abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194658841

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
pi_194658854
Meteen FiPo meepakken.

Ik maak me opzich best zorgen om een tweede golf. Vooral om de bereidheid van personeel om op de cohorten te gaan werken. Dat is echt veel lager dan bij de eerste golf. Nog minder personeel dus.
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:26:01 #3
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_194658895
Meer ontslagen dan dus :{w
Haters everywhere but I don't really care.
pi_194659036
Even wat voorbeelden waarom personeel minder geneigd is om extra in te springen:

Voorbeeld 1:
Een verpleegkundige die normaal niet op een kliniek werkt, is bijgesprongen tijdens de eerste golf. Ontzettend hectisch en vanwege personeel van buitenaf werden computers niet telkens uitgelogd en ingelogd door nieuwe verpleegkundige/arts. Geen tijd voor, want spoedzorg. Nu is er bij haar account een dossier ingezien van een collega (die ook ziek op de kliniek lag), terwijl daar geen specifieke reden voor was opgegeven.
Management is daar achter gekomen. Oplossing management? Daar staat op staande voet ontslag voor. :Y Telefoontje gepleegd naar de betreffende verpleegkundige dat ze 2 weken later op het matje mag komen.
Haar leidinggevende heeft zich hard moeten maken zodat het verhaal geen gevolg kreeg.

Wat een gezeik joh. Dat soort mensen hebben dus echt geen trek in nog een keer deze stress om vervolgens zo behandeld te worden.

Voorbeeld 2:
Verpleegkundige bijgesprongen op IC. 10 weken daar gewerkt, bizarre diensten gedraaid. Zelf erg ziek geworden en nog steeds niet hersteld (al maanden thuis dus). Gewoon een jonge verpleegster, mochten er nog steeds mensen denken dat het de jonge generatie niet kan raken. Denk je dat er ook maar iemand van de IC/management haar naderhand heeft bedankt of gevraagd heeft hoe het met haar gaat? :N

Zo nog ontzettend veel voorbeelden. En daarnaast voelt iedereen zich wel redelijk genaaid door de overheid omdat de structurele loonsverhoging er toch niet inzit. Of het nou terecht is of niet, houd ze dan geen worst voor. Dit draagt niet echt bij aan de bereidheid om jezelf weer een keer weg te cijferen. Iedereen zal z'n werk blijven doen, maar de enorme tekorten op bijvoorbeeld de IC zullen (verwacht ik) minder snel opgevuld worden door andere verpleegkundigen.
pi_194659120
Twee interessante berichten vandaag.

Nederlander met mondkapje wordt niet opeens onvoorzichtig
Frappante conclusie, dat we dan maar een mondkapjesverplichting in moeten voeren. Ik trek de tegenovergestelde conclusie: het RIVM staat op het standpunt dat mondkapjes niet helpen en hooguit voor een wenselijke gedragsverandering zorgen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen gedragsverandering is. Ergo: er is geen aanleiding om alsnog mondkapjes in te voeren.

Opnamecijfers coronadashboard lopen flink achter op die van de ziekenhuizen
Omdat minder mensen in het ziekenhuis belanden en er meer tijd tussen testen en ziekenhuisopname zit, is het - in combinatie met de werkdruk - lastiger voor GGD's om actuele cijfers van ziekenhuisopnamen op te halen. De cijfers op het coronadashboard vormen dus een onderschatting. Lekker dan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194659144
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Twee interessante berichten vandaag.

Frappante conclusie, dat we dan maar een mondkapje in moeten voeren. Ik trek de tegenovergestelde conclusie: het RIVM staat op het standpunt dat mondkapjes niet helpen en hooguit voor een wenselijke gedragsverandering zorgen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen gedragsverandering is. Ergo: er is geen aanleiding om alsnog mondkapjes in te voeren.

4.000 besmettingen in een week, maar in het ziekenhuis is het rustig. Hoe kan dat?
Omdat minder mensen in het ziekenhuis belanden en er meer tijd tussen testen en ziekenhuisopname zit, is het - in combinatie met de werkdruk - lastiger voor GGD's om actuele cijfers van ziekenhuisopnamen op te halen. De cijfers op het coronadashboard vormen dus een onderschatting. Lekker dan.
Lastig om actuele cijfers van opnamen op te halen? :?

Wij leveren dat automatisch aan. Net zoals bijna alle ziekenhuizen. Dat gaat via de regio (bij ons NAZB) naar de LNAZ. Dat heeft echt niks met werkdruk te maken.

We leveren overigens niet dagelijks meer aan, dus om die reden zijn er niet altijd actuele dagelijkse cijfers.
pi_194659150
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Lastig om actuele cijfers van opnamen op te halen? :?

Wij leveren dat automatisch aan. Net zoals bijna alle ziekenhuizen. Dat gaat via de regio (bij ons NAZB) naar de LNAZ. Dat heeft echt niks met werkdruk te maken.

We leveren overigens niet dagelijks meer aan, dus om die reden zijn er niet altijd actuele dagelijkse cijfers.
Ik had de verkeerde link gepost. Zie de link die ik nu heb gedeeld.

De verschillen tussen de cijfers van het RIVM en de daadwerkelijke opnamen in het ziekenhuis zijn flink opgelopen. Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat er sinds 1 juli 203 nieuwe patiënten zijn opgenomen. Volgens de gegevens die de ziekenhuizen zelf doorgeven aan de Stichting NICE zijn er sinds die datum al zeker 353 ziekenhuisopnamen geweest.
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:52:06 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194659269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De verschillen tussen de cijfers van het RIVM en de daadwerkelijke opnamen in het ziekenhuis zijn flink opgelopen. Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat er sinds 1 juli 203 nieuwe patiënten zijn opgenomen. Volgens de gegevens die de ziekenhuizen zelf doorgeven aan de Stichting NICE zijn er sinds die datum al zeker 353 ziekenhuisopnamen geweest.
Goede communicatie!
pi_194659331
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is niet best, want dat betekent dat 'men' niet op de juiste cijfers het handelen kan baseren.

Ik vond het al bijzonder dat ik vanochtend las dat er in regio Alkmaar 3 nieuwe ziekenhuisopnames (voor het eerst sinds 4 augustus) en waarvan 1 IC, waren die nog niet in de statistieken van RIVM zijn opgedoken. Drie opnames maakt niet zo'n verschil, maar kennelijk is dat het geval met meer opnames. Je zou denken dat het met de huidige lage aantallen toch beter bij te houden zou kunnen zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194659396
Is geen verrassing. De opnames die het RIVM doorgaf klopten al weken niet met de lijn vanuit LCPS.
Als je op Nice kijkt hadden we zelf op het laagste moment nog gemiddeld 4-5 opnames per dag terwijl RIVM er meestal maar 1 of 2 doorgaven. We zitten nu al een dag of 10 op zo'n 15 per dag.
Zolang dat niet weer gaat stijging is dat geen probleem maar slordig is het wel.
pi_194659457
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:00 schreef Hannnnn het volgende:
Is geen verrassing. De opnames die het RIVM doorgaf klopten al weken niet met de lijn vanuit LCPS.
Als je op Nice kijkt hadden we zelf op het laagste moment nog gemiddeld 4-5 opnames per dag terwijl RIVM er meestal maar 1 of 2 doorgaven. We zitten nu al een dag of 10 op zo'n 15 per dag.
Zolang dat niet weer gaat stijging is dat geen probleem maar slordig is het wel.
Maar het zorgt wel weer voor extra vertraging in het het constateren van noodzaak om het beleid aan te passen. Er zit eerst tijd tussen het constateren van besmettingen en het toenemen van ziekenhuisopnames en daarna nog tussen het toenemen van ziekenhuisopnames en de centrale registratie daarvan.
pi_194659520
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar het zorgt wel weer voor extra vertraging in het het constateren van noodzaak om het beleid aan te passen. Er zit eerst tijd tussen het constateren van besmettingen en het toenemen van ziekenhuisopnames en daarna nog tussen het toenemen van ziekenhuisopnames en de centrale registratie daarvan.
Plus draagvlak onder de bevolking voor maatregelen is er minder omdat de cijfers meevallen.
Belachelijk dat het niet gewoon klopt.
pi_194659585
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Frappante conclusie, dat we dan maar een mondkapjesverplichting in moeten voeren. Ik trek de tegenovergestelde conclusie: het RIVM staat op het standpunt dat mondkapjes niet helpen en hooguit voor een wenselijke gedragsverandering zorgen. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen gedragsverandering is. Ergo: er is geen aanleiding om alsnog mondkapjes in te voeren.
Het stuurt wel degelijk gedrag de goede kant op. Het aantal shoppers in de Kalverstraat is met ruim 30% gedaald. Dat is precies wat je wil.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194659604
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klopt, daarom hoop ik dat de beleidsmakers kijken naar Nice/LCPS als het om ziekenhuisbezetting gaat.
pi_194659929
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:38 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Is het ooit in je opgekomen dat het wellicht onmogelijk is gebleken om risicogroepen zichzelf te laten beschermen zonder de gehele samenleving te laten bijdragen? Zelfs mét de huidige maatregelen lukt het maar net. Vind jij dat we iedereen die mogelijk risico loopt op een eiland moeten dumpen? Want ook risicogroepen hebben een gezin, familie, vrienden, werk, kortom- een leven.
Deze redenering: "als je het niet met mij eens bent, ben je verantwoordelijk voor vele doden" hoor je veel. Echter, het is inderdaad onredelijk om een hele bevolking maatregelen op te leggen voor een virus met een IFR van ongeveer 0.5 % (bron: WHO). Dat betekend dat 1 op de 200 mensen hieraan overlijdt. Van de mensen die overlijden is het merendeel rond de 80 jaar. M.i. rechtvaardigt dit niet de naam "Killer virus" en alle maatregelen die wij ons nu zelf opleggen.

Voor wat betreft de risicogroepen. Als je als risico persoon de maatregelen (goed ventileren, 1,5 meter, social distancing, werk aan een goede gezondheid) zelf in acht neemt, zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Die maatregelen hoeven niet voor de gehele samenleving te gelden.
pi_194659932
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:12 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het stuurt wel degelijk gedrag de goede kant op. Het aantal shoppers in de Kalverstraat is met ruim 30% gedaald. Dat is precies wat je wil.
Extreem omslachtig om dat dan via mondkapjes te doen.
Kan je net zo goed verplichten dat iedereen daar crocs moet dragen. Dan blijft ook wel 30% weg.
I'll give you something to do
pi_194659952
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef galantis het volgende:

[..]

Extreem omslachtig om dat dan via mondkapjes te doen.
Kan je net zo goed verplichten dat iedereen daar crocs moet dragen. Dan blijft ook wel 30% weg.
Toegang aan de poort is inderdaad een stuk handiger, maar om de een of andere reden willen we dat niet. Dan maar zo.

Overigens is het gejank van de winkeliers in de Kalverstraat wel weer heerlijk hypocriet. Die hebben nota bene zelf om een mondkapjesplicht gevraagd.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194659969
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef zoost het volgende:

[..]

Voor wat betreft de risicogroepen. Als je als risico persoon de maatregelen (goed ventileren, 1,5 meter, social distancing, werk aan een goede gezondheid) zelf in acht neemt, zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Die maatregelen hoeven niet voor de gehele samenleving te gelden.
Dit is veel te ingewikkeld voor de meesten. Zowel om te begrijpen als om uit te voeren.
Dan maar alles plat.
I'll give you something to do
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:43:16 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194660007
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Meteen FiPo meepakken.

Ik maak me opzich best zorgen om een tweede golf. Vooral om de bereidheid van personeel om op de cohorten te gaan werken. Dat is echt veel lager dan bij de eerste golf. Nog minder personeel dus.
En terecht dat ze er geen zin meer in hebben. Ik heb meerdere familieleden in de zorg die bijvoorbeeld ingezet zijn zonder speciale training op de IC. Het was een noodgreep toen het niet anders kon, maar behalve een gratis burnout staat er niks tegenover. Je krijgt nog steeds tijdelijke contactjes tegen een laag loon, er is weinig te onderhandelen wat betreft je werktijden want te weinig personeel. En dat bouw je 0 krediet mee op want zodra je iets verzoekt of zelf ziek wordt kun je opbokken.
pi_194660031
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:36 schreef zoost het volgende:

[..]

Deze redenering: "als je het niet met mij eens bent, ben je verantwoordelijk voor vele doden" hoor je veel. Echter, het is inderdaad onredelijk om een hele bevolking maatregelen op te leggen voor een virus met een IFR van ongeveer 0.5 % (bron: WHO). Dat betekend dat 1 op de 200 mensen hieraan overlijdt. Van de mensen die overlijden is het merendeel rond de 80 jaar. M.i. rechtvaardigt dit niet de naam "Killer virus" en alle maatregelen die wij ons nu zelf opleggen.

Waar zeg ik dat mensen die het er niet mee eens zijn verantwoordelijk zijn voor de doden? Dat is omgekeerd redeneren.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de gehele samenleving (het woord zegt het al) de gevolgen van een pandemie draagt en niet alleen degenen die het grootste risico dragen. Als er in de toekomst een virus komt dat alleen kinderen treft gaan we dan alle kinderen afzonderen? En als het alleen mensen van een bepaalde afkomst treft? Ik vind dat een nare gedachtegang.
Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben maar ben ik even blij dat we in een ontwikkeld land wonen waar de meerderheid (en regering) er niet zo over denkt.

Dit terzijde: ik behoor zelf niet tot een risicogroep en heb die personen ook niet in mijn nabijheid. Ik heb een jong gezin, ben zelfstandige en hou van reizen en festivals. Ik heb behoorlijk ‘last’ van de maatregelen en geloof dus niet dat ik bevooroordeeld ben in deze en als ik naar mijn omgeving kijk staan de meesten er zo in.
pi_194660046
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 09:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Of het nou terecht is of niet, houd ze dan geen worst voor.
Tja, in de zorg hebben ze inmiddels ook wel door dat een aantal partijen veel populistische prietpraat de wereld in slingeren?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194660066
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:39 schreef galantis het volgende:

[..]

Dit is veel te ingewikkeld voor de meesten. Zowel om te begrijpen als om uit te voeren.
Dan maar alles plat.
Ingewikkeld? De gemiddelde nederlander heeft schijt aan de regeltjes, in andere landen kunnen ze het wel. Heeft weinig nut als ik wel afstand probeer te houden maar iedere tokkie die ik tegenkom niet.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_194660082
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:12 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dat is echt niet toe te schrijven aan de mondkapjes. Dat NOS-bericht slaat weer eens nergens op, want er staat ook dat in Utrecht (zonder verplichting) het aantal bezoekers met een kwart terugliep. Dat komt dus waarschijnlijk door de hittegolf.

Kortom, slechts een heel klein deel zou mogelijkerwijs toe te schrijven zijn aan de mondkapjesverplichting.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194660109
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
De gemiddelde nederlander heeft schijt aan de regeltjes, in andere landen kunnen ze het wel.
Tuurlijk joh, in de andere landen houden de mensen zich wel keurig aan de regels. _O-
pi_194660111
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is echt niet toe te schrijven aan de mondkapjes. Dat NOS-bericht slaat weer eens nergens op, want er staat ook dat in Utrecht (zonder verplichting) het aantal bezoekers met een kwart terugliep. Dat komt dus waarschijnlijk door de hittegolf.

Kortom, slechts een heel klein deel zou mogelijkerwijs toe te schrijven zijn aan de mondkapjesverplichting.
Is het dan de NOS die beter onderzoek moet doen of de ondernemers die hun kans schoon zien om een statement te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')