abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:48:10 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194790256
Ik volg al een tijdje een heel leuk youtube kanaal waarin een leraar Nederlands zijn expat leerlingen uit allerlei verschillende landen vraagt naar hun ervaringen met de Nederlandse cultuur. Dat levert veel inzichten op over hoe wij als Nederlanders overkomen op buitenlanders. Opvallend ook dat de verschillende culturen vaak wel tot dezelfde conclusies komen over Nederland.

Het leek me wel leuk om daar een topic aan te wijden door een paar van deze filmpjes te delen.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:48:55 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194790265
Had kree niet al zo’n topic laatst?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:53:04 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194790313
Ik woon al bijna 20 jaar in Duitsland.

Wat mij tegenwoordig vooral opvalt is dat Nederlanders steeds eigenwijzer worden en last hebben van het “not invented here syndrome “. Op nationaal niveau duidelijk waarneembaar in de COVID benadering en op individueel niveau een structureel probleem op de werkvloer. Gekmakend.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:53:49 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194790326
Ik trap af met dit filmpje, Expats en hun ervaringen met het Nederlandse zorgsysteem:

Al met al is het eindoordeel niet erg positief:
Je wordt door je huisarts niet serieus genomen
De huisarts heeft weinig kennis (en zit tijdens een consult te googelen)
Overal hoor je 'kom over 3 dagen maar terug' en 'probeer het met paracetamol'
'Euthanasie is de ultieme efficientie'

Ik moet zeggen: in andere culturen is het natuurlijk veel normaler om direct medicijntjes mee te krijgen voor allerlei zaken. Hier leeft ook wel het idee dat 'wat het lichaam zelf op kan lossen, lekker thuis uitzieken'. Ikzelf denk ook dat Nederlanders enorm gefocust zijn op goedkoop en efficiënt, het zorgsysteem is daar ook wel een uiting van.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:56:50 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194790364
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Tinkepink het volgende:

Wat mij tegenwoordig vooral opvalt is dat Nederlanders steeds eigenwijzer worden en last hebben van het “not invented here syndrome “. Op nationaal niveau duidelijk waarneembaar in de COVID benadering en op individueel niveau een structureel probleem op de werkvloer. Gekmakend.
Nederlanders zijn erg gevoelig voor kritiek op 'al het goede uit Nederland', is mij ook heel vaak opgevallen. Wij vergelijken onszelf met het buitenland en komen dan steevast tot een conclusie dat Nederland wel superieur is ;) . Opvallend en grappig stukje cultuur.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 10:58:43 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194790394
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:56 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nederlanders zijn erg gevoelig voor kritiek op 'al het goede uit Nederland', is mij ook heel vaak opgevallen. Wij vergelijken onszelf met het buitenland en komen dan steevast tot een conclusie dat Nederland wel superieur is ;) . Opvallend en grappig stukje cultuur.
Sow, het is inderdaad niet van de lucht wanneer een buitenlander of iemand die in het buitenland woont kritiek heeft op Nederland.

Overigens moet je als Nederlander in Nederland ook gewoon 'opdonderen' wanneer je ergens kritiek op hebt.

Behalve dan wanneer je kritiek hebt op het immigratiebeleid 8-)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:01:29 #7
277627 Seven.
We are Borg.
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:11:01 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194790566
In dit filmpje een positief oordeel over Nederlandse vrijheid en tolerantie:

Ik ben het niet overal mee eens trouwens, maar wat ik zelf herken is dat afwijkende meningen ook beschermd moeten worden. Daar is van alles voor georganiseerd. Het respecteren van iemands persoonlijke ruimte is hier in allerlei regeltjes vastgelegd.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:11:30 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194790573
Nog eentje: als je als buitenstaander vriendschap wilt sluiten met een Nederlander moet je hem om hulp vragen. Truc nummer 1 op de camping, maar ook zeer goed in te zetten na een verhuizing oid.
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:13:12 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194790611
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:58 schreef Dven het volgende:

[..]

Sow, het is inderdaad niet van de lucht wanneer een buitenlander of iemand die in het buitenland woont kritiek heeft op Nederland.

Overigens moet je als Nederlander in Nederland ook gewoon 'opdonderen' wanneer je ergens kritiek op hebt.

Nederlanders hechten veel waarde aan hun eigen mening, en nemen zichzelf daarin erg serieus. FOK! is daarvan wel de ultieme culturele uiting. Ik ken geen enkel vergelijkbaar buitenlands forum waarop je over zoveel onderwerpen kunt discussiëren. Online krijgen al die meningen wel een harder karakter dan in het echte leven. Misschien zou reddit nog een beetje in de buurt komen.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:18:23 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194790722
Volgende: Ondanks wat Seven hierboven schrijft is het conformeren aan de groepsmening wel een ding in Nederland. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de woninginrichting: zwarte stalen plafond hoge deuren, visgraatparket, semi-industriële keuken. Of kleding: leuke jurkjes voor de vrouw, spijkerbroek /sneakers/t shirt voor de man in het weekend en doordeweeks hemd/blauwe chino/bruine schoenen

De Nederlandse vrouw vind ik bijzonder ongeëmancipeerd. Niet alleen omdat het gros kiest voor een 3-dagen-baan, ook in het dagelijks leven. Hoe vaak zie je geen vriendengroepen: de mannen met z’n vijven voorop en 10 meter daarachter de vrouwen met tassen en een kudde kinderen. Waarom schiet men toch iedere keer in dit patroon? In Duitsland zie je veel vaker dat mannen en vrouwen samen zorgtaken op zich nemen.
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:20:58 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_194790765
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:58 schreef Dven het volgende:

[..]

Niet zo gek als je bedenkt dat Nederland letterlijk het beste land ter wereld is. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 30 augustus 2020 @ 11:56:10 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194791349
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:18 schreef Tinkepink het volgende:
Volgende: Ondanks wat Seven hierboven schrijft is het conformeren aan de groepsmening wel een ding in Nederland. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de woninginrichting: zwarte stalen plafond hoge deuren, visgraatparket, semi-industriële keuken. Of kleding: leuke jurkjes voor de vrouw, spijkerbroek /sneakers/t shirt voor de man in het weekend en doordeweeks hemd/blauwe chino/bruine schoenen

Ja, op zich lijken Nederlanders wel gevoeliger voor trends.

quote:
De Nederlandse vrouw vind ik bijzonder ongeëmancipeerd. Niet alleen omdat het gros kiest voor een 3-dagen-baan, ook in het dagelijks leven. Hoe vaak zie je geen vriendengroepen: de mannen met z’n vijven voorop en 10 meter daarachter de vrouwen met tassen en een kudde kinderen. Waarom schiet men toch iedere keer in dit patroon? In Duitsland zie je veel vaker dat mannen en vrouwen samen zorgtaken op zich nemen.
Absoluut waar. Zowel mannen als vrouwen zijn wat dat betreft luxepaardjes. Mannen vinden het wel best dat hun vrouw parttime werkt zodat ze zich thuis nergens druk over hoeven te maken. En vrouwen vinden dat schijnbaar ook heel prettig. Wij zijn nog lang in de huisvrouwencultuur blijven hangen. Ons belastingstelsel is daar ook op ingericht, schuiven met aftrekposten tussen 2 fiscale partners. In andere landen is het verschijnsel 'fiscale partners' al een heel raar fenomeen.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:06:29 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194791478
quote:
16s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Niet zo gek als je bedenkt dat Nederland letterlijk het beste land ter wereld is. _O_
Hehe, zo Nederlands
Resistance is futile.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2020 @ 12:13:58 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194791585
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
Ik trap af met dit filmpje, Expats en hun ervaringen met het Nederlandse zorgsysteem:

Ik moet zeggen: in andere culturen is het natuurlijk veel normaler om direct medicijntjes mee te krijgen voor allerlei zaken. Hier leeft ook wel het idee dat 'wat het lichaam zelf op kan lossen, lekker thuis uitzieken'. Ikzelf denk ook dat Nederlanders enorm gefocust zijn op goedkoop en efficiënt, het zorgsysteem is daar ook wel een uiting van.
Wat niet per se goed is. Als ik van mijn vriendin hoor hoe het in Brazilië gaat word ik daar ook niet echt vrolijk van (en zij overigens ook niet): wat je ook mankeert, ze schrijven je een of ander middeltje voor dat eigenlijk nooit werkt, vaak dezelfde twee of drie dingen, maar ze verdienen eraan dus schrijven ze maar iets voor. Met als gevolg dat mensen gaan denken dat dat hoort en dat je per definitie niet geholpen bent als je géén middeltje mee hebt gekregen (of nou ja, een recept voor iets dat je moet kopen).

