abonnement Unibet Coolblue
pi_194439585


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
Definitely not CIA
pi_194439616
Van welke maatregel die gisteren is aangekondigd denken jullie dat deze in de praktijk echt gaat werken?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194439632
@capricia Nee, ik zou persoonlijk niet gaan werken, dat zou ook niet zo goed zijn want ik werk met bejaarden.

Maar ik vroeg me af of andere mensen dat wel zouden doen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_194439645
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 08:59 schreef tesssssssss het volgende:
@:capricia Nee, ik zou persoonlijk niet gaan werken, dat zou ook niet zo goed zijn want ik werk met bejaarden.

Maar ik vroeg me af of andere mensen dat wel zouden doen.
Ja. Kan me dat ook gewoon niet voorstellen. Het zou zo asociaal zijn.
Definitely not CIA
pi_194439661
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Kan me dat ook gewoon niet voorstellen. Het zou zo asociaal zijn.
Deze dame deed het zelfs in de horeca voor ze de uitslag van de test wist.

https://www.omroepbrabant(...)ze-had-geen-klachten
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_194439679
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:02 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Deze dame deed het zelfs in de horeca voor ze de uitslag van de test wist.

https://www.omroepbrabant(...)ze-had-geen-klachten
Zou serieus strafbaar moeten worden zoiets. Willens en wetens mensen in gevaar brengen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194439684
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 06:47 schreef Hamzoef het volgende: [..] Dat lijkt me wat kort door de bocht. Boodschappen doen is noodzakelijk bijvoorbeeld. Kan zo maar zijn dat iemand in de rij opeens heel hard moet niezen. Dan gaat 1,5 meter je echt niet redden. Of wat als je in kantoorpand werkt met ruime afstand, maar je wordt besmet door het ventilatiesysteem?
Er zijn extreme uitzonderingen maar het gaat mij er vooral om dat als we oma niet willen besmetten en als oma niet besmet wil worden, we eventjes ver uit haar buurt moeten blijven, zij niet teveel visite moet uitnodigen, en we niet blindelings afgaan op regels van de overheid en ons daar op beroepen wanneer het misgaat. Of dat we die regeltjes 'nodig' zouden moeten hebben om oma maar niet te besmetten... 1,5 meter regel of niet, iedere simpele ziel kan inmiddels wel bedenken hoe we situaties kunnen vermijden waarin de kans op virusoverdracht aanwezig is.
Als die situaties zich wel voordoen, gaan in het óvergrote deel vd gevallen beide partijen akkoord met het risico.
I'll give you something to do
pi_194439687
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Kan me dat ook gewoon niet voorstellen. Het zou zo asociaal zijn.
In afwachting van test al niet maar hoop zzp'ers,flexwerkerkers of 0 uren contracters die hun portemonnee boven volksgezondheid zullen plaatsen.
pi_194439696
Ik vind vooral de online portal wel een goede stap, nu nog snelle testresultaten. Het moet een soort van routine ding kunnen worden aankomende herfst/winter. Even langs de test straat en na een paar uur de uitslag online zodat je weer dingen kunt doen. Niet dat je 48 uur lang met de telefoon in je hand loopt in afwachting van een uitslag (is mijn huisgenoot overkomen).
pi_194439701
Ik vond die reactie van die meid op het ochtend journaal wel typerend over de horeca maatregelen. "als de overheid hiermee de corona problemen mee oplost, dan vind ik het prima mij te registreren als ik een terras bezoek."

Het woord oplossen raakte mij enorm, vooral omdat we nu zes maanden verder zijn en wat is er nu precies opgelost. Volgens mij is er helemaal niks opgelost en nog steeds hoor je de RIVM zeggen dat ze het niet exact weten, zoals welke leeftijd de immuniteit begint, is het een kind van 12, 14 of 16. Hoe zit het met het vaccin, zit hier schot in. Wat gaan we doen met de scholen die straks weer open gaan. En zelfs een kinderlijk probleem als wel of niet zingen tijdens een voetbalwedstrijd ook hier is nog niet een goede oplossing voor gevonden, ik zie vooral een regering die zes maanden ligt te slapen en de verantwoording legt bij het volk en een corona virus die nog steeds springlevend is.

Wij de burgers hebben tot nu toe al het werk gedaan om de corona te bestrijden met een intelligente lockdown, tot nu toe heb ik van de overheid nog helemaal niks gezien, dat mijn zorgen wegneemt. Ik zie vooral een incompetente overheid, dat ligt te slapen en reageert als het te laat is en vooral wijst naar een ander en niet naar zichzelf.
pi_194439715
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 08:49 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Kan je zomaar twee weken vrij krijgen van je werk, als je niet thuis werkt. Krijg je door betaald als je ZZP-er bent?


Dan heb je twee weken onbetaalde vakantie.

Kom op zeg, je gaat toch niet als je zeker weet dat je corona-positief bent, toch werken? Dan ben je echt een asociale lul, en neem je dood door schuld voor lief. Hier moet echt wetgeving tegen komen.

Desnoods een in de vorm van een tegemoetkoming voor mensen die niet in loondienst zijn en 2 weken niet kunnen werken.
pi_194439736
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:06 schreef MakkieR het volgende:
ik zie vooral een regering die zes maanden ligt te slapen en de verantwoording legt bij het volk en een corona virus die nog steeds springlevend is.

Wij de burgers hebben tot nu toe al het werk gedaan om de corona te bestrijden met een intelligente lockdown, tot nu toe heb ik van de overheid nog helemaal niks gezien, dat mijn zorgen wegneemt. Ik zie vooral incompetente overheid, dat ligt te slapen en reageert als het te laat is en vooral wijst naar een ander en niet naar zichzelf.
Niet met je eens, uiteindelijk is de intelligente lockdown zoals we die gehad hebben in maart/april/mei absoluut een goede keuze geweest, aangestuurd door de overheid. Een overheid die overigens vaart op onvolledige kennis en voortdurend nieuwe inzichten, maar daar wel 100% van het beleid op toe moet passen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194439752
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:06 schreef MakkieR het volgende:
Ik vond die reactie van die meid op het ochtend journaal wel typerend over de horeca maatregelen. "als de overheid hiermee de corona problemen mee oplost, dan vind ik het prima mij te registreren als ik een terras bezoek."

Het woord oplossen raakte mij enorm, vooral omdat we nu zes maanden verder zijn en wat is er nu precies opgelost. Volgens mij is er helemaal niks opgelost en nog steeds hoor je de RIVM zeggen dat ze het niet exact weten, zoals welke leeftijd de immuniteit begint, is het een kind van 12, 14 of 16. Hoe zit het met het vaccin, zit hier schot in. Wat gaan we doen met de scholen die straks weer open gaan. En zelfs een kinderlijk probleem als wel of niet zingen tijdens een voetbalwedstrijd ook hier is nog niet een goede oplossing voor gevonden, ik zie vooral een regering die zes maanden ligt te slapen en de verantwoording legt bij het volk en een corona virus die nog steeds springlevend is.

Wij de burgers hebben tot nu toe al het werk gedaan om de corona te bestrijden met een intelligente lockdown, tot nu toe heb ik van de overheid nog helemaal niks gezien, dat mijn zorgen wegneemt. Ik zie vooral een incompetente overheid, dat ligt te slapen en reageert als het te laat is en vooral wijst naar een ander en niet naar zichzelf.
Omdat de overheid qua vermindering van besmettingen niet heel veel kan doen behalve regels opleggen, uiteindelijk is het aan het volk om zich te houden aan de regels en daar gaat het mis. Gelukkig hebben wij geen overheid die het leger de straat op wilt sturen, maar dat is wel een optie om mensen echt de regels te laten opvolgen. Maar hier is gekozen om de verantwoordelijk bij het volk zelf te leggen (eigenlijk dus gewoon het Zweden model).
pi_194439765
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:05 schreef galantis het volgende:
Als die situaties zich wel voordoen, gaan in het óvergrote deel vd gevallen beide partijen akkoord met het risico.
Gezien de brandhaarden die we in maart/april in verpleeghuizen gehad hebben, waag ik dat te betwijfelen.
pi_194439769
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:06 schreef MakkieR het volgende:
Ik vond die reactie van die meid op het ochtend journaal wel typerend over de horeca maatregelen. "als de overheid hiermee de corona problemen mee oplost, dan vind ik het prima mij te registreren als ik een terras bezoek."

Het woord oplossen raakte mij enorm, vooral omdat we nu zes maanden verder zijn en wat is er nu precies opgelost. Volgens mij is er helemaal niks opgelost en nog steeds hoor je de RIVM zeggen dat ze het niet exact weten, zoals welke leeftijd de immuniteit begint, is het een kind van 12, 14 of 16. Hoe zit het met het vaccin, zit hier schot in. Wat gaan we doen met de scholen die straks weer open gaan. En zelfs een kinderlijk probleem als wel of niet zingen tijdens een voetbalwedstrijd ook hier is nog niet een goede oplossing voor gevonden, ik zie vooral een regering die zes maanden ligt te slapen en de verantwoording legt bij het volk en een corona virus die nog steeds springlevend is.

Wij de burgers hebben tot nu toe al het werk gedaan om de corona te bestrijden met een intelligente lockdown, tot nu toe heb ik van de overheid nog helemaal niks gezien, dat mijn zorgen wegneemt. Ik zie vooral incompetente overheid, dat ligt te slapen en reageert als het te laat is en vooral wijst naar een ander en niet naar zichzelf.
We kunnen niet alles afschuiven op de overheid daar het vooral het gedrag van de burger is dat maakt of we dit kunnen 'oplossen' of niet. Het draait vooral om het risico dat de burger zelf bereid is te nemen.
Waar ze wel actiever in kunnen zijn is professionelere BCO en TTI om er veel meer bovenop te zitten. Dat kan de burger simpelweg niet.
I'll give you something to do
pi_194439786
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niet met je eens, uiteindelijk is de intelligente lockdown zoals we die gehad hebben in maart/april/mei absoluut een goede keuze geweest, aangestuurd door de overheid. Een overheid die overigens vaart op onvolledige kennis en voortdurend nieuwe inzichten, maar daar wel 100% van het beleid op toe moet passen.
de intelligente lockdown is geen oplossing, we hebben hiermee het virus niet verslagen, en de lockdown is niet iets dat de overheid voor ons doet, wij moesten zelf in huis blijven, en wij moesten zelf onze vrijheden opgeven. Ik doel meer op wat de overheid heeft gedaan om dit probleem op te lossen, er is niks opgelost. zelfs niet na zes maanden. Dus mijn vraag is, zal de overheid dit probleem oplossen na 12 maanden, of na 18 maanden of 24 maanden, hebben jullie hier echt zoveel vertrouwen in? Ik vind namelijk 6 maanden best wel lang om een probleem op te lossen.
pi_194439791
Overigens kan de overheid corona wel oplossen door net als China te opereren, maar iets zegt mij dat er dan een burgeroorlog uitbreekt.
pi_194439799
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:11 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Omdat de overheid qua vermindering van besmettingen niet heel veel kan doen behalve regels opleggen, uiteindelijk is het aan het volk om zich te houden aan de regels en daar gaat het mis. Gelukkig hebben wij geen overheid die het leger de straat op wilt sturen, maar dat is wel een optie om mensen echt de regels te laten opvolgen. Maar hier is gekozen om de verantwoordelijk bij het volk zelf te leggen (eigenlijk dus gewoon het Zweden model).
Inderdaad, gewoon je eigen verantwoordelijkheid pakken. Dus niet met het gezin naar de Efteling, vliegvakanties boeken of het hele gezin meenemen naar de supermarkt voor de boodschappen. Gewoon even nadenken, dan kan het virus prima de kop ingedrukt worden.
pi_194439816
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:14 schreef MakkieR het volgende:

[..]

de intelligente lockdown is geen oplossing, we hebben hiermee het virus niet verslagen, en de lockdown is niet iets dat de overheid voor ons doet, wij moesten zelf in huis blijven, en wij moesten zelf onze vrijheden opgeven. Ik doel meer op wat de overheid heeft gedaan om dit probleem op te lossen, er is niks opgelost. zelfs niet na zes maanden. Dus mijn vraag is, zal de overheid dit probleem oplossen na 12 maanden, of na 18 maanden of 24 maanden, hebben jullie hier echt zoveel vertrouwen in? Ik vind namelijk 6 maanden best wel lang om een probleem op te lossen.
Je begrijpt dat een pandemie een wereldwijd probleem is? Er zijn tientallen, zo niet honderden instituten en laboratoria op zoek naar een vaccin om hier zo snel mogelijk vanaf te komen.

Verder zitten we gelukkig niet opgesloten in onze huizen en is dit ook nooit ter sprake geweest (muv zorgcentra). Wees maar heel blij dat het zo ver niet is gekomen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194439830
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Je begrijpt dat een pandemie een wereldwijd probleem is? Er zijn tientallen, zo niet honderden instituten en laboratoria op zoek naar een vaccin om hier zo snel mogelijk vanaf te komen.
definieer "zo snel mogelijk." is dat 1 jaar 10 jaar of 100 jaar.
pi_194439836
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:12 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Gezien de brandhaarden die we in maart/april in verpleeghuizen gehad hebben, waag ik dat te betwijfelen.
Als die zich voordeden door niet genoeg beschermingsmiddelen of onwetendheid over afstand houden onderling, dan hield men zich blijkbaar niet aan een paar basisprincipes.
Als die er waren vanwege de ventilatiesystemen, tja dat ga je ook niet met regeltjes oplossen maar moet je op hele andere vlakken iets regelen.
I'll give you something to do
pi_194439839
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:18 schreef MakkieR het volgende:

[..]

definieer "zo snel mogelijk." is dat 1 jaar 10 jaar of 100 jaar.
Wellicht over 6-12 maanden, het kan ook zo maar nog jaren duren of wellicht komt er nooit een vaccin.
Mijn glazen bol geeft geen uitsluitsel.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194439860
Laten we nu verstandig zijn. Verleen elk bedrijf in nederland surrance van betaling voor een periode van 3 jaar en sluit dan de boel.
speak only if it improves the silence.
pi_194439868
Volgens mij heeft Rutte het ook in zijn beroemde toespraak gezegd, wil je het oplossen dan moet je het land voor 2 jaar op slot gooien, wat natuurlijk economisch gezien desastreus is. Lastige aan een pandemie is kennelijk de balans vinden tussen de economie en leven met een virus. Maar corona "oplossen" is een illusie, sterker nog, zelfs met een vaccin zal het virus altijd blijven bestaan. Hopelijk alleen niet meer de samenleving zoals nu ontwrichten.
pi_194439884
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Wellicht over 6-12 maanden, het kan ook zo maar nog jaren duren of wellicht komt er nooit een vaccin.
Mijn glazen bol geeft geen uitsluitsel.
Hier ligt ook mijn zorg, wetende dat de hele wereld er aan werkt, maar zij zijn niet in staat om binnen zes maanden een vaccin op de markt te krijgen terwijl de urgentie zo groot is. Dat zegt mij hoe complex dit probleem is, een probleem zo groot dat onze overheid geen idee heeft waarmee ze te dealen hebben. zes maanden is gewoon heel lang om een probleem op te lossen. Nu zes maanden later heb ik het gevoel dat we niks zijn opgeschoten als je naar de wereld kijkt. Mijn zorg zal pas afnemen als ik gevaccineerd ben. Dan pas heb ik vertrouwen in deze overheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')