abonnement Unibet Coolblue
pi_194266756
Bij het maken van een plafond worden houten regels doorgaans vastgezet met RVS-schroeven. Op die houten regels komen de gipsplaten met speciale gipsplaatschroeven die gefosfateerd zijn zodat ze niet gaan roesten als ze in contact staan met het stuukwerk. RVS volstaat niet voor het vastzetten van gipsplaat.

Echter, vaak komen de RVS-schroeven die de regels vastzetten ook tegen de achterkant van de gipsplaten aan. Waarom is dat niet erg? :?
pi_194266824
Omdat de schroeven in de regels niet in contact komen met het stucwerk, en als ze al gaan roesten dan zit de gipsplaat er nog tussen.
pi_194267183
Omdat er 9,5mm gipsplaat tussen de schroef en het stucwerk zit. Het gaat trouwens om vers stucwerk waar vocht in zit. Die platen zijn hartstikke droog.
.
pi_194268583
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:18 schreef Agronoom2 het volgende:
Bij het maken van een plafond worden houten regels doorgaans vastgezet met RVS-schroeven.
Zou het?

Dan heb ik toch iets fout gedaan, heb er gewoon verzinkte schroeven in gedraaid...

(Wel gefosfateerde schroeven voor de gipsplaat natuurlijk)
pi_194268754
Nou ik heb nooit anders gezien dan gewoon gegalvaniseerde schroeven in een plafond. Zou niet weten waarom RVS nodig is.
Laat die handjes wapperen!
pi_194271405
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:44 schreef Gieliovd het volgende:
Nou ik heb nooit anders gezien dan gewoon gegalvaniseerde schroeven in een plafond. Zou niet weten waarom RVS nodig is.
Ik ook niet..
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 22:00:42 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194272678
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:51 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik ook niet..
Gelukkig... Net zo'n 65m² plafond uitgerageld met verzinkte schroeven :P

Maar inderdaad nog nooit van gehoord. Enige waar ik ooit RVS voor heb gebruik is in van die kunststof gevelbekleding. Dat wil je niet dat die los gaan zitten door doorgeroeste schroeven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 22:04:45 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194272746
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:44 schreef Gieliovd het volgende:
Nou ik heb nooit anders gezien dan gewoon gegalvaniseerde schroeven in een plafond. Zou niet weten waarom RVS nodig is.
Dan zouden er bij ons ook al verschillende zwarte plekken zichtbaar moeten zijn... :O

Zou niet weten waarom dat rvs zou moeten zijn..
pi_194281595
Jullie hebben gelijk. Net in mijn schroevenverzameling gekeken naar de restanten: Ik heb voor het vastzetten van de regels ook verzinkt gebruikt, en niet RVS. :%

Ah, dus het probleem is alleen vers stucwerk. Dus vocht uit de lucht + gips uit gipsplaten is het probleem dus niet?
pi_194284102
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 17:25 schreef Agronoom2 het volgende:
Jullie hebben gelijk. Net in mijn schroevenverzameling gekeken naar de restanten: Ik heb voor het vastzetten van de regels ook verzinkt gebruikt, en niet RVS. :%
Het maakt gelukkig geen verschil. Verzinkt zou iets sterker moeten zijn, maar als je toch RVS gebruikt zal heus niet ineens je plafond naar beneden komen of zo ;)
quote:
Ah, dus het probleem is alleen vers stucwerk. Dus vocht uit de lucht + gips uit gipsplaten is het probleem dus niet?
Nee, dat kan geen kwaad voor de schroeven in de regels:
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:23 schreef spinazieruiker het volgende:
als ze al gaan roesten dan zit de gipsplaat er nog tussen.
Daarnaast zitten alle schroeven, dus ook de gipsplaatschroeven, netjes opgesloten tegen lucht en vocht.
pi_194296065
Je hebt trouwens bij Gamma gipsplaatschroeven van OK 3¤ voor 200 stuks en Gamma 6¤ voor 150.

Ik durfde die van 3¤ niet te kopen omdat ik ze ook in metalstuds moest schroeven, ipv vuren balk. Iemand daar ervaring mee?
.
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 16:44:39 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194296228
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:36 schreef Fer het volgende:
Je hebt trouwens bij Gamma gipsplaatschroeven van OK 3¤ voor 200 stuks en Gamma 6¤ voor 150.

Ik durfde die van 3¤ niet te kopen omdat ik ze ook in metalstuds moest schroeven, ipv vuren balk. Iemand daar ervaring mee?
Ik zou ze beide niet kopen. Wat voor gipsplaatschroeven een goed merk is weet ik niet, maar eigenmerk schroeven van de bouwmarkt koop ik nooit.

Edit:
Even gegoogled. Wist dat gipsplaatschroeven vaak in gele doosjes zaten maar kon niet op de naam komen :+
Weet niet precies welke maat je hebt, zo heel veel duurder is een pro merk niet. Zelfs goedkoper dan Gammel eigen merk.
Die van OK zitten allemaal scherpe braampjes aan las ik in de reviews...

https://www.bouwmaat.nl/g(...)s/product/0000558571

[ Bericht 31% gewijzigd door derLudolf op 28-07-2020 16:53:49 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194297865
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:36 schreef Fer het volgende:
Je hebt trouwens bij Gamma gipsplaatschroeven van OK 3¤ voor 200 stuks en Gamma 6¤ voor 150.

Ik durfde die van 3¤ niet te kopen omdat ik ze ook in metalstuds moest schroeven, ipv vuren balk. Iemand daar ervaring mee?
Je hebt voor metalstud wel andere schroeven (met fijne draad) nodig dan voor hout (met groffe draad).

Geen ervaring met beide Gamme varianten. Ik heb ze van Proftec en die doen het prima. :+
pi_194298478
de schroeven van gamma zijn best aardig, enige nadeel is dat het doosje vol zit met metaal splinters die zich diep in je klauwen weten te graven. voor mij dus gewoon spuk van de speciaalzaak stukje duurder maar je wordt er zo blij van.
pi_194301000
Meeste zit met Hornbach vast, maar had tekort en Gamma is dan iets sneller.
.
pi_194301040
Geen slechte ervaringen met huismerk Gamma schroeven maar gelukkig hebben ze ook fatsoenlijke merken zoals Dynaplus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')