In dat geval uitzetten voor je gaat douchen. Dan kan het zeker uit. Na het douchen weer op laten warmen om gedurende de nacht uit te zetten scheelt nauwelijks in je gebruik.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..
Bij optie 2, moet je boiler en leidingen ook aftappen in de winter.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
Voor mijn gevoel heb ik twee opties;
1. sleuf graven in grond en nieuwe warm water leiding leggen naar mijn cv ketel, nadeel hiervan is dat dit in de winter volledig moet worden afgetapt op bevriezing te voorkomen.
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Propaangeiser heeft een waakvlam; en gassenfles is duur. Elektrisch is comfortabeler, veiliger en goedkoper.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- we gaan de buitendouche hoogstens in de maanden juni juli aug gebruiken, bij mooi weer wellicht iets eerder/langer. Wat zullen de energiekosten per maand ongeveer zijn? Uitgaande van x aantal douchebeurten?
- we hebben twee kinderen, als we na een dagje spelen even buiten willen douchen.. Wat is aan te raden, 50 of 80 liter boiler?
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..
Veel vragen he ...
EDIT.. zie zojuist dat een propaangeiser ook nog een goede optie kan zijn? Kost alleen gas op het moment dat je een vraag naar warm water hebt?
quote:Formule verbruik elektrische boiler berekenen
q = m x c x Delta t
q = benodigde energie in KJ om het water op te warmen in de boiler
m = aantal liter water dat verwarmd moet worden in de boiler
c = soortelijke warmte, dit is 4,19 in het geval van water
Delta t = het temperatuurverschil dat moet worden overbrugd. Stel u wilt water van 10 graden Celsius verwarmen tot 60 graden Celsius, dan geldt Delta t=50.
Om vervolgens het aantal kWh aan energie te berekenen, gebruikt u de formule q/3600 seconden.
Rekenvoorbeeld verbruik elektrische boiler
Stel: uw elektrische boiler van 100 liter is leeg. Met deze boiler wilt u water van 10 graden Celsius verwarmen naar 60 graden Celsius. Hoeveel energie verbruikt u hiermee?
We vullen de formule in: q = 100 * 4,19 * 50 = 20.950 KJ. Omgerekend naar kWh is dat 20.950/3600= 5,82 kWh. Dat is het verbruik om 100 liter water te verwarmen van 10 naar 60 graden Celsius.
https://www.engie-energie(...)che-boiler-berekenen
Waar komt het koude water dan vandaan?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Waar komt het warme water dan vandaan?quote:Op zondag 9 augustus 2020 09:27 schreef TR08 het volgende:
Ik zou in plaats van kloten met ketels en boilers zelf eerder denken aan een goede tuinslang met daarvoor een thermostaat kraan die je op een graad of 35 zet.
Plaats op een geschikt punt zo'n kraan, schroef daar een gardena koppeling op al dan niet met een verloop er tussen en knoop bij je douche ook zo'n koppeling aan de voeding. Als je hem nodig hebt moet je alleen even de slang uit rollen.
Dan alleen een enkele kraan voor aan en uit bij de douche en klaar
Ik denk dat een kleine boiler heel wat minder kost dan een opslagvat van 250 liter. Afgezien van de ruimte...quote:
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:18 schreef blomke het volgende:
Bij al die "slang-op-dak-in-de-zon" principes, zou ik erg huiverig voor Legionella zijn. Stilstaand, lauw water……dan gaat de douche aan, en komt het vrij in een nevel……brrrrr….
Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.
Ik zeg niet dat het een goede oplossing isquote:Op maandag 10 augustus 2020 19:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??
Snap ik, ik ben het ook met je eens.quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zeg niet dat het een goede oplossing is.
Maar is-ie ook veilig?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:
Ik ga toch voor een simpele geiser op gasfles. En de keuze is op deze gevallen;
https://www.amazon.nl/ZEL(...)ement&sr=1-2-catcorr
Lekker cheap, redelijke recensies en kost mij alleen gas op het moment dat ik de douche aanzet!
Als deze geiser buiten wordt gemonteerd, is deze dan ook roestvrij? Is deze ook bestemd tegen de wintervorst ?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:
Met een capaciteit van 10liter welke ik ook kan bijmengen denk ik dat ik de juiste keuze maak. Ik kan namelijk op de gewenste plek van de buitendouche heel eenvoudig onder een overkapping een verdekte opstelplaats voor geiser en gasfles maken. Hierdoor nauwelijks warmteverlies in leidinglengte..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |