abonnement Unibet Coolblue
pi_194734127
Welkom in GereDathans positiviteitstopic met cijfers!

De insteek van dit topic is positief. Negatieve zaken mogen elders genoemd en bediscussieerd worden. Het verschil met het COR / Positiviteits topic #4 is dat hier positieve cijfers over - dalende - dodenaantallen mogen worden gepost, wat daar niet mag.

Hierbij een link naar het Dashboard coronavirus van de Rijksoverheid.

Corona locator Nederland met heel veel cijfers:
https://www.bddataplan.nl/corona/

Ben je het niet met een ander eens? Prima, maar dat hoeft niet per se hier gepost te worden. Voer dat gesprek desgewenst via DM of PM.

Het doel van dit topic is positief nieuws onderbouwen met cijfers. Het volgen van positief nieuws dat ook gewoon waar is, kan veel schelen voor je gemoedstoestand.

In dit topic meldt @Federer-fan wekelijks 1) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC en 2) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE.[1] Verder geeft hij de - absolute en relatieve - wijzigingen in deze cijfers aan ten opzichte van eerdere dagen en weken.

Iedereen die meepost, bedankt! Het is een fijn topic geworden wat gewaardeerd wordt door meerdere mensen. Samen slepen we elkaar er doorheen!
pi_194734195
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:43 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik zou echt graag zien dat er eens een realistisch beeld van dit virus werd geschetst qua risico's en mortaliteit. Dat is toch ook in het belang van de beleidsbepalers?

Aan kunstmatig gegoochel met cijfers heeft in the long run niemand wat.
Zover ik het begrepen heb zijn de overledenen die gemeld worden mensen die positief getest zijn en overleden zijn. Dat heeft niets te maken met of ze overleden zijn door enkel en alleen Corona. Ik heb daar wel eens cijfers van gevonden, maar krijg ze nu niet gevonden.
  woensdag 26 augustus 2020 @ 20:26:00 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194734254
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zover ik het begrepen heb zijn de overledenen die gemeld worden mensen die positief getest zijn en overleden zijn. Dat heeft niets te maken met of ze overleden zijn door enkel en alleen Corona. Ik heb daar wel eens cijfers van gevonden, maar krijg ze nu niet gevonden.
Ja, niet handig me dunkt om alles klakkeloos op 1 hoop te gooien qua cijfers.
  Moderator woensdag 26 augustus 2020 @ 22:05:03 #4
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_194735996
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, niet handig me dunkt om alles klakkeloos op 1 hoop te gooien qua cijfers.
Ik kan me herinneren een keer een Youtube video te hebben gezien over de VS. Dat ze daar als ziekenhuis een bedrag van de overheid kregen om Covid te bestrijden, bovenop de gewone behandelbedragen die ze krijgen. Na een beetje doorvragen kwam er toen uit dat iemand die neergeschoten was maar positief op Covid getest was, Covid als doodsoorzaak kreeg. Dat was ergens rond april, en ik weet niet of ‘t in andere landen ook zo is, maar het zet je wel aan het denken.

Daarnaast, wanneer is Covid echt de doodsoorzaak? Ik vind die discussie over dat mensen maanden niets kunnen nadat ze op de IC hebben gelegen ook altijd lastig. Mijn schoonvader heeft een aantal keer op de IC gelegen (kanker) en die was erna ook maanden een vaatdoek. Het op de IC liggen is heel slecht voor mensen en raak je al je conditie door kwijt, dat staat nog los van Covid. Dat je beademt wordt is natuurlijk nog heftiger, maar het lijkt me vrij logisch dat mensen maanden moeten bijkomen daarvan als ze van de IC af komen.

Ik mis een beetje kritisch denken op veel plekken en hoop dat we achteraf zeggen: We hebben heel veel van deze pandemie geleerd, en gaan het in de toekomst heel anders aanpakken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_194745803
quote:
Status 27-08

Positief getest 68.624, toename: 510
Ziekenhuisopnames 12.152 (17,7% van positief getest), toename: 7
IC-opnames 3.026 (4,4% van positief getest)
Overleden 6.218 (9,1% van positief getest), toename: 3
Toch weer minder opnames en doden.
Tap tap tap
pi_194746209
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Toch weer minder opnames en doden.
Heb idee dat dit de cijfers zijn die we deze periode blijven houden. Als dat zo blijft kan ik er wel redelijk mee leven, tuurlijk is lager altijd beter.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:41:00 #7
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194746396
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Toch weer minder opnames en doden.
Bij deze lage cijfers zegt het aantal opnames eigenlijk weinig tot niks.

Worden er net toevallig een paar heel kwetsbare mensen ziek dan heb je opeens wat meer opnames, en als 2 dagen later de besmettingen bij een minder kwetsbare groep zitten dan heb je er een paar minder.
pi_194749016
quote:
Aantal ic-opnames (36) blijft laag
Op de intensive cares (ic) liggen vandaag 36 coronapatiënten, 2 minder dan gisteren, meldt het Landelijke Coördinatiecentrum Patiëntenspreiding (LCPS). Het aantal opnames van coronapatiënten buiten de ic bedraagt 107, dat zijn er 13 minder dan gisteren.

Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: "Het aantal opgenomen COVID-19-patiënten is in de afgelopen zeven dagen met 20 procent gedaald. Een gunstige ontwikkeling die aansluit op de daling van het aantal nieuwe besmettingen. De overall ic-bezetting blijft onveranderd laag."
Tap tap tap
pi_194749118
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dit gaat al maanden zo gelukkig, waarom is Rutte zo arrogant en dit niet mee neemt in zijn overwegingen.
pi_194749238
Prima cijfers weer vandaag!
  donderdag 27 augustus 2020 @ 22:30:26 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194754283
17 miljoen recoveries *O*
pi_194760314
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:05 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik kan me herinneren een keer een Youtube video te hebben gezien over de VS. Dat ze daar als ziekenhuis een bedrag van de overheid kregen om Covid te bestrijden, bovenop de gewone behandelbedragen die ze krijgen. Na een beetje doorvragen kwam er toen uit dat iemand die neergeschoten was maar positief op Covid getest was, Covid als doodsoorzaak kreeg. Dat was ergens rond april, en ik weet niet of ‘t in andere landen ook zo is, maar het zet je wel aan het denken.

Daarnaast, wanneer is Covid echt de doodsoorzaak? Ik vind die discussie over dat mensen maanden niets kunnen nadat ze op de IC hebben gelegen ook altijd lastig. Mijn schoonvader heeft een aantal keer op de IC gelegen (kanker) en die was erna ook maanden een vaatdoek. Het op de IC liggen is heel slecht voor mensen en raak je al je conditie door kwijt, dat staat nog los van Covid. Dat je beademt wordt is natuurlijk nog heftiger, maar het lijkt me vrij logisch dat mensen maanden moeten bijkomen daarvan als ze van de IC af komen.

Ik mis een beetje kritisch denken op veel plekken en hoop dat we achteraf zeggen: We hebben heel veel van deze pandemie geleerd, en gaan het in de toekomst heel anders aanpakken.
Ik ken mensen die al maanden nauwelijks iets kunnen en die niet eens in het ziekenhuis hebben gelegen. Bij het aan tafel zitten schiet de hartslag al richting de 160, dan kun je niet veel meer.
Het evalueren over wat wel en niet goed is gegaan staat inderdaad nog echt in de kinderschoenen, maar komende jaren zullen er honderden mensen phd's op doen en zal alles van elk land wel bekeken worden. Maar er had gewoon meer geleerd moeten worden van de eerdere SARS en MERS epidemien. De landen waar dat toesloeg waren veel beter voorbereid. Schijnbaar is het heel lastig voor landen om te leren van anderen. Alles moet zelf uitgevonden worden.
pi_194760726
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar er had gewoon meer geleerd moeten worden van de eerdere SARS en MERS epidemien. De landen waar dat toesloeg waren veel beter voorbereid. Schijnbaar is het heel lastig voor landen om te leren van anderen. Alles moet zelf uitgevonden worden.
1 van de problemen die opduikt nu is dat SARS en MERS te snel verdwenen was. Er werd bijvoorbeeld gewerkt aan een vaccin tegen SARS, maar tegen de tijd dat het vaccin gereed was om te gaan testen op mensen was SARS verdwenen. Een beetje hetzelfde als bij de Mexicaanse Griep.
pi_194761058
Mondkapjesplicht in Amsterdam en Rotterdam wordt opgeheven

voor de inwoners Amsterdam en Rotterdam toch weer mooi nieuws

Mondkapjesplicht in Amsterdam en Rotterdam wordt opgeheven
pi_194761089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:08 schreef AlwaysConnected het volgende:
Mondkapjesplicht in Amsterdam en Rotterdam wordt opgeheven

voor de inwoners Amsterdam en Rotterdam toch weer mooi nieuws

Mondkapjesplicht in Amsterdam en Rotterdam wordt opgeheven
Positief en minder positief. Positief dat men daar niet met die ondingen hoeft te lopen, maar jammer dat het niet het gewenste effect lijkt te hebben.
pi_194761109
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Positief en minder positief. Positief dat men daar niet met die ondingen hoeft te lopen, maar jammer dat het niet het gewenste effect lijkt te hebben.
misschien wel, als het erg goed was geweest heel Nederland eraan? moet er persoonlijk niet aan denken. Dat is natuurlijk puur persoonlijk
pi_194761183
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 13:04 schreef GereDathan het volgende:

[..]

1 van de problemen die opduikt nu is dat SARS en MERS te snel verdwenen was. Er werd bijvoorbeeld gewerkt aan een vaccin tegen SARS, maar tegen de tijd dat het vaccin gereed was om te gaan testen op mensen was SARS verdwenen. Een beetje hetzelfde als bij de Mexicaanse Griep.
Maar dat is ook een voordeel geweest. De groep die het vaccin in Oxford heeft ontwikkeld, had een vaccin ontwikkeld voor MERS, en de veiligheid ervan was ook al op een paar honderd mensen getest. Daarom konden ze ook zo snel een vaccin voor SARS-Cov-2 ontwikkelen, en omdat ze dat op dezelfde manier deden als met het MERS vaccin, kregen ze snel toestemming om de veiligheid ervan op mensen te testen. Ze hebben wel eerst op muizen getest voor veiligheid zoals normaal, en op apen voor effectiviteit. Dus die stappen hebben ze niet overgeslagen, maar eea kon wel sneller beoordeeld worden omdat ze dat al eens gedaan hadden, en de autoriteit die er toestemming voor geeft ook bekend was met de methodes.
pi_194761213
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar dat is ook een voordeel geweest. De groep die het vaccin in Oxford heeft ontwikkeld, had een vaccin ontwikkeld voor MERS, en de veiligheid ervan was ook al op een paar honderd mensen getest. Daarom konden ze ook zo snel een vaccin voor SARS-Cov-2 ontwikkelen, en omdat ze dat op dezelfde manier deden als met het MERS vaccin, kregen ze snel toestemming om de veiligheid ervan op mensen te testen. Ze hebben wel eerst op muizen getest voor veiligheid zoals normaal, en op apen voor effectiviteit. Dus die stappen hebben ze niet overgeslagen, maar eea kon wel sneller beoordeeld worden omdat ze dat al eens gedaan hadden, en de autoriteit die er toestemming voor geeft ook bekend was met de methodes.
Klopt, dat is wel erg fijn. We konden 'eenvoudig' (het is ongetwijfeld rete ingewikkeld) voortborduren op iets wat al bedacht was. Hopelijk heeft dat de ontwikkeling met jaren versneld, anders hadden we nog vele jaren met Corona gezeten wellicht.
pi_194761256
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:11 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

misschien wel, als het erg goed was geweest heel Nederland eraan? moet er persoonlijk niet aan denken. Dat is natuurlijk puur persoonlijk
Ik ben een fervent tegenstander van een algemene mondkapjes plicht. Niet omdat ik denk dat ze helemaal niet werken, ik denk dat ze niet werken omdat mensen ze verkeerd gebruiken. Dat doet alle positieve effecten teniet en ik ben bang dat het zelfs zorgt voor een hoger aantal besmettingen. Ik heb mensen gezien die hun kapje afdeden bij het niezen, mensen die enkel hun mond bedekken en mensen die om de haverklap met hun handen aan hun kapje zitten en dan in hun ogen wrijven...

Ook zie ik in landen als Spanje, waar een verregaande mondkapjesplicht is, geen enkele aanleiding om te denken dat het iets helpt.

Ik zou wel graag zien dat we mondkapjes gericht gaan inzetten om het land weer meer normaal te maken. Bijvoorbeeld op buiten tribunes bij voetbal, hockey en tennis.
pi_194761370
quote:
28-08

Positief getest 69.131, toename: 507
Ziekenhuisopnames 12.161 (17,6% van positief getest), toename: 9
IC-opnames 3.029 (4,4% van positief getest)
Overleden 6.220 (9,0% van positief getest), toename: 2
pi_194761385
Mooi stabiel, aantal opnames ook weer onder de 10. We lijken het hoogtepunt van de rimpel te hebben gehad, ik verwacht loop van volgende week een langzame daling richting de 350-450 nieuwe besmettingen per dag.
pi_194761412
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:31 schreef GereDathan het volgende:
Mooi stabiel, aantal opnames ook weer onder de 10. We lijken het hoogtepunt van de rimpel te hebben gehad, ik verwacht loop van volgende week een langzame daling richting de 350-450 nieuwe besmettingen per dag.
Ik hoop het, want in mijn dorp gaat het ook best hard nu -O- In 1 week twee opnames en twee doden, al weet ik natuurlijk niet van wanneer die cijfers precies zijn, maar toch. Elke dag drie à vier besmettingen terwijl er tussen mei en augustus niks aan het handje was.
Tap tap tap
pi_194761528
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik hoop het, want in mijn dorp gaat het ook best hard nu -O- In 1 week twee opnames en twee doden, al weet ik natuurlijk niet van wanneer die cijfers precies zijn, maar toch. Elke dag drie à vier besmettingen terwijl er tussen mei en augustus niks aan het handje was.
Dat is wel fors inderdaad. Zijn er toevallig feestjes of partijen geweest? Je hoort veel heibel van feestjes en bruiloften.

Hoop dat het bij jou ook snel weer gaat dalen, in mijn gemeente (woonplaats is geen eigen gemeente helaas) is het vrij stabiel. Af en toe een besmetting, maar niet echt spannend gelukkig.
pi_194761561
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is wel fors inderdaad. Zijn er toevallig feestjes of partijen geweest? Je hoort veel heibel van feestjes en bruiloften.

Hoop dat het bij jou ook snel weer gaat dalen, in mijn gemeente (woonplaats is geen eigen gemeente helaas) is het vrij stabiel. Af en toe een besmetting, maar niet echt spannend gelukkig.
Nee, er wordt niet aangegeven hoe of wat, alleen een besmetting in een verzorgingstehuis in een dorp verderop. De rest mag je zelf gokken. Zou het zelf wel wat fijner vinden als werd aangegeven waar de meeste besmettingen plaatsvinden, dan weet je of je bepaalde plekken moet vermijden of dat je je voor Piet Snot opsluit.
Tap tap tap
pi_194761614
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nee, er wordt niet aangegeven hoe of wat, alleen een besmetting in een verzorgingstehuis in een dorp verderop. De rest mag je zelf gokken. Zou het zelf wel wat fijner vinden als werd aangegeven waar de meeste besmettingen plaatsvinden, dan weet je of je bepaalde plekken moet vermijden of dat je je voor Piet Snot opsluit.
Inderdaad zou het een stuk makkelijker maken. Mijn gemeente was vroeger enkel mijn woonplaats, we zijn samengevoegd met 1 andere grote plaats en een heel stel kleine plaatsen. 1 besmetting in mijn gemeente kan in theorie dus mijn buurvrouw zijn op 2 meter afstand of iemand in de andere grote plaats, ongeveer 15 kilometer verderop (hemelsbreed). Dat maakt nogal een verschil.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:44:56 #26
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194761617
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik hoop het, want in mijn dorp gaat het ook best hard nu -O- In 1 week twee opnames en twee doden, al weet ik natuurlijk niet van wanneer die cijfers precies zijn, maar toch. Elke dag drie à vier besmettingen terwijl er tussen mei en augustus niks aan het handje was.
Zit je zo aan als er een paar mensen uit hetzelfde gezin - of vrienden/kennissen elkaar hebben besmet. Is vaak wel te herleiden tot b.v. een feestje oid.
pi_194761664
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:44 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zit je zo aan als er een paar mensen uit hetzelfde gezin - of vrienden/kennissen elkaar hebben besmet. Is vaak wel te herleiden tot b.v. een feestje oid.
Er is nu 'kinder' kermis dus ik hou mijn hart vast. Ik moet erlangs als ik naar de supermarkt ga, maar ben gister maar omgelopen zo druk was het.
Tap tap tap
pi_194761754
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Er is nu 'kinder' kermis dus ik hou mijn hart vast. Ik moet erlangs als ik naar de supermarkt ga, maar ben gister maar omgelopen zo druk was het.
Weinig maatregelen? Ik ben in de afgelopen periode op de kermis in Tilburg en Hoorn geweest. In Tilburg was het soms te druk, maar daar zijn geen noemenswaardige aantal besmettingen uit voortgekomen. In Hoorn was het een stuk beter geregeld, zeer ruim en geen enkel probleem.
pi_194761773
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:53 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Weinig maatregelen? Ik ben in de afgelopen periode op de kermis in Tilburg en Hoorn geweest. In Tilburg was het soms te druk, maar daar zijn geen noemenswaardige aantal besmettingen uit voortgekomen. In Hoorn was het een stuk beter geregeld, zeer ruim en geen enkel probleem.
Geen idee, ik zag alleen een kraampje waar iedereen in de rij stond voor een of andere controle, er werd geen afstand gehouden in de rij. Je kunt alleen via die ene ingang naar binnen en dan moet je een vaste route volgen.
Tap tap tap
pi_194761801
Ik las gisteren dat er nog steeds een stijging is in aantal testen.
Vorige week gemiddeld 20.000 per dag en deze week zaten we al aan de 24.000 per dag.
Dus een stabiel aantal positieve testen maar met meer afgenomen testen is een heel goed beeld.
pi_194761840
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:55 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Geen idee, ik zag alleen een kraampje waar iedereen in de rij stond voor een of andere controle, er werd geen afstand gehouden in de rij. Je kunt alleen via die ene ingang naar binnen en dan moet je een vaste route volgen.
Jammer dat sommige mensen zo onverstandig zijn :'(
pi_194761846
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:56 schreef Hannnnn het volgende:
Ik las gisteren dat er nog steeds een stijging is in aantal testen.
Vorige week gemiddeld 20.000 per dag en deze week zaten we al aan de 24.000 per dag.
Dus een stabiel aantal positieve testen maar met meer afgenomen testen is een heel goed beeld.
Dat is zeker positief, dat betekent dat het percentage positieve testen weer gaat dalen *O*
pi_194762001
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Jammer dat sommige mensen zo onverstandig zijn :'(
Allemaal tieners. Vaag volk op straat ook.
Tap tap tap
pi_194762622
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik ben een fervent tegenstander van een algemene mondkapjes plicht. Niet omdat ik denk dat ze helemaal niet werken, ik denk dat ze niet werken omdat mensen ze verkeerd gebruiken. Dat doet alle positieve effecten teniet en ik ben bang dat het zelfs zorgt voor een hoger aantal besmettingen. Ik heb mensen gezien die hun kapje afdeden bij het niezen, mensen die enkel hun mond bedekken en mensen die om de haverklap met hun handen aan hun kapje zitten en dan in hun ogen wrijven...

Ook zie ik in landen als Spanje, waar een verregaande mondkapjesplicht is, geen enkele aanleiding om te denken dat het iets helpt.

Ik zou wel graag zien dat we mondkapjes gericht gaan inzetten om het land weer meer normaal te maken. Bijvoorbeeld op buiten tribunes bij voetbal, hockey en tennis.
Das misschien een idee, alleen of het buiten wat uit maakt geen idee, bij binnen lijkt mij wel verstandig
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:55:37 #35
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194762652
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:53 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Das misschien een idee, alleen of het buiten wat uit maakt geen idee, bij binnen lijkt mij wel verstandig
Mondkapjes in voetbalstadions verplichten waar toch al maar een paar duizend man in mag gaat je laatste restje publiek ook wegjagen. Dan gaat iedereen gewoon thuis voor de buis kijken met een biertje en een zak chips.
pi_194762765
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Mondkapjes in voetbalstadions verplichten waar toch al maar een paar duizend man in mag gaat je laatste restje publiek ook wegjagen. Dan gaat iedereen gewoon thuis voor de buis kijken met een biertje en een zak chips.
Je zou dan juist meer publiek kunnen toelaten.

Ik ben recent bij een oefenwedstrijd geweest waar 1,5 meter afstand de norm was. In de praktijk betekende dat elke keer 3 lege stoeltjes naast je en voor en achter je een rij leeg. Als je dat met mondkapjes kan terugbrengen naar minder lege plekken dan heb je een mooie winst. Waar je nu bijvoorbeeld 5.000 man kwijt kan in een stadion voor normaal 25.000 man zou je misschien 10.000 mensen kwijt kunnen met iets minder afstand maar mét mondkapjes.
pi_194763507
quote:
Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen daalt gestaag
Vrijdag liggen 34 coronapatiënten op de Nederlandse intensive care (ic), twee minder dan gisteren. Het aantal COVID-19-opnames buiten de ic om bedraagt 100, een daling van zeven ten opzichte van donderdag. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Volgens voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg daalt het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis gestaag."De ziekenhuizen worden momenteel weinig belast met zorg voor COVID-19-patiënten. Deze daling volgt op de daling van zowel het aantal besmettingen als van andere parameters zoals het aantal meldingen bij de huisarts en metingen van het coronavirus in rioolwater. De ontwikkeling is gunstig en toont een geruststellend beeld."
Goed nieuws :) Bericht van nu.nl trouwens.

NOS.nl zegt hier alleen even snel over:

quote:
Er lagen gisteren 143 coronapatiënten in het ziekenhuis, van wie 36 op de IC. Begin april, op het hoogtepunt van de crisis, lagen er zo'n 4000 coronapatiënten in het ziekenhuis, van wie 1400 op de intensive care.
Niks over daling. Tnx NOS.
Tap tap tap
pi_194763677
quote:
De ontwikkeling is gunstig en toont een geruststellend beeld.
Hopelijk gaat de regering ook die toon aanslaan in de communicatie.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:08:42 #39
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194763712
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Hopelijk gaat de regering ook die toon aanslaan in de communicatie.
Grapperhaus is zelf al begonnen met het versoepelen van de maatregelen.
pi_194764569
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Grapperhaus is zelf al begonnen met het versoepelen van de maatregelen.
_O-
Tap tap tap
pi_194767342
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Grapperhaus is zelf al begonnen met het versoepelen van de maatregelen.
Yup dat is het begin
pi_194767369
In behoorlijk wat landen zijn overheidsfunctionarissen, inclusief ministers, voor minder opgestapt.
pi_194768929
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Grapperhaus is zelf al begonnen met het versoepelen van de maatregelen.
Ok, ik moest lachen :D
pi_194769021
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 20:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In behoorlijk wat landen zijn overheidsfunctionarissen, inclusief ministers, voor minder opgestapt.
Hoewel ik het niet verstandig vind van Grapperhaus, kan ik er wel begrip voor opbrengen. Iedereen maakt wel eens een foutje en het waren vooral zijn gasten. Ook Willem Alexander was van de week in het nieuws. Belangrijk is dat het niet bewust gebeurd en er verantwoordelijkheid genomen moet worden.

Nu ben ik normaal wel redelijk rechtlijnig, maar ik denk dat in de huidige tijd het land meer gebaat is bij stabiliteit. Ik vind de misstap niet zodanig groot dat ik ga stuiteren, dan kies ik liever voor rust en stabiliteit.

Daarbij zijn de hardste roepers over het algemeen het meest hypocriet. Net of we allemaal altijd en overal precies alle maatregelen opvolgen. Dat is toch niet zo? We doen ons best, maar bij iedereen gaat het bij tijd en wijlen mis. Of het nu op een verjaardag is, in het toiletgebouw op de camping of simpelweg in de supermarkt. Wij hebben toch ook niet voor al die keren een boete gekregen en onze baan hoeven opzeggen?

[ Bericht 16% gewijzigd door GereDathan op 28-08-2020 22:26:11 ]
  Moderator vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:37:51 #45
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_194769386
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Hoewel ik het niet verstandig vind van Grapperhaus, kan ik er wel begrip voor opbrengen. Iedereen maakt wel eens een foutje en het waren vooral zijn gasten. Ook Willem Alexander was van de week in het nieuws. Belangrijk is dat het niet bewust gebeurd en er verantwoordelijkheid genomen moet worden.

Nu ben ik normaal wel redelijk rechtlijnig, maar ik denk dat in de huidige tijd het land meer gebaat is bij stabiliteit. Ik vind de misstap niet zodanig groot dat ik ga stuiteren, dan kies ik liever voor rust en stabiliteit.

Daarbij zijn de hardste roepers over het algemeen het meest hypocriet. Net of we allemaal altijd en overal precies alle maatregelen opvolgen. Dat is toch niet zo? We doen ons best, maar bij iedereen gaat het bij tijd en wijlen mis. Of het nu op een verjaardag is, in het toiletgebouw op de camping of simpelweg in de supermarkt. Wij hebben toch ook niet voor al die keren een boete gekregen en onze baan hoeven opzeggen?
Het is ook volledig menselijk om een foutje te maken. Het probleem is dat elke volgende keer dat Grapperhaus in een persconferentie of waar dan ook iets roept die opmerking extra gewogen wordt, want voor veel mensen zal het voelen als hypocriet. In de periode wanneer gezegd wordt: max 6 mensen thuis, doe dingen buiten maar hou wel afstand is het niet slim van ‘m, hoe onbedoeld ook.

Willem-Alexander en Maxima zullen mensen begrip voor hebben want ze hebben eigenlijk alleen ‘gevraagd’ of de mensen op willen letten. Grapperhaus heeft anderen de maat genomen en iedereen die zich niet aan de 1.5m houdt een aso genoemd. Op het moment dat je het zelf dan niet doet zullen mensen dat hypocriet vinden. Het is een beetje alsof de paus zegt dat je niet mag werken op zondag en hij iedere zondag na de mis even het Vaticaan gaat verbouwen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:45:41 #46
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_194769593
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 14:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik ben een fervent tegenstander van een algemene mondkapjes plicht. Niet omdat ik denk dat ze helemaal niet werken, ik denk dat ze niet werken omdat mensen ze verkeerd gebruiken. Dat doet alle positieve effecten teniet en ik ben bang dat het zelfs zorgt voor een hoger aantal besmettingen. Ik heb mensen gezien die hun kapje afdeden bij het niezen, mensen die enkel hun mond bedekken en mensen die om de haverklap met hun handen aan hun kapje zitten en dan in hun ogen wrijven...

Ook zie ik in landen als Spanje, waar een verregaande mondkapjesplicht is, geen enkele aanleiding om te denken dat het iets helpt.

Ik zou wel graag zien dat we mondkapjes gericht gaan inzetten om het land weer meer normaal te maken. Bijvoorbeeld op buiten tribunes bij voetbal, hockey en tennis.
Dat laatste zou ik al veel verder gaan trekken. En niet alleen met mondkapjes, maar bijvoorbeeld ook met het nemen van maatregelen bij bijv. de deur uit gaan als je verkouden bent. Die ene collega die coute que coute toch naar het werk gaat, en daarmee de rest aansteekt... Dat soort dingen. Preventieve hygiënemaatregelen; thuiswerken wat meer normaliseren (ook bij lichte ziekte m.b.t. die collega); mondkapjes als 'normaal' gaan leren beschouwen in het straatbeeld als je bijv. lichtjes ziek bent en actief inzetten op simpele, bewezen voorlichting (zoals het nut van het goed doortochten van een huis in het algemeen of gewoon handenwasinstructies).

Met name op dat laatste zou ik hameren, gegeven het feit dat mensen ook gewoon zo simpel als wat zijn en dikwijls het geheugen van een goudvis of de koppigheid van een stier hebben.
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
  Moderator vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:59:46 #47
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_194769903
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:45 schreef Kleurplaatje het volgende:

[..]

Dat laatste zou ik al veel verder gaan trekken. En niet alleen met mondkapjes, maar bijvoorbeeld ook met het nemen van maatregelen bij bijv. de deur uit gaan als je verkouden bent. Die ene collega die coute que coute toch naar het werk gaat, en daarmee de rest aansteekt... Dat soort dingen. Preventieve hygiënemaatregelen; thuiswerken wat meer normaliseren (ook bij lichte ziekte m.b.t. die collega); mondkapjes als 'normaal' gaan leren beschouwen in het straatbeeld als je bijv. lichtjes ziek bent en actief inzetten op simpele, bewezen voorlichting (zoals het nut van het goed doortochten van een huis in het algemeen of gewoon handenwasinstructies).

Met name op dat laatste zou ik hameren, gegeven het feit dat mensen ook gewoon zo simpel als wat zijn en dikwijls het geheugen van een goudvis of de koppigheid van een stier hebben.
Dat laatste ja. Als er één ding is wat ik nooit ga vergeten is hoe smerig veel mensen zijn. Naar de wc zonder handen te wassen enzo. ‘Vroeger’ wist je het al wel in veel gevallen, maar doordat er zo op handen wassen gehamerd is ga je er op letten. Ik denk dat ik straks als alles weer normaal is in mn systeem heb dat als ik iemand een hand geef ik mn handen erna even ontsmet. Ik heb hier wel een beetje smetvrees aan overgehouden denk ik
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_194769947
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Hoewel ik het niet verstandig vind van Grapperhaus, kan ik er wel begrip voor opbrengen. Iedereen maakt wel eens een foutje en het waren vooral zijn gasten. Ook Willem Alexander was van de week in het nieuws. Belangrijk is dat het niet bewust gebeurd en er verantwoordelijkheid genomen moet worden.

Nu ben ik normaal wel redelijk rechtlijnig, maar ik denk dat in de huidige tijd het land meer gebaat is bij stabiliteit. Ik vind de misstap niet zodanig groot dat ik ga stuiteren, dan kies ik liever voor rust en stabiliteit.

Daarbij zijn de hardste roepers over het algemeen het meest hypocriet. Net of we allemaal altijd en overal precies alle maatregelen opvolgen. Dat is toch niet zo? We doen ons best, maar bij iedereen gaat het bij tijd en wijlen mis. Of het nu op een verjaardag is, in het toiletgebouw op de camping of simpelweg in de supermarkt. Wij hebben toch ook niet voor al die keren een boete gekregen en onze baan hoeven opzeggen?
Ik ben het wel met je eens, aftreden is natuurlijk een hele zware sanctie, en iederen maakt wel eens een foutje. Het is lastig om je continue aan de nieuwe richtlijnen te houden. Ik betrap mezelf er nog steeds wel eens op dat ik een hand uitsteek als ik iemand zie die ik een poos niet gezien heb. Afstand houden is nog steeds iets wat ik bewust moet doen, dat gaat niet automatisch, en bewust constant met iets bezig zijn vreet energie.
Maar ik ben maar ik, ik vertel niemand wat ie wel of niet moet doen, en bepaal al helemaal niet of iemand een boete moet krijgen als ze zich niet houden aan een richtlijn die ik opstel.
Maar het is lastig om onderscheid te maken tussen iemand die wel zijn best doet maar het even vergeet, en iemand die niet zijn best doet. Een groepsfoto op een bruiloft. Dat kan bijna niet anders dan met iedereen dicht op elkaar, dat weet je vantevoren, en daar kan ook vantevoren over besloten worden om dat dan niet te doen.
Hij verliest zo wel een deel van zijn geloofwaardigheid. Genoeg om af te treden? Dat zal blijken de komende dagen. Van mij hoeft het niet, maar het zou me niks verbazen als velen een andere mening gedaan zijn, en hij daar uiteindelijk aan gehoor moet geven. Dat zou Rutte dan ook goed uitkomen, want dan kan hij laten zien dat hij echt wel naar het volk luistert.
pi_194776865
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het is ook volledig menselijk om een foutje te maken. Het probleem is dat elke volgende keer dat Grapperhaus in een persconferentie of waar dan ook iets roept die opmerking extra gewogen wordt, want voor veel mensen zal het voelen als hypocriet. In de periode wanneer gezegd wordt: max 6 mensen thuis, doe dingen buiten maar hou wel afstand is het niet slim van ‘m, hoe onbedoeld ook.

Willem-Alexander en Maxima zullen mensen begrip voor hebben want ze hebben eigenlijk alleen ‘gevraagd’ of de mensen op willen letten. Grapperhaus heeft anderen de maat genomen en iedereen die zich niet aan de 1.5m houdt een aso genoemd. Op het moment dat je het zelf dan niet doet zullen mensen dat hypocriet vinden. Het is een beetje alsof de paus zegt dat je niet mag werken op zondag en hij iedere zondag na de mis even het Vaticaan gaat verbouwen.
Precies dit ja. Persoonlijk moet ik weinig hebben van die 1.5 meter-Gestapo-praktijken, dat opgeheven vingertje als iemand in de fout gaat. Maar als het dan de baas van de Gestapo zelf is die in de fout gaat..en dat in eerste instantie weigert te erkennen..ja dan is het een ander verhaal. Hoe kan je deze man nog serieus nemen wanneer hij anderen de maat neemt?
pi_194777810
We blijven fijn stabiel, aantal ziekenhuisopnames wel weer lekker laag!

quote:
Status 29-08

Positief getest 69.632, toename: 501
Ziekenhuisopnames 12.163 (17,5% van positief getest), toename: 2
IC-opnames 3.030 (4,4% van positief getest)
Overleden 6.224 (8,9% van positief getest), toename: 4

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')