abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 september 2020 @ 19:38:52 #201
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_195312182
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 09:16 schreef miss_sly het volgende:

Ik denk ook echt dat het handiger is om nu te (laten) kijken hoe je dit nu al aan kunt pakken. Belangen in BV’s verkopen en klein en overzichtelijk maken. Ja, dat kost geld, maar dat gaat het linksom of rechtsom altijd doen.
Ik zou alleen info verzamelen als ts zich in dit stadium met de BV's gaat bemoeien is er een grote kans dat dit later tegen hem/haar gebruikt kan worden.
Een uurtje praten met notaris lost veel op dacht ik zo
  maandag 28 september 2020 @ 20:06:53 #202
3542 Gia
User under construction
pi_195313145
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 00:47 schreef capricia het volgende:

Ik weet dat ik zonder de erfenis te accepteren haar een goede uitvaart kan geven. Van haar bankrekening.

Wordt die niet meteen geblokkeerd als ze sterft? Heb ik eens iets over gehoord.

Wat een rotsituatie.
pi_195313191
Wil je je moeder niet adviseren in de schuldsanering te gaan/een oplossing te zoeken?
  maandag 28 september 2020 @ 21:19:03 #204
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195315060
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Wordt die niet meteen geblokkeerd als ze sterft? Heb ik eens iets over gehoord.

Wat een rotsituatie.
Een bank is een privé aangelegenheid en die worden dus niet automatisch in kennis gesteld na een overlijden. Die blokkeren rekeningen dus pas als iemand ze daarvan op de hoogte stelt. Soms handig.
In dit geval echter zou ik heel ver weg blijven van de schijn van aanvaarding dus alles acuut laten bevriezen. :Y
  dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:25 #205
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195321840
Ik denk dat we hier er niet achter zullen komen hoe het nu werkelijk zit. Ik heb al eerder opgemerkt (en was niet de enige) - de situatie kan niet zo negatief zijn als jij denkt, want dan was er door een schuldeiser allang actie ondernomen.

Ik zou het toch laten uitzoeken, bij het nog leven van je moeder. Als ze overlijdt, dan gaan de wetten over erfrecht de boel echt complex maken en ik ben bang dat je dan de beslissing neemt om maar te verwerpen, terwijl je niet weet wat je verwerpt. En dat zou jou zomaar veel geld kunnen schelen.

Ja, het is je kunde niet, nou, haal hulp. Veel is vaak goed lezen, je inlezen en doorvragen, maar enige hulp kan het ws makkelijker maken. Bespreek het ook eens met je moeder. Wat zou zij ervan vinden dat je de erfenis zo zou verwerpen? Ik begrijp dat je moeder het eigenlijk ook niet wil weten, maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat er gewoon een vrij grote erfenis mogelijk aan je voorbij gaat.

Dit alles was ws ook nooit de bedoeling van je vader geweest, hij is er ws nooit aan toe gekomen om het goed uit te leggen, voordat het te laat was.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195335921
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 21:19 schreef BE het volgende:

[..]

Een bank is een privé aangelegenheid en die worden dus niet automatisch in kennis gesteld na een overlijden. Die blokkeren rekeningen dus pas als iemand ze daarvan op de hoogte stelt. Soms handig.
In dit geval echter zou ik heel ver weg blijven van de schijn van aanvaarding dus alles acuut laten bevriezen. :Y
Sommige banken hebben mensen in dienst die de overlijdensadvertenties afstruinen. Zeker bij en/of rekeningen zullen ze die snel blokkeren.
  woensdag 30 september 2020 @ 06:36:46 #207
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195337285
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 01:18 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Sommige banken hebben mensen in dienst die de overlijdensadvertenties afstruinen. Zeker bij en/of rekeningen zullen ze die snel blokkeren.
Serieus? :o

Bij mijn weten wordt alleen de pas van de overledene geblokkeerd bij een en/of en blijft de ander wel toegang houden. Toch?
pi_195337839
Hoi Capricia, wat een complexe situatie! Het lijkt me onverstandig om hiervoor informatie op fok in te winnen. Ik zie al een hoop onjuiste info hier.
Zulke zaken heb ik gedaan, toen ik nog werkte als kandidaat notaris en als waarnemend notaris. Het komt voor dat er erfenissen zijn die negatief zijn, en toch afgehandeld worden door de notaris. Het levert een kantoor geen geld op, maar hoort bij de wettelijke taak.
Ik zou je willen aanraden om de notaristelefoon van de knb te bellen.
Overigens: wanneer je geld gaat onttrekken aan haar rekening voor een begrafenis, heb je de erfenis zuiver aanvaard. Dus doe dat nooit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Thisbe op 30-09-2020 08:16:50 (Spelling) ]
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_195337887
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:15 schreef Thisbe het volgende:
Hoi Capricia, wat een complexe situatie! Het lijkt me onverstandig om hiervoor informatie op fok in te winnen. Ik zie al een hoop onjuiste info hier.
Zulke zaken heb ik gedaan, toen ik nog werkte als kandidaat notaris en als waarnemend notaris. Het komt voor dat er erfenissen zijn die negatief zijn, en toch afgehandeld worden door de notaris. Het levert een kantoor geen geld op, maar hoort bij de wettelijke taak.
Ik zou je willen aanraden om de notaristelefoon van de knb te bellen.
Overigens: wanneer je geld gaat onttrekken aan haar rekening voor een begrafenis, heb je de erfenis zuiver aanvaard. Dus doe dat nooit.
Idd. Een hoop onjuiste informatie.
Laten we eens beginnen met het grootste misverstand. Dat als je de begrafenis van iemands rekening betaalt, je de erfenis aanvaard zou hebben. Dat is dus niet zo.

De kosten van de uitvaart mogen wel al uit het vermogen van de overledene betaald worden. Dit zijn preferente schulden en het betalen ervan heeft geen invloed op het al dan niet aanvaarden van de erfenis.
https://www.bgnu.nl/na-de-uitvaart/afwikkelen-van-de-erfenis/
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 30 september 2020 @ 08:29:54 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195337994
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd. Een hoop onjuiste informatie.
Laten we eens beginnen met het grootste misverstand. Dat als je de begrafenis van iemands rekening betaalt, je de erfenis aanvaard zou hebben. Dat is dus niet zo.

De kosten van de uitvaart mogen wel al uit het vermogen van de overledene betaald worden. Dit zijn preferente schulden en het betalen ervan heeft geen invloed op het al dan niet aanvaarden van de erfenis.
https://www.bgnu.nl/na-de-uitvaart/afwikkelen-van-de-erfenis/
Dus die bron spreekt tegen wat @Thisbe (notaris) beweert.

Verwarrend.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195338018
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus die bron spreekt tegen wat @:Thisbe (notaris) beweert.

Verwarrend.
Idd.

'Voorbeelden van gedragingen/beheershandelingen die NIET leiden tot zuivere aanvaarding zijn:

het regelen van de begrafenis en het betalen van de uitvaartnota (In redelijkheid gemaakte kosten); (let op! als opdrachtgever van een uitvaart, kan je ook aangesproken worden voor de kosten als er een tekort is)'
https://verklaringvanerfr(...)zuivere-aanvaarding/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195338022
Dat is een behoorlijke uitglijer van mijn kant. :@
pi_195338034
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:15 schreef Thisbe het volgende:
Ik heb ook wel HR-medewerkers zien beweren dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.
Maar desondanks zou je mogen verwachten dat professionals op de hoogte zijn, ook als er iets veranderd is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195338054
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:33 schreef Thisbe het volgende:
Dat is een behoorlijke uitglijer van mijn kant. :@
Geeft niets.
Er zijn meer mensen die dit denken. Alleen maar fijn om het recht te zetten. Voor iedereen die hier leest. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195338093
quote:
15s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb ook wel HR-medewerkers zien beweren dat vakantiegeld zwaarder belast wordt.
Maar desondanks zou je mogen verwachten dat professionals op de hoogte zijn, ook als er iets veranderd is.
Nou, ik werk niet meer in het notariaat. Desondanks stom van me om het te zeggen zonder het te controleren. Het levert desinformatie op.
pi_195338111
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:40 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Nou, ik werk niet meer in het notariaat. Desondanks stom van me om het te zeggen zonder het te controleren. Het levert desinformatie op.
Relax. Kan gebeuren. De rest van je post is prima informatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195338135
Het laat onverlet dat we wel benieuwd zijn of je nog verder bent gekomen hiermee. Nog met je moeder om tafel gegaan en/of hulp gezocht?
pi_195338271
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 08:44 schreef spinazieruiker het volgende:
Het laat onverlet dat we wel benieuwd zijn of je nog verder bent gekomen hiermee. Nog met je moeder om tafel gegaan en/of hulp gezocht?
Ja. Eigenlijk meteen diezelfde week met haar over gesproken.
Ze wil het voor nu zo laten (ook omdat de erfenis van mijn vader binnen nu en een half jaar eindelijk afgehandeld gaat zijn). Daar wil ze eerst mee klaar zijn.

En ik ga het niet iedere keer opnieuw aansnijden. Ook voor onze relatie.
Maar daarna ga ik het weer op tafel brengen. In elk geval heb ik vast een zaadje geplant. Laat het maar even rijpen.
Ik kan natuurlijk weinig doen tegen haar wil. Dus voor nu geen echte update.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195338308
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 02:26 schreef capricia het volgende:

[..]

De woning van mijn moeder is ongeveer 300.000 waard.

De schuld van privé is aan de zaak, dat bleek, na mijn vaders overlijden, meer dan een miljoen Euro te zijn. Aan 1 BV dus.

Aan die ene BV hangen meerdere Bv's. Waarvan 1 of 2 BV's mogelijk winst kunnen gaan maken op termijn. Maar die zijn niet 100% eigendom.
Zeg 20% eigendom. Woningbouw. Verhuur. Polen hotels. Van alles.
Failliet laten gaan betekent een grote strop voor de mensen die een woning gekocht hebben en voor de andere eigenaars.

Maar dit interesseert mij eigenlijk helemaal niet. Ik heb de erfenis verworpen. En we hebben geld betaald aan de rechtbank om het uit naam van ons kind (en die van mijn zus) te verwerpen.

Dus alles ligt nu bij mijn moeder. Die in de 80 is.

Mijn moeder bestuurt dan ook geen BV in het echt. Ze snapt het niet.
Ik weet niet wie handtekenen zet op de bouw. Ze schrijft gewoon iedere maand 2.000 euro over naar zichzelf. Zoals ze al haar hele leven dat inkomen gehad heeft.

Hoe moet ik in godsnaam dit allemaal verwerpen ? Uit naam van mijn kind.
Ik ben bang dat het zoveel geld gaat kosten.
wtf doet ze met die 2K schoon (nouja) elke maand terwijl ze in een 300K afgelost huis woont?
ik krijg een beetje een vermoeden dat ze iemand (jou/jullie) ook laat profiteren van die 2K (giften)
en de schuld enkel blijft groeien.. tuurlijk zijn dit aannames, maargoed ze is 80jaar
je zegt ze weet weinig van die BV (en jullie nog minder) maar kan wel ff 2K maandelijks overboeken?
pi_195338433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:02 schreef g60forced het volgende:

[..]

wtf doet ze met die 2K schoon (nouja) elke maand terwijl ze in een 300K afgelost huis woont?
ik krijg een beetje een vermoeden dat ze iemand (jou/jullie) ook laat profiteren van die 2K (giften)
en de schuld enkel blijft groeien.. tuurlijk zijn dit aannames, maargoed ze is 80jaar
je zegt ze weet weinig van die BV (en jullie nog minder) maar kan wel ff 2K maandelijks overboeken?
Ik kan je vertellen wat ze met dat geld doet: rekeningen betalen en de rest op haar (privé)spaarrekening zetten. Want ze weet ook wel dat er nog heel wat kosten aan zitten te komen om alles af te handelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 30 september 2020 @ 11:46:19 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195340953
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:02 schreef g60forced het volgende:

[..]

Dat snap ik dan weer niet, dat mensen zich druk maken dat een ander "wel ¤ 2.000" aan inkomen opneemt.
Als je je hele leven een bepaalde levensstandaard hebt dat is die ¤ 2.000 helemaal niet zoveel, nee, ook niet als je in een afgelost huis woont en ook ¤ 1.200 AOW per maand krijgt.

Dat huis moet ook verwarmd worden, met zo'n inkomen is er geen recht op zorgtoeslag en een beetje bejaarde redt het niet met een uitgeklede basisverzekering, en dan moet ze geen dure auto rijden, want een auto kost ook zo ¤ 500 per maand.
Dus al met al is de helft van die ¤ 2.000 daar al bijna mee weg.

Maar dan nog; het is zo makkelijk om voor een ander te bepalen dat hij/zij een bepaald bedrag niet nodig heeft omdat je het zelf veel vindt.

We weten niet eens of er nog belasting over betaald moet worden.
En je verwijtende "vermoeden" is helemaal stuitend.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195341466
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen wat ze met dat geld doet: rekeningen betalen en de rest op haar (privé)spaarrekening zetten. Want ze weet ook wel dat er nog heel wat kosten aan zitten te komen om alles af te handelen.
De rente op een spaarrekening is momenteel 0. Terwijl je over schulden en financieringen in de bedrijven wel een dikke rente moet worden betaald.

Door geld te blijven onttrekken uit die BV zorgt ze er juist voor dat er straks nog meer is om "af te handelen".

Ik snap je voorzichtigheid in dezen (ook vanwege jullie relatie). Maar waarschijnlijk is juist het naar jezelf en naar elkaar goedpraten van dit soort opnamegedrag en uitstelgedrag wat jullie als familie in deze situatie heeft gebracht en houdt.
pi_195341695
Dit kan allemaal prima zonder elkaar verwijten te maken trouwens.

Wat de meeste mensen op leeftijd met een precaire financiële situatie als deze zouden doen:

- Het huis verkopen
- Kleiner gaan huren (houd je van de opbrengst van het huis nog jaren vol)
- Alleen opnemen uit bedrijven wat je maximaal nodig hebt om van te leven NA het opmaken van AOW/pensioen en wat je verantwoord maandelijks aan spaargeld kunt opnemen
- De bedrijven verkopen (binnen de familie of extern). Lukt dit niet, dan de boedel verkopen, schulden vereffenen en desnoods liquideren. Als je mazzel hebt kan het vastgoed worden behouden of apart verkocht zodat je daar nog iets van terugziet.

De opbrengst van de woning zal toch wel een paar ton opleveren? Alleen daarvan kun je nog wel tien jaar of langer huur en vaste lasten betalen. Als jullie momenteel toch niet van plan zijn de erfenis aan te houden hoeft ze het huis voor jullie niet aan te houden. Alleen al daarom is het belangrijk om hier eerlijk over te zijn. En te laten beseffen dat die ¤2k maandelijks opnemen juist het tegenovergestelde is van "sparen voor de afhandeling".

Maar goed. Ik snap dat het allemaal ingewikkeld licht. Dat jullie er nu over hebben gesproken is een eerste stap. Ik wens jullie toe dat de erfenis van vader snel is afgewikkeld, dat jullie dan weer om tafel gaan (liefst met iemand met kennis van zaken erbij) en dat het dan allemaal minder donker blijkt te zijn dan je nu denkt.
pi_195342104
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat snap ik dan weer niet, dat mensen zich druk maken dat een ander "wel ¤ 2.000" aan inkomen opneemt.
Als je je hele leven een bepaalde levensstandaard hebt dat is die ¤ 2.000 helemaal niet zoveel, nee, ook niet als je in een afgelost huis woont en ook ¤ 1.200 AOW per maand krijgt.

Dat huis moet ook verwarmd worden, met zo'n inkomen is er geen recht op zorgtoeslag en een beetje bejaarde redt het niet met een uitgeklede basisverzekering, en dan moet ze geen dure auto rijden, want een auto kost ook zo ¤ 500 per maand.
Dus al met al is de helft van die ¤ 2.000 daar al bijna mee weg.

Maar dan nog; het is zo makkelijk om voor een ander te bepalen dat hij/zij een bepaald bedrag niet nodig heeft omdat je het zelf veel vindt.

We weten niet eens of er nog belasting over betaald moet worden.
En je verwijtende "vermoeden" is helemaal stuitend.
mijn moeder heeft het huis van mijn vader geeft 7jaar terug toen hij overleed (geboren 1935)
ik heb haar 40K aan kindvruchtdeel geschonken (ondanks ik t zeer goed zelf kon gebruiken)
wilde ik niet dat ze het huis verkopen moest bovendien was de wens van mijn ouders
met mijn als enigskind sowieso het huis te erven
zij is nu 75jaar het huis vermoedelijk 3ton expres niet afbetaald maar net voordat het zover was
de keuken laten verbouwen voor 20-25K om zodoende een kleine hypotheek te behouden
ze heeft klein AOW en aanvullend pensioen en dat is al veel te veel voor haar!

dan heeft ze niet eens zoals de moeder van TS nog extra knaken
maargoed je hebt gelijk er is veel dat ik niet weet

gelukkig naar de reactie van TS bleek ze wel verstandig te wezen om hopelijk een groot deel
daarvan weg te zetten als de BD aan komt kloppen... (dat had ik ten tijde van mijn reactie niet gelezen)

EDIT: het is hieronder al opgemerkt dat dit nobele streven wellicht averechts werkt ivm 0% rente
maar wel voor het 'ontvangen' geld flink wat belasting zal moeten worden betaald!

ik zei daarom ook dat ik maar een aanname maakte
het hoeft niet te kloppen ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2020 12:48:45 (extra) ]
pi_195355448
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 12:19 schreef spinazieruiker het volgende:
Dit kan allemaal prima zonder elkaar verwijten te maken trouwens.

Wat de meeste mensen op leeftijd met een precaire financiële situatie als deze zouden doen:

- Het huis verkopen
- Kleiner gaan huren (houd je van de opbrengst van het huis nog jaren vol)
- Alleen opnemen uit bedrijven wat je maximaal nodig hebt om van te leven NA het opmaken van AOW/pensioen en wat je verantwoord maandelijks aan spaargeld kunt opnemen
- De bedrijven verkopen (binnen de familie of extern). Lukt dit niet, dan de boedel verkopen, schulden vereffenen en desnoods liquideren. Als je mazzel hebt kan het vastgoed worden behouden of apart verkocht zodat je daar nog iets van terugziet.

De opbrengst van de woning zal toch wel een paar ton opleveren? Alleen daarvan kun je nog wel tien jaar of langer huur en vaste lasten betalen. Als jullie momenteel toch niet van plan zijn de erfenis aan te houden hoeft ze het huis voor jullie niet aan te houden. Alleen al daarom is het belangrijk om hier eerlijk over te zijn. En te laten beseffen dat die ¤2k maandelijks opnemen juist het tegenovergestelde is van "sparen voor de afhandeling".

Maar goed. Ik snap dat het allemaal ingewikkeld licht. Dat jullie er nu over hebben gesproken is een eerste stap. Ik wens jullie toe dat de erfenis van vader snel is afgewikkeld, dat jullie dan weer om tafel gaan (liefst met iemand met kennis van zaken erbij) en dat het dan allemaal minder donker blijkt te zijn dan je nu denkt.
Waarom zou ze zo minimaal moeten leven?
Ze moet gewoon leven zoals zij altijd al leeft. Geld kun je niet meenemen in je graf hè.
Wat mij betreft neemt ze tonnen op, en leeft ze er lekker van (gechargeerd. Dat doet ze niet, ze leeft normaal en NL-zuinig).

Het is niet echt voordelig om bedrijven te verkopen. Wat schiet zij daar mee op?
En wat maakt het uit hoe zij leeft?

Ik wil gewoon niet aansprakelijk zijn straks qua erfenis. :D
En dan vnl de minderjarige kinderen.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')