abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194209512

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2020 17:20:53 ]
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:22:23 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194209528
Plaatjes in de OP mogen ook weleens van een update worden voorzien _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194209549
De paniek van Ernst Kuipers valt wel mee. Een beperkte stijging is geen paniek. Is een logisch gevolg.
Go hard or go home
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:27:35 #4
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_194209590
History Time heeft een interessante docu gemaakt over de Spaanse Griep.
Redelijk veel overeenkomsten wel met de huidige tijd.

pi_194209603
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Zo ^O^ vind ik het allemaal niet, ondanks die disclaimer over een 'beperkte stijging'..
Oké. Ik wel. Vijf minder opnames, IC ook stabiel.
pi_194209634
Die cijfers van vandaag zijn beter.
Maar het is belangrijk om uit te zoeken wat zorgt voor uitbraken en waar het mis gaat.
Aanpassingen in beleid, voorzorgsmaatregelen treffen en alert blijven is gewoon belangrijk tot een vaccin/oplossing.

Snap niet dat mensen daar zo verwend en kortzichtig op reageren en elke constatering wegzetten als paniekzaaien.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 17:40:13 #7
5428 crew  miss_sly
pi_194209742
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar het is belangrijk om uit te zoeken wat zorgt voor uitbraken en waar het mis gaat.
Aanpassingen in beleid, voorzorgsmaatregelen treffen en alert blijven is gewoon belangrijk tot een vaccin/oplossing.

Snap niet dat mensen daar zo verwend en kortzichtig op reageren en elke constatering wegzetten als paniekzaaien.
Ik ben het met je eens.
De cijfers van vandaag zien er best goed uit. De toekomst zal leren of dat zo blijft, of dat de stijging van de besmettingen betekent dat de opnames zullen stijgen.

Wat ik me ook afvraag is of de jongeren die positief getest zijn in thuisquarantaine gaan zodat ze niemand anders kunnen besmetten. Want als ze elkaar besmetten en niet ziek worden, is dat prima, maar ze kunnen ook anderen besmetten, met minder prettige gevolgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 17:44:23 #8
5428 crew  miss_sly
pi_194209789
Diederik Gommers: ‘Stel tweede golf zolang mogelijk uit’

ANP
Zorgpersoneel op intensive cares is nog niet klaar voor een tweede golf van coronapatiënten, zegt Diederik Gommers. "Mensen zijn nog steeds angstig en ook een beetje bozig", zegt de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care tegen de NOS. "Er is veel minder animo om heel hard te werken."

"Er zijn heftige discussies, mensen zeggen vaker nee, mensen nemen ontslag. We merken dat het lastiger is om goede plannen te maken om richting 2000 IC-bedden te kunnen opschalen als dat nodig is."

Gommers benadrukt dat hij geen paniek wil zaaien. "Wij in het ziekenhuis moeten zorgen dat onze medewerkers een goed gevoel krijgen en een luisterend oor hebben over wat er de vorige keer mis is gegaan. We moeten zorgen dat er draagvlak is en dat we voorbereid zijn."

Wake-upcall
Het toenemende aantal besmettingen noemt Gommers een wake-upcall, maar wat betreft ziekenhuisopnames en coronapatiënten op de intensive care "is er nog absoluut geen spanning".

De IC-arts denkt dat het goed is als er een discussie gevoerd wordt over het dragen van mondkapjes op drukke plekken. "Mondkapjes zijn afschuwelijk, maar als je de drukte in moet zou ik zeggen: draag er eentje. België doet het en Amerika doet het ook. Laat het OMT met een advies komen daarover. Misschien is het een beter idee om het juist niet te doen maar dat horen we dan wel."

NOS.nl
pi_194209811
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Niks mis met alert zijn volgens mij. Alleen maar goed. En de meesten hier zijn gewoon alert. Er zijn echter ook users die het al meteen hebben over extra maatregelen, en gebaseerd op onderbuikgevoelens frequent roepen dat we het twee weken later wel zullen zien; dat het helemaal fout gaat. Paniekzaaierij is vooral gericht op die users; niet de users die gewoon alert zijn en de situatie gewoon goed in de gaten houden. Nogal een verschil tussen alert overkomen en paniekerig overkomen.
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:49:55 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194209851
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:44 schreef miss_sly het volgende:
Diederik Gommers: ‘Stel tweede golf zolang mogelijk uit’

ANP
Zorgpersoneel op intensive cares is nog niet klaar voor een tweede golf van coronapatiënten, zegt Diederik Gommers. "Mensen zijn nog steeds angstig en ook een beetje bozig", zegt de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care tegen de NOS. "Er is veel minder animo om heel hard te werken."

"Er zijn heftige discussies, mensen zeggen vaker nee, mensen nemen ontslag. We merken dat het lastiger is om goede plannen te maken om richting 2000 IC-bedden te kunnen opschalen als dat nodig is."

Gommers benadrukt dat hij geen paniek wil zaaien. "Wij in het ziekenhuis moeten zorgen dat onze medewerkers een goed gevoel krijgen en een luisterend oor hebben over wat er de vorige keer mis is gegaan. We moeten zorgen dat er draagvlak is en dat we voorbereid zijn."

Wake-upcall
Het toenemende aantal besmettingen noemt Gommers een wake-upcall, maar wat betreft ziekenhuisopnames en coronapatiënten op de intensive care "is er nog absoluut geen spanning".

De IC-arts denkt dat het goed is als er een discussie gevoerd wordt over het dragen van mondkapjes op drukke plekken. "Mondkapjes zijn afschuwelijk, maar als je de drukte in moet zou ik zeggen: draag er eentje. België doet het en Amerika doet het ook. Laat het OMT met een advies komen daarover. Misschien is het een beter idee om het juist niet te doen maar dat horen we dan wel."

NOS.nl
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze de zaakjes intussen wel beter op orde hadden....
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 17:50:34 #11
5428 crew  miss_sly
pi_194209857
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:49 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze de zaakjes intussen wel beter op orde hadden....
Hoe bedoel je?
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:51:01 #12
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194209866
quote:

[..]

Dat ga je natuurlijk niet zeggen. Op deze manier kun je extra geld loskrijgen of druk zetten op salarisonderhandelingen
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194209903
quote:

[..]

Zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Je kunt niet even in een paar maanden een berg nieuw personeel opleiden, mensen zijn er op een gegeven moment wel klaar mee, burnouts en ga zo maar door.
Het probleem ligt gewoon bij personele schaarste en die los je niet zo maar op.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194209947
quote:

[..]

https://www.gelderlander.(...)n-vertrekt~aa2c8b22/

Dit soort dingen los je niet zo even op. Al helemaal niet omdat tijdens de piek de bottleneck voor opschalen bij personeel lag, niet zozeer bij materiaal.
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:58:41 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194209958
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Hij zegt dat plannen maken voor opschaling IC-bedden lastig(er) is. Edit: wordt wel uitgelegd waarom, had ik ff overheend gelezen.

DIe laatste alinea leest trouwens heel raar, met allemaal tegenstrijdigheden. Maar dat kan ook gewoon verkeerd opgeschreven zijn door de journalist.
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:59:25 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194209968
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Je kunt niet even in een paar maanden een berg nieuw personeel opleiden, mensen zijn er op een gegeven moment wel klaar mee, burnouts en ga zo maar door.
Het probleem ligt gewoon bij personele schaarste en die los je niet zo maar op.
Nee klopt, ik reageerde wat te snel.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 18:01:18 #17
5428 crew  miss_sly
pi_194210006
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:58 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Hij zegt dat plannen maken voor opschaling IC-bedden lastig(er) is. Edit: wordt wel uitgelegd waarom, had ik ff overheend gelezen.

DIe laatste alinea leest trouwens heel raar, met allemaal tegenstrijdigheden. Maar dat kan ook gewoon verkeerd opgeschreven zijn door de journalist.
Met die opschaling zijn ze al een tijdje bezig, maar er is om te beginnen al niet genoeg ic-personeel om 2.000 bedden te bemannen. En als er dan ook nog mensen ontslag nemen, niet meer zo geneigd zijn in te gaan op verzoeken om te werken, en nog boos zijn om hoe hard ze gewerkt hebben en in welke omstandigheden, wordt het nóg veel moeilijker om voldoende mensen te hebben om 2.000 bedden te bemannen. Want ze waren er al niet, en in plaats van een toename, is er een afname van IC-personeel.
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:05:30 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194210052
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Met die opschaling zijn ze al een tijdje bezig, maar er is om te beginnen al niet genoeg ic-personeel om 2.000 bedden te bemannen. En als er dan ook nog mensen ontslag nemen, niet meer zo geneigd zijn in te gaan op verzoeken om te werken, en nog boos zijn om hoe hard ze gewerkt hebben en in welke omstandigheden, wordt het nóg veel moeilijker om voldoende mensen te hebben om 2.000 bedden te bemannen. Want ze waren er al niet, en in plaats van een toename, is er een afname van IC-personeel.
Nee klopt je hebt helemaal gelijk.

Blijft wel heel zuur dat er toch veel te lang doorgewerkt is moeten worden in maart/april door zorgpersoneel, vaak wekenlang nog zonder deugdelijk materiaal etc. Toch wel de grootste fout die hier in Nederland is gemaakt. Snap wel dat sommigen er nu helemaal klaar mee zijn.
pi_194210110
Ik hoor net dat er om 19.00 een ingelaste persconferentie zal zijn.
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:10:33 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194210119
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:09 schreef MissJ het volgende:
Ik hoor net dat er om 19.00 een ingelaste persconferentie zal zijn.
Was al bekend, Grapperhaus gaat Nederland even op de vingers tikken vanwege laks gedrag.
pi_194210132
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Was al bekend, Grapperhaus gaat Nederland even op de vingers tikken vanwege laks gedrag.
Aha ok, ben benieuwd :D
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
pi_194210182
Is die persconferentie live te volgen op de televisie?
pi_194210239
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zolang Rutte dat niet zelf doet gaat niemand het heel serieus nemen denk ik.
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:19:53 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194210263
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:18 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Zolang Rutte dat niet zelf doet gaat niemand het heel serieus nemen denk ik.
Nee, klopt. Verwacht er ook niet veel effect van
pi_194210407
quote:

[..]

De rek is er een keer uit hè. Demotivatie is funest, maar wel begrijpelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')