Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 Toen ik een jaar of 18 was, rolde ik vanuit mijn Radiohead fase in de elektronische muziek. Mijn mening hierover bestond uit knullige vooroordelen: ik associeerde techno met lomp- en eentonigheid, hoempapa voor pillenslikkers. Kid A bracht daar verandering in. Ik hoorde ineens dat elektronische muziek ook warm, getextureerd, duister en emotioneel kon klinken. Via een zoekterm als 'What sounds like Idioteque' kwam ik bij Aphex Twin uit. Deze artiest was mij niet helemeaal onbekend. Windowlicker was het beste dat ik ooit op MTV en TMF heb gezien en ik had ook een mp3'tje van Digeridoo op mijn computer. Dat was nogal een gimmick-track die hij gebruikte om de dansvloer leeg te ruimen na een rave. Maar goed, ik dwaal een beetje af. Het komt erop neer dat het grote logo van deze plaat gelijk mijn aandacht trok, dus ik besloot 'm op te zetten. En zo begon mijn techno-fase.
Selected Ambient Works 85-92 is het eerste volwaardige album van Aphex Twin, ofwel Richard D. James. Dit is daarbij gelijk het puurste techno-album dat hij ooit gemaakt heeft. De rest van zijn discografie bestaat vooral uit abstracte nachtmerrie-techno, acid house, drill & base, IDM en de beatloze ambient waar ik tijdens mijn volgende plaat op terugkom. Zoals de titel al verklapt, is het album opgenomen in een tijdsbestek van 7 jaar. Niet dat je dit terughoort, want de muziek vormt één atmosferisch geheel. Als je hier 's nachts naar luistert, bij voorkeur met een koptelefoon op, brengt het album je bijna in een droomstaat. Er staat niet voor niets een voice sample op van 'We are the music makers, and we are the dreamers of dreams'. Ik zou SAW omschrijven als verstilde housemuziek, alsof je in een roes door een donkere stad loopt en in de verte de echo's van een rave hoort. De invloeden van Brian Eno en Detroit Techno zijn duidelijk hoorbaar, maar mede omdat James zijn eigen instrumenten, en daardoor zijn eigen geluiden maakt, klinkt zijn muziek nooit naar iets anders.
Ik grijp nog geregeld terug naar deze plaat, bijvoorbeeld omdat deze mij helpt te focussen als ik aan het werk ben. Ageispolis staat bovendien in mijn lijst met referentienummers wanneer ik de basweergave van een hoofdtelefoon of speakers wil testen.