abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 juli 2020 @ 13:19:29 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194338355
https://www.nu.nl/economi(...)-tot-5000-banen.html

KLM schrapt in totaal 4.500 tot 5.000 banen als gevolg van de coronacrisis. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat om banen bij de KLM-groep, waar ook Transavia deel van uitmaakt. "In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 voltijdbanen in de hele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 voltijdbanen", aldus KLM.

De luchtvaartmaatschappij sluit niet uit dat het banenverlies nog verder zal oplopen. "Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren." Dat zal afhangen van hoe de vraag naar vliegreizen zich ontwikkelt.

Door het niet verlengen van tijdelijke contracten, is het personeelsbestand al met 1.500 voltijdbanen teruggebracht. Via de vrijwillige vertrekregeling die in mei voor al het personeel werd opengesteld, verlaten zo'n tweeduizend mensen het bedrijf.

"Daarnaast is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 ook nog natuurlijk verloop van vijfhonderd voltijdbanen dat bijdraagt aan de benodigde reductie", zegt KLM.

Daarna moeten alsnog zo'n vijftienhonderd arbeidsplaatsen verdwijnen, KLM spreekt over "alternatieve oplossingen" om dit voor elkaar te krijgen. Voor zover als mogelijk kijkt KLM naar omscholing en herplaatsing, maar gedwongen ontslagen zijn onvermijdelijk.

Het gaat om vijfhonderd functies bij het grondpersoneel, driehonderd stewards en stewardessen, driehonderd piloten en nog vierhonderd banen bij KLM-dochterondernemingen en banen binnen het moederbedrijf Air France-KLM.

Volgens CEO Pieter Elbers kan het dat ook juist weer mensen worden aangenomen, omdat er een "mismatch" is tussen de mensen die weg willen en die weg kunnen. Binnen de vrijwillige vertrekregeling vertrekken vijfhonderd mensen die eigenlijk niet gemist kunnen worden en dus vervangen moeten worden.



Sinds de uitbraak van COVID-19 verkeert KLM in grote crisis. Donderdagavond maakte het bedrijf bekend dat in de eerste zes maanden van het jaar een verlies is geleden van 800 miljoen euro.

Volgens KLM-topman Pieter Elbers is de NOW-steun van 300 miljoen euro in de cijfers al meegenomen. "Zonder deze NOW was het resultaat dus nog lager geweest en waren we uitgekomen op een verlies van bijna 10 miljoen per dag."

Omdat de luchtvaart nog langere tijd niet op het oude niveau zal terugkeren, past KLM het netwerk en ook de organisatie aan. Er zal minder gevlogen worden en naar minder bestemmingen waardoor ook minder vliegtuigen en personeel nodig zijn.
pi_194338440
KLM het liefje van Rutten. Volgens mij duwt hij zijn pener in uitlaten van 767's van die maatschappij.
U MAD?
  vrijdag 31 juli 2020 @ 13:26:10 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194338451
De gevolgen van de recessie beginnen zichtbaar te worden...

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 31-07-2020 13:32:35 ]
pi_194338479
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 13:30:26 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194338515
quote:
How to become a millionaire in the airline industry?
Start as a billionaire and buy an airline.
Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194338738
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:25 schreef de_boswachter het volgende:
KLM het liefje van Rutten. Volgens mij duwt hij zijn pener in uitlaten van 767's van die maatschappij.
Dat gaat lastig, want die heeft KLM niet :P
pi_194338776
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:48 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat gaat lastig, want die heeft KLM niet :P
Oh ;(
U MAD?
  vrijdag 31 juli 2020 @ 14:02:44 #8
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194338931
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?
Nee niet als het in de periode na de steun is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194339588
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_194339615
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 14:57 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.
Niet specifiek KLM bedoel ik.
pi_194339684
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:00 schreef Questular het volgende:

[..]

Niet specifiek KLM bedoel ik.
Zet dat er even bij in een topic over de KLM. De toerisme sector is toch wel de grote verliezer in hele verhaal, en de vliegmaatschappijen met hun torenhoge vaste lasten krijgen echt behoorlijke klappen. En ik denk niet dat we binnen 2 jaar weer op het niveau van afgeloopen jaar zitten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_194340736
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 16:28:00 #13
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194340839
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.
Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.

(En daar heb je KLM zijnde gelijk probleem 1 als je piloten gaat ontslaan, want dan gooi je bijna alleen maar copiloten bij cityhopper eruit omdat het op LIFO basis gaat :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194342376
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_194342480
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.

(En daar heb je KLM zijnde gelijk probleem 1 als je piloten gaat ontslaan, want dan gooi je bijna alleen maar copiloten bij cityhopper eruit omdat het op LIFO basis gaat :')
Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 18:22:05 #16
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194342485
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
De herstructurering was voorwaarde om überhaupt die steun te krijgen ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 31 juli 2020 @ 18:25:12 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194342518
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:21 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.
Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.

Transavia vliegt met de minder efficiënt 737 die KLM zelf ook heeft en is ook niet per se veel goedkoper. Sowieso is Transavia er vooral voor de directe vluchten en charters, Cityhopper/KLM voor het overstapmodel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 31 juli 2020 @ 18:26:21 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194342533
Zuur maar onvermijdelijk
pi_194342547
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:26 schreef Hexagon het volgende:
Zuur maar onvermijdelijk
Zeker zuur!!
pi_194342571
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.

Transavia vliegt met de minder efficiënt 737 die KLM zelf ook heeft en is ook niet per se veel goedkoper. Sowieso is Transavia er vooral voor de directe vluchten en charters, Cityhopper/KLM voor het overstapmodel.
Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 18:32:31 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194342641
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:28 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.
Te duur tov de huidige feeder, Cityhopper, denk ik
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 31 juli 2020 @ 18:42:35 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194342796
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?
pi_194343788
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dit geld had op een betere manier besteed kunnen worden. Maar nee we pompen het in de KLM die niet goed functioneert en dat niet nu wel zal doen.
pi_194343825
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?
Zie de eerste zin. Dat vind ik zonder meer het belangrijkst. Maar dan andersom natuurlijk. Bedrijven zijn er voor mensen. En als ze aan 3,4 miljard niet genoeg hebben is het een kansloos bedrijf inderdaad. Werkgelegenheid is het belangrijkste wat er is voor de bulk. Niet of een bedrijf wat vooral mensen ontslaat en waar die miljarden al opgevreten zijn door de "stake-holders" overleeft. Inderdaad, dus ja. Ik vind het een onbeschaamd smerig bedrijf met grote graaiers aan het hoofd.

Vergeet niet dat een herstructurering cq reorganisatie "automagisch" betekent dat je mensen moet ontslaan. Het is wel het makkelijkste en daarom kiest men daarvoor. The powers that be die daarover beslissen blijven uiteraard gewoon zitten..
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_194343835
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Of wat KLM nu gaat doen, grote groep mensen ontslaan en die plaatsen opvullen met flexibele contracten

En daar hebben wij net in geïnvesteerd. Dikke vinger in het gezicht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')