Daarna ben ik gestopt met lezen.quote:Op maandag 24 augustus 2020 10:51 schreef Weltschmerz het volgende:
..... Ik heb zijn boeken niet gelezen en wellicht verstaat hij zijn vak...
Je mag best een beeld/indruk van iemand schetsen, zonder zijn boeken te lezen, als dit je niet aantrekt. Waarom jezelf kwellen, als je na een tv avond al op iemand afknapt.quote:Op maandag 24 augustus 2020 11:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Daarna ben ik gestopt met lezen.
Als je niet eens de moeite neemt om zijn werk te lezen om zijn schrijverschap beoordelen.
Ik beoordeel zijn schrijverschap helemaal niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo weinig originele gedachten heeft en zo weinig te vertellen heeft ineens wel een belangwekkende roman zou schrijven. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet met vakmanschap een roman zou kunnen schrijven.quote:Op maandag 24 augustus 2020 11:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Daarna ben ik gestopt met lezen.
Als je niet eens de moeite neemt om zijn werk te lezen om zijn schrijverschap beoordelen.
Ik heb La Superba gelezen en dat was een aaneenschakeling van cliché's, best wel saai en uiteindelijk droevig. Maar ja, Nederlandse schrijvers over de liefde / seks. Dat is geen fijne leeservaring. Noem één goed boek over de liefde van een Nederlandse schrijver. Ken het niet. Ik heb fan fiction gelezen die het beter deed, van amateurs. De volksaard is niet gepassioneerd romantisch. Het weer is er ook niet naar. The Beach is trouwens wel een spannend boek, dat terzijde.quote:Op maandag 24 augustus 2020 13:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik beoordeel zijn schrijverschap helemaal niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo weinig originele gedachten heeft en zo weinig te vertellen heeft ineens wel een belangwekkende roman zou schrijven. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet met vakmanschap een roman zou kunnen schrijven.
Ik beoordeel het verhaal dat hij hield en dat vond ik een aaneenschakeling van clichees. Neem nou dat idee van dat het toerisme dat stuk maakt waar het op afkomt. Die observatie had menigeen 30 jaar geleden al gedaan en dat was bijvoorbeeld ook het centrale thema van de film The Beach met DiCaprio. Het boek waar die op gebaseerd is ook niet gelezen. In het Venetie van 2019 is dat natuurlijk helemaal niet meer te missen.
Scherpe analyse die de persoon zelf misschien wat mist.quote:Op maandag 24 augustus 2020 10:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Subtiele column maar vrij dodelijk. Toch knap dat je zowel boeken kunt schrijvern als poseren als schrijver tegelijk. Hij is een act. Hij ademt een sterke drang om schrijver te zijn meer dan een drang om te schrijven. Ik heb zijn boeken niet gelezen en wellicht verstaat hij zijn vak maar er zit een ontzettende leegte achter die pose. Het is iemand die zo graag eigenzinnig en zeer intelligent persoon had willen zijn, maar niet verder komt dan er eentje te spelen en daarbij het ene na het andere cliché uitbraakt, zonder daar noemenswaardige scherpzinnigheid aan toe te voegen.
Hij heeft zijn haar laten groeien en is alcoholist geworden, maar het blijft toch het braafste jongetje van de klas. Niet het slimste jongetje, zoals hij wil doen voorkomen. Hij vinkte keurig alle hokjes van de elite af zonder die im frage te stellen of zelfs maar te karakteriseren toen daar naar gevraagd werd. Hij blijft in het veilige midden, hij mijdt de randjes, de scheidslijnen, precies die die je trekt met een werkelijk kiritische vraag en een doordacht antwoord. De flat earthers werden me toch even hard aangepakt, tjongejonge, moedig hoor, daar zal toch menig VPRO-kijker door aan het denken gezet zijn. Ik mis de rebel in deze schrijver zoals ik alle rebellie bij de VPRO mis, maar het is vooral die leegheid achter de pretentie waar ik niet tegen kan. Het is een dramatische man met oninteressante en onoorspronkelijke gedachten.
Het schoot niet alle kanten op, de richting was uiterst voorspelbaar en opschieten deed het ook niet. Ik ben niet verbijsterd achtergelaten of het zou moeten zijn over het feit dat zoveel mensen de leegte niet zien.
Als ik er zin in had zou ik na elke aflevering van Zomergasten een recensie over de recensies schrijven. Maar ik heb er geen zin in. Wat ik er wel over kwijt wil is dat ik de columns van Han Lips in het Parool, die over zichzelf in de derde persoon schrijft, ergerniswekkend en onjuist vind en en dat de stukken van Maaike Bos in Trouw vrijwel zonder uitzondering goed zijn. Ze heeft daar een geslaagde vorm voor gevonden, heel beschouwend.quote:Op maandag 24 augustus 2020 15:31 schreef golfer het volgende:
Recensies.
De Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl(...)enshouding~b8942424/
Trouw:
https://www.trouw.nl/cult(...)jn-angsten~bbfc244f/
Ik ben het met jou eens. Ik erger me rot aan Han Lips zijn schrijfstijl en in elkaar gebroddelde stukjes die hij volgens mij al 3 minuten na afloop van een uitzending inlevert.quote:Op maandag 24 augustus 2020 17:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als ik er zin in had zou ik na elke aflevering van Zomergasten een recensie over de recensies schrijven. Maar ik heb er geen zin in. Wat ik er wel over kwijt wil is dat ik de columns van Han Lips in het Parool, die over zichzelf in de derde persoon schrijft, ergerniswekkend en onjuist vind en en dat de stukken van Maaike Bos in Trouw vrijwel zonder uitzondering goed zijn. Ze heeft daar een geslaagde vorm voor gevonden, heel beschouwend.
Ik ben het hier wel mee eens maar iets minder veroordelend. Je ziet duidelijk zijn beperkingen wanneer het over grote thema's gaat waarbij de vorm zwaarder lijkt te wegen dan dan de inhoud. Het is inderdaad allemaal zeer braaf en niet echt belangwekkend. Desalniettemin was het een vrij vermakelijke maar geen memorabele avond. Ik denk ook dat zijn verliefdheid op Stella het allemaal nog wat gezapiger heeft gemaakt waardoor de scherpe kantjes vervagen en hij het liefst ziet dat iedereen een roze bril opzet. Dat vind ik dan wel weer aandoenlijk eigenlijk.quote:Op maandag 24 augustus 2020 10:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Subtiele column maar vrij dodelijk. Toch knap dat je zowel boeken kunt schrijvern als poseren als schrijver tegelijk. Hij is een act. Hij ademt een sterke drang om schrijver te zijn meer dan een drang om te schrijven. Ik heb zijn boeken niet gelezen en wellicht verstaat hij zijn vak maar er zit een ontzettende leegte achter die pose. Het is iemand die zo graag eigenzinnig en zeer intelligent persoon had willen zijn, maar niet verder komt dan er eentje te spelen en daarbij het ene na het andere cliché uitbraakt, zonder daar noemenswaardige scherpzinnigheid aan toe te voegen.
Hij heeft zijn haar laten groeien en is alcoholist geworden, maar het blijft toch het braafste jongetje van de klas. Niet het slimste jongetje, zoals hij wil doen voorkomen. Hij vinkte keurig alle hokjes van de elite af zonder die im frage te stellen of zelfs maar te karakteriseren toen daar naar gevraagd werd. Hij blijft in het veilige midden, hij mijdt de randjes, de scheidslijnen, precies die die je trekt met een werkelijk kiritische vraag en een doordacht antwoord. De flat earthers werden me toch even hard aangepakt, tjongejonge, moedig hoor, daar zal toch menig VPRO-kijker door aan het denken gezet zijn. Ik mis de rebel in deze schrijver zoals ik alle rebellie bij de VPRO mis, maar het is vooral die leegheid achter de pretentie waar ik niet tegen kan. Het is een dramatische man met oninteressante en onoorspronkelijke gedachten.
Het schoot niet alle kanten op, de richting was uiterst voorspelbaar en opschieten deed het ook niet. Ik ben niet verbijsterd achtergelaten of het zou moeten zijn over het feit dat zoveel mensen de leegte niet zien.
amenquote:Op maandag 24 augustus 2020 10:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Voor mij een tweede plaats, na Jaap Goudsmit.quote:Op maandag 24 augustus 2020 21:30 schreef Sumppi het volgende:
..... Van de zes gasten vond ik Ilja Leonard Pfeijffer de meest boeiende.
Ik vond het een verademing zo'n erudiete man te horen spreken: mooie, doordachte volzinnen. Zoals hiervoor al is opgemerkt zou ik graag met hem in de kroeg willen praten over van alles en nog wat.quote:Op maandag 24 augustus 2020 17:52 schreef Blues het volgende:
Ik werd ook niet 'omvergeblazen' door hem. Vond hem zelfs wat gespannen en niet erg 'makkelijk' praten.
Ik lees hem liever dan dat ik hem zie (spreken).
Andersom hoef je daar overigens niet bang voor te zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:07 schreef Subw00fer het volgende:
[..]
Zoals hiervoor al is opgemerkt zou ik graag met hem in de kroeg willen praten over van alles en nog wat.
Die leegheid zit in zoveel Nederlandse schrijvers / BN'ers. Een Rutger Bregman is de millenial versie hiervan. Maar daar lopen ook hele hordes mee weg terwijl hij niks anders doet dan andere meningen in een net ander jasje pretentieus presenteren.quote:
Ik lees nu de laatste roman van Arnon Grunberg, Bezette Gebieden. Daar zit niks leegs in, integendeel.quote:Op maandag 31 augustus 2020 00:18 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Die leegheid zit in zoveel Nederlandse schrijvers / BN'ers.
Geinige typoquote:Op maandag 31 augustus 2020 07:43 schreef Blues het volgende:
Ik wil als nieuwe presentator Grijs Groenteman noemen.![]()
Paar podcast-interviews van hem geluisterd, erg prettig!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |