https://www.rtlnieuws.nl/(...)water-sproeien-hittequote:Door enorm verbruik vanavond mogelijk geen drinkwater uit kraan in grote delen van Nederland
Met de enorme hitte vandaag is het watergebruik zo hoog dat de waterdruk in een aantal gebieden in Nederland vanavond sterk zal verminderen of helemaal zal wegvallen. Daarvoor waarschuwt drinkwaterbedrijf Vitens.
Het bedrijf wil dat klanten stoppen met tuinen sproeien, zwembadjes vullen en auto's wassen. Daarnaast moet iedereen kort douchen en alleen 's nachts de wasmachine inschakelen. De dringende oproep geldt voor het hele werkgebied van het bedrijf, maar vooral voor de provincies Gelderland en Overijssel.
Zeer lage grondwaterstanden
Daar verblijven in deze zomervakantie heel veel toeristen, waardoor het aantal watergebruikers sterk is toegenomen. Bovendien hebben deze provincies al te kampen met zeer lage grondwaterstanden en droogte.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Warmste 8 augustus ooit gemeten, en de temperaturen lopen nog op
Vitens voorziet 5,8 miljoen huishoudens in Flevoland, Utrecht, Overijssel, Gelderland en Friesland van drinkwater. Sinds donderdag, de eerste warme dag, wordt er 30 tot 50 procent meer drinkwater verbruikt, aldus het bedrijf. Gewoonlijk is 1 miljard liter water per dag voldoende om iedereen van drinkwater te voorzien, maar zaterdag was al 1,3 tot 1,5 miljard liter nodig.
'Geen water meer uit de kraan'
"Onze waterreservoirs raken daardoor te snel leeg. Dan zit er niets anders op dan de druk in de leidingen verlagen. Op sommige plekken kan het gevolg daarvan zijn dat er geen water meer uit de kraan komt", zegt een woordvoerder van Vitens.
quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:51 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Bij een griepje nemen ze grote maatregelen, maar bij het belangrijkste op de wereld, water, is een obscuur nieuwsbericht genoeg
Over dit soort dingen zijn mensen een stuk afwachtender. De poep zal wel in de ventilator vliegen als er echt ergens onvoldoende waterdruk is. Gelukkig heb ik een regenton voor de plantjes en de wc doorspoelen. Hopelijk genoeg flessenwaterquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:51 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Bij een griepje nemen ze grote maatregelen, maar bij het belangrijkste op de wereld, water, is een obscuur nieuwsbericht genoeg
Wereldwijd wordt hier natuurlijk al jaren voor gewaarschuwd. Zoveel meren en rivieren die langzaam opdrogen. Mede door intensieve landbouw.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:51 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Dat is in het veenweidegebied zo, maar bijv. in Overijssel niet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:54 schreef Farenji het volgende:
Bedank de boeren maar hiervoor. Die willen graag een heel laag grondwaterpeil omdat ze anders hun koeien en gewassen niet meer genoeg kwijt kunnen. Met als gevolg dat er te weinig reserve overblijft voor drinkwater.
Ook in Overijssel hoor. Met de bijbehorende woningverzakkingen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat is in het veenweidegebied zo, maar bijv. in Overijssel niet.
Je denkt dat dat niet gebeurt? Dat gebeurt steeds meer. Zie bijv. https://www.wdodelta.nl/zoetwatervoorziening waar dat ook een onderdeel van is.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wereldwijd wordt hier natuurlijk al jaren voor gewaarschuwd. Zoveel meren en rivieren die langzaam opdrogen. Mede door intensieve landbouw.
Ik denk dat Nederland moet gaan kijken naar het opslaan van water in de toekomst. Dat doen we nu niet zoveel maar het wordt droger zo lijkt het, met af en toe juist periodes van extreme regenval (en dat moet je opslaan)
Is water zolang houdbaar...quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wereldwijd wordt hier natuurlijk al jaren voor gewaarschuwd. Zoveel meren en rivieren die langzaam opdrogen. Mede door intensieve landbouw.
Ik denk dat Nederland moet gaan kijken naar het opslaan van water in de toekomst. Dat doen we nu niet zoveel maar het wordt droger zo lijkt het, met af en toe juist periodes van extreme regenval (en dat moet je opslaan)
Ja in die uithoek die niet meetelt, maar op de lage en hoge zandgronden niet. Had het over de delen die geen veenweidegebied zijn en dat is in Overijssel grotendeels het geval.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ook in Overijssel hoor. Met de bijbehorende woningverzakkingen.
Zie oa hier
We hebben toch het IJsselmeer? Daar kunnen we een mooie waterbuffer van makenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Douchen met bier, afwassen met bier, de tuin sproeien met bier, de auto wassen met bier, je zwembad vullen met bier...quote:
Idd ben geen plant!quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:51 schreef Geerd het volgende:
WATER!!!! WIL JE MIJ VERGIFTIGEN OFZO!!!!
Gewoon van Flevoland weer een meer makenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:05 schreef tralalala het volgende:
Wat meer buffer opbouwen in het IJsselmeer, Markermeer, Lauwersmeer , etc.
Er valt genoeg regen in het jaar
Nederland zou dit toch moeten kunnen?
Zonder boeren had jij niks te vreten dus ik zou ze inderdaad maar dankbaar zijn.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:54 schreef Farenji het volgende:
Bedank de boeren maar hiervoor. Die willen graag een heel laag grondwaterpeil omdat ze anders hun koeien en gewassen niet meer genoeg kwijt kunnen. Met als gevolg dat er te weinig reserve overblijft voor drinkwater.
quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zonder boeren had jij niks te vreten dus ik zou ze inderdaad maar dankbaar zijn.
"Moeten" van wie?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:08 schreef harrievankempen het volgende:
Niet mijn probleem. De tuin zal toch echt besproeit moeten worden vanavond.
Die tuin overleeft het ook wel zonder een dagje sproeien.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:08 schreef harrievankempen het volgende:
Niet mijn probleem. De tuin zal toch echt besproeit moeten worden vanavond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |