Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.htmlquote:In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.
Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.
De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.
De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Van de propaganda die praat over een 80% overwinning voor Lukashenko, die zegt dat alle demonstranten dronkenlappen en junks zijn die tegen betaling demonstreren, die met hulp van het westen een fasistische staat willen vestigen en alle banden met Rusland wilt verbreken?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je vind dat je een genuanceerde en objectieve mening hebt, die ver afstaat van propaganda?
Ik denk niet dat je dit met de beste wil van de wereld strafrechtelijk als moord kunt kwalificeren.quote:Is het genuanceerd om te beweren:
- dat demonstranten slechts gestorven zijn aan hun verwondingen?
Niet in de rol van presidentskandidaat. Als jij de beschikking hebt tot de bulletens van eerlijk gehouden verkiezingen, dan zouden we kunnen tellen.quote:- dat Svetlana Tichanovskajageen geen meerderheid heeft?
Iedereen heeft tijd nodig. En de realiteit is dat je Lukashenko zonder militaire inmenging van buitenaf niet kunt dwingen om morgen af te treden.quote:- dat Loekasjenko tijd nodig heeft voor een gecontroleerde overgang?
Dit is het meest discutabele punt. Ik denk dat het leed dat de gearesteerde demonstranten is aangedaan niet representatief is voor de algemene gang van zaken in het gevangenissysteem. Het feit dat dit leed heeft plaatsgevonden, betekent helaas wel dat het ook in de toekomst nog plaats zou kunnen vinden. Ik ben van mening dat Lukashenko niet gebaat is bij meer doden, maar ik ben niet in een positie om daar garanties over te geven.quote:- en dat een gevangenisstraf in Wit-Rusland slechts vervelend voor de betrokkenen is?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:58 schreef nezalezhnost het volgende:
Er is geen groeiende lijst vermoorde mensen. Er zijn enkele mensen aan hun verwondingen overleden. Niet vermoord.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:03 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk niet dat je dit met de beste wil van de wereld strafrechtelijk als moord kunt kwalificeren.
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden. Het is nu op dit moment vooral belangrijk dat slachtoffers bewijsmateriaal veilig stellen. Dan kan er op een later moment (na de machtsoverdrage) proces worden gevoerd.quote:
Je trekt je eigen claim terug dat er niemand vermoord is? Want er moet eerst onderzoek gedaan worden?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden. Het is nu op dit moment vooral belangrijk dat slachtoffers bewijsmateriaal veilig stellen. Dan kan er op een later moment (na de machtsoverdrage) proces worden gevoerd.
Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je trekt je eigen claim terug dat er niemand vermoord is?
Bij moord spreek je over een feit waarbij er sprake is van voorbedachte rade. Ik zie niet hoe dat hier het geval kan zijn, misschien zou je in een enkel geval kunnen spreken van doodslag, al zou het mij verbazen als het uiteindelijk als dusdaning gekwalificeerd wordt. Ik vind het voorbarig om daar uitspraken over te doenquote:Want er moet eerst onderzoek gedaan worden?
Ik denk dat dat niet representatief is voor de afgelopen 26 jaar (als in iedere dag vallen er doden door politiegeweld). Dat er doden zijn gevallen is iets wat ik betreur en ook een drijvende factor is geweest voor het volk om de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in Lukashenko te verliezen.quote:Wel duidelijk is dat het regime er absoluut niet voor terugdeinst om doden te maken.
Laat ik hier nou eens niets van geloven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik lig 's-nachts ook wakker om te huilen, maar dat maakt niet dat ik het acceptabel vind om dingen eenzijdig zonder nuance te belichten.
Of je trekt je claim in dat er geen mensen vermoord zijn. Of je trekt je claim in dat je het niet weet en dat er onderzoek gedaan moet worden.quote:
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:58 schreef nezalezhnost het volgende:
Er is geen groeiende lijst vermoorde mensen. Er zijn enkele mensen aan hun verwondingen overleden. Niet vermoord.
------quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Bij moord spreek je over een feit waarbij er sprake is van voorbedachte rade. Ik zie niet hoe dat hier het geval kan zijn,
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:01 schreef nezalezhnost het volgende:
Dat het woord murder op twitter gebruikt wordt, betekent niet automatisch dat je strafrechtelijk iets als zodanig kunt kwalificeren. Verder zal er onderzoek gedaan moeten worden.
Ik denk dat het weinig toevoegt om op de man te gaan spelen. Verder weet ik niet wat jij -behalve een internetdiscussie- te verliezen hebt. In het geval van een militaire interventie van buitenaf, waar sommige hier voor pleiten, ben ik bang dierbaren te verliezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Laat ik hier nou eens niets van geloven.
Nu probeer jij de bewijslast om te draaien. Bewijs jij maar eens dat er mensen vermoord zijn. Het is aannemelijk (maar nog niet onomstotelijk bewezen) dat er zware mishandelingen hebben plaatsgevonden, in een paar gevallen zelfs martelingen. Bewijs dat in de richting van moord wijst, heb ik niet voorbij zien komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Of je trekt je claim in dat er geen mensen vermoord zijn. Of je trekt je claim in dat je het niet weet en dat er onderzoek gedaan moet worden.
Ik ben heel consequent. Verder lijkt het me heel normaal dat er onderzoek moet worden gedaan.quote:Nu ben je gewoon niet consequent.
Jij was begonnen met op de man te spelen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:55 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het weinig toevoegt om op de man te gaan spelen.
En de grap is, dat ik helemaal niet claimde dat er maar twee namen op het stembiljet stonden.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:23 schreef nezalezhnost het volgende:
Er stonden 5 kandidaten op het stembiljet en uiteraard was er de mogelijkheid om tegen iedereen of blanco te stemmen. Ik vind dat je jezelf een beetje diskwalificeerd met deze uitspraak, die toch wel duld op een gebrek aan feiten kennis. (Vat het niet te personlijk op, we zijn allemaal mensen, maar denk niet dat je slimmer bent, dan mensen die toch net iets meer weten)
Het is aan de rechter om al het bewijs zorgvuldig af te wegen. Ik denk dat je doelbewust op zoek bent naar redenen om iets als moord te betitelen, om je argument te ondersteunen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:52 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed, stel ik ontvoer nezalezhnost, ik bind hem vast en sla met een politieknuppel net zo lang tegen zijn hoofd tot hij in coma raakt.
Daarna overlijdt nezalezhnost.
Is dit dan onmogelijk moord?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij was begonnen met op de man te spelen.
[..]
En de grap is, dat ik helemaal niet claimde dat er maar twee namen op het stembiljet stonden.![]()
Je hebt serieus moeite met het lezen van Nederlandse tekst?
Leg uit.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:00 schreef luxerobots het volgende:
Vrijwel alles wijst er op dat zij de meeste stemmen gekregen heeft. De andere optie die op het stembiljet stond, Loekasjenko, heeft geweld gebruikt, gefraudeerd en wordt uitgejouwd door zijn eigen geselecteerde publiek.
De vorige keer dat hij claimde dat Berlijn gebeld had, was het nepnieuws. Zal het deze keer anders zijn?quote:
Je kent het begrip 'een paar'?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:59 schreef nezalezhnost het volgende:
in een paar gevallen zelfs martelingen.
Nou, dat moet je toch met me eens zijn.quote:
Toegeven dat je ergens een foutje hebt gemaakt is lastig voor je?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, dat moet je toch met me eens zijn.
Veel mensen houden er rekening mee dat bij eerlijke verkiezingen er waarschijnlijk een tweede ronde nodig was geweest. Verder zijn de drie andere kandidaten net zo goed het slachtoffer van de verkiezingsfraude.quote:Buiten Loekasjenko en Tichanovskaja is er toch geen serieuze optie op het stembiljet waarvan iemand beweert dat diegene de verkiezingen gewonnen heeft.
Ik ben wel benieuwd waar je de laatste vandaan haalt, want daar heb ik verder nog niemand over gehoord.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:49 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Toegeven dat je ergens een foutje hebt gemaakt is lastig voor je?
[..]
Veel mensen houden er rekening mee dat bij eerlijke verkiezingen er waarschijnlijk een tweede ronde nodig was geweest. Verder zijn de drie andere kandidaten net zo goed het slachtoffer van de verkiezingsfraude.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |