abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194116980
quote:
Corona-app onderdeel van ‘dijk’ die tweede golf tegen moet houden
De corona-app CoronaMelder moet per 1 september worden gelanceerd. Uit een tijdlijn die het ministerie van Volksgezondheid heeft gepubliceerd, blijkt dat de voorgenomen landelijke introductie op die datum staat gepland.

Voor die tijd worden tests uitgevoerd. Vanaf 1 september is de app niet alleen landelijk beschikbaar, maar wordt die ook door de GGD’en ondersteund. De app moet helpen met het bron- en contactonderzoek naar mensen die in contact zijn geweest met mensen die het virus hebben.

De corona-app is een ‘extra’ middel om besmette personen op te sporen, aldus het ministerie. GGD’s willen zo snel mogelijk patiënten zien op te sporen, om zo nieuwe uitbraken te voorkomen. De app moet daarbij helpen. Als gebruikers van de app besmet blijken, kunnen ze dat in de app melden. Die slaat dan alarm bij iedereen die met zijn mobiele telefoon in de buurt is geweest. Dat gaat via bluetooth, waarmee telefoons die bij elkaar in de buurt zijn geweest dat doorgeven door unieke codes uit te wisselen.

https://www.ad.nl/tech/co(...)oet-houden~a96043d8/
De app moet nog gekeurd worden door de privacy waakhond.
Maar als ie er door komt, gaat ie per 1 september de lucht in.

Ga je hem installeren?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 16 juli 2020 @ 18:27:31 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194117026
Nope.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194117036
Zeker niet.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_194117048
Ik wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194117110
ICT projecten die door de overheid worden gelanceerd zijn zelden veilig.

Dat is vrijwel zeker geen opzet maar pure onkunde en het probleem met goedkoop willen aanbesteden van dit soort projecten.

Het is wachten op een bug / datalek.

Denk bijvoorbeeld aan het recente datalek in de NL-Alert-app.

https://tweakers.net/nieuws/166628/overheid-waarschuwt-nl-alert-app-te-verwijderen-wegens-datalek.html

Of de Belastingdienst:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/datalek-bij-belastingdienst-na-kinderlijke-truc-met-terug-knop-in-browser~bbfd8bfd/
pi_194117202
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat is vrijwel zeker geen opzet maar pure onkunde en het probleem met goedkoop willen aanbesteden van dit soort projecten.

https://tweakers.net/nieuws/166628/overheid-waarschuwt-nl-alert-app-te-verwijderen-wegens-datalek.html

Of de Belastingdienst:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/datalek-bij-belastingdienst-na-kinderlijke-truc-met-terug-knop-in-browser~bbfd8bfd/

Daarom dus niet ^O^
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_194117562
Ik ga hem denk ik wel gebruiken.
Whatever...
pi_194118272
Ik ben wel erg benieuwd wat het advies gaat zijn die deze app geeft aan mensen die in de buurt zijn geweest van een positief getest persoon.
Een uitdrukkelijk verzoek toch écht wel de maatregelen in acht te nemen? Of preventief in quarantaine?
I'll give you something to do
pi_194118362
quote:

Of de Belastingdienst:

Maar in dit geval kun je amper van een ICT project spreken. Het is meer een grafisch schilletje om de API's van Google en Apple en een database voor opslag van de nummertjes. Er is bij de ontwikkeling ook constant meegekeken door redelijk prominente en kritische privacy- en security-experts dus in dit geval wil ik ze wel het voordeel van de twijfel geven.

Voor een datalek moet er wel eerst data zijn. Het grootste risico wat ik me kan bedenken is dat de centrale random-nummers-database op straat komt te liggen met misschien de bijbehorende IP-adressen (geen idee of die worden opgeslagen). Om daar iets mee te kunnen moet je ook alle providers hacken en dan is er wel een groter probleem aan de hand. :)
  donderdag 16 juli 2020 @ 19:50:32 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194118395
quote:

Of de Belastingdienst:

Vanwege dit soort zaken ga ik de app zeker niet installeren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194118399
Poll: Ga jij de Coronamelder-app gebruiken?
Ja
Ik neig naar Ja
Ik neig naar Nee
Nee
Weet ik nog niet
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_194118713
Sterf met die app, mocht het verplicht worden, dan blijft mijn telefoon thuis.
pi_194118723
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 19:48 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Maar in dit geval kun je amper van een ICT project spreken. Het is meer een grafisch schilletje om de API's van Google en Apple en een database voor opslag van de nummertjes. Er is bij de ontwikkeling ook constant meegekeken door redelijk prominente en kritische privacy- en security-experts dus in dit geval wil ik ze wel het voordeel van de twijfel geven.

