quote:ENSCHEDE - Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben vanochtend een akkoord bereikt over het omstreden vertrek van drie Boeings 747 vanaf luchthaven Twente. Het kort geding dat vanmiddag daarover zou dienen in Zwolle is ingetrokken. Twente krijgt ontheffing van de veiligheidsvoorschriften.
quote:Dit meldt Twente Airport in een zojuist verschenen persbericht:
„De rechtszaak, die donderdagmiddag 29 oktober zou dienen tussen Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), gaat niet door. Technology Base (waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt) trekt de voorlopige voorziening bij de rechtbank in omdat de ILT en Technology Base overeenstemming hebben bereikt over het vertrek van 6 Boeings 747 van Lufthansa.
Technology Base en de ILT hebben de afgelopen dagen constructief overlegd om een oplossing te vinden voor het veilig kunnen vertrekken van de vliegtuigen. Twente Airport verduidelijkt aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen.
Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven. Beide partijen zijn het eens dat de huidige gang van zaken niet voor herhaling vatbaar is.
De toestellen van Lufthansa kunnen daarmee vertrekken vanaf Twente Airport. Het eerste toestel zal op korte termijn vertrekken. Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport”.
Ik las het net. Nette oplossing zo.quote:
Het plan was al dat ze eerst naar Frankfurt gaan en van daar door naar de VS.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 12:32 schreef Peterselieman het volgende:
Deze oplossing is imo de enige realistische. Op een naburig vliegveld worden de kisten vol gegooid voor de reis naar de sloop.
Gaaf gezicht (en geluid)quote:
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 14:46 schreef Fred het volgende:
Jammer dat de economische belangen tóch wéér voor de veiligheid gaan
Waarom zou je je vliegveld laten certificeren voor bepaalde vliegbewegingen als je het ook kan afdwingen door te dreigen met een rechtszaak?
Veiligheid gaat verder dan de lengte van de baan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 10:10 schreef DrMarten het volgende:
Meer een wedstrijdje verplassen dan veiligheid die in het geding is.
Tig jaar hebben hier grote vliegtuigen geland en opgestegen, maar dan van defensie.
Er is een baan van 3km aangelegd, juist om de grootste vliegtuigen de faciliteren.
Luchtmachtdagen met vele tientallen vliegtuigen in alle soorten en maten, geen enkel probleem. Maar nu een 747 zonder passagiers op laten stijgen is ineens onveilig? Hou op zeg.
quote:BERLIJN - Berlijn Brandenburg is zaterdagmiddag officieel geopend, maar niet zoals het gepland was. Een EasyJet- en een Lufthansa-Airbus zouden op spectaculaire wijze tegelijkertijd landen. De weersomstandigheden gooiden echter roet in het eten: door laaghangende wolken was er niet genoeg zicht om dat veilig te doen. Daarom landde eerst EasyJet, en pas drie minuten daarna Lufthansa.
Hoewel Berlijn Brandenburg er in dit geval niks aan kan doen, past het wel bij de lange rij tegenslagen en mislukkingen die de luchthaven al gekend heeft. Brandenburg zou eigenlijk al in 2011 opengaan, maar door een combinatie van constructie- en brandveiligheidsproblemen, wanbeleid en corruptie is dat negen jaar later geworden. Dat heeft het imago van Duitse gründlichkeit aangetast, mede door de uitgebreide internationale media-aandacht hiervoor.
De Duitse hoofdstad heeft nu wel een mooie nieuwe luchthaven, met een capaciteit voor 40 miljoen passagiers, die het iconische maar ook verouderde Tegel Airport vervangt en waarin het naastgelegen Schönefeld is opgegaan als Terminal 5. Het echt nieuwe deel van de luchthaven bestaat uit Terminal 1 en 2. Eerstgenoemde is nu geopend, Terminal 2 blijft door een gebrek aan passagiers vanwege de coronacrisis nog even gesloten.
Zaterdagavond landen de eerste reguliere vluchten van EasyJet op Brandenburg, en die vertrekken zondagochtend. In de komende week volgen andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Turkish Airlines en Qatar Airways op 1 november, Lufthansa op 7/8 november, KLM op 8 november en Brussels Airlines op 9 november. Volgend weekend gaat Tegel Airport definitief dicht. Dat wordt een bedrijven- en universiteitsterrein.
