abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194841844
Hoe nauwkeurig zijn dit soort testen? Ik ben zelf geboren en getogen Nederlander en zo ver bekend zijn mijn voorouderen dat ook allemaal. Toch heb ik donker haar en groenbruine ogen ipv het typische Noord Europese blond en blauwe ogen. Ik vraag me dus af of er ergens in het verleden wat gemixt bloed in onze familie is gekomen waar dit vandaan komt. Nu zijn er dus van die DNA testen te krijgen die dit zouden kunnen herleiden. Echter heb ik sterk mijn twijfels bij de betrouwbaarheid hier van. Iemand ervaring met dit soort testen?
pi_194842569
Ik ben voor 4.2% een Nigeriaan.

Kom uit Drenthe.

Reken uit je winst.
  woensdag 2 september 2020 @ 11:56:04 #3
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_194842765
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 11:07 schreef CommanderShepard het volgende:
Hoe nauwkeurig zijn dit soort testen? Ik ben zelf geboren en getogen Nederlander en zo ver bekend zijn mijn voorouderen dat ook allemaal. Toch heb ik donker haar en groenbruine ogen ipv het typische Noord Europese blond en blauwe ogen. Ik vraag me dus af of er ergens in het verleden wat gemixt bloed in onze familie is gekomen waar dit vandaan komt. Nu zijn er dus van die DNA testen te krijgen die dit zouden kunnen herleiden. Echter heb ik sterk mijn twijfels bij de betrouwbaarheid hier van. Iemand ervaring met dit soort testen?
Het is redelijk betrouwbaar. Er wordt gekeken naar specifieke stukjes in je DNA die worden doorgegeven van je vader (Y-chromosoom) en moeder (mitochondriaal DNA). Omdat die bekend zijn van mensen over heel de wereld, wordt je zo bij een type (haplogroep) ingedeeld. Hiermee kan je bijvoorbeeld bepalen hoeveel procent overeenkomst je hebt met andere mensen uit specifieke regio's.
pi_194843334
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 11:46 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ik ben voor 4.2% een Nigeriaan.

Kom uit Drenthe.

Reken uit je winst.
In je broek zeker?
pi_194857784
Volgens mij komt donker haar in Noord Europa minstens net zo vaak voor als blond haar, dus daar valt weinig aan af te leiden lijkt me.

Maar misschien inderdaad wel leuk om zo’n testje te doen waaruit dan naar voren komt dat je 1,9% Angolees bent. En dan een mooie rootsreis maken, in Afrikaanse kledij gaan lopen en op de foto met schattige Afrikaanse kindjes.
pi_194872411
Kennelijk heeft 98% van de Nederlanders buitenlandse voorouders, als je teruggaat tot en met de gouden eeuw. Zeer waarschijnlijk komt er dus uit dat je ten minste ergens in de afgelopen tien generaties buitenlandse voorouders hebt gehad ja.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  PR en moderator donderdag 3 september 2020 @ 21:53:58 #7
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_194873641
Letterlijk iedereen op deze planeet is gemixt, de ene wat verder terug dan de ander.

Mijn papieren stamboom is tot honderden jaren terug allemaal Nederlands (een enkeling Duits, Frans of Brits), en heb me ook laten testen bij zowel MyHeritage en 23andme.
Uit mijn DNA komt voor een enorm groot deel ‘Duits/Frans’ (bij 23andme, hier valt NL ook onder, MyHeritage pakt het alleen als ‘noordwest Europees’), en in kleinere maar aanzienlijke delen Brits en Scandinavisch.

De Britse eilanden en de Scandinavische landen zijn de landen waar Nederland van oudsher veel handel mee heeft gedreven, en de Vikingen hebben hier rond 900-1000 ook nog wel huisgehouden. Zodoende komt ons DNA voor significante delen nog overeen met onze Britse/Scandinavische broeders en zusters. Vrijwel elke (‘oer’-)Nederlander zal Brits/Scandinavisch ‘bloed’ in zich vinden bij zo’n test.

Veel mensen zullen er ook meer variatie in hebben zitten, vanuit andere delen van Europa. Zuid-Nederlanders zullen eerder zuid-Europees erin hebben (Romeinse rijk, later de Spanjaarden die tot aan de rivieren hun ding deden).
Soms ook gewoon een losse immigrant die ergens met je betovergrootmoeder trouwt maar je daarmee dus een hele buitenlandse tak aan DNA nog ergens in je hebt zitten.

Het een leest zo’n test wel, het ander niet. DNA laat dingen zien die je niet in je stamboom terug kan vinden, maar je stamboom laat je ook dingen zien die je niet in DNA kan terugvinden (aangezien je nou eenmaal niet 100% DNA van elke ouder kan erven).

Ik vond verder MyHeritage redelijk karig als ‘saaie’ Nederlander, juist omdat ze mijn Nederlands bloed enkel als ‘noordwest Europees’ aangeven. Daarbinnen pikt hij verder geen variaties op (waarschijnlijk omdat ons DNA in deze hoek nou eenmaal allemaal op elkaar lijkt door die duizenden jaren inmenging).
Maar waar 23andme het ‘French & German’ noemt, zoomt ‘ie daarbinnen wel in op zelfs provincies. Hij noemt de Nederlandse (en Belgische) provincies waarmee jouw DNA het sterkst overeen komt, wat in mijn geval ook klopt met m’n papieren stamboom. Zelfs van Duitsland pikt ‘ie de provincies op (uiteraard voornamelijk de westelijke grensprovincies), en ook in Groot-Brittannië specifieke gebieden.

Je betaalt er wel wat meer voor maar qua DNA test vind ik wel dat je meer krijgt uit 23andme dan uit MyHeritage.
MyHeritage gebruik ik verder vooral voor m’n stamboom. Hoewel dat ook wel leuk is dat ik middels DNA-matches in hun stamboom dan weer kan kijken waar we aansluiten.

Bij 23andme kun je trouwens ook de ‘zekerheid’ omhoog schuiven. Die staat standaard op 50% omdat ze willen dat mensen wat interessants te zien hebben (kleine traces zijn minder betrouwbaar). Die kun je naar 90% schuiven. Dan krijg je minder te zien, maar daar ben je dan wel vrij zeker van. En veel DNA blijft dan over als ‘unassigned’.

[ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 03-09-2020 22:04:11 ]
Fuck the EBU.
  vrijdag 4 september 2020 @ 00:31:35 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_194875975
moet je dan opnieuw betalen als je die slider wilt verschuiven? Of is dat alleen interfacetechnisch?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  PR en moderator vrijdag 4 september 2020 @ 02:07:41 #9
288245 crew  Moira
pi_194876511
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:31 schreef Maanvis het volgende:
moet je dan opnieuw betalen als je die slider wilt verschuiven? Of is dat alleen interfacetechnisch?
Nee dat staat gewoon ergens onder je ancestry composition, de ene keer moet ik 't ook zoeken en de andere keer kan ik 't ineens vinden :')

Edit: Bij je ancestry composition naar beneden scrollen, onder 'your ancestry composition chromosome painter' staat rechts een pijltje dat je uit kan klappen met 'change confidence level':

Voor bonus:
SPOILER: Dit is mijn composition op 50% confidence
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dit is mijn composition op 90% confidence
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: En voor TS, dit is alles wat ik iig kreeg van MyHeritage DNA, kan niet doorklikken, this is all:

[ Bericht 14% gewijzigd door Moira op 04-09-2020 02:32:45 ]
Fuck the EBU.
  vrijdag 4 september 2020 @ 02:38:51 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_194876614
oke duidelijk :) had je ook die verhalen op reddit gelezen van die mensen die een familieruzie erdoor kregen?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 4 september 2020 @ 02:40:21 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_194876620
Een gedicht over Maanvis
  PR en moderator vrijdag 4 september 2020 @ 02:44:23 #12
288245 crew  Moira
pi_194876633
Oeh ik krijg wel eens wat sappigs mee, maar deze nog niet gezien :D

Ik schijn gelukkig wél een kind van mijn beide ouders te zijn _O-
Fuck the EBU.
  vrijdag 4 september 2020 @ 03:21:12 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_194876729
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 02:44 schreef Moira het volgende:
Oeh ik krijg wel eens wat sappigs mee, maar deze nog niet gezien :D

Ik schijn gelukkig wél een kind van mijn beide ouders te zijn _O-
1 van die verhalen is wel grappig... kind denkt opgegeven te zijn voor adoptie door zijn eigen moeder die hem gebaard heeft. Biologische moeder was namelijk veel te jong (minderjarig) om een kind te krijgen, en gaf het kind aan een koppel dat 10 jaar ouder is. Dat verhaal was bekend bij het kind. Kind gaat 23andme test doen en komt er achter dat de man van het koppel wat hem geadopteerd had, zijn echte vader is. Papa heeft dus seks gehad met zijn minderjarige moeder.
Een gedicht over Maanvis
pi_194910762
Niet beginnen aan die onzin van die oplichters.

Wat wel interesant is om te laten doen is een y-dna(paternal) test afleggen. Die verandert nooit dus kun je 10.000 jaar terug de tijd in gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')