abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194724828
Hoi, ik moet dus een nieuwe ketel hebben, en nu heb ik een offerte aangevraagd en nu blijken ze me nogal wat extra spul aan te willen smeren die volgens hen echt essentieel is. Ik heb er verder helemaal geen verstand van, dus vandaar dat ik het hier maar even vraag..

quote:
Rookgasafvoer veiligheidspakket

Om een goede en veilige werking van het toestel te kunnen garanderen is het noodzakelijk om de dak- of geveldoorvoer en het rookgasafvoer materiaal tot aan de cv-ketel te vervangen. De gemiddelde levensduur van een rookgasafvoer is 15 jaar. Zo weet u zeker dat uw nieuwe energiezuinige HR-ketel goed en veilig blijft functioneren.

Het leveren en monteren van een flex voering 2 verdiepingen incl. brandwerendheid kunnen wij aanbieden voor: ¤ 525,00 incl. BTW.

Genoemde prijs is exclusief:
- Stagnaties in het rookgaskanaal.
- Horizontale verslepingen in het rookgaskanaal.
- Hoogwerker, wij gaan ervan uit dat we toegang hebben tot het dak op de dag van de uitvoering.
- Bouwkundige aanpassingen.
quote:
Flamco Smart luchtafscheider

Wij adviseren een Flamco Smart luchtafscheider te plaatsen voor een optimaal rendement van uw cv
installatie. Deze luchtafscheider haalt zelfs de kleinste microluchtdeeltjes uit de installatie waardoor
stromingsgeluiden en borrelende geluiden in de installatie tot het verleden behoren. Handmatig
ontluchten van de installatie is niet meer nodig na montage van deze luchtafscheider.
Het leveren en monteren van de Flamco Smart luchtafscheider kunnen wij u aanbieden voor:
¤ 125,00 incl. BTW
quote:
Flamco Clean Smart vuilafscheider

Wij adviseren een Flamco Clean Smart vuilafscheider te installeren in uw cv-installatie. Door een
vuilafscheider wordt de pomp en andere kostbare onderdelen beschermd en gaat uw installatie langer
mee. Tevens behaalt uw installatie m.b.v. een vuilafscheider een beter rendement, wat zorgt voor een
lager energieverbruik.
Het leveren en monteren van de Flamco Clean Smart vuilafscheider kunnen wij u aanbieden voor:
¤ 125,00 incl. BTW
Is dat allemaal echt aan te bevelen, of willen ze me een poot uitdraaien?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_194724901
De laatste twee lijken me echt grote onzin, eerlijk gezegd. Je rookgasafvoer moet wel goed zijn, maar waarom dat zo duur moet is me een raadsel, misschien heb je een bijzonder huis?
pi_194724984
Ik heb die vuilafscheider genomen.

Voor de rookgasafvoer moest er wel iets vervangen worden, omdat het bestaande onderdeel een breuk had. Maar de CV ketel zit hier direct onder het dak, dus dat is minder ingewikkeld als bij jou.

Luchtafscheider zegt me niets, daar heeft de installateur het ook niet over gehad.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  PR/Manusje van alles woensdag 26 augustus 2020 @ 11:16:58 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_194725094
Nieuwe rookgasafvoer is wat mij betreft standaard onderdeel van elke vervanging. (sowieso van VR naar HR). Een luchtafscheider is niet echt nodig. De meeste nieuwe ketels hebben standaard een automatische ontluchter. En bij kleine huisinstallaties is dat echt niet nodig. Of je moet in een groot huis wonen met heel veel kamers. Dan heeft het zeker wel nut en kan je wat besparen / efficiėnter stoken. Een vuilafscheider is niet nodig, als je dan toch wat wil besparen.

Maar laat ze dan een gecombineerde plaatsen. Spirotech heeft goeie producten.

https://www.warmteservice(...)fscheider/p/49653366
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 26 augustus 2020 @ 13:04:47 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194726630
Hoe oud is de rest van de installatie?
Als de rest al oud is is een vuilafscheider wel de moeite waard.

• Vuil van je installatie in de ketel,
• tegen het advies van installateur in geen vuilafscheider plaatsen.
Garantie kan dan wel eens een dingetje worden.
Tot nooit .......
pi_194729415
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 11:03 schreef Heph844 het volgende:
De laatste twee lijken me echt grote onzin, eerlijk gezegd. Je rookgasafvoer moet wel goed zijn, maar waarom dat zo duur moet is me een raadsel, misschien heb je een bijzonder huis?
De laatste (de vuil afscheider) is zeker geen onzin. Alle nieuwe CV ketels moeten een A label pomp hebben. Die kosten een flink vermogen en zijn gevoelig voor vuil. Als je een dergelijk filter hebt zie je wat voor vuil uit het circuit komt. Reparatie hiervan kost meer dan het filter.

De luchtbel zou ik zelf niet zo 1,2 doen geeft kans op lekkage. Heb je een ouder CV circuit dan kan het wenselijk zijn.
pi_194732116
Was 1600 kwijt voor een CW4 en slimme thermostaat. Pijpjes naar de doorvoer zijn vervangen, maar dat was misschien een meter tot het dak.

Geen afschijders, maar installatie is pas 20 jaar.
.
pi_194732543
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 10:57 schreef Sicstus het volgende:
Hoi, ik moet dus een nieuwe ketel hebben, en nu heb ik een offerte aangevraagd en nu blijken ze me nogal wat extra spul aan te willen smeren die volgens hen echt essentieel is. Ik heb er verder helemaal geen verstand van, dus vandaar dat ik het hier maar even vraag..

Is dat allemaal echt aan te bevelen, of willen ze me een poot uitdraaien?
Dat laatste zeker, maar daar zijn ze ook voor (en wij om dat tegen te houden). Ik zie in die eerste post een hoogwerker, kan me voorstellen dat dat een kostenpost is. Hoe is je woonsituatie: appartement, woonlagen boven je? Een nieuwe afvoer van RVS lijkt me wel noodzakelijk voor een HR-ketel, da's wel zo veilig.

Die andere twee zijn i.m.o. overbodig. Ik werk al jaren met ketels en een magneetafscheider hebben wij nooit. Veel roestproducten (hematiet) zijn niet magnetisch en blijven gewoon in het water zweven.

Lucht afscheiden doe je met de autom. ontluchter op de ketel en op de radiatoren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 26 augustus 2020 @ 19:11:04 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194732926
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat laatste zeker, maar daar zijn ze ook voor (en wij om dat tegen te houden). Ik zie in die eerste post een hoogwerker, kan me voorstellen dat dat een kostenpost is.
er staat dat die kosten er eventueel nog bijkomen.
Ze gaan uuit van twee etages afvoerbuis.

quote:
Hoe is je woonsituatie: appartement, woonlagen boven je? Een nieuwe afvoer van RVS lijkt me wel noodzakelijk voor een HR-ketel, da's wel zo veilig.

Die andere twee zijn i.m.o. overbodig. Ik werk al jaren met ketels en een magneetafscheider hebben wij nooit. Veel roestproducten (hematiet) zijn niet magnetisch en blijven gewoon in het water zweven.
je moet is zien wat voor rotzooi zo'n afscheider oppikt. Heeft niks met magnetisme te de denken zoals jij denkt. Het vangt ook niet magnetische dingen op.
quote:
Lucht afscheiden doe je met de autom. ontluchter op de ketel en op de radiatoren.
ik heb er wel zitten, nooit meer ontluchten. Ook niet bij je radiator. Heb je in het verleden veel problemen met ontluchten gehad dan is dit een prima oplossing.

zo niet, dan is hij niet noodzakelijk.
Tot nooit .......
pi_194733054
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:11 schreef Speekselklier het volgende:

je moet is zien wat voor rotzooi zo'n afscheider oppikt. Heeft niks met magnetisme te de denken zoals jij denkt. Het vangt ook niet magnetische dingen op.
Wel degelijk o.b.v. Nd-magneten:

https://flamcogroup.com/n(...)/groups/g+c+p+a+view

Als ik in de beschrijving lees wat een bijzonder superding het is en hoe simpel het werkt, gaan mijn kritische haren al overeind staan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194733077
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:11 schreef Speekselklier het volgende:
ik heb er wel zitten, nooit meer ontluchten. Ook niet bij je radiator. Heb je in het verleden veel problemen met ontluchten gehad dan is dit een prima oplossing.
Een goed aangelegde installatie met ontluchtingspunten op de ketel en op het hoogste punt, heeft ook geen specuiale ontluchting nodig. Kwestie van slim ontwerpen.
pi_194733589
Wij waren ¤ 1.450,00 kwijt voor een CW5, inclusief installatie, thermostaat en SpiroCombi MB3 lucht/vuilafscheider.
Alle aansluitkranen onder de ketel en het expansievat zijn ook vervangen.
Rookgasafvoer was in orde, bij standaard situatie zou dit ¤ 125,00 extra kosten.
pi_194733961
Vuilafscheider is wel handig, op die manier heb je ook geen onderhoudscontract nodig.
pi_194734213
een nieuw rookgaskanaal zou verplicht moeten worden vind ik.
De ontluchter is een luxe dingetje en de vuilafscheider ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194734224
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:06 schreef colivo het volgende:
Vuilafscheider is wel handig, op die manier heb je ook geen onderhoudscontract nodig.
als je zelf de intervallen bijhoudt dan laat je iemand dan komen en ben je uiteindelijk goedkoper uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194740305
Nieuwe rookgasafvoer altijd doen. Ze gaan in principe een ketel leven mee. Alu rookgasafvoer wil nog weleens doorrotten met alle gevolgen van dien.
pi_194745339
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 13:04 schreef Speekselklier het volgende:
Hoe oud is de rest van de installatie?
Als de rest al oud is is een vuilafscheider wel de moeite waard.

• Vuil van je installatie in de ketel,
• tegen het advies van installateur in geen vuilafscheider plaatsen.
Garantie kan dan wel eens een dingetje worden.
Het is een apartement (3 hoog) uit 1969, ca. 80m2. De huidige installatie is een Agpo ferroli, weet niet hoe oud. Hij zat er al toen ik in 2013 hier kwam wonen. Heeft me de afgelopen 7 jaar al zo'n 1000 euro aan reparaties gekost.
pi_194745383
Bedankt voor alle reacties tot dusver! Die rookgasafvoer ga ik wel laten doen dan, daar is iedereen het wel over eens hier volgens mij. Maar bij die andere twee dingen zie ik gemengde reacties :D

edit: nog een vraagje...is het altijd noodzakelijk om een nieuwe thermostaat te kopen als je een nieuwe ketel neemt? Mijn huidige thermostaat lijkt als 2 druppels water op het eenvoudigste model in de offerte, kan ik die niet gewoon houden?

[ Bericht 29% gewijzigd door Sicstus op 27-08-2020 14:32:29 ]
pi_194745625
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 14:25 schreef Sicstus het volgende:
Bedankt voor alle reacties tot dusver! Die rookgasafvoer ga ik wel laten doen dan, daar is iedereen het wel over eens hier volgens mij. Maar bij die andere twee dingen zie ik gemengde reacties :D

edit: nog een vraagje...is het altijd noodzakelijk om een nieuwe thermostaat te kopen als je een nieuwe ketel neemt? Mijn huidige thermostaat lijkt als 2 druppels water op het eenvoudigste model in de offerte, kan ik die niet gewoon houden?
Vuilafscheider zou ik zeker doen, gezien de moderne pomp en het oude leidingwerk.

Of je de thermostaat kan houden zou je daar moeten vragen.
Je hebt oude "aan - uit" thermostaten maar ook moderne modulerende thermostaten.

Aan-uit thermostaten zeggen alleen maar "je moet verwarmen" of "het is warm genoeg" tegen de ketel.

Modulerende thermostaten geven de temperatuur ook door, zodat de ketel weet hoe hard hij moet stoken om dat te halen. Wil je 5 graden warmer dan zal de ketel harder aan het werk gaan dan wanneer het 0,5 of 1 graad is.

Dat stookt zuiniger (en minder kans op overschieten van de temperatuur waardoor de temperatuur stabieler is).
pi_194747775
Oude appartement?

Heb je dan geen gelul met verbod op VR ketels en een rookafvoer wat niet geschikt is voor HR?
.
pi_194749367
Automatische ontluchter is 45 ex BTW inkoop
En vuilafscheider is 55 ex BTW
Allebei spirotech (topspul)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_194749419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:48 schreef densmee het volgende:
Automatische ontluchter is 45 ex BTW inkoop
En vuilafscheider is 55 ex BTW
Allebei spirotech (topspul)
Ik was meer kwijt maar zal met diameter te maken hebben (?) ivm warmtepomp.
Warmtepomp doet max iets van 26 liter per minuut aan flow ofzo.
pi_194750588
quote:
Mijn huidige thermostaat lijkt als 2 druppels water op het eenvoudigste model in de offerte, kan ik die niet gewoon houden?
Welke merken en uitvoeringen??
  donderdag 27 augustus 2020 @ 21:05:53 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194752145
quote:
Mijn huidige thermostaat lijkt als 2 druppels water op het eenvoudigste model in de offerte
Welke van deze twee heb je?

deze moet je hebben. hij is modulerend...

en deze niet. (aan/uit)

welke heb je?

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 27-08-2020 21:11:37 ]
Tot nooit .......
pi_194757384
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Welke van deze twee heb je?

[ afbeelding ]
deze moet je hebben. hij is modulerend...

[ afbeelding ]
en deze niet. (aan/uit)

welke heb je?
Ik heb deze:

pi_194757415
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn ervaring is anders, zelfs met volledige kunststof leidingen heb ik binnen 1,5 al zoveel troep opgevangen. Moet er niet aan denken dat dit lekker door de pomp circuleert.

pi_194757740
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 08:17 schreef Freakie1 het volgende:
Mijn ervaring is anders, zelfs met volledige kunststof leidingen heb ik binnen 1,5 al zoveel troep opgevangen. Moet er niet aan denken dat dit lekker door de pomp circuleert.

Leuk zo'n filmpje, maar dat is een grote installatie. Ik werk aan een SV-systeem met duizenden aansluitingen per ketel, nooit iets met een magneetafscheider van doen.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:05:56 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194757764
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Leuk zo'n filmpje, maar dat is een grote installatie. Ik werk aan een SV-systeem met duizenden aansluitingen per ketel, nooit iets met een magneetafscheider van doen.
daar zit dan ook geen verfijnt a-klass pompje in van 8x8cm. Je zal dan minder last van vuil hebben omdat je pomp gewoon doordraaid met een beetje vuil.
Tot nooit .......
pi_194757994
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Leuk zo'n opmerking maar in mijn huis tuin en keuken installatie heb ik dit ook gezien. Zie ook opmerking hierboven.
pi_194758112
Ik zie echt niet in wat het probleem is van opgeloste corrosieproducten. In de eerste plaats bezinkt een groot deel in de radiatoren in de tweede plaats hoort je systeem zo ontworpen en geconditioneerd te zijn dat dit soort producten niet ontstaan.
pi_194759086
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 09:32 schreef blomke het volgende:
Ik zie echt niet in wat het probleem is van opgeloste corrosieproducten. In de eerste plaats bezinkt een groot deel in de radiatoren in de tweede plaats hoort je systeem zo ontworpen en geconditioneerd te zijn dat dit soort producten niet ontstaan.
Je werkt vaak met CV-installaties die al decennia oud zijn en waar je vervolgens een moderne CV-ketel of warmtepomp met fijnmazige warmtewisselaar en DC-pomp in monteert.

Een vuilafscheider is dan een must.

Ik ga voor die enkele tientjes niet eens het risico lopen dat m'n warmtepomp van duizenden Euro's schade oploopt.
pi_194759635
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

Je werkt vaak met CV-installaties die al decennia oud zijn en waar je vervolgens een moderne CV-ketel of warmtepomp met fijnmazige warmtewisselaar en DC-pomp in monteert.

Een vuilafscheider is dan een must.

Ik ga voor die enkele tientjes niet eens het risico lopen dat m'n warmtepomp van duizenden Euro's schade oploopt.
Overdrijven is ook een vak. Overigens hadden we het over CV ketels, niet over WP-installaties.
pi_194759722
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak.
Ik zie je het niet motiveren.

quote:
Overigens hadden we het over CV ketels, niet over WP-installaties.
Ik noemde zowel CV als WP, daar zit qua pompen of warmtewisselaars geen verschil in de risico's.
pi_194759858
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik zie je het niet motiveren.

Er draaien al decennia lang, miljoenen CV- installaties zonder een magneetafscheider.
pi_194759936
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Er draaien al decennia lang, miljoenen CV- installaties zonder een magneetafscheider.
Maar die CV-ketels hadden geen energiezuinige DC-pompjes.

Die energiezuinige pompjes zijn sinds 1 september 2017 verplicht geworden bij nieuwe ketels en zijn gevoeliger voor magnetiet, dat is een feit. Ik heb er hier 2 in het circuit (1 in de binnen-unit, 1 aan het buffervat) en ik ga voor die enkele tientjes echt niet het risico lopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-08-2020 12:17:44 ]
  Forum Admin vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:22:07 #36
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_194760107
Volgens de meeste fabrikanten valt het allemaal wel mee en zien ze geen verhoogde uitval met die nieuwe dc pompen.

https://www.installatie.nl/artikelen/storingen-door-magnetiet/
pi_194760339
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 12:22 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Volgens de meeste fabrikanten valt het allemaal wel mee en zien ze geen verhoogde uitval met die nieuwe dc pompen.

https://www.installatie.nl/artikelen/storingen-door-magnetiet/
Helder verhaal. Zelfs Intergas raadt geen magneetfilter aan.
pi_194760579
Helder verhaal. Dan trek ik mijn advies in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')