Voor een datalek moet er wel eerst data zijn. Het grootste risico wat ik me kan bedenken is dat de centrale random-nummers-database op straat komt te liggen met misschien de bijbehorende IP-adressen (geen idee of die worden opgeslagen). Om daar iets mee te kunnen moet je ook alle providers hacken en dan is er wel een groter probleem aan de hand. :)

Dit inderdaad. En alles is open source dus je kan zelf checken hoe alles geïmplementeerd is en welke data er exact gedeeld wordt. Zie https://github.com/minvws

Je geeft sowieso miljard keer zoveel privacy weg als je een willekeurig spelletje uit de app store installeert. Of de apps van facebook, instagram, google, tiktok etc.

Ik ga hem wel installeren. Ik vertrouw de overheid hierin meer dan een bedrijf als facebook.
  donderdag 16 juli 2020 @ 20:16:13 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194118810
Ik ga hem absoluut gebruiken :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 16 juli 2020 @ 20:21:00 #15
14505 OProg
A Life in Music
pi_194118886
Nee. Ik denk het niet.

Dat ding geeft een melding als je langere tijd dicht bij iemand in de buurt ben geweest die vervolgens Corona heeft. Naja. Dat doe ik met zo weinig mensen dat die me wel bellen als ze Corona hebben. Werk thuis en geen OV dus daar kan het voor mij ook geen nut hebben.

En vluchtig passeren geeft dus geen melding dus dat is het ook niet.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_194119336
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:11 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dit inderdaad. En alles is open source dus je kan zelf checken hoe alles geïmplementeerd is en welke data er exact gedeeld wordt. Zie https://github.com/minvws

Je geeft sowieso miljard keer zoveel privacy weg als je een willekeurig spelletje uit de app store installeert. Of de apps van facebook, instagram, google, tiktok etc.

Ik ga hem wel installeren. Ik vertrouw de overheid hierin meer dan een bedrijf als facebook.
De huidige overheid vertrouw ik wel. Maar zou je ook nog de overheid vertrouwen als politieke partijen als bijvoorbeeld DENK of FVD in een regering zitten??
  donderdag 16 juli 2020 @ 20:48:36 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194119428
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:44 schreef Evertjan het volgende:

[..]

De huidige overheid vertrouw ik wel. Maar zou je ook nog de overheid vertrouwen als politieke partijen als bijvoorbeeld DENK of FVD in een regering zitten??
Ja, en wat gaat Denk of FvD met de corona-app gegevens doen dan?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194123998
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:44 schreef Evertjan het volgende:

[..]

De huidige overheid vertrouw ik wel.
Serieus of sarcastisch?
  vrijdag 17 juli 2020 @ 07:34:59 #19
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194124101
Deze app niet gebruiken heeft weinig met privacy te maken maar meer met tegen dingen aanschoppen omdat het kan. Of een gebrek aan kennis van hoe de app precies werkt.

Prima verder, het zal toch niet verplicht zijn en zolang een grote groep het gebruikt verwacht ik dat het al effectief genoeg is om de R laag te houden :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_194124139
Ik zou registreren dat ik besmet/positief ben. Heb heel vaak contacten, zou leuk zijn als die mensen enkele uren later een bericht krijgen :').

Zal mij een worst wezen!
Cindy De Vuyst
  vrijdag 17 juli 2020 @ 07:45:02 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194124150
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 07:44 schreef einzeinz het volgende:
Ik zou registreren dat ik besmet/positief ben. Heb heel vaak contacten, zou leuk zijn als die mensen enkele uren later een bericht krijgen :').

Zal mij een worst wezen!
Dat kan dus niet ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 17 juli 2020 @ 08:17:09 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194124332
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 20:48 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, en wat gaat Denk of FvD met de corona-app gegevens doen dan?
tja wat moet je met data he...
geen idee, het is ook zo veel informatie.

ooit dachten we dat je een bevolkingsregister niet kon misbruiken.
Tot nooit .......
  vrijdag 17 juli 2020 @ 08:21:32 #23
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194124352
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoeveel informatie denk je dat de overheid in handen krijgt met deze app dan?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 17 juli 2020 @ 08:35:43 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194124420
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 08:21 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoeveel informatie denk je dat de overheid in handen krijgt met deze app dan?
als ik stoute dingen van plan ben laat ik hem toch even thuis liggen.
Tot nooit .......
pi_194124432
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 08:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja hoor we hebben alweer een halve godwin. Je zou je eens kunnen inlezen over de app en hoe die werkt. Maar dat ga je waarschijnlijk toch niet doen want je wil alleen maar lekker ongeinformeerd tegen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')