Volgens KLM-ers is de KLM één grote familie... We zullen nu zien hoeveel écht waar is van die uitspraken.quote:Kabinet weigert nu staatssteun aan KLM, Hoekstra eist vijf jaar loonoffers
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer. Dit heeft minister Hoekstra van Financiën zojuist laten weten. Het bedrijf is door het coronavirus en het nagenoeg stilleggen van het internationale vliegverkeer in grote financiële problemen gekomen en zegt het zonder overheidssteun niet te kunnen redden.
Het kabinet wil KLM geen geld meer geven, als niet alle KLM-medewerkers voor vijf jaar salaris inleveren. Deze vijf jaar durende termijn had het kabinet eerder al als voorwaarde gesteld aan het geven van steun. Maar sommige KLM-werknemers, waaronder de piloten weigeren dit. Vandaag was er weer een overleg tussen KLM en de vakbonden, zonder resultaat.
Het kabinet weigert te zwichten voor de opstelling van de vakbonden.
Belastingbetaler
KLM kan de komende vijf jaar nog 3,4 miljard euro staatssteun krijgen, maar dan moet het bedrijf in die periode stevig bezuinigen. Het kabinet vindt dit een redelijke eis. KLM heeft in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven al veel steun gekregen. "Dus dat daar iets voor wordt teruggevraagd, omdat de belastingbetaler hier zijn steentje aan bijdraagt, vind ik redelijk", zei Hoekstra gisteren.
Een aantal bonden, waaronder pilotenvakbond VNV, wil zich niet vastleggen op bezuinigingen tot 2025. "Deze specifieke aanpassing van ons akkoord is op deze termijn niet realiseerbaar", schrijft de pilotenvakbond in een verklaring. Het cabinepersoneel en de luchtvaarttechnici zijn wel bereid om vijf jaar loon in te leveren.
Toekomst
De directie van KLM deed vanmiddag nog een oproep aan de FNV en pilotenvakbond VNV om in te stemmen met het verzoek van het kabinet. "In het belang van haar leden, alle KLM-werknemers en de toekomst van het bedrijf", liet de KLM-top weten. "Als er geen staatssteun komt, gaat het bedrijf met 30.000 werknemers vrijwel zeker failliet.
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 18:16 schreef Peterselieman het volgende:
ik vind het goed dat het kabinet voet bij stuk houdt.
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
Als ze straks om economische redenen ontslagen worden zitten ze met een ww-uitkering. Dan lijkt me toch dat je beter nu wat in kunt leveren en je baan behouden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:36 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Misschien niet nee. Maar ik heb echt nul komma nul komma harstikke nul begrip voor de piloten.
Je verdient al veel, iedereen moet wat inleveren in deze tijden, dus ook piloten. Zit niet zo te zeuren. De arrogante, verwende kwallen, gadverdamme. (Sorry, dit zit diep. )
VNV heeft als eerste met de ogen geknipperd en wil mogelijk wat water bij de wijn doen. Nu is het ministerie weer aan zet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:02 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er is no way dat ze KLM om laten vallen. Hoop grote praat, maar uiteindelijk komt die steun er toch wel. Too big too fail, zeker omdat er al een flinke duit belastinggeld in zit.
Gaan die er vanwege Corona uit? Of was dit sowieso gepland? Want ze vliegen ook met oudere 767's toch?quote:Op zondag 1 november 2020 00:32 schreef Iemand91 het volgende:
Een kwartier geleden is de laatste commerciële Boeing 777 vlucht van Delta Airlines geland in Los Angeles.
De vlucht werd uitgevoerd door N701DN; een 777-200LR vanuit New York JFK.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
9 777-200LR's en 8 -200ER's zijn allemaal al opgeslagen en deze laatst overgebleven toestel gaat vandaag (31 oktober) ook al door naar Victorville.
De Delta 777's kwamen ook naar Amsterdam. De Delta 777's waren uitgevoerd met een 3-3-3 economy layout(!) en hadden de laatste 2 jaar een cabin upgrade gekregen (o.a. Delta One Suites, nieuwe premium economy) en de laatste 777 kreeg deze upgrade nog in februari dit jaar. Deze upgrade kostte Delta voor de 777 vloot zo'n 100 miljoen dollar.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |