Vrijwel niemand vindt zichzelf geen harde werkerquote:Op dinsdag 28 juli 2020 10:14 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Als je altijd je beste beentje voor zet, dan meldt je je doorgaans niet ziek als je gewoon niet meer functioneert.
En dan is ziek vaak wel gewoon ziek.
Ik ga er door Seven's verhalen vanuit dat ze een harde werkster is. Die echt niet snel piept. Dan zou je je dus wel een keer gewoon ziek moeten kunnen melden zonder gelijk je eigen ATV dagen ervoor moeten inleveren.
Ik heb het niet over iemand die zijn been breekt en na enkele dagen misschien wel andere taken kan doen omdat 'ie niet lam ligt van de pijn of elke 10 minuten op de wc door brengt.
Ik had zelf ook ooit zo'n werkgever die niet zo in ziek zijn geloofde. Daar vielen dus werknemers gewoon flauw of stonden ze over te geven in de wc. (Zelf ook eens gehad). Dat was puur omdat er verwacht werd dat je altijd alles voor de zaak gaf, en dat vervanging regelen vooral heel erg lastig was en het probleem van de werknemer gemaakt werd.
Wist ik welquote:
Snap de gedachte er achter wel, je pakt alleen de verkeerde mensen er uiteindelijk mee. En zorgt er misschien wel voor dat nu corona zich verder kan verspreiden in werkomgevingen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 10:32 schreef Molo het volgende:
[..]
Wist ik wel![]()
Was bij die van mij net zo trouwens, walgelijke aanpak.
Menselijke werkgevers, heb je in the end als werkgever ook meeste aan lijkt mij.
Bij die toko die ik in mijn vorige post aanhaalde werkt nu nog max vijf procent van de mensen die er toen zat. Enorm verloop. Daar gaat al je kennis, denk ik dan.
Maar ja
Ik ken die als "ziek zijn overkomt je, verzuim is een keuze". Er is een duidelijk onderscheid tussen ziek zijn (niet kunnen werken) en verzuimen (thuisblijven met een verkoudheid - corona-periode uitgezonderd).quote:Op dinsdag 28 juli 2020 10:14 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Daar zit wel een beetje het probleem, dat mensen zich zo bezwaard voelen zich ziek te melden.
Zeker nu zie je dat mensen toch gaan werken terwijl thuisbiljven slimmer is.
Er is een tijd de slogan: "Ziek zijn overkomt je, ziekmelden is een keuze" rond gegaan (ook bij een voormalig werkgever van mij). Wat mij betreft het toen als een van de meest idiote-HR dingen die iemand ooit heeft kunnen verzinnen. En als je hem nu in corona tijd doortrekt ............
Snuif-as kantoor toevallig?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 10:14 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
(ook bij een voormalig werkgever van mij).
Als ik te ziek ben om te werken want koorts, dan ben ik de eerste die zich ziekmeldt. Als ik te moe ben omdat ik een slechte nacht heb gehad, dan werk ik desnoods wel een dagje thuis.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 09:58 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Dat klinkt ook niet erg gezond eigenlijk, dat je je zo bezwaard voelt om ziek te melden. Natuurlijk voor een loopneus of koppijn door een later zou je je - buiten corona tijden - niet gelijk ziek moeten melden. Maar als je verder je beste beentje voorzet en niet een erg hoog ziekteverzuim hebt, zou ziek = ziek moeten gelden.
En niet gelijk voor eigen rekening in de vorm van een ATV dag.
En verder:
Dat een werkgever een beetje een idee wil hebben wat je nog wel kan of tot wanneer er vervanging geregeld moet worden, dat begrijp ik. Maar om na 1 dag al een bedrijfsarts op je dak te sturen... dan speelt er meer (bij de werkgever of de werknemer)
Datzelfde vind ik ook van bedrijven die ziek zijn bestraffen of niet ziek zijn belonen. Ik heb bij een werkgever gewerkt waarbij je een bonus verlofdag erbij kreeg als je een heel jaar niet ziek geweest was, maar waarbij een tweede ziekmelding in één jaar een verlofdag kostte. Ik ben daar echt op tegen, omdat het mensen die (omwille van de gezondheid van collega's) zich eigenlijk ziek moeten melden, dat in veel gevallen niet doen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 10:14 schreef marcb1974 het volgende:
Daar zit wel een beetje het probleem, dat mensen zich zo bezwaard voelen zich ziek te melden.
Zeker nu zie je dat mensen toch gaan werken terwijl thuisbiljven slimmer is.
Er is een tijd de slogan: "Ziek zijn overkomt je, ziekmelden is een keuze" rond gegaan (ook bij een voormalig werkgever van mij). Wat mij betreft het toen als een van de meest idiote-HR dingen die iemand ooit heeft kunnen verzinnen. En als je hem nu in corona tijd doortrekt ............
Of het verleden van TS wat vragen oproeptquote:Op woensdag 29 juli 2020 10:07 schreef HMS het volgende:
Ziek is ziek is prima als het griep betreft. Maar niet altijd is het nodig om het bed te houden. Het hangt dus maar sterk af van wat je hebt en wat voor invloed dat heeft op je mogelijkheid om te werken.
Diarree zou ik mij nu niet voor ziekmelden. Ik werk 100% thuis, dus de pot is nooit ver weg. Maar als je in de logistiek werkt, dan kan dat heel anders zijn. Maar gelijk een BA erop zetten, dat is niet standaard en zegt iets over hoe de werkgever met ziekte wil omgaan.
Afijn, beterschap. Ben je weer aan het werk of nog niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |