abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194719807
quote:
In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.

Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.

De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.

De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.html

In ‘de laatste dictatuur van Europa’ is het momenteel erg onrustig. Eerder vandaag waren daar verkiezingen, aar zoals verwacht zijn die door zittend dictator Luhashenko gemanipuleerd.

In meerdere grote steden in Wit-Rusland zijn momenteel protesten gaande. In hoofdstad Minsk treedt de politie hard op. Uit andere steden komen juist berichten over deëscalatie.

(originele openingspost van trein2000)
pi_194719934
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 21:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee hoor. Het veiligheidsadvies is vanwege de demonstraties gewijzigd.

Daarbij kan je als westerling wel eens verdacht zijn. Ben iemand die de boel ophitst volgens Loekasjenko.

https://www.nederlandwere(...)nd/reizen/reisadvies
Ok. Ik dacht dat het al oranje was wegens de corona. Over demonstraties staat al jaren dat je die moet mijden.

Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit echt naar het officiele reisadvies kijk, dus wanneer wat precies is gewijzigd zou ik ook niet weten.
pi_194720024
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 22:02 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ok. Ik dacht dat het al oranje was wegens de corona. Over demonstraties staat al jaren dat je die moet mijden.

Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit echt naar het officiele reisadvies kijk, dus wanneer wat precies is gewijzigd zou ik ook niet weten.
Het is in ieder geval een stuk gevaarlijker geworden. Als het regime het idee krijgt dat je iets met demonstraties of protest te maken hebt, heb je een probleem.
pi_194720045
Interfax-ZAPAD bericht nu over een oproep van Tichanovskaja. Tichanovskaja vraagt om 2 leden van het presidium van de nationale coordinatie raad vrij te laten. Zoals eerder bekend werd, werden Olga Kovalkova en Sergej Dylevskij veroordeeld tot 10 dagen arrest voor bestuursrechtelijke overtredingen.
pi_194720099
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 22:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is in ieder geval een stuk gevaarlijker geworden.
Niet als je je aan het advies houdt.
quote:
Als het regime het idee krijgt dat je iets met demonstraties of protest te maken hebt, heb je een probleem.
Zolang je niet in de buurt van demonstraties komt, zal die verdenking niet snel ontstaan. De kans dat je bij de grens wordt tegengehouden acht ik trouwens wel groter. Zeker als je banden met de journalistiek hebt of beschikt over grotere sommen contant geld.
pi_194720705
Wat een propaganda. De ordetroepen zijn het echte slachtoffer.

Ouders zouden tegen kinderen op de kleuterschool hebben gezegd dat ''je vader mensen slaat en een moordenaar is''.

Een kind vroeg aan zijn moeder of papa een moordenaar is.

Ik heb tranen in mijn ogen ;(

pi_194720969
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 22:52 schreef luxerobots het volgende:
Wat een propaganda.
Ik verdedig niet graag RT, maar het valt enigszins nog mee.

Je kunt ze op een leugen betrappen toen ze het over tienduizenden protesteerders hadden, terwijl het duidelijk meer dan honder duizend zijn geweest.

Ze stellen dat de westerse pers het geweld overbelicht heeft, wat inderdaad het geval lijkt te zijn (Waarbij is uitdrukkelijk zelf het geweld niet ontken of probeer te minimiseren, het geweld wat er wel was heeft iedere legitimiteit voor Lukashenko te niet gedaan).

En dan heb je het volgende verhaal:
quote:
Ouders zouden tegen kinderen op de kleuterschool hebben gezegd dat ''je vader mensen slaat en een moordenaar is''.
De staatstv doet alsof het heel wijdverspreid is. Ik denk dat het wel mee valt, maar ik kan dat niet objectief beoordelen. Dat dergelijke dingen voorkomen op beperkte schaal is helaas wel aannemelijk. Niet alle acties die tegen Lukashenko en vooral tegen het veiligheidsapparaat gericht zijn kun je productief noemen. Net zoals dat protestliedje: zeer contraproductief en polariserend. Of Litouwen dat alweer het luchtruim geschonden lijkt te hebben...
pi_194721281
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 23:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Of Litouwen dat alweer het luchtruim geschonden lijkt te hebben...
Ja, met ballonnen.

Zo polariserend!
pi_194721314
Het is wel echt propaganda hoor. Die man liggend op de grond in het begin, alsof dat een dronkaard was die ze naar een ambulance wilden helpen...

Duizenden mensen zijn gearresteerd, en er is het bewijs van honderden mensen die zwaar mishandeld zijn. Er zijn al 5 doden, en waarschijnlijk (gezien de vermissingen) worden dat nog wel meer.

En dan doen ze alsof het geweld puur ter verdediging was.
pi_194721389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 23:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, met ballonnen.

Zo polariserend!
Het is wel weer een argument voor het kamp dat claimt dat het protest van buitenaf komt. En opgeteld leveren dat soort incidentjes Lukashenko legitimiteit op.
pi_194721467
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:00 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Het is wel weer een argument voor het kamp dat claimt dat het protest van buitenaf komt. En opgeteld leveren dat soort incidentjes Lukashenko legitimiteit op.
Hoezo dan?
pi_194721488
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 23:54 schreef luxerobots het volgende:
Het is wel echt propaganda hoor.
Dat heb je mij niet horen ontkennen. Alleen zijn ze wel redelijk dichtbij de feiten gebleven.

quote:
Duizenden mensen zijn gearresteerd, en er is het bewijs van honderden mensen die zwaar mishandeld zijn. Er zijn al 5 doden, en waarschijnlijk (gezien de vermissingen) worden dat nog wel meer.
Als ik even de cijfers uit de volgende post pak: NWS / Onrust in Wit-Rusland na gemanipuleerde verkiezingen #4

Dan kom ik voorlopig op 6000+ demonstranten, waarvan er 450 (zwaar) mishandeld of gemarteld zijn. Terwijl sommige westerse media het deed voorkomen alsof een meerderheid van de demonstranten die gearresteerd was, gemarteld werd.
pi_194721508
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:08 schreef nezalezhnost het volgende:
Terwijl sommige westerse media het deed voorkomen alsof een meerderheid van de demonstranten die gearresteerd was, gemarteld werd.
Welke media dan?
pi_194721510
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo dan?
Omdat sommige mensen bang zijn voor een revolutie die van buitenaf wordt aangestuurd. De inmenging van de EU in Oekraine heeft aan dat beeld bijgedragen. Vervolgens zijn ze bereid hun ogen te sluiten voor de misstanden die onder Lukashenko hebben plaatsgevonden.
pi_194721518
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:10 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Omdat sommige mensen bang zijn voor een revolutie die van buitenaf wordt aangestuurd. De inmenging van de EU in Oekraine heeft aan dat beeld bijgedragen. Vervolgens zijn ze bereid hun ogen te sluiten voor de misstanden die onder Lukashenko hebben plaatsgevonden.
Nu zeg je nog niet hoe ballonnen daaraan bijdragen.
pi_194721536
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Welke media dan?
Ik heb er geen lijstje van bijgehouden. Als je het echt wil weten: ga naar de bibliotheek en lees de berichten in de diverse Nederlandse kranten over Belarus sinds 9 augustus en ga dat dan vergelijken.

Niet alle westerse media is even objectief.
pi_194721546
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nu zeg je nog niet hoe ballonnen daaraan bijdragen.
Ballonnen zijn inmenging.
pi_194721550
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:13 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik heb er geen lijstje van bijgehouden. Als je het echt wil weten: ga naar de bibliotheek en lees de berichten in de diverse Nederlandse kranten over Belarus sinds 9 augustus en ga dat dan vergelijken.

Niet alle westerse media is even objectief.
Jij beweert iets. Dan kun je niet aan mij vragen om jouw standpunt te onderbouwen.
pi_194721592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij beweert iets. Dan kun je niet aan mij vragen om jouw standpunt te onderbouwen.
Goed punt. Ga je nu beweren dat westerse kranten pro-Lukashenko zijn? De eerste dagen waren er gewoon nog geen cijfers bekend, de westerse kranten hebben toen massaal een anti-Lukashenko standpunt ingenomen en een beeld geschetst alsof de meeste mensen gemarteld waren.
pi_194721626
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:18 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Goed punt. Ga je nu beweren dat westerse kranten pro-Lukashenko zijn? De eerste dagen waren er gewoon nog geen cijfers bekend, de westerse kranten hebben toen massaal een anti-Lukashenko standpunt ingenomen en een beeld geschetst alsof de meeste mensen gemarteld waren.
Als dat beeld massaal geschetst is, zul je dat toch makkelijk moeten kunnen aantonen?
pi_194736297
Vandaag sloeg het regime weer zijn slag, er waren niet genoeg demonstranten om de ordetroepen rustig te houden.

twitter

twitter

En er werden mensen opgesloten in een kerk...

twitter

twitter

[ Bericht 18% gewijzigd door luxerobots op 26-08-2020 22:26:57 ]
pi_194736990
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 00:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als dat beeld massaal geschetst is, zul je dat toch makkelijk moeten kunnen aantonen?
Ik wil eigenlijk overgaan op het nieuws van vandaag. Ik had na een lange dag eigenlijk wel verwacht dat er hier het een en ander stond over het bezoek van Aleksievich aan de Recherche. Maar om maar even met een voorbeeldje te komen, niet zozeer over het geweld, maar wel over nepnieuws.

De telegraaf van 10 augustus:

https://www.telegraaf.nl/(...)ng-na-bloedige-nacht

Hier stellen ze, bijvoorbeeld:

- dat Tichanovskaja met 80-90% zou hebben gewonnen;
- dat Lukashenko gevlucht zou zijn.

Ik wil verder gaan met het nieuws van vandaag. Dus ik hoop dat we hier geen eindeloze discussie hoeven te voeren. Feit is dat nepnieuws een deel van het fundament is van het RT-fragment dat jij liet zien. Ik heb al aangegeven dat ze zelf ook ergens een leugen verspreiden, door het aantal demonstranten kunstmatig te verlagen.
pi_194737228
Kort nieuws van vandaag:

- Litouwen meldt 11 aanvragen van asielzoekers uit Belarus te hebben ontvangen, sind het begin van de crisis;
- Oekraine maakt een uitzondering voor Belarussische staatsburgers in hun inreisverbod ivm Corona;
- Het Letse agentschap voor investeringen en ontwikkeling vertelde tegen Baltic News Service Belarussische bedrijven uit te nodigen hun activiteiten naar Letland te verplaatsen;
- De Recherche heeft een huisdoorzoeking gedaan bij het huis van de gevluchte niet geregistreerde presidentskandidaat Valerij Tsepkalo;
- De Belarussische minister van Buitenlandse zaken Makej heeft met zijn Engelse en Italiaanse collega's getelefoneerd;
- Parlementarier Irina Dovgalo noemde de nationale coordinatie raad niet legitiem;
- Het Ministerie van Binnenlandze zaken meldde vandaag 51 mensen dinsdag te hebben opgepakt ivm de protesten;
pi_194737588
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:45 schreef nezalezhnost het volgende:

Hier stellen ze, bijvoorbeeld:

- dat Tichanovskaja met 80-90% zou hebben gewonnen;
Nee, dat stelden ze niet. Ze stelden dat Tichanovskaja 80 tot 90% van de stemmen had van de stembureaus die de uitslagen wél openbaar maakten.

quote:
Individuele lokale verkiezingscommissies verschenen voor de menigte en maakten de resultaten bekend waaruit bleek dat president Loekasjenko een ernstige nederlaag had geleden. Gemiddeld behaalde Tichanovskaja tussen 80 en 90 procent van de stemmen. Een rebellie op lokaal niveau.
Een rebellie op lokaal niveau.

quote:
- dat Lukashenko gevlucht zou zijn.
Nee. Ze zeggen dat het een gerucht is dat zijn familie gevlucht zou zijn.

quote:
Er gaan talloze geruchten, waaronder het overlopen van politiediensten die niet langer trouw zijn aan Loekasjenko, tot een vlucht van zijn familie. Een Russische nieuwssite claimt dat zijn familie met een vliegtuig naar Turkije is gevlogen.
...

quote:
Ik heb al aangegeven dat ze zelf ook ergens een leugen verspreiden, door het aantal demonstranten kunstmatig te verlagen.
Het aantal demonstranten is heel goed te schatten. Dus dat klopt inderdaad niet.

Daarbij is het ook wel erg ongeloofwaardig dat die man op de grond een dronkelap was waarvoor de ordediensten juist een ambulance wilden regelen.

Die man is gewoon hardhandig toegetakeld.
pi_194737712
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 23:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee, dat stelden ze niet. Ze stelden dat Tichanovskaja 80 tot 90% van de stemmen had van de stembureaus die de uitslagen wél openbaar maakten.
Bij de stembureaus waar Tichanovskaja onofficieel gewonnen zou hebben liggen de verhoudingen over het algemeen ongeveer zo:

- 1000 Tichanovskaja
- 500 Lukashenko
- 100 Overige kandidaten
quote:
Die man is gewoon hardhandig toegetakeld.
bewijs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')