Letterlijk iedereen op deze planeet is gemixt, de ene wat verder terug dan de ander.
Mijn papieren stamboom is tot honderden jaren terug allemaal Nederlands (een enkeling Duits, Frans of Brits), en heb me ook laten testen bij zowel MyHeritage en 23andme.
Uit mijn DNA komt voor een enorm groot deel ‘Duits/Frans’ (bij 23andme, hier valt NL ook onder, MyHeritage pakt het alleen als ‘noordwest Europees’), en in kleinere maar aanzienlijke delen Brits en Scandinavisch.
De Britse eilanden en de Scandinavische landen zijn de landen waar Nederland van oudsher veel handel mee heeft gedreven, en de Vikingen hebben hier rond 900-1000 ook nog wel huisgehouden. Zodoende komt ons DNA voor significante delen nog overeen met onze Britse/Scandinavische broeders en zusters. Vrijwel elke (‘oer’-)Nederlander zal Brits/Scandinavisch ‘bloed’ in zich vinden bij zo’n test.
Veel mensen zullen er ook meer variatie in hebben zitten, vanuit andere delen van Europa. Zuid-Nederlanders zullen eerder zuid-Europees erin hebben (Romeinse rijk, later de Spanjaarden die tot aan de rivieren hun ding deden).
Soms ook gewoon een losse immigrant die ergens met je betovergrootmoeder trouwt maar je daarmee dus een hele buitenlandse tak aan DNA nog ergens in je hebt zitten.
Het een leest zo’n test wel, het ander niet. DNA laat dingen zien die je niet in je stamboom terug kan vinden, maar je stamboom laat je ook dingen zien die je niet in DNA kan terugvinden (aangezien je nou eenmaal niet 100% DNA van elke ouder kan erven).
Ik vond verder MyHeritage redelijk karig als ‘saaie’ Nederlander, juist omdat ze mijn Nederlands bloed enkel als ‘noordwest Europees’ aangeven. Daarbinnen pikt hij verder geen variaties op (waarschijnlijk omdat ons DNA in deze hoek nou eenmaal allemaal op elkaar lijkt door die duizenden jaren inmenging).
Maar waar 23andme het ‘French & German’ noemt, zoomt ‘ie daarbinnen wel in op zelfs provincies. Hij noemt de Nederlandse (en Belgische) provincies waarmee jouw DNA het sterkst overeen komt, wat in mijn geval ook klopt met m’n papieren stamboom. Zelfs van Duitsland pikt ‘ie de provincies op (uiteraard voornamelijk de westelijke grensprovincies), en ook in Groot-Brittannië specifieke gebieden.
Je betaalt er wel wat meer voor maar qua DNA test vind ik wel dat je meer krijgt uit 23andme dan uit MyHeritage.
MyHeritage gebruik ik verder vooral voor m’n stamboom. Hoewel dat ook wel leuk is dat ik middels DNA-matches in hun stamboom dan weer kan kijken waar we aansluiten.
Bij 23andme kun je trouwens ook de ‘zekerheid’ omhoog schuiven. Die staat standaard op 50% omdat ze willen dat mensen wat interessants te zien hebben (kleine traces zijn minder betrouwbaar). Die kun je naar 90% schuiven. Dan krijg je minder te zien, maar daar ben je dan wel vrij zeker van. En veel DNA blijft dan over als ‘unassigned’.
[ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 03-09-2020 22:04:11 ]
Fuck the EBU.