abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194881946
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee maar werk wel eerst even aan je eigen Nederlandse kennis. Een bericht van een half jaar geleden is immers geen nieuws meer. Succes.
Een verhaal van gisteren is in theorie ook geen nieuws meer. Gewoon bronnen er bij zetten tjappie.
blablablabla
pi_194882002
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Australië is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de situatie hier.
Wat wel opvalt naar mijn idee is dat de landen met veel strengere lockdowns er in de "2e" golf over het algemeen slechter afkomen.
Ja, maar dat is toch niet meer dan logisch. Iedereen mag blijven geloven dat containment en vergaande maatregelen de oplossing zijn, maar dan kom je echt bedrogen uit. Laten we nou maar gewoon doen wat we altijd gedaan hebben bij een virus. Handen wassen, zieken blijven thuis en zo goed als mogelijk proberen kwetsbare ouderen te beschermen. De rest moet lekker doorleven, tenminste de keuze krijgen om dit te doen, want elke regel hier bovenop doet meer kwaad dan goed.
pi_194882963
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:00 schreef Elan het volgende:

Bron?
Er staat zelfs 26 maart onder.
pi_194883289
En ik maar denken dat ze het in de verpleeghuizen nu goed voor elkaar hadden wat veiligheidsdsmaatregelen betreft.

https://www.at5.nl/artike(...)elft-bewoners-besmet
Leipe shit ouwe
pi_194883365
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:06 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
En ik maar denken dat ze het in de verpleeghuizen nu goed voor elkaar hadden wat veiligheidsdsmaatregelen betreft.

Het zijn ook altijd die demente bejaarden hè.

Waarschijnlijk vergeten afstand te houden.
I'll give you something to do
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:10:24 #261
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194883381
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:09 schreef galantis het volgende:

[..]

Het zijn ook altijd die demente bejaarden hè.

Waarschijnlijk vergeten afstand te houden.
En wij maar winkelwagens poetsen.
pi_194883389
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:54 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch niet meer dan logisch. Iedereen mag blijven geloven dat containment en vergaande maatregelen de oplossing zijn, maar dan kom je echt bedrogen uit. Laten we nou maar gewoon doen wat we altijd gedaan hebben bij een virus. Handen wassen, zieken blijven thuis en zo goed als mogelijk proberen kwetsbare ouderen te beschermen. De rest moet lekker doorleven, tenminste de keuze krijgen om dit te doen, want elke regel hier bovenop doet meer kwaad dan goed.
Precies _O_
Dat het allemaal niet zo uitmaakt heeft Grapperhaus laatst aangetoond. Als hij, als een van de beter geïnformeerde mensen, zich niet druk maakt: waarom je nog langer druk maken? :')

Tijd om wakker te worden allemaal.
pi_194883391
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:52 schreef Za het volgende:

[..]

Er staat zelfs 26 maart onder.
Onder wat ik postte ja, soms is oud nieuws omtrent Corona weer relevant en nieuwtjes blijken allemaal nergens op gebaseerd. Vandaar mijn vraag, kleine moeite lijkt me.
blablablabla
pi_194883414
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:06 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

Bij dementenzorg is het vaak zo dat ze vrij dicht op elkaar dagelijkse activiteiten hebben, er hoeft maar 1 corona te krijgen en je hebt meteen een tijdbom als je daar een besmetting hebt.

Andere optie is deze mensen allemaal sociaal geïsoleerd te houden, wat ook niet echt de meest beste optie is.

Ik hoop maar dat het personeel daar wel gewerkt heeft met mondkapjes, en bezoek netjes de maatregelen heeft gevolgd. Maar dat is natuurlijk wel beetje mosterd na de maaltijd.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194883504
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:12 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Bij dementenzorg is het vaak zo dat ze vrij dicht op elkaar dagelijkse activiteiten hebben, er hoeft maar 1 corona te krijgen en je hebt meteen een tijdbom als je daar een besmetting hebt.

Andere optie is deze mensen allemaal sociaal geïsoleerd te houden, wat ook niet echt de meest beste optie is.

Ik hoop maar dat het personeel daar wel gewerkt heeft met mondkapjes, en bezoek netjes de maatregelen heeft gevolgd. Maar dat is natuurlijk wel beetje mosterd na de maaltijd.
Een van de redenen waarom men in verpleeghuizen frequenter wil gaan testen (uit voorzorg) is dat dementerenden eventuele klachten niet kenbaar kunnen maken of niet goed op te pikken zijn vanwege de kwaliteit van leven van deze mensen. Dit kan dus enorm snel onder de radar verspreiden binnen dit soort groepen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:17:06 #266
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194883528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 08:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Kan uit ervaring zeggen dat die vrij pittig is. Goed eten en suikers tot je nemen voordat je gaat, want je gaat tot het gaatje waardoor ik bijna K.O. ging vanwege te lage suiker inname.
Nooit meegemaakt o.i.d. waarom/hoe die medische inspanningstest ?

Ik ken zoiets dergelijks alleen van/in de sport om te kijken of je (meer of voldoende) kracht/uithoudingsvermogen hebt opgebouwd. In mijn sportperiode ooit een tip gekregen om jezelf in beginsel niet "helemaal" te geven zodat je later wat bij kunt "presteren". Voldoende is immers voldoende en is dan weinig zinvol om als een malle nog meer registers open te trekken. Beetje in de trant van wanneer 20 pushups net voldoende is, ga ik er geen 30 doen.

Is de test een capaciteitsmeting wat je (nog) kunt of een grensmeting om jezelf serieus "halfdood" leeg te "fietsen" zodat de dokter dan bekijkt wat er nog (ook qua van je bloed/afvalstoffen) resteert ?
Een soort medische uitdaging, denk ik dan, bepalen waarop je nog net niet gereanimeerd hoeft te worden ?

Dan ivm die test jezelf gaan voorbereiden door ... vulin... lijkt mij een beetje op (mijn) "valsspelen" om de testresultaten "gunstig" te beïnvloeden. Tenzij die resultaten daarop weer kunnen worden gecorrigeerd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 14:17:34 #267
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_194883544
#COVID19 in the Netherlands (04-09)

cases: 73.208 (+744)
fatalities: 6.237 (+2)
hospitalisations: 12.200 (+7)

(differences w.r.t. yesterday in parenthesis)

source RIVM
#coronavirusNL #COVID19NL
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:18:57 #268
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_194883575
Las gisteren in een comment op The Hill een quote van Tamara van Ark over mondkapjes. Ik wist niet wie ze was, dus effe gegoogeld.

Viel me op dat ze minister voor medische zorg werd op 10 juli, toen er minder dan 50 nieuwe besmettingen per dag waren. Getuigt niet meteen van veel vertrouwen in haar, dat de regering koos voor Martin van Rijn, lid van de oppositie, om Bruins op te volgen, en haar de job pas gaf toen het leek dat de epidemie onder controle was...
are we infinite or am I alone
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:19:08 #269
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194883576
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:17 schreef noodgang het volgende:

source RIVM
Zo zo. Weer admin achterstanden of daadwerkelijk hoger deze keer?
pi_194883590
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nooit meegemaakt o.i.d. waarom/hoe die medische inspanningstest ?

Ik ken zoiets dergelijks alleen van/in de sport om te kijken of je (meer of voldoende) kracht/uithoudingsvermogen hebt opgebouwd. In mijn sportperiode ooit een tip gekregen om jezelf in beginsel niet "helemaal" te geven zodat je later wat bij kunt "presteren". Voldoende is immers voldoende en is dan weinig zinvol om als een malle nog meer registers open te trekken. Beetje in de trant van wanneer 20 pushups net voldoende is, ga ik er geen 30 doen.

Is de test een capaciteitsmeting wat je (nog) kunt of een grensmeting om jezelf serieus "halfdood" leeg te "fietsen" zodat de dokter dan bekijkt wat er nog (ook qua van je bloed/afvalstoffen) resteert ?
Een soort medische uitdaging, denk ik dan, bepalen waarop je nog net niet gereanimeerd hoeft te worden ?

Dan ivm die test jezelf gaan voorbereiden door ... vulin... lijkt mij een beetje op (mijn) "valsspelen" om de testresultaten "gunstig" te beïnvloeden. Tenzij die resultaten daarop weer kunnen worden gecorrigeerd.
Ik ging toen vanwege vermeende hartklachten (bleek achteraf allemaal goed gelukkig), maar men gaat dan gewoon je hartspier zo hard mogelijk aan het werk zetten om te kijken wat die aan kan. Ze geven dan gewoon aan dat je binnen een bepaald tempo moet fietsen en als ze zien dat je dat makkelijk vol houdt, schroeven ze de zwaarte (helling) op, waardoor je langzaam kapot gaat. Zo meten ze alles rondom je hart en bijvoorbeeld zuurstofgehalte van longen en in je bloed etc.
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 14:21:37 #271
236264 crew  capricia
pi_194883637
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Of gewoon zelf even je luie tengels gebruiken wanneer je zo graag een bron wil hebben van iets dat maanden terug het nieuws overheerst heeft. Hij doet hier geen boude uitspraak of iets dergelijks. Het is eerder apart dat jij met een tweet van een half jaar geleden op de proppen komt. Onnodig, zelfs. Wat dat betreft mag je van mensen best een bepaald basisniveau verwachten. Zéker van iemand die de hele dag met z'n kop in dit topic rondhangt.

Straks moet je nog bronnen geven dat het daadwerkelijk een virus is of dat de aarde rond is :{
Was idd bekend oud nieuws bij mij. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat even goed volgt allemaal. Een bron is wel fijn ja. :)
Maar ik zie dat dat al gegeven is.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_194883648
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:11 schreef Elan het volgende:

Onder wat ik postte ja, soms is oud nieuws omtrent Corona weer relevant en nieuwtjes blijken allemaal nergens op gebaseerd. Vandaar mijn vraag, kleine moeite lijkt me.
https://www.dagelijksesta(...)erheid-het-probleem/
pi_194883658
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:17 schreef noodgang het volgende:

source RIVM
:{
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:24:14 #274
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194883685
Ik ben benieuwd hoe ver de besmettingen op mogen lopen voordat we nieuwe maatregelen gaan nemen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194883686
Stevige toename. Die piek in het najaar komt gewoon. Snap niet dat mensen daar überhaupt nog over twijfelen.
blablablabla
pi_194883693
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:24 schreef hooibaal het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ver de besmettingen op mogen lopen voordat we nieuwe maatregelen gaan nemen.
3 miljoen. Minstens.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:24:48 #277
432997 Ven1972
Man met humor
pi_194883696
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:24 schreef Elan het volgende:
Stevige toename. Die piek in het najaar komt gewoon. Snap niet dat mensen daar überhaupt nog over twijfelen.
Dat lijkt wel er op aan te komen ja.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_194883706
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:18 schreef crystal_meth het volgende:
Las gisteren in een comment op The Hill een quote van Tamara van Ark over mondkapjes. Ik wist niet wie ze was, dus effe gegoogeld.

Viel me op dat ze minister voor medische zorg werd op 10 juli, toen er minder dan 50 nieuwe besmettingen per dag waren. Getuigt niet meteen van veel vertrouwen in haar, dat de regering koos voor Martin van Rijn, lid van de oppositie, om Bruins op te volgen, en haar de job pas gaf toen het leek dat de epidemie onder controle was...
Het is logisch dat je op het hoogtepunt van de crisis iemand aanstelt die gelijk aan de slag kan en niet eerst ingewerkt moet worden?
pi_194883708
quote:
Kan je niets over zeggen, aangezien we de laatste dagen tegen max van capaciteit zitten, 24K per dag.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:25:51 #280
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_194883716
quote:
Sommige mensen twijfelden ook nog aan de ernst van dit virus toen de IC's uitpuilden.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_194883718
quote:
Geen kwestie van twijfel bij die mensen maar kop in het zand steken en ontkennen.
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:26:35 #282
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194883735
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:22 schreef Justin_Case het volgende:

[..]

:{
benieuwd wanneer NL de eigen provincies code oranje gaat geven :) Regionaal optreden waar nodig, was het toch?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:26:43 #283
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194883737
*O*

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ijwerkingen-a4010842

Eerste resultaten Russisch vaccin: wekt antistoffen op, geeft weinig bijwerkingen
Dat blijkt uit een publicatie in wetenschappelijk journal The Lancet, dat voor het eerst details over het Russische vaccin openbaart.

Vaccinonderzoekers van het Russische instituut Gamaleya hebben vandaag de resultaten gepubliceerd van de eerste twee kleine studies naar Sputnik V, hun kandidaatvaccin tegen het coronavirus. Het gaat om een gecombineerde fase 1- en fase 2-studie waarbij de veiligheid en werking van het vaccin in een kleine groep zijn onderzocht. Het is voor het eerst dat Russische onderzoekers in het openbare publicatie de werking van het vaccin beschrijven.

De onderzoekers hanteren voor hun vaccin de strategie van een tweetrapsraket. De vaccinatie bestaat uit twee inentingen met vaccins die zijn gebaseerd op twee verschillende virale dragers – onschuldige, verzwakte verkoudheidsvirussen (adenovirussen) met daarin een stukje genetische code van het SARS-CoV-2 coronavirus.

In het onderzoek, verschenen in het medische tijdschrift The Lancet testten ze de veiligheid en de werking van de vaccintypes afzonderlijk, en daarna in de combinatie na elkaar. Ze vergeleken ook nog twee verschillende opslagvormen: ingevroren en gevriesdroogd. Die laatste vorm is stabieler en hoeft alleen gekoeld te worden, en is daardoor makkelijker te gebruiken in moeilijk bereikbare gebieden. Elke studie omvatte 38 proefpersonen.

Weinig bijwerkingen
De proefpersonen hadden weinig bijwerkingen. Kortdurende koorts, hoofdpijn en malaise werden het meeste genoemd. Alle deelnemers in de fase 2-studie maakten na twee prikken antistoffen tegen het coronavirus aan die het virus neutraliseerden. Ook zagen de onderzoekers bij allemaal een reactie van de cellulaire afweer, schrijven ze.

Het onderzoek was klein, duurde slechts een ruime maand, en de deelnemers waren overwegend mannen tussen 20 en 40 jaar. Uit een grote fase 3 studie met 40.000 proefpersonen moet blijken of Sputnik V ook een immuunrespons opwekt bij een grotere en bredere leeftijdsgroep, of het op lange termijn veilig is, en of het beschermt tegen een corona-infectie. Die studie is op 26 augustus gestart. De Russische regering heeft ondertussen het vaccin al wel onder bepaalde omstandigheden goedgekeurd voor gebruik.

De eerste inenting bestaat uit een vaccin op basis van een zogenoemd type 26 (rAd26-S), de tweede prik is van het type 5 (rAd5-S). Het idee achter de tweetraps-strategie is dat na de eerste injectie het immuunsysteem niet alleen antilichamen tegen het coronavirus heeft gemaakt, maar ook ongewenste antistoffen tegen de eerste drager, type 26. Die kunnen na een tweede vaccinatieronde het vaccin inactiveren voordat het zijn werk kan doen. Door voor de tweede vaccinatie een ander type te gebruiken, hopen de Russen dit te omzeilen.

Veel andere vaccinontwikkelaars gebruiken ook dergelijke dragers: het kandidaatvaccin van Janssen (Johnsson&Johnsson) is ook gebaseerd op een type 26 adenovirus, dat van het Chinese bedrijf CanSino op een type 5 adenovirus.
pi_194883761
quote:
Andersom zou je kunnen zeggen: procentueel gezien blijven we nu rond de 2,5-3% besmettingen per dag zitten (bij max capaciteit van 25k testen per dag)..
pi_194883769
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:25 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Geen kwestie van twijfel bij die mensen maar kop in het zand steken en ontkennen.
Mwah. Nee. Zoals altijd zit er meer tussen kop in het zand steken of overtuigd zijn dat iets komt. Begrijp sowieso niet dat iemand na drie dagen wat hogere cijfers al meteen weer over een grote piek in het najaar moet beginnen.
In Southern Sun
pi_194883785
Mooie cijfers, ik snap de pessimistische reacties en doomsday scenario's na een stijginkje nooit zo. Helemaal niks aan de hand in de ziekenhuizen ook.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_194883814
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooie cijfers, ik snap de pessimistische reacties en doomsday scenario's na een stijginkje nooit zo. Helemaal niks aan de hand in de ziekenhuizen ook.
Net als de stijging eind juli, er moesten binnen 3 dagen meer maatregelen komen anders zou het weer helemaal uit de klauwen lopen. Nou dat hebben we gezien :')
pi_194883844
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:26 schreef Dven het volgende:

[..]

benieuwd wanneer NL de eigen provincies code oranje gaat geven :) Regionaal optreden waar nodig, was het toch?
Dan mogen ze bij Den Haag beginnen -O-
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:32:36 #289
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194883855
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Een van de redenen waarom men in verpleeghuizen frequenter wil gaan testen (uit voorzorg) is dat dementerenden eventuele klachten niet kenbaar kunnen maken of niet goed op te pikken zijn vanwege de kwaliteit van leven van deze mensen. Dit kan dus enorm snel onder de radar verspreiden binnen dit soort groepen.
Lastig en daarom interessant omdat het één van de (ook mijn) zelfbeschikkingsdilemma's hierin raakt.

"Moet je - gaan - testen omdat degene dat zelf niet (meer) kan dan maar voor die persoon beslissen ?"
Hetzelfde stel ik mij voor in bv gevangenissen.... geeft dat iemand is opgelosten voldeonde recht dat je die persoon dan mag testen ?

Goed om mee te nemen in mijn wilsbeschikking (sws al geen reanimatie en) om die bij mijn incapaciteit; aan te vullen met idem "geen toestemming voor diagnoses".
pi_194883857
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Andersom zou je kunnen zeggen: procentueel gezien blijven we nu rond de 2,5-3% besmettingen per dag zitten (bij max capaciteit van 25k testen per dag)..
Tegelijkertijd komt de testcapaciteit echt tekort mensen moeten nu al 4 dagen wachten en uitwijken naar plaatsen 100 kilometer verderop. De vraag is dus niet of, maar wanneer die besmettingscijfers hun relevantie kwijtraken.
blablablabla
pi_194883864
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:32 schreef Elan het volgende:

[..]

Tegelijkertijd komt de testcapaciteit echt tekort mensen moeten nu al 4 dagen wachten en uitwijken naar plaatsen 100 kilometer verderop. De vraag is dus niet of, maar wanneer die besmettingscijfers hun relevantie kwijtraken.
Even wachten tot ze weer zakken, dan zijn ze weer niet relevant.
In Southern Sun
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:33:49 #292
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194883870
quote:
In Frankrijk zijn de afgelopen dagen 22 scholen gesloten vanwege coronabesmettingen. Dat zei minister van Onderwijs Jean-Michel Blanquer op radiozender Europe 1.

Sinds dinsdag gaan er in Frankrijk weer ruim 12 miljoen kinderen naar school. Gisteren meldde het land ruim 7000 nieuwe besmettingen in 24 uur, waarmee het record van ruim 7500 besmettingen op een dag in maart werd genaderd.

Vanwege dat stijgend aantal besmettingen leven er zorgen bij leraren en ouders over de start van het schooljaar.
pi_194883872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:30 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Net als de stijging eind juli, er moesten binnen 3 dagen meer maatregelen komen anders zou het weer helemaal uit de klauwen lopen. Nou dat hebben we gezien :')
Sowieso het blind staren op een nietszeggend getal is van de zotte. Kijk liever eens hoeveel mensen nu getest worden iedere dag, en naar de cijfers van de ziekenhuizen en zie het in perspectief. Ook moeten we vooral niet vergeten dat van deze geinfecteerden het gros even moet uitzieken en dan weer de oude is. Alsof deze 744 mensen in het ziekenhuis belanden.. lekker boeiend zo'n stijging.
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:34:40 #294
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194883878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:32 schreef Elan het volgende:

[..]

Het betekent eigenlijk vooral dat het aantal besmettingen nog hoger ligt, want er zitten gewoon besmette mensen thuis (althans, dat hopen we) te wachten tot ze getest kunnen worden.
pi_194883885
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:34 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het betekent eigenlijk vooral dat het aantal besmettingen nog hoger ligt, want er zitten gewoon besmette mensen thuis (althans, dat hopen we) te wachten tot ze getest kunnen worden.
En nog steeds amper ziekenhuisopnames ^O^.
In Southern Sun
pi_194883886
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:26 schreef slashdotter3 het volgende:
*O*

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ijwerkingen-a4010842

Eerste resultaten Russisch vaccin: wekt antistoffen op, geeft weinig bijwerkingen
Dat blijkt uit een publicatie in wetenschappelijk journal The Lancet, dat voor het eerst details over het Russische vaccin openbaart.

Vaccinonderzoekers van het Russische instituut Gamaleya hebben vandaag de resultaten gepubliceerd van de eerste twee kleine studies naar Sputnik V, hun kandidaatvaccin tegen het coronavirus. Het gaat om een gecombineerde fase 1- en fase 2-studie waarbij de veiligheid en werking van het vaccin in een kleine groep zijn onderzocht. Het is voor het eerst dat Russische onderzoekers in het openbare publicatie de werking van het vaccin beschrijven.

De onderzoekers hanteren voor hun vaccin de strategie van een tweetrapsraket. De vaccinatie bestaat uit twee inentingen met vaccins die zijn gebaseerd op twee verschillende virale dragers – onschuldige, verzwakte verkoudheidsvirussen (adenovirussen) met daarin een stukje genetische code van het SARS-CoV-2 coronavirus.

In het onderzoek, verschenen in het medische tijdschrift The Lancet testten ze de veiligheid en de werking van de vaccintypes afzonderlijk, en daarna in de combinatie na elkaar. Ze vergeleken ook nog twee verschillende opslagvormen: ingevroren en gevriesdroogd. Die laatste vorm is stabieler en hoeft alleen gekoeld te worden, en is daardoor makkelijker te gebruiken in moeilijk bereikbare gebieden. Elke studie omvatte 38 proefpersonen.

Weinig bijwerkingen
De proefpersonen hadden weinig bijwerkingen. Kortdurende koorts, hoofdpijn en malaise werden het meeste genoemd. Alle deelnemers in de fase 2-studie maakten na twee prikken antistoffen tegen het coronavirus aan die het virus neutraliseerden. Ook zagen de onderzoekers bij allemaal een reactie van de cellulaire afweer, schrijven ze.

Het onderzoek was klein, duurde slechts een ruime maand, en de deelnemers waren overwegend mannen tussen 20 en 40 jaar. Uit een grote fase 3 studie met 40.000 proefpersonen moet blijken of Sputnik V ook een immuunrespons opwekt bij een grotere en bredere leeftijdsgroep, of het op lange termijn veilig is, en of het beschermt tegen een corona-infectie. Die studie is op 26 augustus gestart. De Russische regering heeft ondertussen het vaccin al wel onder bepaalde omstandigheden goedgekeurd voor gebruik.

De eerste inenting bestaat uit een vaccin op basis van een zogenoemd type 26 (rAd26-S), de tweede prik is van het type 5 (rAd5-S). Het idee achter de tweetraps-strategie is dat na de eerste injectie het immuunsysteem niet alleen antilichamen tegen het coronavirus heeft gemaakt, maar ook ongewenste antistoffen tegen de eerste drager, type 26. Die kunnen na een tweede vaccinatieronde het vaccin inactiveren voordat het zijn werk kan doen. Door voor de tweede vaccinatie een ander type te gebruiken, hopen de Russen dit te omzeilen.

Veel andere vaccinontwikkelaars gebruiken ook dergelijke dragers: het kandidaatvaccin van Janssen (Johnsson&Johnsson) is ook gebaseerd op een type 26 adenovirus, dat van het Chinese bedrijf CanSino op een type 5 adenovirus.
Zou toch wat zijn als de Russen als eerste met het vaccin komen haha. Ik vind overigens de testgroep van mannen tussen de 20-40 wel een beetje tricky, in principe ben je dan in de meest gezonde van fase van je leven. Lijkt me toch dat je ook wilt weten hoe 60+ op dit vaccin reageert.
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:35:11 #297
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194883888
3e golf genot? of is dit golf 2,5?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:35:23 #298
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194883896
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Wederom ongeveer 1 opname per 100 besmettingen.
pi_194883900
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:33 schreef hooibaal het volgende:

[..]

22 scholen op 12 miljoen kinderen, vet erg. :')
pi_194883902
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:34 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Helaas moeten we dat zo langzamerhand wel gaan concluderen. Als een gek opschalen die capaciteit dus.
blablablabla
  vrijdag 4 september 2020 @ 14:36:05 #301
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194883904
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:18 schreef crystal_meth het volgende:

Tamara lijkt mij meer een soort sidekick die de lopende zaken (niet Corona gerelateerd) van Hugo moet doen. Zelf komt zij mij niet bepaald sterk over. Hugo daarentegen wel, hoewel die wat erg veel (zelf)overschatting heeft.

De "regering"koos van van Rijn - voor om Hugo a-politiek te ontlasten - omdat die als door de wolgeverfde politicus weet/wist waar de vissen zwemmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')