abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194539505
Ik was vanmiddag bij de Blokker. Moest even wat dingen opmeten. Daarom een paar keer mijn tas af- en opengedaan om mijn duimstok te pakken.

Bij het naar buiten gaan kwam er een kerel in burgerkleding naar me toe die me terug de winkel in dwong en zei dat hij de inhoud van mijn tas wilde zien. Ik heb hem eerst om identificatie gevraagd en hij bleek beveiliger te zijn. Vervolgens heb ik hem erop gewezen dat hij geen recht heeft op mijn tas in te zien. Daarop zei hij dat hij gezien had dat ik dingen gestolen had en dat hij me ging aanhouden als ik niet zou meewerken.

Hij had natuurlijk niet gezien dat ik dingen gestolen had, want dat had ik niet. Maar vermoedelijk had hij me dan toch aangehouden als ik niet had meegewerkt. Dan hadden we vervolgens op de politie moeten wachten en daar had ik weinig zin in.

Ik had dat eigenlijk wel graag willen meemaken maar mijn vriendin wachtte thuis op me, dus daarop heb ik hem mijn tas laten zien. Toen hij zag dat mijn tas leeg was, zei hij: waar zijn die spullen dan die je gepakt hebt?

Vervolgens liet ik hem mijn duimstok zien en heb ik uitgelegd dat ik iets had opgemeten en dat ik het vervelend vond dat hij me beschuldigde van diefstal ook al had hij niets gezien. Toen bood hij zijn excuses aan en liet hij me gaan.

Ik vond het op zich netjes dat hij zijn excuses aanbood, maar was toch niet erg blij met de hele ervaring en was benieuwd wat nou mijn rechten zijn in deze situatie.

* Klopt het dat hij geen recht heeft om mijn tas in te kijken, zelfs als ik iets gestolen zou hebben?
* Klopt het dat hij alleen het recht zou hebben om mij aan te houden als hij met eigen ogen gezien heeft dat ik iets gestolen heb, of als het echt niet anders zou kunnen dan dat ik iets gestolen heb (bijv. er missen producten en alleen ik was daar in de buurt, of mijn zakken puilen uit)
* Wat kan ik er tegen doen dat hij in principe liegt door te zeggen dat ik iets gepakt zou hebben terwijl dat niet zo is?
* Hij hield geen 1,5 meter afstand van me en dat vond ik ook onprettig - is een beveiliger verplicht afstand te houden?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194539557
Weet niet wat het is de laatste tijd op fok maar met zulke topics vermaak ik me prima
pi_194539638
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen? Hij ziet een man in winkel die hele tijd zijn tas open en dicht doet en dan dichtbij een product zit. Lijkt me ook behoorlijk verdacht...

Ik zou eigenlijk zeggen; move on...
pi_194539661
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen? Hij ziet een man in winkel die hele tijd zijn tas open en dicht doet en dan dichtbij een product zit. Lijkt me ook behoorlijk verdacht...

Ik zou eigenlijk zeggen; move on...
Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppen
  donderdag 13 augustus 2020 @ 17:22:41 #5
104963 ETA
European Travel Author
pi_194539762
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.

Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  donderdag 13 augustus 2020 @ 17:28:31 #6
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_194539826
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tuurlijk is het niet leuk om vals beschuldigd te worden. Maar kan je er zelf begrip voor tonen?
Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?

Vind jij het leuk als ik je voor klootzak uitmaakt, ook al ben je dat helemaal niet? Of moet je daar dan ook maar begrip voor tonen?

Een beveiliger mag je staande houden maar daar schiet' ie niet zoveel mee op want dan kan je nog steeds gewoon weglopen zonder dat' ie daar iets aan kan/mag doen. Ook mag de beveiliger je niet fouilleren of in je tas kijken.

Bij vaststelling van een strafbaar feit (op heterdaad) mag de beveiliger over gaan tot aanhouding (burgerarrest), met gebruik van gepast geweld. Maar als echter blijkt dat jij helemaal geen strafbaar feit hebt begaan dan kan je daarna aangifte doen wegens vrijheidsberoving.

TS de winkel in dwingen mag sowieso niet.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_194539910
Mensen denken vaak dat de makkelijkste en snelste keuze de beste keuze is.
Mensen houden niet van gedoe en zijn hierdoor in staat hun principes overboord te gooien.
Even snel een tas openmaken is in dit geval dan de makkelijkste en snelste keuze.
Desondanks is het staande houden en het verzoek tot het openen van een tas intimiderend en privacygevoelig.
Dus ik begrijp daarom ook heel goed dat mensen niet hun tas willen openmaken.
En de wijze waarop je door de beveiliger wordt benaderd, draagt daar mede aan bij.

Het is vaak wat mijn logische verstand me ingeeft. En dat is namelijk het volgende.
Als ik beveiliger was en niet zeker zou zijn dat jij iets gestolen hebt, zou ik je onder excuses (omdat je het niet zeker weet) staande houden en jou de volgende opties voorleggen.
1. de tas open maken om het snel af te handelen
2. mee de winkel ingaan om de bewakingsbeelden terug te zien

Als je als beveiliger niet zeker bent van diefstal, moet je een verdachte niet als potentiële dief behandelen. Dan moet je veel respectvoller en tactvoller met de situatie omgaan. Als je als beveiliger 100% zeker bent van diefstal, dan is dat een ander geval natuurlijk.

Ik zou overigens nog overwegen om een klacht in te dienen bij het bedrijf.
pi_194539917
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:
Ze mogen er niet inkijken, tenzij het staat aangegeven in de huisregels. Deze moeten dan duidelijk bij de ingang staan aangegeven. Door de winkel te betreden, geef jij akkoord op de regels en je kan eventueel er voor kiezen niet de winkel in te gaan.

Als er geen huisregels staan, mag hij je staande houden als hij gegronde verdenkingen heeft. Maar hij mag dan niet in je tas kijken! Daarvoor moet dan politie bij worden gehaald, die mag het dan wel, mits hij je formeel staande houdt. Dus de agent moet eerst het verhaal van de beveiliger aanhoren en op basis daarvan bepalen of je verdacht genoeg bent om je aan te houden. Dan mag hij in je tas kijken.
Hij mag je niet staande houden. Alleen aanhouden. Voor staande houden moet het een opsporingsambtenaar zijn.
quote:
5s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 16:59 schreef JohnDDD het volgende:
Ik was vanmiddag bij de Blokker. Moest even wat dingen opmeten. Daarom een paar keer mijn tas af- en opengedaan om mijn duimstok te pakken.

Bij het naar buiten gaan kwam er een kerel in burgerkleding naar me toe die me terug de winkel in dwong en zei dat hij de inhoud van mijn tas wilde zien. Ik heb hem eerst om identificatie gevraagd en hij bleek beveiliger te zijn. Vervolgens heb ik hem erop gewezen dat hij geen recht heeft op mijn tas in te zien. Daarop zei hij dat hij gezien had dat ik dingen gestolen had en dat hij me ging aanhouden als ik niet zou meewerken.

Hij had natuurlijk niet gezien dat ik dingen gestolen had, want dat had ik niet. Maar vermoedelijk had hij me dan toch aangehouden als ik niet had meegewerkt. Dan hadden we vervolgens op de politie moeten wachten en daar had ik weinig zin in.

Ik had dat eigenlijk wel graag willen meemaken maar mijn vriendin wachtte thuis op me, dus daarop heb ik hem mijn tas laten zien. Toen hij zag dat mijn tas leeg was, zei hij: waar zijn die spullen dan die je gepakt hebt?

Vervolgens liet ik hem mijn duimstok zien en heb ik uitgelegd dat ik iets had opgemeten en dat ik het vervelend vond dat hij me beschuldigde van diefstal ook al had hij niets gezien. Toen bood hij zijn excuses aan en liet hij me gaan.

Ik vond het op zich netjes dat hij zijn excuses aanbood, maar was toch niet erg blij met de hele ervaring en was benieuwd wat nou mijn rechten zijn in deze situatie.

* Klopt het dat hij geen recht heeft om mijn tas in te kijken, zelfs als ik iets gestolen zou hebben?
* Klopt het dat hij alleen het recht zou hebben om mij aan te houden als hij met eigen ogen gezien heeft dat ik iets gestolen heb, of als het echt niet anders zou kunnen dan dat ik iets gestolen heb (bijv. er missen producten en alleen ik was daar in de buurt, of mijn zakken puilen uit)
* Wat kan ik er tegen doen dat hij in principe liegt door te zeggen dat ik iets gepakt zou hebben terwijl dat niet zo is?
* Hij hield geen 1,5 meter afstand van me en dat vond ik ook onprettig - is een beveiliger verplicht afstand te houden?
Ja
Nee
Niets, behalve klagen bij z'n baas
Ja
pi_194540084
Pffff dat zijn juist die mooie momenten die je aan moet pakken man. Beetje schreeuwen enzo totdat hij je echt vasthoudt of in een houdgreep doet tot de politie komt. Dit was duidelijk geen professionele beveiliger want dan had hij het wel anders aangepakt. Als je dan ook nog eens gekleurd bent kun je helemaal even laten zien wat voor racist het is. Anders ook even op 1.5m en corona gooien. Keuzes genoeg man.... je vriendin kon heus wel even erop wachten en dan had je een veel beter verhaal :P
Facts don't care about your feelings
pi_194540397
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:22 schreef ETA het volgende:

Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_194540420
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:10 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Die huisregels daar heb ik mijn twijfels over. Huisregels staan niet boven de wet. En wat mogen ze er allemaal in zetten? Dat ze in je tas mogen kijken, dat je je broekzakken leeg moet maken. Dat je je jas uit moet doen? Waar ligt de grens?
Geen twijfels over.
Een winkel mag dat als huisregel opstellen maar dat moet wel duidelijk zijn voor de klant.
pi_194540446
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Geen twijfels over.
Een winkel mag dat als huisregel opstellen maar dat moet wel duidelijk zijn voor de klant.
Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik kan en mag mijn tas niet in de auto laten liggen. Waar moet ik dan nog winkelen?
pi_194540516
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:14 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Maar stel iedere winkel doet dit. In mijn handtas zitten mijn medicijnen (medische informatie) en vertrouwelijk stukken die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik kan en mag mijn tas niet in de auto laten liggen. Waar moet ik dan nog winkelen?
Ja dat is zeker lastig, want het mag dus gewoon als de huisregels bekend zijn bij de klant nog voor je een winkel binnenloopt.
Daar staat tegenover dat je het mag weigeren natuurlijk wat dan kan leiden naar een toegangsverbod.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 18:30:11 #14
408813 crew  trein2000
pi_194540635
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:28 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Nee. Iemand beschuldigt TS vals van diefstal en die moet dat dan maar OK vinden?

Vind jij het leuk als ik je voor klootzak uitmaakt, ook al ben je dat helemaal niet? Of moet je daar dan ook maar begrip voor tonen?

Een beveiliger mag je staande houden maar daar schiet' ie niet zoveel mee op want dan kan je nog steeds gewoon weglopen zonder dat' ie daar iets aan kan/mag doen. Ook mag de beveiliger je niet fouilleren of in je tas kijken.

Bij vaststelling van een strafbaar feit (op heterdaad) mag de beveiliger over gaan tot aanhouding (burgerarrest), met gebruik van gepast geweld. Maar als echter blijkt dat jij helemaal geen strafbaar feit hebt begaan dan kan je daarna aangifte doen wegens vrijheidsberoving.

De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
zie email 27 oktober
  donderdag 13 augustus 2020 @ 18:35:42 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194540699
Ook huisregels staan niet toe dat men in je tas mag kijken.

Zelfs de politie mag dat niet (zonder reden).

Een winkel mag je wel de toegang weigeren, zonder reden.

Dus heb je haast? Laat ff je tas zien. Geen haast? Laat ze de politie maar bellen. Heb je wel wat gestolen? Succes :)

Vooral niet meegaan met zo'n knakker naar een kantoortje oid. Rustig blijven staan, als ie aan je zit, gepast geweld gebruiken om hem van je af te krijgen (ogen, geslachtsdelen en gewrichten doen het goed). Roep om je heen dat iemand je lastig valt.
Dum de dum
pi_194540711
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De beveiliger mag TS helemaal niet staandehouden. Dat is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.
Dat heet een burgerarrest
pi_194540730
Ik denk wel dat mensen hier heel verschillend op reageren. De een zou misschien heel gewillig zijn tas laten zien en zeggen dat het een misverstand was...ik vind het altijd wel belangrijk om te kijken wat mijn rechten zijn en dat die niet geschonden worden, zeker als ik onschuldig ben en van iets beschuldigd word wat ik niet gedaan heb. Daarom werk ik niet zomaar mee.

Ik heb in dit geval vooral meegewerkt omdat ik geen zin had om op politie te wachten maar ook omdat ik vreesde dat hij me anders aan zou houden met gepast geweld, wat betekent dat hij nog dichter bij me zou komen dan hij al stond. Misschien had ik hem voor de coronatijd de politie wel laten bellen.
pi_194540743
Tenzij hij een BOA was mag hij je staande houden, anders: nee
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 18:44:06 #19
408813 crew  trein2000
pi_194540798
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:37 schreef namliam het volgende:

[..]

Iedereen mag iedereen staande houden in afwachting van de politie.
Dat heet een burgerarrest
Aanhouden en staandehouden is iets heel anders.
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 18:44:22 #20
408813 crew  trein2000
pi_194540802
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:40 schreef Erasmus het volgende:
Tenzij hij een BOA was mag hij je staande houden, anders: nee
Beveiligers die BOA zijn?
zie email 27 oktober
pi_194540900
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Beveiligers die BOA zijn?
Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?

Volgens mij was er een opleiding mbo-beveiliging tot betrokken en dat je daarna doorkon voor een extra training tot BOA. Kan het missen hebben

[ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 13-08-2020 18:52:20 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 18:54:34 #22
408813 crew  trein2000
pi_194540946
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:51 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Ik meen te herinneren dat in de beginperiode van dat hele BOA-gebeuren (ze bestaan natuurlijk niet zo lang) dat ze een V’tje op hun uniform hadden, dat hebben ze nu niet meer. Maar is het opleidingstraject tot BOA veranderd dan?

Volgens mij was er een opleiding mbo-beveiliging tot betrokken en dat je daarna doorkon voor een extra training tot BOA. Kan het missen hebben
Voor zover ik weet is de functie van opsporingsambtenaar onverenigbaar met die van beveiliger.

Om BOA te zijn heb je niet alleen een diploma maar ook een aanstelling nodige natuurlijk, dus dat kan best hetzelfde diploma zijn, daar weet ik verder niks van. Maar tegelijkertijd kan niet.
zie email 27 oktober
pi_194540983
Hij had een ID-kaart met "particulier beveiliger" en zei dat hij voor de AH werkte. (Wat hij dan bij de Blokker doet is me een raadsel maar goed).

Dat van dat staande houden - dat kan mijn eigen fout zijn qua terminologie. Hij gebruikte dat woord niet, maar hij blokkeerde in principe de doorgang naar buiten en dwong me terug de winkel in en blokkeerde ook daar de doorgang (hij was vrij fors). Dus ik kon geen kant op en hij dreigde met aanhouding.
pi_194541156
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:56 schreef JohnDDD het volgende:
Hij had een ID-kaart met "particulier beveiliger" en zei dat hij voor de AH werkte. (Wat hij dan bij de Blokker doet is me een raadsel maar goed).

Dat van dat staande houden - dat kan mijn eigen fout zijn qua terminologie. Hij gebruikte dat woord niet, maar hij blokkeerde in principe de doorgang naar buiten en dwong me terug de winkel in en blokkeerde ook daar de doorgang (hij was vrij fors). Dus ik kon geen kant op en hij dreigde met aanhouding.
Je had eventueel zelf de politie kunnen bellen dat je bedreigd word in de Blokker door iemand met een neppasje van de Albert Heijn.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:26 #25
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194541246
Heb je haast? Gewoon mee werken gaat het snelste.

Geen haast? Laat ze de politie maar bellen, ik heb wel zin in een uurtje vermaak
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 13 augustus 2020 @ 19:30:18 #26
157957 mardybum
ben eigenlijk heel lief
pi_194541566
Staande houden is het kort ter plaatse houden van een verdachte ter vaststelling van zijn of haar identiteit.

Dit mag alleen een opsporingsambtenaar en dat kan een BOA of politie zijn. Dus dit mag de beveiliger niet.

Fouilleren mag alleen door BOA'S en politie als het in hun akte van aanstelling staat.

Het enige wat de beveiliger mag is aanhouden op heterdaad.
Gamerchick
Mijn Gamertag
11-11-09 Arctic Monkeys 23-11-09 Pete Doherty
pi_194541768
Ik zou even naar huis bellen en wachten. _O_
pi_194543245
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 19:30 schreef mardybum het volgende:
Staande houden is het kort ter plaatse houden van een verdachte ter vaststelling van zijn of haar identiteit.

Dit mag alleen een opsporingsambtenaar en dat kan een BOA of politie zijn. Dus dit mag de beveiliger niet.

Fouilleren mag alleen door BOA'S en politie als het in hun akte van aanstelling staat.

Jep, en heterdaad bestaat alleen als je werkelijk betrapt wordt op een strafbaar feit.
Als de beveiliger dus jouw tegenhoudt zonder dat er sprake is van een strafbaar feit en je wilt het hard spelen zou je aangifte kunnen doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving, vraag me echter af of een rechter daar echt in mee zou gaan in deze situatie.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_194544155
quote:

[..]

Dit mag in de huisregels als het bij de ingang duidelijk aangegeven is.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:14 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Zonder je tas, die je al niet mee hoort te nemen als het echt zo vertrouwelijk is

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Ook huisregels staan niet toe dat men in je tas mag kijken.

Zelfs de politie mag dat niet (zonder reden).

Een winkel mag je wel de toegang weigeren, zonder reden.

Dus heb je haast? Laat ff je tas zien. Geen haast? Laat ze de politie maar bellen. Heb je wel wat gestolen? Succes :)

Vooral niet meegaan met zo'n knakker naar een kantoortje oid. Rustig blijven staan, als ie aan je zit, gepast geweld gebruiken om hem van je af te krijgen (ogen, geslachtsdelen en gewrichten doen het goed). Roep om je heen dat iemand je lastig valt.
Hij mag je vasthouden. Ook als je je niet verzet. Hij mag je dan niet op de grond leggen.

Kijk uit wat voor advies je geeft.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:51 schreef Erasmus het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is de functie van opsporingsambtenaar onverenigbaar met die van beveiliger.

Om BOA te zijn heb je niet alleen een diploma maar ook een aanstelling nodige natuurlijk, dus dat kan best hetzelfde diploma zijn, daar weet ik verder niks van. Maar tegelijkertijd kan niet.
Het boa schap is deels onverenigbaar met het beveiligerschap, namelijk bij winkel/evenementen beveiliging. Als je een beveiliger (service en veiligheid) bent die overheidsbeogdheden mag inzetten voor het incasseren van commercieel belang (tickets en naheffingen) ten gunste van de kas van je werkgever (wet personenvervoer 2000) is dat geen probleem.

quote:

Je tegenhouden mag prima. Geen probleem. Een werkgever is niet een vereiste om op te treden.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 19:30 schreef mardybum het volgende:

Boa als het in de akte staat. maar ga er maar van uit dat de boa het mag. De politie mag alles wat in het wetboek staat (gechargeerd boa's daargelaten).

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:05 schreef shazaam het volgende:

[..]

Jep, en heterdaad bestaat alleen als je werkelijk betrapt wordt op een strafbaar feit.
Als de beveiliger dus jouw tegenhoudt zonder dat er sprake is van een strafbaar feit en je wilt het hard spelen zou je aangifte kunnen doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving, vraag me echter af of een rechter daar echt in mee zou gaan in deze situatie.
Succes daarmee. Je word bij de politie terecht al uitgelachen. Dan ga je een brief schrijven naar de ovj. Die lacht en neemt hem op als hij zich aan z'n plicht houd en twee weken later krijg je het bericht geen strafbaar feit.

Je definitie van heterdaad is echt super fout
pi_194544659
quote:
Hier moest ik ook meteen aan denken. Lebbis _O_
No bitch to me
pi_194544805
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dit mag in de huisregels als het bij de ingang duidelijk aangegeven is.
[..]

Zonder je tas, die je al niet mee hoort te nemen als het echt zo vertrouwelijk is
[..]

[..]

[..]

[..]

Dat is niet altijd mogelijk. Bv met medicatie die van levensbelang is.
Ook zijn er beroepen waarbij je stand-by moet zijn en bepaalde materialen en/of informatie bij je moet hebben.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 22:44:23 #33
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_194545136
quote:

Blokker is volgens mij van Ahold tegenwoordig.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_194545489
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:31 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat is niet altijd mogelijk. Bv met medicatie die van levensbelang is.
Ook zijn er beroepen waarbij je stand-by moet zijn en bepaalde materialen en/of informatie bij je moet hebben.
Ik reageerde niet op je medicatie. Maar dat vind ik tbh gejank in de ruimte :-P

Dat ken ik, daar moet je je dan op voorbereiden. Of je moet zorgen dat dat wat je vertrouwelijk hebt keurig in een afgesloten taskluis / sealback hebt zitten. Kan gewoon.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 23:00:07 #35
408813 crew  trein2000
pi_194545568
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:59 schreef investeerdertje het volgende:
Het boa schap is deels onverenigbaar met het beveiligerschap, namelijk bij winkel/evenementen beveiliging. Als je een beveiliger (service en veiligheid) bent die overheidsbeogdheden mag inzetten voor het incasseren van commercieel belang (tickets en naheffingen) ten gunste van de kas van je werkgever (wet personenvervoer 2000) is dat geen probleem.

Als de boa als beveiliger wil optreden moet hij wel een ontheffing hebben: https://www.justis.nl/pro(...)aanvragen/index.aspx
Nu heb ik geen idee wat voor eisen daar verder aan zitten. Maar in principe mag het dus niet.
zie email 27 oktober
pi_194545979
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 23:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als de boa als beveiliger wil optreden moet hij wel een ontheffing hebben: https://www.justis.nl/pro(...)aanvragen/index.aspx
Nu heb ik geen idee wat voor eisen daar verder aan zitten. Maar in principe mag het dus niet.
Nee klopt, totdat je bij een "overheids"bedrijf werkt. Dat is wat ik net omschreef ;-) (OV etc). Waarom ik het zo stel, een OV boa schrijft bv. geen boetes voor zwartrijden uit, maar geeft enkel naheffingen uit ten behoeve van de ns kas. Vandaar dat ze nu het financieel slecht gaat ineens wel bonnen schrijven.

Service en veiligheid is het voorbeeld bij uitstek waarom BOA's niet mogen beveiligen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 13 augustus 2020 @ 23:22:03 #37
408813 crew  trein2000
pi_194546052
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 23:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee klopt, totdat je bij een "overheids"bedrijf werkt. Dat is wat ik net omschreef ;-) (OV etc). Waarom ik het zo stel, een OV boa schrijft bv. geen boetes voor zwartrijden uit, maar geeft enkel naheffingen uit ten behoeve van de ns kas. Vandaar dat ze nu het financieel slecht gaat ineens wel bonnen schrijven.

Service en veiligheid is het voorbeeld bij uitstek waarom BOA's niet mogen beveiligen.
Ja jij bedoelt de dubieuze constructie met die V&S'ers, maar die treden niet als particuliere beveiliger op. Ik moet zeggen dat ik het bij NS nog wel mee vind vallen eigenlijk, bij Keolis en andere private bedrijven vind ik het nog veel gekker.
zie email 27 oktober
pi_194546246
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 23:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja jij bedoelt de dubieuze constructie met die V&S'ers, maar die treden niet als particuliere beveiliger op. Ik moet zeggen dat ik het bij NS nog wel mee vind vallen eigenlijk, bij Keolis en andere private bedrijven vind ik het nog veel gekker.
Je snapt m'n punt. Je zag ze nooit schrijven, maar nu de NS moet bezuinigen lopen ze in groepjes door de trein2000 ;-)

De v&s'ers staan gewoon op stations de belangen van een commercieel (internationaal)bedrijf te handhaven op stations. Ik zie geen verschil met de concurrenten van keolis, Arriva of blauwnet.

Mja we dwalen af 😅
pi_194613478
Daarom altijd een megadildo en een pot vaseline in je tas doen en beveiligers een knipoog geven als ze je tas inzien ;)

Maar bekijk het eens van de kant van de winkeleigenaar.
Er worden zeer veel winkeldiefstallen gepleegd in Nederland. Nederland het 300 keer recidive land!!!
( Dank aan de D66 rechters om dat mogelijk te maken ! ).

Je gaat dus failliet als je niet waakzaam bent en mensen die verdachte bewegingen maken controleert.
Ik heb er dus weinig moeite mee als het mij overkomt (tot nu toe twee keer in heel mijn leven).

--> Wel lullig als je roddelende buurvrouw net langsloopt als je staande wordt gehouden :D :o _O- _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Circle.Of.Filth op 18-08-2020 10:26:08 ]
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:00:07 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194613546
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:28 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Een beveiliger mag je niet staande houden. Dat mag alleen de politie en of een BOA. Een beveiliger mag wel net als elke burger als het om een heterdaad gaat een burgerarrest uitvoeren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:12:26 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194613681
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 09:53 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
( Dank aan de D66 rechters om dat mogelijk te maken ! ).
Klopt niet. Als er al iemand schuldig is dat zijn dat de wetgevers.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Redactie Frontpage dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:23:16 #42
38148 crew  Innisdemon
pi_194613807
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:12 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik keek naar trappen en ladders...geen idee wat ik in mijn tas had moeten stoppen
:D goed punt idd
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_194613960
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Klopt ja. En medeschuldige zijn de wetgevers.
Mede ja maar altijd de lichtste straf mogelijk geven of zelfs seponeren maakt de middenstand af en toe wanhoopig.
Leuk als je dezelfde persoon 6 keer per week uit je winkel moet weren...

Kost je gewoon een extra FTE ! om 1 veelpleger die maar niet aangepakt wordt.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:43:58 #44
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194614079
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:34 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Mede ja maar altijd de lichtste straf mogelijk geven of zelfs seponeren maakt de middenstand af en toe wanhoopig.
Leuk als je dezelfde persoon 6 keer per week uit je winkel moet weren...

Kost je gewoon een extra FTE ! om 1 veelpleger die maar niet aangepakt wordt.
Dat dit een groot probleem is ben ik helemaal met je eens. Personen die overlast veroorzaken zie je binnen een paar uur gewoon weer rondlopen. Maar om de oorzaak daarvan alleen bij de rechtspraak neer te leggen? Er is de laaste jaren ook stevig bezuinigd bij de politie zelf. Maar ook bij diensten die zich op de achtergrond met dit soort zaken bezig houden. En daar plukken we nu de wrange vruchten van.
pi_194614111
Wat een gezeik zeg

Laat gewoon zien dat je niets steelt, en loop daarna vrolijk door naar huis.
Wat een gezeik zeg.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:46:27 #46
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194614121
quote:

[..]

Die huisregels gaan ook niet in tegen de wet. Maar die geven je wel de keuze om wel of niet naar binnen te gaan. Je bent niet verplicht naar binnen te gaan he.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:07 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194614220
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:46 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat een gezeik zeg

Laat gewoon zien dat je niets steelt, en loop daarna vrolijk door naar huis.
Wat een gezeik zeg.
Ooit een keer tijdens een lunchpauze met collega's naar de super en werd 1 van mijn vrouwelijke collega's ook aangesproken op vermeend diefstal :) Ze deed pontificaal haar tas open en storte de inhoud er uit op de balie. Ze was alleen vergeten dat ze een grote paarse vriend meehad voor wat ontspanning onderweg/pauze... :')
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194614244
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Ooit een keer tijdens een lunchpauze met collega's naar de super en werd 1 van mijn vrouwelijke collega's ook aangesproken op vermeend diefstal :) Ze deed pontificaal haar tas open en storte de inhoud er uit op de balie. Ze was alleen vergeten dat ze een grote paarse vriend meehad voor wat ontspanning onderweg/pauze... :')
Hihaho :D
Maar zo kan het dus ook. Steeds dat moeilijke gedoe over privacy dit, privacy zo... als je vroeger werd aangesproken door een beveiliger dan werkte je gewoon mee, tot een zekere hoogte.

Zelfde mensen die ook moeilijk doen over een random check bij de AH zelfscan. Triest volk.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:00:59 #49
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194614314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:55 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Maar zo kan het dus ook. Steeds dat moeilijke gedoe over privacy dit, privacy zo... als je vroeger werd aangesproken door een beveiliger dan werkte je gewoon mee, tot een zekere hoogte.

Zelfde mensen die ook moeilijk doen over een random check bij de AH zelfscan. Triest volk.
Bij de zelfscan is het zelfs anders, daar is het onderdeel van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat voor het scannen. Daar heb je juist niks te piepen.
Dum de dum
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:01:37 #50
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194614324
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:55 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Daar is ook niks mis mee. Maar iemand buiten een winkel staande houden. Is wat anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')