Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppenquote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen? Hij ziet een man in winkel die hele tijd zijn tas open en dicht doet en dan dichtbij een product zit. Lijkt me ook behoorlijk verdacht...
Ik zou eigenlijk zeggen; move on...
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen?
Hij mag je niet staande houden. Alleen aanhouden. Voor staande houden moet het een opsporingsambtenaar zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.
Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Jaquote:Op donderdag 13 augustus 2020 16:59 schreef JohnDDD het volgende:
Ik was vanmiddag bij de Blokker. Moest even wat dingen opmeten. Daarom een paar keer mijn tas af- en opengedaan om mijn duimstok te pakken.
Bij het naar buiten gaan kwam er een kerel in burgerkleding naar me toe die me terug de winkel in dwong en zei dat hij de inhoud van mijn tas wilde zien. Ik heb hem eerst om identificatie gevraagd en hij bleek beveiliger te zijn. Vervolgens heb ik hem erop gewezen dat hij geen recht heeft op mijn tas in te zien. Daarop zei hij dat hij gezien had dat ik dingen gestolen had en dat hij me ging aanhouden als ik niet zou meewerken.
Hij had natuurlijk niet gezien dat ik dingen gestolen had, want dat had ik niet. Maar vermoedelijk had hij me dan toch aangehouden als ik niet had meegewerkt. Dan hadden we vervolgens op de politie moeten wachten en daar had ik weinig zin in.
Ik had dat eigenlijk wel graag willen meemaken maar mijn vriendin wachtte thuis op me, dus daarop heb ik hem mijn tas laten zien. Toen hij zag dat mijn tas leeg was, zei hij: waar zijn die spullen dan die je gepakt hebt?
Vervolgens liet ik hem mijn duimstok zien en heb ik uitgelegd dat ik iets had opgemeten en dat ik het vervelend vond dat hij me beschuldigde van diefstal ook al had hij niets gezien. Toen bood hij zijn excuses aan en liet hij me gaan.
Ik vond het op zich netjes dat hij zijn excuses aanbood, maar was toch niet erg blij met de hele ervaring en was benieuwd wat nou mijn rechten zijn in deze situatie.
* Klopt het dat hij geen recht heeft om mijn tas in te kijken, zelfs als ik iets gestolen zou hebben?
* Klopt het dat hij alleen het recht zou hebben om mij aan te houden als hij met eigen ogen gezien heeft dat ik iets gestolen heb, of als het echt niet anders zou kunnen dan dat ik iets gestolen heb (bijv. er missen producten en alleen ik was daar in de buurt, of mijn zakken puilen uit)
* Wat kan ik er tegen doen dat hij in principe liegt door te zeggen dat ik iets gepakt zou hebben terwijl dat niet zo is?
* Hij hield geen 1,5 meter afstand van me en dat vond ik ook onprettig - is een beveiliger verplicht afstand te houden?
Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.
Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Geen twijfels over.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Geen twijfels over.
Een winkel mag dat als huisregel opstellen maar dat moet wel duidelijk zijn voor de klant.
Ja dat is zeker lastig, want het mag dus gewoon als de huisregels bekend zijn bij de klant nog voor je een winkel binnenloopt.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:14 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik kan en mag mijn tas niet in de auto laten liggen. Waar moet ik dan nog winkelen?
De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:28 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?
Vind jij het leuk als ik je voor klootzak uitmaakt, ook al ben je dat helemaal niet? Of moet je daar dan ook maar begrip voor tonen?
Een beveiliger mag je staande houden maar daar schiet' ie niet zoveel mee op want dan kan je nog steeds gewoon weglopen zonder dat' ie daar iets aan kan/mag doen. Ook mag de beveiliger je niet fouilleren of in je tas kijken.
Bij vaststelling van een strafbaar feit (op heterdaad) mag de beveiliger over gaan tot aanhouding (burgerarrest), met gebruik van gepast geweld. Maar als echter blijkt dat jij helemaal geen strafbaar feit hebt begaan dan kan je daarna aangifte doen wegens vrijheidsberoving.
TS de winkel in dwingen mag sowieso niet.
Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Aanhouden en staandehouden is iets heel anders.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:37 schreef namliam het volgende:
[..]
Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.
Dat heet een burgerarrest
Beveiligers die BOA zijn?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:40 schreef Erasmus het volgende:
Tenzij hij een BOA was mag hij je staande houden, anders: nee
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?quote:
Voor zover ik weet is de functie van opsporingsambtenaar onverenigbaar met die van beveiliger.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:51 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?
Volgens mij was er een opleiding mbo-beveiliging tot betrokken en dat je daarna doorkon voor een extra training tot BOA. Kan het missen hebben
Je had eventueel zelf de politie kunnen bellen dat je bedreigd word in de Blokker door iemand met een neppasje van de Albert Heijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:56 schreef JohnDDD het volgende:
Hij had een ID-kaart met "particulier beveiliger" en zei dat hij voor de AH werkte. (Wat hij dan bij de Blokker doet is me een raadsel maar goed).
Dat van dat staande houden - dat kan mijn eigen fout zijn qua terminologie. Hij gebruikte dat woord niet, maar hij blokkeerde in principe de doorgang naar buiten en dwong me terug de winkel in en blokkeerde ook daar de doorgang (hij was vrij fors). Dus ik kon geen kant op en hij dreigde met aanhouding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |