Deze opmerking blijft achterlijk.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:03 schreef Scheepskok het volgende:
Nu snap ik waar het gedrag van de amateurwielrenners op onze fietspaden vandaan komt.
Wielrennen is een verkapte manier voor de plaatselijke VVV om een dorp/stad in de picture te stellen voor toeristen. De TdF blinkt erin uit, jaar in jaar uit tijdens koersen wordt je platgegooid met beelden van landhuizen, kastelen, wijngaarden enz.quote:
En toch is de kans dat Hamilton Verstappen daar tegen een muur zet veel minder aannemelijk dan een willekeurige eindsprint in de tour. Zelfs in een nietszeggen ronde van Polen gaan sommige renners tot bizarre acties over.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Monaco is ook een stuk gevaarlijker dan alle andere circuits.
Maar kun jij vergelijkbare incidenten noemen die tot levensgevaarlijke situaties hebben geleid?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En toch is de kans dat Hamilton Verstappen daar tegen een muur zet veel minder aannemelijk dan een willekeurige eindsprint in de tour. Zelfs in een nietszeggen ronde van Polen gaan sommige renners tot bizarre acties over.
Dat hoort al jaren bij de sport. Ja, zo krijg je elke horrorcrash door een fanatiekeling wel recht geluld.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wielrennen is een verkapte manier voor de plaatselijke VVV om een dorp/stad in de picture te stellen voor toeristen. De TdF blinkt erin uit, jaar in jaar uit tijdens koersen wordt je platgegooid met beelden van landhuizen, kastelen, wijngaarden enz.
Natuurlijk wil je dan finishen in een pittoresk dorpje of in het centrum van een bruisende stad.
Maar wat je daaraan ook wilt veranderen, het blijft man tegen man, zo snel mogelijk naar de finish. En iedere sprinter kiest het wiel van de in zijn ogen machtigste sprinter, en probeert vlak voor de finish uit dat wiel te komen en te passeren. En ja, dat gaat nogal eens fout. Dat hoort al jaren bij de sport.
Zet Hamilton en Verstappen op een fiets, en ze rijden elkaar gegarandeerd het hek in. Dat heeft niks met coureurs of wielrenners te maken. Maar met de sport. Op je pedalen rammen is iets anders dan gas geven.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik vergelijk de wijze waarop de coureurs met elkaar omgaan. Enige vergelijking wat betreft de sport is dat het beide bijzonder gevaarlijk is.
Van die horrorcrashes zoals deze? Sagan-cavendish-achtige momenten waarbij een renner extreem veel risico neemt ten koste van een collega? Ja, die zijn er bijzonder veel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar kun jij vergelijkbare incidenten noemen die tot levensgevaarlijke situaties hebben geleid?
Gebeurde dit met een onbekende Rus die er met wat schrammen vanaf kwam omdat de omheining wel deugde, dan had je deze discussie niet eens gehad.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat hoort al jaren bij de sport. Ja, zo krijg je elke horrorcrash door een fanatiekeling wel recht geluld.
Ik kan me niet herinneren dat er in een sprint een crash was die ervoor zorgde dat iemand bijna overleed. Ja, wel dat er sleutelbenen werden gebroken. Maar de enige manier om dat te voorkomen is het peloton verkleinen, denk ikquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Van die horrorcrashes zoals deze? Sagan-cavendish-achtige momenten waarbij een renner extreem veel risico neemt ten koste van een collega? Ja, die zijn er bijzonder veel.
Ook ten koste van zichzelf.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Van die horrorcrashes zoals deze? Sagan-cavendish-achtige momenten waarbij een renner extreem veel risico neemt ten koste van een collega? Ja, die zijn er bijzonder veel.
Ik denk niet dat het om nationaliteiten gaat, maar eerder de manier waarop er wordt omgegaan met de veiligheid van de coureurs. Door renners en organisatie inderdaad.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Gebeurde dit met een onbekende Rus die er met wat schrammen vanaf kwam omdat de omheining wel deugde, dan had je deze discussie niet eens gehad.
De hekken vliegen in het rond, er is een talentvol Nederlands wielertalent zwaar gewond, en rationeel denken is plotsklaps niet meer mogelijk.
De heksenjacht op Groenewegen is geopend omdat de organisatie een kloterige finish neerlegde met falende hekken.
De spanning van een sport komt voor mij niet vanuit de kans op doden eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:
In elke (echte) sport zijn er wel veel doden.
Laten we eerlijk zijn, als het extreem veilig is is er geen zak aan:
Sporten op een rij, qua doden
https://nl.m.wikipedia.or(...)fening_van_hun_sport
Doden niet, spanning wel,quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
De spanning van een sport komt voor mij niet vanuit de kans op doden eerlijk gezegd
Jij komt zelf met het idee dat er geen reet aan is als het veilig is. Vervolgens kom je met een lijst van doden per sport.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Doden niet, spanning wel,
Denk dat bv voetbal wel de absoluut grootste aandelen heeft.
Voetbal dan maar afschaffen en dammen als sport nr 1 opnemen?
Das misschien persoonlijk.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jij komt zelf met het idee dat er geen reet aan is als het veilig is. Vervolgens kom je met een lijst van doden per sport.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Spanning bij een sport komt voor mij niet uit onveiligheid voort.
Uiteraard niet. Maar als je denkt dat het iets over de sporters zegt, dan ben je niet een erg eerlijke kijker.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 21:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. F1 is ook een gevaarlijke sport vanwege de snelheid, maar Hamilton die Verstappen op topsnelheid in de vangrail zet ga je echt niet zien. Niet op deze manier.
Dus omdat iemand op een recht stuk weg ten val komt en ongelukkig tegen een betonnen duiker valt (crash van vorig jaar) klopt er iets niet in je sport? Ik denk dat jij echt totaal geen weet hebt van de sport, getuige ook het feit dat je rept over dat er dit jaar een sprint bergaf gepland is. Als je de sport een beetje zou volgen dan zou je weten dat deze aankomst al jarenlang in de ronde van Polen zit en niet dit jaar ineens op het programma staat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:48 schreef Buitendam het volgende:
Er is vorig jaar ook al iemand overleden in de ronde van Polen. Dit jaar plannen ze een sprint bergaf met dranghekken, waarbij sprinters met 80 per uur richting de finish gaan hakken. Dan klopt er iets niet in je sport.
Tot op een paar honderd meter voor de finish is het dalend waardoor de renners dus ook met 80+ km/u richting die finish vliegen aan twee kanten omringd door dranghekken. Ik denk inderdaad dat dit het zoveelste onnodige slachtoffer in de wielersport omdat veiligheid ergens op plek 8 komt, zo lijkt het. Zowel organisatie als renners dragen daaraan bij.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 00:11 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus omdat iemand op een recht stuk weg ten val komt en ongelukkig tegen een betonnen duiker valt (crash van vorig jaar) klopt er iets niet in je sport? Ik denk dat jij echt totaal geen weet hebt van de sport, getuige ook het feit dat je rept over dat er dit jaar een sprint bergaf gepland is. Als je de sport een beetje zou volgen dan zou je weten dat deze aankomst al jarenlang in de ronde van Polen zit en niet dit jaar ineens op het programma staat.
Neemt overigens niet weg dat deze aankomst veiliger zou moeten zijn voor de renners. De hekken zouden voor bescherming moeten zorgen, maar zijn dusdanig verkeerd dat ze alleen maar voor een onveiliger situatie hebben gezorgd.
Eens, dit kan beter. Kijk naar de F1, en hoe ze daar het gevaar op lichamelijk letsel ingedamd hebben.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 00:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tot op een paar honderd meter voor de finish is het dalend waardoor de renners dus ook met 80+ km/u richting die finish vliegen aan twee kanten omringd door dranghekken. Ik denk inderdaad dat dit het zoveelste onnodige slachtoffer in de wielersport omdat veiligheid ergens op plek 8 komt, zo lijkt het. Zowel organisatie als renners dragen daaraan bij.
Het is niet dat het zonder die dalende lijn bakken minder hard gaat hè. Snelheden rond de 70 bij een vlakke sprint zijn ook vrij normaal.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 00:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tot op een paar honderd meter voor de finish is het dalend waardoor de renners dus ook met 80+ km/u richting die finish vliegen aan twee kanten omringd door dranghekken. Ik denk inderdaad dat dit het zoveelste onnodige slachtoffer in de wielersport omdat veiligheid ergens op plek 8 komt, zo lijkt het. Zowel organisatie als renners dragen daaraan bij.
Maar je vergelijkt hier 2 sporten die je niet kunt vergelijken op het gebied van veiligheid.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 03:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Eens, dit kan beter. Kijk naar de F1, en hoe ze daar het gevaar op lichamelijk letsel ingedamd hebben.
Dan zou jij ook moeten weten dat er al jarenlang geklaagd wordt door de renners over deze dalende sprintfinishquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 00:11 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus omdat iemand op een recht stuk weg ten val komt en ongelukkig tegen een betonnen duiker valt (crash van vorig jaar) klopt er iets niet in je sport? Ik denk dat jij echt totaal geen weet hebt van de sport, getuige ook het feit dat je rept over dat er dit jaar een sprint bergaf gepland is. Als je de sport een beetje zou volgen dan zou je weten dat deze aankomst al jarenlang in de ronde van Polen zit en niet dit jaar ineens op het programma staat.
Neemt overigens niet weg dat deze aankomst veiliger zou moeten zijn voor de renners. De hekken zouden voor bescherming moeten zorgen, maar zijn dusdanig verkeerd dat ze alleen maar voor een onveiliger situatie hebben gezorgd.
Niet alleen over deze. Er zijn ook genoeg renners die zich hier (of de voorbereiding) niet durven te begeven. Maar het gaat niet louter om de veiligheid tijdens sprints natuurlijk. De discussie is er idem over motoren, auto's, gebruiken van openbare wegen, etc.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:39 schreef Max23 het volgende:
[..]
Dan zou jij ook moeten weten dat er al jarenlang geklaagd wordt door de renners over deze dalende sprintfinish
Nee als een buschauffeur wegdommelt en op de andere weghelft belandt zonder dat dat veel consequenties heeft is er ook minder ophef en nieuws dan wanneer er toevallig net een vrachtwagen aankomt en de helft van de passagiers komt te overlijden. De gevolgen van een actie bepalen ook mede de nieuwswaarde natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:34 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het is niet dat het zonder die dalende lijn bakken minder hard gaat hè. Snelheden rond de 70 bij een vlakke sprint zijn ook vrij normaal.
Als sprinter weet je dat je risico's neemt door deel te nemen aan die sprint. Doet Groenewegen dit goed? Nee, natuurlijk niet. Het lijkt ook bewust de deur dicht gooien. Maar als Jakobsen tegen het hel was gevallen zijn sleutelbeen had gebroken, was dit topic er niet en had je waarschijnlijk de ronde van Polen nog nooit gezien.
Ja, haal er anders nog wat totaal irrelevants bij.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee als een buschauffeur wegdommelt en op de andere weghelft belandt zonder dat dat veel consequenties heeft is er ook minder ophef en nieuws dan wanneer er toevallig net een vrachtwagen aankomt en de helft van de passagiers komt te overlijden. De gevolgen van een actie bepalen ook mede de nieuwswaarde natuurlijk.
Het is prima relevant aangaande het punt dat je probeert te maken, namelijk dat er 'nu opeens aandacht voor is', terwijl dat niet het geval zou zijn geweest als er geen sprake was geweest van ernstig letsel.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:51 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ja, haal er anders nog wat totaal irrelevants bij.
Er is al langer een (langzame) verandering in het wielrennen gaande wat betreft de veiligheid. Dit soort incidenten (al dan niet met een directe oorzaak) gebeuren al jaren met vaak minder grote gevolgen.
Zoals ik al eerder aangaf is deze actie van Groenewegen discutabel, maar een hetze tegen hem of de wielersport is natuurlijk onzin.
Net zoals de vergelijking met F1 mank loopt.
Het gaat niet om de aandacht.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is prima relevant aangaande het punt dat je probeert te maken, namelijk dat er 'nu opeens aandacht voor is', terwijl dat niet het geval zou zijn geweest als er geen sprake was geweest van ernstig letsel.
Dat jij dat niet leuk vindt, kan ik verder ook niet helpen.
Tja, ik blijf erbij. Het bevestigt mijn beeld van wielrenners. Sorry. Ik vind wielrenners gewoon ontzettend asociaal. En dan kun je zeggen het is niet zo, maar het is wel zo.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Deze opmerking blijft achterlijk.
Waarom nou zoiets roepen.
Sow, hier gaat niemand van terug kunnen hebben.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:01 schreef Scheepskok het volgende:
[..]
En dan kun je zeggen het is niet zo, maar het is wel zo.
Dat klopt, maar zoals ik al zei: dit ging tot op een paar 100 meter voor de finish bergafwaarts en kwamen ze nu met 80+ km/u richring finish ipv 70.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:34 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het is niet dat het zonder die dalende lijn bakken minder hard gaat hè. Snelheden rond de 70 bij een vlakke sprint zijn ook vrij normaal.
Ja, als. Maar met als kunnen we niet zo veel. Enige wat nu je feitelijk ziet is dat bij verschullende renners winst vóór veiligheid gaat en ook de organisatie van rondes de veiligheid van renners niet prioriteit nummer 1 heeft.quote:Als sprinter weet je dat je risico's neemt door deel te nemen aan die sprint. Doet Groenewegen dit goed? Nee, natuurlijk niet. Het lijkt ook bewust de deur dicht gooien. Maar als Jakobsen tegen het hel was gevallen zijn sleutelbeen had gebroken, was dit topic er niet en had je waarschijnlijk de ronde van Polen nog nooit gezien.
Precies.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 03:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Eens, dit kan beter. Kijk naar de F1, en hoe ze daar het gevaar op lichamelijk letsel ingedamd hebben.
Je bent nu 2 zaken door elkaar aan het halen met het f1 voorbeeld dat je aanhaalt. Eerst heb je het over het gedrag van de coureurs en nu over de veiligheid. F1 is technisch ook makkelijker veiliger te maken dan wielrenner in deze vorm.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat klopt, maar zoals ik al zei: dit ging tot op een paar 100 meter voor de finish bergafwaarts en kwamen ze nu met 80+ km/u richring finish ipv 70.
[..]
Ja, als. Maar met als kunnen we niet zo veel. Enige wat nu je feitelijk ziet is dat bij verschullende renners winst vóór veiligheid gaat en ook de organisatie van rondes de veiligheid van renners niet prioriteit nummer 1 heeft.
De enige vergelijking met f1 die men maakt is dat die nadrukkelijk de veiligheid van coureurs wél bovenaan het lijstje heeft.
Het bevestigt dat je het iq van een pinda hebtquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:01 schreef Scheepskok het volgende:
[..]
Tja, ik blijf erbij. Het bevestigt mijn beeld van wielrenners. Sorry. Ik vind wielrenners gewoon ontzettend asociaal. En dan kun je zeggen het is niet zo, maar het is wel zo.
Nee, ik gaf in mijn eerste voorbeeld al aan dat een dergelijke actie van Hamilton bij Verstappen als nu bij deze twee renners nagenoeg ondenkbaar is. Veiligheid lijkt zowel bij de organisatie als coureurs bij de F1 veel verder te zijn ontwikkeld dan bij wielrennen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:20 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Je bent nu 2 zaken door elkaar aan het halen met het f1 voorbeeld dat je aanhaalt. Eerst heb je het over het gedrag van de coureurs en nu over de veiligheid. F1 is technisch ook makkelijker veiliger te maken dan wielrenner in deze vorm.
Zeker, net zoals dat er renners klagen over gevaarlijke afdalingen waarin het wel eens mis gaat. Sterker nog, renners klagen ook nog als er wel veiligheidsmaatregelen worden getroffen, zoals de invoering van de helmplicht destijds.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:39 schreef Max23 het volgende:
Dan zou jij ook moeten weten dat er al jarenlang geklaagd wordt door de renners over deze dalende sprintfinish
quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 03:02 schreef Hathor het volgende:
Eens, dit kan beter. Kijk naar de F1, en hoe ze daar het gevaar op lichamelijk letsel ingedamd hebben.
Nou, kom met een voorstel om wielrenners eenzelfde bescherming te kunnen geven als F1 coureurs. Dat zou werkelijk fantastisch zijn, want dan kunnen we in het hedendaags verkeer ook fietsers dezelfde bescherming bieden als een auto biedt aan de inzittenden.quote:
Eenzelfde bescherming? Wat lul je nou allemaalquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
[..]
Nou, kom met een voorstel om wielrenners eenzelfde bescherming te kunnen geven als F1 coureurs. Dat zou werkelijk fantastisch zijn
Dat zeg ik, je haalt 2 zaken door elkaar.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:24 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, ik gaf in mijn eerste voorbeeld al aan dat een dergelijke actie van Hamilton bij Verstappen als nu bij deze twee renners nagenoeg ondenkbaar is. Veiligheid lijkt zowel bij de organisatie als coureurs bij de F1 veel verder te zijn ontwikkeld dan bij wielrennen.
Nee hij lult niet. Het zijn namelijk 2 sporten die je vanuit veiligheidsoogpunt niet met elkaar kunt vergelijken. Het is vaak ook geen onwil van een organisatie.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Eenzelfde bescherming? Wat lul je nou allemaal
Precies, gelul inderdaad. Hetzelfde gelul als wielrennen vergelijken met F1 op het gebied van veiligheid voor de sporter.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:51 schreef Buitendam het volgende:
Eenzelfde bescherming? Wat lul je nou allemaal
Ik vergelijk de sporten niet, ik geef aan dat in mijn ogen zowel organisatie als sporters bij het wielrennen achterlopen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 14:18 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Precies, gelul inderdaad. Hetzelfde gelul als wielrennen vergelijken met F1 op het gebied van veiligheid voor de sporter.
Achterlopen ten opzichte van...? Andere sporters dus? Dan vergelijk je toch? Hathor maakt vervolgens het vergelijk met de F1, waar de coureurs vrij goed beschermd zijn tegen lichamelijk letsel en die vergelijking beaam je daarna zelf.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 15:32 schreef Buitendam het volgende:
Ik vergelijk de sporten niet, ik geef aan dat in mijn ogen zowel organisatie als sporters bij het wielrennen achterlopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |