abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 augustus 2020 @ 14:36:38 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_194727955
’Eigen woning duurzaam maken is niet rendabel’.
quote:
DEN HAAG (ANP) - Het verduurzamen van woningen is zonder extra subsidies niet rendabel voor huizenbezitters. Dat stelt Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport.

quote:
Het verduurzamen van woningen vergt van de meeste huishoudens een te grote investering, stelt het PBL. Er gaan vaak jaren overheen voordat de besparingen die groene maatregelen als een warmtepomp, zonnepanelen en het afsluiten van gas opleveren zich uitbetalen. Daardoor is het meestal niet mogelijk duurzame maatregelen te nemen zonder dat de woonlasten omhoog gaan.

Een huishouden dat zijn energielabel bijvoorbeeld wil opkrikken van D naar energieneutraal is daar gemiddeld 35.000 voor kwijt, berekende het PBL. Dat levert maandelijks een besparing van 50 euro op aan woonlasten, maar het duurt langer dan dertig jaar voordat de hele investering is terugverdiend.

Als er geen aanvullend beleid komt, zal de bijdrage die woningbezitters leveren aan het behalen van de doelen in het klimaatakkoord flink lager zijn dan die waar de overheid nu rekening mee houdt, stelt het PBL. In het Klimaatakkoord staat dat alle woningen in Nederland in 2050 energieneutraal moeten zijn.
Bron: De Telegraaf
===========================================================
Zie je wel overheid? Wij consumenten zijn gekke henkie niet!
En maar drammen en maar drukken! Het moet moet moet!
pi_194728174
Er komt geen aanvullend beleid zoals bedoelt in een financieel perspectief. De regering ic de overheid is thans druk bezig om de staatsschuld met 20% te laten verhogen. Dat is een vorm van geld lenen om je schulden af te kunnen lossen. Je kunt je het niet meer permitteren om nog meer schulden te maken.

Er komt een veel grotere druk te staan op de aftrekbaarheid van de woninghypotheekrente. Jaarlijks is het voor de burger al 3%, maar dit wel men versnellen ic verhogen. Als dit lukt dan is er geen weg terug voor noch de overheid en noch voor de betreffende burger om een nieuwe aftrekpost toe te passen.

Het afbouwen van het eigenwoningforfait beschouw ik als een truc om je zin te krijgen als overheid. Dit weer opnieuw invoeren is dan niet/nooit meer aan de orde.

De NL economie op macro niveau staat zwaarder onder druk dan dat men denkt. Door verschillende oorzaken zal de Nederlandse economie de komende jaren wegzakken naar de Europese achterhoede. Daardoor daalt de groei, stijgt de werkloosheid en nemen de belastinginkomsten voor de rijksschatkist af. Dat dit dan zal leiden naar hogere belastingen en het invoeren van nieuwe belastingen voor de burger zal mij niet verbazen, ergo je kunt er niet meer om heen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ftrek-hypotheekrente

https://www.telegraaf.nl/(...)europese-achterhoede

[ Bericht 3% gewijzigd door cempexo op 26-08-2020 14:56:36 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194728290
Waarom vinden ze geld belangrijker dan c02 uitstoot?

Ik stel deze vraag omdat ze je eigenlijk willen ontmoedigen zonnepanelen te nemen d.m.v. de afbouw salderingsregel.
pi_194728359
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 14:55 schreef hoechst het volgende:
Waarom vinden ze geld belangrijker dan c02 uitstoot?

Ik stel deze vraag omdat ze je eigenlijk willen ontmoedigen zonnepanelen te nemen d.m.v. de afbouw salderingsregel.
Ik kan me voorstellen dat NL een mooi financieel plaatje aan EU Brussel wil laten zien.
pi_194728670
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 14:58 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat NL een mooi financieel plaatje aan EU Brussel wil laten zien.
Ja maar als niemand meer zonnepanelen neemt wegens die belachelijke opbouw diefstal regeling gaan ze die klimaat doelstellingen toch nooit halen?
pi_194728795
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 15:17 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ja maar als niemand meer zonnepanelen neemt wegens die belachelijke opbouw diefstal regeling gaan ze die klimaat doelstellingen toch nooit halen?
Klimaat doelstellingen halen is fake. Niemand weet namelijk wat een correct geformuleerde doelstelling is in termen van output.
Men duikt steeds weg in abstracte gedachten over wat het klimaat is. Men werkt met voorbeeldgedrag dwz men zoekt ergens naar een gewenste -academische- opvatting en koppelt daar wat gedachten en cijfers aan vast.
pi_194728899
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 15:17 schreef hoechst het volgende:

[..]

Als je de panelen nu legt is er sowieso nog genoeg tijd om ze vlot terug te verdienen, zolang je maar onder de ¤1 excl. BTW per Wp blijft.

Ook na 2030 blijven panelen nog wel interessant, als je ze maar goedkoop genoeg kan leggen.
Tegen die tijd is dat ongeveer ¤0,60 per Wp om een fatsoenlijke terugverdientijd te hebben.
  Moderator woensdag 26 augustus 2020 @ 15:58:45 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194729475
Ik begrijp die focus op terugverdienen ook nooit zo goed. Als je zonnepanelen legt dan leg je ze toch niet om ze terug te verdienen. Als je een auto verkoopt dan denk je toch ook niet dat het zich na een aantal jaar terugbetaald heeft. Als je nieuwe kozijnen neemt dan verwacht je toch ook niet dat ze zichzelf terugbetalen.

Als je milieu maatregelen neemt om er op te verdienen dan doe je het met de verkeerde redenen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194729584
quote:
88s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 15:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik begrijp die focus op terugverdienen ook nooit zo goed. Als je zonnepanelen legt dan leg je ze toch niet om ze terug te verdienen. Als je een auto verkoopt dan denk je toch ook niet dat het zich na een aantal jaar terugbetaald heeft. Als je nieuwe kozijnen neemt dan verwacht je toch ook niet dat ze zichzelf terugbetalen.

Als je milieu maatregelen neemt om er op te verdienen dan doe je het met de verkeerde redenen.
Nee, nee.

Ik niet, ik heb een gezin met 3 kinderen in een groot huis. Ik kijk heel sterk naar rendement. Bij mij moeten de energie-kosten naar beneden.

Heb zonnepanelen genomen en spouwmuur-isolatie. Beide maatregelen die snel te realiseren zijn, makkelijk in de uitvoering, geen puin, geen hoge investeringen vergen en dus daarom rendement leveren.

Als ik wist dat de SEEH-subsidie naar 30% zou gaan (dat was 20%), had ik kozijnen laten vervangen. Daar ben ik te laat voor, niemand durft te garanderen voor december te leveren, helaas.
pi_194729600
quote:

In de neoliberale droom moet alles naar rendabiliteit terug gerekend worden, daar komt volgens mij die hele obsessie vandaan. Terwijl in deze simplistische berekeningen altijd externaliteiten vergeten worden omdat dit de berekeningen te complex maakt of juist de onzin van het korte termiin denken bij die ideologie meteen bloot leggen.
  Moderator woensdag 26 augustus 2020 @ 16:07:58 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194729634
quote:
8s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 16:05 schreef skrn het volgende:

[..]

Nee, nee.

Ik niet, ik heb een gezin met 3 kinderen in een groot huis. Ik kijk heel sterk naar rendement. Bij mij moeten de energie-kosten naar beneden.

Heb zonnepanelen genomen en spouwmuur-isolatie. Beide maatregelen die snel te realiseren zijn, makkelijk in de uitvoering, geen puin, geen hoge investeringen vergen en dus daarom rendement leveren.

Als ik wist dat de SEEH-subsidie naar 30% zou gaan (dat was 20%), had ik kozijnen laten vervangen. Daar ben ik te laat voor, niemand durft te garanderen voor december te leveren, helaas.
Ahja okay als je zonnepanelen neemt om er financieel beter van te worden dan is het inderdaad vervelend als het niet rendabel is. Maar dan nog denk ik dat dat een rare reden is om zonnepanelen te nemen, dan kun je ook toch een ander energie contract zoeken of een andere manier vinden om de kosten te drukken....

Wellicht dat het een goede optie leek en dat is ook goed. Maar ik zou eerder zonnepanelen willen om in de algemeenheid de fossielebrandstofafhankelijkheid een beetje te minderen. Daarbij speelt financieel rendement een kleinere rol. Je bent netto minder afhankelijk van fossiele brandstof als dat je doel is dan is het "rendement" juist hoog. Het hangt er maar van af wat je renderen vind.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194729759
Mijn zonnepanelen renderen wel, net geen 1 euro per wp aangelegd en op het zuiden, dus dat komt wel goed.

Behalve vandaag dan. :Z

Maar ik ben er wel mee bezig. Vergeet niet dat de overheid dit gedrag ook aanmoedigt door de gasprijzen te verhogen.
pi_194730019
Maar goed ... ik verwacht wel ruimere subsidies in de toekomst, dus ik wacht wel.

De huidige SEEH-regeling is vooral interessant als je een groot huis hebt, omdat je een bedrag per m2 vergoed krijgt. Bij veel m2 zijn aannemers goedkoper, maar het bedrag dat te terugkrijgt, stijgt wel lineair. Daarnaast moet je dus twee maatregelen nemen, en kent elke maatregel een minimaal m2. Ook dat werkt in het voordeel van grotere huizen.

Heel veel SEEH-geld gaat ook naar huizen in het oosten en noorden van het land.

Sommige gemeentes verlengen trouwens de SEEH eigenhandig in 2021, ik ben benieuwd of mijn gemeente dat ook gaat doen.
pi_194730092
En die HRA boeit me niks meer, als ik maar word geholpen in de duurzaamheidsqueeste.
pi_194730237
Ik kijk met auto's ook heel erg naar kost-prijs, ik wilde die per se per kilometer onder de 15 cent hebben. Inclusief alles, dus diesel, verzekering, onderhoud, afschrijving, alles, en dat lukt me (makkelijk).

Maar ja, de auto die ik heb is zo lelijk als de nacht.
pi_194733339
Het probleem is dat iedereen dezelfde luxe en comfort wil houden. Groot huis, alle deuren open en in een t shirt rondhuppelen zonder het koud te krijgen is wat veel mensen normaal vinden.

Met aanpassen van gedrag kan je met veel minder gas toe zonder dure investeringen. Door te kijken hoe mensen in het verleden leefden en daar gebruik van te maken.

Warm aankleden.
Extra kleden, thee, kruikje
Alleen de verblijfskamer verwarmen.
Slaapkamer elektrische deken.

Gericht elektrisch verwarmen is juist heel goedkoop. Helaas horen we hier al jarenlang dat elektrisch verwarmen uit den boze is. Maar je kan beter 10 minuten een straalkachel in de wc/douche/keuken aan hebben op dure stroom in die tijd dat je er bent dan de hele dag op goedkoop gas. Maar daar willen mensen niet aan.

Gas is trouwens fantastisch. Met een betaalbaar apparaat kan je in een handomdraai 20 kw warmte maken om te douchen.

Zonder isolatie heb ik een energierekening van 35,- per maand. Isoleren is dus nergens voor nodig.
  woensdag 26 augustus 2020 @ 19:55:57 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194733803
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:29 schreef tstile het volgende:
Het probleem is dat iedereen dezelfde luxe en comfort wil houden. Groot huis, alle deuren open en in een t shirt rondhuppelen zonder het koud te krijgen is wat veel mensen normaal vinden.

Met aanpassen van gedrag kan je met veel minder gas toe zonder dure investeringen. Door te kijken hoe mensen in het verleden leefden en daar gebruik van te maken.

Warm aankleden.

Gericht elektrisch verwarmen is juist heel goedkoop. Helaas horen we hier al jarenlang dat elektrisch verwarmen uit den boze is. Maar je kan beter 10 minuten een straalkachel in de wc/douche/keuken aan hebben op dure stroom in die tijd dat je er bent dan de hele dag op goedkoop gas. Maar daar willen mensen niet aan.

Gas is trouwens fantastisch. Met een betaalbaar apparaat kan je in een handomdraai 20 kw warmte maken om te douchen.

Zonder isolatie heb ik een energierekening van 35,- per maand. Isoleren is dus nergens voor nodig.
En hoe groot is jouw huis en huishouden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194734043
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:29 schreef tstile het volgende:

Warm aankleden.

het probleem is eigenlijk dat niet iedereen in hetzelfde huis en hokje te plaatsen is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194734109
quote:
Ik begrijp die focus op terugverdienen ook nooit zo goed.
Mooi, anderen wel.
quote:
Als je zonnepanelen legt dan leg je ze toch niet om ze terug te verdienen.
Jawel hoor
quote:
Als je een auto verkoopt dan denk je toch ook niet dat het zich na een aantal jaar terugbetaald heeft.
Klopt
quote:
Als je nieuwe kozijnen neemt dan verwacht je toch ook niet dat ze zichzelf terugbetalen.
Jawel hoor
quote:
klopt helemaal ^O^
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 26 augustus 2020 @ 20:33:53 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194734397
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het probleem is eigenlijk dat niet iedereen in hetzelfde huis en hokje te plaatsen is.
Als hij alleen is dan is het verbruik van jouw gezin pp waarschijnlijk nog lager.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194734641
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als hij alleen is dan is het verbruik van jouw gezin pp waarschijnlijk nog lager.
dat zou zomaar kunnen omdat niet iedereen in hetzelfde hokje te plaatsen is.
pi_194736113
quote:
88s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ahja okay als je zonnepanelen neemt om er financieel beter van te worden dan is het inderdaad vervelend als het niet rendabel is. Maar dan nog denk ik dat dat een rare reden is om zonnepanelen te nemen, dan kun je ook toch een ander energie contract zoeken of een andere manier vinden om de kosten te drukken....

Wellicht dat het een goede optie leek en dat is ook goed. Maar ik zou eerder zonnepanelen willen om in de algemeenheid de fossielebrandstofafhankelijkheid een beetje te minderen. Daarbij speelt financieel rendement een kleinere rol. Je bent netto minder afhankelijk van fossiele brandstof als dat je doel is dan is het "rendement" juist hoog. Het hangt er maar van af wat je renderen vind.
Hoewel ik er ook min of meer wel zo over denk is het toch een lastig dingetje omdat we in een spagaat zitten in de zin dat we min of meer gedwongen worden omdat "we van het gas af moeten". In die zin geen vrije keuze.

En nu blijkt uit dit onderzoek cq rapport dat dat voor de bulk van de bestaande woningvoorraad best heel duur is. Dat geld moet je maar hebben. Of je moet het lenen wat geen aantrekkelijke optie is als je nu al amper rondkomt.

Het gaat helemaal niet zo goed meer in Nederland. Steeds meer gezinnen hebben problematische schulden. Dan is een extra lening afsluiten om "energie neutraal" te worden niet zo aantrekkelijk.

Verder speelt een lobby van de apparatenboeren mee. Die zien gouden bergen en zij vinden deze "energiewende" natuurlijk prachtig voor de eigen beurs. Het is allemaal wat fishy en onduidelijk. Vanuit de overheid zien wij geen duidelijke beleidslijnen. Het lijkt op een soort "vlucht voorwaarts".

Al met al lijkt het onhaalbaar voor het gros.

Verder is het totale energieverbruik van particulieren een schijntje ten opzichte van wat de industrie gebruikt. Wat dat betreft lijken de (gedwongen) opties voor gezinnen een druppel op de gloeiende plaat. Voor het totale wereldwijde energieverbruik maakt het niet echt veel uit. Ik zie het daarom meer als een verdienmodel voor de industrie en leveranciers van de installaties die de (vaak nog uitstekend functionerende) cvketel moeten vervangen.. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 26-08-2020 22:16:22 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_194737117
Wat mij tegenstaat is dat ik:

- gedwongen wordt een lening te nemen om te verduurzamen;
- ik er een alternatief voor terug krijg waar ik er in comfort en gemak op achteruit ga.
pi_194738571
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:50 schreef Regenbui het volgende:
Wat mij tegenstaat is dat ik:

- gedwongen wordt een lening te nemen om te verduurzamen;
- ik er een alternatief voor terug krijg waar ik er in comfort en gemak op achteruit ga.
Hoe ga je er qua comfort en gebruiksgemak op achteruit?
pi_194740115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 00:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoe ga je er qua comfort en gebruiksgemak op achteruit?
Als hij tocht comfortabel vind en deze tocht is er daarna niet meer gaat hij er op achteruit. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')