Nederlanders zijn erg gevoelig voor kritiek op 'al het goede uit Nederland', is mij ook heel vaak opgevallen. Wij vergelijken onszelf met het buitenland en komen dan steevast tot een conclusie dat Nederland wel superieur isquote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon al bijna 20 jaar in Duitsland.
Wat mij tegenwoordig vooral opvalt is dat Nederlanders steeds eigenwijzer worden en last hebben van het “not invented here syndrome “. Op nationaal niveau duidelijk waarneembaar in de COVID benadering en op individueel niveau een structureel probleem op de werkvloer. Gekmakend.
Sow, het is inderdaad niet van de lucht wanneer een buitenlander of iemand die in het buitenland woont kritiek heeft op Nederland.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nederlanders zijn erg gevoelig voor kritiek op 'al het goede uit Nederland', is mij ook heel vaak opgevallen. Wij vergelijken onszelf met het buitenland en komen dan steevast tot een conclusie dat Nederland wel superieur is. Opvallend en grappig stukje cultuur.
Nederlanders hechten veel waarde aan hun eigen mening, en nemen zichzelf daarin erg serieus. FOK! is daarvan wel de ultieme culturele uiting. Ik ken geen enkel vergelijkbaar buitenlands forum waarop je over zoveel onderwerpen kunt discussiëren. Online krijgen al die meningen wel een harder karakter dan in het echte leven. Misschien zou reddit nog een beetje in de buurt komen.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Sow, het is inderdaad niet van de lucht wanneer een buitenlander of iemand die in het buitenland woont kritiek heeft op Nederland.
Overigens moet je als Nederlander in Nederland ook gewoon 'opdonderen' wanneer je ergens kritiek op hebt.
Behalve dan wanneer je kritiek hebt op het immigratiebeleid
Niet zo gek als je bedenkt dat Nederland letterlijk het beste land ter wereld is.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Sow, het is inderdaad niet van de lucht wanneer een buitenlander of iemand die in het buitenland woont kritiek heeft op Nederland.
Overigens moet je als Nederlander in Nederland ook gewoon 'opdonderen' wanneer je ergens kritiek op hebt.
Behalve dan wanneer je kritiek hebt op het immigratiebeleid
Ja, op zich lijken Nederlanders wel gevoeliger voor trends.quote:Op zondag 30 augustus 2020 11:18 schreef Tinkepink het volgende:
Volgende: Ondanks wat Seven hierboven schrijft is het conformeren aan de groepsmening wel een ding in Nederland. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de woninginrichting: zwarte stalen plafond hoge deuren, visgraatparket, semi-industriële keuken. Of kleding: leuke jurkjes voor de vrouw, spijkerbroek /sneakers/t shirt voor de man in het weekend en doordeweeks hemd/blauwe chino/bruine schoenen
Absoluut waar. Zowel mannen als vrouwen zijn wat dat betreft luxepaardjes. Mannen vinden het wel best dat hun vrouw parttime werkt zodat ze zich thuis nergens druk over hoeven te maken. En vrouwen vinden dat schijnbaar ook heel prettig. Wij zijn nog lang in de huisvrouwencultuur blijven hangen. Ons belastingstelsel is daar ook op ingericht, schuiven met aftrekposten tussen 2 fiscale partners. In andere landen is het verschijnsel 'fiscale partners' al een heel raar fenomeen.quote:De Nederlandse vrouw vind ik bijzonder ongeëmancipeerd. Niet alleen omdat het gros kiest voor een 3-dagen-baan, ook in het dagelijks leven. Hoe vaak zie je geen vriendengroepen: de mannen met z’n vijven voorop en 10 meter daarachter de vrouwen met tassen en een kudde kinderen. Waarom schiet men toch iedere keer in dit patroon? In Duitsland zie je veel vaker dat mannen en vrouwen samen zorgtaken op zich nemen.
Hehe, zo Nederlandsquote:Op zondag 30 augustus 2020 11:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Niet zo gek als je bedenkt dat Nederland letterlijk het beste land ter wereld is.
Wat niet per se goed is. Als ik van mijn vriendin hoor hoe het in Brazilië gaat word ik daar ook niet echt vrolijk van (en zij overigens ook niet): wat je ook mankeert, ze schrijven je een of ander middeltje voor dat eigenlijk nooit werkt, vaak dezelfde twee of drie dingen, maar ze verdienen eraan dus schrijven ze maar iets voor. Met als gevolg dat mensen gaan denken dat dat hoort en dat je per definitie niet geholpen bent als je géén middeltje mee hebt gekregen (of nou ja, een recept voor iets dat je moet kopen).quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
Ik trap af met dit filmpje, Expats en hun ervaringen met het Nederlandse zorgsysteem:
Al met al is het eindoordeel niet erg positief:
Je wordt door je huisarts niet serieus genomen
De huisarts heeft weinig kennis (en zit tijdens een consult te googelen)
Overal hoor je 'kom over 3 dagen maar terug' en 'probeer het met paracetamol'
'Euthanasie is de ultieme efficientie'
Ik moet zeggen: in andere culturen is het natuurlijk veel normaler om direct medicijntjes mee te krijgen voor allerlei zaken. Hier leeft ook wel het idee dat 'wat het lichaam zelf op kan lossen, lekker thuis uitzieken'. Ikzelf denk ook dat Nederlanders enorm gefocust zijn op goedkoop en efficiënt, het zorgsysteem is daar ook wel een uiting van.
Eens hoor, ik ben zelf wel fan van ons zorgsysteem. Maar dat komt omdat ik een modelpatiënt ben. Ik ga alleen naar de huisarts met serieuze klachten, ik werk door met een verkoudheidje. Ik ben in mei naar de huisarts gegaan omdat ik 's nachts lag te rillen in bed met koorts, waarna bleek dat ik de blaasontsteking allang voorbij was en nierbekkenontsteking had. Ik was toen 5 maanden zwangerquote:Op zondag 30 augustus 2020 12:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat niet per se goed is. Als ik van mijn vriendin hoor hoe het in Brazilië gaat word ik daar ook niet echt vrolijk van (en zij overigens ook niet): wat je ook mankeert, ze schrijven je een of ander middeltje voor dat eigenlijk nooit werkt, vaak dezelfde twee of drie dingen, maar ze verdienen eraan dus schrijven ze maar iets voor. Met als gevolg dat mensen gaan denken dat dat hoort en dat je per definitie niet geholpen bent als je géén middeltje mee hebt gekregen (of nou ja, een recept voor iets dat je moet kopen).
Hoe lang woon jij in Nederland?quote:Op zondag 30 augustus 2020 12:20 schreef Marsenal het volgende:
Als niet geboren Nederlander viel het mij bij mijn immigratie direct op dat Nederlanders echt extreem veel waarde hechten aan wat buitenlanders van ze vinden. Er is zo'n gekke behoefte aan erkenning van Nederlanders in de popcultuur ook. Vandaar waarschijnlijk ook de uitdrukking 'niet-Nederlands goed'. Een soort collectieve onzekerheid en behoefte aan bevestiging. Zodra het Nederlands elftal een goede pot speelt, lezen we het liefst nog eerder wat de Engelsen en Spanjaarden ervan vinden voordat we de eigen krant lezen
Zodra er een woordje Nederlands of een Nederlandse plek in een Hollywoodfilm voorbij komt staat het ook in de krant.
En als er dan iets negatiefs gezegd wordt, doen Nederlanders net alsof het opeens niet meer relevant is.![]()
Overigens identificeer ik mij na al die jaren ondertussen echt wel als Nederlander, maar deze blijft mij opvallen.
En dan nog niet eens te beginnen over zwarte piet, dat moesten ze mij ook echt wel 300 x toelichten, en pas nadat ik echt zelf Sinterklaas feesten had gevierd, begreep ik de betrekkelijke onschuld pas echt.
Omdat we altijd gelijk hebben. Simpel.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon al bijna 20 jaar in Duitsland.
Wat mij tegenwoordig vooral opvalt is dat Nederlanders steeds eigenwijzer worden en last hebben van het “not invented here syndrome “. Op nationaal niveau duidelijk waarneembaar in de COVID benadering en op individueel niveau een structureel probleem op de werkvloer. Gekmakend.
Toen ik de huisartsenpost belde en naar mijn huisarts vroeg, bleek hij al met pensioen te zijn en overleden. De opvolger van hem was inmiddels ook al met pensioenquote:Op zondag 30 augustus 2020 12:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Eens hoor, ik ben zelf wel fan van ons zorgsysteem. Maar dat komt omdat ik een modelpatiënt ben. Ik ga alleen naar de huisarts met serieuze klachten, ik werk door met een verkoudheidje. Ik ben in mei naar de huisarts gegaan omdat ik 's nachts lag te rillen in bed met koorts, waarna bleek dat ik de blaasontsteking allang voorbij was en nierbekkenontsteking had. Ik was toen 5 maanden zwanger. In het kader van 'mijn lijf regelt dit wel' vrij lang gewacht met bellen. De griep heb ik al ruim 20 jaar niet gehad. Verder ben ik een gezond mens die de huisarts niet nodig heeft.
In andere landen ga je met een verkoudheidje naar de dokter, wij gaan naar de Kruidvat. In andere landen ga je met pijn naar de dokter vanaf level 4, wij Nederlanders moeten het toch wel als level 7 ervaren.
Mijn man heeft hele andere ervaringen. Die heeft chronische klachten en ervaart structureel dat de vervanger van onze huisarts hem steevast verkeerd doorverwijst, dat de verschillende medische disciplines niet op elkaar afgestemd zijn. Waar een pasklare diagnose ontbreekt, heerst best wel chaos van dossiers die niet goed overgedragen worden en processen die niet goed op elkaar aansluiten.
quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:21 schreef MrStock het volgende:
[..]
Toen ik de huisartsenpost belde en naar mijn huisarts vroeg, bleek hij al met pensioen te zijn en overleden. De opvolger van hem was inmiddels ook al met pensioenNouja, na 15 jaar kan ik dat ook wel begrijpen
Ik ken twee Tsjechische meiden en die vinden juist alles van Tsjechië superieur. Nederland is niets.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:56 schreef Seven. het volgende:
Nederlanders zijn erg gevoelig voor kritiek op 'al het goede uit Nederland', is mij ook heel vaak opgevallen. Wij vergelijken onszelf met het buitenland en komen dan steevast tot een conclusie dat Nederland wel superieur is. Opvallend en grappig stukje cultuur.
Maar zoiets is natuurlijk ook totaal niet typisch Nederlands. Bij veel dingen waarvan mensen zeggen "dat is typisch Nederlands" komt het erop neer dat mensen overal dat wel doen en het weinig met specifiek Nederland te maken heeftquote:Op zondag 30 augustus 2020 12:20 schreef Marsenal het volgende:
Als niet geboren Nederlander viel het mij bij mijn immigratie direct op dat Nederlanders echt extreem veel waarde hechten aan wat buitenlanders van ze vinden. Er is zo'n gekke behoefte aan erkenning van Nederlanders in de popcultuur ook. Vandaar waarschijnlijk ook de uitdrukking 'niet-Nederlands goed'. Een soort collectieve onzekerheid en behoefte aan bevestiging. Zodra het Nederlands elftal een goede pot speelt, lezen we het liefst nog eerder wat de Engelsen en Spanjaarden ervan vinden voordat we de eigen krant lezen
Zodra er een woordje Nederlands of een Nederlandse plek in een Hollywoodfilm voorbij komt staat het ook in de krant.
En als er dan iets negatiefs gezegd wordt, doen Nederlanders net alsof het opeens niet meer relevant is.![]()
Overigens identificeer ik mij na al die jaren ondertussen echt wel als Nederlander, maar deze blijft mij opvallen.
En dan nog niet eens te beginnen over zwarte piet, dat moesten ze mij ook echt wel 300 x toelichten, en pas nadat ik echt zelf Sinterklaas feesten had gevierd, begreep ik de betrekkelijke onschuld pas echt.
Dit is misschien wel waar ja, waar ik vandaan kom, Engeland, is het normaal dat de internationale popcultuur wordt beinvloed door andere Engelsen, dat is natuurlijk gewoon ander perspectief.quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar zoiets is natuurlijk ook totaal niet typisch Nederlands. Bij veel dingen waarvan mensen zeggen "dat is typisch Nederlands" komt het erop neer dat mensen overal dat wel doen en het weinig met specifiek Nederland te maken heeft
quote:Op zondag 30 augustus 2020 12:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe lang woon jij in Nederland?
Meer dan 20 jaar alweer
Ik heb zo'n vermoeden dat men in IJsland ook wel eens wat ander randnieuws over een Game of Thrones-acteur heeft gehad, bijvoorbeeld, zoals hier met Van Houtenquote:Op zondag 30 augustus 2020 13:54 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dit is misschien wel waar ja, waar ik vandaan kom, Engeland, is het normaal dat de internationale popcultuur wordt beinvloed door andere Engelsen, dat is natuurlijk gewoon ander perspectief.
Je vriend heeft wat bij betreft zeker gelijk over bureaucratie en overzichtelijkheid. Ik vind hier het contact met de overheid veel makkelijker dan bijvoorbeeld België of Engeland. De Nederlandse overheid is ook veel efficiënter en dat vertaalt zich door tot op gemeentelijk niveau.quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ken twee Tsjechische meiden en die vinden juist alles van Tsjechië superieur. Nederland is niets.
Mijn vriend, expat, vindt Nederland geweldig. Veel is hier goed geregeld en de bureaucratie is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger. Alleen rijden we heel slecht en zijn de stukken vlees in de supermarkt idioot klein.
Voor Engelsen is het no big deal dat Tom Hardy een Hollywood ster is. Maar de UK heeft natuurlijk een fantastische eigen film en TV industrie die ook op globaal niveau echt een grote speler is.quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:54 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dit is misschien wel waar ja, waar ik vandaan kom, Engeland, is het normaal dat de internationale popcultuur wordt beinvloed door andere Engelsen, dat is natuurlijk gewoon ander perspectief.
Vast, maar ik heb wel echt de indruk dat Nederlanders het echt een tikkeltje belangrijker vinden.quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat men in IJsland ook wel eens wat ander randnieuws over een Game of Thrones-acteur heeft gehad, bijvoorbeeld, zoals hier met Van Houten
Omdat we dat hier veel meer meekrijgen en iets IJslands of Slowaaks niet.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Vast, maar ik heb wel echt de indruk dat Nederlanders het echt een tikkeltje belangrijker vinden.
Ik kan me levendig voorstellen dat buitenlanders die gewend zijn om overal een pilletje voor te krijgen, hier wel zoiets hebben van 'wtf, ze vragen aan de telefoon al of het wel noodzakelijk is dat ik langskom door telefonische triage toe te passen'.quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Betreft gezondheidszorg merk ik het verschil wel. Vooral wat buitenlanders die hier verblijven er van vinden.
Gestudeerd aan Wageningen universiteit waar veel buitenlandse studenten op af komen. De culturele verschillen waar men veel moeite mee zou kunnen hebben zoals gezondheidszorg wordt ook uitgelegd door de universiteit.
Zodoende ook de huisarts. Heel verbaasd was ik toen ik las dat het heel gebruikelijk is in sommige landen dat antibiotica bijvoorbeeld werd voorgeschreven alsof het snoepjes zijn bij ziektes die vanzelf over gaan. Dan wordt er bijvoorbeeld uitgelegd waarom Nederlandse artsen terughoudender zijn net antibiotica etc.
Er was ook altijd een stukje in het universiteitsblad over wat buitenlandse studenten opvalt tijdens hun verblijf in Nederland. De zogenaamde typical Dutch serie. Zie https://resource.wur.nl/n(...)source_typical_dutch
Niet meer dan een andere Nederlander, ik heb vrijwel geen wortels meer aan die kant van het kanaal. Alleen als ik Engels spreek verraad ik mezelf, verder is er geen reden om te denken dat ik niet gewoon geboren was in Hilvarenbeek, Goes of Woerden.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voor Engelsen is het no big deal dat Tom Hardy een Hollywood ster is. Maar de UK heeft natuurlijk een fantastische eigen film en TV industrie die ook op globaal niveau echt een grote speler is.
Volg jij het Engelse nieuws nog?
So much voor Hollandse nuchterheidquote:Op zondag 30 augustus 2020 14:29 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Vast, maar ik heb wel echt de indruk dat Nederlanders het echt een tikkeltje belangrijker vinden.
De verloskundigen-cultuur is hier in Nederland ook wel gek soms. Er heerst nog steeds een klein taboe op verdovingen, en veel vrouwen schijnen het een drempel te vinden om er over te beginnen. Anekdotisch voorbeeld: Toen mijn vrouw beviel en na 18 uur pijn lijden met mij de opties door ging nemen, zei de verloskundige ook dat het jammer zou zijn, en dat we goed moesten beseffen dat zij dan als verloskundige niet meer aanwezig kon zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:34 schreef capricia het volgende:
En thuisbevallingen vinden ze helemaal ondenkbaar en levensgevaarlijk.
Onze kraamzorg is ook een uniek systeem.
Haha. Ja.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
De verloskundigen-cultuur is hier in Nederland ook wel gek soms. Er heerst nog steeds een klein taboe op verdovingen, en veel vrouwen schijnen het een drempel te vinden om er over te beginnen. Anekdotisch voorbeeld: Toen mijn vrouw beviel en na 18 uur pijn lijden met mij de opties door ging nemen, zei de verloskundige ook dat het jammer zou zijn, en dat we goed moesten beseffen dat zij dan als verloskundige niet meer aanwezig kon zijn.
Lekker belangrijk, kut.
Ja, dat thuisbevallen! Ik ga over een maandje bevallen en ik wil echt koste wat kost niet naar het ziekenhuis. 'Gewoon lekker natuurlijk thuis, zonder pijnstilling' is kort gezegd mijn gedachtengang.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:34 schreef capricia het volgende:
Mooi topic @:seven.
Italiaanse vrienden vinden dat wij het altijd beter weten. En dat we te vaak een opgeheven vingertje hebben naar anderen.
En thuisbevallingen vinden ze helemaal ondenkbaar en levensgevaarlijk.
Onze kraamzorg is ook een uniek systeem.
Ik schreef dat dan ook doodleuk aan die vriendin: 'giving birth is not an illness that needs to be treated at a hospital'.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, dat thuisbevallen! Ik ga over een maandje bevallen en ik wil echt koste wat kost niet naar het ziekenhuis. 'Gewoon lekker natuurlijk thuis, zonder pijnstilling' is kort gezegd mijn gedachtengang.
Er zijn in Engeland wel midwives die aan homebirths doen. In België is het echt not done en daar roepen aanstaande moeders ook dat de Nederlandse sterftecijfers veel hoger liggen.
Ook hierin zie je wel dat in Nederland veel meer vertrouwen is in het functioneren van het lijf. Maar dat is natuurlijk ook propaganda om de efficiëntie van het systeem omhoog te krikken. Want het is wel lekker goedkoop, al die vrouwen die thuis baren.
Mijn man en zijn broertje zijn in de jaren '70 in Australië geboren. Dat was ook naar het ziekenhuis en na 5 dagen kon je weer weg, ook als het gewoon allemaal supergoed gingquote:Op zondag 30 augustus 2020 14:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Haha. Ja.
Een vriendin lag 3 dagen in het ziekenhuis (in het buitenland) na haar bevalling. Ik dacht dus dat er iets mis moest zijn met de baby of de moeder. Want waarom houden ze je anders drie dagen daar?
In haar berichtjes schreef ze dat alles goed was. En ik dacht 'huh, wat is er nu eigenlijk echt aan de hand? Vertelt ze de waarheid wel?'.
![]()
Is dat in andere Europese landen gewoon standaard protocol.
Lolquote:Op zondag 30 augustus 2020 14:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn man en zijn broertje zijn in de jaren '70 in Australië geboren. Dat was ook naar het ziekenhuis en na 5 dagen kon je weer weg, ook als het gewoon allemaal supergoed ging
Dat is echt anders dan hier ja.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn man en zijn broertje zijn in de jaren '70 in Australië geboren. Dat was ook naar het ziekenhuis en na 5 dagen kon je weer weg, ook als het gewoon allemaal supergoed ging
Oei ja, dat zal ze leuk gevonden hebbenquote:Op zondag 30 augustus 2020 14:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik schreef dat dan ook doodleuk aan die vriendin: 'giving birth is not an illness that needs to be treated at a hospital'.![]()
Ignorant als ik was.
Heel veel succes bij de bevalling trouwens! Heb je wel een plan gemaakt? Of gaat dat daar ook anders?
Hahaquote:Op zondag 30 augustus 2020 14:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
De verloskundigen-cultuur is hier in Nederland ook wel gek soms. Er heerst nog steeds een klein taboe op verdovingen, en veel vrouwen schijnen het een drempel te vinden om er over te beginnen. Anekdotisch voorbeeld: Toen mijn vrouw beviel en na 18 uur pijn lijden met mij de opties door ging nemen, zei de verloskundige ook dat het jammer zou zijn, en dat we goed moesten beseffen dat zij dan als verloskundige niet meer aanwezig kon zijn.
Lekker belangrijk, kut.
Zo heeft mijn schoonmoeder dat wel ervaren. 5 dagen, doei! Zij verbaast zich ook wel over het fenomeen kraamverzorging.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:57 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Lol
'Hee goed gedaan, hier heb je een doekje er zit nog wat bloed en stront op je been. Hejje een maxi-cosi? Mooi, dan kan je gaan, nou doei he'
Zou dat niet inhaken op het idee dat Nederlanders zich belangrijk willen voelen?quote:Op zondag 30 augustus 2020 11:11 schreef Tinkepink het volgende:
Nog eentje: als je als buitenstaander vriendschap wilt sluiten met een Nederlander moet je hem om hulp vragen. Truc nummer 1 op de camping, maar ook zeer goed in te zetten na een verhuizing oid.
Grappig. Ik wou kost wat kost niet thuis maar werd door “het systeem “ in Nederland gedwongen het toch thuis te proberen. Ging bijna fout.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, dat thuisbevallen! Ik ga over een maandje bevallen en ik wil echt koste wat kost niet naar het ziekenhuis. 'Gewoon lekker natuurlijk thuis, zonder pijnstilling' is kort gezegd mijn gedachtengang.
Er zijn in Engeland wel midwives die aan homebirths doen. In België is het echt not done en daar roepen aanstaande moeders ook dat de Nederlandse sterftecijfers veel hoger liggen.
Ook hierin zie je wel dat in Nederland veel meer vertrouwen is in het functioneren van het lijf. Maar dat is natuurlijk ook propaganda om de efficiëntie van het systeem omhoog te krikken. Want het is wel lekker goedkoop, al die vrouwen die thuis baren.
Opvallend Nederlands om zo te reageren, alsof je door een bij gestoken bent.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Omdat we dat hier veel meer meekrijgen en iets IJslands of Slowaaks niet.
quote:Op zondag 30 augustus 2020 12:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe lang woon jij in Nederland?
En herkenbaar: Carice doet mee aan Game of Thrones en dat is dan inderdaad 'een ding'. Ik zie dat als het stukje cultuur waarin Nederlanders gezien en erkend willen worden. Geen Calimero complex zoals in België want wij hangen daar geen slachtofferhouding aan. Wij zijn dan eerder actief, vocaal en strijdbaar, zodat we alsnog de erkenning krijgen dat Nederland echt wel een goed landje is dat er toe doet.
Dankjewelquote:Op zondag 30 augustus 2020 15:26 schreef capricia het volgende:
Seven. Klinkt heel goed. Jouw plan.
Hopelijk gaat het zoals jullie bedacht hebben. En vooral dat alles in overleg moet met jullie (jou) is echt belangrijk.
Succes.
Snap ik, Tink! Uiteindelijk is het gewoon enorm belangrijk dat je kunt doen waar je achter staat wat betreft bevallen, die ruimte biedt het Nederlandse systeem dus niet aan iedereen. En dat is ook weer heel Nederlands, afwijken van de gangbare normen moet je wel verdedigen.quote:Op zondag 30 augustus 2020 15:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Grappig. Ik wou kost wat kost niet thuis maar werd door “het systeem “ in Nederland gedwongen het toch thuis te proberen. Ging bijna fout.
Een beetje meer vertrouwen in de kennis van het eigen lijf zou veel gedoe voorkomen. In zowel nl als het buitenland.
Maar Duitsland is een veel groter land, Nederland, Slowakije, IJsland etc stellen allemaal niet zoveel voor, dus is het meer bijzonder als er op zo'n gebied iets bereikt wordt. Overigens hoor ik in het dagelijkse leven hier helemaal niemand jubelen over Van Houten, om maar iemand te noemenquote:Op zondag 30 augustus 2020 15:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Opvallend Nederlands om zo te reageren, alsof je door een bij gestoken bent.![]()
In Duitsland hoor je niemand jubelen over Heidi Klum. In Nederland is en blijft het nieuws als Famke Janssen weer eens een bijrolletje bemachtigd.
En dat is dus wat ik bedoel met deze post:
[..]
quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
Ik trap af met dit filmpje, Expats en hun ervaringen met het Nederlandse zorgsysteem:
Ik moet zeggen: in andere culturen is het natuurlijk veel normaler om direct medicijntjes mee te krijgen voor allerlei zaken. Hier leeft ook wel het idee dat 'wat het lichaam zelf op kan lossen, lekker thuis uitzieken'. Ikzelf denk ook dat Nederlanders enorm gefocust zijn op goedkoop en efficiënt, het zorgsysteem is daar ook wel een uiting van.
Ik vind wel dat er wat te zeggen valt de Nederlandse manier, nu we moeten proberen geen antibiotica te gebruiken. Ik had begin van het jaar een longontsteking en was echt flink ziek, maar toen ik bij de huisarts kwam zei hij 'Je hebt het ergste wel gehad ondertussen dus ik ga niks geven' en uiteindelijk heb ik de hele fase niks anders geslikt dan paracetamol of ibuprofen en het systeem niet tot last geweest. Mensen moeten ook wel een beetje stevig zijn, in Spanje kan ik op vakantie een antibioticakuur krijgen met één doktersbezoekje.quote:Op zondag 30 augustus 2020 16:31 schreef jerney het volgende:
[..]Herkenbaar!
Ik vind het niet erg om geen medicatie te krijgen, maar ze wimpelen je altijd af en weigeren je door te verwijzen óf een deftige uitleg te geven waarom ze dat niet nodig vinden.
Mijn eerste keer in België was ik in shock toen ik fysiek onderzocht werd omdat ik daar kwam met buikgriep (hier heb je een ziektebriefje nodig voor je werk). Ik vind het hier wel veel aangenamer om naar de huisarts te gaan.
Ja, eens. Antibiotica is troep en dat moet je zoveel mogelijk beperken. En hun receptjes voor iets dat prima uit te zieken is, hoef ik ook nooit.quote:Op zondag 30 augustus 2020 16:37 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik vind wel dat er wat te zeggen valt de Nederlandse manier, nu we moeten proberen geen antibiotica te gebruiken. Ik had begin van het jaar een longontsteking en was echt flink ziek, maar toen ik bij de huisarts kwam zei hij 'Je hebt het ergste wel gehad ondertussen dus ik ga niks geven' en uiteindelijk heb ik de hele fase niks anders geslikt dan paracetamol of ibuprofen en het systeem niet tot last geweest. Mensen moeten ook wel een beetje stevig zijn, in Spanje kan ik op vakantie een antibioticakuur krijgen met één doktersbezoekje.
Dit verschilt van huisarts tot huisarts. Ik had er eerst ook één die steevast, bij alles, zei dat ik het nog 2 weken aan moest kijken. Ik heb er nu één die vraagt hoelang ik er al mee rondloop en dan vaak zegt dat ik wel eerder had mogen langskomen.quote:Op zondag 30 augustus 2020 16:56 schreef jerney het volgende:
[..]
Ja, eens. Antibiotica is troep en dat moet je zoveel mogelijk beperken. En hun receptjes voor iets dat prima uit te zieken is, hoef ik ook nooit.
Mijn probleem met Nederlandse huisartsen is dat ze je bij voorbaat al niet serieus nemen. Een kennis werd zelfs naar huis gestuurd terwijl hij bloed plaste. Niks aan de hand joh.. behalve prostaatkanker dan, bleek later.Van die mentaliteit moeten ze gewoon af.
Een bevalplan maken is ook iets van de laatste jaren hoor, toen ik zwanger was van mijn oudste (29 jaar geleden) had niemand ooit van een bevalplan gehoord, toen ik zwanger was van de jongste (10 jaar geleden) wel, maar als er iets is wat zich niet laat plannen dan is dat een bevalling dus ik heb daar helemaal geen werk van gemaakt.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik schreef dat dan ook doodleuk aan die vriendin: 'giving birth is not an illness that needs to be treated at a hospital'.![]()
Ignorant als ik was.
Heel veel succes bij de bevalling trouwens! Heb je wel een plan gemaakt? Of gaat dat daar ook anders?
Merk ik ook. Jongere huisartsen zijn wat dat betreft veel meedenkender.quote:Op zondag 30 augustus 2020 17:10 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dit verschilt van huisarts tot huisarts. Ik had er eerst ook één die steevast, bij alles, zei dat ik het nog 2 weken aan moest kijken. Ik heb er nu één die vraagt hoelang ik er al mee rondloop en dan vaak zegt dat ik wel eerder had mogen langskomen.![]()
Trouwens, die thuisbevalling is ernstig op zijn retour. Ik verwacht dat dit binnen een paar decennia over is.
Buitenlanders begrijpen ook niet waarom je je niet gewoon netjes voorstelt aan de mensen die je niet kent, maar alleen 'gefeliciteerd' zegt. Tegen iedereen. Tegen de vriendin van de oude buurvrouw van de moeder van de jarige.quote:Op woensdag 2 september 2020 08:16 schreef thabit het volgende:
Buitenlanders begrijpen kringverjaardagen niet, waarbij iedereen iedereen feliciteert en (buiten coronatijd) drie zoenen op wangen moeten worden gegeven.
En om heel eerlijk te zijn: ik ook niet.
Haha true, kringverjaardagen zijn natuurlijk ook geen flikker aan.quote:Op woensdag 2 september 2020 08:16 schreef thabit het volgende:
Buitenlanders begrijpen kringverjaardagen niet, waarbij iedereen iedereen feliciteert en (buiten coronatijd) drie zoenen op wangen moeten worden gegeven.
Haha, ook herkenbaar! Toch wel gek eigenlijk.quote:Op woensdag 2 september 2020 08:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Buitenlanders begrijpen ook niet waarom je je niet gewoon netjes voorstelt aan de mensen die je niet kent, maar alleen 'gefeliciteerd' zegt. Tegen iedereen. Tegen de vriendin van de oude buurvrouw van de moeder van de jarige.
Zeggen jullie gefeliciteerd zonder je voor te stellen? Ik heb dat nooit gedaan. Ook niet toen ik nog in NL woonde.quote:Op donderdag 3 september 2020 23:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, ook herkenbaar! Toch wel gek eigenlijk.
Ik ook niet. Het is heel gek als je de hele tijd iemands hand schudt (erm, dat sowieso tegenwoordig) en dan steeds 'Isabeau, zus van jarige' zegt en de ander zegt 'gefeliciteerd'. Echt bizar. Dan hebben ze nóg niet door dat het raar is dat ze zich niet voorstellen, maar blijven bij dat ingebakken feliciteren van vreemden.quote:Op vrijdag 4 september 2020 05:56 schreef Tinkepink het volgende:
Zeggen jullie gefeliciteerd zonder je voor te stellen? Ik heb dat nooit gedaan. Ook niet toen ik nog in NL woonde.
Ene keer wel, andere keer niet. Ligt een beetje aan de relatie met de jarige. Als dat een kennis is, dan ben ik eerder geneigd om het bij gefeliciteerd te latenquote:Op vrijdag 4 september 2020 05:56 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Zeggen jullie gefeliciteerd zonder je voor te stellen? Ik heb dat nooit gedaan. Ook niet toen ik nog in NL woonde.
Nee we moeten lekker de cultuur overnemen om overal antibiotica of zware pijnstillers voor te schrijven....quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
Zeg ik dat?quote:Op vrijdag 4 september 2020 09:14 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Nee we moeten lekker de cultuur overnemen om overal antibiotica of zware pijnstillers voor te schrijven....
Ik woonde ooit in een land waar dit ook gebruikelijk was en kon bij naasten vragen of het de locale tijd was (dus minimaal een kwartier te laat) of de buitenlandertijd (= op tijd).quote:Op vrijdag 4 september 2020 11:11 schreef Pro_Shifty het volgende:
Mijn schoonzus komt uit Spanje en wat mij opvalt aan haar en wat haar opvalt aan ons is dat zij ALTIJD te laat komt en wij ALTIJD op tijd zijn.
Het is zelfs zover dat wij met haar een half uur eerder afspreken zodat ze verschijnt op de tijd dat wij willen dat ze er is en niet dat we moeten wachten op haar. Moet er wel om lachen want ik, als Nederlander, snapt niet dat als je om 18.00 uur afspreekt dat dit betekend dat je er om 18.30 bent (of nog later)
Nederlanders zijn idd redelijk punctueel, net als Duitsers!quote:Op vrijdag 4 september 2020 11:11 schreef Pro_Shifty het volgende:
Mijn schoonzus komt uit Spanje en wat mij opvalt aan haar en wat haar opvalt aan ons is dat zij ALTIJD te laat komt en wij ALTIJD op tijd zijn.
Het is zelfs zover dat wij met haar een half uur eerder afspreken zodat ze verschijnt op de tijd dat wij willen dat ze er is en niet dat we moeten wachten op haar. Moet er wel om lachen want ik, als Nederlander, snapt niet dat als je om 18.00 uur afspreekt dat dit betekend dat je er om 18.30 bent (of nog later)
Ik had een Vlaamse schoonzus die ook altidj te laat kwamquote:Op vrijdag 4 september 2020 11:11 schreef Pro_Shifty het volgende:
Deze mensen komen dus gewoon met onzinklachten bij de dokter en willen graag aandacht. Dan zoek je maar een partner.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
De zorgverzekeraar heeft een beloningsysteem voor huisartsen die zo min mogelijk zorg toewijzen of doorverwijzen ofzoiets.quote:Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef Seven. het volgende:
Ten opzichte buitenlanders zijn Nederlanders juist altijd zo rustig en houden zich religieus aan de sociale regels om maar geen onrust te veroorzaken.quote:Op vrijdag 4 september 2020 10:01 schreef bianconeri het volgende:
Expats weet ik niet maar over het algemeen hebben buitenlanders een slecht beeld van Nederland en met name dan Nederlanders.
Overigens terecht als je al kijkt naar hoe Nederlands zich in het buitenland gedragen, niet alleen de jongelui.
Als je ergens een groep ziet die ontzettend luid is dan weet je al zucht dat zijn weer eens Nederlanders.
Nederlanders zijn ook echt belachelijk nationalistisch. Met name in de sport. Slaat echt nergens meer op.
Zodra ergens een Nederland in mee doet dan bestaat er niets anders meer. Dan doet een sport er ineens toe.
Gelukkig wel zonder achterlijke rituelen zoals Amerikanen dat kennen.
Nee dit landje heeft het echt lang niet zo goed als dat zou lijken.
Het sociale stelsel is wel een goed iets. Er wordt voor iedereen gezorgd.
Buitenlanders leren het nooit.quote:Op zondag 30 augustus 2020 14:35 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Niet meer dan een andere Nederlander, ik heb vrijwel geen wortels meer aan die kant van het kanaal. Alleen als ik Engels spreek verraad ik mezelf, verder is er geen reden om te denken dat ik niet gewoon geboren was ben in bijvoorbeeld Hilvarenbeek, Goes of Woerden.
Dit, en lichtelijk overdreven vind ik dit zelfs een reden om weer te emigreren.quote:Op woensdag 2 september 2020 08:16 schreef thabit het volgende:
Nou nee niet bepaald.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:04 schreef jerry-airfryer het volgende:
[..]
Ten opzichte buitenlanders zijn Nederlanders juist altijd zo rustig en houden zich religieus aan de sociale regels om maar geen onrust te veroorzaken.
De keren dat ik in het buitenland op vakantie was waren het toch altijd de Engelsen en Russen die het meeste kabaal maaktenquote:Op vrijdag 4 september 2020 13:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou nee niet bepaald.
Zeker als Nederlanders in het buitenland zijn, dan misdragen Nederlanders zich gigantisch. Ongeacht welke categorie Nederlanders. En in Nederland ook, het is niet alsof Nederlanders nou zo netjes zijn.
Engelsen kunnen er ook wat van dat klopt.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:30 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
De keren dat ik in het buitenland op vakantie was waren het toch altijd de Engelsen en Russen die het meeste kabaal maaktenTuurlijk, Nederlanders hoor je ook wel, maar stukken minder luidruchtig dan eerder genoemde lui.
Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie van hun gezin aan de ontbijttafel volledig horizontaal is.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Engelsen kunnen er ook wat van dat klopt.
Maar dat zijn dan vooral in de uitgaansgebieden, als je gewoon random ergens bent zijn het heel vaak de Nederlanders. Als je gewoon in een stad loopt en in de verte een groep zeer luidruchtig hoort praten met elkaar dan is dat 9/10 keer een Nederlandse groep.
Bij uitgaansgebieden zijn het idd ook vaak Engelsen en Russen.
Maar Nederlanders hebben een echt slechte reputatie in het buitenland. Wat de Engelsen ook zeker hebben.
Ik zie het echt in elk land waar ik kom en ik reis binnen Europa vrij veel.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie aan de ontbijttafel volledig horizontaal is.
Je plukt ze er gemakkelijk tussenuit hoor, al veel weddenschappen mee gewonnenquote:Op vrijdag 4 september 2020 13:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik herken dit niet van Nederlanders. Ja, op toeristische tokkie-locaties zie je dit wel, maar daar zie je alle nationaliteiten zich slecht gedragen. Verder ben ik gewend dat je in hotels de Nederlanders pas kan herkennen zodra je dichtbij komt en ziet dat de hierarchie van hun gezin aan de ontbijttafel volledig horizontaal is.
Ik denk dat onze reputatie in het buitenland wel meevalt. Nogmaals, cheapo toeristische plekken niet meegerekend.
Dit vind ik wel een mooie ja. Je ziet het ook als er 'groot nieuws' is in Nederland, dat er altijd wel een compilatie is in het journaal, waarin ze dan allerlei media in andere landen achter elkaar zetten. Ik vraag me altijd af wie dat nou interessant vindt, dat het Spaanse journaal opent met iets dat in Nederland is gebeurd..quote:Op zondag 30 augustus 2020 12:20 schreef Marsenal het volgende:
Gelukkig kom ik niet op kringverjaardagen waar dat precorona de norm was.quote:Op woensdag 2 september 2020 08:16 schreef thabit het volgende:
Dit dus... dit filmpje vind ik meer zeggen over die buitenlanders dan over het Nederlandse zorgsysteem. Die ene gozer heeft al 3 dagen griep en belt de dokter. Die zegt weinig te kunnen doen. (Wat ook zo is met griep) en dan zegt ie ook nog even dat hij de spoedeisende hulp heeft gebeld voor een griepje...quote:Op vrijdag 4 september 2020 12:55 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Deze mensen komen dus gewoon met onzinklachten bij de dokter en willen graag aandacht. Dan zoek je maar een partner.
Ik heb echt nog nooit paracetamol voorgeschreven gekregen, maar ik ga dan ook enkel bij iets serieus.
quote:Op donderdag 3 september 2020 23:27 schreef Seven. het volgende:
Haha true, kringverjaardagen zijn natuurlijk ook geen flikker aan.
Fair enough, aan het uiterlijk is ook wel goed te zien, maar Amerikanen zijn dan makkelijker te spottenquote:Op vrijdag 4 september 2020 13:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Je plukt ze er gemakkelijk tussenuit hoor, al veel weddenschappen mee gewonnen
Een beetje onbeholpen en onhandig maar echt asociaal over het algemeen niet nee.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:50 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Fair enough, aan het uiterlijk is ook wel goed te zien, maar Amerikanen zijn dan makkelijker te spotten![]()
Maar echt aso vind ik Nederlanders nooit echt
Ik was ooit eens in een heel goedkoop weghotel in Florida, en bij het ontbijt waren de korte kaki's boven witte sportsokken met sportschoenen niet meer te tellenquote:Op vrijdag 4 september 2020 13:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Een beetje onbeholpen en onhandig maar echt asociaal over het algemeen niet nee.
Amerikanen zijn ook gemakkelijk te spotten ja
Gelukkig dragen de Duitsers vaak sandalen anders zou je het nog kunnen verwarren.quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:56 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik was ooit eens in een heel goedkoop weghotel in Florida, en bij het ontbijt waren de korte kaki's boven witte sportsokken met sportschoenen niet meer te tellen
Dat is omdat je hun verstaat!quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Engelsen kunnen er ook wat van dat klopt.
Maar dat zijn dan vooral in de uitgaansgebieden, als je gewoon random ergens bent zijn het heel vaak de Nederlanders. Als je gewoon in een stad loopt en in de verte een groep zeer luidruchtig hoort praten met elkaar dan is dat 9/10 keer een Nederlandse groep.
Bij uitgaansgebieden zijn het idd ook vaak Engelsen en Russen.
Maar Nederlanders hebben een echt slechte reputatie in het buitenland. Wat de Engelsen ook zeker hebben.
Ik heb dat kringverjaardagverhaal nooit zo begrepen. Inderdaad bij opa en oma is het gewoon zitten inderdaad, maar kids spelen boven en zo. Rustig muziekje aan en vaak avondeten. Maar is dat zo anders in alle andere landen ter wereld dan?quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:48 schreef Chia het volgende:
[..]Ja echt vervelend om gezellig opa en oma weer te zien. En vanwege hun leeftijd en gezondheid zit een dikke party met volop dansen er ook niet meer in, dus vind zo'n kringverjaardag dan een prima alternatief.
Of is het voor andere mensen echt de norm om naar de kringverjaardag van de buurman en zo te gaan?
Al is het Chinees dan nog hoor je wel of het heel luid is lol.quote:Op vrijdag 4 september 2020 15:22 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dat is omdat je hun verstaat!
Als je denkt dat NLs luidruchtig zijn zou ik maar niet in de landen langs de Middellandse Zee (Italianen voorop trouwens) of bv heel Noord-Afrika komen.quote:Op vrijdag 4 september 2020 15:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Al is het Chinees dan nog hoor je wel of het heel luid is lol.
Het is pas dat je dichtbij komt en dan hoort oh ja die asociale schreeuwers doen dat in het Nederlands.
Ik ben bijna helft van het jaar in Spanje. Er zit toch wel echt een verschil in hoe hun ''luid'' met elkaar praten en hoe Nederlanders zijn. Zelfs daar pik je het luidruchtige gedrag van de Nederlanders er tussen uit, is gewoon heel anders dan bv Spanjaarden.quote:Op vrijdag 4 september 2020 15:28 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Als je denkt dat NLs luidruchtig zijn zou ik maar niet in de landen langs de Middellandse Zee (Italianen voorop trouwens) of bv heel Noord-Afrika komen.
Dit herken ik totaal niet! Of ben je sarcastisch?quote:Op vrijdag 4 september 2020 13:04 schreef jerry-airfryer het volgende:
[..]
Ten opzichte buitenlanders zijn Nederlanders juist altijd zo rustig en houden zich religieus aan de sociale regels om maar geen onrust te veroorzaken.
Haha, leuke site is dat!quote:Op vrijdag 4 september 2020 12:51 schreef Nine. het volgende:
In het kader/verlengde hiervan. Stuff Dutch People Like. Hier komt ook de nodige beeldvorming over Nederlanders voorbij.
Ik word gelukkig niet zo vaak uitgenodigdquote:Op vrijdag 4 september 2020 13:48 schreef Chia het volgende:
[..]Ja echt vervelend om gezellig opa en oma weer te zien. En vanwege hun leeftijd en gezondheid zit een dikke party met volop dansen er ook niet meer in, dus vind zo'n kringverjaardag dan een prima alternatief.
Of is het voor andere mensen echt de norm om naar de kringverjaardag van de buurman en zo te gaan?
Klagen over de burenquote:Op vrijdag 4 september 2020 16:45 schreef Miezziej het volgende:
Ik herken Nederlanders ook altijd op vakantie
Mijn man is Vietnamees en hij zegt ook altijd dat Nederlandse huisartsen alleen maar zeggen dat je moet uitziekenVerder vindt hij het leven hier meer "binnen", in Vietnam leven mensen veel meer buiten, mensen lopen bij elkaar in en uit, je krijgt overal eten e.d. Ook heel verschillend vindt hij hoe buren met elkaar omgaan, in Nederland meer op elkaar lettend (negatief) en klagen, in Vietnam zat hij regelmatig tussen karaokende buren in de avond laat, niemand die het wat boeit
Ik ben stiekem blij dat die drie zoenen nu niet meer hoeven trouwensDat mogen we wel blijvend afschaffen als het aan mij ligt
Even nazoeken of "rijdende rechter" ook in andere landen bestaatquote:Op vrijdag 4 september 2020 17:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klagen over de buren. Ik moet zeggen, dat doen we wel. Maar ik weet niet of dat nou echt typisch Nederlands is. Belgen zijn niet echt zo, Engelsen ook niet.
Maar kringverjaardagen zijn toch per definitie een familieaangelegenheid? Als die geen flikker aan zijn zegt dat misschien meer over je familie dan de opzet.quote:Op vrijdag 4 september 2020 17:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik word gelukkig niet zo vaak uitgenodigd. En het is inderdaad super praktisch voor opa en oma.
Nee klagen zit gewoon in ons bloedquote:Op vrijdag 4 september 2020 17:41 schreef Heph844 het volgende:
Wel opvallend dat bijna alle ervaringen met Nederlanders die hier gepost worden negatief zijn. Zijn we zo'n verschrikkelijk volkje?
Leuk filmpje. Ik vind onze politie (en brandweer en ambulance) prima organisaties. Weinig op aan te merken eigenlijk.quote:
Ik vind het niet negatief. Dit gaat vooral over de dingen die in het oog springen. Onze ruimdenkendheid heb ik benoemd met positief oordeel maar daar slaat niemand op aanquote:Op vrijdag 4 september 2020 17:41 schreef Heph844 het volgende:
Wel opvallend dat bijna alle ervaringen met Nederlanders die hier gepost worden negatief zijn. Zijn we zo'n verschrikkelijk volkje?
Ach welnee, gewoon anders dan ze gewend zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2020 17:41 schreef Heph844 het volgende:
Judge Judy, Judge Rileyquote:Op vrijdag 4 september 2020 17:26 schreef Miezziej het volgende:
[..]
Even nazoeken of "rijdende rechter" ook in andere landen bestaat
Nederlanders klagen eigenlijk gewoon over alles toch
Klopt dit is niet goed en doen ze bij het land van mijn vrouw ook...quote:Op zondag 30 augustus 2020 13:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Betreft gezondheidszorg merk ik het verschil wel. Vooral wat buitenlanders die hier verblijven er van vinden.
Gestudeerd aan Wageningen universiteit waar veel buitenlandse studenten op af komen. De culturele verschillen waar men veel moeite mee zou kunnen hebben zoals gezondheidszorg wordt ook uitgelegd door de universiteit.
Zodoende ook de huisarts. Heel verbaasd was ik toen ik las dat het heel gebruikelijk is in sommige landen dat antibiotica bijvoorbeeld werd voorgeschreven alsof het snoepjes zijn bij ziektes die vanzelf over gaan. Dan wordt er bijvoorbeeld uitgelegd waarom Nederlandse artsen terughoudender zijn net antibiotica etc.
Er was ook altijd een stukje in het universiteitsblad over wat buitenlandse studenten opvalt tijdens hun verblijf in Nederland. De zogenaamde typical Dutch serie. Zie https://resource.wur.nl/n(...)source_typical_dutch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |