Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppenquote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen? Hij ziet een man in winkel die hele tijd zijn tas open en dicht doet en dan dichtbij een product zit. Lijkt me ook behoorlijk verdacht...
Ik zou eigenlijk zeggen; move on...
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen?
Hij mag je niet staande houden. Alleen aanhouden. Voor staande houden moet het een opsporingsambtenaar zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.
Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Jaquote:Op donderdag 13 augustus 2020 16:59 schreef JohnDDD het volgende:
Ik was vanmiddag bij de Blokker. Moest even wat dingen opmeten. Daarom een paar keer mijn tas af- en opengedaan om mijn duimstok te pakken.
Bij het naar buiten gaan kwam er een kerel in burgerkleding naar me toe die me terug de winkel in dwong en zei dat hij de inhoud van mijn tas wilde zien. Ik heb hem eerst om identificatie gevraagd en hij bleek beveiliger te zijn. Vervolgens heb ik hem erop gewezen dat hij geen recht heeft op mijn tas in te zien. Daarop zei hij dat hij gezien had dat ik dingen gestolen had en dat hij me ging aanhouden als ik niet zou meewerken.
Hij had natuurlijk niet gezien dat ik dingen gestolen had, want dat had ik niet. Maar vermoedelijk had hij me dan toch aangehouden als ik niet had meegewerkt. Dan hadden we vervolgens op de politie moeten wachten en daar had ik weinig zin in.
Ik had dat eigenlijk wel graag willen meemaken maar mijn vriendin wachtte thuis op me, dus daarop heb ik hem mijn tas laten zien. Toen hij zag dat mijn tas leeg was, zei hij: waar zijn die spullen dan die je gepakt hebt?
Vervolgens liet ik hem mijn duimstok zien en heb ik uitgelegd dat ik iets had opgemeten en dat ik het vervelend vond dat hij me beschuldigde van diefstal ook al had hij niets gezien. Toen bood hij zijn excuses aan en liet hij me gaan.
Ik vond het op zich netjes dat hij zijn excuses aanbood, maar was toch niet erg blij met de hele ervaring en was benieuwd wat nou mijn rechten zijn in deze situatie.
* Klopt het dat hij geen recht heeft om mijn tas in te kijken, zelfs als ik iets gestolen zou hebben?
* Klopt het dat hij alleen het recht zou hebben om mij aan te houden als hij met eigen ogen gezien heeft dat ik iets gestolen heb, of als het echt niet anders zou kunnen dan dat ik iets gestolen heb (bijv. er missen producten en alleen ik was daar in de buurt, of mijn zakken puilen uit)
* Wat kan ik er tegen doen dat hij in principe liegt door te zeggen dat ik iets gepakt zou hebben terwijl dat niet zo is?
* Hij hield geen 1,5 meter afstand van me en dat vond ik ook onprettig - is een beveiliger verplicht afstand te houden?
Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.
Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Geen twijfels over.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Geen twijfels over.
Een winkel mag dat als huisregel opstellen maar dat moet wel duidelijk zijn voor de klant.
Ja dat is zeker lastig, want het mag dus gewoon als de huisregels bekend zijn bij de klant nog voor je een winkel binnenloopt.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:14 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik kan en mag mijn tas niet in de auto laten liggen. Waar moet ik dan nog winkelen?
De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:28 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?
Vind jij het leuk als ik je voor klootzak uitmaakt, ook al ben je dat helemaal niet? Of moet je daar dan ook maar begrip voor tonen?
Een beveiliger mag je staande houden maar daar schiet' ie niet zoveel mee op want dan kan je nog steeds gewoon weglopen zonder dat' ie daar iets aan kan/mag doen. Ook mag de beveiliger je niet fouilleren of in je tas kijken.
Bij vaststelling van een strafbaar feit (op heterdaad) mag de beveiliger over gaan tot aanhouding (burgerarrest), met gebruik van gepast geweld. Maar als echter blijkt dat jij helemaal geen strafbaar feit hebt begaan dan kan je daarna aangifte doen wegens vrijheidsberoving.
TS de winkel in dwingen mag sowieso niet.
Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Aanhouden en staandehouden is iets heel anders.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:37 schreef namliam het volgende:
[..]
Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.
Dat heet een burgerarrest
Beveiligers die BOA zijn?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:40 schreef Erasmus het volgende:
Tenzij hij een BOA was mag hij je staande houden, anders: nee
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?quote:
Voor zover ik weet is de functie van opsporingsambtenaar onverenigbaar met die van beveiliger.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:51 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?
Volgens mij was er een opleiding mbo-beveiliging tot betrokken en dat je daarna doorkon voor een extra training tot BOA. Kan het missen hebben
Je had eventueel zelf de politie kunnen bellen dat je bedreigd word in de Blokker door iemand met een neppasje van de Albert Heijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:56 schreef JohnDDD het volgende:
Hij had een ID-kaart met "particulier beveiliger" en zei dat hij voor de AH werkte. (Wat hij dan bij de Blokker doet is me een raadsel maar goed).
Dat van dat staande houden - dat kan mijn eigen fout zijn qua terminologie. Hij gebruikte dat woord niet, maar hij blokkeerde in principe de doorgang naar buiten en dwong me terug de winkel in en blokkeerde ook daar de doorgang (hij was vrij fors). Dus ik kon geen kant op en hij dreigde met aanhouding.
Jep, en heterdaad bestaat alleen als je werkelijk betrapt wordt op een strafbaar feit.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:30 schreef mardybum het volgende:
Staande houden is het kort ter plaatse houden van een verdachte ter vaststelling van zijn of haar identiteit.
Dit mag alleen een opsporingsambtenaar en dat kan een BOA of politie zijn. Dus dit mag de beveiliger niet.
Fouilleren mag alleen door BOA'S en politie als het in hun akte van aanstelling staat.
Het enige wat de beveiliger mag is aanhouden op heterdaad.
Dit mag in de huisregels als het bij de ingang duidelijk aangegeven is.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?
Zonder je tas, die je al niet mee hoort te nemen als het echt zo vertrouwelijk isquote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:14 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik kan en mag mijn tas niet in de auto laten liggen. Waar moet ik dan nog winkelen?
Hij mag je vasthouden. Ook als je je niet verzet. Hij mag je dan niet op de grond leggen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Ook huisregels staan niet toe dat men in je tas mag kijken.
Zelfs de politie mag dat niet (zonder reden).
Een winkel mag je wel de toegang weigeren, zonder reden.
Dus heb je haast? Laat ff je tas zien. Geen haast? Laat ze de politie maar bellen. Heb je wel wat gestolen? Succes
Vooral niet meegaan met zo'n knakker naar een kantoortje oid. Rustig blijven staan, als ie aan je zit, gepast geweld gebruiken om hem van je af te krijgen (ogen, geslachtsdelen en gewrichten doen het goed). Roep om je heen dat iemand je lastig valt.
quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:51 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?
Volgens mij was er een opleiding mbo-beveiliging tot betrokken en dat je daarna doorkon voor een extra training tot BOA. Kan het missen hebben
Het boa schap is deels onverenigbaar met het beveiligerschap, namelijk bij winkel/evenementen beveiliging. Als je een beveiliger (service en veiligheid) bent die overheidsbeogdheden mag inzetten voor het incasseren van commercieel belang (tickets en naheffingen) ten gunste van de kas van je werkgever (wet personenvervoer 2000) is dat geen probleem.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de functie van opsporingsambtenaar onverenigbaar met die van beveiliger.
Om BOA te zijn heb je niet alleen een diploma maar ook een aanstelling nodige natuurlijk, dus dat kan best hetzelfde diploma zijn, daar weet ik verder niks van. Maar tegelijkertijd kan niet.
Je tegenhouden mag prima. Geen probleem. Een werkgever is niet een vereiste om op te treden.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:56 schreef JohnDDD het volgende:
Hij had een ID-kaart met "particulier beveiliger" en zei dat hij voor de AH werkte. (Wat hij dan bij de Blokker doet is me een raadsel maar goed).
Dat van dat staande houden - dat kan mijn eigen fout zijn qua terminologie. Hij gebruikte dat woord niet, maar hij blokkeerde in principe de doorgang naar buiten en dwong me terug de winkel in en blokkeerde ook daar de doorgang (hij was vrij fors). Dus ik kon geen kant op en hij dreigde met aanhouding.
Boa als het in de akte staat. maar ga er maar van uit dat de boa het mag. De politie mag alles wat in het wetboek staat (gechargeerd boa's daargelaten).quote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:30 schreef mardybum het volgende:
Staande houden is het kort ter plaatse houden van een verdachte ter vaststelling van zijn of haar identiteit.
Dit mag alleen een opsporingsambtenaar en dat kan een BOA of politie zijn. Dus dit mag de beveiliger niet.
Fouilleren mag alleen door BOA'S en politie als het in hun akte van aanstelling staat.
Het enige wat de beveiliger mag is aanhouden op heterdaad.
Succes daarmee. Je word bij de politie terecht al uitgelachen. Dan ga je een brief schrijven naar de ovj. Die lacht en neemt hem op als hij zich aan z'n plicht houd en twee weken later krijg je het bericht geen strafbaar feit.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 21:05 schreef shazaam het volgende:
[..]
Jep, en heterdaad bestaat alleen als je werkelijk betrapt wordt op een strafbaar feit.
Als de beveiliger dus jouw tegenhoudt zonder dat er sprake is van een strafbaar feit en je wilt het hard spelen zou je aangifte kunnen doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving, vraag me echter af of een rechter daar echt in mee zou gaan in deze situatie.
Dat is niet altijd mogelijk. Bv met medicatie die van levensbelang is.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 21:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit mag in de huisregels als het bij de ingang duidelijk aangegeven is.
[..]
Zonder je tas, die je al niet mee hoort te nemen als het echt zo vertrouwelijk is
[..]
[..]
[..]
[..]
Blokker is volgens mij van Ahold tegenwoordig.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:56 schreef JohnDDD het volgende:
Ik reageerde niet op je medicatie. Maar dat vind ik tbh gejank in de ruimte :-Pquote:Op donderdag 13 augustus 2020 22:31 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat is niet altijd mogelijk. Bv met medicatie die van levensbelang is.
Ook zijn er beroepen waarbij je stand-by moet zijn en bepaalde materialen en/of informatie bij je moet hebben.
Als de boa als beveiliger wil optreden moet hij wel een ontheffing hebben: https://www.justis.nl/pro(...)aanvragen/index.aspxquote:Op donderdag 13 augustus 2020 21:59 schreef investeerdertje het volgende:
Het boa schap is deels onverenigbaar met het beveiligerschap, namelijk bij winkel/evenementen beveiliging. Als je een beveiliger (service en veiligheid) bent die overheidsbeogdheden mag inzetten voor het incasseren van commercieel belang (tickets en naheffingen) ten gunste van de kas van je werkgever (wet personenvervoer 2000) is dat geen probleem.
Nee klopt, totdat je bij een "overheids"bedrijf werkt. Dat is wat ik net omschreef ;-) (OV etc). Waarom ik het zo stel, een OV boa schrijft bv. geen boetes voor zwartrijden uit, maar geeft enkel naheffingen uit ten behoeve van de ns kas. Vandaar dat ze nu het financieel slecht gaat ineens wel bonnen schrijven.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 23:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de boa als beveiliger wil optreden moet hij wel een ontheffing hebben: https://www.justis.nl/pro(...)aanvragen/index.aspx
Nu heb ik geen idee wat voor eisen daar verder aan zitten. Maar in principe mag het dus niet.
Ja jij bedoelt de dubieuze constructie met die V&S'ers, maar die treden niet als particuliere beveiliger op. Ik moet zeggen dat ik het bij NS nog wel mee vind vallen eigenlijk, bij Keolis en andere private bedrijven vind ik het nog veel gekker.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 23:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee klopt, totdat je bij een "overheids"bedrijf werkt. Dat is wat ik net omschreef ;-) (OV etc). Waarom ik het zo stel, een OV boa schrijft bv. geen boetes voor zwartrijden uit, maar geeft enkel naheffingen uit ten behoeve van de ns kas. Vandaar dat ze nu het financieel slecht gaat ineens wel bonnen schrijven.
Service en veiligheid is het voorbeeld bij uitstek waarom BOA's niet mogen beveiligen.
Je snapt m'n punt. Je zag ze nooit schrijven, maar nu de NS moet bezuinigen lopen ze in groepjes door de trein2000 ;-)quote:Op donderdag 13 augustus 2020 23:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja jij bedoelt de dubieuze constructie met die V&S'ers, maar die treden niet als particuliere beveiliger op. Ik moet zeggen dat ik het bij NS nog wel mee vind vallen eigenlijk, bij Keolis en andere private bedrijven vind ik het nog veel gekker.
Een beveiliger mag je niet staande houden. Dat mag alleen de politie en of een BOA. Een beveiliger mag wel net als elke burger als het om een heterdaad gaat een burgerarrest uitvoeren.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:28 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?
Vind jij het leuk als ik je voor klootzak uitmaakt, ook al ben je dat helemaal niet? Of moet je daar dan ook maar begrip voor tonen?
Een beveiliger mag je staande houden maar daar schiet' ie niet zoveel mee op want dan kan je nog steeds gewoon weglopen zonder dat' ie daar iets aan kan/mag doen. Ook mag de beveiliger je niet fouilleren of in je tas kijken.
Bij vaststelling van een strafbaar feit (op heterdaad) mag de beveiliger over gaan tot aanhouding (burgerarrest), met gebruik van gepast geweld. Maar als echter blijkt dat jij helemaal geen strafbaar feit hebt begaan dan kan je daarna aangifte doen wegens vrijheidsberoving.
TS de winkel in dwingen mag sowieso niet.
Klopt niet. Als er al iemand schuldig is dat zijn dat de wetgevers.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 09:53 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
( Dank aan de D66 rechters om dat mogelijk te maken ! ).
quote:Op donderdag 13 augustus 2020 17:12 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppen
Mede ja maar altijd de lichtste straf mogelijk geven of zelfs seponeren maakt de middenstand af en toe wanhoopig.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt ja. En medeschuldige zijn de wetgevers.
Dat dit een groot probleem is ben ik helemaal met je eens. Personen die overlast veroorzaken zie je binnen een paar uur gewoon weer rondlopen. Maar om de oorzaak daarvan alleen bij de rechtspraak neer te leggen? Er is de laaste jaren ook stevig bezuinigd bij de politie zelf. Maar ook bij diensten die zich op de achtergrond met dit soort zaken bezig houden. En daar plukken we nu de wrange vruchten van.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:34 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Mede ja maar altijd de lichtste straf mogelijk geven of zelfs seponeren maakt de middenstand af en toe wanhoopig.
Leuk als je dezelfde persoon 6 keer per week uit je winkel moet weren...
Kost je gewoon een extra FTE ! om 1 veelpleger die maar niet aangepakt wordt.
Die huisregels gaan ook niet in tegen de wet. Maar die geven je wel de keuze om wel of niet naar binnen te gaan. Je bent niet verplicht naar binnen te gaan he.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 18:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ooit een keer tijdens een lunchpauze met collega's naar de super en werd 1 van mijn vrouwelijke collega's ook aangesproken op vermeend diefstalquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:46 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat een gezeik zeg
Laat gewoon zien dat je niets steelt, en loop daarna vrolijk door naar huis.
Wat een gezeik zeg.
Hihahoquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Ooit een keer tijdens een lunchpauze met collega's naar de super en werd 1 van mijn vrouwelijke collega's ook aangesproken op vermeend diefstalZe deed pontificaal haar tas open en storte de inhoud er uit op de balie. Ze was alleen vergeten dat ze een grote paarse vriend meehad voor wat ontspanning onderweg/pauze...
Bij de zelfscan is het zelfs anders, daar is het onderdeel van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat voor het scannen. Daar heb je juist niks te piepen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:55 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Hihaho
Maar zo kan het dus ook. Steeds dat moeilijke gedoe over privacy dit, privacy zo... als je vroeger werd aangesproken door een beveiliger dan werkte je gewoon mee, tot een zekere hoogte.
Zelfde mensen die ook moeilijk doen over een random check bij de AH zelfscan. Triest volk.
Daar is ook niks mis mee. Maar iemand buiten een winkel staande houden. Is wat anders.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 10:55 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Hihaho
Maar zo kan het dus ook. Steeds dat moeilijke gedoe over privacy dit, privacy zo... als je vroeger werd aangesproken door een beveiliger dan werkte je gewoon mee, tot een zekere hoogte.
Zelfde mensen die ook moeilijk doen over een random check bij de AH zelfscan. Triest volk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |