Nee zo werkt het dus niet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Die huisregels gaan ook niet in tegen de wet. Maar die geven je wel de keuze om wel of niet naar binnen te gaan. Je bent niet verplicht naar binnen te gaan he.
Lees nog een keerquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 11:03 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee zo werkt het dus niet.
Huisregels mogen niet tegen de wet zijn, anders zijn ze gewoon niet geldig.
Je mag gewoon naar binnen, en nee zeggen tegen alles wat tegen de wet is.
De winkel mag jou wel weigeren (zolang ze niet discrimineren) wanneer ze willen, zonder reden.
Maar als iedere winkel dezelfde regels gaat hanteren heb je dus geen keuze meer en zou je niet meer kunnen gaan winkelen zonder gecontroleerd/ gefouilleerd of gevisiteerd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Die huisregels gaan ook niet in tegen de wet. Maar die geven je wel de keuze om wel of niet naar binnen te gaan. Je bent niet verplicht naar binnen te gaan he.
En zolang de regels niet onredelijk zijn moet dat dan ook geen probleem zijn. We moeten eigenlijk een beetje af van de cultuur waarin iedereen maar denkt zelf de regels te bepalenquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 15:22 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Maar als iedere winkel dezelfde regels gaat hanteren heb je dus geen keuze meer en zou je niet meer kunnen gaan winkelen zonder gecontroleerd/ gefouilleerd of gevisiteerd.
Er zit een grens tussen onredelijke regels en het aantasten van je persoonlijke rechten. Om hier duiding aan te geven is er een rechter. Want inderdaad iedereen denkt zelf maar even regels te bedenken, dat is immers precies wat de winkelier doet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 09:48 schreef sanger het volgende:
[..]
En zolang de regels niet onredelijk zijn moet dat dan ook geen probleem zijn. We moeten eigenlijk een beetje af van de cultuur waarin iedereen maar denkt zelf de regels te bepalen![]()
En anders bestel je toch online...
Willen weten wat je rechten zijn, vind je dat echt gezeik?quote:
Om dat principiële geneuzel vind ik dat zeker gezeik.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Willen weten wat je rechten zijn, vind je dat echt gezeik?
Dat je niet om het even welke mogool naar je buttplug in je tas hoeft te laten kijken als het ze niets aan gaat omdat het niet goed geregeld is :-Pquote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:28 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Om dat principiële geneuzel vind ik dat zeker gezeik.
Gewoon niet zo moeilijk doen.
Wat heb je er in deze aan om je rechten te weten.
Maar als de regelns onredelijk zouden zijn dan zouden ze niet aan de wetgeving voldoen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zit een grens tussen onredelijke regels en het aantasten van je persoonlijke rechten. Om hier duiding aan te geven is er een rechter. Want inderdaad iedereen denkt zelf maar even regels te bedenken, dat is immers precies wat de winkelier doet.
En daar kom je alleen achter als je weet hoe het zit. Dus als er niet duidelijk bij de ingang aangegeven is dat het toegestaan is tassen te controleren en door wie, gaat het gewoon niet gebeuren. Helemaal niet door een beveiliger van een andere winkel. Houd mij maar aan dan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar als de regelns onredelijk zouden zijn dan zouden ze niet aan de wetgeving voldoen.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En daar kom je alleen achter als je weet hoe het zit. Dus als er niet duidelijk bij de ingang aangegeven is dat het toegestaan is tassen te controleren en door wie, gaat het gewoon niet gebeuren. Helemaal niet door een beveiliger van een andere winkel. Houd mij maar aan dan.
Waarbij trouwens gesteld dat als ik niet ten spoedigste overgedragen zal worden aan een opsporingsambtenaar (oftewel bel zo snel mogelijk en ja ik ga dat WOB'en) ik hierna aangifte zal doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving.quote:
Als je die gewoon goed schoonmaakt is er toch niets aan de hand...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat je niet om het even welke mogool naar je buttplug in je tas hoeft te laten kijken als het ze niets aan gaat omdat het niet goed geregeld is :-P
Als je in de winkel staande gehouden wordt kan soms diefstal niet aannemelijk gemaakt worden lijkt me.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 11:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daar is ook niks mis mee. Maar iemand buiten een winkel staande houden. Is wat anders.
Soms niet? Sowieso niet, toch? Tot je de winkel uit bent c.q. de kassa voorbij bent is er geen sprake van diefstal, toch? Tot dat punt kan je je altijd nog bedenken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je in de winkel staande gehouden wordt kan soms diefstal niet aannemelijk gemaakt worden lijkt me.
Dat zou je denken. Maar winkeldiefstal is al een voltooid delict op het moment dat je de goederen pakt met het oogmerk ze te jatten en ze bijvoorbeeld onder je jas stopt. Zelfs als je je daarna nog bedenkt heb je al diefstal gepleegd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Soms niet? Sowieso niet, toch? Tot je de winkel uit bent c.q. de kassa voorbij bent is er geen sprake van diefstal, toch? Tot dat punt kan je je altijd nog bedenken.
Dat oogmerk is wel wat lastig aan te tonen. Natuurlijk, iets heimelijk in een dubbele bodem verbergen is iets anders dan een handtas als winkelmandje gebruiken en er openlijk in stoppen ( bij de kassa de tas leeg te maken).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zou je denken. Maar winkeldiefstal is al een voltooid delict op het moment dat je de goederen pakt met het oogmerk ze te jatten en ze bijvoorbeeld onder je jas stopt. Zelfs als je je daarna nog bedenkt heb je al diefstal gepleegd.
Wat maakt het uit, beste man doen gewoon zn werk en jij moet gewoon het respect hebben ok even 1 minuutje mee te werken ipv zo lopen janken als je je verdacht hebt gedragen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:12 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppen
Tenzij de winkel in de huisregels aangeeft dat een winkelwagen/winkelmandje verplicht is. Er is prima jurisprudentie te vinden waarin de rechter vrij snel mee gaat met het gestelde dat het oogmerk dan bewezen is. Helemaal bij veelplegers zal dit geen probleem zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat oogmerk is wel wat lastig aan te tonen. Natuurlijk, iets heimelijk in een dubbele bodem verbergen is iets anders dan een handtas als winkelmandje gebruiken en er openlijk in stoppen ( bij de kassa de tas leeg te maken).
En ik als huurmoordenaar doe ook gewoon m'n werk. Wil je even op je knieën gaan zitten? Joh heb even dat respect en werk even mee.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, beste man doen gewoon zn werk en jij moet gewoon het respect hebben ok even 1 minuutje mee te werken ipv zo lopen janken als je je verdacht hebt gedragen.
Ja want dan knal ik je even doodquote:Op donderdag 20 augustus 2020 07:19 schreef investeerdertje het volgende:
En ik als huurmoordenaar doe ook gewoon m'n werk. Wil je even op je knieën gaan zitten? Joh heb even dat respect en werk even mee.
Nee het is een over-the-top vergelijking. Maar je verlangt wel dat als er niet aan de voorwaarden voldaan is je je wederrechtelijk van je vrijheid laat beroven om daarna door een random particulier (meer is een beveiliger niet) je spullen te laten doorzoeken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:03 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ja want dan knal ik je even dood![]()
Vergelijkbaar
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat is dus net het principiële geneuzel wat ik eerder aanhaalde.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee het is een over-the-top vergelijking. Maar je verlangt wel dat als er niet aan de voorwaarden voldaan is je je wederrechtelijk van je vrijheid laat beroven om daarna door een random particulier (meer is een beveiliger niet) je spullen te laten doorzoeken.
Beiden zijn strafbare feiten
Ja nou ja, als jij het prima vind dat iemand strafbare feiten tegen je pleegt moet je het vooral doen. Maar in dit land heeft ook iemand die "gewoon zijn werk doet" zich aan de wet te houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 18:28 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat is dus net het principiële geneuzel wat ik eerder aanhaalde.
Die man doet gewoon zijn werk, en dan zou het prettig zijn als de andere partij even meewerkt. Dus niet meteen op je strepen gaan staan over de rechten die je hebt. Als je niks te verbergen hebt, is het toch geen moeite. En zoals eerder, iedereen maakt wel eens een foutje.
Tegenwoordig wordt er om alles moord en brand geschreeuwd als iets niet volgens de rechten gaat.
Kweek een ruggengraat denk ik dan wel eens
Bij welke overheidsinstelling ga je precies wat voor WOB-verzoek doen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarbij trouwens gesteld dat als ik niet ten spoedigste overgedragen zal worden aan een opsporingsambtenaar (oftewel bel zo snel mogelijk en ja ik ga dat WOB'en) ik hierna aangifte zal doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Ik wou dat ik net zoveel tijd over had als jij blijkbaar hebt. Ik zou alleen een andere hobby zoeken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 20:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
en procedeer ik daarna wel tegen hen voor potentiële schades.
Bij de politie kan je je dossier wobben. Het moment dat hun de politie bellen gaat in de stukken. Dus mag jij gokken waar.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 20:10 schreef Eix het volgende:
[..]
Bij welke overheidsinstelling ga je precies wat voor WOB-verzoek doen?
[..]
Ik wou dat ik net zoveel tijd over had als jij blijkbaar hebt. Ik zou alleen een andere hobby zoeken.
Een beveiliger die je onterecht staande houdt is niet leuk. Maar ook geen halszaak hoor.
Je niet laten piepelen getuigt juist van een ruggengraatquote:Op donderdag 20 augustus 2020 18:28 schreef Mubassie het volgende:
Kweek een ruggengraat denk ik dan wel eens
Nee hoor, ik zie geen reden voor een knuppel, ik werk prima mee met oom agent. Maar een gesprek aan gaan betekent niet iemand in mijn tas laten kijken maar het verbaal oplossen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 20:28 schreef Eix het volgende:
Ik vind dat je aardig overdrijft. Met je WOB'en en rechtzaken en principekwesties 'omdat je geen volgzaam schaap bent'.
De keren dat ik ooit in een winkel ben aangesproken is op nog geen hand te tellen. Op basis van normale maatschappelijke omgangsvormen en fatsoen ga je dan met elkaar het gesprek aan. En is het misverstand ook zo weer de wereld uit. Met jouw aanpak eindig je eerder nog met een politieknuppel in je nek. En op Dumpert.
quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Pffff dat zijn juist die mooie momenten die je aan moet pakken man. Beetje schreeuwen enzo totdat hij je echt vasthoudt of in een houdgreep doet tot de politie komt. Dit was duidelijk geen professionele beveiliger want dan had hij het wel anders aangepakt. Als je dan ook nog eens gekleurd bent kun je helemaal even laten zien wat voor racist het is. Anders ook even op 1.5m en corona gooien. Keuzes genoeg man.... je vriendin kon heus wel even erop wachten en dan had je een veel beter verhaal
Toen ik jong was ging ik eens met een vriendje naar de stad en die was donker, toen we de winkel wilde uitlopen kwam er een werknemer naar hem toe en zei: "je hebt toch niets gestolen hé?"quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |