abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194217523

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
  donderdag 23 juli 2020 @ 08:11:08 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194217538
Doosje bonbons oid aanbieden bij je laten testen en sowieso testen laagdrempeliger aanbieden.
Mensen over de drempel helpen te laten testen en zoethouden voor de periode na testen tot uitslag, dat soort zaken, is vast iets in te bedenken

Gewoon een goed PR team op zetten, het klinkt supersuf maar mensen zijn er toch stiekem heel gevoelig voor.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194217554
Offerfeest gaat trouwens indd een probleem worden.
Sowieso neemt men het bij Turken en Marokkanen minder nauw met de regels.
Oudere kwetsbare mensen soms nog wel maar de kinderen en kleinkinderen komen gewoon tegelijk langs waarna je ze niet de deur kan wijzen.

Was met het suikerfeest ook al zo. Alleen omdat de daling toen ook al flink ingezet was en de regels nog vers waren viel het mee.

Het is goed om dit te benadrukken. Ook om wanneer het mooi weer is vooral naar buiten te gaan.
pi_194217564
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:53 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Hoe meer we testen hoe meer besmette mensen dus ja, denk het wel. Over de ernst horen we niks uiteraard.
De ernst kunnen we zelf wel bedenken lijkt me. Al zou ik dit absoluut nog geen tweede golf noemen. Er word meer getest en mensen laten zich sneller testen de afgelopen week, dat was vrij duidelijk in de nummers zichtbaar. Afgelopen dagen is het aantal besmettingen alweer vrij stabiel. Gister alweer minder ziekenhuisopnames. IC is stabiel. Op dit moment is het echt geen tweede golf. Dat word het imo pas op het moment dat de ziekenhuisopnames consistent beginnen te stijgen en het aantal besmettingen ook echt rap vooruit gaat (als er tegelijkertijd ook niet meer getest word). Snap de hype van een 2e golf niet zo; waarom mensen het blijven voorspellen. Het kan gebeuren ja. Kan. De info van nu wijst er gewoon niet naar. Het heeft alleen een signaal dat we moeten blijven testen en dat we alert moeten zijn. Thuis blijven bij klachten. Etc.
pi_194217565
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:11 schreef Molo het volgende:
Doosje bonbons oid aanbieden bij je laten testen en sowieso testen laagdrempeliger aanbieden.
Mensen over de drempel helpen te laten testen en zoethouden voor de periode na testen tot uitslag, dat soort zaken, is vast iets in te bedenken

Gewoon een goed PR team op zetten, het klinkt supersuf maar mensen zijn er toch stiekem heel gevoelig voor.
Testen moeten sneller zonder afspraak kunnen met sneller uitslag en gewoon een wattebstaafje in de wang ipv in je hersenen.
Ook moet het overal binnen een kwartier aan te fietsen zijn. Anders krijg je mensen met milde klachten vaak helaas niet zo ver. Te veel barrières voor sommigen.
pi_194217654
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:16 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Testen moeten sneller zonder afspraak kunnen
Dat is lastig vanwege de administratie die erbij hoort
quote:
met sneller uitslag en gewoon een wattebstaafje in de wang ipv in je hersenen.
Zeg jij even tegen het virus dat het zich a) in de wang moet gaan zitten ipv in het neusslijm en b)zich wat sneller zichtbaar moet maken als er getest wordt.
quote:
Ook moet het overal binnen een kwartier aan te fietsen zijn. Anders krijg je mensen met milde klachten vaak helaas niet zo ver. Te veel barrières voor sommigen.
Waar haal jij al die gekwalificeerde mensen vandaan om zoveel testplekken op te zetten. Mensen moeten niet zo verwend doen
pi_194217704
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:30 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dat is lastig vanwege de administratie die erbij hoort
[..]

Zeg jij even tegen het virus dat het zich a) in de wang moet gaan zitten ipv in het neusslijm en b)zich wat sneller zichtbaar moet maken als er getest wordt.
[..]

Waar haal jij al die gekwalificeerde mensen vandaan om zoveel testplekken op te zetten. Mensen moeten niet zo verwend doen
Ik moest gister naar een teststraat wat verder weg omdat alles hier in de regio helemaal vol zat tot volgende week. Daar aangekomen had ik 1 wachtende voor me en niemand na me. Dus denk dat ze gewoon wat meer moeten spreiden.

Deze locatie was 20 min van mijn huis, de locatie die vol zat was ongeveer 15 min van huis. Dus dat verschil maakt verder ook niks uit.
  donderdag 23 juli 2020 @ 08:39:14 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_194217705
quote:

[..]

Testen moeten sneller zonder afspraak kunnen met sneller uitslag en gewoon een wattebstaafje in de wang ipv in je hersenen.
waarom niet binnen een kwartier na bellen aan huis en dan het resultaat terwijl u wacht, wat een onzin
pi_194217795
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:39 schreef Tarado het volgende:

[..]

waarom niet binnen een kwartier na bellen aan huis en dan het resultaat terwijl u wacht, wat een onzin
Ja joh, en misschien kunnen ze dan ook de ramen even lappen als ze er toch zijn... 😉
pi_194217922
RIP Sinterklaas intocht.
blablablabla
pi_194217925
Onderstaande is natuurlijk opvallend als Aboutaleb nu om mondkapjes gaat vragen :

quote:
We hebben de afgelopen periode in Rotterdam bij heel veel Rotterdams-Marokkaanse gezinnen, zo'n acht in totaal, veertig besmettingen geconstateerd. Allemaal het gevolg van groepsbijeenkomsten thuis."
40+ mogelijk het restje van collega's van die personen die niet volledig in beeld zijn, vorige week zat Rotterdam al dik over de 100+ besmettingen(10-30 per dag). Het zal mij niets verbazen als het nog meer van deze gezinnen zijn, die vanuit hun oorsprong al vaak dicht bij elkaar zitten. Er kan hier ook een stuk taalbarrière meespelen, die gezinnen bereik je naar mijn idee niet altijd even goed, net als gastarbeiders, die met alle respect hard werken, maar niet altijd optimaal werken, wonen of reizen.

Een mondkapje gaat dit soort problemen niet verhelpen.

(en burgemeesters die de publieke opinie manipuleren voor mondkapjes :r )
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194217945
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:06 schreef _serial_ het volgende:
Onderstaande is natuurlijk opvallend als Aboutaleb nu om mondkapjes gaat vragen :
[..]

Dan lees je verkeerd want Aboutaleb wil mensen er juist op wijzen om het Offerfeest in kleine kring te vieren met het eigen gezin. Zoals toen ook werd gecommuniceerd met het Suikerfeest.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194218165
quote:

[..]

Meer testen is meer besmettingen is meer info voor de paniekzaaiende media....

ach gossie mensen hebben milde klachten... sluit het land

Aantal ic opnames en doden zijn nog steeds nihil....

Ben helemaal klaar met die paniek media
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  Spellchecker donderdag 23 juli 2020 @ 09:32:39 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194218189
Griekenland stuurt lakse Nederlandse toeristen direct terug
quote:
Griekenland heeft 28 Nederlanders aan de grens geweigerd omdat ze hun gezondheidsverklaring niet op tijd hadden ingevuld.
Dat gebeurde op Samos en Lesbos. De toeristen zijn op de eerste vlucht weer naar huis gestuurd, zo melden Griekse media.

In de gezondheidsverklaring moet je aangeven waar je de laatste weken was en of je met coronapatiënten in aanraking bent geweest.
pi_194218212
quote:
Ongelooflijk, meer dan terecht dat ze linea recta weer terug naar tokkie town zijn gestuurd. Wie denk je wel niet dat je bent.
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:36:20 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194218232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:06 schreef Elan het volgende:
RIP Sinterklaas intocht.
Intocht was toch al een paar jaar verpest door dat ZP-gezeik.
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:40:19 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194218290
quote:
_O- Heerlijk

Dag vakantie en dag geld.
Even er van uitgaande dat ze in het vliegtuig goed zijn geïnformeerd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:05 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194218294
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:06 schreef _serial_ het volgende:
[..]

40+ mogelijk het restje van collega's van die personen die niet volledig in beeld zijn, vorige week zat Rotterdam al dik over de 100+ besmettingen(10-30 per dag). Het zal mij niets verbazen als het nog meer van deze gezinnen zijn, die vanuit hun oorsprong al vaak dicht bij elkaar zitten. Er kan hier ook een stuk taalbarrière meespelen, die gezinnen bereik je naar mijn idee niet altijd even goed, net als gastarbeiders, die met alle respect hard werken, maar niet altijd optimaal werken, wonen of reizen.

Zou mij niet verbazen, rondom de Ramadan speelde die discussie volgens mij ook al over gezinnen die elkaar toch gingen opzoeken.
pi_194218316
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

_O- Heerlijk

Dag vakantie en dag geld.
Even er van uitgaande dat ze in het vliegtuig goed zijn geïnformeerd.
Vraag me af wat dan 'niet op tijd' is geweest. Kwamen ze bij de douane met een leeg papier? :')
pi_194218321
Sowieso moet je even wat meer dan normaal aan research doen voordat je op vakantie gaat. Gewoon ontzettend dom en onwetend.
  Spellchecker donderdag 23 juli 2020 @ 09:45:00 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194218327
Grieken sturen Nederlandse toeristen linea recta terug om niet ingevuld coronaformulier
quote:
De vakantie in Griekenland van 28 Nederlanders is alweer voorbij voordat hij begonnen is. De grenspolitie op de luchthavens van de eilanden Lesbos en Samos weigerde de toeristen toe te laten, omdat ze zich niet op tijd online hadden geregistreerd. De reizigers werden maandag direct na aankomst terug op het vliegtuig naar Nederland gezet, melden twee Griekse kranten.

Luchtvaartmaatschappij Corendon bevestigt woensdagavond dat het om passagiers van minimaal één van hun vluchten gaat. Ondanks herhaalde herinneringen hadden zij inderdaad verzuimd uiterlijk 24 uur voor vertrek een online formulier van de Griekse overheid in te vullen. Daarop moeten aankomende reizigers onder meer aangeven in welke landen ze de afgelopen twee weken zijn geweest, en of ze in aanraking zijn gekomen met coronapatiënten. Op grond van die gegevens bepalen de autoriteiten wie op de luchthaven op het virus getest wordt.

,,Wij sturen onze klanten die naar Griekenland gaan meerdere keren een herinnering. Per email maar ook per sms. Deze mensen hadden desondanks niet op tijd dat formulier ingevuld", zegt Corendon-woordvoerder Simone van den Berk. ,,De regel is duidelijk: minimaal 24 uur van tevoren invullen. Tot voor kort waren de Griekse autoriteiten coulant en kon het ter plekke nog, maar sinds dit weekend zijn ze strenger geworden."

Sommige van de vakantiegangers hadden via reisbureaus geboekt, maar ook die hebben volgens Van den Berk tijdig op het formulier gewezen. ,,Daar houdt onze verantwoordelijkheid op. Het is ook aan reizigers zelf om bijvoorbeeld een paspoort mee te nemen."

Griekenland kende in de corona-uitbraak in het voorjaar relatief weinig besmettingen en doden, dankzij tijdig en adequaat overheidsingrijpen. Net als elders in Europa lopen de besmettingen nu weer licht op, waarbij een groot deel van de nieuwe besmettingen voor rekening komt van toeristen. Het systeem met elektronische registratie van iedereen die het land binnenkomt, moet helpen een grote uitbraak te voorkomen.

Coulance
De onfortuinlijke vakantiegangers reageerden volgens Van den Berk teleurgesteld, toen zij linea recta met hetzelfde vliegtuig weer terug naar Nederland gingen. Corendon meldt dat de reisorganisatie uit coulance samen met de klanten kijkt of ze later alsnog op een vakantie ter waarde van de oorspronkelijke reissom kunnen.
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:49:05 #22
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194218365
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:43 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Vraag me af wat dan 'niet op tijd' is geweest. Kwamen ze bij de douane met een leeg papier? :')
Zo klinkt het ja :D

Je ziet het ook wel een met immigratie papieren die je aan boord al krijgt uitgedeeld maar dan zijn de beambtes vaak wat meer vergevingsgezind en moet je het gewoon alsnog invullen en weer achteraan de rij gaan staan.

Dit zijn geen halve maatregelen ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194218370
quote:
Het is ook aan reizigers zelf om bijvoorbeeld een paspoort mee te nemen
_O- :D
pi_194218380
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:43 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Online dingen invullen.

Heb zelf een vakantie naar Sicilie staan, via Transavia staat dat je eea moet invullen, maar Siciliaanse overheid' wil ook nog apart formulier hebben. Daar vraagt transavia dan weer niet om.

Dus zelf ook goed opletten blijft wel vereist
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:50:28 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194218383
quote:
Terecht dan! En dan mogen die mensen nog in hun handen knijpen met de opstelling van Corendon.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')