gewoon een Nederlands kinderfeest en geen mens die daarbij aan racisme denkt.
Dus waarom moeten mensen zich druk maken dat zwarte piet wel een kleur heeft?
pi_194879171
Dan kun je toch ook die anti zwartepiet groepen rapporteren voor het aanzetten tot geweld?
Dat is toch veel erger. Het zijn net een stel kinderen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 10:05:01 #100
38114 beantherio
pi_194879172
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 10:02 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja ja, dus niet al 40 jaar, maar meer, het begint zeer mondjesmaat te veranderen.
Dan heb ik de afgelopen 40 jaar blijkbaar "toevallig" alleen hele progressieve sinterklaasvieringen meegemaakt. Ik heb het namelijk al heel lang niet meer gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')