abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2020 @ 12:44:41 #1
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194825947
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
De vraag is wat die geest van de tijd behelst. Voortschrijdende, gedeelde opvattingen over dogma tijdens spanningen in de overeenstemming over de kern van het geloof, of de sinistere wensen van een keizer?

De discussie wordt door dat laatste nogal in de BNW-sfeer getrokken, te meer daar er geen enkele valide bronnen zijn die er op wijzen dat de Romeinse keizer zich actief heeft ingelaten met de structuur van het Nieuwe Testament.
Maar dat was niet mijn vraag.

Maar goed ik geef wel antwoord op jouw vraag. Dat eerste. Waar je wat je schrijft over de keizer vandaan haalt is mij verder een raadsel.

Als we naar 2 Tess kijken dan zijn de meesten of in ieder geval veel geleerden het erover eens dat deze brief niet authentiek is. Ik denk dat we kunnen stellen dat daar consensus over is. De brief gaat over de terugkeer van Jezus. Volgens de gebruikelijke christelijke uitleg gaat het door mij geplaatste vers uit 1 Tess ook over de terugkeer van Jezus. In tegenstelling tot 2 Tess zou 1 Tess en daarmee ook het door mij geplaatste vers wel authentiek zijn, dus toegeschreven kunnen worden aan Paulus.

Het zou fijn zijn als jij of anderen alsnog willen beargumenteren waarom dit vers wel of niet authentiek is. En dan graag niet met woorden als 'daar is consensus over' of vanuit het andere kamp 'Vergeer zegt dat het niet authentiek is'.

Is toch niet teveel gevraagd?

[ Bericht 33% gewijzigd door Panterjong op 01-09-2020 12:57:01 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_194826083
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar jongske, heel dit boek gaat over tekstwijzigingen. En doe niet zo vanuit de hoogte met je " wetenschappelijke methodiek ". Dit is niet zo bevorderlijk voor een dialoog.
Maar jongske, dan zou er toch juist een heldere methodiek aan te wijzen moeten zijn van waaruit Vergeer vervolgens de teksten gaat onderzoeken en de daaruitvolgende conclusies trekt? :)

En uit de hoogte? Die methodiek is juist de hele basis van een hypothese.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat je dit niet kunt aanwijzen, maar ala. Wie ben ik. Slechts een jongske dat wetenschappelijk uit de hoogte doet omdat hij graag secuur te werk gaat :P
pi_194826106
Deze discussie is nog saillanter, omdat de hedendaagse queste naar de historische Jezus juist wordt geplaagd door gebrek aan methodische diepgang. En dan krijg je precies het waargenomene: een hele waaier aan "historische Jezussen".
pi_194826157
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar jongske, dan zou er toch juist een heldere methodiek aan te wijzen moeten zijn van waaruit Vergeer vervolgens de teksten gaat onderzoeken en de daaruitvolgende conclusies trekt? :)

En uit de hoogte? Die methodiek is juist de hele basis van een hypothese.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat je dit niet kunt aanwijzen, maar ala. Wie ben ik. Slechts een jongske dat wetenschappelijk uit de hoogte doet omdat hij graag secuur te werk gaat :P
Ik ga dit boek niet uit mijn kast halen omdat jij de moeite niet doet dit boek eens te raadplegen. Einde discussie.
  dinsdag 1 september 2020 @ 13:35:54 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_194826693
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hoeft niet. Na zoveel jaar kun je wel weten dat in elk F&L topic uiteindelijk de grote profeet als bron der bronnen wordt aangehaald.
Oh ja, er worden zoveel grote profeten aangehaald.
quote:
En aangezien ATON nog steeds niet kan uitleggen wat de methodiek van zijn grote profeet behelst, lijkt het me, na zoveel jaar, ook onbegonnen werk daar lang bij stil te blijven staan...

Geen zin in die carrousel.
Zolang je geen zin hebt om tenminste 1 van die boekjes, waarin dit wordt uitgelegd, te lezen dan blijft dat ook gewoon zo. Wat let je?

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 01-09-2020 13:46:12 ]
pi_194827075
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik ga dit boek niet uit mijn kast halen omdat jij de moeite niet doet dit boek eens te raadplegen. Einde discussie.
Ok. Rare reactie wat mij betreft, maar ala.
pi_194827089
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 13:35 schreef hoatzin het volgende:

Zolang je geen zin hebt om tenminste 1 van die boekjes, waarin dit wordt uitgelegd, te lezen dan blijft dat ook gewoon zo. Wat let je?
Weet jij dan misschien wel waar Vergeer dat doet?
  dinsdag 1 september 2020 @ 14:21:08 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_194827467
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 13:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Weet jij dan misschien wel waar Vergeer dat doet?
Ik heb er een paar gelezen. Volgens mij legt hij dat in ieder werk wel uit. Kan het even niet controleren, ik woon al ruim een half jaar in een tijdelijke woning zonder mijn boekenkast... ;(
pi_194827643
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb er een paar gelezen. Volgens mij legt hij dat in ieder werk wel uit. Kan het even niet controleren, ik woon al ruim een half jaar in een tijdelijke woning zonder mijn boekenkast... ;(
GESCHREVEN EN TOEGESCHREVEN Ch.Vergeer. Blz. 152 - 155.
Per brief nota's ; Anonieme auteurs, Paulus' signatuur, Redactie, Latere redacties en glossen.
  dinsdag 1 september 2020 @ 18:47:19 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194831801
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 13:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh ja, er worden zoveel grote profeten aangehaald.
[..]

Je bent geheel bekeerd zie ik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 1 september 2020 @ 18:47:44 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194831805
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 14:31 schreef ATON het volgende:

[..]

GESCHREVEN EN TOEGESCHREVEN Ch.Vergeer. Blz. 152 - 155.
Per brief nota's ; Anonieme auteurs, Paulus' signatuur, Redactie, Latere redacties en glossen.
Welke academici noemt hij aldaar?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 1 september 2020 @ 18:48:19 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194831809
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Omdat je weet dat er helemaal geen methodiek in staat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 1 september 2020 @ 18:56:39 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194831928
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Maar dat was niet mijn vraag.

Maar goed ik geef wel antwoord op jouw vraag. Dat eerste. Waar je wat je schrijft over de keizer vandaan haalt is mij verder een raadsel.

Als we naar 2 Tess kijken dan zijn de meesten of in ieder geval veel geleerden het erover eens dat deze brief niet authentiek is. Ik denk dat we kunnen stellen dat daar consensus over is. De brief gaat over de terugkeer van Jezus. Volgens de gebruikelijke christelijke uitleg gaat het door mij geplaatste vers uit 1 Tess ook over de terugkeer van Jezus. In tegenstelling tot 2 Tess zou 1 Tess en daarmee ook het door mij geplaatste vers wel authentiek zijn, dus toegeschreven kunnen worden aan Paulus.

Het zou fijn zijn als jij of anderen alsnog willen beargumenteren waarom dit vers wel of niet authentiek is. En dan graag niet met woorden als 'daar is consensus over' of vanuit het andere kamp 'Vergeer zegt dat het niet authentiek is'.

Is toch niet teveel gevraagd?
Maar wel de mijne.

Is het uitgangspunt dat er gerommeld is vanuit een bepaalde agenda, of is het een organisch proces geweest waarbij onderlinge afstemming een rol speelde in wat uiteindelijk geschreven werd? Of dat dan daadwerkelijk door de persoon Paulus verricht is, is niet eens interessant.

Het is een ding te twijfelen aan auteurschap (dat wordt al anderhalve eeuw gedaan); het is iets anders dat te doen op basis van een vooropgestelde aanname die verder niet onderbouwd wordt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194832933
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Welke academici noemt hij aldaar?
:D _O-
  dinsdag 1 september 2020 @ 23:07:23 #15
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194837497
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat je weet dat er helemaal geen methodiek in staat.
Heb je de boeken gelezen? Of roep je maar wat?
  dinsdag 1 september 2020 @ 23:09:30 #16
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194837525
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar wel de mijne.

Is het uitgangspunt dat er gerommeld is vanuit een bepaalde agenda, of is het een organisch proces geweest waarbij onderlinge afstemming een rol speelde in wat uiteindelijk geschreven werd? Of dat dan daadwerkelijk door de persoon Paulus verricht is, is niet eens interessant.

Het is een ding te twijfelen aan auteurschap (dat wordt al anderhalve eeuw gedaan); het is iets anders dat te doen op basis van een vooropgestelde aanname die verder niet onderbouwd wordt.
Jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft. Zo stuur je de discussie de andere kant op.
en
Voor mij is het wel interessant.
pi_194838213
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 23:07 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Heb je de boeken gelezen? Of roep je maar wat?
Heb even overwogen "Wie was Paulus wel" te scoren, maar na enig bladerwerk besloot ik het exemplaar in de boekwinkel te laten.

En zolang geen enkele Vergeer-adept mij precies wil zeggen welke methodiek wordt aangehangen, wordt de wens 's mans werk aan te schaffen niet groter.

Dus bij deze nogmaals: wat is de methodiek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194839428
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Heb even overwogen "Wie was Paulus wel" te scoren, maar na enig bladerwerk besloot ik het exemplaar in de boekwinkel te laten.

En zolang geen enkele Vergeer-adept mij precies wil zeggen welke methodiek wordt aangehangen, wordt de wens 's mans werk aan te schaffen niet groter.

Bladerwerk is niet de methodiek om een oordeel te vellen. In " Wie was Paulus wel " ga je niet de methodiek vinden wat Vergeer gebruikt heeft in " Geschreven en toegeschreven ". Nogmaals : :D _O-
pi_194839439
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 23:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft. Zo stuur je de discussie de andere kant op.
en
Voor mij is het wel interessant.
Tja, een zeer droevig personage met een enorm vooroordeel.
  woensdag 2 september 2020 @ 07:43:26 #20
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194839457
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wel apart dat je dan maar wat roept zonder enige kennis. Vind ik niet bij jou passen.

Verder vind ik het zelf niet zo belangrijk hoe de methodiek heet die Vergeer toepast. Hij heeft er duidelijk over nagedacht en weet mij vaak wel te overtuigen.

Maar krijg ik nu ook antwoord op mijn vraag?
pi_194839755
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 07:43 schreef Panterjong het volgende:

Verder vind ik het zelf niet zo belangrijk hoe de methodiek heet die Vergeer toepast
De inhoud is belangrijker dan de verpakking. Vergeer verwijst ook dikwijls naar wetenschappers die dezelfde mening hebben, en dat zijn ook zeker niet de minste.
  woensdag 2 september 2020 @ 09:31:52 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_194840531
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je bent geheel bekeerd zie ik.
Dat is een domme aanname.
pi_194841411
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 08:31 schreef ATON het volgende:

[..]

De inhoud is belangrijker dan de verpakking. Vergeer verwijst ook dikwijls naar wetenschappers die dezelfde mening hebben, en dat zijn ook zeker niet de minste.
Zoals?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194841432
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 07:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Wel apart dat je dan maar wat roept zonder enige kennis. Vind ik niet bij jou passen.

Verder vind ik het zelf niet zo belangrijk hoe de methodiek heet die Vergeer toepast. Hij heeft er duidelijk over nagedacht en weet mij vaak wel te overtuigen.

Maar krijg ik nu ook antwoord op mijn vraag?
En daar zit de crux dus...

Zonder theoretisch kader kun je van alles roepen.

En dat hij mensen alhier heeft weten te overtuigen was mij wel duidelijk. Lijkt wel een sekte.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194841461
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 07:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, een zeer droevig personage met een enorm vooroordeel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')