Ik vraag me af wat het met je proeftijd gaat doen als blijkt dat je op de eerste dag een bron van besmetting was waardoor de organisatie ineens in de krant staat.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In deze tijden moet je blij zijn dat je aan een nieuwe baan kunt beginnen (of úberhaupt werk hebt) dus ja, het is een behoorlijk dilemma waar ik heel goed in kan komen.
Klopt, maar je ontneemt de werkgever de kans er begrip voor te hebben, als je niet in ieder geval even overlegtquote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:13 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Dit dus. Maar inderdaad moet de werkgever hier wel begrip voor hebben, ook al is het je eerste dag.
Natuurlijk kom je snel in een grijzer gebied met dit soort dingen.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:04 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Kennis van mij begon gister aan zijn nieuwe baan. Avond daarvoor grieperig, spierpijn en algemeen gevoel van malaise. Maar vond de eerste werkdag bij zijn nieuwe baan zo belangrijk dat hij toch is gegaan. Snap het dilemma wel, maar op deze manier gaat het natuurlijk fout.
Wat ook gewoon binnen 48 uur is. Sommige mensen zijn echt achterlijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:15 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat het met je proeftijd gaat doen als blijkt dat je op de eerste dag een bron van besmetting was waardoor de organisatie ineens in de krant staat.
Uitleggen, desnoods thuis beginnen en direct een test halen en op de uitslag wachten lijkt me wel iets waar begrip voor is.
Hoe is dit een grijs gebied?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Natuurlijk kom je snel in een grijzer gebied met dit soort dingen.
"Oh, morgen is een belangrijk overleg met die ene klant, ik moet wel komen."
"Oh, niemand kan voor mij invallen met vakkenvullen. Ik wil geen last zijn en kom toch maar werken."
"Oh, ik voel mij niet zo lekker maar ik krijg vast gedoe met de familie als ik weer niet naar de verjaardag van Anneke ga"
"Oh, ik heb al zo lang niet die meiden gezien, ga morgen gewoon uiteten met hun, ook al voel ik mij niet zo lekker. Verzetten is weer zon gedoe"
Dat is geen grijs gebied hoor.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Natuurlijk kom je snel in een grijzer gebied met dit soort dingen.
"Oh, morgen is een belangrijk overleg met die ene klant, ik moet wel komen."
"Oh, niemand kan voor mij invallen met vakkenvullen. Ik wil geen last zijn en kom toch maar werken."
"Oh, ik voel mij niet zo lekker maar ik krijg vast gedoe met de familie als ik weer niet naar de verjaardag van Anneke ga"
"Oh, ik heb al zo lang niet die meiden gezien, ga morgen gewoon uiteten met hun, ook al voel ik mij niet zo lekker. Verzetten is weer zon gedoe"
Hangt natuurlijk wel van de situatie af.quote:
De voorbeelden vallen niet te rechtvaardigen maar de druk kan soms ongekend hoog zijn, vooral als het werkgerelateerd is. Pas als je daar middenin zit dan weet je wat dat is. Ik heb bij (kleinere) bedrijven wel eens sfeer geproefd en dat was niet fijn kan ik je vertellen. Niet op komen dagen was niet aan de orde. Nou mag je hopen dat werkgevers in deze tijd dan wat humaner worden maar er zullen velen lak hebben.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:18 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hoe is dit een grijs gebied?
Er is echt wat mis met je als je deze voorbeelden grijs gebied vindt.
quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:18 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hoe is dit een grijs gebied?
Er is echt wat mis met je als je deze voorbeelden grijs gebied vindt.
Ik zou dat soort dingen niet doen nu, maar veel mensen denken wel zo.quote:
Het is zo'n beetje de meest simpele instructie: bij klachten blijf je thuis. Simpel en ongelofelijk effectief, maar als zelfs dat simpele voor veel mensen zo moeilijk is..quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hangt natuurlijk wel van de situatie af.
Als je koorts hebt etc ja, maar als je een beetje verkouden bent omdat je toevallig gisteren bent wezen zwemmen of altijd last hebt van hooikoorts is het al weer iets anders.
Sorry maar dat zijn echt niet de goede voorbeelden. Je kunt net zo goed in dat zwembad besmet geraakt zijn. Hooikoorts heeft specifieke klachten die niet op Corona lijken en je als patiënt direct herkent.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hangt natuurlijk wel van de situatie af.
Als je koorts hebt etc ja, maar als je een beetje verkouden bent omdat je toevallig gisteren bent wezen zwemmen of altijd last hebt van hooikoorts is het al weer iets anders.
Dan heb je toch gewoon schijt aan dat bedrijf? Zeg gewoon dat je klachten hebt, je hebt laten testen en hiermee beleid van de overheid volgt. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:26 schreef galantis het volgende:
[..]
De voorbeelden vallen niet te rechtvaardigen maar de druk kan soms ongekend hoog zijn, vooral als het werkgerelateerd is. Pas als je daar middenin zit dan weet je wat dat is. Ik heb bij (kleinere) bedrijven wel eens sfeer geproefd en dat was niet fijn kan ik je vertellen. Niet op komen dagen was niet aan de orde. Nou mag je hopen dat werkgevers in deze tijd dan wat humaner worden maar er zullen velen lak hebben.
Mensen zijn gewoon geen robots, anders hadden we al dit gedoe ook niet, want ik denk dat de grootste ellende voorkomen kan worden met juist simpelweg thuis blijven bij klachten.
Ik sta er echt van te kijken dat mensen die dit niet snappen nog worden verdedigd in dit topic ook. Hoe moeilijk kan het zijnquote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:28 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje de meest simpele instructie: bij klachten blijf je thuis. Simpel en ongelofelijk effectief, maar als zelfs dat simpele voor veel mensen zo moeilijk is..
Ik vind klachten nogal een rekbaar begrip.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:28 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Het is zo'n beetje de meest simpele instructie: bij klachten blijf je thuis. Simpel en ongelofelijk effectief, maar als zelfs dat simpele voor veel mensen zo moeilijk is..
Het is alleen totaal geen rekbaar begrip. Jij wil dat het een rekbaar begrip is zodat jij voor jezelf een excuus hebt om toch te doen en laten wat je wil.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind klachten nogal een rekbaar begrip.
Als je geen koorts hebt en 1 van de symptonen in lichte vorm hebt en deze herkent uit bijvoorbeeld hooikoorts zou ik lekker gaan doen wat je wil.
'Gewoon schijt'? Er zijn serieus mensen die zelfmoord plegen vanwege uitzichtloze werksituaties. Moeten die dan ook gewoon schijt hebben? Beetje makkelijk praten dit. Ik ben gezegend met een goede werkgever maar dit geldt niet voor iedereen. Mensen kunnen echt onder torenhoge druk in een hoekje worden gedreven. En dan is rekening houden met klachten wel 1 van de láátste prioriteiten voor zo iemand.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan heb je toch gewoon schijt aan dat bedrijf? Zeg gewoon dat je klachten hebt, je hebt laten testen en hiermee beleid van de overheid volgt. Hoe moeilijk kan het zijn?
En in de voorbeelden ook nog aanhalen dat je vrijwillig naar familie of vrienden gaat. Als ze dat bij mij doen, dan zijn het direct geen vrienden meer.
Je kan pas schijt hebben als je poot aan de grond hebt en aanspraak kunt maken op ziektegeld. In je proeftijd direct de eerste twee dagen meteen niet op komen dagen kan natuurlijk een reden zijn om iemand niet aan te nemen..quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan heb je toch gewoon schijt aan dat bedrijf?
Ja. Hoe moeilijk is het om te zeggen dat je je aan het overheidsbeleid houdt en dus met klachten thuis blijft? Ook omdat je collega's niet wil besmetten. Manman, 48 uur thuis blijven. Heftig hoor. Waarschijnlijk kun je je ook nog wel thuis nuttig maken.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:33 schreef galantis het volgende:
[..]
'Gewoon schijt'? Er zijn serieus mensen die zelfmoord plegen vanwege uitzichtloze werksituaties. Moeten die dan ook gewoon schijt hebben?
Inderdaad. Is wel makkelijk roepen vanachter je scherm dat je bij elke nies maar thuis moet blijven, maar dat is voor veel mensen gewoon geen optie. Zeker niet als je toch al chronische hooikoortsachtige klachten hebt, moet je dan elke week weer een test gaan doen?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan pas schijt hebben als je poot aan de grond hebt en aanspraak kunt maken op ziektegeld. In je proeftijd direct de eerste twee dagen meteen niet op komen dagen kan natuurlijk een reden zijn om iemand niet aan te nemen..
Als je dan in een sector zit waar je toch al kwetsbaar bent omdat er veel baanverlies is en je hebt een gezin te onderhouden....
Ziek op je werk verschijnen zou juist een reden zijn om niet aangenomen te worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan pas schijt hebben als je poot aan de grond hebt en aanspraak kunt maken op ziektegeld. In je proeftijd direct de eerste twee dagen meteen niet op komen dagen kan natuurlijk een reden zijn om iemand niet aan te nemen..
Als je dan in een sector zit waar je toch al kwetsbaar bent omdat er veel baanverlies is en je hebt een gezin te onderhouden....
In wat voor droomwereld leef jij dat je je bij elke baan thuis ook nog wel nuttig kunt maken?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:35 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja. Hoe moeilijk is het om te zeggen dat je je aan het overheidsbeleid houdt en dus met klachten thuis blijft? Ook omdat je collega's niet wil besmetten. Manman, 48 uur thuis blijven. Heftig hoor. Waarschijnlijk kun je je ook nog wel thuis nuttig maken.
Jij hebt echt geen idee.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:35 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja. Hoe moeilijk is het om te zeggen dat je je aan het overheidsbeleid houdt en dus met klachten thuis blijft? Ook omdat je collega's niet wil besmetten. Manman, 48 uur thuis blijven. Heftig hoor. Waarschijnlijk kun je je ook nog wel thuis nuttig maken.
Hooikoorts is totaal anders.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Inderdaad. Is wel makkelijk roepen vanachter je scherm dat je bij elke nies maar thuis moet blijven, maar dat is voor veel mensen gewoon geen optie. Zeker niet als je toch al chronische hooikoortsachtige klachten hebt, moet je dan elke week weer een test gaan doen?
Oh, misschien dan. Ik ging er vanuit dat je bij elk bedrijf wel wat mailtjes krijgt. Een keer moet bellen. Misschien een thuiscursusje kunt doen om bepaalde skills op te krikken. Markt verkennen. Concurrentie bekijken.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:36 schreef Elan het volgende:
[..]
In wat voor droomwereld leef jij dat je je bij elke baan thuis ook nog wel nuttig kunt maken?
Neem aan dat het ging om hele milde klachten, dus die je zelf voelt maar niet direct zichtbaar zijn voor anderen en waar je prima mee kunt functioneren. Iemand die nu nog met koorts of benauwdheid gaat werken is inderdaad een totale debiel.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 10:36 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ziek op je werk verschijnen zou juist een reden zijn om niet aangenomen te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |