abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 september 2020 @ 17:34:40 #51
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194921428
Persoonlijk zie ik meer in een vorm van anoniem solliciteren gecombineerd met wat redelijk eenvoudige AI. Laat alle kandidaten eerst maar op objectieve criteria beoordeeld worden en daarna schriftelijk bevraagd.

Kun je alle vormen van discriminatie uitsluiten. Ras, geslacht, etnisch, leeftijd, positief en negatief.
pi_194921524
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 17:34 schreef mcmlxiv het volgende:
Persoonlijk zie ik meer in een vorm van anoniem solliciteren gecombineerd met wat redelijk eenvoudige AI. Laat alle kandidaten eerst maar op objectieve criteria beoordeeld worden en daarna schriftelijk bevraagd.

Kun je alle vormen van discriminatie uitsluiten. Ras, geslacht, etnisch, leeftijd, positief en negatief.
Volgens mij zijn daar al meerdere proeven mee geweest toch? Kan me niet herinneren dat het veel helpt maar misschien zit ik er naast. :)

Stel, er komt zo'n procedure zoals jij beschrijft. Uit de procedure volgt dat er nog steeds weinig minderheden worden aangenomen. Wat dan?
  zondag 6 september 2020 @ 17:52:00 #53
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194921704
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 17:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens mij zijn daar al meerdere proeven mee geweest toch? Kan me niet herinneren dat het veel helpt maar misschien zit ik er naast. :)

Stel, er komt zo'n procedure zoals jij beschrijft. Uit de procedure volgt dat er nog steeds weinig minderheden worden aangenomen. Wat dan?
Programmeren zodat minderheden de voorkeur krijgen.
Dan hebben we een deugend programma.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194921883
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 16:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je zo bij die conclusie? En hoe kom je er achter wat die bias is? Twee vragen die bij me opkwamen bij deze post :)
Daar kun je wetenschappelijke onderzoeken over nalezen. Dit is een artikel over de materie:

https://www.theguardian.c(...)can-it-be-eliminated
pi_194922433
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daar kun je wetenschappelijke onderzoeken over nalezen. Dit is een artikel over de materie:

https://www.theguardian.c(...)can-it-be-eliminated
Uit dit artikel:

quote:
However, there have been rumblings of discontent in the academic world, with disagreement about what IAT scores actually reveal about a person. Multiple studies have found IAT results are not strongly reproducible in an individual: one day you might have a “moderate” bias and the next day you might come out in the clear.

Brian Nosek, of the University of Virginia, who was part of the team that developed the IAT, acknowledged that the extent to which the result measures a meaningful trait had been misconceived and said the test should not be taken in this spirit.

“That’s an incorrect interpretation. There is some consistency but not high consistency,” he said. “Our mind isn’t that stable.”

A series of four meta-analyses during the past decade, each taking into account dozens of studies, found the IAT to be at best a weak predictor of behaviour. Nosek estimates that about 4% of the variation in someone’s behaviour might be accounted for by an IAT score – a big enough margin to make a difference over thousands of hiring decisions, for example. Others dispute this interpretation: several experimental studies, for instance, have counterintuitively shown people with more biased IAT scores are, in some contexts at least, less discriminatory in their behaviour.

There are also questions about unconscious bias training, with some raising the troubling possibility that if it is not rigorously run it could backfire.
quote:
“There has been too much leaping to applications that the evidence doesn’t yet support. Diversity training is full of good intentions and weak evidence.”
Vind je niet dat je wat te snel conclusies trekt?
pi_194922502
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 17:34 schreef mcmlxiv het volgende:

Ja, dan komen ze inderdaad wel op gesprek, maar het risico is dan nog steeds groot dat de minderheden niet worden aangenomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194922504
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Uit dit artikel:
[..]

[..]

Nee. En
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Uit dit artikel:
[..]

[..]

Neuh. Ik ben heel mild, eigenlijk, en ik ga uit van goede intenties.
pi_194922538
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee.
En waarom niet? Wat je zegt wordt door je artikel niet ondersteund. :)
  zondag 6 september 2020 @ 18:53:12 #59
403588 mcmlxiv
pi_194922610
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dan komen ze inderdaad wel op gesprek, maar het risico is dan nog steeds groot dat de minderheden niet worden aangenomen.
Het gaat natuurlijk niet om schoonmakers of conciërges. Dus selecteren op basis van diploma’s en ervaring kan een computer prima. Schriftelijke vragen over persoonlijkheid en verdere vaardigheden is ook prima te doen.

Waarschijnlijk krijg je betere mensen dan nu. Geen vooringenomenheid meer, geen vriendenpolitiek meer, geen soort zoekt soort meer.

En als de procedure geobjectiveerd is, is positieve discriminatie ook niet meer nodig
  zondag 6 september 2020 @ 18:56:20 #60
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194922658
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 18:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk niet om schoonmakers of conciërges. Dus selecteren op basis van diploma’s en ervaring kan een computer prima. Schriftelijke vragen over persoonlijkheid en verdere vaardigheden is ook prima te doen.

Waarschijnlijk krijg je betere mensen dan nu. Geen vooringenomenheid meer, geen vriendenpolitiek meer, geen soort zoekt soort meer.

En als de procedure geobjectiveerd is, is positieve discriminatie ook niet meer nodig
Maar genoeg mocro's en Antillianen met een dik strafblad en weinig tot geen werkervaring, dus als het programma daar op moet selecteren, oh oh, dan is die computer zo racistisch als de pest.
pi_194922709
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En waarom niet? Wat je zegt wordt door je artikel niet ondersteund. :)
Ik wist niet dat mijn hele mening op een artikel gebaseerd was, mischien moet jij mijn posts beter lezen.

Oh, en even een waarschuwing, het is niet acceptabel om quotes van anderen te wijzigen.
pi_194922782
quote:
10s.gif Op zondag 6 september 2020 18:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Maar genoeg mocro's en Antillianen met een dik strafblad en weinig tot geen werkervaring, dus als het programma daar op moet selecteren, oh oh, dan is die computer zo racistisch als de pest.
Je trekt een hele vreemde conclusie hier. Waar baseer je het bovenstaande op, eigenlijk?

Er word aangevoerd dat een computer eventueel selectie kan doen zonder bias, daar heb je geen enkel argument tegen zo ver ik kan zien.
pi_194922792
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 18:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Je zult toch iemand moeten spreken om te weten of hij/zij echt in het team past e.d. volgens mij.

Daarbij gaat het misschien in dit geval niet om lagere banen, maar daar gaat het natuurlijk wel ook om. Ook daar worden bepaalde groepen minder snel aangenomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194922810
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik wist niet dat mijn hele mening op een artikel gebaseerd was, mischien moet jij mijn posts beter lezen.

Oh, en even een waarschuwing, het is niet acceptabel om quotes van anderen te wijzigen.
Ik zeg nergens dat dat artikel jouw mening volledig weergeeft.

Wat ik wel zeg is dat het artikel dat jij hier neer zet jouw eerdere punt niet ondersteunt, in tegendeel het lijkt je punt tegen te spreken. Je zegt namelijk dit (en ja ik knip even de rest weg zodat alleen het relevante overblijft):
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En als je mensen ervan bewust maakt dat ze een onbewuste bias hebben dan doen ze er meestal iets aan maar zolang er geen externe impuls is zal dat niet gebeuren.

[..]

Ik vraag om een onderbouwing, jij komt met een artikel. Ik quote rechtstreeks uit het artikel punten die bovenstaande uitspraak tegenspreken. Als antwoord geef je slechts een 'Nee'. Dus vraag ik door, en zijn we hier beland :)
  zondag 6 september 2020 @ 19:06:52 #65
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194922816
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:04 schreef Tijger_m het volgende:
Je trekt een hele vreemde conclusie hier. Waar baseer je het bovenstaande op, eigenlijk?

Misdaad en werkeloosheid cijfers.
Marokkanen die in aanraking komen met justitie vindt jij vreemd?
pi_194922849
quote:
15s.gif Op zondag 6 september 2020 19:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat is zo'n 3,7%, de andere 96,3% dus niet: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/criminaliteit
pi_194922851
quote:

[..]

Nee, maar wat heeft het te maken met de post waarop je reageerde?
  zondag 6 september 2020 @ 19:15:53 #68
403588 mcmlxiv
pi_194922920
quote:

[..]

En een Marrokaan of andere allochtoon die in aanraking met justitie is geweest mag nooit meer werken?

Niets mis met een vog procedure, die al bestaat, en die je ook prima kunt automatiseren
  zondag 6 september 2020 @ 19:18:10 #69
403588 mcmlxiv
pi_194922952
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je zult toch iemand moeten spreken om te weten of hij/zij echt in het team past e.d. volgens mij.

Daarbij gaat het misschien in dit geval niet om lagere banen, maar daar gaat het natuurlijk wel ook om. Ook daar worden bepaalde groepen minder snel aangenomen.
Het grappige is dat je de bewijslast zou kunnen omdraaien. Stel dat je de hele procedure anoniem uitvoert met aan het einde een gesprek met de kandidaat die gevonden is.

Niet met die kandidaat in zee gaan mag je dan onderbouwen. Desnoods met consequenties
  zondag 6 september 2020 @ 19:18:13 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194922953
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:15 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

En een Marrokaan of andere allochtoon die in aanraking met justitie is geweest mag nooit meer werken?

Niets mis met een vog procedure, die al bestaat, en die je ook prima kunt automatiseren
Oh tuurlijk kerel.
Laat ze maar geldtransporten bewaken. Die vog's zijn maar onzin.
pi_194922995
quote:
10s.gif Op zondag 6 september 2020 19:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oh jee, ik zeg iets naars over minderheden en kom ook met cijfers, nou dan moet ik wel een racist/rechtsextremist zijn. :)
Je verzet de doelpalen wel een beetje, door het eerst te hebben over criminaliteit alleen maar daarna het uit te breiden naar normen en waarden etcetera. Dat is niet helemaal eerlijk.
  zondag 6 september 2020 @ 19:25:49 #72
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194923041
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je verzet de doelpalen wel een beetje, door het eerst te hebben over criminaliteit alleen maar daarna het uit te breiden naar normen en waarden etcetera. Dat is niet helemaal eerlijk.
De cultuur is nou eenmaal voor een groot deel primitief en achterhaald, helaas, maar waar.
pi_194923044
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

[..]

Ik vind het niet gek dat ze niet worden aangenomen. En dat zijn alleen nog maar de criminaliteitscijfers, niet de normen en waarden wat ook niet deugt bij dat volk (agressief gedrag, seksisme, homohaatetc).
Ik vind het wel gek, dat iedereen wordt afgerekend op een heel klein percentage. Maar goed, ik kijk dan ook altijd naar een persoon en denk niet in groepen.
pi_194923053
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat dat artikel jouw mening volledig weergeeft.

Wat ik wel zeg is dat het artikel dat jij hier neer zet jouw eerdere punt niet ondersteunt, in tegendeel het lijkt je punt tegen te spreken. Je zegt namelijk dit (en ja ik knip even de rest weg zodat alleen het relevante overblijft):
[..]

Ik vraag om een onderbouwing, jij komt met een artikel. Ik quote rechtstreeks uit het artikel punten die bovenstaande uitspraak tegenspreken. Als antwoord geef je slechts een 'Nee'. Dus vraag ik door, en zijn we hier beland :)
Mijn fout dat het artikel wat ik gaf mijn mening niet goed illustreerde. Mijn excuses daarvoor.

Wat ik bedoelde is dit:

quote:
5. We hebben een voorkeur voor mensen die op ons lijken

Kijk de volgende keer dat u in de trein plaatsneemt eens goed naar degene naast u. Grote kans dat u bent gaan zitten naast de passagier die het meest op u lijkt. Iemand die dezelfde huidskleur heeft, van hetzelfde geslacht is, of ongeveer dezelfde leeftijd heeft. Recent onderzoek door de Canadese onderzoeker Sean Mackinnon en zijn collega’s laat zelfs zien dat brildragers liever naast mensen zitten die ook een bril op hun neus hebben.

De reden dat we ons minder thuis voelen bij mensen die anders zijn dan wijzelf, is dat we al gauw vervallen in wij-zij-denken. Waarbij ‘zij’ minder leuke mensen zijn dan ‘wij’.

Het ‘minimale groep-paradigma’ geeft daar mooi inzicht in. Deze onderzoeksmethode gebruiken psychologen om te onderzoeken onder welke omstandigheden we leden van een andere groep beginnen te discrimineren. De uitkomst: absurd snel. Ongeacht hoe triviaal het criterium is waarop mensen in twee groepen worden ingedeeld – mensen die kop gooiden versus mensen die munt gooiden, of brildragers versus brillozen – ze hebben altijd een voorkeur voor hun eigen groep, schrijft psycholoog Mark Leary in The curse of the self. Volgens Leary is het onontkoombaar dat we mensen in hokjes plaatsen om de wereld om ons heen te begrijpen. ‘Mensen gebruiken sociale categorieën als zwart, wit, homo, hetero, student, schoolverlater, gepensioneerde… omdat die tot een bepaalde hoogte nuttig zijn om andere mensen te begrijpen.’

Zou je dat niet doen, zegt Leary, dan zou je bij iedere persoon die je ontmoet helemaal vanaf nul moeten beginnen. Iets waar ons brein geen mentale energie en tijd voor heeft. Volgens Leary is het dan ook slim en efficiënt om mensen te categoriseren. Problemen ontstaan doordat mensen leden van hun eigen groep beter vinden dan die van een andere groep. Onderzoeker Mackinnon ontdekte bovendien dat we van mensen die op ons lijken verwachten dat ze vaker onze mening delen, dat ze ons aardiger vinden en ons eerder accepteren.

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/ben-ik-dat/
pi_194923082
quote:
10s.gif Op zondag 6 september 2020 19:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oh jee, ik zeg iets naars over minderheden en kom ook met cijfers, nou dan moet ik wel een racist/rechtsextremist zijn. :)
Man, man ,man. Ga je eigen posts eens bekijken? Niemand had het over strafbladen behalve jij, je conclusie sloeg nergens op want een computer die gelijkwaardige kandidaten beoordeeld weet sowieso al niks over strafbladen en als je gelijkwaardige kandidaten hebt dan hebben ze, indien gelijkwaardig, een vergelijkbare opleidingen en werkhistorie.
Als een baan een VoG vereist en je die niet hebt kom je niet eens binnen bij de vergelijking.

Begin daar eens mee voordat je met allerlei zaken aankomt die totaal niet relevant zijn voor het gegeven idee van electronisch beoordelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2020 19:29:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')