abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194192025

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @onlogisch @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194192048
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:51 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Een R0 die, inclusief onzekerheidsmarge, volledig boven de 1 ligt heeft niets met clickbait te maken. Dat is een teken dat het hier, net als in zo ongeveer alle landen om ons heen, opnieuw misgaat.

Ik neem aan dat het OMT op korte termijn weer bijeenkomt om de regering te adviseren.
De effectieve R (niet de R0, dat is iets anders) staat inmiddels om de week boven de 1.
Dat zegt op zichzelf heel weinig en is pas een alarmbel als er ook andere cijfers in de oranje zone komen.
pi_194192081
Als versoepelingen worden teruggedraaid hoop ik dat hier heel kritisch naar gekeken wordt. Ik zou het bijvoorbeeld onzin vinden als de hele horecasector opnieuw zou moeten sluiten. Ik geloof dat het bijvoorbeeld in restaurants best goed gaat.
pi_194192091
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:01 schreef Cynicio het volgende:
Als versoepelingen worden teruggedraaid hoop ik dat hier heel kritisch naar gekeken wordt. Ik zou het bijvoorbeeld onzin vinden als de hele horecasector opnieuw zou moeten sluiten. Ik geloof dat het bijvoorbeeld in restaurants best goed gaat.
En dat ze het Noorden gewoon met rust laten en dat er vooral een muur om Brabant gaat en het huis van Guus.
Go hard or go home
pi_194192105
quote:
Je krijgt dat er niet meer in bij de Nederlanders hoor.

Bovendien sloop je de economie zo echt. Ik weet niet wat er nou belangrijker is..
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_194192109
Maatregelen terugdraaien terwijl er niet wordt gehandhaafd op de huidige maatregelen zou ook echt onzin zijn.
Als ze nou eerst eens handhaven op de 1,5m in de horeca.
pi_194192114
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:02 schreef Noek het volgende:

[..]

En dat ze het Noorden gewoon met rust laten en dat er vooral een muur om Brabant gaat en het huis van Guus.
Andere provincies gaan net zo, zo niet slechter.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194192115
quote:
Het is vooral belangrijk om te kijken waar het mis gaat en waarom.
Sectoren die open zijn en amper tot besmettingen leiden moeten gewoon open blijven.
pi_194192128
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:03 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]

Je krijgt dat er niet meer in bij de Nederlanders hoor.

Bovendien sloop je de economie zo echt. Ik weet niet wat er nou belangrijker is..
Aan de andere kant zou het onverantwoordelijk zijn om niks te doen als het de spuigaten weer uit loopt. Ik zou zeggen meer maatwerk en misschien ook strengere handhaving. Er worden opvallend weinig boetes uitgedeeld terwijl we met z'n allen goed weten wat er speelt.
pi_194192133
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Veel wel, ik ben heel benieuwd wat er nou voor zorgt dat een jong gezond iemand niks heeft bij wijze van of doodziek wordt. Er moet eem verklaring voor zijn en op die manier kunnen we meer risicogevallen in kaart brengen.
Opzicht kan je natuurlijk best wat proberen te voorkomen bij de echte risico gevallen.
Na een paar maanden zijn dit de cijfers van overleden mensen van onder de 70:

Cardio-vasculaire aandoeningen en hypertensie 43.4%
Chronische longaandoeningen 23.4%
Chronische neurologische of neuromusculaire aandoeningen 14.7%
Diabetes 25.9%
Maligniteit 15.8%
Nieraandoening 8.5%
Obesitas3 7.3%

Totaal z'n 500 gevallen onder de 70 waar je wellicht wat voor kunt betekenen (en wellicht jezelf in bescherming nemen)
De meeste doden (z'n 5000) zijn echter gevallen boven de 70, daarover zijn geen verder details bekend van onderliggende problemen in de rapportage van RIVM
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194192141
quote:

[..]

Liever om de Randstad op dit moment.
pi_194192156
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:03 schreef Hannnnn het volgende:
Maatregelen terugdraaien terwijl er niet wordt gehandhaafd op de huidige maatregelen zou ook echt onzin zijn.
Als ze nou eerst eens handhaven op de 1,5m in de horeca.
Welgeteld 26 gevallen, waarvan de meeste terug zijn te brengen zijn naar 1 café in Hillegom.
Waarschijnlijk de barman die het kleine bruine café heeft volgehoest, kan bijna niet anders.

Het blijft gewoon ontzettend belangrijk, waar dan ook, blijf thuis bij klachten.
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 15:06:55 #13
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_194192159
quote:

[..]

Ik was dus afgelopen week een weekje op vakantie in Drenthe. Echt heel relaxed daar idd, ook uiteraard een heel stuk minder dichtbevolkt dan de randstad.

Dan wel weer jammer dat net die ene keer dat ik ff daar naar de lokale supermarkt moest, er een meneer een paar meter achter mij in de rij stond die werkelijk de hele winkel bij elkaar aan het blaffen hoesten was. :{
pi_194192179
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het is vooral belangrijk om te kijken waar het mis gaat en waarom.
Sectoren die open zijn en amper tot besmettingen leiden moeten gewoon open blijven.
Mee eens. En goede opvolging van gevonden brandhaarden. Iedereen die zich in dat café in Hillegom bevond op de bewuste avond thuis blijven, klachten of geen klachten.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:08:57 #15
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194192196
quote:
Begin eerst maar eens met handhaven. Als er één sector is waar werkelijk niemand zich aan afstandsregels houdt, dan is het de horeca wel.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194192203
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:04 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Opzicht kan je natuurlijk best wat proberen te voorkomen bij de echte risico gevallen.
Na een paar maanden zijn dit de cijfers van overleden mensen van onder de 70:

Cardio-vasculaire aandoeningen en hypertensie 43.4%
Chronische longaandoeningen 23.4%
Chronische neurologische of neuromusculaire aandoeningen 14.7%
Diabetes 25.9%
Maligniteit 15.8%
Nieraandoening 8.5%
Obesitas3 7.3%

Totaal z'n 500 gevallen onder de 70 waar je wellicht wat voor kunt betekenen (en wellicht jezelf in bescherming nemen)
De meeste doden (z'n 5000) zijn echter gevallen boven de 70, daarover zijn geen verder details bekend van onderliggende problemen in de rapportage van RIVM
Tja wat kan je eraan doen? Los van afvallen en gezonder leven.
Mensen die echt risico lopen worden niet extra beschermd.
Ik heb astma en wordt ook 3 dagen per week op kantoor verwacht evenals anderen die ook in risicogroepen zitten.
Zolang het vrijblijvend is allemaal en er niet op bescherming gehamerd wordt loop je gewoon meer risico.
Blijkbaar is het een groep die door de regering/omt wordt gezien als verwaarloosbare statistiek.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:10:08 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194192213
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik heb astma en wordt ook 3 dagen per week op kantoor verwacht evenals anderen die ook in risicogroepen zitten.
Dan heb je gewoon een teringchef als je gewoon thuis je werk kan doen die andere 2 dagen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_194192229
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan heb je gewoon een teringchef als je gewoon thuis je werk kan doen die andere 2 dagen.
Dit. hij mag zeker in deze periode wat meer naar de riscogevallen omkijken (en een werkbare oplossing proberen te maken)
pi_194192243
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:07 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Mee eens. En goede opvolging van gevonden brandhaarden. Iedereen die zich in dat café in Hillegom bevond op de bewuste avond thuis blijven, klachten of geen klachten.
Ze hebben al gezegd dat ze die mensen dus niet meer kunnen traceren en dus is dit niet waterdicht te krijgen. Bezoekers zelf zullen ook in veel gevallen niet thuis blijven als ze geen klachten hebben (want dat is de tendens).

Als de horeca zo enorm laks gecontroleerd blijft worden of zelf omgaat met de regels van afstand en hygiëne, wordt dit steeds problematischer.
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 15:12:03 #20
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_194192247
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Misschien iets te kort door de bocht deze opmerking, maar ja vind wel dat je werkgever je tegemoet moet komen in je veiligheid en gevoel van veiligheid op je werk.
Bij mij zijn ze daar iig wel heel coulant en meegaand in.
pi_194192266
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:08 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Begin eerst maar eens met handhaven. Als er één sector is waar werkelijk niemand zich aan afstandsregels houdt, dan is het de horeca wel.
Supermarkten. Winkels. Ik noem maar wat. Ook zat lui die er niet bij stil staan. Verschillende malen uit eten geweest en er word daar veel beter gecontroleerd dan bij een gemiddelde supermarkt of winkel hoor. Zit ook wel een verschil tussen een discotheek en een restaurant natuurlijk.
pi_194192290
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:13 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Supermarkten. Winkels. Ik noem maar wat. Ook zat lui die er niet bij stil staan. Verschillende malen uit eten geweest en er word daar veel beter gecontroleerd dan bij een gemiddelde supermarkt of winkel hoor. Zit ook wel een verschil tussen een discotheek en een restaurant natuurlijk.
Supermarkten en winkels zijn dan ook vluchtige bezoekjes.
pi_194192292
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ze hebben al gezegd dat ze die mensen dus niet meer kunnen traceren en dus is dit niet waterdicht te krijgen. Bezoekers zelf zullen ook in veel gevallen niet thuis blijven als ze geen klachten hebben (want dat is de tendens).

Als de horeca zo enorm laks gecontroleerd blijft worden of zelf omgaat met de regels van afstand en hygiëne, wordt dit steeds problematischer.
Helaas heb je waarschijnlijk gelijk. Ik zou er toch wel even bij stilstaan als ik te horen kreeg dat ik present was bij een uitbraak in een café.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:15:27 #24
432997 Ven1972
Man met humor
pi_194192303
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik ben echt bang dat het straks niet meer getraceerd wordt omdat mensen zich niet meer aan de regels houdt en nog wel steeds laks zijn. Ik durf zeker te zeggen dat er een tweede golf zich aan dient te komen, hoe ernstig is of het meevalt kan ik niet zeggen. Naar cijfers van vorige week zag het ook niet goed uit... en komende week nog hogere cijfers te komen via de test..... klinkt het niet goed.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_194192331
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:08 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Hoeveel % van de besmettingen wordt daar opgedaan? Je gaat niet handhaven om het handhaven.
Ik denk dat je de grootste winst kan behalen daar waar veel besmettingen worden opgedaan. Dat is vooral bij mensen thuis, maar daar valt weinig aan te doen. Daarna komt het werk volgens mij, dus: thuisblijven bij klachten.
Leuk dat die café's en feesten in het nieuws komen, maar hun aandeel is maar een fractie.
I'll give you something to do
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')