abonnement Unibet Coolblue
pi_195816471
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik vind vooral de golf van New york ook wel interessant. Juist daar waar de eerste golf zo hard toesloeg en waar een deel van de bevolking (tijdelijke) immuniteit heeft opgebouwd.
Ik krijg enigszins een deja-vu gevoel (zie je posts van 8 oktober jl). ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In een aantal staten lopen de ziekenhuizen ook weer over. Volgens mij worden op dit moment de rode staten vooral geraakt, niet echt goede timing dus voor Trump
Mogelijk dat het hogere percentage mensen met zwaar overgewicht, en diabsetes ook meespeelt met de hogere CFR en lagere leeftijd van overledenen.

Aantal gevallen (zwarte lijn) per 100.000 en doden (rode lijn) per 1.000.000. De overledenen zijn 14 dagen verschoven om de 'lag' tussen ziek en overlijden gelijk te trekken.

Maine is trouwens bizar laag gebleven de hele tijd, gespaard met de golf in het noord-oosten, en ook daarna niet geraakt.

[ afbeelding ]
Staten die het slecht doen nu zijn blijkbaar North Dakota, South Dakota, Montana, Wisconsin, Idaho, Nebraska, Wyoming, Illinois ook wel, Missouri...

Lijkt wel alsof ze ergens in het midden van het noordwesten (Rocky Mountains) en de Midwest een feestje hebben gehouden. Een beetje centraal...Dakota ofzo.

Maar serieus, sommige staten zijn wel ernstig. De Dakotas hebben niet zoveel inwoners, de Rocky Mountain-staten ook niet, maar Midwest-states als Illinois (85% toename besmettingen laatste 14 days) , Missouri, Nebraska (51% toename besmettingen laatste 14 days) zijn alweer behoorlijk gevuld met inwoners. Wisconsin (40% toename). Kan dus wel een probleem worden.

En dan hebben we het nog niet over het zuiden en westen. En noordoosten, hoe lang blijft dat relatief goed gaan.

https://www.nytimes.com/i(...)us-us-cases.html#map

Heb niet super veel kennis van de US politiek, maar volgens wikipedia zijn ND, SD, Idaho, Missouri, Wyoming, Montana, Wisconsin en Nebraska rode staten. Illinois is blauw.

Iowa en Indiana doen het ook slechter, ook rood.

Eigenlijk zijn veruit de meeste staten die door de NYT worden genoemd in het rijtje "Where new cases are higher and staying high" rood, zo te zien. Utah, Oklahoma, Tennessee, Alaska, Arkansas, Kansas, Kentucky, Alabama, Mississippi, North Carolina, Texas, Ohio, South Carolina, West Virginia, Florida en Louisiana. Allemaal rood.

New Mexico, Michigan, Rhode Island, Minnesota en Colorado zijn blauw.

Van de 34 staten in dit rijtje zijn er dus maar liefst 26 rood en 6 blauw.
Ik mis er nog een paar. Guam telt niet mee als bijzondere staat. Kom je op 33. Ik mis er een. Balen. Geen zin meer om verder te pluizen.

Van het rijtje "Where new cases are lower and staying low" (13 staten) zijn er 11 democratisch, een staat kan ik geen wijs uit (Maine) maar die blijkt ook een democratische gouverneur te hebben, en twee staten zijn bijzondere staten (Puerto Rico en de US Virgin Islands) met eigen bestuur.

In het derde en laatste rijtje, "Where new cases are lower but going up", trouwens wel wat democratische staten die moeten oppassen: Connecticut, Pennsylvania, New Jersey, Massachussetts en New Hamster.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_195816747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:25 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik krijg enigszins een deja-vu gevoel (zie je posts van 8 oktober jl). ;)
[..]
Klopt omdat ik dat gevoel nog steeds heb dat de opgebouwde immuniteit een dempende werking heeft.

Wij hadden op 8 oktober +-6k cases en vandaag 10k. Zij zijn stabiel gebleven van 2k naar 2k ;)

Ik gok dat die immuniteit niet eeuwig blijft, maar ik hoop dat ze er baat bij hebben tot er een vaccin beschikbaar is.
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:43:39 #178
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195816805
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Klopt omdat ik dat gevoel nog steeds heb dat de opgebouwde immuniteit een dempende werking heeft.

Wij hadden op 8 oktober +-6k cases en vandaag 10k. Zij zijn stabiel gebleven van 2k naar 2k ;)

Ik gok dat die immuniteit niet eeuwig blijft, maar ik hoop dat ze er baat bij hebben tot er een vaccin beschikbaar is.
Het CDC raamt dat nog geen 10% van de Amerikanen covid heeft gehad ervan uitgaande dat dat immuniteit betekent, de kans dat er al ergens groepsimmuniteit is lijkt mij gigantisch klein.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195816981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het CDC raamt dat nog geen 10% van de Amerikanen covid heeft gehad ervan uitgaande dat dat immuniteit betekent, de kans dat er al ergens groepsimmuniteit is lijkt mij gigantisch klein.
Ik heb het toen en nu ook nooit over groepsimmuniteit in New York gehad. Op weg naar groepsimmuniteit word het voor een virus steeds moeilijker om zich verder te verspreiden, omdat steeds meer mensen het virus toch al hebben gehad.

Stel je hebt 60% van de bevolking die immuun nodig om groepsimmuniteit te bereiken, dan is 22.5% al een substantiele hoeveelheid, CDC heeft serologische testen gedaan en daaruit kwam naar voren dat 22.5% van de mensen in New York anti lichamen tegen corona heeft. Dat geeft gewoon een dempende werking, als wij in Nederland 22.5% mensen zouden hebben gehad die tijdelijk immuun zijn voor corona dan hadden we misschien de expotentiele groei niet gehad zoals we die nu hebben.

Hier kun je de resultaten zien van dat onderzoek (als je een VPN hebt):

Nationwide Commercial Laboratory Seroprevalence Survey

https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#national-lab
pi_195817034
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:25 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik krijg enigszins een deja-vu gevoel (zie je posts van 8 oktober jl). ;)
[..]

Staten die het slecht doen nu zijn blijkbaar North Dakota, South Dakota, Montana, Wisconsin, Idaho, Nebraska, Wyoming, Illinois ook wel, Missouri...

Lijkt wel alsof ze ergens in het midden van het noordwesten (Rocky Mountains) en de Midwest een feestje hebben gehouden. Een beetje centraal...Dakota ofzo.

Maar serieus, sommige staten zijn wel ernstig. De Dakotas hebben niet zoveel inwoners, de Rocky Mountain-staten ook niet, maar Midwest-states als Illinois (85% toename besmettingen laatste 14 days) , Missouri, Nebraska (51% toename besmettingen laatste 14 days) zijn alweer behoorlijk gevuld met inwoners. Wisconsin (40% toename). Kan dus wel een probleem worden.

En dan hebben we het nog niet over het zuiden en westen. En noordoosten, hoe lang blijft dat relatief goed gaan.

https://www.nytimes.com/i(...)us-us-cases.html#map

Heb niet super veel kennis van de US politiek, maar volgens wikipedia zijn ND, SD, Idaho, Missouri, Wyoming, Montana, Wisconsin en Nebraska rode staten. Illinois is blauw.

Iowa en Indiana doen het ook slechter, ook rood.

Eigenlijk zijn veruit de meeste staten die door de NYT worden genoemd in het rijtje "Where new cases are higher and staying high" rood, zo te zien. Utah, Oklahoma, Tennessee, Alaska, Arkansas, Kansas, Kentucky, Alabama, Mississippi, North Carolina, Texas, Ohio, South Carolina, West Virginia, Florida en Louisiana. Allemaal rood.

New Mexico, Michigan, Rhode Island, Minnesota en Colorado zijn blauw.

Van de 34 staten in dit rijtje zijn er dus maar liefst 26 rood en 6 blauw.
Ik mis er nog een paar. Guam telt niet mee als bijzondere staat. Kom je op 33. Ik mis er een. Balen. Geen zin meer om verder te pluizen.

Van het rijtje "Where new cases are lower and staying low" (13 staten) zijn er 11 democratisch, een staat kan ik geen wijs uit (Maine) maar die blijkt ook een democratische gouverneur te hebben, en twee staten zijn bijzondere staten (Puerto Rico en de US Virgin Islands) met eigen bestuur.

In het derde en laatste rijtje, "Where new cases are lower but going up", trouwens wel wat democratische staten die moeten oppassen: Connecticut, Pennsylvania, New Jersey, Massachussetts en New Hamster.
Heb zelf in Montana gewoond, dus kijk daar altijd wat meer naar. Montana is een diep-rode staat, maar de twee steden met universiteiten zijn blauw (Missoula en Bozeman), en de indianenreservaten ook. En het zijn nu net vaak de reservaten die hard worden getroffen, en studenten waaronder veel gevallen zijn. Maar de rest is vooral erg ruraal (afgezien van Billings en Helena).

Maine en Vermont zijn grotendeels ongeschonden. Weet iemand een artikel wat daar dieper op ingaat?
pi_195817109
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Heb zelf in Montana gewoond, dus kijk daar altijd wat meer naar. Montana is een diep-rode staat, maar de twee steden met universiteiten zijn blauw (Missoula en Bozeman), en de indianenreservaten ook. En het zijn nu net vaak de reservaten die hard worden getroffen, en studenten waaronder veel gevallen zijn. Maar de rest is vooral erg ruraal (afgezien van Billings en Helena).

Maine en Vermont zijn grotendeels ongeschonden. Weet iemand een artikel wat daar dieper op ingaat?
Klopt ook wel weer. Wat dat betreft zegt het rood/blauw zijn niet alles inderdaad. Binnen een staat heb je ook weer rode en blauwe burgemeesters, verschillende populaties (student, immigrant, inheems). Ik vond het alleen wel even interessant om uit te pluizen.

Succes van Maine en Vermont ben ik wel benieuwd naar. Nog geen specifieke artikelen over tegengekomen. Ik kan wel eens zoeken.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_195817179
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:01 schreef Salina het volgende:

[..]

Klopt ook wel weer. Wat dat betreft zegt het rood/blauw zijn niet alles inderdaad. Binnen een staat heb je ook weer rode en blauwe burgemeesters, verschillende populaties (student, immigrant, inheems). Ik vond het alleen wel even interessant om uit te pluizen.

Succes van Maine en Vermont ben ik wel benieuwd naar. Nog geen specifieke artikelen over tegengekomen. Ik kan wel eens zoeken.
Ik kijk net even op de NYtimes site en dan zie je toch dat alles in Montana nu wel wordt geraakt. Zo'n beetje alle 'steden' (Bozeman, Missoula, Helena, Billing, Butte - van Evel Knievel en de ops guy die Osama de kogel heeft gegeven - Great Falls), maar ook de Indians Reservations (Fort Peck, Flathead, Blackfeet, Crow).
Zal van het weekend ook eens wat gaan zoeken over Maine en Vermont.
pi_196002472
Ik krijg nu van schoonfamilie te horen onder ander dat ziekenhuizen in Minnesota/Minneapolis vol liggen, en ook in Wisconsin

Een paar dagen geleden: https://minnesota.cbslocal.com/2020/10/29/with-minnesota-breaking-daily-covid-records-are-hospitals-ready/


https://www.startribune.com/covid-patients-filling-wisconsin-hospitals-as-virus-surges/572586822/


https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/10/30/929239481/internal-documents-reveal-covid-19-hospitalization-data-the-government-keeps-hid

Frappant blijft ook de CFR rate in de VS. In Europa is die gedaald over de loop van de maanden, met name door een toename van testen, en (in mindere mate) een meer effectieve zorg van Covid-19 patienten in ziekenhuizen.

Als ik de CFR als volgt bereken per maand: Aantal doden / aantal bevestigde gevallen, waarbij ik het aantal doden van 2 weken later neem, dan was de CFR in de meeste Europese landen in september <1.

Sindsdien is de CFR iets toegenomen in veel landen.
Sep --> Oct
Belgie: 0.8 --> 1
Frankrijk: 0.58 --> 0.74
Duitsland: 0.39 --> 0.72
Italie: 1.8 --> 1.46
Nederland: 0.55 --> 0.81
Zweden: 0.76 --> 0.70
UK: 0.85 --> 1.29



Maar Amerika is nooit onder de 1.6 geweest. In Amerika werd al snel veel getest, dus werden er vroeger veel gevallen ontdekt, wat de CFR omlaag bracht, maar waar dat in Europa daalde tot <1, is dat in Amerika dus een stuk hoger gebleven.
Sep --> Oct
1.7 --> 1.86



Aangezien veel in de VS is gecorrelleerd met politieke partijen heb ik ook even gekeken hoe het verdeeld is per partij door de CFR per staat te berekenen en het gemiddelde van de republikeinse en democratische staten te nemen.



Er is dus niet echt een verschil tussen die twee te zien. Ook wanneer ik ze opsplitste tussen dieprood, rood, swing, blauw en donkerblauw was er geen patroon te zien.

Maar waarom dan wel een hogere CFR dan in Europa? Meer onderliggende gezondheidsproblemen (obesitas, diabetes)? Slechtere toegang tot gezondheidszorg? Lagere bereidheid om getest te worden?
pi_196003621
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 15:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik krijg nu van schoonfamilie te horen onder ander dat ziekenhuizen in Minnesota/Minneapolis vol liggen, en ook in Wisconsin

Een paar dagen geleden: https://minnesota.cbslocal.com/2020/10/29/with-minnesota-breaking-daily-covid-records-are-hospitals-ready/


https://www.startribune.com/covid-patients-filling-wisconsin-hospitals-as-virus-surges/572586822/


https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/10/30/929239481/internal-documents-reveal-covid-19-hospitalization-data-the-government-keeps-hid

Frappant blijft ook de CFR rate in de VS. In Europa is die gedaald over de loop van de maanden, met name door een toename van testen, en (in mindere mate) een meer effectieve zorg van Covid-19 patienten in ziekenhuizen.

Als ik de CFR als volgt bereken per maand: Aantal doden / aantal bevestigde gevallen, waarbij ik het aantal doden van 2 weken later neem, dan was de CFR in de meeste Europese landen in september <1.

Sindsdien is de CFR iets toegenomen in veel landen.
Sep --> Oct
Belgie: 0.8 --> 1
Frankrijk: 0.58 --> 0.74
Duitsland: 0.39 --> 0.72
Italie: 1.8 --> 1.46
Nederland: 0.55 --> 0.81
Zweden: 0.76 --> 0.70
UK: 0.85 --> 1.29

[ afbeelding ]

Maar Amerika is nooit onder de 1.6 geweest. In Amerika werd al snel veel getest, dus werden er vroeger veel gevallen ontdekt, wat de CFR omlaag bracht, maar waar dat in Europa daalde tot <1, is dat in Amerika dus een stuk hoger gebleven.
Sep --> Oct
1.7 --> 1.86

[ afbeelding ]

Aangezien veel in de VS is gecorrelleerd met politieke partijen heb ik ook even gekeken hoe het verdeeld is per partij door de CFR per staat te berekenen en het gemiddelde van de republikeinse en democratische staten te nemen.

[ afbeelding ]

Er is dus niet echt een verschil tussen die twee te zien. Ook wanneer ik ze opsplitste tussen dieprood, rood, swing, blauw en donkerblauw was er geen patroon te zien.

Maar waarom dan wel een hogere CFR dan in Europa? Meer onderliggende gezondheidsproblemen (obesitas, diabetes)? Slechtere toegang tot gezondheidszorg? Lagere bereidheid om getest te worden?
Thanks voor alle nuttige info George.
Ik moet nu eerst snel even sporten, om te voorkomen dat ik obees wordt of onderliggende klachten ontwikkel. :P

Ik heb me al een tijdje niet meer echt verdiept in de Amerikaanse cijfers, zal vanavond eens kijken hoe het er voor staat, specifiek in de Midwest waar het blijkbaar dus al flink uit de hand aan het lopen is (zat er aan te komen).
Over die CFR, dat is erg interessant. Waar die verschillen vandaan komen, geen idee, maar het is het waard om over te filosoferen c.q. uit te zoeken. Leuk klusje voor deze week (statistieken mbt onderliggende klachten vergelijken, toegang gezondheidszorg, etc.).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196003834
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 15:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik krijg nu van schoonfamilie te horen onder ander dat ziekenhuizen in Minnesota/Minneapolis vol liggen, en ook in Wisconsin

Een paar dagen geleden: https://minnesota.cbslocal.com/2020/10/29/with-minnesota-breaking-daily-covid-records-are-hospitals-ready/


https://www.startribune.com/covid-patients-filling-wisconsin-hospitals-as-virus-surges/572586822/


https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/10/30/929239481/internal-documents-reveal-covid-19-hospitalization-data-the-government-keeps-hid

Frappant blijft ook de CFR rate in de VS. In Europa is die gedaald over de loop van de maanden, met name door een toename van testen, en (in mindere mate) een meer effectieve zorg van Covid-19 patienten in ziekenhuizen.

Als ik de CFR als volgt bereken per maand: Aantal doden / aantal bevestigde gevallen, waarbij ik het aantal doden van 2 weken later neem, dan was de CFR in de meeste Europese landen in september <1.

Sindsdien is de CFR iets toegenomen in veel landen.
Sep --> Oct
Belgie: 0.8 --> 1
Frankrijk: 0.58 --> 0.74
Duitsland: 0.39 --> 0.72
Italie: 1.8 --> 1.46
Nederland: 0.55 --> 0.81
Zweden: 0.76 --> 0.70
UK: 0.85 --> 1.29

[ afbeelding ]

Maar Amerika is nooit onder de 1.6 geweest. In Amerika werd al snel veel getest, dus werden er vroeger veel gevallen ontdekt, wat de CFR omlaag bracht, maar waar dat in Europa daalde tot <1, is dat in Amerika dus een stuk hoger gebleven.
Sep --> Oct
1.7 --> 1.86

[ afbeelding ]

Aangezien veel in de VS is gecorrelleerd met politieke partijen heb ik ook even gekeken hoe het verdeeld is per partij door de CFR per staat te berekenen en het gemiddelde van de republikeinse en democratische staten te nemen.

[ afbeelding ]

Er is dus niet echt een verschil tussen die twee te zien. Ook wanneer ik ze opsplitste tussen dieprood, rood, swing, blauw en donkerblauw was er geen patroon te zien.

Maar waarom dan wel een hogere CFR dan in Europa? Meer onderliggende gezondheidsproblemen (obesitas, diabetes)? Slechtere toegang tot gezondheidszorg? Lagere bereidheid om getest te worden?
De VS heeft een jongere bevolking dan de meeste Europese landen. Dat zou iets moeten uitmaken in CFR, maar dan zou ook de CFR naar beneden moeten sturen in de VS (hoewel testen waarschijnlijk ook niet uniform over de leeftijdsgroepen wordt gedaan). Wat je wel ziet bij cijfers in de VS dat de latino en zwarte bevolking veel zwaarder wordt getroffen dan de rest wat sterfte betreft. DIt suggereert dat het te maken heeft met gebrek aan toegang tot gezondheidszorg voor een deel van de bevolking.
pi_196004079
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 17:16 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

De VS heeft een jongere bevolking dan de meeste Europese landen. Dat zou iets moeten uitmaken in CFR, maar dan zou ook de CFR naar beneden moeten sturen in de VS (hoewel testen waarschijnlijk ook niet uniform over de leeftijdsgroepen wordt gedaan). Wat je wel ziet bij cijfers in de VS dat de latino en zwarte bevolking veel zwaarder wordt getroffen dan de rest wat sterfte betreft. DIt suggereert dat het te maken heeft met gebrek aan toegang tot gezondheidszorg voor een deel van de bevolking.
Niet alleen dat. De bevolking van de VS is ook nog een stuk ongezonder dan die in veel Europese landen. Morbide obesitas komt daar een factor 8-10 keer zo vaak voor als hier geloof ik.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_196004374
Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van personen die overlijden aan Covid-19 in de VS ook lager dan in Europa, herinner me ergens gelezen te hebben dat dat iets van 75 tegenover 80 was?
pi_196004825
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 17:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van personen die overlijden aan Covid-19 in de VS ook lager dan in Europa, herinner me ergens gelezen te hebben dat dat iets van 75 tegenover 80 was?
De levensverwachting in Amerika is ook 3 jaar minder als in Nederland. De vraag is dan alleen of Nederland representatief is voor de Europese levensverwachting. Dit kan ook een stukje een rol spelen lijkt me dan.
pi_196006163
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 18:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De levensverwachting in Amerika is ook 3 jaar minder als in Nederland. De vraag is dan alleen of Nederland representatief is voor de Europese levensverwachting. Dit kan ook een stukje een rol spelen lijkt me dan.
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 18:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De levensverwachting in Amerika is ook 3 jaar minder als in Nederland. De vraag is dan alleen of Nederland representatief is voor de Europese levensverwachting. Dit kan ook een stukje een rol spelen lijkt me dan.
Zeker, ik denk dat dat een van de redenen is dat Italie en Spanje een relatief hoge CFR voor Europa hebben, ze hebben een relatief oude bevolking.
En niet alleen levensverwachting (wat natuurlijk samenhangt met hoeveel ouderen er zijn), ook de opbouw van de bevolking zal een rol spelen. Landen met meer jeugd zullen daardoor mogelijk een lagere CFR hebben. Maar ik weet eigenlijk niet of de VS veel in die opzichten van Europa verschilt.
pi_196006355
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 19:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

[..]

Zeker, ik denk dat dat een van de redenen is dat Italie en Spanje een relatief hoge CFR voor Europa hebben, ze hebben een relatief oude bevolking.
En niet alleen levensverwachting (wat natuurlijk samenhangt met hoeveel ouderen er zijn), ook de opbouw van de bevolking zal een rol spelen. Landen met meer jeugd zullen daardoor mogelijk een lagere CFR hebben. Maar ik weet eigenlijk niet of de VS veel in die opzichten van Europa verschilt.
Ik houd al een tijdje bij wat het aantal doden per leeftijdsgroep is in verschillende landen en staten in de VS.

Als je kijkt naar de groep 50 tot 60 jaar dan is dat per miljoen inwoners ongeveer
Zweden: 126
NL: 66
Italie: 137
Duitsland: 27
Brazilie: 855
NY State: 923
Louisiana:782
Ohio: 190
Texas: 626
Washington DC: 1018 (ik vermoed dat daar niet-inwoners van de staat bijzitten, want dit is echt absurd veel)

Wat je ziet is dat in veel Europese landen de toename van het aantal doden per tien jaar per inwoner tussen een factor 3 en 4 ligt, terwijl in de VS in veel staten dit onder de 2.5 per tien jaar ligt. Wat betekent dat mensen jonger sterven (of vermoedelijk: dat veel mensen die in Europa via de IC zouden overleven dat in de VS niet doen).
pi_196009044
Kan het dat in Washington DC relatief veel mensen van 30-60 wonen? Lijkt me echt een werk-staat, niet een pensioen-staat zoals Florida?
Maar NY is ook bizar hoog?
  maandag 2 november 2020 @ 21:51:15 #192
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196010071
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 19:21 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ik houd al een tijdje bij wat het aantal doden per leeftijdsgroep is in verschillende landen en staten in de VS.

Als je kijkt naar de groep 50 tot 60 jaar dan is dat per miljoen inwoners ongeveer
Zweden: 126
NL: 66
Italie: 137
Duitsland: 27
Brazilie: 855
NY State: 923
Louisiana:782
Ohio: 190
Texas: 626
Washington DC: 1018 (ik vermoed dat daar niet-inwoners van de staat bijzitten, want dit is echt absurd veel)

Wat je ziet is dat in veel Europese landen de toename van het aantal doden per tien jaar per inwoner tussen een factor 3 en 4 ligt, terwijl in de VS in veel staten dit onder de 2.5 per tien jaar ligt. Wat betekent dat mensen jonger sterven (of vermoedelijk: dat veel mensen die in Europa via de IC zouden overleven dat in de VS niet doen).
Bizarre cijfers.
pi_196015334
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 21:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kan het dat in Washington DC relatief veel mensen van 30-60 wonen? Lijkt me echt een werk-staat, niet een pensioen-staat zoals Florida?
Maar NY is ook bizar hoog?
Dat is waar, Minder dan 30% van de bevolking is boven de 50.
Het gaat om het aantal doden per miljoen inwoners in die leeftijdsgroep (76 op 74600), als de besmettingen evenredig over de bevolking zijn verdeeld dan is dit echt absurd hoog. Op basis van antilichamen bij bloeddonoren in Nederland en Zweden werd eerder geschat dat in die leeftijdsgroep in deze landen 1 dode voor duizend besmettingen stond. Maar dat kan dus al niet meer in DC. Toch schat ik dat daar meer dan 50% van de bevolking besmet is. En onder de zwarte bevolking veel meer (meer dan 70% van de doden is zwart in DC).
pi_196015778
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-020-00689-2

Ik weet niet of deze al gepost is. Het lijkt wat achterhaald met de tweede golf in Europa, maar wel heel informatief.
Bill Hanage op Twitter volgen geeft sowieso wel een hoop informatie (met links naar nieuw onderzoek).
pi_196015885
-nee-

[ Bericht 96% gewijzigd door capricia op 03-11-2020 10:26:36 ]
pi_196016227
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 09:27 schreef HansCojona het volgende:
:( https://www.cdc.gov/flu/a(...)ually%20since%202010.

Misschien een verschillende manier van tellen, maar dat is hier bijvoorbeeld niet echt het geval:
https://www.nytimes.com/i(...)-missing-deaths.html
en dat is oversterfte ten opzichte van vorig jaar (dacht ik), met weliswaar een milde griepgolf in veel landen maar er is ook oversterfte tov van 2018 en dat terwijl we nu in veel landen veel maatregelen nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 03-11-2020 10:26:59 ]
pi_196016276
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 09:55 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

:( https://www.cdc.gov/flu/a(...)ually%20since%202010.

Misschien een verschillende manier van tellen, maar dat is hier bijvoorbeeld niet echt het geval:
https://www.nytimes.com/i(...)-missing-deaths.html
en dat is oversterfte ten opzichte van vorig jaar (dacht ik), met weliswaar een milde griepgolf in veel landen maar er is ook oversterfte tov van 2018 en dat terwijl we nu in veel landen veel maatregelen nemen.
Ik ga even een paar honderd pagina's doornemen, heb je niet directe info?
  Moderator dinsdag 3 november 2020 @ 10:10:23 #198
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196016471
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 09:58 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Ik ga even een paar honderd pagina's doornemen, heb je niet directe info?
Lastig he als het verhaal complex is net als de werkelijkheid en niet zwart wit is?
Maar goed dit is het VS topic.
  dinsdag 3 november 2020 @ 10:19:30 #199
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196016652
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 09:58 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Ik ga even een paar honderd pagina's doornemen, heb je niet directe info?
Je wil niet jezelf inlezen maar je wil wel onzinnige uitspraken doen gebaseerd op je afwezige kennis. Logisch zeg.
pi_196016752
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 10:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Je wil niet jezelf inlezen maar je wil wel onzinnige uitspraken doen gebaseerd op je afwezige kennis. Logisch zeg.
Ik ga ook even honderden pagina's posten en zeggen dat de feiten daar toch echt ergens tussen staan hoor. Zo werkt het niet natuurlijk :') Hij wil mij overtuigen, ik niet hem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')