Dingen die zij tot nu toe vergelijkt met Nederland pakken toch steevast in Nederland's voordeel uit. Alleen is het daar veel makkelijker om woonruimte te vinden (als je geld hebt kun je huren, geen gedoe nodig met een contract van werk ofzo), dat soort zaken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194791672
Als niet geboren Nederlander viel het mij bij mijn immigratie direct op dat Nederlanders echt extreem veel waarde hechten aan wat buitenlanders van ze vinden. Er is zo'n gekke behoefte aan erkenning van Nederlanders in de popcultuur ook. Vandaar waarschijnlijk ook de uitdrukking 'niet-Nederlands goed'. Een soort collectieve onzekerheid en behoefte aan bevestiging. Zodra het Nederlands elftal een goede pot speelt, lezen we het liefst nog eerder wat de Engelsen en Spanjaarden ervan vinden voordat we de eigen krant lezen :9

Zodra er een woordje Nederlands of een Nederlandse plek in een Hollywoodfilm voorbij komt staat het ook in de krant. :P

En als er dan iets negatiefs gezegd wordt, doen Nederlanders net alsof het opeens niet meer relevant is. _O-

Overigens identificeer ik mij na al die jaren ondertussen echt wel als Nederlander, maar deze blijft mij opvallen.

En dan nog niet eens te beginnen over zwarte piet, dat moesten ze mij ook echt wel 300 x toelichten, en pas nadat ik echt zelf Sinterklaas feesten had gevierd, begreep ik de betrekkelijke onschuld pas echt. :P
-nee-
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:28:59 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194791773
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:13 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Wat niet per se goed is. Als ik van mijn vriendin hoor hoe het in Brazilië gaat word ik daar ook niet echt vrolijk van (en zij overigens ook niet): wat je ook mankeert, ze schrijven je een of ander middeltje voor dat eigenlijk nooit werkt, vaak dezelfde twee of drie dingen, maar ze verdienen eraan dus schrijven ze maar iets voor. Met als gevolg dat mensen gaan denken dat dat hoort en dat je per definitie niet geholpen bent als je géén middeltje mee hebt gekregen (of nou ja, een recept voor iets dat je moet kopen).
Eens hoor, ik ben zelf wel fan van ons zorgsysteem. Maar dat komt omdat ik een modelpatiënt ben. Ik ga alleen naar de huisarts met serieuze klachten, ik werk door met een verkoudheidje. Ik ben in mei naar de huisarts gegaan omdat ik 's nachts lag te rillen in bed met koorts, waarna bleek dat ik de blaasontsteking allang voorbij was en nierbekkenontsteking had. Ik was toen 5 maanden zwanger :+ . In het kader van 'mijn lijf regelt dit wel' vrij lang gewacht met bellen. De griep heb ik al ruim 20 jaar niet gehad. Verder ben ik een gezond mens die de huisarts niet nodig heeft.

In andere landen ga je met een verkoudheidje naar de dokter, wij gaan naar de Kruidvat. In andere landen ga je met pijn naar de dokter vanaf level 4, wij Nederlanders moeten het toch wel als level 7 ervaren.

Mijn man heeft hele andere ervaringen. Die heeft chronische klachten en ervaart structureel dat de vervanger van onze huisarts hem steevast verkeerd doorverwijst, dat de verschillende medische disciplines niet op elkaar afgestemd zijn. Waar een pasklare diagnose ontbreekt, heerst best wel chaos van dossiers die niet goed overgedragen worden en processen die niet goed op elkaar aansluiten.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:38:30 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194791904
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:20 schreef Marsenal het volgende:
Als niet geboren Nederlander viel het mij bij mijn immigratie direct op dat Nederlanders echt extreem veel waarde hechten aan wat buitenlanders van ze vinden. Er is zo'n gekke behoefte aan erkenning van Nederlanders in de popcultuur ook. Vandaar waarschijnlijk ook de uitdrukking 'niet-Nederlands goed'. Een soort collectieve onzekerheid en behoefte aan bevestiging. Zodra het Nederlands elftal een goede pot speelt, lezen we het liefst nog eerder wat de Engelsen en Spanjaarden ervan vinden voordat we de eigen krant lezen :9

Zodra er een woordje Nederlands of een Nederlandse plek in een Hollywoodfilm voorbij komt staat het ook in de krant. :P

En als er dan iets negatiefs gezegd wordt, doen Nederlanders net alsof het opeens niet meer relevant is. _O-

Overigens identificeer ik mij na al die jaren ondertussen echt wel als Nederlander, maar deze blijft mij opvallen.

En dan nog niet eens te beginnen over zwarte piet, dat moesten ze mij ook echt wel 300 x toelichten, en pas nadat ik echt zelf Sinterklaas feesten had gevierd, begreep ik de betrekkelijke onschuld pas echt. :P

Hoe lang woon jij in Nederland?

En herkenbaar: Carice doet mee aan Game of Thrones en dat is dan inderdaad 'een ding'. Ik zie dat als het stukje cultuur waarin Nederlanders gezien en erkend willen worden. Geen Calimero complex zoals in België want wij hangen daar geen slachtofferhouding aan. Wij zijn dan eerder actief, vocaal en strijdbaar, zodat we alsnog de erkenning krijgen dat Nederland echt wel een goed landje is dat er toe doet.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:39:32 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194791917
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Tinkepink het volgende:

Omdat we altijd gelijk hebben. Simpel.
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:21:51 #20
171953 MrStock
Zedde gej joa!
pi_194792701
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Eens hoor, ik ben zelf wel fan van ons zorgsysteem. Maar dat komt omdat ik een modelpatiënt ben. Ik ga alleen naar de huisarts met serieuze klachten, ik werk door met een verkoudheidje. Ik ben in mei naar de huisarts gegaan omdat ik 's nachts lag te rillen in bed met koorts, waarna bleek dat ik de blaasontsteking allang voorbij was en nierbekkenontsteking had. Ik was toen 5 maanden zwanger :+ . In het kader van 'mijn lijf regelt dit wel' vrij lang gewacht met bellen. De griep heb ik al ruim 20 jaar niet gehad. Verder ben ik een gezond mens die de huisarts niet nodig heeft.

In andere landen ga je met een verkoudheidje naar de dokter, wij gaan naar de Kruidvat. In andere landen ga je met pijn naar de dokter vanaf level 4, wij Nederlanders moeten het toch wel als level 7 ervaren.

Mijn man heeft hele andere ervaringen. Die heeft chronische klachten en ervaart structureel dat de vervanger van onze huisarts hem steevast verkeerd doorverwijst, dat de verschillende medische disciplines niet op elkaar afgestemd zijn. Waar een pasklare diagnose ontbreekt, heerst best wel chaos van dossiers die niet goed overgedragen worden en processen die niet goed op elkaar aansluiten.
Toen ik de huisartsenpost belde en naar mijn huisarts vroeg, bleek hij al met pensioen te zijn en overleden. De opvolger van hem was inmiddels ook al met pensioen :D Nouja, na 15 jaar kan ik dat ook wel begrijpen O-)
Neem jezelf niet te serieus, dat doen anderen ook niet bij jou......
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:25:58 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194792796
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:21 schreef MrStock het volgende:

[..]

Toen ik de huisartsenpost belde en naar mijn huisarts vroeg, bleek hij al met pensioen te zijn en overleden. De opvolger van hem was inmiddels ook al met pensioen :D Nouja, na 15 jaar kan ik dat ook wel begrijpen O-)
_O- Only in Nederland.
Resistance is futile.
pi_194793280
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:56 schreef Seven. het volgende:

Ik ken twee Tsjechische meiden en die vinden juist alles van Tsjechië superieur. Nederland is niets.

Mijn vriend, expat, vindt Nederland geweldig. Veel is hier goed geregeld en de bureaucratie is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger. Alleen rijden we heel slecht en zijn de stukken vlees in de supermarkt idioot klein.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2020 @ 13:50:01 #23
284411 crew  heywoodu
pi_194793286
quote:

Maar zoiets is natuurlijk ook totaal niet typisch Nederlands. Bij veel dingen waarvan mensen zeggen "dat is typisch Nederlands" komt het erop neer dat mensen overal dat wel doen en het weinig met specifiek Nederland te maken heeft :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_194793367
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:50 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar zoiets is natuurlijk ook totaal niet typisch Nederlands. Bij veel dingen waarvan mensen zeggen "dat is typisch Nederlands" komt het erop neer dat mensen overal dat wel doen en het weinig met specifiek Nederland te maken heeft :+
Dit is misschien wel waar ja, waar ik vandaan kom, Engeland, is het normaal dat de internationale popcultuur wordt beinvloed door andere Engelsen, dat is natuurlijk gewoon ander perspectief.
-nee-
pi_194793383
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Meer dan 20 jaar alweer
-nee-
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2020 @ 13:55:05 #26
284411 crew  heywoodu
pi_194793398
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:54 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dit is misschien wel waar ja, waar ik vandaan kom, Engeland, is het normaal dat de internationale popcultuur wordt beinvloed door andere Engelsen, dat is natuurlijk gewoon ander perspectief.
Ik heb zo'n vermoeden dat men in IJsland ook wel eens wat ander randnieuws over een Game of Thrones-acteur heeft gehad, bijvoorbeeld, zoals hier met Van Houten :P
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:57:24 #27
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194793442
Betreft gezondheidszorg merk ik het verschil wel. Vooral wat buitenlanders die hier verblijven er van vinden.
Gestudeerd aan Wageningen universiteit waar veel buitenlandse studenten op af komen. De culturele verschillen waar men veel moeite mee zou kunnen hebben zoals gezondheidszorg wordt ook uitgelegd door de universiteit.
Zodoende ook de huisarts. Heel verbaasd was ik toen ik las dat het heel gebruikelijk is in sommige landen dat antibiotica bijvoorbeeld werd voorgeschreven alsof het snoepjes zijn bij ziektes die vanzelf over gaan. Dan wordt er bijvoorbeeld uitgelegd waarom Nederlandse artsen terughoudender zijn net antibiotica etc.
Er was ook altijd een stukje in het universiteitsblad over wat buitenlandse studenten opvalt tijdens hun verblijf in Nederland. De zogenaamde typical Dutch serie. Zie https://resource.wur.nl/n(...)source_typical_dutch
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:25:42 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194793926
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ken twee Tsjechische meiden en die vinden juist alles van Tsjechië superieur. Nederland is niets.

Mijn vriend, expat, vindt Nederland geweldig. Veel is hier goed geregeld en de bureaucratie is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger. Alleen rijden we heel slecht en zijn de stukken vlees in de supermarkt idioot klein.
Je vriend heeft wat bij betreft zeker gelijk over bureaucratie en overzichtelijkheid. Ik vind hier het contact met de overheid veel makkelijker dan bijvoorbeeld België of Engeland. De Nederlandse overheid is ook veel efficiënter en dat vertaalt zich door tot op gemeentelijk niveau.

In België is het vergeleken met de UK trouwens helemaal een crime :') .
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:29:39 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194793978
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:54 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Voor Engelsen is het no big deal dat Tom Hardy een Hollywood ster is. Maar de UK heeft natuurlijk een fantastische eigen film en TV industrie die ook op globaal niveau echt een grote speler is.

Volg jij het Engelse nieuws nog?
Resistance is futile.
pi_194793980
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik heb zo'n vermoeden dat men in IJsland ook wel eens wat ander randnieuws over een Game of Thrones-acteur heeft gehad, bijvoorbeeld, zoals hier met Van Houten :P
Vast, maar ik heb wel echt de indruk dat Nederlanders het echt een tikkeltje belangrijker vinden.
-nee-
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2020 @ 14:31:02 #31
284411 crew  heywoodu
pi_194793995
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Vast, maar ik heb wel echt de indruk dat Nederlanders het echt een tikkeltje belangrijker vinden.
Omdat we dat hier veel meer meekrijgen en iets IJslands of Slowaaks niet.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:34:05 #32
236264 crew  capricia
pi_194794036
Mooi topic @Seven.

Italiaanse vrienden vinden dat wij het altijd beter weten. En dat we te vaak een opgeheven vingertje hebben naar anderen. :D

En thuisbevallingen vinden ze helemaal ondenkbaar en levensgevaarlijk.
Onze kraamzorg is ook een uniek systeem.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:35:07 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794049
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Betreft gezondheidszorg merk ik het verschil wel. Vooral wat buitenlanders die hier verblijven er van vinden.
Gestudeerd aan Wageningen universiteit waar veel buitenlandse studenten op af komen. De culturele verschillen waar men veel moeite mee zou kunnen hebben zoals gezondheidszorg wordt ook uitgelegd door de universiteit.
Zodoende ook de huisarts. Heel verbaasd was ik toen ik las dat het heel gebruikelijk is in sommige landen dat antibiotica bijvoorbeeld werd voorgeschreven alsof het snoepjes zijn bij ziektes die vanzelf over gaan. Dan wordt er bijvoorbeeld uitgelegd waarom Nederlandse artsen terughoudender zijn net antibiotica etc.
Er was ook altijd een stukje in het universiteitsblad over wat buitenlandse studenten opvalt tijdens hun verblijf in Nederland. De zogenaamde typical Dutch serie. Zie https://resource.wur.nl/n(...)source_typical_dutch
Ik kan me levendig voorstellen dat buitenlanders die gewend zijn om overal een pilletje voor te krijgen, hier wel zoiets hebben van 'wtf, ze vragen aan de telefoon al of het wel noodzakelijk is dat ik langskom door telefonische triage toe te passen'.

Dat daar wel een stuk efficiëntie en cultuur achter zit, prik je als expat of student niet zomaar doorheen.

Wat dat betreft vind ik de big pharma verhalen voor Nederland ook niet zo opgaan. Dat begint nu pas te komen in het nieuwe stelsel, dat artsen wel zo goedkoop mogelijk voorschrijven. Maar die terughoudendheid om voor te schrijven is nog steeds van toepassing en dat is volgens mij de basis voor de verziekte wereldmarkt.
Resistance is futile.
pi_194794063
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Voor Engelsen is het no big deal dat Tom Hardy een Hollywood ster is. Maar de UK heeft natuurlijk een fantastische eigen film en TV industrie die ook op globaal niveau echt een grote speler is.

Volg jij het Engelse nieuws nog?
Niet meer dan een andere Nederlander, ik heb vrijwel geen wortels meer aan die kant van het kanaal. Alleen als ik Engels spreek verraad ik mezelf, verder is er geen reden om te denken dat ik niet gewoon geboren was in Hilvarenbeek, Goes of Woerden. :P
-nee-
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:37:06 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794076
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Marsenal het volgende:

[..]

So much voor Hollandse nuchterheid ;)

Dat vind ik nou een wassen neus. Wij zijn dat 'doe maar gewoon' allang ontgroeid als landje zijn we zelfs behoorlijk hysterisch.

Doe maar gewoon passen we alleen toe als iemand anders zijn kop boven het maaiveld uitsteekt.
Resistance is futile.
pi_194794124
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:34 schreef capricia het volgende:
De verloskundigen-cultuur is hier in Nederland ook wel gek soms. Er heerst nog steeds een klein taboe op verdovingen, en veel vrouwen schijnen het een drempel te vinden om er over te beginnen. Anekdotisch voorbeeld: Toen mijn vrouw beviel en na 18 uur pijn lijden met mij de opties door ging nemen, zei de verloskundige ook dat het jammer zou zijn, en dat we goed moesten beseffen dat zij dan als verloskundige niet meer aanwezig kon zijn.
Lekker belangrijk, kut. :D
-nee-
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:49:16 #37
236264 crew  capricia
pi_194794282
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]

De verloskundigen-cultuur is hier in Nederland ook wel gek soms. Er heerst nog steeds een klein taboe op verdovingen, en veel vrouwen schijnen het een drempel te vinden om er over te beginnen. Anekdotisch voorbeeld: Toen mijn vrouw beviel en na 18 uur pijn lijden met mij de opties door ging nemen, zei de verloskundige ook dat het jammer zou zijn, en dat we goed moesten beseffen dat zij dan als verloskundige niet meer aanwezig kon zijn.
Haha. Ja.
Een vriendin lag 3 dagen in het ziekenhuis (in het buitenland) na haar bevalling. Ik dacht dus dat er iets mis moest zijn met de baby of de moeder. Want waarom houden ze je anders drie dagen daar?
In haar berichtjes schreef ze dat alles goed was. En ik dacht 'huh, wat is er nu eigenlijk echt aan de hand? Vertelt ze de waarheid wel?'.
:')

Is dat in andere Europese landen gewoon standaard protocol. :+
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:50:12 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794297
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:34 schreef capricia het volgende:
Mooi topic @:seven.

Italiaanse vrienden vinden dat wij het altijd beter weten. En dat we te vaak een opgeheven vingertje hebben naar anderen. :D

Ja, dat thuisbevallen! Ik ga over een maandje bevallen en ik wil echt koste wat kost niet naar het ziekenhuis. 'Gewoon lekker natuurlijk thuis, zonder pijnstilling' is kort gezegd mijn gedachtengang.

Er zijn in Engeland wel midwives die aan homebirths doen. In België is het echt not done en daar roepen aanstaande moeders ook dat de Nederlandse sterftecijfers veel hoger liggen.

Ook hierin zie je wel dat in Nederland veel meer vertrouwen is in het functioneren van het lijf. Maar dat is natuurlijk ook propaganda om de efficiëntie van het systeem omhoog te krikken :+ . Want het is wel lekker goedkoop, al die vrouwen die thuis baren.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:53:18 #39
236264 crew  capricia
pi_194794356
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, dat thuisbevallen! Ik ga over een maandje bevallen en ik wil echt koste wat kost niet naar het ziekenhuis. 'Gewoon lekker natuurlijk thuis, zonder pijnstilling' is kort gezegd mijn gedachtengang.

Er zijn in Engeland wel midwives die aan homebirths doen. In België is het echt not done en daar roepen aanstaande moeders ook dat de Nederlandse sterftecijfers veel hoger liggen.

Ook hierin zie je wel dat in Nederland veel meer vertrouwen is in het functioneren van het lijf. Maar dat is natuurlijk ook propaganda om de efficiëntie van het systeem omhoog te krikken :+ . Want het is wel lekker goedkoop, al die vrouwen die thuis baren.
Ik schreef dat dan ook doodleuk aan die vriendin: 'giving birth is not an illness that needs to be treated at a hospital'. _O-

Ignorant als ik was.

Heel veel succes bij de bevalling trouwens! Heb je wel een plan gemaakt? Of gaat dat daar ook anders?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:55:45 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794400
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Haha. Ja.
Een vriendin lag 3 dagen in het ziekenhuis (in het buitenland) na haar bevalling. Ik dacht dus dat er iets mis moest zijn met de baby of de moeder. Want waarom houden ze je anders drie dagen daar?
In haar berichtjes schreef ze dat alles goed was. En ik dacht 'huh, wat is er nu eigenlijk echt aan de hand? Vertelt ze de waarheid wel?'.
:')

Is dat in andere Europese landen gewoon standaard protocol. :+
Mijn man en zijn broertje zijn in de jaren '70 in Australië geboren. Dat was ook naar het ziekenhuis en na 5 dagen kon je weer weg, ook als het gewoon allemaal supergoed ging
Resistance is futile.
pi_194794436
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mijn man en zijn broertje zijn in de jaren '70 in Australië geboren. Dat was ook naar het ziekenhuis en na 5 dagen kon je weer weg, ook als het gewoon allemaal supergoed ging
Lol

'Hee goed gedaan, hier heb je een doekje er zit nog wat bloed en stront op je been. Hejje een maxi-cosi? Mooi, dan kan je gaan, nou doei he'
-nee-
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:59:31 #42
236264 crew  capricia
pi_194794467
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat is echt anders dan hier ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:16:01 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794799
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik schreef dat dan ook doodleuk aan die vriendin: 'giving birth is not an illness that needs to be treated at a hospital'. _O-

Ignorant als ik was.

Heel veel succes bij de bevalling trouwens! Heb je wel een plan gemaakt? Of gaat dat daar ook anders?
Oei ja, dat zal ze leuk gevonden hebben :+

Ik heb 2 plannen, beiden gebaseerd op hypnobirthing.

Hypnobirthing is een filosofie met Amerikaanse roots die er vanuit gaat dat je bevalangst adrenaline opwekt, waardoor zuurstof naar je armen en benen gaat voor vlucht/vecht respons, in plaats van naar je baarmoederspieren. Elke vrouw is geconditioneerd om te denken dat het afzien wordt. Sterker nog: we hebben daar zelfs een spreekwoord voor in NL ('een zware bevalling' noemen we alles dat een buitengewone inspanning vereist), dus dat zit cultureel ingebakken. In de Nederlandse cultuur is dat wel minder sterk dan in andere westerse culturen. Hypnobirthing poogt die conditionering te doorbreken: blijf ontspannen en angstvrij en dan verloopt je bevalling soepeler want alle zuurstof gaat naar je baarmoeder, waardoor je wel druk ervaart maar geen pijn. Er zijn ook veel vrouwen die aangeven dat ze geen pijn ervaren hebben, maar ik geloof wel dat je daarvoor wel een enorme wilskracht moet hebben. Verder spitst het toe op geïnformeerde beslissingen nemen zodat je positief terug kunt kijken op de besluiten die je genomen hebt, als het toch een medisch verhaal wordt.

Thuisbevalling heb ik een bevalbad voor gehuurd en ik zal hooguit wat paracetamol nemen. De verloskundige wordt gevraagd om weer naar huis te gaan na de eerste controle en verder wil ik ook niet weten hoeveel ontsluiting ik heb. Mijn lijf weet wat het moet doen, m'n baby ook. Als het een uitputtingsslag wordt, dan bepaal ik zelf wel wanneer zij gaat checken op ontsluiting. Wat ik niet wil is 'je bent pas 4cm, duurt wel lang hè?'. Checken van de hartslag van m'n zoon vind ik wel prima.

Verder is mijn medische plan dat AL het medisch ingrijpen in overleg gaat. Voor elke medische beslissing wil ik weten wat de risico's zijn (vaak werkt het ene medisch ingrijpen het volgende in de hand), en ook vooral de vraag: wat als we nu even niet ingrijpen. Mocht het een keizersnede worden, dan wil ik rust in de operatiekamer met gedempt licht, geen studenten die ook ff komen voelen en dat soort dingen.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:17:12 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794823
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Haha :D
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:20:00 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794867
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:57 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Lol

'Hee goed gedaan, hier heb je een doekje er zit nog wat bloed en stront op je been. Hejje een maxi-cosi? Mooi, dan kan je gaan, nou doei he'
Zo heeft mijn schoonmoeder dat wel ervaren. 5 dagen, doei! Zij verbaast zich ook wel over het fenomeen kraamverzorging.

Is ook gek eigenlijk, dat er één landje ter wereld is dat thuisbevallen promoot én daar ook nog 2 hele industrieën omheen gebouwd heeft, namelijk verloskundigen én kraamverzorging.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:22:23 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194794911
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:11 schreef Tinkepink het volgende:
Nog eentje: als je als buitenstaander vriendschap wilt sluiten met een Nederlander moet je hem om hulp vragen. Truc nummer 1 op de camping, maar ook zeer goed in te zetten na een verhuizing oid.
Zou dat niet inhaken op het idee dat Nederlanders zich belangrijk willen voelen? :@
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 15:26:19 #47
236264 crew  capricia
pi_194795011
Seven. Klinkt heel goed. Jouw plan.
Hopelijk gaat het zoals jullie bedacht hebben. En vooral dat alles in overleg moet met jullie (jou) is echt belangrijk.
Succes. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:28:34 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194795059
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Grappig. Ik wou kost wat kost niet thuis maar werd door “het systeem “ in Nederland gedwongen het toch thuis te proberen. Ging bijna fout.
Een beetje meer vertrouwen in de kennis van het eigen lijf zou veel gedoe voorkomen. In zowel nl als het buitenland.
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:30:51 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194795106
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Omdat we dat hier veel meer meekrijgen en iets IJslands of Slowaaks niet.
Opvallend Nederlands om zo te reageren, alsof je door een bij gestoken bent. :P

In Duitsland hoor je niemand jubelen over Heidi Klum. In Nederland is en blijft het nieuws als Famke Janssen weer eens een bijrolletje bemachtigd.

En dat is dus wat ik bedoel met deze post:

quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

En herkenbaar: Carice doet mee aan Game of Thrones en dat is dan inderdaad 'een ding'. Ik zie dat als het stukje cultuur waarin Nederlanders gezien en erkend willen worden. Geen Calimero complex zoals in België want wij hangen daar geen slachtofferhouding aan. Wij zijn dan eerder actief, vocaal en strijdbaar, zodat we alsnog de erkenning krijgen dat Nederland echt wel een goed landje is dat er toe doet.
Resistance is futile.
  zondag 30 augustus 2020 @ 15:37:46 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194795308
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 15:26 schreef capricia het volgende:
Seven. Klinkt heel goed. Jouw plan.
Hopelijk gaat het zoals jullie bedacht hebben. En vooral dat alles in overleg moet met jullie (jou) is echt belangrijk.
Succes. O+
Dankjewel O+ . Hopelijk pakt het ook zo uit, lekker thuis. En zo niet, dan kan ik beslissingen nemen waar ik achter sta.

quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 15:28 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Grappig. Ik wou kost wat kost niet thuis maar werd door “het systeem “ in Nederland gedwongen het toch thuis te proberen. Ging bijna fout.
Een beetje meer vertrouwen in de kennis van het eigen lijf zou veel gedoe voorkomen. In zowel nl als het buitenland.
Snap ik, Tink! Uiteindelijk is het gewoon enorm belangrijk dat je kunt doen waar je achter staat wat betreft bevallen, die ruimte biedt het Nederlandse systeem dus niet aan iedereen. En dat is ook weer heel Nederlands, afwijken van de gangbare normen moet je wel verdedigen.
Resistance is futile.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2020 @ 15:38:58 #51
284411 crew  heywoodu
pi_194795337
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 15:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Opvallend Nederlands om zo te reageren, alsof je door een bij gestoken bent. :P

In Duitsland hoor je niemand jubelen over Heidi Klum. In Nederland is en blijft het nieuws als Famke Janssen weer eens een bijrolletje bemachtigd.

En dat is dus wat ik bedoel met deze post:
[..]

Maar Duitsland is een veel groter land, Nederland, Slowakije, IJsland etc stellen allemaal niet zoveel voor, dus is het meer bijzonder als er op zo'n gebied iets bereikt wordt. Overigens hoor ik in het dagelijkse leven hier helemaal niemand jubelen over Van Houten, om maar iemand te noemen :+
  zondag 30 augustus 2020 @ 16:31:56 #52
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_194796578
quote:

:D Herkenbaar!

Ik vind het niet erg om geen medicatie te krijgen, maar ze wimpelen je altijd af en weigeren je door te verwijzen óf een deftige uitleg te geven waarom ze dat niet nodig vinden. :P

Mijn eerste keer in België was ik in shock toen ik fysiek onderzocht werd omdat ik daar kwam met buikgriep (hier heb je een ziektebriefje nodig voor je werk). Ik vind het hier wel veel aangenamer om naar de huisarts te gaan. :Y
pi_194796701
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 16:31 schreef jerney het volgende:

[..]

:D Herkenbaar!

Ik vind het niet erg om geen medicatie te krijgen, maar ze wimpelen je altijd af en weigeren je door te verwijzen óf een deftige uitleg te geven waarom ze dat niet nodig vinden. :P

Mijn eerste keer in België was ik in shock toen ik fysiek onderzocht werd omdat ik daar kwam met buikgriep (hier heb je een ziektebriefje nodig voor je werk). Ik vind het hier wel veel aangenamer om naar de huisarts te gaan. :Y
Ik vind wel dat er wat te zeggen valt de Nederlandse manier, nu we moeten proberen geen antibiotica te gebruiken. Ik had begin van het jaar een longontsteking en was echt flink ziek, maar toen ik bij de huisarts kwam zei hij 'Je hebt het ergste wel gehad ondertussen dus ik ga niks geven' en uiteindelijk heb ik de hele fase niks anders geslikt dan paracetamol of ibuprofen en het systeem niet tot last geweest. Mensen moeten ook wel een beetje stevig zijn, in Spanje kan ik op vakantie een antibioticakuur krijgen met één doktersbezoekje. :P
-nee-
  zondag 30 augustus 2020 @ 16:56:18 #54
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_194797126
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 16:37 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik vind wel dat er wat te zeggen valt de Nederlandse manier, nu we moeten proberen geen antibiotica te gebruiken. Ik had begin van het jaar een longontsteking en was echt flink ziek, maar toen ik bij de huisarts kwam zei hij 'Je hebt het ergste wel gehad ondertussen dus ik ga niks geven' en uiteindelijk heb ik de hele fase niks anders geslikt dan paracetamol of ibuprofen en het systeem niet tot last geweest. Mensen moeten ook wel een beetje stevig zijn, in Spanje kan ik op vakantie een antibioticakuur krijgen met één doktersbezoekje. :P
Ja, eens. Antibiotica is troep en dat moet je zoveel mogelijk beperken. En hun receptjes voor iets dat prima uit te zieken is, hoef ik ook nooit. :P

Mijn probleem met Nederlandse huisartsen is dat ze je bij voorbaat al niet serieus nemen. Een kennis werd zelfs naar huis gestuurd terwijl hij bloed plaste. Niks aan de hand joh.. behalve prostaatkanker dan, bleek later. :') Van die mentaliteit moeten ze gewoon af.
  zondag 30 augustus 2020 @ 17:10:53 #55
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194797406
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 16:56 schreef jerney het volgende:

[..]

Ja, eens. Antibiotica is troep en dat moet je zoveel mogelijk beperken. En hun receptjes voor iets dat prima uit te zieken is, hoef ik ook nooit. :P

Mijn probleem met Nederlandse huisartsen is dat ze je bij voorbaat al niet serieus nemen. Een kennis werd zelfs naar huis gestuurd terwijl hij bloed plaste. Niks aan de hand joh.. behalve prostaatkanker dan, bleek later. :') Van die mentaliteit moeten ze gewoon af.
Dit verschilt van huisarts tot huisarts. Ik had er eerst ook één die steevast, bij alles, zei dat ik het nog 2 weken aan moest kijken. Ik heb er nu één die vraagt hoelang ik er al mee rondloop en dan vaak zegt dat ik wel eerder had mogen langskomen. :+

Trouwens, die thuisbevalling is ernstig op zijn retour. Ik verwacht dat dit binnen een paar decennia over is.
  zondag 30 augustus 2020 @ 17:12:17 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194797437
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Ignorant als ik was.

Een bevalplan maken is ook iets van de laatste jaren hoor, toen ik zwanger was van mijn oudste (29 jaar geleden) had niemand ooit van een bevalplan gehoord, toen ik zwanger was van de jongste (10 jaar geleden) wel, maar als er iets is wat zich niet laat plannen dan is dat een bevalling dus ik heb daar helemaal geen werk van gemaakt.

Het is iig niet iets dat al decennialang normaal is in NL en hoort op zich niet bij onze thuisbevalcultuur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 augustus 2020 @ 17:51:41 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194798221
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:10 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dit verschilt van huisarts tot huisarts. Ik had er eerst ook één die steevast, bij alles, zei dat ik het nog 2 weken aan moest kijken. Ik heb er nu één die vraagt hoelang ik er al mee rondloop en dan vaak zegt dat ik wel eerder had mogen langskomen. :+

Trouwens, die thuisbevalling is ernstig op zijn retour. Ik verwacht dat dit binnen een paar decennia over is.
Merk ik ook. Jongere huisartsen zijn wat dat betreft veel meedenkender.

En dat gevoel heb ik ook wat betreft thuisbevallingen. Verloskundigen lijken meer en meer aan te sturen op ziekenhuisbevallingen.
Resistance is futile.
pi_194839637
Buitenlanders begrijpen kringverjaardagen niet, waarbij iedereen iedereen feliciteert en (buiten coronatijd) drie zoenen op wangen moeten worden gegeven.

En om heel eerlijk te zijn: ik ook niet.
pi_194839737
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 08:16 schreef thabit het volgende:
Buitenlanders begrijpen kringverjaardagen niet, waarbij iedereen iedereen feliciteert en (buiten coronatijd) drie zoenen op wangen moeten worden gegeven.

Buitenlanders begrijpen ook niet waarom je je niet gewoon netjes voorstelt aan de mensen die je niet kent, maar alleen 'gefeliciteerd' zegt. Tegen iedereen. Tegen de vriendin van de oude buurvrouw van de moeder van de jarige.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_194875447
quote:

Haha true, kringverjaardagen zijn natuurlijk ook geen flikker aan.

En die 3 zoenen :')

Resistance is futile.
pi_194875480
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 08:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Buitenlanders begrijpen ook niet waarom je je niet gewoon netjes voorstelt aan de mensen die je niet kent, maar alleen 'gefeliciteerd' zegt. Tegen iedereen. Tegen de vriendin van de oude buurvrouw van de moeder van de jarige.
Haha, ook herkenbaar! Toch wel gek eigenlijk.
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 05:56:51 #62
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194877055
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2020 23:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, ook herkenbaar! Toch wel gek eigenlijk.
Zeggen jullie gefeliciteerd zonder je voor te stellen? Ik heb dat nooit gedaan. Ook niet toen ik nog in NL woonde.
pi_194878283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 05:56 schreef Tinkepink het volgende:

Zeggen jullie gefeliciteerd zonder je voor te stellen? Ik heb dat nooit gedaan. Ook niet toen ik nog in NL woonde.
Ik ook niet. Het is heel gek als je de hele tijd iemands hand schudt (erm, dat sowieso tegenwoordig) en dan steeds 'Isabeau, zus van jarige' zegt en de ander zegt 'gefeliciteerd'. Echt bizar. Dan hebben ze nóg niet door dat het raar is dat ze zich niet voorstellen, maar blijven bij dat ingebakken feliciteren van vreemden.
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:12:40 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194878286
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 05:56 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ene keer wel, andere keer niet. Ligt een beetje aan de relatie met de jarige. Als dat een kennis is, dan ben ik eerder geneigd om het bij gefeliciteerd te laten :+ .
Resistance is futile.
pi_194878304
quote:

Nee we moeten lekker de cultuur overnemen om overal antibiotica of zware pijnstillers voor te schrijven....
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 4 september 2020 @ 09:40:53 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194878710
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 09:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee we moeten lekker de cultuur overnemen om overal antibiotica of zware pijnstillers voor te schrijven....
Zeg ik dat?
Resistance is futile.
pi_194879097
Expats weet ik niet maar over het algemeen hebben buitenlanders een slecht beeld van Nederland en met name dan Nederlanders.
Overigens terecht als je al kijkt naar hoe Nederlands zich in het buitenland gedragen, niet alleen de jongelui.
Als je ergens een groep ziet die ontzettend luid is dan weet je al zucht dat zijn weer eens Nederlanders.

Nederlanders zijn ook echt belachelijk nationalistisch. Met name in de sport. Slaat echt nergens meer op.
Zodra ergens een Nederland in mee doet dan bestaat er niets anders meer. Dan doet een sport er ineens toe.
Gelukkig wel zonder achterlijke rituelen zoals Amerikanen dat kennen.

Nee dit landje heeft het echt lang niet zo goed als dat zou lijken.
Het sociale stelsel is wel een goed iets. Er wordt voor iedereen gezorgd.
pi_194880287
Mijn schoonzus komt uit Spanje en wat mij opvalt aan haar en wat haar opvalt aan ons is dat zij ALTIJD te laat komt en wij ALTIJD op tijd zijn.

Het is zelfs zover dat wij met haar een half uur eerder afspreken zodat ze verschijnt op de tijd dat wij willen dat ze er is en niet dat we moeten wachten op haar. Moet er wel om lachen want ik, als Nederlander, snapt niet dat als je om 18.00 uur afspreekt dat dit betekend dat je er om 18.30 bent (of nog later) 8)7
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
  vrijdag 4 september 2020 @ 11:23:19 #69
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194880415
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 11:11 schreef Pro_Shifty het volgende:
Mijn schoonzus komt uit Spanje en wat mij opvalt aan haar en wat haar opvalt aan ons is dat zij ALTIJD te laat komt en wij ALTIJD op tijd zijn.

Het is zelfs zover dat wij met haar een half uur eerder afspreken zodat ze verschijnt op de tijd dat wij willen dat ze er is en niet dat we moeten wachten op haar. Moet er wel om lachen want ik, als Nederlander, snapt niet dat als je om 18.00 uur afspreekt dat dit betekend dat je er om 18.30 bent (of nog later) 8)7
Ik woonde ooit in een land waar dit ook gebruikelijk was en kon bij naasten vragen of het de locale tijd was (dus minimaal een kwartier te laat) of de buitenlandertijd (= op tijd).
Men kon erom lachen en ik kreeg meestal een bruikbaar antwoord. :+
pi_194880461
Ik moet opeens aan dit oude topic denken, waar voor- en nadelen van Nederland ten opzichte van andere landen worden genoemd.
  vrijdag 4 september 2020 @ 12:42:32 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194881785
quote:

Nederlanders zijn idd redelijk punctueel, net als Duitsers!
Resistance is futile.
pi_194881869
quote:

Ik had een Vlaamse schoonzus die ook altidj te laat kwam :D Zelfs als we een trein zouden halen en rara, zo'n trein wacht niet op je omdat je te laat bent _O-
Dus als de trein dan om 9.15 ging, dan zei ik tegen haar dat de trein om 8.50 ging. Dan was ze er meestal wel voor 9.10 :')
  Tettenkoning vrijdag 4 september 2020 @ 12:51:12 #73
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_194881943
In het kader/verlengde hiervan. Stuff Dutch People Like. Hier komt ook de nodige beeldvorming over Nederlanders voorbij.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_194882032
quote:

Deze mensen komen dus gewoon met onzinklachten bij de dokter en willen graag aandacht. Dan zoek je maar een partner.

Ik heb echt nog nooit paracetamol voorgeschreven gekregen, maar ik ga dan ook enkel bij iets serieus.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_194882111
quote:

De zorgverzekeraar heeft een beloningsysteem voor huisartsen die zo min mogelijk zorg toewijzen of doorverwijzen ofzoiets.
pi_194882168
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 10:01 schreef bianconeri het volgende:
Expats weet ik niet maar over het algemeen hebben buitenlanders een slecht beeld van Nederland en met name dan Nederlanders.
Overigens terecht als je al kijkt naar hoe Nederlands zich in het buitenland gedragen, niet alleen de jongelui.
Als je ergens een groep ziet die ontzettend luid is dan weet je al zucht dat zijn weer eens Nederlanders.

Nederlanders zijn ook echt belachelijk nationalistisch. Met name in de sport. Slaat echt nergens meer op.
Zodra ergens een Nederland in mee doet dan bestaat er niets anders meer. Dan doet een sport er ineens toe.
Gelukkig wel zonder achterlijke rituelen zoals Amerikanen dat kennen.

Nee dit landje heeft het echt lang niet zo goed als dat zou lijken.
Het sociale stelsel is wel een goed iets. Er wordt voor iedereen gezorgd.
Ten opzichte buitenlanders zijn Nederlanders juist altijd zo rustig en houden zich religieus aan de sociale regels om maar geen onrust te veroorzaken.
pi_194882214
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:35 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Niet meer dan een andere Nederlander, ik heb vrijwel geen wortels meer aan die kant van het kanaal. Alleen als ik Engels spreek verraad ik mezelf, verder is er geen reden om te denken dat ik niet gewoon geboren was ben in bijvoorbeeld Hilvarenbeek, Goes of Woerden. :P
Buitenlanders leren het nooit.
pi_194882316
quote:

Dit, en lichtelijk overdreven vind ik dit zelfs een reden om weer te emigreren. :')
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_194882524
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:04 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Ten opzichte buitenlanders zijn Nederlanders juist altijd zo rustig en houden zich religieus aan de sociale regels om maar geen onrust te veroorzaken.
Nou nee niet bepaald.
Zeker als Nederlanders in het buitenland zijn, dan misdragen Nederlanders zich gigantisch. Ongeacht welke categorie Nederlanders. En in Nederland ook, het is niet alsof Nederlanders nou zo netjes zijn.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 4 september 2020 @ 13:30:33 #80
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_194882585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Nou nee niet bepaald.
Zeker als Nederlanders in het buitenland zijn, dan misdragen Nederlanders zich gigantisch. Ongeacht welke categorie Nederlanders. En in Nederland ook, het is niet alsof Nederlanders nou zo netjes zijn.
De keren dat ik in het buitenland op vakantie was waren het toch altijd de Engelsen en Russen die het meeste kabaal maakten :P Tuurlijk, Nederlanders hoor je ook wel, maar stukken minder luidruchtig dan eerder genoemde lui.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_194882614
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:30 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

De keren dat ik in het buitenland op vakantie was waren het toch altijd de Engelsen en Russen die het meeste kabaal maakten :P Tuurlijk, Nederlanders hoor je ook wel, maar stukken minder luidruchtig dan eerder genoemde lui.
Engelsen kunnen er ook wat van dat klopt.
Maar dat zijn dan vooral in de uitgaansgebieden, als je gewoon random ergens bent zijn het heel vaak de Nederlanders. Als je gewoon in een stad loopt en in de verte een groep zeer luidruchtig hoort praten met elkaar dan is dat 9/10 keer een Nederlandse groep.

Bij uitgaansgebieden zijn het idd ook vaak Engelsen en Russen.

Maar Nederlanders hebben een echt slechte reputatie in het buitenland. Wat de Engelsen ook zeker hebben.
pi_194882756
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Maar dat zijn dan vooral in de uitgaansgebieden, als je gewoon random ergens bent zijn het heel vaak de Nederlanders. Als je gewoon in een stad loopt en in de verte een groep zeer luidruchtig hoort praten met elkaar dan is dat 9/10 keer een Nederlandse groep.

Maar Nederlanders hebben een echt slechte reputatie in het buitenland. Wat de Engelsen ook zeker hebben.
Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie van hun gezin aan de ontbijttafel volledig horizontaal is. :P

Ik denk dat onze reputatie in het buitenland wel meevalt. Nogmaals, cheapo toeristische plekken niet meegerekend.
-nee-
pi_194882798
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie aan de ontbijttafel volledig horizontaal is. :P
Ik zie het echt in elk land waar ik kom en ik reis binnen Europa vrij veel.
Dan kom je misschien meer Nederlanders tegen en andere type dan buiten Europa maar goed.
En ik ga ook nooit naar toeristische gebieden, wel steden maar goed.

Ongeacht of het Spanje is of heel andere landen de Nederlanders zijn er heel duidelijk uit te pikken.
  vrijdag 4 september 2020 @ 13:44:42 #84
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194882815
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:40 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie van hun gezin aan de ontbijttafel volledig horizontaal is. :P

Ik denk dat onze reputatie in het buitenland wel meevalt. Nogmaals, cheapo toeristische plekken niet meegerekend.
Je plukt ze er gemakkelijk tussenuit hoor, al veel weddenschappen mee gewonnen :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194882817
quote:

Dit vind ik wel een mooie ja. Je ziet het ook als er 'groot nieuws' is in Nederland, dat er altijd wel een compilatie is in het journaal, waarin ze dan allerlei media in andere landen achter elkaar zetten. Ik vraag me altijd af wie dat nou interessant vindt, dat het Spaanse journaal opent met iets dat in Nederland is gebeurd..
pi_194882836
quote:

Gelukkig kom ik niet op kringverjaardagen waar dat precorona de norm was.
pi_194882878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:55 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Deze mensen komen dus gewoon met onzinklachten bij de dokter en willen graag aandacht. Dan zoek je maar een partner.

Ik heb echt nog nooit paracetamol voorgeschreven gekregen, maar ik ga dan ook enkel bij iets serieus.
Dit dus... dit filmpje vind ik meer zeggen over die buitenlanders dan over het Nederlandse zorgsysteem. Die ene gozer heeft al 3 dagen griep en belt de dokter. Die zegt weinig te kunnen doen. (Wat ook zo is met griep) en dan zegt ie ook nog even dat hij de spoedeisende hulp heeft gebeld voor een griepje...

De mensen in dit filmpje hebben duidelijk de verwachting dat je met elk beetje last gelijk naar de dokter rent en die MOET dan gelijk medicijnen geven.
pi_194882880
quote:
6s.gif Op donderdag 3 september 2020 23:27 schreef Seven. het volgende:
Haha true, kringverjaardagen zijn natuurlijk ook geen flikker aan.
:') Ja echt vervelend om gezellig opa en oma weer te zien. En vanwege hun leeftijd en gezondheid zit een dikke party met volop dansen er ook niet meer in, dus vind zo'n kringverjaardag dan een prima alternatief.

Of is het voor andere mensen echt de norm om naar de kringverjaardag van de buurman en zo te gaan?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 13:52:02 ]
pi_194882915
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Je plukt ze er gemakkelijk tussenuit hoor, al veel weddenschappen mee gewonnen :D
Fair enough, aan het uiterlijk is ook wel goed te zien, maar Amerikanen zijn dan makkelijker te spotten :P
Maar echt aso vind ik Nederlanders nooit echt
-nee-
  vrijdag 4 september 2020 @ 13:55:06 #90
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194883033
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:50 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Fair enough, aan het uiterlijk is ook wel goed te zien, maar Amerikanen zijn dan makkelijker te spotten :P
Maar echt aso vind ik Nederlanders nooit echt
Een beetje onbeholpen en onhandig maar echt asociaal over het algemeen niet nee.

Amerikanen zijn ook gemakkelijk te spotten ja :D
pi_194883068
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Een beetje onbeholpen en onhandig maar echt asociaal over het algemeen niet nee.

Amerikanen zijn ook gemakkelijk te spotten ja :D
Ik was ooit eens in een heel goedkoop weghotel in Florida, en bij het ontbijt waren de korte kaki's boven witte sportsokken met sportschoenen niet meer te tellen _O-
-nee-
  vrijdag 4 september 2020 @ 13:58:08 #92
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194883094
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:56 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik was ooit eens in een heel goedkoop weghotel in Florida, en bij het ontbijt waren de korte kaki's boven witte sportsokken met sportschoenen niet meer te tellen _O-
Gelukkig dragen de Duitsers vaak sandalen anders zou je het nog kunnen verwarren.
pi_194884531
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat is omdat je hun verstaat!
pi_194884569
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:48 schreef Chia het volgende:

[..]

:') Ja echt vervelend om gezellig opa en oma weer te zien. En vanwege hun leeftijd en gezondheid zit een dikke party met volop dansen er ook niet meer in, dus vind zo'n kringverjaardag dan een prima alternatief.

Of is het voor andere mensen echt de norm om naar de kringverjaardag van de buurman en zo te gaan?
Ik heb dat kringverjaardagverhaal nooit zo begrepen. Inderdaad bij opa en oma is het gewoon zitten inderdaad, maar kids spelen boven en zo. Rustig muziekje aan en vaak avondeten. Maar is dat zo anders in alle andere landen ter wereld dan? :?

Bij vrienden heb ik echt nog nooit een kringverjaardag meegemaakt, letterlijk nooit! Altijd statafeltjes, bank, stoelen, partytent, muziek, iedereen heen en weer (mannen meestal eindigend in de keuken :7 ), BBQ etc
pi_194884575
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:22 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat is omdat je hun verstaat!
Al is het Chinees dan nog hoor je wel of het heel luid is lol.
Het is pas dat je dichtbij komt en dan hoort oh ja die asociale schreeuwers doen dat in het Nederlands.
pi_194884608
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:26 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Al is het Chinees dan nog hoor je wel of het heel luid is lol.
Het is pas dat je dichtbij komt en dan hoort oh ja die asociale schreeuwers doen dat in het Nederlands.
Als je denkt dat NLs luidruchtig zijn zou ik maar niet in de landen langs de Middellandse Zee (Italianen voorop trouwens) of bv heel Noord-Afrika komen.
pi_194885387
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:28 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Als je denkt dat NLs luidruchtig zijn zou ik maar niet in de landen langs de Middellandse Zee (Italianen voorop trouwens) of bv heel Noord-Afrika komen.
Ik ben bijna helft van het jaar in Spanje. Er zit toch wel echt een verschil in hoe hun ''luid'' met elkaar praten en hoe Nederlanders zijn. Zelfs daar pik je het luidruchtige gedrag van de Nederlanders er tussen uit, is gewoon heel anders dan bv Spanjaarden.
pi_194885963
Ik herken Nederlanders ook altijd op vakantie :+

Mijn man is Vietnamees en hij zegt ook altijd dat Nederlandse huisartsen alleen maar zeggen dat je moet uitzieken :P Verder vindt hij het leven hier meer "binnen", in Vietnam leven mensen veel meer buiten, mensen lopen bij elkaar in en uit, je krijgt overal eten e.d. Ook heel verschillend vindt hij hoe buren met elkaar omgaan, in Nederland meer op elkaar lettend (negatief) en klagen, in Vietnam zat hij regelmatig tussen karaokende buren in de avond laat, niemand die het wat boeit :P

Ik ben stiekem blij dat die drie zoenen nu niet meer hoeven trouwens O-) Dat mogen we wel blijvend afschaffen als het aan mij ligt :P
  vrijdag 4 september 2020 @ 17:06:05 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194886455
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:04 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Dit herken ik totaal niet! Of ben je sarcastisch? :@
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 17:09:14 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194886532
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:51 schreef Nine. het volgende:
In het kader/verlengde hiervan. Stuff Dutch People Like. Hier komt ook de nodige beeldvorming over Nederlanders voorbij.
Haha, leuke site is dat!
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 17:14:51 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194886700
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:48 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik word gelukkig niet zo vaak uitgenodigd :P . En het is inderdaad super praktisch voor opa en oma.
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 17:19:20 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194886798
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 16:45 schreef Miezziej het volgende:
Ik herken Nederlanders ook altijd op vakantie :+

Mijn man is Vietnamees en hij zegt ook altijd dat Nederlandse huisartsen alleen maar zeggen dat je moet uitzieken :P Verder vindt hij het leven hier meer "binnen", in Vietnam leven mensen veel meer buiten, mensen lopen bij elkaar in en uit, je krijgt overal eten e.d. Ook heel verschillend vindt hij hoe buren met elkaar omgaan, in Nederland meer op elkaar lettend (negatief) en klagen, in Vietnam zat hij regelmatig tussen karaokende buren in de avond laat, niemand die het wat boeit :P

Ik ben stiekem blij dat die drie zoenen nu niet meer hoeven trouwens O-) Dat mogen we wel blijvend afschaffen als het aan mij ligt :P
Klagen over de buren :D . Ik moet zeggen, dat doen we wel. Maar ik weet niet of dat nou echt typisch Nederlands is. Belgen zijn niet echt zo, Engelsen ook niet.
Resistance is futile.
pi_194886916
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2020 17:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Klagen over de buren :D . Ik moet zeggen, dat doen we wel. Maar ik weet niet of dat nou echt typisch Nederlands is. Belgen zijn niet echt zo, Engelsen ook niet.
Even nazoeken of "rijdende rechter" ook in andere landen bestaat :D
Nederlanders klagen eigenlijk gewoon over alles toch :+
pi_194887112
Wel opvallend dat bijna alle ervaringen met Nederlanders die hier gepost worden negatief zijn. Zijn we zo'n verschrikkelijk volkje?
pi_194887144
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2020 17:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik word gelukkig niet zo vaak uitgenodigd :P . En het is inderdaad super praktisch voor opa en oma.
Maar kringverjaardagen zijn toch per definitie een familieaangelegenheid? Als die geen flikker aan zijn zegt dat misschien meer over je familie dan de opzet. :+

Ik ben in principe welkom op kringverjaardagen van familie als ze het vieren. En opa en oma zijn dan standaard ook uitgenodigd, dus als er een andere opzet wordt gekozen dan iets met veel zitplaatsen (in het gemiddelde huis al gauw een kring) gaat dat een beetje ten koste van hen. Verder heerst in mijn familie niet de verwachting dat je per definitie uren blijft hangen of zo, dat scheelt waarschijnlijk ook in saaiheid.
pi_194887294
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194887361
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 17:41 schreef Heph844 het volgende:
Wel opvallend dat bijna alle ervaringen met Nederlanders die hier gepost worden negatief zijn. Zijn we zo'n verschrikkelijk volkje?
Nee klagen zit gewoon in ons bloed :+
  vrijdag 4 september 2020 @ 19:19:00 #108
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194888614
quote:
Leuk filmpje. Ik vind onze politie (en brandweer en ambulance) prima organisaties. Weinig op aan te merken eigenlijk.
Resistance is futile.
  maandag 7 september 2020 @ 13:38:52 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194933521
quote:
Ik vind het niet negatief. Dit gaat vooral over de dingen die in het oog springen. Onze ruimdenkendheid heb ik benoemd met positief oordeel maar daar slaat niemand op aan :+ .
Resistance is futile.
  maandag 7 september 2020 @ 13:49:13 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194933683
quote:
Ach welnee, gewoon anders dan ze gewend zijn.
Dat dat niet altijd negatief is hebben ze zelf ook wel door.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194933921
Bij mij op kantoor is zo'n 70% expat. De meeste die ik spreek zijn erg te spreken over ons land *O*
Maar goed, ik zou ook erg blij zijn als ik ergens voor flink meer geld dan in mijn thuisland kan werken, en ook nog belastingvoordeel zou krijgen. Desalniettemin is die 5/8 jaar meestal genoeg om ze te laten blijven, wat natuurlijk ook een goed teken is.

De negatieve dingen die ik hoor zijn ook over de zorg en over de service m.b.t. internet, gas/water/licht, en huren.

Maar over de zorg; ik heb zelf liever een arts die wat terughoudender is met medicijn, dan een arts die voor ieder pijntje iets voorschrijft (bijvoorbeeld zoals in Amerika, waar veel mensen niet zonder pilletjes kunnen)

Over de service hebben ze totaal gelijk. Ik heb weken zonder internet gezeten, woningcorporaties doen ook 30000 jaar over reparaties e.d. Dat kan echt niet :')
Ze moeten ook altijd mij hebben
  dinsdag 8 september 2020 @ 19:06:32 #112
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_194957954
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 17:26 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Even nazoeken of "rijdende rechter" ook in andere landen bestaat :D
Nederlanders klagen eigenlijk gewoon over alles toch :+
Judge Judy, Judge Riley :Y
pi_194969702
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Klopt dit is niet goed en doen ze bij het land van mijn vrouw ook...

Maar bij andere punten zitten ze er wel bovenop. Mijn vrouw had last van haar been (eerder opengehaald bij een ongeluk) meteen een scan van gemaakt om te kijken hoe en wat.

Mijn moeder had last van haar heup en die ging echt niet snel naar de dokter dus toen ze ging werd ze eerst weggestuurd met neem maar een paracetamol. Daarna eerst naar de fysio en toen ze ook koorts bleek te hebben werd ze eindelijk opgenomen. Ze bleek een agressieve vorm van leukemie te hebben en toen was het nog te laat om iets te doen (niet dat ze anders zeker was genezen maar ze had wel meer kans gehad)

Wat voor mijn vrouw ook onvoorstelbaar is, als je minder dan 10% overlevingskans hebt kunnen de dokters besluiten niets meer te doen.

Edit: thuisbevalling was ik nog vergeten ook ondenkbaar voor mijn vrouw. Zij is dan ook in eigen land bevallen waar we vervolgens (ik mocht ook gewoon blijven slapen) nog 4 dagen zijn gebleven ter observatie zonder dat er verder iets aan de hand was. Stiekem wel erg lekker die eerste dagen iedere keer op het knopje drukken als de baby huilt :-)

[ Bericht 2% gewijzigd door TornadoDK op 09-09-2020 13:54:35 ]
No bitch to me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')