abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:31:34 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194613921
Hoin :W

Mijn Canon Ixus 185 is weer aan vervanging toe. Ik doe nooit veel langer dan een jaar of 15000 foto's met zo'n ding. Maar het simpele sub-100 euro damescameraatje lijkt wel een uitstervend ras? Moet ik maar meteen een paar Ixusjes kopen als ik ze nog ergens zie of is er nog een fatsoenlijk alternatief op de markt? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:31:36 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194614687
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 10:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoin :W

Mijn Canon Ixus 185 is weer aan vervanging toe. Ik doe nooit veel langer dan een jaar of 15000 foto's met zo'n ding. Maar het simpele sub-100 euro damescameraatje lijkt wel een uitstervend ras? Moet ik maar meteen een paar Ixusjes kopen als ik ze nog ergens zie of is er nog een fatsoenlijk alternatief op de markt? :?
De Ixus 185 is nog steeds leverbaar. Ik denk dat het een uitstervend ras is inderdaad, fabrikanten hebben al moeite om marge te halen in het dure segment omdat veel mensen foto's maken met hun telefoon. Het verschil met een Ixus en een telefoon is nog een stuk kleiner qua sensor formaat en kwaliteit van de lens.

Enige vergelijkbare wat ik zo zie is de Sony W830, maar qua specificaties is die niet echt beter dan de Ixus 185.
Zijn die camera's echt af na een jaar? Of 'wil' je dan gewoon een nieuwe?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:10:17 #78
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194615334
Nee het punt is dat die zoomlens gewoon één grote stofbalg is. Verder vind ik het echt een perfect apparaatje. Maar na nog geen jaar (deze heb ik sinds medio oktober in gebruik) zit de sensor vol met stof en oare smarrige troep:



En met de ultrazooms van tegenwoordig is dat alleen maar erger natuurlijk. En zeker als je voor een barkie een nieuwe hebt, zeg ik, doe dan maar een nieuwe. Uitelkaar laten halen en schoonmaken kan nooit goedkoper zijn, denk ik dan. Dat is hoe ik camera's "verbruik" en waar ze aan "op" gaan. Nogmaals, verder prima spul ^O^ Heb het idee dat ze technisch nog minstens eens zo lang mee kunnen.

Oh trouwens, dit is mijn derde Ixus 185 in drie jaar tijd. Denk dat ik maar gewoon stiekem een stapeltje ga aanleggen dan :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Dr_Flash op 18-08-2020 12:40:34 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:32:03 #79
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194616896
Zul je zien, denk Canon dat er toch een stijgende vraag is naar compacts door jouw aankoop en komen ze toch met een nieuwe uit :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:36:44 #80
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194617725
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 14:32 schreef derLudolf het volgende:
Zul je zien, denk Canon dat er toch een stijgende vraag is naar compacts door jouw aankoop en komen ze toch met een nieuwe uit :P
Als dat gebeurt heeft het toch een doel gediend :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:53:31 #81
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_194619525
Over bootjes gesproken... deze kwam uit m'n smartphone rollen:

Met telefoons zo goed voor casual snaps, waarom dan nog oudbakken ruk-IXUS-jes kopen? Pardon my french.

Koop dan of: een mobieltje met aardige camera. Of spaar op voor een goede premium compact i.p.v. een lichting weggooicompacts. :? Denk dan aan een van de eerste generaties RX100 bijvoorbeeld of een leuke Panasonic ofzo.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:33:16 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194622389
Ik zie mezelf gewoon niet een hele vakantie 6000 foto's en 200 filmpjes op een telefoontje maken. Telefoon heeft ook geen optische zoom en zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:37:00 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194622453
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zie mezelf gewoon niet een hele vakantie 6000 foto's en 200 filmpjes op een telefoontje maken. Telefoon heeft ook geen optische zoom en zo
Je hebt telefoons met meerdere lenzen. Maar ja die kosten meer dan een Moto G en drie Ixussen.

Persoonlijk, maar dat zal mijn tekortkomingen zijn, een camera vasthouden een andere beleving dan het vasthouden van een telefoon
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:12:16 #84
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_194624338
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je hebt telefoons met meerdere lenzen. Maar ja die kosten meer dan een Moto G en drie Ixussen.

Persoonlijk, maar dat zal mijn tekortkomingen zijn, een camera vasthouden een andere beleving dan het vasthouden van een telefoon
Ik begrijp je wel.

Maar ik vind een ixus geen camera :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:38:02 #85
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194669881
Nadat we er in maart, vlak voor Nederland stil kwam te liggen een Novoflex PiGriff-C bij hadden gekocht bestelde ik in het afgelegen China twee kabels waarmee we de ontspanner van de 'Flex' aan een Sony kunnen koppelen.
Twee kabels van verschillende aanbieders die ongeveer evenveel kostten.

De eerste plofte binnen een paar weken op de mat. De andere had ik al zo ongeveer opgegeven, zeker na de beelden van een geplunderde vrachtwagen in België vol met spullen van de opstuurchinees.

De verrassing was dan ook groot toen kabeltje 2 vandaag alsnog op de mat plofte. Kwestie van geduld dus :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 23:26:48 #86
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194698113
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 21:38 schreef Ouwesok het volgende:
Nadat we er in maart, vlak voor Nederland stil kwam te liggen een Novoflex PiGriff-C bij hadden gekocht bestelde ik in het afgelegen China twee kabels waarmee we de ontspanner van de 'Flex' aan een Sony kunnen koppelen.
Twee kabels van verschillende aanbieders die ongeveer evenveel kostten.

De eerste plofte binnen een paar weken op de mat. De andere had ik al zo ongeveer opgegeven, zeker na de beelden van een geplunderde vrachtwagen in België vol met spullen van de opstuurchinees.

De verrassing was dan ook groot toen kabeltje 2 vandaag alsnog op de mat plofte. Kwestie van geduld dus :')
Ik had een schouderband besteld die half juli binnen zou komen. Volgens de T&T was hij op de uiterlijke bezorgdatum nog steeds in China. Ik dacht gisteren, laat ik eens contact opnemen met de verkoper, maar ik kan de advertentie niet meer openen :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 23:29:52 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194698150
Verder vandaag enige tijd besteed aan scannen en Photoshop.
Fujifilm knipt film soms op wonderlijke wijze :') Ipv 4 stroken met 3 afbeeldingen had ik 5 stroken. De eerste twee foto's op een strook, toen 3x3 en nog een losse foto.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 augustus 2020 @ 23:32:00 #88
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194698179
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik had een schouderband besteld die half juli binnen zou komen. Volgens de T&T was hij op de uiterlijke bezorgdatum nog steeds in China. Ik dacht gisteren, laat ik eens contact opnemen met de verkoper, maar ik kan de advertentie niet meer openen :')
Dan wordt het een lastig verhaal. Op ArieExpress blijven je orders wel gewoon staan en doen ze nog pogingen om iets van een status te geven. De beide neopreenriemen die ik een tijdje terug had besteld zouden inmiddels vertrokken zijn uit China.
Nu hopen dat de man in de kano een beetje doorpeddelt zodat we ze spoedig kunnen inzetten.
Daarnaast ook hopen dat de verkoper niet over de lengte van de banden heeft gejokt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 23:41:42 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194698354
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dan wordt het een lastig verhaal. Op ArieExpress blijven je orders wel gewoon staan en doen ze nog pogingen om iets van een status te geven. De beide neopreenriemen die ik een tijdje terug had besteld zouden inmiddels vertrokken zijn uit China.
Nu hopen dat de man in de kano een beetje doorpeddelt zodat we ze spoedig kunnen inzetten.
Daarnaast ook hopen dat de verkoper niet over de lengte van de banden heeft gejokt
Terwijl ik deze frustratie van me aftypte dacht ik, misschien moet ik het eens via de website proberen ipv via de app :P Daar lukte het wel, nadat ik de aankoop geschiedenis van 60 dagen naar 2020 had omgeschakeld.

Zo onderhand mag ik wel klagen toch? Officieel kwam ik al niet meer in aanmerking voor het "gebruikelijke" eBay refund gebeuren. Nja, we zullen zien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 23:42:43 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194698372
Nog een plaatje, zonsondergang in Frankrijk, twee weken geleden

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 augustus 2020 @ 23:43:57 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194698393
quote:
13s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:29 schreef derLudolf het volgende:
Verder vandaag enige tijd besteed aan scannen en Photoshop.
Fujifilm knipt film soms op wonderlijke wijze :') Ipv 4 stroken met 3 afbeeldingen had ik 5 stroken. De eerste twee foto's op een strook, toen 3x3 en nog een losse foto.
Da's complete klunzerij. Het knippen van middenformaatfilms is gewoon handwerk (elke middenformaatcamera heeft een andere spatiëring in een film zonder perforatie waardoor het zo goed als niet te automatiseren is.

Bij CeWe-International heb ik het destijds wel eens gehad dat ze volledig in de paniek schoten als ze een film uit mijn Kiev88 kregen. Legde je daar de film voorzichtig in, dan kon je dertien opnamen op een 120-spoeltje maken. Kreeg je keurig een briefje bij je negatieven dat er waarschijnlijk iets mis was met het transportsysteem van je camera en dat je dat even moest laten nakijken.
[sub]Het was dan wel de kunst om van die dertiende opname niet iets kostbaars te maken. Soms ging het stickertje met het nummer van de film waarmee ze hem later weer bij de order konden voegen dwars over die laatste opname heen en bij zelf ontwikkelen heb ik die opname ook wel eens moeten opofferen om het gewichtje dat de film recht laat drogen in elk geval ergens te kunnen laten klemmen.
Maar het bleef leuke sport :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 23:51:54 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194698495
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:43 schreef Ouwesok het volgende:
Da's complete klunzerij. Het knippen van middenformaatfilms is gewoon handwerk (elke middenformaatcamera heeft een andere spatiëring in een film zonder perforatie waardoor het zo goed als niet te automatiseren is.
Diafilm gaat altijd goed, omdat ze die inclusief insteekhoes leveren.
645 negatieven leveren ze normaal gesproken ook altijd 5x3. Ik maak altijd de aantekening dat ik graag 3x4 en 1x3 wil, meestal gaat dit goed.

Een keer schreef ik dat op een envelop waar 6x6 opnamen in zaten, toen kreeg ik de film ongeknipt in een koker :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 september 2020 @ 00:36:52 #93
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194945787
Het begint alweer die tijd van het jaar te worden :N

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Ik wil mijn hittegolf terug -O-
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 8 september 2020 @ 16:22:01 #94
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_194954859
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 19:46:13 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194958765
Ik zag ik het journaal over fotograaf Rineke Dijkstra die een prijs heeft gewonnen. Er waren wat foto's/negatieven te zien in het stukje.
Zo te zien gebruikt ze een grootformaat camera.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 september 2020 @ 21:54:10 #96
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194978378
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 19:46 schreef derLudolf het volgende:
Ik zag ik het journaal over fotograaf Rineke Dijkstra die een prijs heeft gewonnen. Er waren wat foto's/negatieven te zien in het stukje.
Zo te zien gebruikt ze een grootformaat camera.
Ik denk dat ze wel meer verschillende formaten gebruikt.

Overigens ben ik nog wel eens benieuwd wie op dit moment de gebruikersgroep van digitaal middenformaat vormen. De meeste professionele fotografie richting consumenten kun je prima met gewoon fullframe doen en dat kost je als fotograaf de kop tegenwoordig niet meer.
Digitaal middenformaat kost je zowel je kop als je organen dus daar moet wel een hele goeie businesscase achter zitten om er zoveel geld in te willen stoppen.
Eigenlijk eeuwig zonde dat tegenwoordig Luminous Landscape achter één grote betaalmuur zit. Daar kwam je nogal de nodige verhalen tegen van mensen die dat middenformaat echt goed wisten te gebruiken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_194980042
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:54 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik denk dat ze wel meer verschillende formaten gebruikt.

Overigens ben ik nog wel eens benieuwd wie op dit moment de gebruikersgroep van digitaal middenformaat vormen. De meeste professionele fotografie richting consumenten kun je prima met gewoon fullframe doen en dat kost je als fotograaf de kop tegenwoordig niet meer.
Digitaal middenformaat kost je zowel je kop als je organen dus daar moet wel een hele goeie businesscase achter zitten om er zoveel geld in te willen stoppen.
Eigenlijk eeuwig zonde dat tegenwoordig Luminous Landscape achter één grote betaalmuur zit. Daar kwam je nogal de nodige verhalen tegen van mensen die dat middenformaat echt goed wisten te gebruiken
De Pentax middenformaat is wel nog redelijk geprijsd.
Ik heb hem een keer in m'n handen gehad. Direkt merkte ik al dat hij voor mijn gebruik te groot en te zwaar is. Dus weer netjes teruggelegd.
Een koopje is hij zeker niet met iets van 6k voor een body maar voor een prof nog binnen zijn prijsrange.
Of de prof er betere foto's mee maakt, dat is natuurlijk een vraag.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 september 2020 @ 19:29:59 #98
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194990874
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De Pentax middenformaat is wel nog redelijk geprijsd.
Ik heb hem een keer in m'n handen gehad. Direkt merkte ik al dat hij voor mijn gebruik te groot en te zwaar is. Dus weer netjes teruggelegd.
Een koopje is hij zeker niet met iets van 6k voor een body maar voor een prof nog binnen zijn prijsrange.
Of de prof er betere foto's mee maakt, dat is natuurlijk een vraag.
De Pentax heeft inderdaad een voor middenformaat best wel redelijke prijs. Ze lijken vooral in trek bij landschapsfotografen.
Ook de Fuji middenformaatcamera's vallen nog niet in de krankzinnige klasse qua prijs en je kunt er met wat adapters van alles aan lenzen op gebruiken.

Hoe mooi ik ze ook vind, met wat een fullframe digitaal me biedt heb ik niet de indruk dat digitaal middenformaat bij mij daadwerkelijk veel gaat toevoegen.
Bedenk daarbij dat ik met verouderde(Sony A7) tot zwaar verouderde(Kodak DCS Pro-N) fullframes fotografeer, de huidige generatie is nog veel mooier.
En tegen tijd dat die modellen weer uitlopen pakken we er daar wel een van op
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_194991173
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De Pentax heeft inderdaad een voor middenformaat best wel redelijke prijs. Ze lijken vooral in trek bij landschapsfotografen.
Ook de Fuji middenformaatcamera's vallen nog niet in de krankzinnige klasse qua prijs en je kunt er met wat adapters van alles aan lenzen op gebruiken.

Hoe mooi ik ze ook vind, met wat een fullframe digitaal me biedt heb ik niet de indruk dat digitaal middenformaat bij mij daadwerkelijk veel gaat toevoegen.
Bedenk daarbij dat ik met verouderde(Sony A7) tot zwaar verouderde(Kodak DCS Pro-N) fullframes fotografeer, de huidige generatie is nog veel mooier.
En tegen tijd dat die modellen weer uitlopen pakken we er daar wel een van op
Sterker nog, fullframe laat ik al links liggen. Ook hier heb ik weer eens een Pentax vast gehad. Mooie camera maar weer te groot en te omvangrijk. Eigenlijk bevalt me APS-C best goed als formaat.
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 20:09:20 #100
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194991447
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Sterker nog, fullframe laat ik al links liggen.
Ik zeg niets O-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 september 2020 @ 12:09:50 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195018413
Weekend én heel aardig weer *O*

Dat wordt weer lenzen uitlaten *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 12 september 2020 @ 12:15:12 #102
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195018484
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:09 schreef Ouwesok het volgende:
Weekend én heel aardig weer *O*

Dat wordt weer lenzen uitlaten *O*
De natoer in?
Volgens mij is het morgen ook nog mooi weer
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 september 2020 @ 12:17:32 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195018514
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 12:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De natoer in?
Volgens mij is het morgen ook nog mooi weer
Twee keer in een weekend de natoer in is ook niet echt een straf als je de rest van de week opgehokt zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 12 september 2020 @ 12:50:03 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195019012
Uhu :Y

Wou nog melden dat ik vandaag geen tijd had en zodoende hoopte op mooi weer morgen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 september 2020 @ 10:12:11 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195033753
De zaterdag leverde me al een behoorlijk aantal libellen op. In de Weerribben zat er in heel veel struikjes het nodige aan speeltjes, soms zelfs in dubbele dosis.

Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_195045632
Vandaag met Xilantof naar het Wandelpark in Tilburg geweest


Blijft toch leuk, die beestjes :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_195048029
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 19:47 schreef PdeHoog het volgende:
Vandaag met Xilantof naar het Wandelpark in Tilburg geweest

[ afbeelding ]
Blijft toch leuk, die beestjes :D
Dat zijn Boeroendoenks ( Aziatische grond eekhoorns ).
Die zitten daar omdat er vroeger daar in de buurt een dierentuin heeft gezeten en toen ze die afbraken ontsnapte de eekhoorns. Blijkbaar doen ze het dus goed in onze natuur.
#35.
pi_195048699
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:55 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat zijn Boeroendoenks ( Aziatische grond eekhoorns ).
Die zitten daar omdat er vroeger daar in de buurt een dierentuin heeft gezeten en toen ze die afbraken ontsnapte de eekhoorns. Blijkbaar doen ze het dus goed in onze natuur.
Kleine correctie: Siberische grondeekhoorns ;)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 14 september 2020 @ 15:42:22 #109
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195057102
Vraag: hoelang moet je filmpjes ( 35mm en rolfilm ) uit de vriezer laten voor je ze kunt gebruiken ?

Heb nog wat in de vriezert liggen namelijk....
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 15:47:06 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195057176
quote:
5s.gif Op maandag 14 september 2020 15:42 schreef -gt- het volgende:
Vraag: hoelang moet je filmpjes ( 35mm en rolfilm ) uit de vriezer laten voor je ze kunt gebruiken ?

Heb nog wat in de vriezert liggen namelijk....
Uit de vriezer weet ik niet, heb ze zelf in de koelkast liggen. Haal ze gewoon een dag van te voren er uit zou ik zeggen.

Wat voor camera's heb je? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 14 september 2020 @ 19:01:03 #111
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195059697
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 15:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Uit de vriezer weet ik niet, heb ze zelf in de koelkast liggen. Haal ze gewoon een dag van te voren er uit zou ik zeggen.

Wat voor camera's heb je? :D
Ga het proberen, bedankt alvast.

Nikon F4
Mamiya m645 en c330
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 september 2020 @ 19:21:15 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195059998
quote:
5s.gif Op maandag 14 september 2020 15:42 schreef -gt- het volgende:
Vraag: hoelang moet je filmpjes ( 35mm en rolfilm ) uit de vriezer laten voor je ze kunt gebruiken ?

Heb nog wat in de vriezert liggen namelijk....
Zo langzaam mogelijk op temperatuur laten komen. Minstens 24 uur voor gebruik uit de vriezert, liever nog rustiger door eerst een tijdje in de koelkast.
Als de film nog te koud is slaat er condens op en dan gaat ie raar doen.

Bewaren van films in de vriezer is op zich best ideaal, het rijpingsproces van de emulsie komt helemaal tot stilstand en je houdt ze jaaaaaaaaren goed.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 19:57:11 #113
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195060587
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 19:01 schreef -gt- het volgende:

[..]

Ga het proberen, bedankt alvast.

Nikon F4
Mamiya m645 en c330
Naast wat weinig gebruikt kleinbeeldspul hier ook een M645 en C330 14.gif

Net nog even een rondje gelopen met de C330. Voor het eerst geladen met Acros II
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 14 september 2020 @ 20:03:30 #114
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195060714
rolletje ilford delta 100 eruitgehaald.
overmorgen eens kijken of ik nog kan werken met rolfilm :P :P
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 20:05:46 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195060762
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 20:03 schreef -gt- het volgende:
rolletje ilford delta 100 eruitgehaald.
overmorgen eens kijken of ik nog kan werken met rolfilm :P :P
Tuurlijk wel :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 14 september 2020 @ 20:07:17 #116
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195060805
ga resultaten wel posten in betreffende topic
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 11:15:34 #117
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195160322
Als ik een foto in Photoshop recht wil zetten ga ik naar Filter-> Lens Correction.
Dan trek je een lijntje over wat horizontaal/verticaal moet zijn en de foto wordt dan geroteerd.

Nadeel hiervan is dat de laag dan van "Background" naar "Layer0" springt. Als je dan wilt opslaan, dan krijg je het "opslaan als" dialoogvenster, omdat hij dit bestand op wil slaan als PSD. Meestal doe ik voor het opslaan even "Flatten Image" en dan opslaan.

Is er een manier om het rechtzetten buiten de lenscorrectie om te doen? Zoals ik het gebruik is het niet echt een lenscorrectie die ik doorvoer natuurlijk ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2020 @ 11:41:35 #118
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_195160677
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:15 schreef derLudolf het volgende:
Als ik een foto in Photoshop recht wil zetten ga ik naar Filter-> Lens Correction.
Dan trek je een lijntje over wat horizontaal/verticaal moet zijn en de foto wordt dan geroteerd.

Nadeel hiervan is dat de laag dan van "Background" naar "Layer0" springt. Als je dan wilt opslaan, dan krijg je het "opslaan als" dialoogvenster, omdat hij dit bestand op wil slaan als PSD. Meestal doe ik voor het opslaan even "Flatten Image" en dan opslaan.

Is er een manier om het rechtzetten buiten de lenscorrectie om te doen? Zoals ik het gebruik is het niet echt een lenscorrectie die ik doorvoer natuurlijk ;)
Waarom doe je het niet vanuit de camera raw?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 11:50:33 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195160813
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:41 schreef Ynske het volgende:

[..]

Waarom doe je het niet vanuit de camera raw?
Omdat mijn raw een stuk acetaat of PET is :+

Ja ik zou het TIF of JPG (de uitvoer van de scanner) kunnen openen in CameraRaw, maar dan verminder ik niet alsnog het aantal stappen in m'n proces ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 12:38:00 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195161414
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:15 schreef derLudolf het volgende:
Als ik een foto in Photoshop recht wil zetten ga ik naar Filter-> Lens Correction.
Dan trek je een lijntje over wat horizontaal/verticaal moet zijn en de foto wordt dan geroteerd.

Nadeel hiervan is dat de laag dan van "Background" naar "Layer0" springt. Als je dan wilt opslaan, dan krijg je het "opslaan als" dialoogvenster, omdat hij dit bestand op wil slaan als PSD. Meestal doe ik voor het opslaan even "Flatten Image" en dan opslaan.

Is er een manier om het rechtzetten buiten de lenscorrectie om te doen? Zoals ik het gebruik is het niet echt een lenscorrectie die ik doorvoer natuurlijk ;)
Croptool selecteren. Je krijgt dan ook een optie om met dat lijntje de horizon recht te zetten en dan maakt ie er geen nieuwe layert van. Bij mij althans niet.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 12:49:42 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195161583
Het is trouwens weer die tijd van het jaar.

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Gister weer eens good old Pentax K20D onder stoom gebracht. Sigma 50-500mm erop en speelkwartier *O*
De K20 doet het nog bijzonder aardig al merk je aan zo ongeveer alles dat je met een 'oude' camera in je handen staat. Ik heb er een aardige lading plaatjes mee kunnen maken en dat komt hier de komende tijd dan wel weer langs.
Oud is relatief in dit geval. De meeste van mijn lenzen zijn ouder dan de K20

Vanmiddag nog maar eens op libellenjacht.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 17:06:59 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195165752
En, heb je nog veel libellen vast kunnen leggen. Ik had een duur middagje in het Bargerveen. 9/12e rol Fuji Velvia 50 belicht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf zondag 20 september 2020 @ 18:11:26 #123
73911 ultra_ivo
pi_195166765
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:49 schreef Ouwesok het volgende:
Het is trouwens weer die tijd van het jaar.

[ link | afbeelding ]Herfst by Ouwesok, on Flickr

Gister weer eens good old Pentax K20D onder stoom gebracht. Sigma 50-500mm erop en speelkwartier *O*
De K20 doet het nog bijzonder aardig al merk je aan zo ongeveer alles dat je met een 'oude' camera in je handen staat. Ik heb er een aardige lading plaatjes mee kunnen maken en dat komt hier de komende tijd dan wel weer langs.
Oud is relatief in dit geval. De meeste van mijn lenzen zijn ouder dan de K20

Vanmiddag nog maar eens op libellenjacht.
Met de K20D heb ik altijd met veel plezier gewerkt, het was mijn 2e DSLR, na de istDs. Zo tevreden zelfs dat toen de 1e een erg vervelende dode pixel had ik een 2e gekocht heb. Die uiteindelijk helemaal afgeragd.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 19:32:12 #124
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195168094
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 18:11 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Met de K20D heb ik altijd met veel plezier gewerkt, het was mijn 2e DSLR, na de istDs. Zo tevreden zelfs dat toen de 1e een erg vervelende dode pixel had ik een 2e gekocht heb. Die uiteindelijk helemaal afgeragd.
Die van mij kreeg het wat rustiger nadat we voor een lachbedrag een K500 kochten waarvan de solenoid die het diafragma moet sluiten niet goed was.
Zoon heeft die solenoid gerepareerd en de K500 ging weer als een speer. Was ook niet vreemd, hij had nog geen 3200 opnamen gehad. Zoon pakt die K500 nu meestal mee als we op vogels en wild gaan, het ding heeft een waanzinnig goeie sensor en net zo'n mooie zoeker als de K20 en bediening met twee wielen zoals het heurt.

De K20 gaat dan zo af en toe nog eens een dagje met mij op pad. Hij had wat kleine nukken met met name het wegschrijven van opnamen en met de belichting. Na een beurtje verse firmware kenden we hem niet meer terug.
Mooiste van de K20 blijft nog die enorme reflexzoeker met toch een van de betere matglazen die ik in een reflex heb gezien, misschien nog wel mooier dan die uit mijn EOS80D.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 19:34:34 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195168132
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 17:06 schreef derLudolf het volgende:
En, heb je nog veel libellen vast kunnen leggen. Ik had een duur middagje in het Bargerveen. 9/12e rol Fuji Velvia 50 belicht.
Ze waren flink aanwezig in het Woldlakebos dus ik heb heerlijk kunnen spelen.

Het ontbrak ze alleen wat aan eetlust waardoor het voer(muggen) dan wel weer bijzonder vervelend werd als in hinderlijk bij oren en ogen vliegen en vooral steken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 19:42:40 #126
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195168256
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ze waren flink aanwezig in het Woldlakebos dus ik heb heerlijk kunnen spelen.

Het ontbrak ze alleen wat aan eetlust waardoor het voer(muggen) dan wel weer bijzonder vervelend werd als in hinderlijk bij oren en ogen vliegen en vooral steken.
https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-stichfrei/

Zonder dat spul word ik als ik 's avonds zit te vissen lek gestoken, daarmee niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 19:48:52 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195168368
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 19:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-stichfrei/

Zonder dat spul word ik als ik 's avonds zit te vissen lek gestoken, daarmee niet.
Zoiets had ik al eens geprobeerd. Het werkt iets te prima, het houdt alle insecten op afstand :')

Wie insecten wil fotograferen moet pijn lijden zeggen we dan maar.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 19:51:52 #128
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195168426
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zoiets had ik al eens geprobeerd. Het werkt iets te prima, het houdt alle insecten op afstand :')

_O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2020 @ 22:30:55 #129
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195171241
Of ik libellen had :?

Ja en ook pantserjuffers. Vandaag eindelijk maar eens de flitsers erbij in de tas gestoken. Onderstaande is met de EOS80D, daar bovenop de 600RT flitser en ervoor de Sigma APO HSM 3.5/180mm macro.

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Het ziet er naar uit dat in de tweede helft van de week het wel zo ongeveer gebeurd is met het libeltegoed van deze zomer.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 23:30:07 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195172070
Das een flinke macro lens, ook niet de makkelijkste om mee te werken volgens mij.

Je had er nog wel wat verder af kunnen staan of niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 september 2020 @ 00:16:11 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195191047
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 23:30 schreef derLudolf het volgende:
Das een flinke macro lens, ook niet de makkelijkste om mee te werken volgens mij.

Je had er nog wel wat verder af kunnen staan of niet?
Het is inderdaad een bakbeest van een lens, ik heb 400mm's die compacter en lichter zijn. Gewicht en omvang zijn de enige dingen die het werkcomfort een tikje negatief beïnvloeden, voor het overige is het een waanzinnig mooi ding om mee op beestjes te jagen.
Afstand was in dit geval een kleine halve meter. Hij kan nóg closer.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 25 september 2020 @ 18:59:40 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195254835
Los van een bakbeest is het ook een flinke brandpuntsafstand. Een kleine beweging werkt flink door.

Ik heb ooit, toen ik enkel digitaal bezig was, wel eens de Sigma 150 macro overwogen. Daar heb ik ook mooie dingen van gezien en goede dingen van gehoord.

Vanmiddag wederom naar de HEMA geweest, om drie ontwikkelde rollen ophalen. Ze hadden er maar een. Die ik dinsdag heb ingeleverd, en dus volgens schema keurig op tijd binnen. Vorige week vrijdag hadden er twee rolletjes ontwikkeld moeten zijn maar die zijn er nog steeds niet.

Nog nooit eerder gehad. Eens even zien of ik de nummertjes van de envelop nog heb.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 september 2020 @ 23:06:41 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195259723
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Los van een bakbeest is het ook een flinke brandpuntsafstand. Een kleine beweging werkt flink door.

Ik heb ooit, toen ik enkel digitaal bezig was, wel eens de Sigma 150 macro overwogen. Daar heb ik ook mooie dingen van gezien en goede dingen van gehoord.

Vanmiddag wederom naar de HEMA geweest, om drie ontwikkelde rollen ophalen. Ze hadden er maar een. Die ik dinsdag heb ingeleverd, en dus volgens schema keurig op tijd binnen. Vorige week vrijdag hadden er twee rolletjes ontwikkeld moeten zijn maar die zijn er nog steeds niet.

Nog nooit eerder gehad. Eens even zien of ik de nummertjes van de envelop nog heb.
Een van de dingen die mis kan gaan met zo'n order is dat ie in een verkeerd filiaal terechtkomt. Wordt dat ontdekt, dan moet ie dus eerst terug naar het lab en vandaar op de volgende koeriersronde weer naar het juiste.
Wordt dat níet direct ontdekt dan kan het even duren voor zo'n order boven water is.
In zowat tien jaar fotolab heb ik eigenlijk niet meegemaakt dat er iets totaal verdween. Het was alleen af en toe nog een hele klus om het terug te vinden en op de juiste plek te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 26 september 2020 @ 00:58:13 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195261114
Eerlijk gezegd weet ik dat het gaat om een rol 400H uit de M645 en zal het een verrassing zijn wat er op staat :D Ik denk dat ik de nummertjes heb, zal het morgen even doorgeven aan HEMA zodat hun het naar Fuji kunnen melden.


De andere is kleinbeeld, geen idee waar ik dat ding allemaal mee naar toe heb genomen _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 26 september 2020 @ 10:51:01 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195263888
Ook met een standaard 80mm objectief kun je best leuke close-upjes maken

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 september 2020 @ 11:51:59 #136
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195264916
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2020 10:51 schreef derLudolf het volgende:
Ook met een standaard 80mm objectief kun je best leuke close-upjes maken

[ afbeelding ]
Het was van de Mamiya tweeogen een van de opvallende eigenschappen dat je er heel close mee kon focussen. Uitdaging was dan wel weer de parallax die je dan weer met de paramender iets minder riskant kon maken. Voor onderwerpen die wegrennen of opvliegen was de 330 dan weer minder geschikt.
Omdat dezelfde manier van scherpstellen(balg en rack&pinion) op de RB67 zat kon ook die zonder hulpmiddelen bijzonder close en daar had je dan die parallax weer niet.
ik moet me bij iedere RB67 die ik te koop zie weer beheersen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 26 september 2020 @ 14:13:43 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195266891
Ik heb hier geen paramender gebruikt, maar even tijd genomen om logisch na te denken. Als je de brandpuntafsand goed instelt heb je natuurlijk al een indicatie waar het beeld wordt afgesneden.

Een RB67 blijft nog steeds lonken ja. Ik heb overigens deze week nog contact gehad met Kamerastore. De oude 65mm gebruik ik niet en ik heb ook nog een tweede 80mm blue dot. Die zou ik willen ruilen tegen een 135mm :)
Als het goed was zouden ze nog eentje moeten hebben liggen die nog gerepareerd zou moeten worden. Even kijken of we daar met gesloten beurs vanaf kunnen komen. Een coupon van ¤220 zou ik er voor kunnen krijgen. Of ¤180 cash. Als ik naar de prijzen op eBay kijk zou dat moeten lukken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 september 2020 @ 14:41:15 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195267303
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 14:13 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb hier geen paramender gebruikt, maar even tijd genomen om logisch na te denken. Als je de brandpuntafsand goed instelt heb je natuurlijk al een indicatie waar het beeld wordt afgesneden.

Een RB67 blijft nog steeds lonken ja. Ik heb overigens deze week nog contact gehad met Kamerastore. De oude 65mm gebruik ik niet en ik heb ook nog een tweede 80mm blue dot. Die zou ik willen ruilen tegen een 135mm :)
Als het goed was zouden ze nog eentje moeten hebben liggen die nog gerepareerd zou moeten worden. Even kijken of we daar met gesloten beurs vanaf kunnen komen. Een coupon van ¤220 zou ik er voor kunnen krijgen. Of ¤180 cash. Als ik naar de prijzen op eBay kijk zou dat moeten lukken.
Het blijft met de Mamiya's een aparte boel. Soms zie je prachtige setjes voor afbraakprijzen en soms zie je, vooral bij sommige lenzen van uitgerekend die tweeogen er nog een behoorlijk bedrag op staan.
Ik heb zo'n 135mm en het is in al zijn eenvoud een prachtig stuk glas en door de balg van de C330 kun je er zonder toevoegingen zo ongeveer alles mee.
Zelfde geldt trouwens voor de 180mm op de RB67. Een RB heb je eigenlijk met een goeie korte groothoek een standaard en die 180 al een soort van overcompleet.

Op zich was de meet op de Zollverein voor mij de bevestiging dat ik niet aan een RB67 moet beginnen. Filmpjesfotografie slokt, hoe leuk het ook is, veel te veel tijd op die ik eigenlijk niet heb. Een RB met een digitale achterwand zou wellicht aardig zijn maar dan laat je meer dan de helft van dat prachtige formaat liggen.
Neemt niet weg dat het af en toe bijzonder verleidulluk wordt als ik weer eens iets uit het grote middenformaat of zelfs grootformaat zie staan voor een prijs waarvoor je er destijds nog niet eens naar mocht kijken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 september 2020 @ 21:10:01 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195293867
Het is weer die tijd van het jaar

Herfst by Ouwesok, on Flickr
Sony A7 met Sigma 150-500mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 29 september 2020 @ 22:00:00 #140
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195333337
Ik zag al hele mooie partijen paddestoelen staan vanmiddag.

Wit, langwerpig en veel bij elkaar. Zag er mooi uit.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 29 september 2020 @ 22:05:40 #141
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195333444
Heb de HEMA even contact op laten nemen met Fuji, het zou druk zijn en ze hadden te kampen met ziekte.
Het zou deze week moeten komen, was de verwachting.

Als dat allemaal klopt, dan blijkt daaruit dat de C41 en E6 afdelingen gescheiden zijn, want vorige week had ik m'n rolletje Velvia in 3 dagen terug.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 29 september 2020 @ 22:18:59 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195333720
Ik kijk veel fotografie gerelateerd spul op YouTube.

Straatfotografie is toch ook best leuk. Maar ik vraag me af of zoiets in Nederland/West Europa werkt tegenwoordig. Wat minder ontwikkelde of meer "traditionele" steden/plaatsen lijken veel interessanter. Maar wil het toch eens een kans geven, als ik n keertje in een grotere plaats ben.


Vivian Mayer is sowieso wel een inspirerend persoon. Die partij ontwikkelde foto's die ze heeft achtergelaten. Alsof ze de foto's niet interessant vindt :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_195384252
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 22:18 schreef derLudolf het volgende:
Ik kijk veel fotografie gerelateerd spul op YouTube.

Straatfotografie is toch ook best leuk. Maar ik vraag me af of zoiets in Nederland/West Europa werkt tegenwoordig. Wat minder ontwikkelde of meer "traditionele" steden/plaatsen lijken veel interessanter. Maar wil het toch eens een kans geven, als ik n keertje in een grotere plaats ben.


Vivian Mayer is sowieso wel een inspirerend persoon. Die partij ontwikkelde foto's die ze heeft achtergelaten. Alsof ze de foto's niet interessant vindt :o
Mooi dit ja. Inderdaad wat je zegt. Denk niet dat het onmogelijk is maar het gewoon iets uitdagender om een geschikte setting te vinden.

Ik ga volgende week een diner fotografen (speciale gelegenheid, 20 personen). Dit is indoor in een locatie waar geen daglicht naar binnen schijnt.

Heb twee lichtsterke primes (35 en 50mm). Flitsen kan wss niet. Iemand nog tips?

Het is voor een bekende en niet betaald, ik wil gewoon eens proberen hoe het is om zo'n speciale gelegenheid te fotograferen. Dus de verwachting is ook niet heel hoog (ze zou geen prof fotograaf hebben gehuurd hiervoor). Is niet in NL overigens, indien iemand zich dat afvraagt ivm coronaregels. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:57:29 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195390438
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 12:32 schreef Hojdhopper het volgende:

Ik ga volgende week een diner fotografen (speciale gelegenheid, 20 personen). Dit is indoor in een locatie waar geen daglicht naar binnen schijnt.

Heb twee lichtsterke primes (35 en 50mm). Flitsen kan wss niet. Iemand nog tips?

Vertrouwen op die primes en niet bang zijn voor wat ruis.

Wat voor camera ga je achter die primes zetten :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:53:01 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195413331
Een diner, zoveel daglicht heb je dan rond deze tijd van het jaar ook niet meer toch?

Kun je beetje acceptabele foto's maken met ISO 3200 of hoger? Ik zou de camera op Tv (sluitertijd prioriteit) zetten, en dan een acceptabele sluitertijd kiezen (1/80 bijvoorbeeld).

Ligt er ook aan hoeveel scherptediepte je wilt, wil je op f/2 schieten of met een kleinere opening.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:03:46 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195413543
Ik heb er ook een prime bij aangeschaft. Een 135 f/4.5

80 f/2.8 (heb er twee) en 65 f/3.5 gaan de verkoop in.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 oktober 2020 @ 00:18:38 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195416430
't Is weer die tijd van het jaar

Herfst by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 4 oktober 2020 @ 20:38:20 #148
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195431853
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 oktober 2020 @ 23:03:03 #149
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195434911
quote:
Onze eigen Cambo had ook ooit een tweeoog, de TWR54.


Het zijn bakbeesten van camera's, min of meer veroordeeld tot de studio. En daar zou je er dan waanzinnig mooie dingen mee kunnen doen.
Met een normale 4x5" camera heb je bij portretten altijd weer het fenomeen dat je bij de opname geen zicht op het matglas hebt en in de tijd dat je je sluiter dichtdoet, die cassette achter je matglas frommelt en de schuif opentrekt kan de hele wereld zomaar veranderen.
Met een tweeoog heb je dat zicht op je matglas dus wél en wordt een portret op 4x5" ineens wel haalbare kaart.
Ook met de C330 merk je dat voordeel al ten opzichte van bijv. een Hasselblad waar je op het moment van de opname ook even geen zicht hebt.

Nadeeltje van een 4x5" bij portretwerk is dat het best wel een beetje duur in gebruik is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_195460922
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vertrouwen op die primes en niet bang zijn voor wat ruis.

Wat voor camera ga je achter die primes zetten :?
Mijn Sony A6000.

Haha, ja, dat vertrouwen moet nog groeien. Ik heb ze al langer, maar tot nog toe alleen voor "mezelf" gebruikt, niet als het eindresultaat voor iemand anders is.

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Een diner, zoveel daglicht heb je dan rond deze tijd van het jaar ook niet meer toch?

Kun je beetje acceptabele foto's maken met ISO 3200 of hoger? Ik zou de camera op Tv (sluitertijd prioriteit) zetten, en dan een acceptabele sluitertijd kiezen (1/80 bijvoorbeeld).

Ligt er ook aan hoeveel scherptediepte je wilt, wil je op f/2 schieten of met een kleinere opening.
Joah, moet wel kunnen. Ik ben nog wel van plan om even de locatie te bekijken, is hier toch om de hoek. Dan kan ik misschien ook even testen hoe het eruit gaat zien op ISO3200.

Dank voor de tips!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')