Het is op zich wel een fijne camera, die RP, ook icm de RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Het enige is dat ik insecten op MF moet schieten. De AF lijkt wel iets tegen insecten te hebben, die vindt randen van blaadjes e.d. dingen in de hoeken van het beeld veel interessanter dan dat beestje wat pontificaal in het midden van het beeld zit.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 12:17 schreef Ouwesok het volgende:
@:EdRendum Die EOS RP zoals je hem voor deze serie opgetuigd had lijkt best wel een gouden combinatie
Binnenkort moest ik ook maar weer eens met de A7 gaan macro'en.
Hopelijk kan ik vanmiddag nog even het struikgewas in voor wat kleine beestjes, ik voel een voorkeur voor de Weerribben opkomen
Ik kan inmiddels alweer redelijke afstanden afleggen zonder helemaal kapot te gaan.
Klinkt als contrastdetectie. Kun je de AF niet op het midden zetten zodat je hem in elk geval kunt richtenquote:Op zaterdag 10 juli 2021 21:57 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Het is op zich wel een fijne camera, die RP, ook icm de RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Het enige is dat ik insecten op MF moet schieten. De AF lijkt wel iets tegen insecten te hebben, die vindt randen van blaadjes e.d. dingen in de hoeken van het beeld veel interessanter dan dat beestje wat pontificaal in het midden van het beeld zit.
Het was in de Weerribben goed te doen. Veel gezien, minder dan normaal gefotografeerd, voornamelijk omdat de beestjes erg vluchterig waren. Zowat alles moest met de 70-300mm. Daarmee in elk geval wel weer een flink stuk backlog bij elkaar weten te schieten.quote:Ik hoop dat je wat beter weer hebt gehad dan het hier vanmiddag was. Dat was niet echt weer om gezellig met de camera op beestjesjacht te gaan, zeg maar
Kweetnie wat je hebt (gehad) maar succes met rustig opbouwen van je conditie
Ik zou eens een keer kunnen gaan pielen met de settings voor AF, ik zag het eigenlijk meer als een mooie uitdaging om MF onder de knie te krijgenquote:Op zondag 11 juli 2021 00:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klinkt als contrastdetectie. Kun je de AF niet op het midden zetten zodat je hem in elk geval kunt richten
[..]
Fraaie daas, jammer idd dat ze zo graag een hapje mens lusten.quote:Het was in de Weerribben goed te doen. Veel gezien, minder dan normaal gefotografeerd, voornamelijk omdat de beestjes erg vluchterig waren. Zowat alles moest met de 70-300mm. Daarmee in elk geval wel weer een flink stuk backlog bij elkaar weten te schieten.
Terug toch even de EOS met de 3.5/180mm naar buiten gehaald en daar nog even echt close mee kunnen gaan.
Uitdaging van de dag waren de vele muggen die ons als delicatesse zagen. Voor we het eerste insect hadden gefotografeerd hadden we er per persoon al tien stuk geslagen. Op sommige momenten werden we ontzet door libellen die zich de muggen die zich om ons heen verzamelden goed lieten smaken.
Nou zijn die muggenbeten alleen maar heel vervelend. Rotter wordt het als een daas jou ineens ontdekt, die steken namelijk niet, die nemen gewoon een hap. Zoon had een beet van een regendaas weten te voorkomen en hield hem nog even voor mijn 180mm. Jammer eigenlijk dat je ze zelden aantreft terwijl ze gewoon op iets anders dan op je vel zitten want dazen zijn eigenlijk de fraaiste insecten die we hebben.
[ link | afbeelding ]Haematopota pluvialis by Ouwesok, on Flickr
Het goeie nieuws is dat ik weer redelijk normale afstanden kan lopen, het komt allemaal weer goed.
Ik had 'wondroos' een enorme ontsteking in mijn linkerbeen. Weekje goed ziek van geweest en daarna weer langzaam opknappen, aanvankelijk was ik na een kilometer lopen al gesloopt, gaat nu dus steeds beter.
Het blijft een prachtvlinder en hij komt inmiddels ook ter hoogte van de rivieren voor. Goeie leidraad kan ook waarneming.nl zijn waar je per provincie kunt zien waar ze waargenomen zijn. Het kan de kansen aardig verhogen.quote:Op zondag 25 juli 2021 23:36 schreef Paddo het volgende:
Lang niet gepost hier, terwijl ik wel fotografeer... Moet maar weer eens wat gaan posten, maar eerst....
----8<-----
Het feit dat er een website nodig is om bij te houden of hij waargenomen is, geeft denk ik al aan dat die beesten echt iets aan hun bereikbaarheid moeten gaan doen.quote:Op maandag 26 juli 2021 22:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het blijft een prachtvlinder en hij komt inmiddels ook ter hoogte van de rivieren voor. Goeie leidraad kan ook waarneming.nl zijn waar je per provincie kunt zien waar ze waargenomen zijn. Het kan de kansen aardig verhogen.
Het weer (en dan vooral de wind) is voor mij op dit moment een reden dat ik niet zo veel op pad ben. Komt wel weerquote:Op maandag 2 augustus 2021 00:10 schreef Ouwesok het volgende:
Het weer wilde afgelopen weekend weer eens niet echt meewerken. Zaterdag was het voornamelijk de wind die zich als spelbreker wist op te werpen, het struikgewas ging aardig heen en weer.
Gaaf, ik heb ze hier nog niet gezienquote:Op woensdag 4 augustus 2021 21:41 schreef Paddo het volgende:
En bingo! Teruggegaan naar dezelfde plek, maar nu wel de D7100 mee. Helaas is het niet windstil, en dit zijn nogal forse vlinders...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb de afgelopen maanden internet wel gebruikt voor research om te kijken waar de kans groot is dat je er één tegenkomt.quote:Op woensdag 4 augustus 2021 21:42 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Gaaf, ik heb ze hier nog niet gezien
Ook hier geldt dat naarmate je ze beter leert kennen je er steeds dichterbij gaat weten te komen. Ze hebben dan inderdaad wel een formaat waarbij je op enig moment een stukje achteruit moet.quote:Op woensdag 4 augustus 2021 21:41 schreef Paddo het volgende:
En bingo! Teruggegaan naar dezelfde plek, maar nu wel de D7100 mee. Helaas is het niet windstil, en dit zijn nogal forse vlinders...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zijn ook een stuk schuwer dan de Atalanta's, maar die zijn met veel meer. Heb wel de indruk dat op deze locatie meerdere Koninginnepages aanwezig zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |